Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 23 augustus 2007, 19:30   #1
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard Is homo tegen iemand zeggen beledigend of is het dat niet?

Is roepen van homo naar iemand nu beledigend of is het dat niet?
Immers in Nederland heeft men een persoon vrijgesproken omdat hij tegen een agent “homo” had gezegd. Zolang daar niet “vuile of smerige” bij gezegd wordt is het immers geen verwijt een minderheidsgroep bij naam te noemen. En wie kan nu weten wie bij die minderheidsgroep behoort?
Dus mag men voortaan bij ons ook de agenten aanspreken met “dag homo” of zo of is het bij ons nog steeds een belediging?
En zo ja, wat vinden homo’s daar nu zelf van?
En wat vinden agenten daar nu van?

__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2007, 19:42   #2
Andro
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Andro's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 november 2004
Locatie: Spanje/La Nucia
Berichten: 11.087
Standaard

Als homo zijnde vind ik dat niet beledigend klinken.
__________________
"We did not know that child abuse was a crime." - Catholic archbishop Rembert G Weakland
Andro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2007, 19:44   #3
Herr Oberst
Eur. Commissievoorzitter
 
Herr Oberst's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 januari 2007
Locatie: De Vlaamse Natie
Berichten: 8.023
Standaard

"Homo" zeggen tegen een hetero is beledigend, net zoals "vrouw" zeggen tegen een man beledigend is.
Herr Oberst is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2007, 19:44   #4
Bhairav
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bhairav's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 juli 2004
Berichten: 18.931
Standaard

Het zou een belediging zijn voor homo's moest dat als beledigend beschouwd worden.
Bhairav is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2007, 19:54   #5
Duvelke
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Duvelke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 februari 2005
Locatie: Earth
Berichten: 10.121
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bhairav Bekijk bericht
Het zou een belediging zijn voor homo's moest dat als beledigend beschouwd worden.
PAF

Denk daar maar is over na !!
__________________
Chaos is het woord dat we bedacht hebben voor een orde die we niet begrijpen.
Duvelke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2007, 20:09   #6
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Oberst Bekijk bericht
"Homo" zeggen tegen een hetero is beledigend, net zoals "vrouw" zeggen tegen een man beledigend is.
We gaan er van uit dat je dus niet weet of iemand hetero is of niet.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2007, 20:14   #7
Raf
Secretaris-Generaal VN
 
Raf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 maart 2003
Berichten: 53.640
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Oberst Bekijk bericht
"Homo" zeggen tegen een hetero is beledigend, net zoals "vrouw" zeggen tegen een man beledigend is.
Zwijg vrouw en breng me mijn pantoffels!
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Demper Bekijk bericht
Een blote mannenkont is pure kunst.
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme"
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Als daar ne knappe gast zit mss,lieft met een strak kontje ......
De langverwachte outing van duveltje382
Raf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2007, 20:21   #8
Herr Oberst
Eur. Commissievoorzitter
 
Herr Oberst's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 januari 2007
Locatie: De Vlaamse Natie
Berichten: 8.023
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
We gaan er van uit dat je dus niet weet of iemand hetero is of niet.
Aangezien de overgrote meerderheid van de mannen hetero is, is de kans dat u hen beledigt wel zeer groot. Je zegt toch ook niet 'vuilnisman' tegen iedereen die u op straat tegenkomt, ook al bestaat de kans dat de persoon in kwestie wel degelijk vuilnisman is?

Let wel, ik ben niet tégen beledigingen. Beledigingen uitdelen is wat het leven plezierig maakt. Een politiebeambte moet echter in de meeste omstandigheden niet beledigd worden.
Herr Oberst is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2007, 20:22   #9
Herr Oberst
Eur. Commissievoorzitter
 
Herr Oberst's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 januari 2007
Locatie: De Vlaamse Natie
Berichten: 8.023
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raf Bekijk bericht
Zwijg vrouw en breng me mijn pantoffels!
Bedankt voor uw nutteloze bijdrage, homo.
Herr Oberst is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2007, 20:23   #10
Andro
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Andro's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 november 2004
Locatie: Spanje/La Nucia
Berichten: 11.087
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Oberst Bekijk bericht
"Homo" zeggen tegen een hetero is beledigend, net zoals "vrouw" zeggen tegen een man beledigend is.
Klik
__________________
"We did not know that child abuse was a crime." - Catholic archbishop Rembert G Weakland
Andro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2007, 21:16   #11
Raf
Secretaris-Generaal VN
 
Raf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 maart 2003
Berichten: 53.640
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Oberst Bekijk bericht
Bedankt voor uw nutteloze bijdrage, homo.
Hey, schuun wijveken, ge wèt da'k a gère zien; lottekeer zien oe gèren da gij mij zie. Totte mij, totte mij, totte mij. Totte mij giel de nacht. Doedet dan, schuun wijveken!
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Demper Bekijk bericht
Een blote mannenkont is pure kunst.
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme"
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Als daar ne knappe gast zit mss,lieft met een strak kontje ......
De langverwachte outing van duveltje382
Raf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2007, 21:44   #12
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Oberst Bekijk bericht
Aangezien de overgrote meerderheid van de mannen hetero is, is de kans dat u hen beledigt wel zeer groot. Je zegt toch ook niet 'vuilnisman' tegen iedereen die u op straat tegenkomt, ook al bestaat de kans dat de persoon in kwestie wel degelijk vuilnisman is?

