Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 5 mei 2014, 21:59   #1
freespirit
Minister-President
 
freespirit's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 december 2006
Berichten: 5.176
Standaard Koning auto, ook bij kinderen

http://www.gva.be/nieuws/binnenland/...oer-nooit.aspx

Ik schrok enorm van dat hoge percentage 9 tot 12 jarigen dat nog nooit het OV heeft gebruikt. Op die leeftijd kende ik bijna niets anders en ondanks het feit dat wij thuis een gezinswagen hadden, gebruikten wij ook veel het OV en de fiets.

Dit alles stemt wel tot nadenken: hoe kunnen we bij de jongere generaties een mentaliteitswijziging bekomen als Koning auto zo prominent blijft onder de jongeren / kinderen ?

Al die auto-ontradingscampagnes en promotiecampagnes voor het OV en de fiets van de jongste twee tot drie decennia hebben dus blijkbaar nog maar weinig uitgehaald.

Laatst gewijzigd door freespirit : 5 mei 2014 om 21:59.
freespirit is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 mei 2014, 22:17   #2
cookie monster
Secretaris-Generaal VN
 
cookie monster's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 juni 2009
Berichten: 34.455
Standaard

Toen mocht ik nog fietsen , of we gingen te voet
De bus namen wel eens met ons ma ,
en anders de auto met pa & ma
__________________
C kie M nster
C U L'8'R WEIRDOGAToRS

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,
but the doctor did get a brain-attack !! my name:

breedbandwurger 1967

Zoek alle berichten van cookie monster

Ik woon zelfs graag alleen

Geen kinderen hebben is een gemis ????

Is dit nog menselijk - mijn mening.pdf (271,2 KB) (19-10-2016)

cookie monster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 mei 2014, 04:31   #3
Hypochonder
Secretaris-Generaal VN
 
Hypochonder's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 december 2008
Berichten: 21.895
Standaard

Dit is gewoonweg typisch voor dit land: ministers die er enkel zijn voor het postje, openbaar vervoer dat op geen bal trekt, ouders die hun kinderen niet willen of durven meesturen met het ov... Dit komt gewoonweg nooit meer goed.
Hypochonder is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 mei 2014, 06:19   #4
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.409
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Als kleine was het simpel. Lokale verplaatsingen waren per fiets. Langere afstanden werden zorgvuldig geregeld, en de enige in de familie met een wagen, mijn oom die een Lada 2105 had, draafde dan op.

Ik kan me geen enkel moment herinneren dat mijn ouders met hun 3 koters het openbaar vervoer hebben gebruikt.
De enige was mijn broer, die de bus gebruikte om in Mechelen naar de kokschool te geraken.

Ikzelf ben gemotoriseerd sinds 1988. En ik moet toegeven, brom- en motorfietsen krijgen mijn voorkeur.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 mei 2014, 08:19   #5
Dutch_Strawberry
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 juni 2013
Berichten: 2.143
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hypochonder Bekijk bericht
Dit is gewoonweg typisch voor dit land: ministers die er enkel zijn voor het postje, openbaar vervoer dat op geen bal trekt, ouders die hun kinderen niet willen of durven meesturen met het ov... Dit komt gewoonweg nooit meer goed.
2! Volgens mij leven sommigen hier, waaronder de draadstarter, nog altijd onder een steen. Als je je flexibel wil kunnen verplaatsen in dit apenland, ben je gewoonweg afhankelijk van je auto. Het OV in dit land is een klucht. Er waren zelfs enkele slimmerikken die hierop bespaard hebben. Diverse bussen werdn afgeschaft, routes werden veranderd, wegen werden en worden nog altijd versmald. En dan hebben we nog het oh zo BRILJANTE *sarcasme* plan van het rekeningrijden, waardoor de automobilist nog eens extra wordt gepest. De infrastructuur trekt op niks, verkeerslichten zijn verkeerd op elkaar afgesteld, wegen moeten om de haverklap gerenoveerd worden, en overal zijn er files. Bij de NMBS zijn treinen oftewel vertraagd, oftewel wordt er weer eens gestaakt. Hier gebeurt niets, maar dan ook niets tegen. Fietspaden aanleggen is al goed en wel, maar er zijn er sommigen op dit forum die nog steeds maar niet willen begrijpen dat niet iedereen met de fiets of bus naar het werk kan geraken. Plus, combineer dat nog eens met kinderen naar school brengen en dan moet je wel opteren voor de auto. Het gaat simpelweg niet anders.

