Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 19 oktober 2009, 07:23   #21
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter
 
lomeanor's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 april 2005
Berichten: 9.853
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door T'serclaes Bekijk bericht
Er is geen wedstrijd ! Een belgistisch discours is zo sterk in vergelijking met een Vlaams nationalistisch discours ...
lomeanor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 oktober 2009, 10:46   #22
omaplop
Minister-President
 
omaplop's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 september 2003
Locatie: Ardennen
Berichten: 5.579
Standaard

Flandrien is dit geen scheldwoord meer voor de Franstaligen???

En sinds wanneer zijn de Walen fier om een "Flandrien" in hun midden te hebben!!!

Nochtans is dit een woord dat zonder twijfel verwijst naar Vlaanderen.

Bewijst dus wel dat men zich kan aanpassen als men wil.
omaplop is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 oktober 2009, 12:02   #23
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hallebarde Bekijk bericht
Ah bon. De belgicisten zijn hier dus op het forum overbedrijvig om her een der een puntje te scoren.

Ik wist niet dat dit discussieplatform een wedstrijd was, eerlijk gezegd.

Kan iemand mij de huidige stand meedelen ? En wanneer is het half time ?

Dan weet u toch maar bitter weinig. Of anders bent u naïef.

Een discussie is meestal een wedstrijd. En meestal een wedstrijd om gelijk te kunnen krijgen. En men wil gelijk krijgen omdat men denkt dat men gelijk heeft.

Laatst gewijzigd door system : 19 oktober 2009 om 12:03.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 oktober 2009, 12:26   #24
Renesse
Minister-President
 
Renesse's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 juli 2008
Berichten: 4.861
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
Typisch: voor een noeste wielrenner uit Vlaanderen; had men een Frans woord nodig: Flandrien
en die is dit jaar gewonnen door een Waal die goed NL spreekt: Philippe Gilbert.
De Vlaamse renners zijn intussen meer en meer saloncoureurs geworden die na 1 mooie overwinning, zoals Devolder in hun zetel gaan zitten.

Symbolisch voor de Walen die uit het dal kruipen en de Vlamingen die zich zelfgnoegzaam in hun rijkdom beginnen te wentelen.
[azert]
Wat zijn Vlamingen slecht
[/azert]
__________________
Renesse is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 oktober 2009, 13:15   #25
Txiki
Secretaris-Generaal VN
 
Txiki's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 september 2007
Locatie: Killucan
Berichten: 57.743
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
Typisch: voor een noeste wielrenner uit Vlaanderen; had men een Frans woord nodig: Flandrien
en die is dit jaar gewonnen door een Waal die goed NL spreekt: Philippe Gilbert.
De Vlaamse renners zijn intussen meer en meer saloncoureurs geworden die na 1 mooie overwinning, zoals Devolder in hun zetel gaan zitten.

Symbolisch voor de Walen die uit het dal kruipen en de Vlamingen die zich zelfgnoegzaam in hun rijkdom beginnen te wentelen.
en symbolisch voor de Vlaamse verdraagzaamheid jegens Walen
Txiki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 oktober 2009, 13:36   #26
Ernst Niessen
Europees Commissaris
 
Ernst Niessen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 juni 2009
Locatie: APELDOORN (Apeldoorn)-NL-GE
Berichten: 7.510
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
Wat geduld tot de Franstaligen uit het dal gekropen zijn, zou niet slecht zijn.
beter dan zich op zakdoek Vlaanderen terug te trekken.
Een 'zakdoek' die in economisch opzicht wel negentig procent van België voor zijn rekening neemt. Is dit een verdienste van de 'zakdoek' of tekortkoming van België?

Na 180 jaar is het geduld wel op, hè!

U laat geen middel onbeproefd om Vlaanderen te bekladden en te ridiculiseren. Heiligt hier het doel de middelen?

Vliegt de blauwvoet? Storm op zee!
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Wat is dat toch voor onzin ... Veel Nederlanders, niet allemaal, hebben de eigenschap zich met alles en iedereen te moeien en de vinger te wijzen. Daarmee is alles toch gezegd?
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 oktober 2009, 13:40   #27
Txiki
Secretaris-Generaal VN
 
Txiki's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 september 2007
Locatie: Killucan
Berichten: 57.743
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen Bekijk bericht
U laat geen middel onbeproefd om Vlaanderen te bekladden en te ridiculiseren. Heiligt hier het doel de middelen?
Uiteraard.
Txiki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 oktober 2009, 13:47   #28
Txiki
Secretaris-Generaal VN
 
Txiki's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 september 2007
Locatie: Killucan
Berichten: 57.743
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Dan weet u toch maar bitter weinig. Of anders bent u naïef.

