Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 9 maart 2007, 08:03   #21
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
Het is natuurlijk wel zo dat de westerse christenen zich mee hebben aangepast en gewoon de wetten van het land volgen.

Ik heb in mijn kindertijd ook nog geleerd dat een lichaam "heel" moest worden begraven en eeuwig blijven liggen, want dan kropen die allemaal terug uit hun graf bij De Laatste Dag (moslims geloven exact hetzelfde).

Dus blijft mijn vraag: waarom zouden moslims een aparte behandeling moeten krijgen, terwijl christenen zich maar moeten aanpassen? Ik denk niet dat christenen een verzekering kunnen afsluiten om ergens in Marokko te worden begraven hoor! Je kan als christen zelfs geen Marokkaan WORDEN indien je het zou wensen.
Christendom leert niet dat het lichaam in zijn integraliteit zou moeten begraven worden, dan wel dat begrafenis de meest passende wijze van begraven is overeenkomstig ons geloof. Dit is omdat het de symboliek van het geloof in de verrijzenis en het leven na de dood het best onderstreept en weergeeft.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2007, 08:11   #22
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boadicea Bekijk bericht
Het Westers respect voor de doden is met andere woorden anders dan dat van Joden en moslims. Voor ons is een dood lichaam enkel nog een onhulsel en vergaat het toch door de tijd.
Joden stellen zich weinig vragen over het hiernamaals, waardoor er een enorme kloof gaapt tussen joden- en christendom op dat vlak. Christenen geloven in een onmiddellijk en definitief oordeel dat ons zal leiden naar straf of verheerlijking. Uiteindelijk zal ons lichaam daar ook in betrokken worden. Bijgevolg is het lichaam voor het christendom niet zomaar een leeg en onbelangrijk omhulsel, maar wel een drager van de geest die later zal delen in onze uiteindelijke bestemming. Het moet dan ook met zorg behandeld worden en naar symboliek passend behandeld worden bij de begrafenis.

Joden staan weinig stil bij hun begrafenissen: het gaat er snel aan toe en het lichaam wordt neergelaten zonder al teveel symboliche handelingen. Daarna haast men zich en verlaat de begraafplaats. Joden vertoeven dan ook niet graag op hun begraafplaatsen, wat het desolate ervan nog meer onderstreept. In sommige joodse richting gelooft men in de opstanding van het lichaam, in andere dan weer niet (daar ontkennen ze het zelfs formeel).
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2007, 08:11   #23
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door debbie Bekijk bericht
Pfff, weer zo'n topic rond moslims.
Dat iedereen zich nu eens met zichzelf zou bemoeien ipv zich constant te ergeren over vanalles en nog wat.
En waarom zouden we niet mogen nadenken over de islam en hun gebruiken?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2007, 08:13   #24
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boadicea Bekijk bericht
Of misschien moeten de Joden en moslims het ook zo aanpakken en hun begraafplaatsen open stellen voor het publiek, tegen betaling, als museum. Lijkt me luguber, maar dan moeten we al geen discussie meer voeren over hoe de onderhoug gefinanciers moet worden.
Joodse begraafplaatsen worden niet onderhouden, maar worden prijsgegeven aan het verval. Merkwaardig is altijd dat het juist niet-joden zijn die oude joodse begraafplaatsen laten opknappen omwille van de historische waarde. Joden doen dit evenwel niet.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2007, 08:14   #25
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Men zou idd eens moeten gaan nadenken.
En wel tweeledig.
Veel van onze geschiedenis kennen we dankzij de vele graven uit de oudheid die men gevonden heeft. We moeten dus ook zorgen dat er een mogelijkheid is voor de toekomstige mensen om ons te bestuderen.
Maar de wereld is overbevolkt en er is hier dus geen plaats meer om doden te begraven, we moeten ze dus opstoken.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2007, 08:17   #26
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marie van de koster Bekijk bericht
Ik leerde hetzelfde en had alle respekt voor alles wat ik leerde wat met de godsdienst te maken had. Toch stelde ik me heel vroeg al de vraag : wat gebeurt er met de mensen die doodgaan door een brand (misschien dat dit mij bezighield nav de brand van de Innovation).
Ik laat me in ieder geval cremeren en ben blij dat de Kerk heeft toegegeven aan de noden van onze tijd van overbevolking.
Maar toch intrigeert me nog steeds wat moslims en joden hierover denken, en zo er dergelijken zijn op het podium, wil ik graag van hen weten of zij nu echt geloven dat die mensen niet van de eeuwigheid kunnen genieten gewoon omdat zij geen lichaam meer hebben dat kan weder opstaan ?
Ik zou het op prijs stellen als ik er een antwoord op kreeg.
Crematie vind ik als christen geen goede zaak, omdat crematie helemaal niet beantwoordt aan een of andere medische, hygiënische of stedebouwkundige nood van onze maatschappij. Crematie zoals het weer in zwang kwam sedert de 19e eeuw is een van oorsprong onchristelijk symbool dat ook zo gepromoot werd. De strijdende vrijzinnigheid van de 19e eeuw wou immers breken met de christelijke symboliek en promootte dan ook de crematie onder haar leden. Allerlei "argumenten" werden bovengehaald om de onderliggende ideologische redenen te verbloemen of te verzwijgen.