Laatst gewijzigd door Dutch_Strawberry : 6 mei 2014 om 08:20.
Dutch_Strawberry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 mei 2014, 09:32   #6
Blue Sky
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 1 januari 2008
Berichten: 7.447
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freespirit Bekijk bericht
http://www.gva.be/nieuws/binnenland/...oer-nooit.aspx

Ik schrok enorm van dat hoge percentage 9 tot 12 jarigen dat nog nooit het OV heeft gebruikt. Op die leeftijd kende ik bijna niets anders en ondanks het feit dat wij thuis een gezinswagen hadden, gebruikten wij ook veel het OV en de fiets.

Dit alles stemt wel tot nadenken: hoe kunnen we bij de jongere generaties een mentaliteitswijziging bekomen als Koning auto zo prominent blijft onder de jongeren / kinderen ?

Al die auto-ontradingscampagnes en promotiecampagnes voor het OV en de fiets van de jongste twee tot drie decennia hebben dus blijkbaar nog maar weinig uitgehaald.
Ziezo, en zo weet je meteen waar de autocultuur vandaan komt in Vlaanderen. Jong geleerd is immers oud gedaan. Mensen denken niet verder dan hun neus lang is en denken enkel aan hun eigen gemak. IK rij lekker veilig met de auto naar school zodat IK 5 min langer in mijn nest kan liggen.
Meteen ook een verklaring waarom meer en meer kinderen te dik zijn.

Wanneer je de som maakt van de gevolgen van al die individuen die zo redeneren dan krijg je natuurlijk complete chaos aan de schoolpoort.

Onderstaand filmpje is daar de perfecte illustratie van.

http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuw...ideo=1.1721255

Hetzelfde fenomeen zie je trouwens met de dagdagelijkse files en verkeersopstoppingen.

Vroeger reed ik steevast met de fiets naar school, in een latere fase was dan met de OV. Auto slechts heel zelden.

Mensen zijn hardleers en er zijn maar 2 manieren om ze uit hun auto te krijgen

1/ Door ze uit hun auto te taxeren

2/ Door ingrepen in de infrastructuur zodat ze gewoon niet meer kunnen
rijden.

Dat laatste lijkt de meest voor de hand liggende oplossing te zijn zoals men dat met succes toepast in onder meer Gent;

http://www.vvsg.be/np/Lists/NP/Attac...choolpoort.pdf
__________________
Ignorance is bliss

Laatst gewijzigd door Blue Sky : 6 mei 2014 om 09:33.
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 mei 2014, 10:05   #7
Athelas
Minister
 
Geregistreerd: 12 oktober 2011
Berichten: 3.236
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freespirit Bekijk bericht
http://www.gva.be/nieuws/binnenland/...oer-nooit.aspx

Ik schrok enorm van dat hoge percentage 9 tot 12 jarigen dat nog nooit het OV heeft gebruikt. Op die leeftijd kende ik bijna niets anders en ondanks het feit dat wij thuis een gezinswagen hadden, gebruikten wij ook veel het OV en de fiets.

Dit alles stemt wel tot nadenken: hoe kunnen we bij de jongere generaties een mentaliteitswijziging bekomen als Koning auto zo prominent blijft onder de jongeren / kinderen ?

