Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Bekijk resultaten enquête: Wie heeft recht op gratis rechtshulp ?
Alle misdadigers 13 59,09%
Slachtoffers discriminatie 10 45,45%
Slachtoffers buiten discriminatie (bvb. van moord of verkrachting) 11 50,00%
Meerdere antwoorden per stemmer mogelijk. Aantal stemmers: 22. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord
 
Discussietools
Oud 18 mei 2006, 14:25   #1
Geertje
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geertje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 september 2004
Locatie: Hoofdstad der holbewoners waar de Schelde op z'n mooist is en de gevangenen nog vrij rondlopen
Berichten: 13.284
Standaard Wie krijgt gratis rechtshulp ?

Wie mag er van u allemaal gratis rechtshulp krijgen ?

Momenteel krijgen alle misdadigers en enkel slachtoffers van discriminatie deze.

Andere slachtoffers, bvb. van verkrachting en moord worden aan hun lot overgelaten.
Geertje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2006, 15:42   #2
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN
 
Bad Attila's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 juni 2005
Locatie: Brussel
Berichten: 21.945
Standaard

Info te vinden op:

http://www.belgopocket.be/nl/030_Lis...=79&css_ID=c08

Uw stelling verdient dus enige nuancering.
Bad Attila is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2006, 15:54   #3
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geertje Bekijk bericht
Wie mag er van u allemaal gratis rechtshulp krijgen ?

Momenteel krijgen alle misdadigers en enkel slachtoffers van discriminatie deze.

Andere slachtoffers, bvb. van verkrachting en moord worden aan hun lot overgelaten.
Iedereen die geen 200 Euro per uur kan betalen voor een advocaat.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2006, 16:01   #4
King of beggars and fleas
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
King of beggars and fleas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 februari 2005
Berichten: 14.324
Standaard

iedereen moet volgens mij gewoon gratis rechtshulp krijgen. dus ik kan nie meestemmen in je peiling geertje.

meer nog zelfs het zou verboden moeten zijn om een niet prodeo advocaat te nemen. want dat leidt tot klassejustitie.

alle advocaten zouden dus altijd prodeo moeten werken. Dat zou bovendien het voordeel hebben dat geldwolven dan geen rechten meer gaan studeren doch alleen nog mensen die zich aangetrokken voelen tot die richting uit rechtvaardigheidsgevoel ( cfr degenen die nu dus door de profs ea mannetjes van de loge gebuist worden )
__________________
Alles neem ik terug wat ik hier heb verkondigd. Ik raad iedereen aan om zich met geen enkele politieke strekking in te laten, zich te ontfermen over de armen van deze wereld en zich te bekeren tot het ware geloof in Jezus Christus als Gods enig geboren zoon die voor ons gestorven en verrezen is opdat wij van onze zondige natuur bevrijdt zouden kunnen worden. Het einde is nabij en de mensenzoon zal spoedig terugkomen, gezeten op de wolken met grote macht en majesteit. hallelujah.
King of beggars and fleas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2006, 16:07   #5
Don Quichote
Banneling
 
 
Geregistreerd: 1 juni 2003
Berichten: 3.350
Standaard

Een goede raad van DQ,

Blijf weg, indien mogelijk, van advocaten.

Laat U niet Vermasseneren.
Don Quichote is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2006, 16:11   #6
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN
 
Bad Attila's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 juni 2005
Locatie: Brussel
Berichten: 21.945
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Don Quichote Bekijk bericht
Een goede raad van DQ,

Blijf weg, indien mogelijk, van advocaten.

Laat U niet Vermasseneren.
Ergens heb je gelijk: wie weg kan blijven van advocaten komt niet in contact met Justitie en met de (straf)rechtbank, noch als dader, noch als slachtoffer.
Da's veel gezonder.
__________________
Met democratie maak je van een paard, een Romeinse consul.
Bad Attila is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2006, 17:03   #7
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Don Quichote Bekijk bericht
Een goede raad van DQ,

Blijf weg, indien mogelijk, van advocaten.

Laat U niet Vermasseneren.
Die krijg ik zeker niet pro deo, na de moord op mijn schoonzoons.

Weer typisch DQ-achtige repliek.

Het gaat hier over het nodig hebben van advocaten, niet over het niet nodig hebben.

We weten allemaal, dat je ze beter niet nodig hebt.

