Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 25 augustus 2007, 21:17   #21
Karma
Europees Commissaris
 
Karma's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 april 2005
Berichten: 6.611
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door guerin Bekijk bericht
Heb jij dan de methodoligie gekozen?Of heb je de keuze uit verschillende methodes te kiezen?Nooit last gehad van een leraar dat je niet stimuleerde maar ondermijnde?
Leraren zijn dikwijls een instrument van het systeem.
Eerlijk gezegd ... natuurlijk heb ik zo'n leerkrachten gekend maar even eerlijk .. aan die leerkrachten heb ik me nooit opgetrokken. Het waren eerder die leerkrachten die me leerden ontdekken wat ik wel in mijn mars had die ik me nog herinner.
Karma is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 augustus 2007, 21:22   #22
Bokkerijder
Provinciaal Gedeputeerde
 
Bokkerijder's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 mei 2005
Berichten: 805
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Karma Bekijk bericht
(de term "kameraadschap" is me nu net iets te politiek) (...) En daarmee wil ik aantonen dat er een compromis kan zijn tussen goede en minder goede leerlingen.
voor mij heeft de term 'kameraadschap' helemaal niets politieks. Toen we klein waren spraken we over 'kameraden' en niet over vrienden.
Er is een compromis mogelijk tussen goede en minder goede leerlingen, gelukkig maar. Doch de vraag is in hoeverre de leraars en/of het schoolsysteem dit aanmoedigen. want vaak worden de kinderen toch in concurrentie met elkaar geplaatst. Is het niet bij punten geven, dan is het toch wel bij sport of andere dingen. die concurrentie kan soms gezond zijn, niemand is tegen een wedstrijdje, maar ze mag er niet voor zorgen dat bijvoorbeeld altijd dezelfde kinderen de aandacht krijgen. Of dat degenen die minder presteren totaal ontmoedigd worden.

Citaat:
Het onderwijs zal ongetwijfeld altijd hiaten blijven vertonen en het zal altijd wel "beter" kunnen.
Maar al bij stilgestaan dat ... afgeven op een systeem ... eigenlijk ook een vorm van "distantieren" is?
distanciëren ja, maar om vanop afstand beter te kunnen overzien. Zoals je de wielen van een draaimolen ook niet ziet als je er vlak met je neus opstaat. Maar vanop een afstand worden de zaken dan meestal duidelijker. dat er wieltjes onderzitten die draaien, waardoor het geheel ronddraait.

Citaat:
Ah, Rousseau ... ik had hem eigenlijk al een beetje vergeten. Nog meer sta ik achter Desmond Morris met zijn "de naakte aap". Maar inderdaad ... Rousseau zocht zijn heil vooral in de natuur.
de naakte Aap is een fijn boekje om te lezen...ik heb het tweemaal gelezen denk ik, vooral de erotische passage .
De emile van rousseau daarentegen...is een goed boek om een andere reden. Hij denkt dat het beter is de natuur te volgen dan hem te bestrijden. Maar zal hij erin slagen om zijn 'Emile' in afzondering te doen opgroeien, zodat hij zijn opvoedingsspelletjes naar hartelust kan toepassen ? Neen, ook weer niet, want er zijn invloeden vanuit de omgeving.

Citaat:
Dat zal wel en meteen wil ik hier op antwoorden ... gelukkig leren we ook onzin zodat we zelf leren te relativeren wat belangrijk is en wat niet. Mocht het allemaal zin zijn en geen onzin dan zouden we onze voorouders moeten verafgoden ipv onszelf.
de tijden veranderen snel, en veel dingen zijn onzinniger naarmate ze minder tijdsgebonden zijn.

Citaat:
Geloof ik best ... maar als we het nooit probeerden zullen we het nooit weten.
ik stel je beste bedoelingen niet in vraag
__________________
http://www.denar.be
http://www.iwa-ait.org/
GEEN RFID IN MIJN LIJF !!!
Bokkerijder is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 augustus 2007, 21:24   #23
guerin
Minister
 