Al die auto-ontradingscampagnes en promotiecampagnes voor het OV en de fiets van de jongste twee tot drie decennia hebben dus blijkbaar nog maar weinig uitgehaald.
Er is één groot probleem. Het OV is gewoon slecht in België en te duur voor wat het is. Als ik van Halle naar Brussel ga, op bezoek bij mijn zus, neem ik de auto. Het duurt in theorie langer met de auto, maar in praktijk weet je niet wanneer je gaat toekomen. Met de auto ga je ook terug wanneer je dat wenst (ook na 12 uur) en vertrek je wanneer je wil. Mijn auto zet ik in een bewaakte garage. Ondanks de dure prijs per uur, komt dat op ongeveer evenveel geld als een ticketje heen en terug Halle-Brussel. Ik moest zodoende eens goed lachen met het 'stress' mannetje op TV. Als je het OV neemt en je moet ergens zijn, dan heb je pas stress.

Naar mijn werk dan: Halle-Zellik en terug. Auto: 25 min. OV: 1u25 tot 1u40 zonder problemen, met problemen kan dat flink oplopen. Je mag al wat in de file staan tussen Halle en Zellik voor je een uur meer verliest. Eigenlijk nog nooit mee gemaakt in 5 jaar tijd.
Athelas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 mei 2014, 10:35   #8
groentje
Minister-President
 
groentje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 september 2002
Locatie: Land van Kokanje
Berichten: 5.318
Standaard

Er loopt wel meer mis in België op mobiliteitsvlak, dan met het openbaar vervoer alleen. Onze ruimtelijke ordening, maakt het ook niet gemakkelijk om deftig openbaar vervoer te organiseren. Allez, tenzij vlak bij het station, of zo, zijn er weinig plaatsen in de brede rand rond Brussel slechter bereikbaar met het OV dan Zellik. Dergelijke bedrijfs terreinen zouden eigenlijk niet mogen.. Idem met woonwijken langs een rustig landwegje...
__________________
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet. Beetje tragisch grappig eigenlijk hoe sneller de mensheid wil vooruit raken, hoe meer ze vast komt te zitten in zichzelf en files en te dikke puree.
Jeroen Boone
groentje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 mei 2014, 12:07   #9
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Athelas Bekijk bericht
Er is één groot probleem. Het OV is gewoon slecht in België en te duur voor wat het is.
Hebt u al eens prijzen vergeleken? Ooit als eens de prijs van een treinkaartje voor een gelijkaardige afstand vergeleken tussen de NMBS, NS en SNCF?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 mei 2014, 12:09   #10
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Athelas Bekijk bericht
Er is één groot probleem. Het OV is gewoon slecht in België en te duur voor wat het is. Als ik van Halle naar Brussel ga, op bezoek bij mijn zus, neem ik de auto. Het duurt in theorie langer met de auto, maar in praktijk weet je niet wanneer je gaat toekomen. Met de auto ga je ook terug wanneer je dat wenst (ook na 12 uur) en vertrek je wanneer je wil. Mijn auto zet ik in een bewaakte garage. Ondanks de dure prijs per uur, komt dat op ongeveer evenveel geld als een ticketje heen en terug Halle-Brussel. Ik moest zodoende eens goed lachen met het 'stress' mannetje op TV. Als je het OV neemt en je moet ergens zijn, dan heb je pas stress.
U moet mij toch eens vertellen van welk merk en type uw auto is. Schijnbaar is dat een auto die niets kost en ook geen brandstof nodig heeft. U vergelijkt immers de prijs van een treinticket met het parkeerticket...

