Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 21 september 2013, 17:46   #1041
Aton
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 28 september 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 9.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AnarchoChristophe Bekijk bericht
Boeken, internet, documentaires, moet je een bibliografie hebben ofzo?
Nee hoor, maar je kan misschien een auteur noemen, of een aanrader van een boek. Zou verhelderend kunnen zijn.
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 september 2013, 18:19   #1042
AnarchoChristophe
Europees Commissaris
 
AnarchoChristophe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 april 2012
Berichten: 7.485
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aton Bekijk bericht
Nee hoor, maar je kan misschien een auteur noemen, of een aanrader van een boek. Zou verhelderend kunnen zijn.
Friedrich Delitzsch en Edwin Hatch herinner ik me.

As for documentaires, weet ik het, ik heb ooit een reeks gezien van de BBC en ooit een heleboel op National Geographic. Titels, al sla je me dood,...
__________________
Wortelloze bomen vallen
AnarchoChristophe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 september 2013, 18:21   #1043
AnarchoChristophe
Europees Commissaris
 
AnarchoChristophe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 april 2012
Berichten: 7.485
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aton Bekijk bericht
Was het maar zo eenvoudig.

Nogmaals, ik heb het niet over de toepassing van een of ander geloof, maar de historisch-wetenschappelijke invulling, en dat heeft niks met atheïsme te maken.
Jij gaat dus even wat docu's op Youtube bekijken, window shopping, en daar ga je dan jou geloof uit kiezen. Vooral kijken waar het gezellig is.
Neen, zo ging het dus niet. Ik keek docu's lang voor en na het Christendom me aantrok.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aton Bekijk bericht
Ik mag hier dus uit besluiten dat je wel een of andere wetenschap beoefend, maar totaal leek bent betreft godsdienst historiek. Dacht ik al.
Je mag vooral besluiten dat ik niet geïnteresseerd ben in je beledigingen.
__________________
Wortelloze bomen vallen
AnarchoChristophe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 september 2013, 18:46   #1044
Aton
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 28 september 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 9.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AnarchoChristophe Bekijk bericht
Friedrich Delitzsch en Edwin Hatch herinner ik me.

As for documentaires, weet ik het, ik heb ooit een reeks gezien van de BBC en ooit een heleboel op National Geographic. Titels, al sla je me dood,...
Is dit als grap bedoeld ? Hatch is een theoloog die eind 19e eeuw is overleden en Delitzsch is ook haast honderd jaar dood. Man man, wat wisten die nu te vertellen over de huidige stand van wetenschap. Hatch telt zelfs eens niet mee.. een theoloog !
Als je echt interesse hebt je wat te updaten kan ik je wel andere hedendaagse deskundigen doorspelen hoor.
Citaat:
Je mag vooral besluiten dat ik niet geïnteresseerd ben in je beledigingen.
Beledigingen ? Jij komt hier aanzetten met jou universitaire opleiding als onderbouw voor een geloof waar je totaal niks van af weet en mag ik dit niet in vraag stellen? Jouw beweringen er toch iets over te weten wimpel je af met een smoes of met bovenvermelde bronnen... mag ik me nu ook beledigd voelen ??

Laatst gewijzigd door Aton : 21 september 2013 om 18:53.
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 september 2013, 19:03   #1045
AnarchoChristophe
Europees Commissaris
 
AnarchoChristophe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 april 2012
Berichten: 7.485
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aton Bekijk bericht
Beledigingen ? Jij komt hier aanzetten met jou universitaire opleiding als onderbouw voor een geloof
Euhm wat? Waar precies? Ik meen toch net gezegd te hebben dat wetenschap (en daarmee doelde ik op natuurwetenschap, mijn tak) niets te maken heeft met religie, dus het tegenovergestelde van wat jij mij verwijt?
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aton Bekijk bericht
waar je totaal niks van af weet
En dat besluit jij waaruit?
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aton Bekijk bericht
en mag ik dit niet in vraag stellen?
Jij mag doen wat je niet laten kan.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aton Bekijk bericht
Jouw beweringen er toch iets over te weten wimpel je af met een smoes of met bovenvermelde bronnen... mag ik me nu ook beledigd voelen ??
Je zit op het internet. Kennisvragen stellen is nogal zinloos. Daarbij is het een duidelijke rode haring om een atheïstische flame-oorlog te beginnen, iets waar ik, zoals ik al zei, geen zin in heb.
__________________
Wortelloze bomen vallen
AnarchoChristophe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 september 2013, 19:15   #1046
Aton
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 28 september 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 9.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AnarchoChristophe Bekijk bericht
Euhm wat? Waar precies? Ik meen toch net gezegd te hebben dat wetenschap (en daarmee doelde ik op natuurwetenschap, mijn tak) niets te maken heeft met religie, dus het tegenovergestelde van wat jij mij verwijt?