Geregistreerd: 8 mei 2005
Berichten: 3.659
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Karma Bekijk bericht
Eerlijk gezegd ... natuurlijk heb ik zo'n leerkrachten gekend maar even eerlijk .. aan die leerkrachten heb ik me nooit opgetrokken. Het waren eerder die leerkrachten die me leerden ontdekken wat ik wel in mijn mars had die ik me nog herinner.
Waarom zijn er zoveel afvallers?Waarom kunnen zo weinig jonge mensen hun persoonlijkheid niet ontwikkelen,laat staan ontdenken?Omdat het systeem mensen nodig heeft voor de vuile jobs en daarvoor het liefst geen mondige mensen wensen.
Ik herinner mij een stel zombies als leerkrachten die uit routine naar de scholen kwamen en hun lessen aframmelden.
__________________
De profiteurs,dat zijn deze met zwembaden in hun tuinen,te veel autos op hun opritten enz
guerin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 augustus 2007, 21:36   #24
Bokkerijder
Provinciaal Gedeputeerde
 
Bokkerijder's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 mei 2005
Berichten: 805
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door guerin Bekijk bericht
Waarom zijn er zoveel afvallers?Waarom kunnen zo weinig jonge mensen hun persoonlijkheid niet ontwikkelen,laat staan ontdenken?Omdat het systeem mensen nodig heeft voor de vuile jobs en daarvoor het liefst geen mondige mensen wensen.
Ik herinner mij een stel zombies als leerkrachten die uit routine naar de scholen kwamen en hun lessen aframmelden.
ik denk dat het ook een algemeen menselijk gegeven is, dat wil zeggen dat de meeste kinderen schoolmoe zijn in hun jonge jaren...pakweg van veertien tot zeventien, hoewel niet altijd

logisch ook want ze hebben hun gans leven nog weinig anders gedaan...dan in schoolbanken zitten en huiswerk maken

moest men ze één jaar laten werken ergens tussen hun zestiende en achttiende, en ze daarna verder laten studeren, dan denk ik dat de motivatie een pak hoger zou liggen
__________________
http://www.denar.be
http://www.iwa-ait.org/
GEEN RFID IN MIJN LIJF !!!

Laatst gewijzigd door Bokkerijder : 25 augustus 2007 om 21:36.
Bokkerijder is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 augustus 2007, 21:46   #25
Karma
Europees Commissaris
 
Karma's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 april 2005
Berichten: 6.611
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bokkerijder Bekijk bericht
ik denk dat het ook een algemeen menselijk gegeven is, dat wil zeggen dat de meeste kinderen schoolmoe zijn in hun jonge jaren...pakweg van veertien tot zeventien, hoewel niet altijd

logisch ook want ze hebben hun gans leven nog weinig anders gedaan...dan in schoolbanken zitten en huiswerk maken

moest men ze één jaar laten werken ergens tussen hun zestiende en achttiende, en ze daarna verder laten studeren, dan denk ik dat de motivatie een pak hoger zou liggen
klopt als een bus (heel even voordat ik de andere quotes ga beantwoorden want ik moet dringend weg nu) ... toen ik ongeveer veertien was wou ik af van school (te moeilijk, te frustrerend, te ... ). Ik besloot in mijn vakantie als arbeider te gaan werken (een beetje liegen over mijn leeftijd gaf me een pasje om te beginnen in "Arbed" een staalconstructiebedrijf). Ik moet zeggen dat ik het in den beginne wel zag zitten ... altijd hetzelfde en qua hersenarbeid ... zeker geen opgave). Na verloop van tijd echter begon ik me te realiseren wat dit voor de rest van mijn leven zou betekenen ... en in september ... schreef ik me weer in op school. (en nu moet ik echt dringend weg alhoewel ik het een boeiende draad vind)
Karma is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 augustus 2007, 21:57   #26
guerin
Minister
 
Geregistreerd: 8 mei 2005
Berichten: 3.659
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bokkerijder Bekijk bericht
ik denk dat het ook een algemeen menselijk gegeven is, dat wil zeggen dat de meeste kinderen schoolmoe zijn in hun jonge jaren...pakweg van veertien tot zeventien, hoewel niet altijd

logisch ook want ze hebben hun gans leven nog weinig anders gedaan...dan in schoolbanken zitten en huiswerk maken

moest men ze één jaar laten werken ergens tussen hun zestiende en achttiende, en ze daarna verder laten studeren, dan denk ik dat de motivatie een pak hoger zou liggen
De kinderen zijn school moe,de leraren zijn het ook.De frustraties is allomvertegewoordig en valse beloftes van een beter wereld worden met de regelmaat van de klok aangekondigd(waar anders hebben we poltici voor nodig?)
Ga eens kijken in een klaslokaal om er geen vreugde te vinden maar verzuurde gezichten als in fabrieken wat scholen in feite zijn.

