Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 30 augustus 2010, 21:06   #1
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Piero's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 15.537
Standaard Het ego is de bron van kwaad, of niet?

Het ego duikt telkens weer op in discussies over god en godsdienst. Het valt mij op dat het door in meeste commentaren als een bron van kwaad wordt beschouwd. Nu heb ik geen enkele moeite met het ego en ik zou mijn ego voor geen goud willen missen. Ik ben mijn ego en ik beoordeel alles om mij heen met mijn ego als referentie. Is dat verkeerd? Wordt het hebben van een ego niet gerechtvaardigd door de woorden van Jezus volgens Matteüs (7,12): Behandel anderen dus steeds zoals je zou willen dat ze jullie behandelen. Dat is het hart van de Wet en de Profeten (NBV)?

Ter illustratie geef ik hieronder drie commentaren waarin het ego wordt veroordeeld als het kwaad.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Diego Raga Bekijk bericht
De termen 'goed en slecht' zijn gradueel inwisselbaar volgens bepaalde tijden en culturen en dus niet echt representatief, om die hier op alles en iedereen toe te passen.
Maar bewustzijn dat zich in de diepte heeft ontwikkeld, heeft een scherp onderscheidingsvermogen dat deze eigenschappen moeiteloos uit elkaar kan houden en daar intentioneel dan ook naar handelt.
Egolozen bv, hebben overal ter wereld dezelfde 'goede' eigenschappen, grote ego's vertonen het tegendeel daarvan.

[...] De grondeigenschappen van het Ene zijn onbegrensde wijsheid, liefde en gelukzaligheid.
Het zgn ‘slechte’ is eerder een optionele keuze van het ego, dat dan onvoldoende onderscheidingsvermogen bezit om dit aspect te differentiëren.
Het dissocieert zich dan van het ‘goede’.

Een stap verder, wereld-centrische mensen zijn dan weer uiterst zeldzaam, ego-lozen nog meer.
En for the record, een ego-loos persoon is iemand die het vermogen tot kwetsen ontstegen is.

Ik vermoed heel goed zelfs, voorbeelden zat, en denk dat de hele mensheid op weg is naar een nieuw individueel/maatschappelijk paradigma, waarbij later onze huidige ego- of etno-centrische manier van denken en handelen zal bezien worden, als een puberale fase waar we noodzakelijkerwijs doorheen moesten groeien, zoiets als wanneer een gerijpte volwassene terugkijkt op zijn jeugdige misstappen.
Citaat:
Nedim zegt: (23 augustus 2010 om 20:39)
[...]
De eerste en belangrijkste doel van overgave (Islam) is zoals in de koran staat om Allah te aanbidden. Het Aanbidden van Allah is dus een conditio sine qua non. Dat je vervolgens ook nog in de hemel terechtkomt, omdat je je essentie hebt gevonden, is mijn inziens een secundair doel.

Door je voornamelijk te laten motiveren door een beloning diskwalificeer je jezelf. Volgens mij blijf je hierdoor ook in een ‘doe’ toestand leven en kun je niet geraken in een ‘zijn’ toestand, wat immers zo belangrijk is bij het bidden/mediteren.

Uiteindelijk denk ik dat het onmogelijk is om je ego te overwinnen, indien je puur voor de beloning Allah aanbidt.
http://www.nieuwemoskee.nl/2010/08/k...tdekkingsreis/
Citaat:
De kunst van het leven & Morele Evolutie
[...] Het denksysteem van het ego is gebaseerd op angst, schuld en verwijt. Het ego is op zoek naar een persoon of situatie die we de schuld kunnen geven als we ons niet goed voelen. Het ego gelooft niet in vergeving, niet voor onszelf en niet voor anderen. [...]
http://www.spiridoc.nl/morele_evolutie.htm
Piero is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 30 augustus 2010, 21:11   #2
strelnikov
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 30 augustus 2010
Locatie: het reservaat
Berichten: 12
Standaard ego

gelieve te lezen :

genesis 8.