Laatst gewijzigd door eno2 : 18 mei 2006 om 17:05.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2006, 19:14   #8
Geertje
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geertje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 september 2004
Locatie: Hoofdstad der holbewoners waar de Schelde op z'n mooist is en de gevangenen nog vrij rondlopen
Berichten: 13.284
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door King of beggars and fleas Bekijk bericht
iedereen moet volgens mij gewoon gratis rechtshulp krijgen. dus ik kan nie meestemmen in je peiling geertje.
Ik moet je hier 100 % gelijk geven. Slachtoffer en dader moeten een gratis advokaat krijgen, als was het maar om in de juridische doolhof zijn weg te vinden.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door King of beggars and fleas Bekijk bericht
meer nog zelfs het zou verboden moeten zijn om een niet prodeo advocaat te nemen. want dat leidt tot klassejustitie.

alle advocaten zouden dus altijd prodeo moeten werken. Dat zou bovendien het voordeel hebben dat geldwolven dan geen rechten meer gaan studeren doch alleen nog mensen die zich aangetrokken voelen tot die richting uit rechtvaardigheidsgevoel ( cfr degenen die nu dus door de profs ea mannetjes van de loge gebuist worden )
Dit systeem idd., is soms wraakroepend (hierbij denk ik dan aan advokaat Vermassen die zelfs de gruwelijkste misdaigers vrijkrijgt) maar ik zie niet direct een beter alternatief.

Laatst gewijzigd door Geertje : 18 mei 2006 om 19:14.
Geertje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 mei 2006, 14:49   #9
xylitar
Schepen
 
Geregistreerd: 17 februari 2006
Berichten: 432
Standaard

Ik kan een klein beetje meespreken aangezien ik zelf in een situatie zit waarbij ik eigenlijk een advocaat nodig zou hebben (bouwproblemen), maar ik door dat een firma mij bij mijn pietje heeft, er geen meer kan betalen...
En ik ben niet bang om te zeggen : ik weet mijn weg niet in die wereld... waar moet ik nog naartoe..
Waar je vroeger een advocaat nodig had, omdat die de wet een beetje beter kende en beter was in het spreken voor een rechtbank dan zijn client, is de advocaat nu iemand die je nodig hebt om zoveel mogelijk achterpoortjes te sluiten die zijn client kan schaden en zoveel mogelijk achterpoortjes te vinden om zijn client te dienen....

Door in mijn situatie te zitten kan ik alleen nog maar zeggen : Je hebt hier in dit land pas gelijk, als je je gelijk kan AFKOPEN vor een rechtbank...

geen centen, geen recht...
xylitar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 mei 2006, 14:54   #10
Piet Hein
Minister
 
Geregistreerd: 1 juni 2004
Berichten: 3.757
Standaard

In een rechtstaat heeft iedereen recht op verdedeging en dus ook op een betaalbare advocaat.
Piet Hein is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 mei 2006, 14:56   #11
King of beggars and fleas
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
King of beggars and fleas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 februari 2005
Berichten: 14.324
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door axel nort Bekijk bericht
In een rechtstaat heeft iedereen recht op verdedeging en dus ook op een betaalbare advocaat.
en in een rechtstaat waar de wet zegt dat iedereen gelijk is heeft iedereen dan ook recht op een gelijke verdediging. Wat wil zeggen dat er gewoon geen onbetaalbare advocaten mogen zijn. Indien die er wel mogen zijn is degene die zich een onbetaalbare advocaat kan permiteren immers meer dan iemand die dat niet kan. Iedereen is dan in theorie wel gelijk voor de wet maar degenen die zich een onbetaalbare advocaat kunnen permiteren zijn dan toch gelijker.
__________________
Alles neem ik terug wat ik hier heb verkondigd. Ik raad iedereen aan om zich met geen enkele politieke strekking in te laten, zich te ontfermen over de armen van deze wereld en zich te bekeren tot het ware geloof in Jezus Christus als Gods enig geboren zoon die voor ons gestorven en verrezen is opdat wij van onze zondige natuur bevrijdt zouden kunnen worden. Het einde is nabij en de mensenzoon zal spoedig terugkomen, gezeten op de wolken met grote macht en majesteit. hallelujah.

Laatst gewijzigd door King of beggars and fleas : 19 mei 2006 om 14:58.
King of beggars and fleas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 mei 2006, 15:01   #12
xylitar
Schepen
 