P.S.
Ik stel voor om de draad te laten berusten tot Karma terug is.
__________________
De profiteurs,dat zijn deze met zwembaden in hun tuinen,te veel autos op hun opritten enz
guerin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 augustus 2007, 22:11   #27
Bokkerijder
Provinciaal Gedeputeerde
 
Bokkerijder's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 mei 2005
Berichten: 805
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Karma Bekijk bericht
klopt als een bus (heel even voordat ik de andere quotes ga beantwoorden want ik moet dringend weg nu) ... toen ik ongeveer veertien was wou ik af van school (te moeilijk, te frustrerend, te ... ). Ik besloot in mijn vakantie als arbeider te gaan werken (een beetje liegen over mijn leeftijd gaf me een pasje om te beginnen in "Arbed" een staalconstructiebedrijf). Ik moet zeggen dat ik het in den beginne wel zag zitten ... altijd hetzelfde en qua hersenarbeid ... zeker geen opgave). Na verloop van tijd echter begon ik me te realiseren wat dit voor de rest van mijn leven zou betekenen ... en in september ... schreef ik me weer in op school. (en nu moet ik echt dringend weg alhoewel ik het een boeiende draad vind)
Blij dat je het met me eens bent, je hebt dat zeker al gemerkt in je lange carrière.

We zullen wel wachten tot je weer eens antwoordt
__________________
http://www.denar.be
http://www.iwa-ait.org/
GEEN RFID IN MIJN LIJF !!!
Bokkerijder is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 augustus 2007, 22:30   #28
Stratcat
Eur. Commissievoorzitter
 
Stratcat's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 november 2002
Berichten: 9.686
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door guerin Bekijk bericht
Heb jij dan de methodoligie gekozen?Of heb je de keuze uit verschillende methodes te kiezen?Nooit last gehad van een leraar dat je niet stimuleerde maar ondermijnde?
Leraren zijn dikwijls een instrument van het systeem.
Ik geloof niet in het systeem.
Ik geloof alleen in de goddelijke komedie.
__________________
One World, One Dream, One Everything
Stratcat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 augustus 2007, 22:33   #29
Stratcat
Eur. Commissievoorzitter
 
Stratcat's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 november 2002
Berichten: 9.686
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door guerin Bekijk bericht
Waarom zijn er zoveel afvallers?Waarom kunnen zo weinig jonge mensen hun persoonlijkheid niet ontwikkelen,laat staan ontdenken?Omdat het systeem mensen nodig heeft voor de vuile jobs en daarvoor het liefst geen mondige mensen wensen.
Vind je dat nu zelf niet een beetje heel erg simpel?

Citaat:
Ik herinner mij een stel zombies als leerkrachten die uit routine naar de scholen kwamen en hun lessen aframmelden.
Ik ook.
__________________
One World, One Dream, One Everything

Laatst gewijzigd door Stratcat : 25 augustus 2007 om 22:36.
Stratcat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2007, 07:31   #30
Chipie
Banneling
 
 
Chipie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 april 2004
Berichten: 20.937
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door guerin;2879957[B
]De kinderen zijn school moe,de leraren zijn het ook.[/b]De frustraties is allomvertegewoordig en valse beloftes van een beter wereld worden met de regelmaat van de klok aangekondigd(waar anders hebben we poltici voor nodig?)
Ga eens kijken in een klaslokaal om er geen vreugde te vinden maar verzuurde gezichten als in fabrieken wat scholen in feite zijn.

P.S.
Ik stel voor om de draad te laten berusten tot Karma terug is.
Laat ons het onderwijs afschaffen en iedereen gewoon een diploma geven..
De kinderen houden van de school, de leraren ook...
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2007, 12:45   #31
Karma
Europees Commissaris
 
Karma's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 april 2005
Berichten: 6.611
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door guerin Bekijk bericht
Alvast bedankt voor je bijdrage,Karma

Gezondheid en competitie gaan niet samen want
1. het is door samenwerking dat men ergens komt(dat men dan binnen samenwerking competiteren is dan als een spel)
2.Wat met EPO en ander gebruik om prestaties te verhogen?
3.Om compétitieve prijzen op de markt te brengen gaat men soms heel ver en ook soms tegen de volksgezondheid in.