Let wel, ik ben niet tégen beledigingen. Beledigingen uitdelen is wat het leven plezierig maakt. Een politiebeambte moet echter in de meeste omstandigheden niet beledigd worden.
Dat is nu net het onderwerp van de vraag.
Is het een belediging iemand te typeren zonder te weten tot welk type (als ik het zo mag zeggen) behoort?
Tenslotte als een rechtbank iemand op die gronden vrijspreekt neem ik aan dat ze ook met die zelfde gewetensvraag hebben gezeten.

Wat nog niet hetzelfde is als u beledigend te voelen natuurlijk.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2007, 21:56   #13
carlgustaaf
Banneling
 
 
carlgustaaf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 juli 2005
Berichten: 10.858
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Is roepen van homo naar iemand nu beledigend of is het dat niet?
Immers in Nederland heeft men een persoon vrijgesproken omdat hij tegen een agent “homo” had gezegd. Zolang daar niet “vuile of smerige” bij gezegd wordt is het immers geen verwijt een minderheidsgroep bij naam te noemen. En wie kan nu weten wie bij die minderheidsgroep behoort?
Dus mag men voortaan bij ons ook de agenten aanspreken met “dag homo” of zo of is het bij ons nog steeds een belediging?
En zo ja, wat vinden homo’s daar nu zelf van?
En wat vinden agenten daar nu van?

homo is inderdaad een groffe belediging, traditiegetrouw geuit door mannen die met andere mannen willen vechten: maakt men u voor janet uit, en ge mist de moed om de uitdager een mot op zijn bakkes te geven, wil dat dus zeggen dat ge er in werkelijkheid één zijt, daar het woord "homo" in deze kontext synoniem is voor "lafaard".Er "vuile" of "smerige" bijzeggen maakt het enkel nog wat erger...Zeker weet ik ook dat 99,9 % van de politieagenten het niet graag zullen hebben als ge hen uitmaakt voor homo. Maar wie dat niet gelooft, moet het zelf maar eens proberen.Die éne enkele die dat dan niet erg vind, wil dan mischien wel in uw gat zitten
carlgustaaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2007, 21:57   #14
carlgustaaf
Banneling
 
 
carlgustaaf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 juli 2005
Berichten: 10.858
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bhairav Bekijk bericht
Het zou een belediging zijn voor homo's moest dat als beledigend beschouwd worden.
carlgustaaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2007, 22:07   #15
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door carlgustaaf Bekijk bericht
homo is inderdaad een groffe belediging, traditiegetrouw geuit door mannen die met andere mannen willen vechten: maakt men u voor janet uit, en ge mist de moed om de uitdager een mot op zijn bakkes te geven, wil dat dus zeggen dat ge er in werkelijkheid één zijt, daar het woord "homo" in deze kontext synoniem is voor "lafaard".Er "vuile" of "smerige" bijzeggen maakt het enkel nog wat erger...Zeker weet ik ook dat 99,9 % van de politieagenten het niet graag zullen hebben als ge hen uitmaakt voor homo. Maar wie dat niet gelooft, moet het zelf maar eens proberen.Die éne enkele die dat dan niet erg vind, wil dan mischien wel in uw gat zitten
Ik begrijp u maar al te best natuurlijk.
Maar tijden veranderen. Zo moet men dat ook eens in overweging nemen.
Wie homo is en moet horen dat hij er één is kan dat als een verwijt aanvoelen en misschien evengoed niet.
Tegen iemand zeggen "dag homo" kan als dusdanig als een verwijt gezien worden terwijl het mogelijks niet is.

En wie zegt er dat die agent geen homo is?
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2007, 22:16   #16
hurricane
Europees Commissaris
 
hurricane's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2006
Berichten: 6.625
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Is roepen van homo naar iemand nu beledigend of is het dat niet?
Immers in Nederland heeft men een persoon vrijgesproken omdat hij tegen een agent “homo” had gezegd. Zolang daar niet “vuile of smerige” bij gezegd wordt is het immers geen verwijt een minderheidsgroep bij naam te noemen. En wie kan nu weten wie bij die minderheidsgroep behoort?
Dus mag men voortaan bij ons ook de agenten aanspreken met “dag homo” of zo of is het bij ons nog steeds een belediging?
En zo ja, wat vinden homo’s daar nu zelf van?
En wat vinden agenten daar nu van?

