Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 25 oktober 2009, 16:27   #21
C uit W
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
C uit W's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 januari 2003
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 12.249
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
België is een instabiel, onvoorspelbaar apenland. Ik dacht dat we het daar toch al over eens waren?
Een zodanig apenland dat België met overheidsgeld kerncentrales bouwt, ze voor een habbekrats verpatst aan Suez, de gemeenschap laat betalen voor de afval vervan (Niras) en tenslotte niet durft te eisen dat GdF-Suez zou betalen voor het langer openhouden van afgeschreven kerncentrales. Zo'n apenland zijn wij!
En we mogen nog eens de verzekering betalen ook...

Sinds 1830 is dergelijk wanbestuur de norm.
Maar eendracht maakt macht, right.
__________________
"Denken ist schwer, darum urteilen die meisten."
C uit W is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 oktober 2009, 16:27   #22
Jazeker
Secretaris-Generaal VN
 
Jazeker's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2004
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 66.000
Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Wat ga je met je oppervlakte doen? Behalve zand verkopen, dan..
Bossen, groen,... etc. Echt wel nodig in onze contreien.
__________________
The oncoming storm







Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 oktober 2009, 16:28   #23
Txiki
Secretaris-Generaal VN
 
Txiki's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 september 2007
Locatie: Killucan
Berichten: 57.743
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Doomy Bekijk bericht
Aan degenen die pleiten voor een onafhankelijk België, Vlaanderen, Wallonië, Brussel : verklaar jullie eerst eens onafhankelijk van een multinational als GDF Suez. Anders is jullie onafhankelijkheid maar schijn.
Klopt uiteraard. Het bemoeilijkt het vraagstuk als dusdanig enorm. Een paar jaar geleden had ik de kans om met een aantal niet-Vlaamse politici over deze kwestie te spreken. Dat heeft ons er toen toe aangezet het vraagstuk eens op een andere manier te benaderen.
Een vervolg heeft dat niet gekend totnogtoe omdat een aantal van hen ondertussen gearresteerd zijn en in de cel zitten. Iets wat de VN onlangs nog als "zeer arbitrair" bestempeld heeft (of moet het "hebben" zijn?).

Laatst gewijzigd door Txiki : 25 oktober 2009 om 16:28.
Txiki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 oktober 2009, 16:28   #24
C uit W
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
C uit W's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 januari 2003
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 12.249
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
bolivia is wel stukje groter dan vlaanderen en vlaanderen heeft geen eigen delfstoffen behalve zand.
Onze economie is wel ietske sterker.
__________________
"Denken ist schwer, darum urteilen die meisten."
C uit W is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 oktober 2009, 16:29   #25
Hallebarde
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 augustus 2007
Locatie: France
Berichten: 2.474
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Waarom zou een nationalist een eigen staat willen, als je niet eens de controle hebt over je economie? Dan kan je evengoed met België opgescheept blijven...
De Vlaamse onafhankelijkheid moet een middel zijn om een beleid te voeren voor haar burgers, en niet voor buitenlandse corporations. En dus ja, nationaliseringen van alle sleutelsectoren van de economie, zonder enige compensatie.

Bolivië telt ongeveer evenveel inwoners, en kan ook haar gassector nationaliseren. Het enige wat je nodig hebt, is politiek lef. Lef om die buitenlandse bloedzuigers aan de deur te zetten, en uw eigen beleid te voeren.
Die Vlaamse staat is geen fetisj. Het is een middel om een ander beleid te krijgen. En als die Vlaamse staat geen fundamenteel verschil teweeg brengt binnen de economische machtsverhoudingen, dan is de hele Vlaamse staatsvorming een nutteloos tijdsverdrijf geweest.

