Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 24 juli 2006, 21:10   #1
d00msd8y
Vreemdeling
 
d00msd8y's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 december 2002
Berichten: 21
Standaard Pakistan boost zijn nuclear weapons!!!

Pakistan is reported to be building a nuclear reactor that could produce enough plutonium for up to 50 nuclear weapons a year

Satellite photographs show what appears to be the construction site for a larger nuclear reactor next to Pakistan's only plutonium production reactor, according to an analysis by experts at the Washington-based Institute for Science and International Security.
The new reactor would be a major expansion of Pakistan’s nuclear programme and could intensify the arms race in South Asia, according to the assessment, initially reported by The Washington Post and posted on the institute's website.
Analysts conclude that the diameter of the structure's metal shell suggests a very large reactor "operating in excess of 1,000 megawatts thermal," according to the report.

"Such a reactor could produce over 200kg of weapons-grade plutonium per year, assuming it operates at full power a modest 220 days per year," the technical assessment said.

Nuclear weapons

"At four to five kilogrammes of plutonium per weapon, this stock would allow the production of over 40 to 50 nuclear weapons a year."

Pakistan is currently capable of producing about 10kg of plutonium a year, enough for about two warheads, The Washington Post said.
Construction of the new reactor in Khushab apparently began sometime after March 2000.
The report's authors said Pakistan does not appear to be moving quickly to finish the reactor and said it might be facing shortages of reactor components or weapons production infrastructure.
A senior Pakistani official told the Washington Post that nuclear expansion was under way.

"Pakistan's nuclear programme has matured. We're now consolidating the programme with further expansions," the official was quoted as saying.
The United States said it knew about the development of a new reactor and urged Islamabad not to use it for military purposes.

New reactor

Tasnim Aslam, Pakistan's foreign ministry spokeswoman, declined to say whether a new reactor was being constructed but said that it was well known that there was a nuclear weapons programme and facilities at Khushab.

"Its coordinates are exchanged even with India under a 1988 agreement on nuclear facilities and installations. This list is exchanged every year on January 1," Aslam said.

Aslam said Pakistan was against a nuclear and conventional weapons arms race in the region.
Pakistan and its neighbour India - who have fought three wars since 1947 - both have nuclear weapons and have never signed the nuclear Non-Proliferation Treaty.

http://english.aljazeera.net/NR/exer...054DE62D13.htm


Hup weer een land dat een nuclear reactor en een 50 tal A-bommetjes meer gaat maken.
Ze groeien precies als "paddestoeltjes" uit de grond daar in AZIË.
d00msd8y is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juli 2006, 21:16   #2
Apocalyps
Minister
 
Apocalyps's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 augustus 2005
Berichten: 3.697
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door d00msd8y Bekijk bericht

Hup weer een land dat een nuclear reactor en een 50 tal A-bommetjes meer gaat maken.
Ze groeien precies als "paddestoeltjes" uit de grond daar in AZIË.
Is dat alleen toegelaten in het westen?
__________________
Het onbekende verklaren met het bekende is een logische procedure, het bekende verklaren met het onbekende is een vorm van theologische waanzin.
Apocalyps is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juli 2006, 21:18   #3
longhorn
Minister-President
 
longhorn's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 juli 2005
Berichten: 5.721
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Apocalyps Bekijk bericht
Is dat alleen toegelaten in het westen?
Neen. Maar toch liever niet in een onstabiel land dat al decennia op voet van oorlog leeft met zijn buurman.
longhorn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juli 2006, 21:27   #4
d00msd8y
Vreemdeling
 
d00msd8y's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 december 2002
Berichten: 21
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Apocalyps Bekijk bericht
Is dat alleen toegelaten in het westen?
Nee ook nie in het Westen.
Maar als het westen nu eens "echt" afbouwd en stopt met stoefen wat voor een nucleare bommetjes zij hebben dan komen die "paddestoeltjes" niet meer in grote aantallen voor. (denk ik hé )

Laatst gewijzigd door d00msd8y : 24 juli 2006 om 21:28.
d00msd8y is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juli 2006, 21:39   #5
Apocalyps
Minister
 