En dat besluit jij waaruit?

Jij mag doen wat je niet laten kan.

Je zit op het internet. Kennisvragen stellen is nogal zinloos. Daarbij is het een duidelijke rode haring om een atheïstische flame-oorlog te beginnen, iets waar ik, zoals ik al zei, geen zin in heb.
Gewogen en te licht bevonden.
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 september 2013, 19:18   #1047
AnarchoChristophe
Europees Commissaris
 
AnarchoChristophe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 april 2012
Berichten: 7.485
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aton Bekijk bericht
Gewogen en te licht bevonden.
Jij trollt ook niet zo goed, les bij Nietzsche volgen.
__________________
Wortelloze bomen vallen
AnarchoChristophe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 september 2013, 21:25   #1048
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aton Bekijk bericht
Dit gaat niet om een zienswijze, m'n beste, maar om geschiedenis, en dat heeft met geloven niks te maken. Wetenschap gaat over weten.
U bedoelt evenwel dat u graag enkele duistere theorietjes achterna loopt, zoals die bijvoorbeeld geformuleerd werden door de modernistische bijbelkritiek.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 september 2013, 21:27   #1049
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aton Bekijk bericht
Is dit als grap bedoeld ? Hatch is een theoloog die eind 19e eeuw is overleden en Delitzsch is ook haast honderd jaar dood. Man man, wat wisten die nu te vertellen over de huidige stand van wetenschap. Hatch telt zelfs eens niet mee.. een theoloog !
Als je echt interesse hebt je wat te updaten kan ik je wel andere hedendaagse deskundigen doorspelen hoor.
Er valt niet naast te kijken: u maakt bij herhaling een fundamentele fout, nl. geloof op dezelfde hoop gooien als wetenschap.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 september 2013, 21:41   #1050
Aton
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 28 september 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 9.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
U bedoelt evenwel dat u graag enkele duistere theorietjes achterna loopt, zoals die bijvoorbeeld geformuleerd werden door de modernistische bijbelkritiek.
Duistere theorieën ?
Wil je een lijstje van de wetenschappers die met deze duistere theorieën bezig zijn ?
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 september 2013, 21:43   #1051
Aton
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 28 september 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 9.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Er valt niet naast te kijken: u maakt bij herhaling een fundamentele fout, nl. geloof op dezelfde hoop gooien als wetenschap.
Vertel.
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 september 2013, 21:44   #1052
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aton Bekijk bericht
Vertel.
Lees uw eigen berichten er eens op na. In deze discussie gaat het over geloof en u komt voortdurend aandraven met "geef eens wetenschappelijke bewijzen".
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 september 2013, 21:46   #1053
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aton Bekijk bericht
Duistere theorieën ?
Wil je een lijstje van de wetenschappers die met deze duistere theorieën bezig zijn ?
Neen, dat hoeft niet. De meeste herkauwen de theorietjes van Loisy als het om bijbelkritiek gaat.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 september 2013, 22:02   #1054
Aton
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 28 september 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 9.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Lees uw eigen berichten er eens op na. In deze discussie gaat het over geloof en u komt voortdurend aandraven met "geef eens wetenschappelijke bewijzen".
O, ben je bang dat ik jouw fantasietjes ga doorprikken ? Dit gaat over geloof in een religie. Wat jij gelooft zal me nu eens echt worst wezen zie !
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 september 2013, 22:04   #1055
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aton Bekijk bericht
O, ben je bang dat ik jouw fantasietjes ga doorprikken ? Dit gaat over geloof in een religie. Wat jij gelooft zal me nu eens echt worst wezen zie !
Wat moet ik voorstellen bij "geloof in een religie"?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 september 2013, 22:04   #1056
Marnik
Provinciaal Statenlid
 
