Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: ik ben voor Vlaamse onafhankelijkheid
maar ik wil geen seperatist genoemd worden want dat is teveel geassocieerd met die België Barst roepers 6 9,52%
en ik heb geen probleem met seperatist genoemd te worden want dat woord heeft voor mij geen negatieve bijklank 57 90,48%
Aantal stemmers: 63. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord
 
Discussietools
Oud 6 december 2009, 19:42   #61
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN
 
Jaani_Dushman's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 april 2004
Locatie: Het hinterland van Erpe-Mere
Berichten: 32.396
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
tuurlijk mogen zij dat.
van jou toch ook Jaani?
Laat ons dan eens kijken wat ze vinden van jouw neo-koloniaal plan:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kapitein Nemo Bekijk bericht
__________________
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina

Laatst gewijzigd door Jaani_Dushman : 6 december 2009 om 19:42.
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 december 2009, 19:52   #62
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 december 2008
Locatie: De Nederlanden
Berichten: 19.249
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Laat ons dan eens kijken wat ze vinden van jouw neo-koloniaal plan:
neokoloniaal?
ik denk dat je nog ni ns weet wat dat betekent
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 december 2009, 20:00   #63
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN
 
Jaani_Dushman's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 april 2004
Locatie: Het hinterland van Erpe-Mere
Berichten: 32.396
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
neokoloniaal?
ik denk dat je nog ni ns weet wat dat betekent
Het is goed mogelijk dat jij dat denkt.
__________________
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 december 2009, 20:21   #64
Adam Smith
Minister-President
 
Adam Smith's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 september 2007
Locatie: Brabant, NL, EU
Berichten: 5.871
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Laat ons dan eens kijken wat ze vinden van jouw neo-koloniaal plan:
Toen ze in de jaren 1970 voorstelden (Noord) Brabant te splitsen hebben ze het ook geweten, de Brabanders wilde er terecht niet aan (ze waren al eens gedwongen gesplitst geweest...)...
__________________
  • "Es wird niemals so viel gelogen wie vor der Wahl, während des Krieges und nach der Jagd." Otto von Bismarck
Adam Smith is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 december 2009, 21:17   #65
Renesse
Minister-President
 
Renesse's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 juli 2008
Berichten: 4.861
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
In het echte leven bij gewone vlamingen echter niet.
Cijfers daarvoor ?
__________________
Renesse is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 december 2009, 21:54   #66
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN
 
Pelgrim's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 april 2002
Locatie: Bankrijk
Berichten: 49.945
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
en hoe groot is de aanhang van de FNP?

friesland, drenthe en groningen waren vroeger één gebied voordat Napoleon het opdeelde in drie stukjes, nl Friesland.
Peut. Voor iemand die zo dweept met groot-nederland ken jij de geschiedenis van je eigen vaderland duidelijk niet. Men moet héél ver teruggaan in de tijd, tot aan de Friese Vrijheden, om van een min of meer gezamenlijk staatkundig geheel te spreken voor die provincies. Groningen en de Ommelanden zijn lange tijd apart geweest en Drenthe maakte deel uit van Overijssel.

Citaat:
op termijn werd de Duitse invloed steeds nadrukkelijker en werden drenthe/groningen een overgangsgebied tussen het Duits en het Fries.
maw je kent de geschiedenis niet.
Wederom peut. Drenthe en Groningen zijn geen overgangsgebied naar Duits maar zijn Nedersaksisch.
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 december 2009, 22:15   #67
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 december 2008
Locatie: De Nederlanden
Berichten: 19.249
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
Peut. Voor iemand die zo dweept met groot-nederland ken jij de geschiedenis van je eigen vaderland duidelijk niet. Men moet héél ver teruggaan in de tijd, tot aan de Friese Vrijheden, om van een min of meer gezamenlijk staatkundig geheel te spreken voor die provincies. Groningen en de Ommelanden zijn lange tijd apart geweest en Drenthe maakte deel uit van Overijssel.

