Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 3 december 2009, 09:48   #61
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Blair heeft het volk misleid inzake Irak
het volk misschien wel, zeker wel, maar mij niet.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 december 2009, 13:46   #62
illwill
Secretaris-Generaal VN
 
illwill's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 september 2003
Locatie: Brussel
Berichten: 23.102
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door illwill Bekijk bericht
En dit groepje hadden dezelfde functie als toen men het handje van Saddam ging schudden?
Moeilijke vraag zo blijkt
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door exodus
Er zijn momenteel nog geen concrete bewijzen, maar ik ben er vrijwel zeker van dat het weer een inside job is.
illwill is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 december 2009, 14:18   #63
djimi
Secretaris-Generaal VN
 
djimi's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 januari 2006
Locatie: Brussels Hoofdstedelijk Gewest
Berichten: 32.389
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door illwill Bekijk bericht
En dit groepje hadden dezelfde functie als toen men het handje van Saddam ging schudden?
Toen 'men' het handje van Saddam ging schudden, werd dat groepje nog enigszins in bedwang gehouden door 'gematigden' en 'realisten'.

Onder Bush Jr. waren de 'gematigden' en de 'realisten' buiten spel gezet, en kreeg dat groepje carte blanche.
__________________
"HELL IS EMPTY, AND ALL THE DEVILS ARE HERE."
(W. Shakespeare)
https://www.youtube.com/watch?v=FuFtfhOipNQ
https://www.youtube.com/watch?v=etviGf1uWlg
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 december 2009, 14:34   #64
illwill
Secretaris-Generaal VN
 
illwill's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 september 2003
Locatie: Brussel
Berichten: 23.102
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Toen 'men' het handje van Saddam ging schudden, werd dat groepje nog enigszins in bedwang gehouden door 'gematigden' en 'realisten'.

Onder Bush Jr. waren de 'gematigden' en de 'realisten' buiten spel gezet, en kreeg dat groepje carte blanche.
Kortom dit groepje had niet de macht in handen toen men Saddam's handje ging schudden.

Idd, en nu heeft dit groepje Saddam verwijdert, wat in mijn ogen al eerder had moeten gebeuren.

Trouwens, welke functies had dit groepje toen en wie zijn deze gematigden en realisten hier? Graag wat namen.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door exodus
Er zijn momenteel nog geen concrete bewijzen, maar ik ben er vrijwel zeker van dat het weer een inside job is.

Laatst gewijzigd door illwill : 3 december 2009 om 14:35.
illwill is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 december 2009, 14:52   #65
djimi
Secretaris-Generaal VN
 
djimi's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 januari 2006
Locatie: Brussels Hoofdstedelijk Gewest
Berichten: 32.389
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door illwill Bekijk bericht
Kortom dit groepje had niet de macht in handen toen men Saddam's handje ging schudden.

Idd, en nu heeft dit groepje Saddam verwijdert, wat in mijn ogen al eerder had moeten gebeuren.

Trouwens, welke functies had dit groepje toen en wie zijn deze gematigden en realisten hier? Graag wat namen.
Leden van dat groepje werkten wel 'in opdracht van ...' toen ze handjes gingen schudden, neen? Of ging het om 'privé-initiatief'?

Ik zal m'n geheugen eens moeten opfrissen.


Als 'gematigd' en 'realistisch' zou ik bijvoorbeeld een zekere Colin Powell durven omschrijven, hoewel zo'n term in de gegeven omstandigheden natuurlijk wel erg relatief is.

Welke termen ik voor mevrouw Condoleezza Rica (waar is die trouwens gebleven?) zou moeten gebruiken weet ik het niet zo goed.

Misschien kunt u me wel helpen?

