Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 29 oktober 2009, 18:22   #41
Scarabaeida
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 10 oktober 2004
Locatie: Ekeren Donk
Berichten: 6.396
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Txiki Bekijk bericht
'k Vind zo'n discussies altijd wat vreemd: sommigen willen per se hameren op de verschillen tussen Vlamingen en Nederlanders, tussen Vlaanderen en Nederland, tussen Vlaams en Nederlands, om aan te tonen dat de kloof tussen de twee te diep zou zijn.

Maar hoe zit dat dan tussen Vlaanderen en Wallonië, als ze hun redenering consequent zouden durven doorzetten? En wat met de EU?
De taaldiscussie is trouwens niets meer dan een hoop gezever, spijkers op laag water en er wordt een hele hoop bij gelogen bovendien (zoals Nederlanders en Vlamingen verstaan elkaar al niet meer, wat gezever is).
Ik kan het daarom ook niet ernstig nemen.

Het heeft weinig met politiek te maken, al heeft de mening van sommigen hieromtrent meestal wel een politieke grondslag die zich elders uit.

Los van het onderwerp staatsinrichting voorspel ik in alle Europese talen wereldwijd meer openheid en gelijkwaardigheid naar de verschillende varianten.
Dit laatste vergt wel een volwassen houding waar men nutteloze wij-zij-discussies achterwege laat en waar men zich tolerant opstelt tegenover andere accenten/woordenschat en weet ik veel.
__________________
Vermijd woordenwisselingen met kletskousen:
elk kreeg een tong, maar weinigen verstand.
Disticha Catonis

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 29 oktober 2009 om 18:24.
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2009, 18:23   #42
Ernst Niessen
Europees Commissaris
 
Ernst Niessen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 juni 2009
Locatie: APELDOORN (Apeldoorn)-NL-GE
Berichten: 7.510
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Mag ik U eraan herinneren dat het een Hollander is die dit topic gestart heeft.

Een landgenoot van U dus, dat had U blijkbaar niet door.
Hertog Joost is, net als ik, een Gelderlander. Mag ik u eraan helpen herinneren wat ik u, uitentreuren helaas, heb uitgelegd over het begrip 'Hollander'?
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Wat is dat toch voor onzin ... Veel Nederlanders, niet allemaal, hebben de eigenschap zich met alles en iedereen te moeien en de vinger te wijzen. Daarmee is alles toch gezegd?
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2009, 18:23   #43
koppijn
Minister-President
 
koppijn's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2008
Locatie: a'pen
Berichten: 4.665
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen Bekijk bericht
Het overzicht laat zien welke dialectvarianten er in het Nederlandse taalgebied bestaan. In deze lijst staat het dialect dat in Zoersel wordt gesproken, het dichtst bij Antwerpen. Het Antwerps kan gerekend worden tot de groep Oost-Vlaamse, Brabantse dialecten.
Dat betekent dat er meer mensen Zoersels spreken dan Aantwaarps!
Dan is Antwerpen een gehucht van Zoersel!
__________________
"L'homme n'est ni ange ni bête, et le malheur veut que qui veut faire l'ange fait la bête."Blaise Pascal
koppijn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2009, 18:24   #44
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen Bekijk bericht
Hertog Joost is, net als ik, een Gelderlander. Mag ik u eraan helpen herinneren wat ik u, uitentreuren helaas, heb uitgelegd over het begrip 'Hollander'?
Hertog Joost, Ernst Niessen, Bep, Piet of Pol Snot.
Het zal me allemaal worst wezen. Het zijn toch allemaal Hollanders.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2009, 18:26   #45
Ernst Niessen
Europees Commissaris
 
