Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 16 april 2022, 21:45   #1
Eurosceptic
Minister
 
Geregistreerd: 19 mei 2014
Berichten: 3.813
Standaard Hoe zien jullie de toekomst van de woningmarkt?

Aangezien de prijzen al enkele jaren de pan uit swingen.. Wat verwachten jullie voor de evolutie van de huizenmarkt tegen pakweg 2030?

Er komt een bouwstop. Er is vergrijzing van Vlaanderen.
Er is geen plaats meer om te bouwen maar de nood aan woningen blijft wel stijgen.

Ergens wonen wordt voor veel mensen onbetaalbaar. Er is een conflict met Rusland wat de prijzen van levensmiddelen nog omhoog jaagt. En onze regering smijt het geld langs alle ramen en deuren weg naar vluchtelingen, naar Oekraïene en naar allerhande beroepsdoppers. Tot we binnenkort niet meer kunnen betalen.

Gaat de middenklasse eruit? Of gaat de staat ons allemaal gelijk maken, communisme 2.0 invoeren en vastgoed afpakken van mensen die meer dan 1 woning bezitten?

Een van de evoluties die ik wel zie is dat jongeren veel langer bij hun ouders blijven dan vroeger. Dit is op andere continenten al decennia standaard.
__________________
Wat van mij is, is van mij! En wat van jou is, is van ons
Eurosceptic is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 april 2022, 22:18   #2
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 70.060
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eurosceptic Bekijk bericht
Aangezien de prijzen al enkele jaren de pan uit swingen.. Wat verwachten jullie voor de evolutie van de huizenmarkt tegen pakweg 2030?

Er komt een bouwstop. Er is vergrijzing van Vlaanderen.
Er is geen plaats meer om te bouwen maar de nood aan woningen blijft wel stijgen.

Ergens wonen wordt voor veel mensen onbetaalbaar. Er is een conflict met Rusland wat de prijzen van levensmiddelen nog omhoog jaagt. En onze regering smijt het geld langs alle ramen en deuren weg naar vluchtelingen, naar Oekraïene en naar allerhande beroepsdoppers. Tot we binnenkort niet meer kunnen betalen.

Gaat de middenklasse eruit? Of gaat de staat ons allemaal gelijk maken, communisme 2.0 invoeren en vastgoed afpakken van mensen die meer dan 1 woning bezitten?

Een van de evoluties die ik wel zie is dat jongeren veel langer bij hun ouders blijven dan vroeger. Dit is op andere continenten al decennia standaard.
Wat wil je eigenlijk zelf?

Prijzen stijgen tengevolge van vraag en aanbod. De ongelimiteerde vrije kapitalistische markt is de natte droom van elke radicaal rechtse.

En dan kom je daarover klagen.

En dan nog er bovenop suggereren dat mensen hun tweede woning afgepakt gaat worden.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 april 2022, 23:44   #3
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.438
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Er komt geen bouwstop. Wel in een beperking van grond die mag gebruikt worden voor woningen.
Alleen de grond/materiaalprijzen gaan sterk stijgen, en projectontwikkelaars gaan ferm kunnen verdienen door op de plaats van 2 gewone huizen 6 "luxe"apartementen neer te poten.
Ook gaat het allemaal nog veel duurder worden doordat woonfabrieken aan zo'n idiote eisen moeten voldoen "vanwege de klimaatverandering".

Natuurlijk, onze politici gaan wel achterpoortjes hebben voor hun villatjes/dacha's
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2022, 00:32   #4
Rudy
Secretaris-Generaal VN
 
Rudy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2004
Locatie: Mechelen - Oostende
Berichten: 38.971
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eurosceptic Bekijk bericht
Aangezien de prijzen al enkele jaren de pan uit swingen.. Wat verwachten jullie voor de evolutie van de huizenmarkt tegen pakweg 2030?

Er komt een bouwstop. Er is vergrijzing van Vlaanderen.
Er is geen plaats meer om te bouwen maar de nood aan woningen blijft wel stijgen.

Ergens wonen wordt voor veel mensen onbetaalbaar. Er is een conflict met Rusland wat de prijzen van levensmiddelen nog omhoog jaagt. En onze regering smijt het geld langs alle ramen en deuren weg naar vluchtelingen, naar Oekraïene en naar allerhande beroepsdoppers. Tot we binnenkort niet meer kunnen betalen.