Als we in Antwerpen moeten zijn, dan nemen we met het gezin de trein. Heerlijk ontspannend. Ik zie niet waar het stresserende zou zitten.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 mei 2014, 12:12   #11
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Athelas Bekijk bericht
Naar mijn werk dan: Halle-Zellik en terug. Auto: 25 min. OV: 1u25 tot 1u40 zonder problemen, met problemen kan dat flink oplopen. Je mag al wat in de file staan tussen Halle en Zellik voor je een uur meer verliest. Eigenlijk nog nooit mee gemaakt in 5 jaar tijd.
Als ik de dienstregeling van de NMBS consulteer, dan geeft men mij een reistijd van 31 minuten op voor Halle-Zellik.

Waar haalt u dan dat anderhalf uur vandaan?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 mei 2014, 12:17   #12
DewareJakob
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
DewareJakob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 december 2010
Locatie: Vlaams Brabant
Berichten: 14.283
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Hebt u al eens prijzen vergeleken? Ooit als eens de prijs van een treinkaartje voor een gelijkaardige afstand vergeleken tussen de NMBS, NS en SNCF?
Tussen alle vergelijkingen met andere landen in, de NMBS doet het helemaal niet zo slecht, en is relatief goedkoop. Maar dat het absoluut beter kan, zeker in samenwerking met andere vervoersmaatschappijen, hoeft geen betoog.
DewareJakob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 mei 2014, 12:26   #13
Athelas
Minister
 
Geregistreerd: 12 oktober 2011
Berichten: 3.236
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Als ik de dienstregeling van de NMBS consulteer, dan geeft men mij een reistijd van 31 minuten op voor Halle-Zellik.

Waar haalt u dan dat anderhalf uur vandaan?
Van bij mij thuis tot station: +/-8 min. Ik moet aan het station van Sint-Agatha Berchem zijn vermits het station van Zellik in het Noorden ligt en ik in het zuiden werk. Te voet van station tot werk: een 10-tal minuutjes.
Athelas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 mei 2014, 12:26   #14
manta
Secretaris-Generaal VN
 
manta's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 januari 2004
Berichten: 34.805
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
U moet mij toch eens vertellen van welk merk en type uw auto is. Schijnbaar is dat een auto die niets kost en ook geen brandstof nodig heeft. U vergelijkt immers de prijs van een treinticket met het parkeerticket...

Als we in Antwerpen moeten zijn, dan nemen we met het gezin de trein. Heerlijk ontspannend. Ik zie niet waar het stresserende zou zitten.
Met die auto kan je na het afzetten van je kind wel verderrijden naar je werk, als je dat nog met een bus moet doen ben je nog wel even onderweg.
__________________
Nieuw forumreglement : Volg de link voor meer details.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF Bekijk bericht
Manta heeft altijd gelijk of 't moet zijn dat hij eens geen gelijk heeft maar dat gebeurt enkel en alleen als-ie ongelijk heeft.
manta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 mei 2014, 12:35   #15
Athelas
Minister
 
Geregistreerd: 12 oktober 2011
Berichten: 3.236
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
U moet mij toch eens vertellen van welk merk en type uw auto is. Schijnbaar is dat een auto die niets kost en ook geen brandstof nodig heeft. U vergelijkt immers de prijs van een treinticket met het parkeerticket...

Als we in Antwerpen moeten zijn, dan nemen we met het gezin de trein. Heerlijk ontspannend. Ik zie niet waar het stresserende zou zitten.
Afstand tot brussel is 17.5 km *2 = 35km met een verbruik van 5l/100km is dit dus 1.75l * 1.45 euro = 2.6 euro voor de rit.

Ik heb de prijzen eens opgezocht online. Liggen die nu lager via internet of zijn de prijzen goedkoper geworden de laatste jaren? Ik kom op 7 euro voor heen en terug. Dan wordt het de trein eventueel wel waard.
Athelas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 mei 2014, 12:45   #16
Zwitser
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 17 oktober 2007
Locatie: Helvetica
Berichten: 10.611
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door manta Bekijk bericht
Met die auto kan je na het afzetten van je kind wel verderrijden naar je werk, als je dat nog met een bus moet doen ben je nog wel even onderweg.
Waarom moet je je kind "afzetten"?