Dreig met militair geweld, zoveel je wil. Alsof we vandaag iets te verliezen hebben... Binnen het Belgisch kader is onze hele economie versluisd naar Parijs. En zijn we dus enkel goed om de schulden van het Parijse kapitalisme bij te passen.
Ik lees uw visie, maar hoop eerlijk gezegd voor Vlaanderen dat niemand aan de toekomstige top zelfs maar zou overwegen aldus te denken. Zoniet zal er nooit een leefbaar zelfstandig Vlaanderen zijn.
Hallebarde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 oktober 2009, 16:29   #26
Txiki
Secretaris-Generaal VN
 
Txiki's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 september 2007
Locatie: Killucan
Berichten: 57.743
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C uit W Bekijk bericht
Onze economie is wel ietske sterker.
Dat is bijzonder relatief gezien de aard ervan. Wat is er sterker? De "Vlaamse" economie of de economie in Vlaanderen? Een immens verschil.
Txiki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 oktober 2009, 16:30   #27
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN
 
Jaani_Dushman's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 april 2004
Locatie: Het hinterland van Erpe-Mere
Berichten: 32.396
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C uit W Bekijk bericht
Onze economie is wel ietske sterker.
Het BNP van Vlaanderen is circa 30x dat van Bolivië, inderdaad.
__________________
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 oktober 2009, 16:32   #28
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN
 
Jaani_Dushman's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 april 2004
Locatie: Het hinterland van Erpe-Mere
Berichten: 32.396
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hallebarde Bekijk bericht
Ik lees uw visie, maar hoop eerlijk gezegd voor Vlaanderen dat niemand aan de toekomstige top zelfs maar zou overwegen aldus te denken. Zoniet zal er nooit een leefbaar zelfstandig Vlaanderen zijn.
Gezien uw locatie, kan ik die "hoop" begrijpen. U zou uiteraard niet willen dat Vlaanderen een effectieve onafhankelijke staat zou worden. Liever een Vlaamse vazalstaat van het Franse grootkapitaal...
__________________
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 oktober 2009, 16:33   #29
C uit W
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
C uit W's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 januari 2003
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 12.249
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Txiki Bekijk bericht
Dat is bijzonder relatief gezien de aard ervan. Wat is er sterker? De "Vlaamse" economie of de economie in Vlaanderen? Een immens verschil.
Je hebt een punt, maar relatief. Economie zweeft niet boven ons hoofd, we maken die ook deels.
__________________
"Denken ist schwer, darum urteilen die meisten."
C uit W is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 oktober 2009, 16:36   #30
Txiki
Secretaris-Generaal VN
 
Txiki's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 september 2007
Locatie: Killucan
Berichten: 57.743
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C uit W Bekijk bericht
Je hebt een punt, maar relatief. Economie zweeft niet boven ons hoofd, we maken die ook deels.
Zeker. Ik vrees echter dat de balans vandaag nogal zwaar zou doorwegen naar het soort bedrijven dat vanuit Parijs of een andere buitenlandse hoofdstad bestuurd wordt. Als je dan ook gaat kijken naar de sectoren waarin die actief zijn, staat de "Vlaamse" economie redelijk zwak.
Txiki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 oktober 2009, 16:36   #31
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN
 
Jaani_Dushman's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 april 2004
Locatie: Het hinterland van Erpe-Mere
Berichten: 32.396
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Txiki Bekijk bericht
Dat is bijzonder relatief gezien de aard ervan. Wat is er sterker? De "Vlaamse" economie of de economie in Vlaanderen? Een immens verschil.
Daar gaat de hele discussie hierover.
__________________
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 oktober 2009, 16:41   #32
Hallebarde
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 augustus 2007
Locatie: France
Berichten: 2.474
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Gezien uw locatie, kan ik die "hoop" begrijpen. U zou uiteraard niet willen dat Vlaanderen een effectieve onafhankelijke staat zou worden. Liever een Vlaamse vazalstaat van het Franse grootkapitaal...
Ingeval u met "U" mijn eigen persoon bedoelt : grasduint u maar even door mijn posts, en u zult merken dat ik een voorstandster ben van een zelfstandige Vlaamse republiek, eventueel en desgewenst in één of ander samenwerkingsverband met Nederland. Maar goed, d�*�*r moeten de Vlamingen zelf over beslissen, vind ik.

