Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Economie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Economie Hier kan je discussiëren over economie en staatsschuld

Antwoord
 
Discussietools
Oud 17 oktober 2009, 16:42   #141
koppijn
Minister-President
 
koppijn's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2008
Locatie: a'pen
Berichten: 4.665
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Het grappige is dat de regering destijds ZICHZELF die grap heeft aangedaan: EERST een wet uitvaardigen (de uitstapwet) die haar eigen kerncentrales minder waard maakt (gezien ze moeten gesloten worden), en DAN die artificieel in waarde verminderde centrales aan 't buitenland verkopen - om VERVOLGENS die wet te versoepelen (en waarschijnlijk / hopelijk ooit eens af te schaffen).

Wat ik hier dus als grapje voorstelde om de Fransen wat geld uit hun zakken te kloppen, is exact wat de Belgische overheid zichzelf heeft aangedaan.

En nu maar komen jammeren en bedelen. Kijk, verkocht is verkocht, he. Men had maar minder dom moeten zijn.
In het leven gaat alles om geven en nemen, als de Fransen niet open staan voor een compromis kan men nog altijd overwegen om die centrales vervroegd te sluiten en de plannen om die 4e generatie kerncentrale te bouwen te versnellen, die nieuwe generatie is toch niet voor 2030. Vergeet ook niet dat de eigenaars van die oude centrales verantwoordelijk zijn voor de ontmanteling en sanering! http://www.bruggevandaag.be/Detail.asp?NUM=28125
__________________
"L'homme n'est ni ange ni bête, et le malheur veut que qui veut faire l'ange fait la bête."Blaise Pascal
koppijn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 oktober 2009, 23:13   #142
Nr.10
Secretaris-Generaal VN
 
Nr.10's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2003
Locatie: van Lissabon tot Vladivostok
Berichten: 31.277
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door koppijn Bekijk bericht
Vergeet ook niet dat de eigenaars van die oude centrales verantwoordelijk zijn voor de ontmanteling en sanering!
Uit de blog van Tinne Van der Straeten

Citaat:
Tot vandaag betalen we allemaal samen jaarlijks via onze elektriciteitsfactuur 55 miljoen euro voor de opkuis. In juni vorig jaar vroeg ik Paul Magnette hoeveel er al betaald was voor de sanering, en hoeveel het nog zou kosten. Het antwoord was duizelingwekkend: tussen 1989 en 2007 kostte BP1 310 miljoen euro en BP2 215 miljoen euro. De geschatte sanering die nog tot tenminste 2020 duurt zou nog 884 miljoen euro kosten. Uit andere vragen, en ook de website van het NIRAS blijkt dat het afval van Eurochemic, opgeslagen in vaten, lekt. Een aantal van die vaten zijn “niet conform” zoals het NIRAS zegt. Ze zijn geroest, of het afval loopt over. Als dat afval moet geherconditioneerd worden zal dat een pak meer kosten dan die 884 miljoen. Geld dat u en ik moeten betalen. Want, in internationale verdragen is bepaald dat de staat de uiteindelijke verantwoordelijke is. Vandaar de opdracht voor het NIRAS om te controleren of producenten wel genoeg opzij zetten. Om dergelijke nachtmerries in de toekomst te vermijden.
__________________
Doorzoek forum.politics.be (aangepaste zoekmachine)

Laatst gewijzigd door Nr.10 : 17 oktober 2009 om 23:13.
Nr.10 is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 17 oktober 2009, 23:25   #143
Nr.10
Secretaris-Generaal VN
 
Nr.10's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2003
Locatie: van Lissabon tot Vladivostok
Berichten: 31.277
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hallebarde Bekijk bericht
Bent u wel zeker dat hier geen sprake is van een misverstand, waarde vriend ?

Wat bedoelt u eigenlijk met “het systeem” ? Welk “systeem” zou mij onderdrukken, laat staan dat ik er medeplichtig aan zou zijn ? Welke overheid heeft dat mysterieus “systeem” van de ondergang gered ? Wat heeft dit allemaal te maken met de discussie waaraan ik met enkele posts deelnam ? Waar haalt u het om in die posts “persoonlijke aanvallen” te zien op wie dan ook ? Wat leidt er voor u toe om mij te verdenken van medeplichtigheid aan wat dan ook ?

Doet u hier in uw verdachtmakingen opzettelijk raadselachtig, kwestie van gewoon één of andere frustratie te kunnen luchten door in het wilde weg op alles te schieten wat beweegt, zonder daartoe enig concreet argument of enige concrete aanleiding te hebben ?