Wederom peut. Drenthe en Groningen zijn geen overgangsgebied naar Duits maar zijn Nedersaksisch.
ik zat dus beetje fout.

Laatst gewijzigd door Shadowke : 6 december 2009 om 22:29.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2009, 08:55   #68
Ernst Niessen
Europees Commissaris
 
Ernst Niessen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 juni 2009
Locatie: APELDOORN (Apeldoorn)-NL-GE
Berichten: 7.510
Standaard Geschiedenis van Friesland (Fryslân)

Aan het begin van de middeleeuwen strekte Friesland zich uit van het Zwin, bij de Belgische grens aan de kust, tot aan de rivier Wezer in Duitsland. In de zevende eeuw was het onafhankelijk. Voor het jaar 678 wordt een Friese koning Aldgillis genoemd. Kort daarop is Redbad koning, en als hij in 719 overlijdt is Poppo de aanvoerder. Na de inlijving in het Frankenrijk in de achtste eeuw bestond Friesland, volgens de Lex Frisionum (de Friese wet), uit drie delen: het gebied tussen Zwin en Vlie, het gebied tussen Vlie en Lauwers en het gebied tussen Lauwers en Wezer. Een deel viel rond het jaar 1000 onder de graven van Holland. De overige delen hadden in die tijd over het algemeen veel zelfstandigheid omdat geen enkele graaf of hertog het gebied onder controle kon krijgen. In 1287 en 1288 veroverde graaf Floris V van Holland West-Friesland, de kop van Noord-Holland.

De Sint-Luciavloed was een desastreuze stormvloed die plaatsvond van 13 op 14 december 1287, de dag van de Heilige Lucia. Het precieze aantal slachtoffers is onduidelijk, maar bronnen melden 30.000 doden tussen Stavoren tot de Lauwers en van de Lauwers tot de Eems 20.000 doden. Op basis van deze vermelding liggen de schattingen voor het gehele getroffen gebied ongeveer tussen de 50.000 en de 80.000 doden. De Sint-Luciavloed was hierdoor, gemeten naar de totale bevolking van Nederland rond die tijd (ongeveer een half miljoen), de grootste stormvloed ooit in Nederland. In totaal is het de vijfde grootste vloed aller tijden in de wereld.

De Sint-Luciavloed trof vooral het noorden van Nederland, vooral Friesland. Door deze vloed van vreselijke omvang werd de Waddenzee gevormd, en de Griend verdween bijna onder de golven. Verder was deze watersnood de doorslag voor het ontstaan van de Zuiderzee, waardoor West-Friesland (de kop van Noord-Holland) definitief werd gescheiden van het huidige Friesland. Alle dorpen die dus op de plaats van het huidige IJsselmeer en de Waddenzee lagen zijn door deze vloed van de kaart geveegd.

In de veertiende eeuw kreeg de stad Groningen steeds meer macht in Friesland tussen Lauwers en Eems. In de vijftiende eeuw werd Ulrich Cirksena Graaf van Oost-Friesland. In 1498 benoemde keizer Maximiliaan van Oostenrijk hertog Albrecht van Saksen tot Heer van heel Friesland. Hij kreeg echter alleen Westerlauwers Friesland onder controle. Toen was de opsplitsing van het oude Friesland een feit.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Wat is dat toch voor onzin ... Veel Nederlanders, niet allemaal, hebben de eigenschap zich met alles en iedereen te moeien en de vinger te wijzen. Daarmee is alles toch gezegd?
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2009, 09:28   #69
Ernst Niessen
Europees Commissaris
 
Ernst Niessen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 juni 2009
Locatie: APELDOORN (Apeldoorn)-NL-GE
Berichten: 7.510
Standaard Geschiedenis van Drenthe en Overijssel

Drenthe en Oveijssel komen voort uit het Oversticht. Dit was het noordelijke gedeelte van het Sticht Utrecht. Ook het gebied om de stad Groningen, het zogenaamde Gorecht, hoorde voor een tijd bij het Oversticht, maar de stad Groningen was betwist gebied. Tot 1309 behoorden tevens de Stellingwerven in het zuidoosten van het huidige Friesland tot het Oversticht. Vollenhove met zijn kasteel was het belangrijkste bestuurscentrum. In Drenthe was het gezag van de bisschop tamelijk zwak.