Apocalyps's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 augustus 2005
Berichten: 3.697
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door longhorn Bekijk bericht
Neen. Maar toch liever niet in een onstabiel land dat al decennia op voet van oorlog leeft met zijn buurman.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door d00msd8y Bekijk bericht
Nee ook nie in het Westen.
Maar als het westen nu eens "echt" afbouwd en stopt met stoefen wat voor een nucleare bommetjes zij hebben dan komen die "paddestoeltjes" niet meer in grote aantallen voor. (denk ik hé )
Een land dat deze beslissing neemt, moet rekening houden met vijandig gezinde landen. Als een land waarmee het op vijandige voet staat atoomwapens heeft, zou het eerste land immers zijn burgers moeten beschermen. En dan is de enige manier dikwijls om ook atoomwapens te maken. Zou het dit niet doen, dan zou het een vogel voor de kat zijn.
Deze situatie van wapenwedloop is een typisch voorbeeld van het prisoner's dilemma in de speltheorie. Stel dat je twee vijandig gezinde landen hebt. Beide hebben de keuze tussen atoomwapens maken of niet. Geen van beide weet op voorhand zeker wat de andere gaat doen en of de andere zich wel zal houden aan een anti-atoomwapensakkoord. De meest rationele keuze is dus voor beiden om atoomwapens te maken. De paradox is dat beiden hierdoor een irrationele situatie veroorzaken, met mogelijk desastreuze gevolgen.
Het lijkt me dus niet zo eenvoudig om te zeggen dat een land tout court wel of geen atoomwapens mag maken. Atoomwapens zijn vreselijke wapens, maar wil een land zijn burgers beschermen, dan kan het wel eens noodzakelijk zijn om ook zo'n wapens te hebben als afschrikmiddel. Uiteraard zou het beter zijn als geen enkel land atoomwapens zou hebben, maar dat is een droomwereld.
Wie atoomwapens maakt als afschrikmiddel, moet trouwens wel zorgen dat hij er verantwoordelijk mee omspringt. Niet zoals Amerika tijdens de koude oorlog dus, waarvan de atoomraketten beveiligd waren met als code acht nullen.
__________________
Het onbekende verklaren met het bekende is een logische procedure, het bekende verklaren met het onbekende is een vorm van theologische waanzin.
Apocalyps is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juli 2006, 08:23   #6
SirGalahad_
Burgemeester
 
SirGalahad_'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 oktober 2003
Locatie: Little Britain
Berichten: 538
Standaard

Vandaag is Pakistan nog dé bondgenoot van de USA zoals Irak in de tijd van de Irak-Iran oorlog. We weten nu wel hoe het allemaal afloopt.

Wacht tot Mousharaf niet meer aan de macht is en de wapens in de handen vallen van de baarden...
SirGalahad_ is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juli 2006, 17:14   #7
Djiezes
Europees Commissaris
 
Djiezes's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 september 2005
Locatie: Kapellen
Berichten: 7.380
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SirGalahad_ Bekijk bericht
Wacht tot Mousharaf niet meer aan de macht is en de wapens in de handen vallen van de baarden...
Er zijn al tientallen aanslagen tegen Musharaf verijdelt. De kans is groot dat zijn geluk op een dag op zal geraken...
Djiezes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juli 2006, 17:19   #8
Ambiorix
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 22 juli 2004
Berichten: 16.218
Standaard

zolang de VS en israël hopen en hopen nucleaire wapens mogen bezitten én bijmaken én optimaliseren moet er nergens over geklaagd worden.

Ofwel alles afbouwen, ofwel niks. Maar hola, we gaan niet discrimineren hé.
Ambiorix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juli 2006, 17:31   #9
La Chunga
Minister
 
La Chunga's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2006
Locatie: Waar ik me thuisvoel...Overal dus
Berichten: 3.534
Standaard

Eventjes hypothetische real-politiek bedrijven...