Dank bij voorbaat,

djimi
__________________
"HELL IS EMPTY, AND ALL THE DEVILS ARE HERE."
(W. Shakespeare)
https://www.youtube.com/watch?v=FuFtfhOipNQ
https://www.youtube.com/watch?v=etviGf1uWlg
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 december 2009, 15:09   #66
the_dude
Eur. Commissievoorzitter
 
the_dude's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 augustus 2005
Locatie: Ekeren
Berichten: 8.149
Standaard

Indien er nu echt nog mensen rondlopen die denken dat de inval van Iraq vanwege humanitaire redenen gebeurd is, dan mogen die toch stilletjes aan zo opgenomen worden om hen tegen zichzelf te beschermen.
__________________
"Het is de gelovige die, niet het geloof dat bescherming
nodig heeft. Mensen hebben mensenrechten, religies, geloven en ideeën
hebben die niet.''
the_dude is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 december 2009, 15:14   #67
D'ARTOIS
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
D'ARTOIS's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 januari 2006
Berichten: 11.569
Standaard

Dat was alreeds en allang bekend. Datzelfde geldt ook voor Balkenende alhoewel die geen stoffelijke blijk heeft gegeven van zijn medeweten.
__________________
Brussel regeert, Brussel dicteert, de burger gireert.
Ondertussen neemt de Euroscepsis hand over hand toe.
D'ARTOIS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 december 2009, 15:23   #68
illwill
Secretaris-Generaal VN
 
illwill's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 september 2003
Locatie: Brussel
Berichten: 23.102
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Leden van dat groepje werkten wel 'in opdracht van ...' toen ze handjes gingen schudden, neen? Of ging het om 'privé-initiatief'?

Ik zal m'n geheugen eens moeten opfrissen.


Als 'gematigd' en 'realistisch' zou ik bijvoorbeeld een zekere Colin Powell durven omschrijven, hoewel zo'n term in de gegeven omstandigheden natuurlijk wel erg relatief is.

Welke termen ik voor mevrouw Condoleezza Rica (waar is die trouwens gebleven?) zou moeten gebruiken weet ik het niet zo goed.

Misschien kunt u me wel helpen?

Dank bij voorbaat,

djimi
In 1980-1988 was de oorlog tegen Iran.

Powel was van 1983 - 1986 militair assistent en van 1987 - 1989 nationaal veiligheidsadviseur. Ga me niet zeggen dat hij iets te beslissen had over het wel of niet binnenvallen van Irak é. Kortom, Powel had toen niets te zeggen.

Rice was in deze periode hoogleraar politieke wetenschappen en mocht zelfs het witte huis niet eens binnen toen. Zij had totaal niets te zeggen in die periode

Als je iets beweerd, gelieve dan eerst onderzoek te doen alvorens wat leugens te spuien.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door exodus
Er zijn momenteel nog geen concrete bewijzen, maar ik ben er vrijwel zeker van dat het weer een inside job is.

Laatst gewijzigd door illwill : 3 december 2009 om 15:24.
illwill is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 december 2009, 16:18   #69
djimi
Secretaris-Generaal VN
 
djimi's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 januari 2006
Locatie: Brussels Hoofdstedelijk Gewest
Berichten: 32.389
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door illwill Bekijk bericht
In 1980-1988 was de oorlog tegen Iran.

Powel was van 1983 - 1986 militair assistent en van 1987 - 1989 nationaal veiligheidsadviseur. Ga me niet zeggen dat hij iets te beslissen had over het wel of niet binnenvallen van Irak é. Kortom, Powel had toen niets te zeggen.

Rice was in deze periode hoogleraar politieke wetenschappen en mocht zelfs het witte huis niet eens binnen toen. Zij had totaal niets te zeggen in die periode

Als je iets beweerd, gelieve dan eerst onderzoek te doen alvorens wat leugens te spuien.

Ik dacht dat je wilde weten welke personen er onder Bush Jr. als 'gematigden' en 'realisten' konden worden vermeld. Sorry, hoor.