In 936 gaf Otto de Grote aan bisschop Balderik van het bisdom Utrecht toestemming om te te jagen in Sillva Fulnaho (het woud van Vollenhove). In 1010 schonk Keizer Hendrik II het gebied aan het bisdom Utrecht. In de elfde eeuw werd het ontgonnen en in de twaalfde eeuw liet bisschop Godfried van Rhenen aan het Almere de burcht het Olde Huys bouwen, met een donjon en een kapel.

Bisschop Adelbold II werd in 1024 graaf van Drenthe en legde daarmee de basis van het Sticht. (In 1046 werden deze rechten bevestigd.) In 1026 kreeg Adelbold II grafelijke rechten in Teisterbant. In 1040 schonk Keizer Hendrik III het in het Graafschap Drenthe gelegen landgoed Cruoninga aan de kerk van de Heilige Martinus in Utrecht. De op deze plek gegroeide stad Groningen werd door een door de bisschop aangestelde prefect bestuurd die in Groningen zetelde. In 1042 werd bisschop Bernold graaf aan de Oostoever der Zuiderzee. In 1046 werd hij graaf van Hamaland.

Bisschop Koenraad van Zwaben werd graaf van Stavoren in 1077, graaf van de Oostergouw en de Westergouw in 1086 en graaf van de IJsselgouw in 1086. De bisschoppen lieten hun goederen beheren door voogden en leengraven. Vooral de vrijheidslievende Drenten waren ermee niet gelukkig dat al hun rechten en vrijheden in handen van de bisschop kwamen en zij daarvoor hoge belastingen moesten betalen. De kasteelheren van de Drentse stad Coevorden (aanvankelijk vazallen van de bisschop) werden steeds meer tegenstander van hun Utrechtse 'baas' en kozen de kant van de Groningse familie Gelkinge in een conflict met de Groningse prefect Egbert.

Op 28 juli 1227 vond de Slag bij Ane plaats. Op een veld in de buurt van het huidige dorp Ane werden de troepen van de bisschop van Utrecht, Otto van Lippe, verslagen door een grote groep opstandige Drenten onder Burggraaf Rudolf II van Coevorden. Van Lippe en vele edelen en beruchte krijgsheren werden hierbij gedood. De bisschop werd opgevolgd door Willebrand van Oldenburg die de Drenten wist te onderwerpen (Slag bij Peize). Rudolf werd gevangen genomen, gemarteld en vermoord (1230). Van 1231 tot 1233 vochten de Friezen onder Van Oldenburg tegen de Drenten (Fries-Drentse oorlog). Bisschop Otto van Holland loste de problemen van het bisdom in Drenthe op en onder Jan van Diest kocht het bisdom veel gebied in Drenthe aan. Bisschop Jan van Arkel moest in 1348 echter het hele Oversticht, op Vollenhove na, in onderpand geven aan Frederik van Eese, die hem had geholpen de Zutphense baanderheer Gijsbrecht van Bronkhorst te verslaan. Het volgende jaar werd ook Vollenhove verpand. Bisschop Frederik van Blankenheim versterkte het bisschoppelijke gezag in het Oversticht en dwong ook de stad Groningen zijn gezag te erkennen.