I ga akkord met je standpunt over stimulatie.Maar als men stimuleren is dan volgens mij geen punten systeem nodig,niet?Anders is de stimulu niet gelukt en ligt de fout bij de opvoeder/leraar.
Er is nog zoiets wat men "gezonde competitie" noemt en dat hoeft de samenwerking helemaal niet tegen te werken. Ook binnen een samenwerkingsakkoord is er vaak competitie al is het dan vaak verborgen.

Stimulerende middelen zoals EPO daar kan men gewoonweg niet mee akkoord gaan vermits het de competitie ahw volledig vervalst. Degenen die er niet wensen aan mee te doen maken uiteindelijk, juist door het gebrek aan die stimulerende middelen, geen kans meer.

Spijtig genoeg vraagt, nee schreeuwt de klant gewoonweg om competitieve prijzen. Mijn stelling is dat daardoor juist de markt duurder wordt op een aantal vlakken. Neem bijvoorbeeld de grote ketens zoals Colruyt, Lidl en Aldi die uiteindelijk veel volk trekken, al was het maar om die competitieve prijzen.

Maar loop eens rond in die supermarktjes en kijk eens hoeveel mensen er nog werken. Vergelijk het nadien eens met de kleinere winkeltjes van vroeger die men omzeggens in iedere straat vond. De bakker, de beenhouwer, de melkwinkel, de boekenwinkel en de kruidenier ... allemaal verdwenen (of zo goed als). Bereken eens hoeveel arbeidsplaatsen (zelfstandigen) daardoor verloren gaan en wat we dus aan sociale lasten er voor in de plaats moeten geven en tel nadien de som eens op. Wedden dat het eten al een pak duurder kost in die supermarkten ...
Karma is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2007, 13:01   #32
Karma
Europees Commissaris
 
Karma's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 april 2005
Berichten: 6.611
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door guerin Bekijk bericht
Waarom zijn er zoveel afvallers?Waarom kunnen zo weinig jonge mensen hun persoonlijkheid niet ontwikkelen,laat staan ontdenken?Omdat het systeem mensen nodig heeft voor de vuile jobs en daarvoor het liefst geen mondige mensen wensen.
Ik herinner mij een stel zombies als leerkrachten die uit routine naar de scholen kwamen en hun lessen aframmelden.
Zijn er dan zoveel afvallers? ... Meer dan vroeger ... of net minder ... Ik ken er geen absolute cijfers van. Wat ik wel weet is dat het schoolsysteem vroeger waarschijnlijk een pak competitiever was dan de dag van vandaag. Een hoog cijfer halen was absoluut het enige waar men mee naar huis mocht komen. De dag van vandaag is dat dan toch een beetje relatiever.
Op een bepaald ogenblik, herinner ik me, werd het allemaal een stuk "jongerenvriendelijker". De tien op tien werd vervangen door een uitstekend, de nul op tien door een onvoldoende. Examens werden vervangen door toetsen. Maar vandaag de dag zijn er veel mensen die het vroegere systeem prefereren boven het huidig.

Wat die "zombies" betreft die je je herinnert, zo kan ik er ook wel nog enkele uit mijn geheugen putten. Het rare is dat ik me niet één van hun lessen kan herinneren. Daarentegen heb ik heel wat goede leerkrachten gehad waarvan ik me nog heel veel van hun lessen herinner.
Zou het dan toch aan de inhoud van de lessen liggen en de manier dat men het overbrengt en niet aan de punten (tien op tien of uitstekend, maakt niet uit) dat men een leerkracht "goed" of "slecht" vindt?
Karma is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2007, 13:06   #33
Karma
Europees Commissaris
 
Karma's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 april 2005
Berichten: 6.611
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door guerin Bekijk bericht
Waarom zijn er zoveel afvallers?Waarom kunnen zo weinig jonge mensen hun persoonlijkheid niet ontwikkelen,laat staan ontdenken?Omdat het systeem mensen nodig heeft voor de vuile jobs en daarvoor het liefst geen mondige mensen wensen.
Ik herinner mij een stel zombies als leerkrachten die uit routine naar de scholen kwamen en hun lessen aframmelden.
En eigenlijk nog iets wat die afvallers betreft ... er is wel degelijk één gegeven sterk verandert en dat is de leeftijd dat men leerplicht heeft die is opgetrokken van zestien naar achttien. In het begin stond ik daar volmondig achter ... eindelijk een maatregel die enkel maar de bagage van een jongere kan sterker maken dacht ik toen ... Vandaag de dag weet ik niet echt meer of dit nu een goede zaak was. Het heeft in ieder geval enkele negatieve bijwerkingen, zeker voor jongeren die ergens al aan het staartje bengelen.
Komt er bij dat door de leerplicht te verhogen in leeftijd er waarschijnlijk ook meer jongeren zijn die een bepaald diploma halen met als logisch gevolg dat er op de arbeidsmarkt ook hogere diploma's gevraagd worden. Spijtige zaak natuurlijk voor hen die dat papiertje niet hebben gehaald.
Karma is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2007, 13:11   #34
born2bewild
Banneling
 