Gaat de middenklasse eruit? Of gaat de staat ons allemaal gelijk maken, communisme 2.0 invoeren en vastgoed afpakken van mensen die meer dan 1 woning bezitten?

Een van de evoluties die ik wel zie is dat jongeren veel langer bij hun ouders blijven dan vroeger. Dit is op andere continenten al decennia standaard.
Het zijn niet de prijzen van de huizen die belangrijk zijn.
Wat belangrijk is in hoeverre een huis nog betaalbaar is.
Maar. Het huis zal betaalbaar blijven, zolang de betaler maar lang genoeg (af)betaalt.
De dag dat het niet meer (af)betaalbaar is zakken de prijzen wel.
__________________
Liberalisme is een progressieve beweging die opkomt voor de vrijheid van het individu, rechtvaardigheid en mensenrechten (www.liberales.be)
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2022, 15:12   #5
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Binnen 2 kwartalen begint de rentestijging.

En niet lang daarna de uitverkoop.

eerste maanden van 2022 is de hypotheekrente al fors gestegen. Op 1 januari was de laagste hypotheekrente 20 jaar vast 1,20%, nu is dit al 2,27%. Bijna een verdubbeling in 4 maanden!

Rabobank verwacht dat huizen in 2022 ruim 17% duurder worden. Daarmee stijgen de huizenprijzen nog iets harder dan afgelopen jaar.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?

Laatst gewijzigd door Mambo : 17 april 2022 om 15:18.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2022, 17:51   #6
Eurosceptic
Minister
 
Geregistreerd: 19 mei 2014
Berichten: 3.813
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Wat wil je eigenlijk zelf?
De eigendommen van mijn ouders veiligstellen voor de graaiers van de overheid. Ik heb een deftig inkomen en kan samen met mijn vrouw iets kopen.

Alleen vraag ik me af wat de meerwaarde is van een nieuw pand te kopen, als je gepensioneerde ouders er 4 bezitten. Liefst had ik 1 ervan overgekocht. Mijn broer voor de helft uitgekocht. Die heeft recent gebouwd en zit dan met een goedkopere lening omdat hij de helft van een huis cadeau krijgt. Dan zitten we er allebei goed voor.

Voorlopig blijken mijn gepensioneerde ouders alle 4 de panden op hun naam te willen houden. Ik hoop dat ze 100 jaar worden, maar wat er nu gaat gebeuren zijn torenhoge successierechten. Ze weten dat, en toch is er nog niets geschonken. Waarom? Daar kan ik enkel over speculeren. We zijn allebei harde werkers en hebben een heel goeie band met de ouders.
__________________
Wat van mij is, is van mij! En wat van jou is, is van ons

Laatst gewijzigd door Eurosceptic : 17 april 2022 om 18:08.
Eurosceptic is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2022, 22:14   #7
Skobelev
Secretaris-Generaal VN
 
Skobelev's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2013
Locatie: Kinshasa aan de Dender
Berichten: 36.471
Standaard

Aangezien er hier jaarlijks een kleine stad aan inwoners in dit land bijkomen zal de krapte op de woonmarkt enkel groter worden.
__________________
Hope is nothing more than a postponed disappointment
Skobelev is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 9 november 2022, 07:54   #8
Vlad
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Vlad's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2012
Locatie: hondenkennel
Berichten: 18.669
Standaard

De ruimtelijke ordening gaat er niet op verbeteren. En dat komt nu eens niet door de politiek maar door de druk van een groot deel van de bevolking.
__________________
Vlaanderen: een grote grijsbruine industriezone met windmolens, bovengrondse hoogspanningskabels, zonnepanelen- en batterij'parken' alom. Nooit meer Groen!

Woke: virtuele deken vol bacillen ter verdelging van de oorspronkelijke westerse bevolking

In minder homogene bevolkingen is het sociale vertrouwen laag en probeert men dat tekort door cijfermatige maatstaven voor verantwoording te vervangen.
Vlad is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 november 2022, 08:47   #9
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.438
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlad Bekijk bericht
De ruimtelijke ordening gaat er niet op verbeteren. En dat komt nu eens niet door de politiek maar door de druk van een groot deel van de bevolking.
Is dat niet de job van een democratisch verkozen regering, de wil van de burgers in realiteit omzetten?