Op 7 april 1455 kozen de Utrechtse kapittels de Hoeksgezinde Domproost Gijsbrecht van Brederode tot bisschop. De paus had echter David van Bourgondië tot bisschop benoemd. Deze werd door Oversticht niet als bisschop erkend. Hij voerde oorlog tegen Oversticht om zijn gezag te bevestigen. Onder een van zijn opvolgers, Filips van Bourgondië, ging het Oversticht in de strijd tussen keizerlijken en Geldersen grotendeels verloren. De bisschop handhaafde zich slechts in Hasselt, Steenwijk en Oldenzaal. In 1528 verkocht bisschop Hendrik van Beieren het Oversticht aan keizer Karel V. Hiermee hield het Oversticht op te bestaan. Het land van Vollenhove, Salland en Twente werden voortaan de heerlijkheid Overijssel genoemd, het Drentse deel van het Oversticht werd het landschap Drenthe.
Bijgevoegde miniaturen
Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  Sticht-Oversticht_Utrecht.png‎
Bekeken: 80
Grootte:  20,1 KB
ID: 60823  

__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Wat is dat toch voor onzin ... Veel Nederlanders, niet allemaal, hebben de eigenschap zich met alles en iedereen te moeien en de vinger te wijzen. Daarmee is alles toch gezegd?

Laatst gewijzigd door Ernst Niessen : 7 december 2009 om 09:29.
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2009, 12:26   #70
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
ik zat dus beetje fout.
Zo kennen we je weer.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2009, 12:59   #71
Kapitein Nemo
Provinciaal Statenlid
 
Kapitein Nemo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 februari 2007
Berichten: 717
Standaard

Ernst, met alle respect, maar we kunnen ook zelf naar Wikipedia surfen. Een antwoord op mijn vraag zou anders wel welkom zijn.

Laatst gewijzigd door Kapitein Nemo : 7 december 2009 om 13:01.
Kapitein Nemo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2009, 13:03   #72
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kapitein Nemo Bekijk bericht
Ernst, met alle respect, maar we kunnen ook zelf naar Wikipedia surfen. Een antwoord op mijn vraag zou anders wel welkom zijn.
Rare gasten....
De ene moment hekelen ze Wikipedia, hetvolgende moment citeren ze Wikipedia.....

Begrijpe wie begrijpen kan ......
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2009, 13:19   #73
Ernst Niessen
Europees Commissaris
 
Ernst Niessen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 juni 2009
Locatie: APELDOORN (Apeldoorn)-NL-GE
Berichten: 7.510
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kapitein Nemo Bekijk bericht
Weet je, ik vraag mij echt af hoe jij staat tegenover het zelfbeschikkingsrecht der volkeren, m.a.w. hebben de Friezen volgens jou het recht om zich af te scheiden van Nederland? Dat jij Fryslân in dat grote plan van jou van de kaart veegt, doet alvast vermoeden van niet...
Kapitein Nemo, ik vraag mij nu echt af wat het nut en het doel is van uw kruistocht voor de Friese kwestie. Er is geen Friese kwestie van nationaal belang, ofschoon zich wel 'strubbelingen' hebben voorgedaan, maar daarbij blijft het dan ook. De FNP maakt zich sterk voor federalisering. Dat is goed, want ook in Zeeland en Limburg voelt men een sterker regionalisme in het licht van de globalisering en een zich uitbreidende EU. Waarom, dacht u, hebben Shadowke en ik de federalisering van Nederland in ons document opgenomen?

Om op uw vraag terug te komen: ja, de Friezen beschikken over dat zelfbeschikkingsrecht. Als zij dat willen - en ik twijfel geen moment eraan dat radicale leden van de FNP dat ook daadwerkelijk willen - dan zouden zij zich kunnen afscheuren van Nederland, zulks met het argument dat Friesland evenveel of even weinig kan als Luxemburg. Maar nogmaals: hiervan is in de verste verte geen sprake.