Een discussie is meestal een wedstrijd. En meestal een wedstrijd om gelijk te kunnen krijgen. En men wil gelijk krijgen omdat men denkt dat men gelijk heeft.
Uitwisselen van standpunten en ideeën, gestaafd met argumenten en een logica, kan andere mensen aan het denken zetten en leerzaam zijn. "Gelijk willen krijgen" behoort tot het beginnersstadium. En wat dan als je geen gelijk krijgt? Ben je daarom slecht bezig? Misschien, misschien ook niet. Anderen beginnen aan een discussie puur met de idee standpunten uiteen te zetten, ongeacht de bijval of "het gelijk". En dit type discussies is bijna altijd des te interessanter, omdat daar het woord centraal staat, en niet het ego van de deelnemer.
Txiki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 oktober 2009, 14:45   #29
Ernst Niessen
Europees Commissaris
 
Ernst Niessen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 juni 2009
Locatie: APELDOORN (Apeldoorn)-NL-GE
Berichten: 7.510
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Txiki Bekijk bericht
Uitwisselen van standpunten en ideeën, gestaafd met argumenten en een logica, kan andere mensen aan het denken zetten en leerzaam zijn. "Gelijk willen krijgen" behoort tot het beginnersstadium. En wat dan als je geen gelijk krijgt? Ben je daarom slecht bezig? Misschien, misschien ook niet. Anderen beginnen aan een discussie puur met de idee standpunten uiteen te zetten, ongeacht de bijval of "het gelijk". En dit type discussies is bijna altijd des te interessanter, omdat daar het woord centraal staat, en niet het ego van de deelnemer.
Ik zie dit forum niet alleen als een unieke 'praatbarak' en ontmoetingsplaats voor Nederlanders en Vlamingen, maar ook als een middel om kennis op te doen en die (on)bewust met anderen te delen, zelfs met mensen met wie ik het soms grondig oneens ben.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Wat is dat toch voor onzin ... Veel Nederlanders, niet allemaal, hebben de eigenschap zich met alles en iedereen te moeien en de vinger te wijzen. Daarmee is alles toch gezegd?
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 oktober 2009, 14:46   #30
Txiki
Secretaris-Generaal VN
 
Txiki's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 september 2007
Locatie: Killucan
Berichten: 57.743
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen Bekijk bericht
Ik zie dit forum niet alleen als een unieke 'praatbarak' en ontmoetingsplaats voor Nederlanders en Vlamingen, maar ook als een middel om kennis op te doen en die (on)bewust met anderen te delen, zelfs met mensen met wie ik het soms grondig oneens ben.
Dat lijkt me de juiste houding.
Txiki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 oktober 2009, 14:52   #31
Ernst Niessen
Europees Commissaris
 
Ernst Niessen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 juni 2009
Locatie: APELDOORN (Apeldoorn)-NL-GE
Berichten: 7.510
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Txiki Bekijk bericht
Dat lijkt me de juiste houding.
Die houding heeft mij binnen vier maanden de rang van 'parlementslid' gebracht. Ik hoop nog heel lang - ook na de hereniging - op dit forum door te gaan.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Wat is dat toch voor onzin ... Veel Nederlanders, niet allemaal, hebben de eigenschap zich met alles en iedereen te moeien en de vinger te wijzen. Daarmee is alles toch gezegd?
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 oktober 2009, 15:01   #32
Hallebarde
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 augustus 2007
Locatie: France
Berichten: 2.474
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Dan weet u toch maar bitter weinig. Of anders bent u naïef.

Een discussie is meestal een wedstrijd. En meestal een wedstrijd om gelijk te kunnen krijgen. En men wil gelijk krijgen omdat men denkt dat men gelijk heeft.
Eingenaardige visie. Ikzelf heb welkdanige discussie nog nooit als een wedstrijd gezien.

Overigens wens ik niet steeds gelijk te kunnen krijgen, omdat ik weet dat ik niet anders ben dan alle andere mensen : niemand heeft altijd en overal gelijk.

Ik denk, System, dat ook u niet anders bent dan alle andere mensen. Tenzij u meent de wijsheid in pacht te hebben, maar dan vergist u zich.

Maar goed, als dit discussieplatform volgens u een wedstrijd is, blijft mijn vraag overeind : wat is de huidige stand, en wanneer is het half time ?
Hallebarde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 oktober 2009, 15:03   #33
Ernst Niessen
Europees Commissaris
 
Ernst Niessen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 juni 2009
Locatie: APELDOORN (Apeldoorn)-NL-GE
Berichten: 7.510
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hallebarde Bekijk bericht
Eingenaardige visie. Ikzelf heb welkdanige discussie nog nooit als een wedstrijd gezien.

Overigens wens ik niet steeds gelijk te kunnen krijgen, omdat ik weet dat ik niet anders ben dan alle andere mensen : niemand heeft altijd en overal gelijk.