Waar ik woon (Zwitserland) gaat dat zo: kinderen gaan te voet naar school. Zelfs kleuters. Bevordert de zelfstandigheid. En die zelfstandige kinderen nemen dan zodra ze een jaar of 10 zijn ook zelfstandig het OV als ze eens naar de stad of naar vriendjes willen.
En zo leren ze dat OV eigenlijk best leuk is. He is een plek waar je niet van je ouders afhankelijk bent, waar je vrienden kan ontmoeten. Kan SMS'en of op faceboek posten. Als je in Bern 's avonds schoon volk wil zien, ga dan naar het station.
En dus doen steeds meer jongeren niet eens meer de moeite om nog een rijbewijs te halen. Onder 18 to 24 jarigen heeft maar de helft nog een rijbewijs. Tendens dalend...

Maar dan moet je natuurlijk wel een OV hebben dat functioneert. En dat vooral ook s' avonds laat nog rijd. In mijn stad dus rijden bussen overdag elke 6 of 10 minuten. 's avonds elke 15 minuten. In de week tot kort na middernacht, in het weekeinde langer. Ook de treinen rijden tot middernacht.

Het is voor en deel politieke wil, en voor een deel gewoon slimmer met je OV bedrijven omgaan. In het vervoerscontract dat de NMBS me de overheid heeft staat hoeveel treinenkm de NMBS moet rijden. En de NMBS heeft besloten geen km meer te doen, en concentreert die km op de drukste routes. Het lijkt me vaak alsof de NMBS eigenlijk liever geen treinen zou doen rijden, en zich liever bezighoud met het organiseren van lucratieve bouwwerven voor bevriende aannemers...
In Zwitserland heeft de SBB een ander soort contract. Gewoon een lijst van stations waar van 5 uur 's ochtends to middernacht minstens een keer per uur een trein moet stoppen. Als je je OV bedrijven de juiste prikkels geeft, maar ze verder met rust laat dan kan je best goed OV krijgen, zonder dat het de staat een vermogen moet kosten.
__________________
step 1: Blame capitalism
step 2: Adopt some policies to "fix things".
step 3: When those policies make things worse, return to step 1.
... repeat ...
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 mei 2014, 14:42   #17
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.409
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Als ik de dienstregeling van de NMBS consulteer, dan geeft men mij een reistijd van 31 minuten op voor Halle-Zellik.
Waar haalt u dan dat anderhalf uur vandaan?
Zoals al eerder aangehaald, met eigen vervoer vertrek je wanneer je wil, waar je wil.

Het gebruik van openbaar vervoer vergt zorgvuldige planning, en de hoop dat er geen vertragingen, stakingen of andere gebruikelijke oponthouden zijn. En dan moet het allemaal nog een beetje uitkomen kwa tijd.

Waar iemand met eigen transport een kwartier over doet, doet diezelfde persoon met het OV gemakkelijk een half uur. En dan spreken we over een goeie verbinding. Een afstandje van 5.5 km in vogelvlucht kost met het ov meer dan een uur als de verbinding wat tegenslaat.
Zoals U zelf hebt aangetoont, en de schampere opmerking bijmaakte "neem dan de fiets".
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 mei 2014, 14:48   #18
Vrijheideerst
Secretaris-Generaal VN
 
Vrijheideerst's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 april 2011
Berichten: 32.448
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DewareJakob Bekijk bericht
Tussen alle vergelijkingen met andere landen in, de NMBS doet het helemaal niet zo slecht, en is relatief goedkoop. Maar dat het absoluut beter kan, zeker in samenwerking met andere vervoersmaatschappijen, hoeft geen betoog.
In vergelijking met Nederland doet de NMBS het minder slecht ja. Maar dat is het dan ook.