Ernst Niessen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 juni 2009
Locatie: APELDOORN (Apeldoorn)-NL-GE
Berichten: 7.510
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door koppijn Bekijk bericht
Dat betekent dat er meer mensen Zoersels spreken dan Aantwaarps!
Dan is Antwerpen een gehucht van Zoersel!
Nee, natuurlijk niet, koppijn! Ik ben ervan overtuigd dat het Antwerps een staddialect is, zoals het Amsterdams, het Rotterdams en het Haags in de Randstad Holland. Stadsdialecten trekken zich weinig aan van het plattelandsdialect en schuiven des te meer op in de richting van de standaardtaal.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Wat is dat toch voor onzin ... Veel Nederlanders, niet allemaal, hebben de eigenschap zich met alles en iedereen te moeien en de vinger te wijzen. Daarmee is alles toch gezegd?
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2009, 18:28   #46
Scarabaeida
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 10 oktober 2004
Locatie: Ekeren Donk
Berichten: 6.396
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door koppijn Bekijk bericht
Dat betekent dat er meer mensen Zoersels spreken dan Aantwaarps!
Dan is Antwerpen een gehucht van Zoersel!
In Ekeren, toch wel pas sinds 1983 bij de stad Antwerpen, spreekt men ook Antwaarps. Hoewel er binnen een dialectgroep natuurlijk varianten te vinden zijn (zoals de grotere groep waarbij het Zoersel hoort, nl. het Brabants, zelf erg verscheiden is). Onze taal is een beetje anders dan die van 't Stad zelf, maar vraag me niet op welke manier...
Daar komt nog eens bij dat men sowieso toch al meer Verkavelingsbrabants (ook Verkavelingsvlaams genoemd, naar het Vlaams Gewest) hanteert in onze contreien. Dialectische variëteit vermindert en vermeerdert van tijd en stond, en de situatie van de vroeg XXste en vroeg XIXste eeuwen speelde nu eenmaal veel variatie in de hand.
__________________
Vermijd woordenwisselingen met kletskousen:
elk kreeg een tong, maar weinigen verstand.
Disticha Catonis

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 29 oktober 2009 om 18:29.
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2009, 18:29   #47
Ernst Niessen
Europees Commissaris
 
Ernst Niessen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 juni 2009
Locatie: APELDOORN (Apeldoorn)-NL-GE
Berichten: 7.510
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Hertog Joost, Ernst Niessen, Bep, Piet of Pol Snot.
Het zal me allemaal worst wezen. Het zijn toch allemaal Hollanders.
Als het u allemaal worst zal wezen, wat doet u hier dan?

Luikenaren? Poeh, dat zijn toch allemaal Fransen ...
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Wat is dat toch voor onzin ... Veel Nederlanders, niet allemaal, hebben de eigenschap zich met alles en iedereen te moeien en de vinger te wijzen. Daarmee is alles toch gezegd?
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2009, 18:39   #48
koppijn
Minister-President
 
koppijn's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2008
Locatie: a'pen
Berichten: 4.665
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scarabaeida Bekijk bericht
In Ekeren, toch wel pas sinds 1983 bij de stad Antwerpen, spreekt men ook Antwaarps. Hoewel er binnen een dialectgroep natuurlijk varianten te vinden zijn (zoals de grotere groep waarbij het Zoersel hoort, nl. het Brabants, zelf erg verscheiden is). Onze taal is een beetje anders dan die van 't Stad zelf, maar vraag me niet op welke manier...
Daar komt nog eens bij dat men sowieso toch al meer Verkavelingsbrabants (ook Verkavelingsvlaams genoemd, naar het Vlaams Gewest) hanteert in onze contreien. Dialectische variëteit vermindert en vermeerdert van tijd en stond, en de situatie van de vroeg XXste en vroeg XIXste eeuwen speelde nu eenmaal veel variatie in de hand.
Ik verwacht dat dialectische variëteiten eerder zullen verminderen en misschien zelf verdwijnen onder invloed van de media. Vlaams is trouwens geen aparte taal maar een verzameling naam voor Zuid Nederlandse dialecten. Het blijft een hardnekkige misverstand, hebt U al ooit een vacature gezien waar vermeld staat :' Kennis van het Vlaams vereist?'.
__________________
"L'homme n'est ni ange ni bête, et le malheur veut que qui veut faire l'ange fait la bête."Blaise Pascal
koppijn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2009, 18:41   #49
Scarabaeida
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 10 oktober 2004
Locatie: Ekeren Donk
Berichten: 6.396
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door koppijn Bekijk bericht
Het blijft een hardnekkige misverstand, hebt U al ooit een vacature gezien waar vermeld staat :' Kennis van het Vlaams vereist?'.
Jammer genoeg wel. Ik heb zelfs Nederlandse vacatures van die aard gezien. Men bedoelde gewoon dat men iemand zocht die het Vlaams-Nederlands (accent) praat (hoewel er binnen Nederlands én het Vlaamse Gewest zelf verschillende accenten bestaan, in Nederlands hoor je het zelfs bij nieuwsoproepers onderling; ook in landen met jacobijnse mentaliteit als Frankrijk heb je accenten die minder snel verdwijnen dan dialecten). Diversiteit is er, maar die dient niet agressief op hard water gezet te worden IMO. Ik kies zelf de woorden en uitdrukkingen uit die ik mooi acht, en daar gaan Vlaemsche puristen noch Hollandisten niets tegen doen.
__________________
Vermijd woordenwisselingen met kletskousen:
elk kreeg een tong, maar weinigen verstand.
Disticha Catonis