't is simpel !

strelnikov.
strelnikov is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 augustus 2010, 21:14   #3
Drupdrop
Banneling
 
 
Geregistreerd: 30 augustus 2010
Berichten: 24
Standaard

Citaat:
Matteüs (7,12): Behandel anderen dus steeds zoals je zou willen dat ze jullie behandelen. Dat is het hart van de Wet en de Profeten (NBV)?
ehhhh en als je masochistich bent? betekent dit dan dat je de ander mag slaan?
Drupdrop is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 augustus 2010, 21:57   #4
Cdude
Banneling
 
 
Geregistreerd: 1 april 2010
Berichten: 14.352
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Drupdrop Bekijk bericht
ehhhh en als je masochistich bent? betekent dit dan dat je de ander mag slaan?
Er kan er maar ene met zulke onzin afkomen....rarara, pinda(r)boy.

Laatst gewijzigd door Cdude : 30 augustus 2010 om 21:57.
Cdude is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 augustus 2010, 22:27   #5
Drupdrop
Banneling
 
 
Geregistreerd: 30 augustus 2010
Berichten: 24
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cdude Bekijk bericht
Er kan er maar ene met zulke onzin afkomen....rarara, pinda(r)boy.
waarom onzin? als je zegt dat je een ander hetzelfe moet behandelen als je zelf behandeld wil worden klopt het toch?

mensen zetten wat neer en denker er blijkbaar zelf niet over na, dat zijn zogenaamde dogma's, en daar barst het momenteel van.

vertel maar wat er onzin aan is!
Drupdrop is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 augustus 2010, 22:43   #6
gehuigert
Europees Commissaris
 
gehuigert's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 augustus 2008
Berichten: 6.094
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Drupdrop Bekijk bericht
waarom onzin? als je zegt dat je een ander hetzelfe moet behandelen als je zelf behandeld wil worden klopt het toch?

mensen zetten wat neer en denker er blijkbaar zelf niet over na, dat zijn zogenaamde dogma's, en daar barst het momenteel van.

vertel maar wat er onzin aan is!
Ik blijf wachten op je bewijs dat thermodynamica wetten niet correct zijn. Wacht niet op je ban, verspreid de kennis!
__________________
La vie n'est bonne qu'à deux choses, découvrir les mathématiques et enseigner les mathématiques
~Siméon Poisson (Wiskundige)

]*-~{&O@o._.o@O&}~-*[
gehuigert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 augustus 2010, 23:01   #7
Drupdrop
Banneling
 
 
Geregistreerd: 30 augustus 2010
Berichten: 24
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gehuigert Bekijk bericht
Ik blijf wachten op je bewijs dat thermodynamica wetten niet correct zijn. Wacht niet op je ban, verspreid de kennis!
waar heb jij het in godsnaam over?????
Drupdrop is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 augustus 2010, 23:05   #8
gehuigert
Europees Commissaris
 
gehuigert's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 augustus 2008
Berichten: 6.094
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Drupdrop Bekijk bericht
waar heb jij het in godsnaam over?????
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door nworemover Bekijk bericht
o nee he? je komt toch niet aan met de (niet kloppende) thermodynamische wetten etc???

de huidige wetenschap is bedoeld om ons bewustzijn op te sluiten, niet om ons de 'waarheid' of wat dan ook te geven. Maar goed is weer een andere discussie.
__________________
La vie n'est bonne qu'à deux choses, découvrir les mathématiques et enseigner les mathématiques
~Siméon Poisson (Wiskundige)

]*-~{&O@o._.o@O&}~-*[
gehuigert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 augustus 2010, 23:24   #9
Diego Raga
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Diego Raga's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 juni 2005
Berichten: 15.895
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
Het ego duikt telkens weer op in discussies over god en godsdienst. Het valt mij op dat het door in meeste commentaren als een bron van kwaad wordt beschouwd. Nu heb ik geen enkele moeite met het ego en ik zou mijn ego voor geen goud willen missen. Ik ben mijn ego en ik beoordeel alles om mij heen met mijn ego als referentie. Is dat verkeerd? Wordt het hebben van een ego niet gerechtvaardigd door de woorden van Jezus volgens Matteüs (7,12): Behandel anderen dus steeds zoals je zou willen dat ze jullie behandelen. Dat is het hart van de Wet en de Profeten (NBV)?