Betreffende de oorlog tussen Irak en Iran vind ik hier al een reeks aanwijzingen en links die ons zouden kunnen helpen een overzicht te krijgen:


http://en.wikipedia.org/wiki/United_...ran–Iraq_war


Ik citeer daaruit:

The United States supported Iraq during the Iran–Iraq War as a counterbalance to post-revolutionary Iran. This support included several billion dollars worth of economic aid, the sale of dual-use technology, non-U.S. origin weaponry, military intelligence, Special Operations training, and direct involvement in warfare against Iran.

Support from the U.S. for Iraq was not a secret and was frequently discussed in open session of the Senate and House of Representatives, although the public and news media paid little attention. On June 9, 1992, Ted Koppel reported on ABC's Nightline, "It is becoming increasingly clear that George Bush, operating largely behind the scenes throughout the 1980s, initiated and supported much of the financing, intelligence, and military help that built Saddam's Iraq into" the power it became", and "Reagan/Bush administrations permitted – and frequently encouraged – the flow of money, agricultural credits, dual-use technology, chemicals, and weapons to Iraq."

--------------------------------------------------------------------------------------

Méér informatie:


"During his period as Reagan's Special Envoy to the Middle East (November 1983–May 1984), Rumsfeld was the most senior conduit for crucial American military intelligence, hardware and strategic advice to Saddam Hussein, then fighting Iran in the Iran–Iraq War. The United States' pro-Iraq policy was adopted when the tide of the Iran–Iraq War turned strongly in Iran's favor, and it looked as if Iran might overrun Iraq completely. Although the United States was hesitant to support a Soviet client state[citation needed] , the prospect of greatly expanded Iranian influence in the region outweighed these concerns."

...

bron:

http://en.wikipedia.org/wiki/Donald_...he_Middle_East
--------------------------------------------------------------------------------------

En nog:


(Dick) Cheney was selected to be the Secretary of Defense during the presidency of George H. W. Bush, holding the position for the majority of Bush's term. During this time, Cheney oversaw the 1991 Operation Desert Storm, among other actions.



bron:

http://en.wikipedia.org/wiki/Dick_Cheney
--------------------------------------------------------------------------------------

Al zoekende en linkende vind ik het volgende over het Iran-Contra schandaal:

Several investigations ensued, including those by the United States Congress and the three-man, Reagan-appointed Tower Commission. Neither found any evidence that President Reagan himself knew of the extent of the multiple programs. In the end, fourteen administration officials were charged with crimes, and eleven convicted, including then-Secretary of Defense Caspar Weinberger. They were all pardoned in the final days of the George H. W. Bush presidency; Bush had been vice-president at the time of the affair.


bron: http://en.wikipedia.org/wiki/Iran-Contra_Affair
--------------------------------------------------------------------------------------

We gaan even op zoek naar 'de vrienden':


Richard Norman Perle (born 16 September 1941) is an American political advisor and lobbyist who worked for the Reagan administration as an assistant Secretary of Defense and worked on the Defense Policy Board Advisory Committee from 1987 to 2004. He was Chairman of the Board from 2001 to 2003 under the Bush Administration.


bron: http://en.wikipedia.org/wiki/Richard_Perle
--------------------------------------------------------------------------------------

Ik hou er voorlopig mee op, omdat ik zo nog wel uren bezig kan blijven.


Een eerste (eerder korte) exploratie van het beschikbare materiaal zet mij er niet bepaald toe aan veel vertrouwen te hechten aan wat wie dan ook uit de entourage en de vriendenkring van de heren Reagan en Bush (Sr. & Jr.) ooit beweerd moge hebben. Het spijt mij (alweer).
__________________
"HELL IS EMPTY, AND ALL THE DEVILS ARE HERE."
(W. Shakespeare)
https://www.youtube.com/watch?v=FuFtfhOipNQ
https://www.youtube.com/watch?v=etviGf1uWlg
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 december 2009, 16:25   #70
illwill
Secretaris-Generaal VN
 
illwill's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 september 2003
Locatie: Brussel
Berichten: 23.102
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Ik dacht dat je wilde weten welke personen er onder Bush Jr. als 'gematigden' en 'realisten' konden worden vermeld. Sorry, hoor.