Nee, ik veeg Friesland niet van de kaart. Ik zou het niet willen. De door Shadowke en mij gesuggereerde indeling van Noord-Nederland in de provincie Wadden, leunt op voorstellen die mede zijn gedaan in de ambtelijke kringen en speciale commissies in Den Haag en berust dus geenszins op onze fantasie. Het krantenbericht bewijst dat er dus officiële voorstellen zijn gedaan. Als men hiertegen in Friesland massief protest aantekent, dan gaat dit plan gewoon niet door. Punt.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Wat is dat toch voor onzin ... Veel Nederlanders, niet allemaal, hebben de eigenschap zich met alles en iedereen te moeien en de vinger te wijzen. Daarmee is alles toch gezegd?
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2009, 13:21   #74
jogo
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 30 december 2007
Berichten: 7.717
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Rare gasten....
De ene moment hekelen ze Wikipedia, hetvolgende moment citeren ze Wikipedia.....

Begrijpe wie begrijpen kan ......
ge bevindt u dan ook op den seperatistendraad
jogo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2009, 13:23   #75
Ernst Niessen
Europees Commissaris
 
Ernst Niessen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 juni 2009
Locatie: APELDOORN (Apeldoorn)-NL-GE
Berichten: 7.510
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jogo Bekijk bericht
ge bevindt u dan ook op den seperatistendraad
En? Bevalt het?
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Wat is dat toch voor onzin ... Veel Nederlanders, niet allemaal, hebben de eigenschap zich met alles en iedereen te moeien en de vinger te wijzen. Daarmee is alles toch gezegd?
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2009, 16:30   #76
Kapitein Nemo
Provinciaal Statenlid
 
Kapitein Nemo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 februari 2007
Berichten: 717
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen Bekijk bericht
Kapitein Nemo, ik vraag mij nu echt af wat het nut en het doel is van uw kruistocht voor de Friese kwestie.
Vlaams-Friese solidariteit. Als Vlaams Beweger begrijp ik de Friese kwestie maar al te goed.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen Bekijk bericht
Er is geen Friese kwestie van nationaal belang, ofschoon zich wel 'strubbelingen' hebben voorgedaan, maar daarbij blijft het dan ook.
Ik denk dat ik jou Hendrik1 ga noemen.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen Bekijk bericht
Om op uw vraag terug te komen: ja, de Friezen beschikken over dat zelfbeschikkingsrecht.
Goed om te weten.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen Bekijk bericht
Als zij dat willen - en ik twijfel geen moment eraan dat radicale leden van de FNP dat ook daadwerkelijk willen - dan zouden zij zich kunnen afscheuren van Nederland, zulks met het argument dat Friesland evenveel of even weinig kan als Luxemburg. Maar nogmaals: hiervan is in de verste verte geen sprake.
Ja, Hendrik1.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen Bekijk bericht
Nee, ik veeg Friesland niet van de kaart. Ik zou het niet willen. De door Shadowke en mij gesuggereerde indeling van Noord-Nederland in de provincie Wadden, leunt op voorstellen die mede zijn gedaan in de ambtelijke kringen en speciale commissies in Den Haag en berust dus geenszins op onze fantasie. Het krantenbericht bewijst dat er dus officiële voorstellen zijn gedaan. Als men hiertegen in Friesland massief protest aantekent, dan gaat dit plan gewoon niet door. Punt.
Het krantenbericht bewijst ook dat men daar in Fryslân niet van gediend is.



http://www.groepfanauwerk.com/homeNkenteken.html

Kapitein Nemo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2009, 17:23   #77
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 december 2008
Locatie: De Nederlanden
Berichten: 19.249
Standaard

en hoe moeten we jou dan noemen Nemo? System1?

Vlaanderen en Friesland willen mss hetzelfde, maar in Nederland krijgt Friesland meer zelfbestuur.
Vlaanderen daarentegen wordt tegengehouden door Franstalig België ivm zelfbestuur.

Laatst gewijzigd door Shadowke : 7 december 2009 om 17:25.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2009, 17:37   #78
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
en hoe moeten we jou dan noemen Nemo? System1?

Vlaanderen en Friesland willen mss hetzelfde, maar in Nederland krijgt Friesland meer zelfbestuur.
Vlaanderen daarentegen wordt tegengehouden door Franstalig België ivm zelfbestuur.

Zevert ni !!!