Ter illustratie geef ik hieronder drie commentaren waarin het ego wordt veroordeeld als het kwaad.
Bedankt Piero, ik waardeer het enorm dat je deze discussie opnieuw wil opentrekken.

To start with: boosheid, angst, rancune, verdriet, zelfmedelijden, schaamte, gehechtheid, onverschilligheid, verwachtingen, frustratie, wanhoop, negativiteit, onderdrukking, verslaving, genotzucht, cynisme, eenzaamheid, trots, hoogmoed, narcisme, gulzigheid, uitsluiting, gewelddadigheid, haat, vernietigingsdrang en andere zaken met een negatieve connotatie en/of resultaat, zijn afkomstig of worden veroorzaakt door het gevoel van afscheiding dat in minder of meerdere mate bepalend is voor het ego.
Het ego (-centrisme) ontstaat door een gevoelsmatige conditionering vanaf de kindertijd, als gevolg van een doorgedreven zintuiglijk-intellectueel dualisme en ziet zichzelf hierdoor als een apart subject in een zgn objectieve wereld, die zgz ook uit aparte ikken en objecten bestaat.

De meeste aanslepende problemen die individueel, maatschappelijk, politiek en economisch kunnen worden aangeduid, zijn aan deze interne hoedanigheid toe te schrijven, heel de geschiedenis door.
Kortom, het ego staat als een ferme paal in de weg van het zuivere onderscheidings- of oordeelvermogen en staat garant voor een individueel-mondiale versplintering, waardoor slechts een beperkte visie en dito handelen mogelijk wordt tov onszelf, medemens en natuur en als gevolg hiervan het lijden ontstaat.( http://en.wikipedia.org/wiki/Dukkha )
Even rondkijken volstaat, om te beseffen dat er teveel verstand is en te weinig hart.

In tegenstelling hiermee overstijgen liefde, mededogen, waardering, vreugde, extase, inzicht en wijsheid deze beperkingen van het ego, want afkomstig van de ziel, daar waar de heelheid met alles (het Ene) de intrisieke grondslag van is.
Het inzicht hiervan is niet noodzakelijk religieus of meditatief gegrondvest, ook atheïsten kunnen door verstandelijke beschouwing van hun eigen situatie tot deze slotsom komen.

PS, die link van Hazrat Inayat Khan, vat een en ander mooi samen.
Diego Raga is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 augustus 2010, 23:29   #10
Cdude
Banneling
 
 
Geregistreerd: 1 april 2010
Berichten: 14.352
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Drupdrop Bekijk bericht
waar heb jij het in godsnaam over?????
Oei, last van D.I.D ?
Cdude is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2010, 00:27   #11
Drupdrop
Banneling
 
 
Geregistreerd: 30 augustus 2010
Berichten: 24
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cdude Bekijk bericht
Oei, last van D.I.D ?
waar heb jij het in godsnaam over?
Drupdrop is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2010, 00:29   #12
gehuigert
Europees Commissaris
 
gehuigert's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 augustus 2008
Berichten: 6.094
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Drupdrop Bekijk bericht
waar heb jij het in godsnaam over?
Waar heb jij gezeten de laatste paar dagen?
__________________
La vie n'est bonne qu'à deux choses, découvrir les mathématiques et enseigner les mathématiques
~Siméon Poisson (Wiskundige)

]*-~{&O@o._.o@O&}~-*[
gehuigert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2010, 06:25   #13
Fred uit Gent
Staatssecretaris
 
Fred uit Gent's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 februari 2010
Locatie: Gent
Berichten: 2.596
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
Nu heb ik geen enkele moeite met het ego en ik zou mijn ego voor geen goud willen missen.
Ik ook niet, want dan bestaan we niet meer.

Citaat:
Ik ben mijn ego en ik beoordeel alles om mij heen met mijn ego als referentie. Is dat verkeerd?
Neen dat is niet verkeerd! Dat is normaal.