Of is het, zoals ik graag wil vermoeden, gewoon een aperte misvatting uwentweegs ?
Hier ga ik passen.
Het is duidelijk dat je contextueel tekort komt.
__________________
Doorzoek forum.politics.be (aangepaste zoekmachine)
Nr.10 is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 18 oktober 2009, 00:50   #144
Hallebarde
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 augustus 2007
Locatie: France
Berichten: 2.474
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nr.10 Bekijk bericht
Hier ga ik passen.
Het is duidelijk dat je contextueel tekort komt.
Tiens, in mijn wereld is het net degene die niet op concrete vragen weet te antwoorden die tekort komt.
Hallebarde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 oktober 2009, 09:23   #145
Raven
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Raven's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 maart 2004
Locatie: Nabij het Reigersnest
Berichten: 10.447
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nr.10 Bekijk bericht
Bij de meerwaarde van internationale kunnen reuzengrote vraagtekens geplaatst worden. Dat wij daar met z'n allen zo heel hard in geloven is te wijten aan propaganda.
Ik kom vaak genoeg ik Brussel en omstreken om te weten dat de meerwaarde van internationale bijzonder groot is.

Ik weet dan wel dat voor de gewone brusselaar het niet uitmaakt of er nu een gebouw van Honeywell-Bull staat, of een autowrakkenpark, maar voor de mensen die daar werken en de inkomsten dat dat genereerd is dat wel belangrijk.

Het vertrek van Philips uit hasselt, of dhl uit diegem zal trouwens ook bij velen niet langer aanvoelen als propaganda, maar als een fameuze crisis in hun leven. En die 2 aangehaalden zijn ook weggepest door de overheid.

En nationaliseren... vergeet dat maar. De overheid nationaliseert zelfs niet eens wanneer de opportuniteit hen dubbel slaat in het gezicht en roept "IK BEN EEN OPPORTUNITEIT" (ref. fortis uiteraard), laat staan dat ze een vijandige nationalisatie zou doen.

Begrijpelijk ook... Of belgie kan weer een economie op starten naar het model van bokrijk.
__________________
NEE tegen assimilatie! NEE tegen racisme!
Raven is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 oktober 2009, 12:47   #146
Nr.10
Secretaris-Generaal VN
 
Nr.10's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2003
Locatie: van Lissabon tot Vladivostok
Berichten: 31.277
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raven Bekijk bericht
Ik kom vaak genoeg ik Brussel en omstreken om te weten dat de meerwaarde van internationale bijzonder groot is.

Ik weet dan wel dat voor de gewone brusselaar het niet uitmaakt of er nu een gebouw van Honeywell-Bull staat, of een autowrakkenpark, maar voor de mensen die daar werken en de inkomsten dat dat genereerd is dat wel belangrijk.

Het vertrek van Philips uit hasselt, of dhl uit diegem zal trouwens ook bij velen niet langer aanvoelen als propaganda, maar als een fameuze crisis in hun leven. En die 2 aangehaalden zijn ook weggepest door de overheid.

En nationaliseren... vergeet dat maar. De overheid nationaliseert zelfs niet eens wanneer de opportuniteit hen dubbel slaat in het gezicht en roept "IK BEN EEN OPPORTUNITEIT" (ref. fortis uiteraard), laat staan dat ze een vijandige nationalisatie zou doen.

Begrijpelijk ook... Of belgie kan weer een economie op starten naar het model van bokrijk.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raven Bekijk bericht
Of belgie kan weer een economie op starten naar het model van Bokrijk.
Dat micro-model (in combinatie met high-tech) is zo slecht nog niet.
__________________
Doorzoek forum.politics.be (aangepaste zoekmachine)

Laatst gewijzigd door Nr.10 : 18 oktober 2009 om 12:48.
Nr.10 is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 18 oktober 2009, 18:14   #147
Hallebarde
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 augustus 2007
Locatie: France
Berichten: 2.474
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nr.10 Bekijk bericht
Dat micro-model (in combinatie met high-tech) is zo slecht nog niet.
In Noord-Korea is er een klein, maar O zo democratisch mannetje, dat uw mening deelt.

U kunt misschien eens gaan zien (als u daar binnen mag) wat voor een weldaad die nauw-nationalistische visie betekent voor de bevolking.