Veronderstel dat Mussaraf omkomt in een aanslag en er een eerder fundamentalistische regering de plak zwaait in Pakistan.
De heibel om Kashmir stijgt ten top en de vijandelijkheden tussen India en Pakistan monden uit in een open oorlog.
De fundamentalisitisch regering van Pakistan zet kernwapens in, waarop ook India dat doet.
Gevolg: miljoenen doden.

Op zich een vreselijk gegeven maar waarschijnlijk de enige manier om écht iets te doen aan de atoomwapenwedloop die de laatste jaren weer volop aan de gang is.

Iran, Noord-korea zouden onder diplomatieke druk en militaire dreiging van de internationale gemeenschap verplicht worden om stante pede een einde te maken aan hun nucleaire programma's.

Andere landen met nucleaire wapencapaciteit zouden onder druk van de publieke opinie werk moeten maken van een afbouw van hun atoomarsenaal.

De non-proliferatie zou absoluut zijn. Meer nog, een aanvang zou worden gemaakt met het atoomwapenvrij maken van deze globe.

Door onze media-wereld zou iedereen op een zeer pijnlijke manier geconfronteerd worden met de gruwelen van een atoomoorlog én met het feit dat dergelijke oorlog geen winnaars doch enkel verliezers met zich brengt.

Het klinkt vreselijk maar zou een atoomoorlog tussen Pakistan en India op termijn misschien geen positief iets in zich kunnen houden?
__________________
Let your sympathies and your compassion be always with the under dog in the fight--this is magnanimity; but bet on the other one--this is business. - Mark Twain

Laatst gewijzigd door La Chunga : 25 juli 2006 om 17:32.
La Chunga is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juli 2006, 17:36   #10
Ambiorix
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 22 juli 2004
Berichten: 16.218
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door La Chunga Bekijk bericht
Het klinkt vreselijk maar zou een atoomoorlog tussen Pakistan en India op termijn misschien geen positief iets in zich kunnen houden?
neen

de slachtoffers kunnen op geen enkele manier gecompenseerd of vergoed worden. Een mensenleven kan je niet in geld of waarde (zoals kennis) omzetten.
Ambiorix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juli 2006, 17:50   #11
Apocalyps
Minister
 
Apocalyps's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 augustus 2005
Berichten: 3.697
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door La Chunga Bekijk bericht

Het klinkt vreselijk maar zou een atoomoorlog tussen Pakistan en India op termijn misschien geen positief iets in zich kunnen houden?
Mijn inziens krijgen we dan een onvermijdelijke kettingreactie... met als enig pluspuntje, koelere zomers.
__________________
Het onbekende verklaren met het bekende is een logische procedure, het bekende verklaren met het onbekende is een vorm van theologische waanzin.
Apocalyps is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juli 2006, 19:26   #12
La Chunga
Minister
 
La Chunga's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2006
Locatie: Waar ik me thuisvoel...Overal dus
Berichten: 3.534
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Apocalyps Bekijk bericht
Mijn inziens krijgen we dan een onvermijdelijke kettingreactie... met als enig pluspuntje, koelere zomers.
Voor dit laatste zou men vandaag de dag natuurlijk willen tekenen...

Maar alle gekheid op een stokje:

Waarom zou bijvoorbeeld een atoomconflict tussen Pakistan en India tot een kettingreactie kunnen leiden?

Volgens mij zou de confrontatie met de atoomgruwel mensen eerder afschrikken om nucleaire wapens te gebruiken.

Ik kan me bijvoorbeeld moeilijk voorstellen dat, na zo'n Armageddon, de leiders van Iran en Noord-Korea nog provocerend zouden durven optreden.

De internationale gemeenschap - aangevoerd door de VS en de EU - zouden onder druk van hun publieke opinie enorme 'volmachten' krijgen iets aan die nucleaire dreiging te doen.

Aan de non-proliferatie en de vermindering van het atoomwapenarsenaal durf ik echter wel te twijfelen omdat ik China - zelfs na een nucleaire ramp - niet echt zie sta springen om hun nucleaire slagkracht te verminderen.

