Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 25 oktober 2009, 16:55   #81
Txiki
Secretaris-Generaal VN
 
Txiki's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 september 2007
Locatie: Killucan
Berichten: 57.743
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Deepeco Bekijk bericht
Zelf hoef ik er niet meer van af te weten, want de organisaties weten dat wel. Die hebben geen eigen belangen te verdedigen (ze hebben geen eigenbelang in het voortbestaan van belgie) en zouden niet zeggen dat een verdeelde ontwikkelingshulp minder efficient is als dat niet waar zou zijn.
Daar die organisaties geen eigenbelang hebben in het voortbestaan van belgie, kunnen we ze op dit vlak vertrouwen. Die organisaties zijn bekommert om het lot van arme mensen in het zuiden, en dat is prioritair boven taalkwesties enzo.
Elke organisatie heeft eigenbelangen te verdedigen. Je kijk erop lijkt me toch wat al te simplistisch.
Txiki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 oktober 2009, 16:57   #82
djimi
Secretaris-Generaal VN
 
djimi's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 januari 2006
Locatie: Brussels Hoofdstedelijk Gewest
Berichten: 32.399
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior Bekijk bericht

... Waar is de solidariteit met de Brabanders?
Als ze willen, mogen ze hier en nu als gelijken meedoen, en ze mogen zelfs de hoofdstad leveren.
__________________
"HELL IS EMPTY, AND ALL THE DEVILS ARE HERE."
(W. Shakespeare)
https://www.youtube.com/watch?v=FuFtfhOipNQ
https://www.youtube.com/watch?v=etviGf1uWlg
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 oktober 2009, 16:59   #83
Txiki
Secretaris-Generaal VN
 
Txiki's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 september 2007
Locatie: Killucan
Berichten: 57.743
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Deepeco Bekijk bericht
En ik ben tegen nationalisme omdat dat (zeker in onze communautaire kwestie) een vorm van etnocentrisme is. Ja, ik denk dat het daar uiteindelijk om gaat. Sommig Vlaams Belangers durven nog eerlijk toegeven dat ze racist zijn, en het eigen volk eerst is dus duidelijk etnocentrisme en dat is een moreel verwerpelijke ideologie. Ik zie echt echt geen enkel ander reden waarom men belgie zou willen splitsen dan dit etnocentrisme. Want het is zo arbitrair: waarom dan niet de provincies splitsen? Antwerpen eerst!

bij mij is het nergens om te doen. Ik ben gewoon tegen etnocentrisme.
Ah interessant! Bijzonder interessant Een paar vragen:

1. wat is etnocentrisme?
2. wat is het verschil met etnisch vooroordeel?
3. wat bevordert eventueel een etnocentrische houding?
4. hoe kan je etnocentrisme "voorkomen"?
5. welk effect hebben landsgrenzen op etnocentrische houdingen?

Dit wordt nog leuk

Laatst gewijzigd door Txiki : 25 oktober 2009 om 16:59.
Txiki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 oktober 2009, 21:39   #84
Deepeco
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 25 december 2008
Berichten: 2.126
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Txiki Bekijk bericht
Elke organisatie heeft eigenbelangen te verdedigen. Je kijk erop lijkt me toch wat al te simplistisch.
Welk belang hebben die ontwikkelingshulporganisaties in het voortbestaan van Belgie?

Laatst gewijzigd door Deepeco : 25 oktober 2009 om 21:39.
Deepeco is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 oktober 2009, 21:52   #85
Deepeco
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 25 december 2008
Berichten: 2.126
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
1. Als we naar die OS-organisaties moeten luisteren, mogen we dan ook nog elders eens rond horen, of zijn zij de enige toegelaten bron?
Ga gewoon luisteren bij de organisaties die oprecht ijveren voor de belangen van de meest kwetsbaren enzo.

Citaat:
2. 'De zwakkeren zo goed mogelijk willen helpen' is nog geen garantie voor een goed begrip van welk politiek probleem dan ook, en kan dus geen reden zijn om een luisterend oor af te dwingen. Er mag best wat meer substantie bij.
Wat we niet kunnen ontkennen is dat die organisaties van zichzelf zeggen dat ze de zwakkeren zo goed mogelijk willen helpen.
Misschien moeten we de geholpen zwakkeren maar eens vragen wat ze van de geboden hulp vinden?
Ja, dat kunt u doen. Ik durf te wedden dat ze tevreden gaan zijn over die en die organisatie. Ze zijn waarschijnlijk niet tevreden over zogezegde ontwikkelingshulp die uitgaat van de staten zelf (immers, meestal hebben die staten eigenbelangen...)

Citaat:
We kunnen hen tegelijk ook eens vragen of het voor hen een conditio sine qua non is dat de geboden hulp uit België vandaan komt, en niet uit pakweg Vlaanderen èn/of Wallonië.
Op zich is het irrelevant waar het vandaan komt, maar een gesplitste hulp is minder efficient, heb ik horen zeggen. Ik kan me dat wel voorstellen; het is niet ongeloofwaardig wat ze zeggen. Dan is er bv minder coordinatie tussen verschillende projecten.
Deepeco is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 oktober 2009, 21:57   #86
Deepeco
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 25 december 2008
Berichten: 2.126
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Txiki Bekijk bericht
Ah interessant! Bijzonder interessant Een paar vragen:

1. wat is etnocentrisme?
goh, hier kan veel over gezegd en genuanceerd worden. Bv: een bevoordeling van het eigen volk. Dat je bv sneller geneigd bent een onbekend persoon die tot uw volk behoort te helpen, dan een onbekend persoon die niet tot uw volk behoort.

Citaat:
2. wat is het verschil met etnisch vooroordeel?
misschien niet veel. Die bevoordeling is vaak gebaseerd op een vooroordeel. Dat vooroordeel is dan de rechtvaardiging.

Citaat:
3. wat bevordert eventueel een etnocentrische houding?
ideeen die onverdraagzaamheid prediken, stereotyperingen, overhaaste veralgemeniseringen van de anderen,... Ideen die zeggen dat er een noverbrigbare kloof is. Bv Walen en Vlamingen zijn erg verschillend.

Citaat:
4. hoe kan je etnocentrisme "voorkomen"?
strijden tegen vooroordelen. Open staan voor de ander. Gastvrijheid,...

Citaat:
5. welk effect hebben landsgrenzen op etnocentrische houdingen?
die kunnen etnocentrische gevoelens versterken of bevestigen.
Deepeco is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:15.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be