Neem voor alle zekerheid een lunchpakket mee, tenzij u graag gebakken gras eet.
Hallebarde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2009, 15:57   #148
Pericles
Secretaris-Generaal VN
 
Pericles's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 april 2008
Berichten: 29.283
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hallebarde Bekijk bericht
In Noord-Korea is er een klein, maar O zo democratisch mannetje, dat uw mening deelt.

U kunt misschien eens gaan zien (als u daar binnen mag) wat voor een weldaad die nauw-nationalistische visie betekent voor de bevolking.

Neem voor alle zekerheid een lunchpakket mee, tenzij u graag gebakken gras eet.
Ge zult het moeten rauw eten Hallebarde, want zelfs voor het te blancheren is er geen gas.
Pericles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2009, 18:59   #149
Hallebarde
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 augustus 2007
Locatie: France
Berichten: 2.474
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pericles Bekijk bericht
Ge zult het moeten rauw eten Hallebarde, want zelfs voor het te blancheren is er geen gas.
Dat weet ik, maar als ik het zo cru zou stellen wil le numéro dix niet eens naar dat paradijs gaan zien. Embellir la chose is dus de boodschap, in dergelijk geval.
Hallebarde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 oktober 2009, 12:41   #150
Hallebarde
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 augustus 2007
Locatie: France
Berichten: 2.474
Standaard

Inmiddels doen onder andere Laurette Onckelinx en Pater Herman zowat het domste wat je in dit geval kan doen : openlijk op een krachtmeting aansturen met GDF-Suez.

Waarmee ze niet enkel aan ruime zelfoverschatting doen, maar tevens aantonen geen kaas gegeten te hebben van internationale economische politiek en diplomatie.

Een goede raad aan beiden : hou de discussie met GDF-Suez binnenskamers. Praat met Suez op een volwassen manier, en doe voorstellen die redelijk en aanvaardbaar zijn. Geef zeker niet openlijk de indruk dat Suez zowat verplicht wordt om de Belgische begroting te redden. Enkel op die wijze zult u tot een vergelijk kunnen komen.

Vanzelfsprekend weet men bij GDF-Suez ook dat bijvoorbeeld het verder openhouden van de kerncentrales zelfs na mogelijke noodzakelijke investeringen een pakje geld zal opbrengen, en dat dit enige compensatie aan de Belgische staat behoeft. De wijze waarop de Belgische regering nu handelt, is echter niet de manier om nu nog eens een extra compensatie bovenop de eerder besprokene af te dwingen.

Blijkbaar beseft men in Belgische politieke kringen nog niet dat je een voorheen door en door gepolitiseerd bedrijf waarop men “vat” had, niet als dusdanig kunt blijven behandelen eens je de controle erop voor goed geld hebt verkocht aan een buitenlandse holding.

Als je dat als Belgische regering absoluut wilt blijven doen, dan is er slechts één mogelijkheid : doe aan GDF-Suez een aanvaardbaar voorstel om hun belang in Electrabel terug te kopen. Dan spreken we weliswaar niet meer over 500 miljoen euro ontvangen, maar over héél wat meer uitgeven, natuurlijk. Vraag is of men dat kan.
Hallebarde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2009, 12:27   #151
Hallebarde
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 augustus 2007
Locatie: France
Berichten: 2.474
Standaard

Et voil�* : inmiddels heeft Pater Herman ook op papier het deksel op de neus gekregen.

Al wil men het anders laten uitschijnen, weliswaar. Waarbij overigens andermaal duidelijk wordt dat jullie politiekers en jullie federale regering de Belgen aanziet als de grootst mogelijke volgzame en lichtgelovige lammeren. Maar soit.

GDF-Suez bevestigt dus – zoals het altijd al heeft gezegd - dat het zich qua te betalen bedragen en te voorziene investeringen aan eerder gemaakte afspraken zal houden, op voorwaarde dat de Belgische regering hen geen bijkomende taksen of belastingen oplegt.

Dat is op een diplomatische wijze duidelijk stellen dat de Belgische regering kan fluiten naar de dit jaar “verplicht” te betalen 500 miljoen euro.