Betreffende de oorlog tussen Irak en Iran vind ik hier al een reeks aanwijzingen en links die ons zouden kunnen helpen een overzicht te krijgen:


http://en.wikipedia.org/wiki/United_...ran–Iraq_war


Ik citeer daaruit:

The United States supported Iraq during the Iran–Iraq War as a counterbalance to post-revolutionary Iran. This support included several billion dollars worth of economic aid, the sale of dual-use technology, non-U.S. origin weaponry, military intelligence, Special Operations training, and direct involvement in warfare against Iran.

Support from the U.S. for Iraq was not a secret and was frequently discussed in open session of the Senate and House of Representatives, although the public and news media paid little attention. On June 9, 1992, Ted Koppel reported on ABC's Nightline, "It is becoming increasingly clear that George Bush, operating largely behind the scenes throughout the 1980s, initiated and supported much of the financing, intelligence, and military help that built Saddam's Iraq into" the power it became", and "Reagan/Bush administrations permitted – and frequently encouraged – the flow of money, agricultural credits, dual-use technology, chemicals, and weapons to Iraq."

--------------------------------------------------------------------------------------

Méér informatie:


"During his period as Reagan's Special Envoy to the Middle East (November 1983–May 1984), Rumsfeld was the most senior conduit for crucial American military intelligence, hardware and strategic advice to Saddam Hussein, then fighting Iran in the Iran–Iraq War. The United States' pro-Iraq policy was adopted when the tide of the Iran–Iraq War turned strongly in Iran's favor, and it looked as if Iran might overrun Iraq completely. Although the United States was hesitant to support a Soviet client state[citation needed] , the prospect of greatly expanded Iranian influence in the region outweighed these concerns."

...

bron:

http://en.wikipedia.org/wiki/Donald_...he_Middle_East
--------------------------------------------------------------------------------------

En nog:


(Dick) Cheney was selected to be the Secretary of Defense during the presidency of George H. W. Bush, holding the position for the majority of Bush's term. During this time, Cheney oversaw the 1991 Operation Desert Storm, among other actions.



bron:

http://en.wikipedia.org/wiki/Dick_Cheney
--------------------------------------------------------------------------------------

Al zoekende en linkende vind ik het volgende over het Iran-Contra schandaal:

Several investigations ensued, including those by the United States Congress and the three-man, Reagan-appointed Tower Commission. Neither found any evidence that President Reagan himself knew of the extent of the multiple programs. In the end, fourteen administration officials were charged with crimes, and eleven convicted, including then-Secretary of Defense Caspar Weinberger. They were all pardoned in the final days of the George H. W. Bush presidency; Bush had been vice-president at the time of the affair.


bron: http://en.wikipedia.org/wiki/Iran-Contra_Affair
--------------------------------------------------------------------------------------

We gaan even op zoek naar 'de vrienden':


Richard Norman Perle (born 16 September 1941) is an American political advisor and lobbyist who worked for the Reagan administration as an assistant Secretary of Defense and worked on the Defense Policy Board Advisory Committee from 1987 to 2004. He was Chairman of the Board from 2001 to 2003 under the Bush Administration.


bron: http://en.wikipedia.org/wiki/Richard_Perle
--------------------------------------------------------------------------------------

Ik hou er voorlopig mee op, omdat ik zo nog wel uren bezig kan blijven.


Een eerste (eerder korte) exploratie van het beschikbare materiaal zet mij er niet bepaald toe aan veel vertrouwen te hechten aan wat wie dan ook uit de entourage en de vriendenkring van de heren Reagan en Bush (Sr. & Jr.) ooit beweerd moge hebben. Het spijt mij (alweer).
Nee, het is begonnen toen ik zei dat men met de vinger moet wijzen naar degene die aan de macht waren toen Saddam in de clinch ging met Iran. Dan hebben er hier mensen gezegd dat het om hetzelfde groepje ging...ik vraag daarop...graag de namen dan...en jij bent dan met Rice en Powel afgekomen. Tja...mijn schuld niet dat je de verkeerde namen gaf dan é.