Hangt er van af tegen wie je het zegt...
hurricane is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2007, 12:16   #17
Doki
Parlementsvoorzitter
 
Doki's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 mei 2003
Locatie: Brussel
Berichten: 2.058
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Oberst Bekijk bericht
"Homo" zeggen tegen een hetero is beledigend, net zoals "vrouw" zeggen tegen een man beledigend is.
(Oef! Ik begon al ongerust te worden, zo lang was het al geleden dat nog eens iemand een vers homodraadje had opgestart. De interesse is blijkbaar nog steeds springlevend.)

Niet akkoord hiermee. Eender welk woord kan in een bepaalde context, en door een bepaalde persoon, als een belediging worden opgevat. Het is dus niet zo eenvoudig om te zeggen dat dit woord een belediging is en dat woord niet. De belediging zit hem namelijk veelal niet in het woord zelf, maar in de manier waarop het wordt gebruikt. Dat maakt taal ook zo fascinerend.

Een voorbeeldje : Laatst zie ik in een metrostation 2 groepen Marokkaanse jongens elkaar tegenkomen. Blijkbaar kenden ze elkaar goed, maar de begroeting was even verrassend als lachwekkend : "Fils de pute!!". Binnen hun groep was "fils de pute" ("hoerenjong" dus) dus blijkbaar een aanvaarde begroeting (die uiteraard niet letterlijk werd genomen). Nu, ik kan je ervan verzekeren dat mocht ik één van die jongens op dezelfde manier begroeten, dat niet als een begroeting maar als een grove belediging zou worden geïnterpreteerd. Ik behoor namelijk niet tot hun groep, en deel dus niet in de afspraak dat "fils de pute" een toegelaten term is. Waarschijnlijk heb ik dit voorbeeld onzorgvuldig geselecteerd, en zullen bepaalde forumdeelnemers hier zich weer niet kunnen inhouden om uit dit voorval een en ander af te leiden dat niets met de zaak te maken heeft. Dat neemt niet weg dat het een goed voorbeeld is van hoe de betekenis van taal context-gebonden is.

In principe kan dus elk woord een belediging zijn, en als gevolg daarvan kan dus ook elk woord géén belediging zijn. Zelfs bij woorden die een zeer negatieve connotatie dragen is dat zo, zoals in het voorbeeld hierboven. De vraag of het een belediging is om iemand "homo" te noemen is dus niet zo eenvoudig te beantwoorden. Gebruikt in bepaalde omstandigheden, door bepaalde personen, en tegen bepaalde personen, zou het zeker als een belediging worden gezien, maar als de ene homo "homo" zegt tegen de andere is dat natuurlijk een compleet andere situatie. Als iemand zich beledigd voelt en klacht indient, zal de rechter dus steeds terdege rekening moeten houden met die omstandigheden en de eigenlijke betekenis van het woord moeten trachten te interpreteren.
__________________
ZONDER HAAT DRAAD

Laatst gewijzigd door Doki : 24 augustus 2007 om 12:16.
Doki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2007, 12:18   #18
Ambiorix
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 22 juli 2004
Berichten: 16.218
Standaard

als ik homo tegen iemand zeg en die is geen homo, maar hij voelt zich wel beledigd. wat dan?
()

Laatst gewijzigd door Ambiorix : 24 augustus 2007 om 12:18.
Ambiorix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2007, 12:29   #19
Doki
Parlementsvoorzitter
 
Doki's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 mei 2003
Locatie: Brussel
Berichten: 2.058
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ambiorix Bekijk bericht
als ik homo tegen iemand zeg en die is geen homo, maar hij voelt zich wel beledigd. wat dan?
()
Stel dat die man klacht indient, dan zal de rechter (als het al voor de rechter komt) proberen te achterhalen wat jouw intentie was met dat woord. Het is dus niet omdat iemand zich beledigd voelt dat het dan automatisch als een belediging zal worden aanzien. Alles hangt af van hoe jij het bedoeld had. Als jij het niet als een belediging had bedoeld, maar het is zo wel begrepen, dan is er gewoon sprake van een misverstand.
__________________
ZONDER HAAT DRAAD
Doki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2007, 13:09   #20
carlgustaaf
Banneling
 
 
carlgustaaf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 juli 2005
Berichten: 10.858
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raf Bekijk bericht
Zwijg vrouw en breng me mijn pantoffels!
Ik kan me best voorstellen hoe laagdunkend jij over vrouwen denkt, ook zonder dit belachelijk komentaar...
carlgustaaf is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:44.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be