Allemaal misleidende Hollander-propaganda.

Dat maakt op mij geen indruk.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2009, 17:56   #79
Ernst Niessen
Europees Commissaris
 
Ernst Niessen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 juni 2009
Locatie: APELDOORN (Apeldoorn)-NL-GE
Berichten: 7.510
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kapitein Nemo Bekijk bericht
Vlaams-Friese solidariteit. Als Vlaams Beweger begrijp ik de Friese kwestie maar al te goed.
Als u zegt dat u een Vlaams Beweger bent, dan bewijst u de Vlaamse Beweging een slechte dienst met uw tegen Nederland gekeerde Vlaams-particularisme. Uw venijnige opmerkingen over onbeduidende zaken over Friesland wekken hoegenaamd geen beroering in Friesland zelf. "It ken net!". Friesland is geen Catalonië.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kapitein Nemo Bekijk bericht
Ik denk dat ik jou Hendrik1 ga noemen.
En u wilt doorgaan voor intellectueel debater? Ik gebruikte tot nu toe tenminste geen anonieme fantasienaam, zoals u. Pathetisch.

Tip: het Friese sjibbolet om voor Friese belangen op te komen, luidt: "Fryslân boppe!" en niet 'leve' ... dan kunt u uw handtekening van een passende en betere uitdrukking aanpassen.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Wat is dat toch voor onzin ... Veel Nederlanders, niet allemaal, hebben de eigenschap zich met alles en iedereen te moeien en de vinger te wijzen. Daarmee is alles toch gezegd?

Laatst gewijzigd door Ernst Niessen : 7 december 2009 om 18:01.
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2009, 18:28   #80
Hendrik de Stoute
Parlementslid
 
Hendrik de Stoute's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 april 2008
Locatie: Gent
Berichten: 1.839
Standaard

In vind de uitslag van deze enquête hier een beetje bedroevend. 18 van de 21 Vlaamse independentisten die hier gestemd heeft blijkt geen enkel probleem te hebben met het etiket "separatist". Terwijl het nochtans een etiket is dat door de meeste Vlamingen automatisch geassocieerd wordt met Vlaams Belang, Voorpost & C°. Dan is het toch wel heel dom om jezelf separatist te noemen of je zou een fan van VB, NSV of Voorpost moeten zijn natuurlijk. Of het gros van de Vlaams-nationalisten heeft de voeling kwijt met het gros van onze 6 miljoen Vlaamse burgers. Wat zou verklaren waarom onze Vlaamse kunstenaars, BV's, intellectuelen en journalisten zich gemakkelijker te lijken willen associëren met Belgicistische evenementen dan met Vlaams-nationale. Hoe relevant is dat Vlaams-nationalisme dan eigenlijk wel? En is het eigenlijk niet aan't hervallen in een nationalistisch militantisme dat eigenlijk weinig Vlaams om het lijf heeft ?

......................

,,Flamingant, maar niet op die manier''
ODILON MORTIER, ACTEUR

AALST - ,,Ik aanschouw de opgang van het Vlaams Blok met pijn in het hart. Ik ben zelf een flamingant in hart en nieren, maar niet op die manier.'' Ook in het Aalst van Odilon Mortier heeft het Vlaams Blok de macht gegrepen. ,,Die affaire rond het migrantenstemrecht heeft er geen goed aan gedaan. De regeringspartijen zijn daarvoor afgestraft. Een volksraadpleging was veel beter geweest.''

Odilon Mortier is er niet gerust in. ,,Hun bedoeling is misschien niet dezelfde, maar het gedachtegoed van het Vlaams Blok is hetzelfde als bij die partij die ik in mijn jeugdjaren meegemaakt heb.''

bron: Het NIEUWSBLAD
http://www.nieuwsblad.be/article/det...cleid=GRQ6MFGV

Laatst gewijzigd door Hendrik de Stoute : 7 december 2009 om 18:29.
Hendrik de Stoute is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:14.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be