Geregistreerd: 17 februari 2006
Berichten: 432
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door King of beggars and fleas Bekijk bericht
en in een rechtstaat waar de wet zegt dat iedereen gelijk is heeft iedereen dan ook recht op een gelijke verdediging. Wat wil zeggen dat er gewoon geen onbetaalbare advocaten mogen zijn. Indien die er wel mogen zijn is degene die zich een onbetaalbare advocaat kan permiteren immers meer dan iemand die dat niet kan. Iedereen is dan in theorie wel gelijk voor de wet maar degenen die zich een onbetaalbare advocaat kunnen permiteren zijn dan toch gelijker.
ik kan er mij GEEN permitteren... dus het bedrijf dat mij bij mijn pietje heeft heeft al op voorhand gewonnen...
xylitar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 mei 2006, 15:04   #13
King of beggars and fleas
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
King of beggars and fleas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 februari 2005
Berichten: 14.324
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door xylitar Bekijk bericht
ik kan er mij GEEN permitteren... dus het bedrijf dat mij bij mijn pietje heeft heeft al op voorhand gewonnen...
idd mijn beste ik kan er mij ook geen permiteren. Klassejustitie noemen ze dat. Een moderne variant van de middeleeuwse aflaten.
__________________
Alles neem ik terug wat ik hier heb verkondigd. Ik raad iedereen aan om zich met geen enkele politieke strekking in te laten, zich te ontfermen over de armen van deze wereld en zich te bekeren tot het ware geloof in Jezus Christus als Gods enig geboren zoon die voor ons gestorven en verrezen is opdat wij van onze zondige natuur bevrijdt zouden kunnen worden. Het einde is nabij en de mensenzoon zal spoedig terugkomen, gezeten op de wolken met grote macht en majesteit. hallelujah.
King of beggars and fleas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2007, 15:54   #14
duncan
Banneling
 
 
Geregistreerd: 20 juni 2005
Locatie: tijdenlijke plaats - weeral -
Berichten: 4.065
Standaard

De Vlaamse gemeenschap ( gewest ) heeft wel advocaten ter beschikking als je onder de 750€ per maand verdiend en die inkomsten bewijst dan wordt zijn loon uit betaalt door onze gemeenschap .

Heb da is uit gedoktert en gaan navragen

Is wel zo dat er zo enkele zijn van die advocaten
duncan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2007, 15:56   #15
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN
 
AdrianHealey's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 november 2006
Locatie: Antwerpen Stadstaat
Berichten: 28.290
Standaard

Enkel misdadigers, natuurlijk. Dat zijn slachtoffers van het systeem.

De 'slachtoffers' - what's in a name - zijn doorgaans toch maar bourgeois rijken die het systeem mee bepalen en daardoor arme, onschuldige armoeizaaiers dwingen tot misdaden waar ze niets mee te maken zouden willen hebben als onze maatschappij niet zo pervers was.



Zo, mijn portie c2c zit erop voor vandaag.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Avicenna
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2007, 08:58   #16
duncan
Banneling
 
 
Geregistreerd: 20 juni 2005
Locatie: tijdenlijke plaats - weeral -
Berichten: 4.065
Standaard

Zekers waar daarom spreekt men in naam van die zwakkeren ...ook al kunnen die ook lezen & schrijven .
duncan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2007, 10:14   #17
m.r.
Lokaal Raadslid
 
Geregistreerd: 6 augustus 2007
Berichten: 315
Standaard

Je hebt recht op een gratis advocaat als je maandelijks netto-inkomen niet meer bedraagt dan €780 voor een alleenstaande en €1004 voor een gezin. M.a.w. de minst bedeelden kunnen dus altijd op een gratis advocaat rekenen. De middenmoot moet dus twee keer nadenken of het sop de kool waard is. Maar hierin zou een wetswijziging in de maak zijn (of misschien al doorgevoerd ?).

Mij lijkt het het gezondst dat misdadigers zelf eerst hun middelen moeten aanspreken en dat slachtoffers (van moord, verkrachting, ...) altijd juridische bijstand zouden krijgen. Langs de andere kant moeten deze wel eraan denken dat dit nooit het criminele feit zal weggommen en geen enkele financiële vergoeding dit kan goedmaken. Ik meen ook te weten dat slachtoffers recht hebben op gratis psychologische ondersteuning. En dat is maar goed ook !
m.r. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2007, 18:28   #18
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Je kan ook je verzekeringspolis eens aanspreken. Kost zeer weinig en kan van pas komen.
Tegen foefelende bedrijven bv.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2007, 18:35   #19
m.r.
Lokaal Raadslid
 
Geregistreerd: 6 augustus 2007
Berichten: 315
Standaard

Ik heb een brandverzekering, een verzekering voor burgerlijke aansprakelijkeheid, een autoverzekering, telkens met rechtsbijstand. Dat volstaat denk ik
m.r. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2007, 18:37   #20
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door m.r. Bekijk bericht
Ik heb een brandverzekering, een verzekering voor burgerlijke aansprakelijkeheid, een autoverzekering, telkens met rechtsbijstand. Dat volstaat denk ik
Ewel er staat toch rechtsbijstand op. Dat is niet alleen voor de auto.
Volgens mijn verzekeringsagent toch.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:40.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be