Natuurlijk, in BLegiêcorruptistan, waar het kiesvee alleen voor rubber stempelverziekingen naar de stembus moeten gaan, is de belangrijkste vraag "Qui Bono"
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.

Laatst gewijzigd door maddox : 9 november 2022 om 08:48.
maddox is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 9 november 2022, 09:25   #10
CUFI
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 4 november 2020
Berichten: 20.978
Standaard

Veel mensen willen deze norm en strenge regels niet meer.
Beter wonen wij terug alternatief met oog op een lage uitstoot en een overvloed aan oogst.

Een huis kan onder de 50K. Waarom dan armoede of schulden veroorzaken door huizen nooit onder de 100K aan te bieden en mensen dwingen te lenen aan rente? Dwingen te voldoen aan normen die een vervuilend verdienmodel onderhouden van niet gerecycleerde materialen edm?

Je kan uzelf nooit als bezorgde politieker opstellen als ge off grid edm tegen werkt.
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Mich...lds_(architect)

Dat de economie daarvoor instort stelt niets voor als we voedsel en energie in overschot hebben op persoonlijk gebied. Heeft er iemand nog überhaupt een idee over hoe dorpen leefden voor de wereldoorlogen?
Dat er voldoende reserve was en ieder voldoende grond om te boeren had? Toen werden we kapot verdeeld door altijd dezelfden. Nu willen ze van democratie naar technocratie en doven ze alle vormen van zelfvoorzienigheid uit om hun manier van leven verder af te dwingen; het artificiële. Ze zijn vies van ons mensen zoals we normaal zijn. We kennen ze aan hun vrucht en staan beter verenigd als bevolking van alle kleuren, culturen edm tegen dit beest. Soli Deo gloria !
__________________
Zie, Ik heb u alles van tevoren gezegd!

Laatst gewijzigd door CUFI : 9 november 2022 om 09:48. Reden: Armoede OF schulden = diepere nuance
CUFI is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 november 2022, 10:44   #11
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.297
Standaard

Hoe zien jullie de toekomst van de woningmarkt?

Daar weet ik geen kloten van, maar ik denk wel dat je er van uit moet gaan dat in Vlaanderen het percentage gezinnen dat een eigen woning bezit, zeer hoog is, vergeleken met het buitenland.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 november 2022, 12:37   #12
Oma
Europees Commissaris
 
Oma's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 februari 2010
Berichten: 6.655
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Hoe zien jullie de toekomst van de woningmarkt?

Daar weet ik geen kloten van, maar ik denk wel dat je er van uit moet gaan dat in Vlaanderen het percentage gezinnen dat een eigen woning bezit, zeer hoog is, vergeleken met het buitenland.
Dat is al geruime tijd verleden tijd, deze generatie jongeren kunnen zonder hulp al geen eigen woning meer verwerven.
Ze kunnen zelfs al niks meer huren en blijven langer thuis wonen.
"You will own nothing and be happy"
Geen auto en geen huis....selectief, hé

Dus: woningmarkt? Welke woningmarkt? Die voor en van projectontwikkelaars, speculanten en de overheid?
En niet vergeten de islamietjes die renteloos kunnen meedoen om de woningmarkt van de vergrijzende ongelovigen over te nemen dat reeds in vele wijken realiteit is geworden.
__________________
Drie dingen kunnen maar kort verborgen blijven:
de zon, de maan en de waarheid.

Laatst gewijzigd door Oma : 9 november 2022 om 12:38.
Oma is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 november 2022, 13:32   #13
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.297
Standaard

Ik heb hulp gekregen van mijn oudjes voor de verwerving van mijn woning.
Ik denk niet dat ik zonder die hulp het gekund zou hebben.

Dus, dat is al een tijdje aan de gang, die inter-generationele hulp.
Ik denk zelfs dat dat een goede zaak is.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 november 2022, 18:20   #14
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Één groot deel van de woningen zijn oud en onvoldoende energiezuinig.
Hun huurprijzen mogen niet meer geïndexeerd worden dus uiteindelijk ook niet meer interessant tegen de stijgende aflossing die wel index heeft.
Komt er nog bij het asbest certificaat waar meer mensen zelfs niet weten waar dat zit. Maar het zit er.

Moeilijke tijden.

Nu ja men is bezig de boeren te verjagen. Dat zal nadien ook wel bouwgronden worden.
Dat is de bedoeling althans.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?