Het is ook maar een hypothetisch uitgangspunt, hopelijk wordt dit nooit realiteit, maar ergens zegt iets me dat er vroeg of laat iets NBC-achtig te gebeuren staat.

@ Ambiorix,

Niet zozeer dacht ik tijdens mijn uitgangspunt aan dit gegeven maar louter aan het feit indien een nucleair conflict zou kunnen betekenen dat het streven naar een atoomwapenvrije wereld wordt versneld.

Een mensenleven op een menselijke manier waarderen is inderdaad moeilijk omdat je dan het 'leven' als dusdanig moet gaan waarderen. Da's niet makkelijk.
__________________
Let your sympathies and your compassion be always with the under dog in the fight--this is magnanimity; but bet on the other one--this is business. - Mark Twain
La Chunga is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juli 2006, 19:35   #13
Internaut
Banneling
 
 
Internaut's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 mei 2004
Locatie: VL
Berichten: 2.761
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door La Chunga Bekijk bericht
Het klinkt vreselijk maar zou een atoomoorlog tussen Pakistan en India op termijn misschien geen positief iets in zich kunnen houden?
Niet met atoomwapens of nucleaire wapens. Vergeet niet dat na de inslag ervan er nog miljarden jaren (ik geloof 4.5 biljoen) geen leven meer mogelijk is, er misvormde kinderen geboren worden en er veel meer kanker zal zijn.
Als men spreekt van 50 wapens per jaar denk ik dat we als Europa zijnde evengoed slachtoffer kunnen worden later.
Ik vrees ook dat als iemand begint er meerdere kunnen volgen.
Internaut is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juli 2006, 19:52   #14
Djiezes
Europees Commissaris
 
Djiezes's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 september 2005
Locatie: Kapellen
Berichten: 7.380
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door La Chunga Bekijk bericht
Voor dit laatste zou men vandaag de dag natuurlijk willen tekenen...

Maar alle gekheid op een stokje:

Waarom zou bijvoorbeeld een atoomconflict tussen Pakistan en India tot een kettingreactie kunnen leiden?

Volgens mij zou de confrontatie met de atoomgruwel mensen eerder afschrikken om nucleaire wapens te gebruiken.
De gruwel van Hirosjima en Nagasaki heeft blijkbaar niemand afgeschrikt. Na deze aanvallen hebben alle landen die daar -ondanks verdragen allerhande- de kans toe zagen, genoeg atoomwapens geproduceerd om de Aarde een paar keer te vernietigen. De mensheid is er na Japan dus niet bepaald slimmer op geworden. Waarom zou ze dan wel slimmer worden na een nucleaire holocaust in Zuid-Azië?
Djiezes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juli 2006, 20:45   #15
slegie
Staatssecretaris
 
slegie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 oktober 2004
Berichten: 2.783
Standaard

landen en of regeringen zullen nooit atoomwapens inzetten.

omdat iedereen heeft bijna atoomwapens of bondgenoten die er hebben, het gebruik er van zou dus realistische en politieke zelfmoord zijn want voor elke atoombom die je zou gebruiken krijg je er 10 terug. en je bevolking zal nooit nog je steunen als je nog een volk hebt tenminste.

het gevaar zit hem in het feit als bepaalde organisaties zulke wapens in handen krijgen.

deze organisaties hebben geen morele verplichting ten opzichte van een bevolking en kunnen deze wapens inzetten en dit terwijl hun leiders en of leden zich schuilhouden in bondgenoten landen van het land dat zij aanvallen.
zo kunnen deze organisaties een atoombom dan inzetten tegen amerika en zich schuilhouden in londen.
dus hier zit het grote gevaar

landen daarentegen zullen nooit openlijk deze wapens gaan gebruiken en enkel dienen als afschrikmiddel.
slegie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juli 2006, 21:00   #16
Jozef Ostyn
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 27 maart 2004
Berichten: 15.640
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door slegie Bekijk bericht
landen en of regeringen zullen nooit atoomwapens inzetten.