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 29 oktober 2009 om 18:47.
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2009, 18:54   #50
Cunning linguist
Staatssecretaris
 
Geregistreerd: 6 juni 2004
Locatie: Amsterdam
Berichten: 2.523
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Hertog Joost, Ernst Niessen, Bep, Piet of Pol Snot.
Het zal me allemaal worst wezen. Het zijn toch allemaal Hollanders.
Zouden de Belgenmoppen toch op de waarheid berusten?
Cunning linguist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2009, 18:55   #51
Bovenbuur
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bovenbuur's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 oktober 2006
Locatie: Stiekem toch weer bovenbuur
Berichten: 15.013
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog Joost Bekijk bericht
Taalkundige, dus woordgebruik.

Om een paar voorbeelden op te noemen:

Velo, droogkuis, punaise(tevens ook punaise in het Nederlands), beenhouwer.
In Nederland is punaise doodgewoon, wel komt er af en toe voorbij dat juist de Belgen het een duimspijker (zouden) noemen.
__________________
Waarschuwing:
Dit onderschrift is pretentieus en kan (soms) bekend overkomen!
Bovenbuur is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2009, 18:57   #52
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scarabaeida Bekijk bericht
Jammer genoeg wel. Ik heb zelfs Nederlandse vacatures van die aard gezien. Men bedoelde gewoon dat men iemand zocht die het Vlaams-Nederlands (accent) praat (hoewel er binnen Nederlands én het Vlaamse Gewest zelf verschillende accenten bestaan, in Nederlands hoor je het zelfs bij nieuwsoproepers onderling; ook in landen met jacobijnse mentaliteit als Frankrijk heb je accenten die minder snel verdwijnen dan dialecten). Diversiteit is er, maar die dient niet agressief op hard water gezet te worden IMO. Ik kies zelf de woorden en uitdrukkingen uit die ik mooi acht, en daar gaan Vlaemsche puristen noch Hollandisten niets tegen doen.
En dat bedrijf (of wie dan ook) zal dat niet doen als het niet nodig is. Wees daar maar zeker van.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2009, 18:58   #53
Bovenbuur
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bovenbuur's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 oktober 2006
Locatie: Stiekem toch weer bovenbuur
Berichten: 15.013
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen Bekijk bericht
1 Algemeen Nederlands
2 Haarlem
3 Bodegraven
4 Barendrecht
5 Heerhugowaard
6 Enkhuizen
7 Houten
8 Sprundel
9 Hulst
10 Valkenswaard
11 Zoersel
12 Arnemuiden
13 Zetten
14 Oostakker
15 Barneveld
16 Ingooigem
17 Westerhoven
18 Geffen
19 Damme
20 Bolsward
21 Markelo
22 Aalten
23 Afrikaans
24 Geraardsbergen
25 Tubbergen
26 Hindeloopen
27 Genemuiden
28 Grouw
29 Holwerd
30 Beilen
31 Schaffen
32 Oldeberkoop
33 Bree
34 Muizen
35 Stadskanaal
36 Warfum
37 Alveringem
38 Venray
39 Maastricht
40 Tienen
41 Kerkrade

Het nummer bepaalt de afstand van het lokale dialect ten opzichte van het Algemeen Nederlands. Opvallend hierbij is de plaats van het Afrikaans, dat veel dichter bij het Algemeen Nederlands staat dan bijvoorbeeld het dialect dat gesproken wordt in Stadskanaal (provincie Groningen).
Zie ook het bijbehorende kaartje waa ik naar linkte.

N.B. Er zijn maar drie varianten op het Afrikaans meegenomen, hoewel de taal daar ter plekke wat minder tijd heeft gehad om uit te waaieren zijn er vast en zeker varianten die een stuk verder van het AN afstaan.
__________________
Waarschuwing:
Dit onderschrift is pretentieus en kan (soms) bekend overkomen!
Bovenbuur is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2009, 19:01   #54
Scarabaeida
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 10 oktober 2004
Locatie: Ekeren Donk
Berichten: 6.396
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
En dat bedrijf (of wie dan ook) zal dat niet doen als het niet nodig is. Wees daar maar zeker van.
Vaak is de nood louter commercieel hoor. Welke taal spreekt u dan wel met (Noord-)Nederlanders? Of heeft dat zich nooit voorgedaan tenzij bij erg oppervlakkige basiscommunicatie?
Het feit dat u de discussie aanhaalt impliceert kwade wil IMO. U kent de variatie binnen uw eigen taal niet ofzo...?
__________________
Vermijd woordenwisselingen met kletskousen:
elk kreeg een tong, maar weinigen verstand.
Disticha Catonis