Niemand eist dat jij bepaalde mensen moet vertrouwen, ik zeg enkel dat je met de vinger wijst naar de juiste mensen. De mensen die nu aan de macht zijn kan je geen fouten van het verleden verwijten.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door exodus
Er zijn momenteel nog geen concrete bewijzen, maar ik ben er vrijwel zeker van dat het weer een inside job is.
illwill is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 december 2009, 16:45   #71
Akufen
Staatssecretaris
 
Geregistreerd: 26 augustus 2006
Berichten: 2.872
Standaard

*facepalm*
Akufen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 december 2009, 09:24   #72
Pieke
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Pieke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 februari 2005
Berichten: 8.177
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door illwill Bekijk bericht
Nee, het is begonnen toen ik zei dat men met de vinger moet wijzen naar degene die aan de macht waren toen Saddam in de clinch ging met Iran. Dan hebben er hier mensen gezegd dat het om hetzelfde groepje ging...ik vraag daarop...graag de namen dan...en jij bent dan met Rice en Powel afgekomen. Tja...mijn schuld niet dat je de verkeerde namen gaf dan é.

Niemand eist dat jij bepaalde mensen moet vertrouwen, ik zeg enkel dat je met de vinger wijst naar de juiste mensen. De mensen die nu aan de macht zijn kan je geen fouten van het verleden verwijten.
.
Bijgevoegde afbeelding(e)
 
__________________
Bagle iabes . de bransg cordziz . a etharzi
The measure of a man is in what he does for those who can do nothing for him in return.
We give our consent every moment that we do not resist.
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.

Laatst gewijzigd door Pieke : 4 december 2009 om 09:27.
Pieke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 december 2009, 11:01   #73
illwill
Secretaris-Generaal VN
 
illwill's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 september 2003
Locatie: Brussel
Berichten: 23.102
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pieke Bekijk bericht
.
Zeg dan ook gewoon dat Verhofstad schuldig is aan de inval in Irak é. Als we dan toch gewoon wat wild met de vinger gaan wijzen
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door exodus
Er zijn momenteel nog geen concrete bewijzen, maar ik ben er vrijwel zeker van dat het weer een inside job is.
illwill is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 december 2009, 11:19   #74
Pieke
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Pieke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 februari 2005
Berichten: 8.177
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door illwill Bekijk bericht
Zeg dan ook gewoon dat Verhofstad schuldig is aan de inval in Irak é. Als we dan toch gewoon wat wild met de vinger gaan wijzen
..
Bijgevoegde afbeelding(e)
 
__________________
Bagle iabes . de bransg cordziz . a etharzi
The measure of a man is in what he does for those who can do nothing for him in return.
We give our consent every moment that we do not resist.
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Pieke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 december 2009, 11:28   #75
illwill
Secretaris-Generaal VN
 
illwill's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 september 2003
Locatie: Brussel
Berichten: 23.102
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pieke Bekijk bericht
..
Nee, sinterklaas is schuldig voor 9/11!
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door exodus
Er zijn momenteel nog geen concrete bewijzen, maar ik ben er vrijwel zeker van dat het weer een inside job is.
illwill is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 december 2009, 11:40   #76
Pieke
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Pieke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 februari 2005
Berichten: 8.177
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door illwill Bekijk bericht
Nee, sinterklaas is schuldig voor 9/11!
illwill, dit is mijn negeerlijst
negeerlijst, dit is illwill
__________________
Bagle iabes . de bransg cordziz . a etharzi
The measure of a man is in what he does for those who can do nothing for him in return.
We give our consent every moment that we do not resist.
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Pieke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 december 2009, 11:55   #77
illwill
Secretaris-Generaal VN
 