omdat iedereen heeft bijna atoomwapens of bondgenoten die er hebben, het gebruik er van zou dus realistische en politieke zelfmoord zijn want voor elke atoombom die je zou gebruiken krijg je er 10 terug. en je bevolking zal nooit nog je steunen als je nog een volk hebt tenminste.

het gevaar zit hem in het feit als bepaalde organisaties zulke wapens in handen krijgen.

deze organisaties hebben geen morele verplichting ten opzichte van een bevolking en kunnen deze wapens inzetten en dit terwijl hun leiders en of leden zich schuilhouden in bondgenoten landen van het land dat zij aanvallen.
zo kunnen deze organisaties een atoombom dan inzetten tegen amerika en zich schuilhouden in londen.
dus hier zit het grote gevaar

landen daarentegen zullen nooit openlijk deze wapens gaan gebruiken en enkel dienen als afschrikmiddel.
Ik vrees dat u zich vergist. Met wat geluk, en in sommige gevallen goed leiderschap, zijn we nu al 60 jaar doorgeraakt zonder de inzet van atoomwapens. De kans dat dit ons nog eens 60 jaar lukt lijkt mij klein.
Jozef Ostyn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juli 2006, 21:09   #17
pinbag
Parlementsvoorzitter
 
pinbag's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2006
Berichten: 2.098
Standaard

Iedereen is blijkbaar de help-pakistan actie vergeten van een 6-tal maanden geleden.

Wat een klucht van een actie dat het was en Pakistan maar geld pompen in zijn millitair/nuclear infrastructuur ...

En niemand toen die zich vragen bijstelde...
pinbag is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juli 2006, 21:13   #18
Jozef Ostyn
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 27 maart 2004
Berichten: 15.640
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pinbag Bekijk bericht
Iedereen is blijkbaar de help-pakistan actie vergeten van een 6-tal maanden geleden.

Wat een klucht van een actie dat het was en Pakistan maar geld pompen in zijn millitair/nuclear infrastructuur ...

En niemand toen die zich vragen bijstelde...
Ik vond die aktie volkomen terecht. Nog altijd trouwens.
Jozef Ostyn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juli 2006, 21:14   #19
slegie
Staatssecretaris
 
slegie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 oktober 2004
Berichten: 2.783
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jozef Ostyn Bekijk bericht
Ik vrees dat u zich vergist. Met wat geluk, en in sommige gevallen goed leiderschap, zijn we nu al 60 jaar doorgeraakt zonder de inzet van atoomwapens. De kans dat dit ons nog eens 60 jaar lukt lijkt mij klein.
enkel als atoomwapens bij gevaarlijke organisaties terecht komen is het prijs maar landen zelf denk ik niet dat deze atoomwapens gauw zullen gebruiken.

trouwens ik denk dat men binnen 60 jaar een zodanig afweer systeem heeft gevonden dat raket aanvallen tot de pre historie horen.

ook de scanning naar straling zal de komende decennia nog verbeterd worden waardoor men ook niet even een atoombommetje in een loden koffer kan steken en woeps te grens over en dan boem.

over 60 jaar vechten we misschien onze oorlogen in de ruimte uit of op mars
slegie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juli 2006, 21:16   #20
Jozef Ostyn
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 27 maart 2004
Berichten: 15.640
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door slegie Bekijk bericht
enkel als atoomwapens bij gevaarlijke organisaties terecht komen is het prijs maar landen zelf denk ik niet dat deze atoomwapens gauw zullen gebruiken.

trouwens ik denk dat men binnen 60 jaar een zodanig afweer systeem heeft gevonden dat raket aanvallen tot de pre historie horen.

ook de scanning naar straling zal de komende decennia nog verbeterd worden waardoor men ook niet even een atoombommetje in een loden koffer kan steken en woeps te grens over en dan boem.

over 60 jaar vechten we misschien onze oorlogen in de ruimte uit of op mars
Ik zou nog niet teveel dromen over die ruimteoorlogen.
De inzet van nucleaire wapens blijft steeds een mogelijkheid, ook vanuit het standpunt van een staat die erover beschikt.
Jozef Ostyn is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:34.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be