Nu nog zien hoe jullie Belgische regering deze nederlaag als een overwinning aan het parlement zal presenteren…

Terzijde stel ik vast dat ik hier blijkbaar nog de enige ben die enige aandacht geeft aan die zaak. Eigenaardig : dit gaat in wezen om 500 miljoen euro, zegge méér dan twintig miljard oude Belgische frankjes, zonder dewelke de begroting van de Belgische regering aan geen kanten meer klopt. Andermaal een gat in de Belgische kas, die op een andere wijze zal gevuld moeten worden, dus. U mag één keer raden door wie....
Hallebarde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2009, 14:01   #152
Nr.10
Secretaris-Generaal VN
 
Nr.10's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2003
Locatie: van Lissabon tot Vladivostok
Berichten: 31.277
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nr.10 Bekijk bericht
De kwalijke rol van collaborateurs kan niet genoeg belicht worden.
Jean-Pierre Hansen.

Jean-Pierre Hansen heeft zichzelf grote paaseieren cadeau gedaan
  • + De lobbying van meneer Davignon.
  • + De aandeeltjes van meneer Frère.
Zoveel medewerking ... bij Suez worden ze er overmoedig van (zie de arrogante houding van meneer Mestrallet).
__________________
Doorzoek forum.politics.be (aangepaste zoekmachine)
Nr.10 is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2009, 16:56   #153
Nr.10
Secretaris-Generaal VN
 
Nr.10's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2003
Locatie: van Lissabon tot Vladivostok
Berichten: 31.277
Standaard

.
Bijgevoegde afbeelding(e)
 
__________________
Doorzoek forum.politics.be (aangepaste zoekmachine)
Nr.10 is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2009, 18:45   #154
Hallebarde
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 augustus 2007
Locatie: France
Berichten: 2.474
Standaard

Ik heb een copy van het ondertekend « akkoord » voor mij liggen.

Wat stellen we vast ?

Het gaat in feite om een “Protocole d’accord” tussen de Belgische Staat en GDF Suez, waarbij beide partijen zich akkoord verklaren om binnen de acht maanden een overeenkomst (“contrat sous forme de contrat programme ou d’une autre forme juridique appropriée”) te sluiten, en waarin de elementen van de te maken overeenkomst worden uiteengezet.

Het Protocole d’accord omschrijft in grote trekken de verplichting aangegaan door de Belgische staat om de kerncentrales verder open te houden, en de verplichtingen die GDF Suez daaromtrent tegenover stelt. Er staat niets in wat bij mijn weten al niet eerder was overeengekomen.

Meer specifiek lees ik onder ondere betreffende enkele punten waaraan de Belgische regering blijkbaar een eigen interpretatie geeft :

1. “Outre les engagements décrits ci-avant, la contribution des producteurs (zeg maar GDF Suez) au budget de l’Etat s’établira, en fonction des paramètres de coûts et de prix, et des estimations arrêtées �* ce jour, pour les années allant de 2010 �* 2014 inclus, entre 215 et 245 millions d’euros par an. »
Over 2008 (waaromtrent een rechtszaak hangende is) en 2009 (de fameuze « verplichte » 500 miljoen euro) wordt met geen woord gerept. Als die ooit van één of ander “akkoord” deel zullen uitmaken, is het in elk geval niet van onderhavige “Protocole d’accord” of van het binnen de acht maanden overeen te komen “contract” (zie verder).

2. “....procéder �* plus de dix mille recrutements en Belgique d’ici 2015”, hetgeen de regering blijkbaar ziet als “tienduizend arbeidsplaatsen creëren”.
Wel, GDF Suez spreekt in elk geval niet over tienduizend extra arbeidsplaatsen. Met andere woorden, daarin moet begrepen worden het kwantitatief op peil houden van het personeelsbestand bij normaal verloop, de vervanging van met pensioen vertrekkenden, enz…enz… Gezien het ruime personeelsbestand van alle door GDF Suez gecontroleerde bedrijven in België, gaat het derhalve om heel wat minder “bijkomende” arbeidsplaatsen dan sommigen willen laten uitschijnen.

3. “L’Etat et le groupe GDF Suez ont convenus que les divers éléments faisant l’objet de la présente constituent un ensemble traduisant une vue prospective commune. Dés lors, la mise en œuvre effective de chacune des dispositions y figurant est conditionnée par le respect de l’ensemble du texte. »
Met andere woorden : de Belgische staat verklaart zich ermee akkoord om met geen bijkomende verplichtingen in hoofde van GDF Suez voor de dag te komen, méér of andere dan deze vervat in onderhavig Protocole d’accord.

Begint u dus allen maar te sparen om het gat in de begroting van 500 miljoen euro zelf in te vullen.
Hallebarde is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:09.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be