 
Geregistreerd: 18 februari 2006
Locatie: 2000
Berichten: 21.703
Standaard

competitie is tof
born2bewild is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2007, 13:27   #35
Praetorian
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Praetorian's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 mei 2004
Locatie: Anti-liberalenstaat Ideologie: marxisme,Bolshevik-Leninism, Gramsci, Althusser, Badiou, Zizek, Sorel
Berichten: 12.529
Stuur een bericht via MSN naar Praetorian
Standaard

Competitie is goed zolang het geen accumulatie van kapitaal/macht veroorzaakt. Indien dat wel het geval is, dan wordt competitie een jungle-wet.

Ik volg dus in grote lijnen Nietzsche, de agonale strijd die tegelijk anti-liberaal is. De strijd gebeurt alleen maar binnen de contouren van de gemeenschap, het individu-concept is niet aanwezig.
__________________

Laatst gewijzigd door Praetorian : 26 augustus 2007 om 13:29.
Praetorian is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2007, 14:33   #36
debbie
Minister
 
debbie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 februari 2005
Berichten: 3.178
Stuur een bericht via MSN naar debbie
Standaard

http://www.youtube.com/watch?v=V0DUlEArzQc

debbie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2007, 14:41   #37
guerin
Minister
 
Geregistreerd: 8 mei 2005
Berichten: 3.659
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Karma Bekijk bericht
Er is nog zoiets wat men "gezonde competitie" noemt en dat hoeft de samenwerking helemaal niet tegen te werken. Ook binnen een samenwerkingsakkoord is er vaak competitie al is het dan vaak verborgen.

Stimulerende middelen zoals EPO daar kan men gewoonweg niet mee akkoord gaan vermits het de competitie ahw volledig vervalst. Degenen die er niet wensen aan mee te doen maken uiteindelijk, juist door het gebrek aan die stimulerende middelen, geen kans meer.

Spijtig genoeg vraagt, nee schreeuwt de klant gewoonweg om competitieve prijzen. Mijn stelling is dat daardoor juist de markt duurder wordt op een aantal vlakken. Neem bijvoorbeeld de grote ketens zoals Colruyt, Lidl en Aldi die uiteindelijk veel volk trekken, al was het maar om die competitieve prijzen.

Maar loop eens rond in die supermarktjes en kijk eens hoeveel mensen er nog werken. Vergelijk het nadien eens met de kleinere winkeltjes van vroeger die men omzeggens in iedere straat vond. De bakker, de beenhouwer, de melkwinkel, de boekenwinkel en de kruidenier ... allemaal verdwenen (of zo goed als). Bereken eens hoeveel arbeidsplaatsen (zelfstandigen) daardoor verloren gaan en wat we dus aan sociale lasten er voor in de plaats moeten geven en tel nadien de som eens op. Wedden dat het eten al een pak duurder kost in die supermarkten ...
Maar de competitie raakt ongezond op het moment dat de bestraffing wegens verlies onomkeerbaar is.De "loosers"raken dan in gevangenissen,werkloosheid en dakloosheid,dat is de tol van een samenleving gebaseerd op onderlinge competitie.Wat jij "gezonde competitie" noemt is iets dat binnen een kader plaats vind als een spel en de gevolgen van het verliezen zo goed als nihil zijn.

Het wielrennen is dus geen spel meer want niet gezond(EPO)en de bestraffing zou kunnen degradatie zijn,kijk naar jean-Luc Vandenbroucke.