Ingeval uw "U" de visie van Frankrijk zelf beoogt : ik kan uiteraard niet voor gans Frankrijk spreken, maar ik ben van mening dat Frankrijk heel wat minder in België geïnteresseerd is dan u lijkt te denken. Anderzijds is het vanzelfsprekend zo dat politiek Frankrijk wel degelijk, gezien de politieke evolutie en instabiliteit in België, rekening houdt met een ooit uiteenvallen van België. Ik heb hier echter nog nooit (I repeat that : NOOIT) wat dan ook gehoord of gezien dat op welkdanige bedoeling zou wijzen om Vlaanderen in dat geval als een vazalstaat te gaan beschouwen. Waar u dergelijke gedachte haalt, is mij een raadsel.
Hallebarde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 oktober 2009, 17:02   #33
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN
 
Jaani_Dushman's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 april 2004
Locatie: Het hinterland van Erpe-Mere
Berichten: 32.396
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hallebarde Bekijk bericht
Ingeval u met "U" mijn eigen persoon bedoelt : grasduint u maar even door mijn posts, en u zult merken dat ik een voorstandster ben van een zelfstandige Vlaamse republiek, eventueel en desgewenst in één of ander samenwerkingsverband met Nederland. Maar goed, d�*�*r moeten de Vlamingen zelf over beslissen, vind ik.
Uit de posts van uw hand die ik al gelezen heb, geloof ik best dat je voorstander bent van de oprichting van een Vlaamse republiek. Maar een onafhankelijke republiek is nog iets heel anders dan louter het oprichten van een staatsstructuur.
Ik streef niet zomaar naar een Vlaamse staat, maar wel naar een onafhankelijke Vlaamse staat.
__________________
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 oktober 2009, 17:03   #34
koppijn
Minister-President
 
koppijn's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2008
Locatie: a'pen
Berichten: 4.665
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Gezien uw locatie, kan ik die "hoop" begrijpen. U zou uiteraard niet willen dat Vlaanderen een effectieve onafhankelijke staat zou worden. Liever een Vlaamse vazalstaat van het Franse grootkapitaal...
Nee ze heeft liever een zelfstandige Vlaamse staat met gezond verstand dan een bananenrepubliek als buurland!
__________________
"L'homme n'est ni ange ni bête, et le malheur veut que qui veut faire l'ange fait la bête."Blaise Pascal
koppijn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 oktober 2009, 17:05   #35
Txiki
Secretaris-Generaal VN
 
Txiki's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 september 2007
Locatie: Killucan
Berichten: 57.743
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door koppijn Bekijk bericht
Nee ze heeft liever een zelfstandige Vlaamse staat met gezond verstand dan een bananenrepubliek als buurland!
We kunnen ook streven naar een "Strammer Max-republiek"?

edit: moet ik nu geen patent nemen op die term?

Laatst gewijzigd door Txiki : 25 oktober 2009 om 17:06.
Txiki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 oktober 2009, 17:08   #36
koppijn
Minister-President
 
koppijn's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2008
Locatie: a'pen
Berichten: 4.665
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Txiki Bekijk bericht
We kunnen ook streven naar een "Strammer Max-republiek"?

edit: moet ik nu geen patent nemen op die term?
Voor U daar een patent op neemt eerst eens uitleggen wat U daarmede bedoelt.
__________________
"L'homme n'est ni ange ni bête, et le malheur veut que qui veut faire l'ange fait la bête."Blaise Pascal
koppijn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 oktober 2009, 17:18   #37
Hallebarde
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 augustus 2007
Locatie: France
Berichten: 2.474
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Uit de posts van uw hand die ik al gelezen heb, geloof ik best dat je voorstander bent van de oprichting van een Vlaamse republiek. Maar een onafhankelijke republiek is nog iets heel anders dan louter het oprichten van een staatsstructuur.
Ik streef niet zomaar naar een Vlaamse staat, maar wel naar een onafhankelijke Vlaamse staat.
Tja, dan kunnen we misschien een boompje opzetten over de vraag "wat is nu precies onafhankelijk ?".