Geregistreerd: 11 augustus 2013
Berichten: 786
Standaard

Volgens mij gaat het onderwerp van deze draad eerder om mensen en geschiedkundige feiten dan geloof. Het Groot Schisma kwam officieel wel tot stand door theologische disputen, maar op de keper beschouwd was het een pure machtstrijd tussen de paus van Rome en de Oosterse Kerk/keizer (de paus wilde het machtsvacuüm van de Westelijke keizer zoveel mogelijk opvullen, vermoed ik).
Daarom dat ik het zo raar vind: ik stel een vraag over wat kon geweest zijn indien de geschiedenis anders was gelopen (een eenheidskerk), en het enige wat nr. 10 en AnarchoChristophe (mensen die ik op dit forum nochtans als genuanceerd enintelligent vond overkomen) zien staan is 'ik ben persoonlijk atheïst.' Het is niet omdat dit onderwerp mij interesseert omwille van andere redenen, dat het daarom verboden is om het te bespreken, he.
Marnik is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 september 2013, 22:07   #1057
Aton
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 28 september 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 9.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Neen, dat hoeft niet. De meeste herkauwen de theorietjes van Loisy als het om bijbelkritiek gaat.
Ik heb het niet over Bijbelkritiek hoor. Ik heb het over de geschiedenis van de Bijbel. Snap je dat of wil ik het iets uitgebreider duidelijk maken ? Dus Loisy speelt hier niet mee.
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 september 2013, 22:09   #1058
Aton
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 28 september 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 9.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marnik Bekijk bericht
Volgens mij gaat het onderwerp van deze draad eerder om mensen en geschiedkundige feiten dan geloof. Het Groot Schisma kwam officieel wel tot stand door theologische disputen, maar op de keper beschouwd was het een pure machtstrijd tussen de paus van Rome en de Oosterse Kerk/keizer (de paus wilde het machtsvacuüm van de Westelijke keizer zoveel mogelijk opvullen, vermoed ik).
Daarom dat ik het zo raar vind: ik stel een vraag over wat kon geweest zijn indien de geschiedenis anders was gelopen (een eenheidskerk), en het enige wat nr. 10 en AnarchoChristophe (mensen die ik op dit forum nochtans als genuanceerd enintelligent vond overkomen) zien staan is 'ik ben persoonlijk atheïst.' Het is niet omdat dit onderwerp mij interesseert omwille van andere redenen, dat het daarom verboden is om het te bespreken, he.
Zo zie je maar weer hoe snel die ballonnetjes kunnen doorprikt worden.
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 september 2013, 22:12   #1059
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aton Bekijk bericht
Ik heb het niet over Bijbelkritiek hoor. Ik heb het over de geschiedenis van de Bijbel. Snap je dat of wil ik het iets uitgebreider duidelijk maken ? Dus Loisy speelt hier niet mee.
U hebt dus nog nooit iets van Loisy gelezen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 september 2013, 22:15   #1060
Marnik
Provinciaal Statenlid
 
Geregistreerd: 11 augustus 2013
Berichten: 786
Standaard

Inderdaad, Aton. Om het, met uw naam, even Egyptisch te houden: de gelijkenissen tussen de Horusmythes in de Egyptische religie en tussen Jezus Christus zijn werkelijk frapant. Daarnaast zijn er die denken dat de Aton van Achnaton (het eerste monotheïsme in de geschiedenis) model heeft gestaan voor het jodendom en dit gigantisch veel heeft beïnvloed (zo is er een joods/christelijke hymne die als twee druppels water gelijkt op een hymne aan Aton geschreven door de ketterse farao himself. De joodse religie was in den beginne helemaal niet monotheïstisch, dat is pas geleidelijk aan zo geëvolueerd. En de invloeden van Fenicische en Babylonische goden zijn legio.
Het christendom zelf is dan weer niks anders dan het jodendom dat door Paulus een hellenistisch kantje heeft gekregen. Er gaan tegenwoordig dan ook stemmen op om die hellenistische invloeden er uit te filteren en terug te keren naar het 'echte' christendom, zoals de broer van Jezus dat voor ogen had (die moest het afleggen tegen Paulus).
Marnik is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:19.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be