Eerst heb je de produktiekost en de onderlinge concurentie tussen de producenten waar de consument niet rechtstreeks mee te maken heeft met de uitzondering voor de keuze dat hij maakt kwaliteit-prijsverhouding.
Dus hier hebben we een eerst concurentie op het niveau van produktie waar de keuze kan gemaakt worden door de producent om de kwaliteit van hun produkten hoog te houden en de loon laag of omgekeerd en dat om een produkt aan te bieden met vergelijkbaar kwaliteiten en prijs als zijn concurent;winstmarge indachte.
Nou,de chinees wagens dat uit de markt werden gebracht!Speelgoed van fisherprice dito!Ze spelen dus met de volksgezondheid om de winst!
__________________
De profiteurs,dat zijn deze met zwembaden in hun tuinen,te veel autos op hun opritten enz
guerin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2007, 14:46   #38
guerin
Minister
 
Geregistreerd: 8 mei 2005
Berichten: 3.659
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Karma Bekijk bericht
Zijn er dan zoveel afvallers? ... Meer dan vroeger ... of net minder ... Ik ken er geen absolute cijfers van. Wat ik wel weet is dat het schoolsysteem vroeger waarschijnlijk een pak competitiever was dan de dag van vandaag. Een hoog cijfer halen was absoluut het enige waar men mee naar huis mocht komen. De dag van vandaag is dat dan toch een beetje relatiever.
Op een bepaald ogenblik, herinner ik me, werd het allemaal een stuk "jongerenvriendelijker". De tien op tien werd vervangen door een uitstekend, de nul op tien door een onvoldoende. Examens werden vervangen door toetsen. Maar vandaag de dag zijn er veel mensen die het vroegere systeem prefereren boven het huidig.

Wat die "zombies" betreft die je je herinnert, zo kan ik er ook wel nog enkele uit mijn geheugen putten. Het rare is dat ik me niet één van hun lessen kan herinneren. Daarentegen heb ik heel wat goede leerkrachten gehad waarvan ik me nog heel veel van hun lessen herinner.
Zou het dan toch aan de inhoud van de lessen liggen en de manier dat men het overbrengt en niet aan de punten (tien op tien of uitstekend, maakt niet uit) dat men een leerkracht "goed" of "slecht" vindt?
Het punten systeem en ook zijn verbloemde versie zijn zo onpersoonlijk als maar kan!In een school dat dit naam waard is zou er geen afvallers zijn,bij mij is al één afvaller te veel.
Ja,het is de inhoud van de lessen,de manier om het over te brengen en een persoonlijk relatie tussen leerlingen en leraren dat een oplossing is.
__________________
De profiteurs,dat zijn deze met zwembaden in hun tuinen,te veel autos op hun opritten enz
guerin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2007, 17:37   #39
Bokkerijder
Provinciaal Gedeputeerde
 
Bokkerijder's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 mei 2005
Berichten: 805
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Karma Bekijk bericht
En eigenlijk nog iets wat die afvallers betreft ... er is wel degelijk één gegeven sterk verandert en dat is de leeftijd dat men leerplicht heeft die is opgetrokken van zestien naar achttien. In het begin stond ik daar volmondig achter ... eindelijk een maatregel die enkel maar de bagage van een jongere kan sterker maken dacht ik toen ... Vandaag de dag weet ik niet echt meer of dit nu een goede zaak was. Het heeft in ieder geval enkele negatieve bijwerkingen, zeker voor jongeren die ergens al aan het staartje bengelen.
Komt er bij dat door de leerplicht te verhogen in leeftijd er waarschijnlijk ook meer jongeren zijn die een bepaald diploma halen met als logisch gevolg dat er op de arbeidsmarkt ook hogere diploma's gevraagd worden. Spijtige zaak natuurlijk voor hen die dat papiertje niet hebben gehaald.
Ik herinner mij die verlenging van de leerplicht tot 18 jaar als een maatregel tegen de werkloosheid. Althans, zo werd het toen toch voorgesteld ? Door de jongeren één tot twee jaar langer op de schoolbanken te houden kon men de werkloosheidscijfers goed opsmukken. Om dezelfde redenen werden later de mensen van boven de vijftig niet meer meegeteld in de statistieken. Zo bekwam de rva goede cijfers voor zichzelf.
__________________
http://www.denar.be
http://www.iwa-ait.org/
GEEN RFID IN MIJN LIJF !!!
Bokkerijder is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2007, 17:38   #40
Bokkerijder
Provinciaal Gedeputeerde
 
Bokkerijder's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 mei 2005
Berichten: 805
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door debbie Bekijk bericht
toepasselijk filmpje van debbie
__________________
http://www.denar.be
http://www.iwa-ait.org/
GEEN RFID IN MIJN LIJF !!!
Bokkerijder is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:19.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be