Laat mij de aanzet geven met een naar mijn visie eenvoudige doch volkomen logische stelling : een klein land zonder grondstoffen, zoals Vlaanderen er een zou zijn, kan nooit ofte nimmer economisch volkomen onafhankelijk van de rest van de wereld bestaan.

Onafhankelijkheid, zegge politieke en staatkundige onafhankelijkheid, betekent niet dat een land zich totaal van de wereld afsluit natuurlijk, en al zeker niet economisch.

Of gaat u dan bijvoorbeeld voor uw brandstoffenvoorziening plots niet meer afhangen van de olieproducerende landen ? Gaat u voor uw landbouwproducten en voedingsstoffen dan plots een mirakel verwezenlijken door daarin zelf volledig te kunnen voorzien ? Etc...Etc...

Als een toekomstig Vlaanderen buitenlandse multinationals en/of belangen zou "nationaliseren", maakt het bovendien NUL kans om ooit erkend te worden door de internationale gemeenschap. Dan is de enig mogelijke toekomst van Vlaanderen zoiets als Noord-Korea, met alles erop en eraan (of eraf, eigenlijk).

Ik denk dat veruit de meeste Vlamingen zeer graag zullen passen voor dergelijk van de wereld afgesloten staatsgeheel.

Laatst gewijzigd door Hallebarde : 25 oktober 2009 om 17:32.
Hallebarde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 oktober 2009, 17:28   #38
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 22 juli 2005
Berichten: 34.995
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door koppijn Bekijk bericht
Voor U daar een patent op neemt eerst eens uitleggen wat U daarmede bedoelt.
Een 'Strammer Max' is een uitsmijter.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 oktober 2009, 17:31   #39
Hallebarde
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 augustus 2007
Locatie: France
Berichten: 2.474
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Een 'Strammer Max' is een uitsmijter.
Dat weten we dan ook weer. Bedankt, Zwartengeel.
Hallebarde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 oktober 2009, 17:36   #40
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN
 
Jaani_Dushman's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 april 2004
Locatie: Het hinterland van Erpe-Mere
Berichten: 32.396
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hallebarde Bekijk bericht
Tja, dan kunnen we misschien een boompje opzetten over de vraag "wat is nu precies onafhankelijk ?".

Laat mij de aanzet geven met een naar mijn visie eenvoudige doch volkomen logische stelling : een klein land zonder grondstoffen, zoals Vlaanderen er een zou zijn, kan nooit ofte nimmer economisch volkomen onafhankelijk van de rest van de wereld bestaan.

Onafhankelijkheid, zegge politieke en staatkundige onafhankelijkheid, betekent niet dat een land zich totaal van de wereld afsluit natuurlijk, en al zeker niet economisch.

Of gaat u dan bijvoorbeeld voor uw brandstoffenvoorziening plots niet meer afhangen van de olieproducerende landen ? Gaat u voor uw landbouwproducten en voedingsstoffen dan plots een mirakel verwezenlijken door daarin zelf volledig te kunnen voorzien ? Etc...Etc...

Als een toekomstig Vlaanderen buitenlandse multinationals en/of belangen zou "nationaliseren", maakt het NUL kans om ooit erkend te worden door de internationale gemeenschap. Dan is de enig mogelijke toekomst van Vlaanderen zoiets als Noord-Korea, met alles erop en eraan (of eraf, eigenlijk).

Ik denk dat veruit de meeste Vlamingen zeer graag zullen passen voor dergelijk van de wereld afgesloten staatsgeheel.
Als je niet gelooft dat Vlaanderen onafhankelijk kan zijn, waarom dan een Vlaamse staat oprichten?

"Onafhankelijk" en "soeverein" betekenen ook niet "geïsoleerd". Het betekent dat je vanuit een onafhankelijke positie kan onderhandelen met anderen. Dat is iets totaal anders dan hetgeen jij voorstelt: namelijk een Vlaamse staat die bevoegd is voor folklore en het kleur van de voetpadtegels. Maar afhankelijk is van een politiek en economisch beleid dat elders gevoerd wordt.
__________________
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:48.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be