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 29 oktober 2009 om 19:03.
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2009, 19:16   #55
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scarabaeida Bekijk bericht
Vaak is de nood louter commercieel hoor. Welke taal spreekt u dan wel met (Noord-)Nederlanders? Of heeft dat zich nooit voorgedaan tenzij bij erg oppervlakkige basiscommunicatie?
Het feit dat u de discussie aanhaalt impliceert kwade wil IMO. U kent de variatie binnen uw eigen taal niet ofzo...?
Wanneer Nederlandse architecten meedingen om een project in Vlaanderen binnen te halen, blijkt vaak dat - wanneer zij dan in een Vlaamse gemeente hun uiteenzetting komen doen om te proberen de zaak binnen te rijven- dat de Vlamingen en de Nederlanders gewoon naast mekaar doorpraten omdat ze mekaar denken te verstaan, maar in feite begrijpen ze mekaar helemaal niet. Dat blijkt dan achteraf. Nederlanders begrijpen vaak ook niet waarover de Belgen het hebben. Ze vatten het niet goed.

Laatst gewijzigd door system : 29 oktober 2009 om 19:18.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2009, 19:18   #56
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 december 2008
Locatie: De Nederlanden
Berichten: 19.249
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Wanneer Nederlandse architecten meedingen om een project in Vlaanderen binnen te halen, blijkt vaak dat - wanneer zij dan in een Vlaamse gemeente hun uiteenzetting komen doen om te proberen de zaak binnen te halen- dat de Vlamingen en de Nederlanders gewoon naast mekaar doorpraten omdat ze mekaar denken te verstaan, maar in feite begrijpen ze mekaar helemaal niet. Dat blijkt dan achteraf. Nederlanders begrijpen vaak ook niet waarover de Belgen het hebben. Ze vatten het niet goed.
heb je bewijzen of ben je weer uit je nek aant kletsen?
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2009, 19:18   #57
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 22 juli 2005
Berichten: 34.995
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
En dat bedrijf (of wie dan ook) zal dat niet doen als het niet nodig is. Wees daar maar zeker van.
Dat kan soms wel nodig zijn. En dan niet omdat de één de ander niet begrijpt, maar uit strategische overwegingen, om een band met de klant te scheppen. Een callcenter in Nederland dat vaak oproepen krijgt van klanten uit Vlaanderen bijvoorbeeld, zal zo soms ervoor kiezen Vlaamse werknemers in diens te nemen speciaal voor de Vlaamse markt. Omdat er toch nog altijd een zekere gereserveerdheid is bij sommige Vlamingen wanneer ze ineens iemand met een Noord-Nederlandse tongval aan de lijn krijgen en ze zo meteen iets meer op hun gemak gesteld worden.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2009, 19:18   #58
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
heb je bewijzen of ben je weer uit je nek aant kletsen?
Bevraag u. Elke keer als ik met bewijzen afkom, dan deugen ze niet, of minimaliseert u die. Tja, u moet wel.

Laatst gewijzigd door system : 29 oktober 2009 om 19:19.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2009, 19:19   #59
Scarabaeida
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 10 oktober 2004
Locatie: Ekeren Donk
Berichten: 6.396
Standaard

Kletspraatjes natuurlijk... system praat altijd Engels met Nederlanders, tenzij het Limburgers zijn. Ik ben blij dat ik voldoende contact heb met Nederlanders, wat een verschrikkelijke armoede zeg! Of hoe een intelligent persoon opeens laagbegaafd kan ogen, zonder dat hij het zelf beseft.
__________________
Vermijd woordenwisselingen met kletskousen:
elk kreeg een tong, maar weinigen verstand.
Disticha Catonis

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 29 oktober 2009 om 19:21.
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2009, 19:22   #60
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 december 2008
Locatie: De Nederlanden
Berichten: 19.249
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Bevraag u. Elke keer als ik met bewijzen afkom, dan deugen ze niet, of minimaliseert u die. Tja, u moet wel.
ik hoef mij ni te bevragen.
nederlanders verstaan mij en ik hen.
persoonlijk ervaren.

jij kletst dus duidelijk uit je nek.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:41.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be