Crematie heeft onchristelijke wortels en beantwoordt niet aan de symboliek die een plaats kan krijgen in ons christelijk geloof. De opwerping tegen crematie is niet zozeer een lichamelijk-biologische reden, maar wel een symbolische.

Jammer genoeg heeft de RKK in het Westen door de knieën gegaan. In het Oosten is dat wel anders, en zeker de orthodoxe en oud-oosterse Kerken alsook vele bijbelgetrouwe protestantse groepen houden zich aan de christelijke symboliek.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2007, 08:19   #27
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Men zou idd eens moeten gaan nadenken.
En wel tweeledig.
Veel van onze geschiedenis kennen we dankzij de vele graven uit de oudheid die men gevonden heeft. We moeten dus ook zorgen dat er een mogelijkheid is voor de toekomstige mensen om ons te bestuderen.
Maar de wereld is overbevolkt en er is hier dus geen plaats meer om doden te begraven, we moeten ze dus opstoken.
Dat laatste is larie. In bepaalde streken van Griekenland heeft men weinig plaats om de mensen te begraven. Toch doet men dat daar. Alleen worden de overblijfselen na verloop van tijd weer opgegraven en in een knekelhuis bijgezet.

Bij ons is er veel meer ruimte dan in de harde Griekse grond. Daarenboven verteren de lichamen veel sneller. Crematies uit stedebouwkundige redenen is gewoon onzin.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2007, 08:37   #28
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Dat laatste is larie. In bepaalde streken van Griekenland heeft men weinig plaats om de mensen te begraven. Toch doet men dat daar. Alleen worden de overblijfselen na verloop van tijd weer opgegraven en in een knekelhuis bijgezet.

Bij ons is er veel meer ruimte dan in de harde Griekse grond. Daarenboven verteren de lichamen veel sneller. Crematies uit stedebouwkundige redenen is gewoon onzin.
Nee, niet uit stedenbouwkundige overwegingen.
Maar om de volksgezondheid te beschermen.
De lichamen van de steeds ouder wordende mensen zitten vol medisch vergif. Na het begraven word dit gif door de ondergronddieren mee opgegeten en over de rest van de grond verspreid. Die diertjes sterven daar en alles wat zij achterlaten diend als voedsel voor de planten. Die planten dienen dan weer als voedsel voor ons. Zo vergiftigen wij ons zelf dus, met het begraven van onze doden.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2007, 10:42   #29
jan hyoens
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
jan hyoens's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 februari 2003
Berichten: 11.300
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pieke Bekijk bericht
Alléé, den hyoens die het opneemt voor de begrafenisrechten van een Marokkaanse vrouw. En ik die dacht dat ik alles al gezien had
Weer een vooroordeel kwijt. Voor je het weet stem je nog op het VB!
jan hyoens is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2007, 10:49   #30
jan hyoens
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
jan hyoens's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 februari 2003
Berichten: 11.300
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Nee, niet uit stedenbouwkundige overwegingen.
Maar om de volksgezondheid te beschermen.
De lichamen van de steeds ouder wordende mensen zitten vol medisch vergif. Na het begraven word dit gif door de ondergronddieren mee opgegeten en over de rest van de grond verspreid. Die diertjes sterven daar en alles wat zij achterlaten diend als voedsel voor de planten. Die planten dienen dan weer als voedsel voor ons. Zo vergiftigen wij ons zelf dus, met het begraven van onze doden.
De lichamen naar de ruimte sturen is de enige oplossing?
jan hyoens is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2007, 11:05   #31
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jan hyoens Bekijk bericht
De lichamen naar de ruimte sturen is de enige oplossing?
Wel duur he!!

Nee, gewoon goed nadenken en juist beslissen.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2007, 11:12   #32
Pieke
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Pieke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 februari 2005
Berichten: 8.177
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jan hyoens Bekijk bericht
Weer een vooroordeel kwijt. Voor je het weet stem je nog op het VB!
Tja, en van vooroordelen, daar weet gij wel alles van eh

Laatst gewijzigd door Pieke : 9 maart 2007 om 11:12.
Pieke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2007, 11:19   #33
jan hyoens
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
jan hyoens's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 februari 2003
Berichten: 11.300
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pieke Bekijk bericht
Tja, en van vooroordelen, daar weet gij wel alles van eh

Inderdaad, als Vlaams Belanger word ik er elke dag mee geconfronteerd!
jan hyoens is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2007, 12:08   #34
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Nee, niet uit stedenbouwkundige overwegingen.
Maar om de volksgezondheid te beschermen.
De lichamen van de steeds ouder wordende mensen zitten vol medisch vergif. Na het begraven word dit gif door de ondergronddieren mee opgegeten en over de rest van de grond verspreid. Die diertjes sterven daar en alles wat zij achterlaten diend als voedsel voor de planten. Die planten dienen dan weer als voedsel voor ons. Zo vergiftigen wij ons zelf dus, met het begraven van onze doden.
Ik wil wel eens een studie zien die aantoont dat de lichamen van afgestorvenen in die mate giftige stoffen bevatten dat die het grondwater aantasten.

Ik geloof er eerlijk gezegd niet veel van.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:02.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be