Het openbaar vervoer is een ALTERNATIEF, geen gedwongen keuze.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
De witte is niet de enige op dit forum die zich grandioos belachelijk maakt.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Ik heb nooit beweerd dat De Wever geen klootzak is. Maar ik heb hem nooit horen vloeken. Noch pornoactrices versieren.

Laatst gewijzigd door Vrijheideerst : 6 mei 2014 om 14:48.
Vrijheideerst is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 mei 2014, 14:59   #19
freespirit
Minister-President
 
freespirit's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 december 2006
Berichten: 5.176
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dutch_Strawberry Bekijk bericht
2! Volgens mij leven sommigen hier, waaronder de draadstarter, nog altijd onder een steen. Als je je flexibel wil kunnen verplaatsen in dit apenland, ben je gewoonweg afhankelijk van je auto. Het OV in dit land is een klucht. Er waren zelfs enkele slimmerikken die hierop bespaard hebben. Diverse bussen werdn afgeschaft, routes werden veranderd, wegen werden en worden nog altijd versmald. En dan hebben we nog het oh zo BRILJANTE *sarcasme* plan van het rekeningrijden, waardoor de automobilist nog eens extra wordt gepest. De infrastructuur trekt op niks, verkeerslichten zijn verkeerd op elkaar afgesteld, wegen moeten om de haverklap gerenoveerd worden, en overal zijn er files. Bij de NMBS zijn treinen oftewel vertraagd, oftewel wordt er weer eens gestaakt. Hier gebeurt niets, maar dan ook niets tegen. Fietspaden aanleggen is al goed en wel, maar er zijn er sommigen op dit forum die nog steeds maar niet willen begrijpen dat niet iedereen met de fiets of bus naar het werk kan geraken. Plus, combineer dat nog eens met kinderen naar school brengen en dan moet je wel opteren voor de auto. Het gaat simpelweg niet anders.
U verwerkt mijn argumenten nochtans naadloos in uw eigen betoog.

Zorg voor een beter, veiliger en regelmatiger OV en veel problemen worden opgelost ! Het OV moet aantrekkelijker worden dan het particuliere vervoer. Dat het goedkoper is dan de wagen hoeft in feite geen betoog meer. Zelfs het duurste treinabonnement voor het gehele spoorwegnet is goedkoper dan een bescheiden, kleine auto te moeten betalen en onderhouden. Systemen van bedrijfswagens niet te na gesproken, maar dan belanden we weer bij een andere discussie.

Ik pleit ook helemaal niet voor een nieuw rondje 'autootje-pesten' ! Het een hoeft niet het ander tegen te spreken, maar kan complementair zijn. Een rechtvaardig en realistisch autobeleid kan perfect gecombineerd worden met een effciënt en uitgebreid OV beleid.

Ik zie niet in waarom ik onder een steen zou moeten leven ? Meer dan de helft van de Vlamingen woont in dichtbevolkt, geurbaniseerd gebied. Veel meer dan mensen die nog op het 'echte platteland' wonen. Ik zie dus niet in waarom eerstgenoemden niet gebaat kunnen zijn bij het OV.

Uiteraard is een besparingspolitiek op het OV uit den boze om meer mensen uit hun wagen te krijgen. Dat spreekt voor zich !
freespirit is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 mei 2014, 15:00   #20
freespirit
Minister-President
 
freespirit's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 december 2006
Berichten: 5.176
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
U moet mij toch eens vertellen van welk merk en type uw auto is. Schijnbaar is dat een auto die niets kost en ook geen brandstof nodig heeft. U vergelijkt immers de prijs van een treinticket met het parkeerticket...

Als we in Antwerpen moeten zijn, dan nemen we met het gezin de trein. Heerlijk ontspannend. Ik zie niet waar het stresserende zou zitten.
Ik dacht niet het ooit te moeten toegeven, maar ik begin u nog sympathiek te vinden ! In ieder geval haalt u hier wederom een bijzonder goed punt aan.
freespirit is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:29.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be