Laatst gewijzigd door Mambo : 9 november 2022 om 18:21.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 november 2022, 22:27   #15
Rudy
Secretaris-Generaal VN
 
Rudy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2004
Locatie: Mechelen - Oostende
Berichten: 38.971
Standaard

Zolang er potentiële kopers zijn zullen de prijzen stijgen.
Desnoods wordt er langer geleend. Dat hebben we geleerd van onze buurlanden.
Destijds was bij ons lenen over maximum 20 jaar de norm, terwijl er in Duitsland over twee generaties werd afbetaald.
Ondertussen bouwen we sociale woningen voor de hangmatters.
__________________
Liberalisme is een progressieve beweging die opkomt voor de vrijheid van het individu, rechtvaardigheid en mensenrechten (www.liberales.be)
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2022, 05:02   #16
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.438
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Één groot deel van de woningen zijn oud en onvoldoende energiezuinig.
Huizen werden voor 1940 dan ook gebouwd om lang mee te gaan. pas na WO2 is dat veranderd, en nu bouwen ze BEN huizen die na 5 jaar al rot zijn.
Citaat:
Hun huurprijzen mogen niet meer geïndexeerd worden dus uiteindelijk ook niet meer interessant tegen de stijgende aflossing die wel index heeft.
Ook dat is een (r)overheids-wens. Alleen Syndics en soortgelijke vastgoed-beheerders om af te romen.
Maar dan voor de beheer-raadpostjes, niet voor de (r)overheidsinkomsten.
Citaat:
Komt er nog bij het asbest certificaat waar meer mensen zelfs niet weten waar dat zit. Maar het zit er.
En een keuring voor dit en dat, en een certificaat voor dit en dat.
Wedden dat ze binnenkort nog een microplastics en/of vezels certificaat gaan verplichten, of een radon-certificaat.
Bedenk maar eentje, en vroeg of laat mag een huiseigenaar ervoor betalen.
In alle geval, een SD kaartje vol ambetantenaarlijke certificaten...
Citaat:
Nu ja men is bezig de boeren te verjagen. Dat zal nadien ook wel bouwgronden worden.
Dat is de bedoeling althans.
Wat totaal van de pot gerukt is. Vlaanderen was 1 van de meest vruchtbare gebieden in Europa....
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.

Laatst gewijzigd door maddox : 10 november 2022 om 05:04.
maddox is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2022, 09:21   #17
TV-verslaafde
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
TV-verslaafde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 maart 2014
Berichten: 17.061
Standaard

Als het oeverloos complex wordt gemaakt om te bezitten, nemen de ontwikkelaars en ketens het over.

Sociale blokken van de overheid als concurrentie? De sfeer zal daar zo gezellig zijn als in de gevangenis.

In andere landen is het meer gangbaar om te huren.

30 jaar trouwe dienst? Volledige accumulatie, 50.000€.

Er zouden wel meer mensen zijn die dan rare plannen in hun hoofd krijgen....

Neen, gezin + kinderen.

Dat die landen met vele kolonies nooit lappen grond uitdeelden, schandalig eigenlijk. Het Britse koningshuis hoeveel moeten die wel niet gestolen hebben? Hehe...

-lol-
TV-verslaafde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2022, 09:51   #18
Onzijdig
Europees Commissaris
 
Onzijdig's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 november 2021
Berichten: 6.685
Standaard

20 jaar geleden een gelijkvloers appartement met tuin gekocht voor 2.8 miljoen frank. Hypotheek aan 5 %. 500.000 frank renovatie kosten gemaakt. Nu krijg ik er meer dan 200.000 € voor.
Ik verkoop niet, het geld vermindert in waarde terwijl onroerend goed stijgt in waarde.
Onzijdig is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2022, 09:53   #19
Pol Dolf
Minister-President
 
Pol Dolf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 oktober 2011
Locatie: Jezus 2
Berichten: 5.031
Standaard

huisvestingmaatschappijen kunnen een krot kopen in het centrum van de stad en het volledig vernieuwen en dan verhuren als sociale woning , best in de buurt van een station
__________________
was getekend : profeet Filippus
Pol Dolf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2022, 11:35   #20
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Als men de huurprijzen niet meer mag indexeren bij slechte energie score, dan zullen verhuurders toch wel beginnen verkopen.

Een oud huis naar A+ brengen is financieel te hoog. In veel gevallen quasi onmogelijk zelfs.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:25.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be