illwill's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 september 2003
Locatie: Brussel
Berichten: 23.102
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pieke Bekijk bericht
illwill, dit is mijn negeerlijst
negeerlijst, dit is illwill
Negeerlijst die niet werkt zo blijkt. Repareren, Pieke. Pieke, repareren.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door exodus
Er zijn momenteel nog geen concrete bewijzen, maar ik ben er vrijwel zeker van dat het weer een inside job is.
illwill is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 december 2009, 11:30   #78
the_dude
Eur. Commissievoorzitter
 
the_dude's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 augustus 2005
Locatie: Ekeren
Berichten: 8.149
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door illwill Bekijk bericht
Nee, het is begonnen toen ik zei dat men met de vinger moet wijzen naar degene die aan de macht waren toen Saddam in de clinch ging met Iran. Dan hebben er hier mensen gezegd dat het om hetzelfde groepje ging...ik vraag daarop...graag de namen dan...en jij bent dan met Rice en Powel afgekomen. Tja...mijn schuld niet dat je de verkeerde namen gaf dan é.

Niemand eist dat jij bepaalde mensen moet vertrouwen, ik zeg enkel dat je met de vinger wijst naar de juiste mensen. De mensen die nu aan de macht zijn kan je geen fouten van het verleden verwijten.

en ik maar denken dat het algemene kennis is, dat cheney al 30 jaar aan het werk is...
__________________
"Het is de gelovige die, niet het geloof dat bescherming
nodig heeft. Mensen hebben mensenrechten, religies, geloven en ideeën
hebben die niet.''
the_dude is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 december 2009, 14:41   #79
illwill
Secretaris-Generaal VN
 
illwill's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 september 2003
Locatie: Brussel
Berichten: 23.102
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door the_dude Bekijk bericht
en ik maar denken dat het algemene kennis is, dat cheney al 30 jaar aan het werk is...
Wie spreekt dat tegen?
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door exodus
Er zijn momenteel nog geen concrete bewijzen, maar ik ben er vrijwel zeker van dat het weer een inside job is.
illwill is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 december 2009, 15:03   #80
Zeikstraal
Banneling
 
 
Geregistreerd: 6 augustus 2009
Berichten: 2.798
Standaard

Blix says Iraqi blood on Bush, Blair hands

Former IAEA chief Hans Blix condemns former US president George W. Bush and former British Premier Tony Blair for waging war in Iraq.

In an interview with the British newspaper, the Daily Mail, Blix censured former US and UK governments for having misled their nations by magnifying former Iraqi dictator Saddam Hussein's alleged accumulation of weapons of mass destruction (WMDs).

The alleged existence of such weapons was then used by the UK and the US governments as a pretext to launch the 2003 invasion of Iraq.

Blix, who directed the then UN weapons inspection team, told the paper that Bush and Blair's obsession with Saddam's planned ouster led them to embark on a 'witch hunt' to bring down the former Iraqi leader.

"They were convinced they had their witch in front of them, and they searched for the evidence and believed it without critical examination," said Blix on Saturday.

"When you start a war which cost(s) thousands of lives you should be more certain than they were," added the former director-general of the International Atomic Energy Agency (IAEA).

He also said that his counsel on the absence of WMDs in Iraq fell on deaf ears in the presence of Tony Blair.

"It would prove paradoxical and absurd if 250,000 troops were to invade Iraq and find very little," Blix had cautioned Blair ahead of the Iraq invasion.

"If the UK had really insisted then on the UN path being exhausted, they could have slowed the military build-up ... but that wasn't the case. They eventually had so much military in the [Persian] Gulf that they felt they had to invade," The 81-year-old former UN official went on to say.

Blix called the war "illegal" but expressed doubt that the retired leaders would be held accountable in a court of law.

Saddam was nog zo ne slechte niet in vergelijking, maar hij is wel gestraft. In het Westen moet dat niet. Dat roept zeker geen haat, terreur in de hand.
Zeikstraal is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:41.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be