Ik denk, System, dat ook u niet anders bent dan alle andere mensen. Tenzij u meent de wijsheid in pacht te hebben, maar dan vergist u zich.

Maar goed, als dit discussieplatform volgens u een wedstrijd is, blijft mijn vraag overeind : wat is de huidige stand, en wanneer is het half time ?
Wedstrijd: 1-0 voor Hallebarde!
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Wat is dat toch voor onzin ... Veel Nederlanders, niet allemaal, hebben de eigenschap zich met alles en iedereen te moeien en de vinger te wijzen. Daarmee is alles toch gezegd?
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 oktober 2009, 15:11   #34
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hallebarde Bekijk bericht
Eingenaardige visie. Ikzelf heb welkdanige discussie nog nooit als een wedstrijd gezien.

Overigens wens ik niet steeds gelijk te kunnen krijgen, omdat ik weet dat ik niet anders ben dan alle andere mensen : niemand heeft altijd en overal gelijk.

Ik denk, System, dat ook u niet anders bent dan alle andere mensen. Tenzij u meent de wijsheid in pacht te hebben, maar dan vergist u zich.

Maar goed, als dit discussieplatform volgens u een wedstrijd is, blijft mijn vraag overeind : wat is de huidige stand, en wanneer is het half time ?
Een discussie heeft weinig zin indien men niet overtuigd is van zijn gelijk. En om de andere over te halen of te laten inzien dat men gelijk heeft (en de andere dus niet) voert men argumenten aan. Over en weer. In die zin is het wel degelijk een wedstrijd.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 oktober 2009, 15:15   #35
Borrelia
Vreemdeling
 
Borrelia's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 oktober 2009
Berichten: 28
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Een discussie heeft weinig zin indien men niet overtuigd is van zijn gelijk. En om de andere over te halen of te laten inzien dat men gelijk heeft (en de andere dus niet) voert men argumenten aan. Over en weer. In die zin is het wel degelijk een wedstrijd.
Daar ben ik het niet eens mee.
Borrelia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 oktober 2009, 15:20   #36
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Borrelia Bekijk bericht
Daar ben ik het niet eens mee.
Dat hoeft ook niet.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 oktober 2009, 15:30   #37
Ernst Niessen
Europees Commissaris
 
Ernst Niessen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 juni 2009
Locatie: APELDOORN (Apeldoorn)-NL-GE
Berichten: 7.510
Standaard

Wedstrijd: Borrelia-system is geëindigd in remise.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Wat is dat toch voor onzin ... Veel Nederlanders, niet allemaal, hebben de eigenschap zich met alles en iedereen te moeien en de vinger te wijzen. Daarmee is alles toch gezegd?
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 oktober 2009, 17:02   #38
Gwyndion
Minister-President
 
Gwyndion's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 december 2007
Locatie: Mechelen
Berichten: 4.952
Stuur een bericht via MSN naar Gwyndion
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door T'serclaes Bekijk bericht
De eenheid van Belgïe zit mischien niet op het hoogste niveau ... maar zelfs op het laagste niveau zou Belgïe niet splitsen !
Ik zie nochtans geen reden waarom België nooit zou kunnen ophouden te bestaan. Mets enkele hervormingen kan Vlaanderen zo op eigen benen staan.
Gwyndion is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 oktober 2009, 17:41   #39
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Hollander's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juli 2003
Locatie: Leiden, Lage Landen
Berichten: 11.997
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Een discussie heeft weinig zin indien men niet overtuigd is van zijn gelijk. En om de andere over te halen of te laten inzien dat men gelijk heeft (en de andere dus niet) voert men argumenten aan. Over en weer. In die zin is het wel degelijk een wedstrijd.
Het heeft geen zin te discussieren met mensen die overtuigd zijn van hun gelijk. Om op de juiste wijze aan een discussie deel te nemen is het noodzakelijk een kleine kans in ogenschouw te nemen dat men geen gelijk heeft, dat men open staat de argumenten van de tegenpartij serieus te nemen. Als men dat niet kan, of niet wil, dan heeft discussieren geen zin. Dan wordt het eenrichtingsverkeer..
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 oktober 2009, 18:02   #40
eniotna
Provinciaal Statenlid
 
Geregistreerd: 20 mei 2004
Locatie: België
Berichten: 611
Standaard

Flandrien =/= Flamand. Ik denk dat het eerder naar een Oost of West-Vlaming verwijst.

Maar in het wielerjargon heeft het nog een andere betekenis. Een Flandrien is gewoon een renner die het goed doet in Vlaamse (of Noordelijke) klassiekers. Men mag veralgemenen en stellen dat het een sterke wielrenner is die goed kan presteren op vlakke parcoursen met veel wind, eventueel kasseien, enz.
eniotna is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:58.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be