Citaat:
Wordt het hebben van een ego niet gerechtvaardigd door de woorden van Jezus volgens Matteüs (7,12): [i]Behandel anderen dus steeds zoals je zou willen dat ze jullie behandelen.
Dat is de basisregel om naar te leven. Er is geen betere.

Citaat:
Ter illustratie geef ik hieronder drie commentaren waarin het ego wordt veroordeeld als het kwaad.
Zoals je hierboven reeds zei: je bent je ego. Wie tegen het ego is, is tegen zichzelf.

Fred.
Fred uit Gent is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2010, 07:30   #14
Cdude
Banneling
 
 
Geregistreerd: 1 april 2010
Berichten: 14.352
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gehuigert Bekijk bericht
Waar heb jij gezeten de laatste paar dagen?
Waar hij ook zat ...hij zit er terug
Cdude is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2010, 10:12   #15
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Piero's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 15.537
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Diego Raga Bekijk bericht
Bedankt Piero, ik waardeer het enorm dat je deze discussie opnieuw wil opentrekken.

To start with: boosheid, angst, rancune, verdriet, zelfmedelijden, schaamte, gehechtheid, onverschilligheid, verwachtingen, frustratie, wanhoop, negativiteit, onderdrukking, verslaving, genotzucht, cynisme, eenzaamheid, trots, hoogmoed, narcisme, gulzigheid, uitsluiting, gewelddadigheid, haat, vernietigingsdrang en andere zaken met een negatieve connotatie en/of resultaat, zijn afkomstig of worden veroorzaakt door het gevoel van afscheiding dat in minder of meerdere mate bepalend is voor het ego.
Het ego (-centrisme) ontstaat door een gevoelsmatige conditionering vanaf de kindertijd, als gevolg van een doorgedreven zintuiglijk-intellectueel dualisme en ziet zichzelf hierdoor als een apart subject in een zgn objectieve wereld, die zgz ook uit aparte ikken en objecten bestaat.

De meeste aanslepende problemen die individueel, maatschappelijk, politiek en economisch kunnen worden aangeduid, zijn aan deze interne hoedanigheid toe te schrijven, heel de geschiedenis door.
Kortom, het ego staat als een ferme paal in de weg van het zuivere onderscheidings- of oordeelvermogen en staat garant voor een individueel-mondiale versplintering, waardoor slechts een beperkte visie en dito handelen mogelijk wordt tov onszelf, medemens en natuur en als gevolg hiervan het lijden ontstaat.( http://en.wikipedia.org/wiki/Dukkha )
Even rondkijken volstaat, om te beseffen dat er teveel verstand is en te weinig hart.

In tegenstelling hiermee overstijgen liefde, mededogen, waardering, vreugde, extase, inzicht en wijsheid deze beperkingen van het ego, want afkomstig van de ziel, daar waar de heelheid met alles (het Ene) de intrisieke grondslag van is.
Het inzicht hiervan is niet noodzakelijk religieus of meditatief gegrondvest, ook atheïsten kunnen door verstandelijke beschouwing van hun eigen situatie tot deze slotsom komen.

PS, die link van Hazrat Inayat Khan, vat een en ander mooi samen.
Even een voorlopige korte reactie. Ik krijg de indruk dat je alle slechte eigenschappen toedicht aan het ego, ze zijn dus intern, en dat je meent dat goede en sociale eigenschappen van buiten ons komen, ze zijn dus extern. Dit filosofische probleem van de bron van ons denken en zijn kreeg veel aandacht in de verlichting, Rousseau, Diderot en van idealisten als Johann Schiller en Frederick Schelling.

Ik voel wel wat voor het idee van de laatste dat wij in ons denken onszelf zien als subject en object. Het ego zoekt een balans tussen egocentrisme en het belang van de gemeenschap. Het probleem van het ego is de juiste keuzes te maken voor eigenbelang en algemeen belang. Het dienen van het algemeen belang kan een grotere bron van vreugde zijn dan het dienen van eigen belang. Dit werkt alleen als de meerderheid in de maatschappij dit waardeert. Men gooit zijn parelen niet graag voor de zwijnen.
Piero is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2010, 10:28   #16
nihao
Minister
 
nihao's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 april 2009
Locatie: Gent
Berichten: 3.062
Standaard

In zen is er een koan die daarover gaat : waarom je wel de stier door het raam krijgt maar niet zijn staart.
__________________
Dom zijn is duur,
en oliedom zijn olieduur.
nihao is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2010, 11:54   #17
Cdude
Banneling
 
 
Geregistreerd: 1 april 2010
Berichten: 14.352
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door nihao Bekijk bericht
In zen is er een koan die daarover gaat : waarom je wel de stier door het raam krijgt maar niet zijn staart.
say again?

Doordenkertje?
Cdude is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2010, 21:51   #18
Diego Raga
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Diego Raga's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 juni 2005
Berichten: 15.895
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
Even een voorlopige korte reactie. Ik krijg de indruk dat je alle slechte eigenschappen toedicht aan het ego, ze zijn dus intern, en dat je meent dat goede en sociale eigenschappen van buiten ons komen, ze zijn dus extern.
Net andersom, maar heb ik me wsl niet voldoende uitgedrukt.
Imo wordt het ego net zintuiglijk geconditioneerd door allerlei ervaringen en externe invloeden die afscheiding benadrukken en worden hierdoor de aspecten van het interne goede ahw afgebogen, verdrongen of ongebruikt gelaten.
Pas na een diep zelf-onderzoek worden we ons mogelijk hiervan bewust en kunnen we die tendens weer richten op het goede in ons naar de buitenwereld toe.
Elk mens en zelfs hogere diersoorten beschikken over mededogen, al zal dit gegeven in een agressief-vijandige omgeving niet altijd tot z'n recht kunnen komen, maar zelfs het grootste crapuul kan zich behulpzaam tonen in bepaalde omstandigheden, die deze ego-loze eigenschap kunnen aanspreken.
Citaat:
Dit filosofische probleem van de bron van ons denken en zijn kreeg veel aandacht in de verlichting, Rousseau, Diderot en van idealisten als Johann Schiller en Frederick Schelling.

Ik voel wel wat voor het idee van de laatste dat wij in ons denken onszelf zien als subject en object.
Idd, de interne en externe ruimte zijn in feite twee kanten van dezelfde natuur, hoewel een derde factor, nl het waarnemen op zich, ook hiervan deel uitmaakt.
Dualiteit wordt dan tripliciteit, samen deel uitmakend van één onlosmakelijk geheel.
Uiteindelijk rest er slechts een zuiver bewustzijn, dat echter wel een zintuiglijk-verstandelijke modus vandoen heeft, om bewust te worden van zichzelf.

Citaat:
Het ego zoekt een balans tussen egocentrisme en het belang van de gemeenschap. Het probleem van het ego is de juiste keuzes te maken voor eigenbelang en algemeen belang. Het dienen van het algemeen belang kan een grotere bron van vreugde zijn dan het dienen van eigen belang. Dit werkt alleen als de meerderheid in de maatschappij dit waardeert. Men gooit zijn parelen niet graag voor de zwijnen.
Dat we constant keuzes maken in de wisselwerking tussen ego en gemeenschap, daarin ga ik voor een deel met je mee, al hoeft niet noodzakelijk de meerderheid daar ook zo over te denken.
Een persoon die geholpen wordt, bv in een oorlogssituatie, en daarvoor gemeend dankbaar is, is dan al ruim voldoende.

Dat die keuzes kunnen schommelen tussen het eigenbelang en dat van de ander, waarbij gewone voldoening tot vreugde ervaren worden is ook waar.
En soms kunnen we hierdoor ook wel eens teleurgesteld worden, als de beoogde reactie van de ander dan uitblijft, dat is allemaal dagelijks te ervaren en dat men daardoor spaarzaam is op z'n parels is dan ook heel begrijpelijk.

Maar er bestaat echter ook nog zoiets als een intense (op-) offerdrang, waarbij we zelfs het eigenbelang totaal verwaarlozen om de ander te helpen.
De meeste ouders zullen bv alles doen, om het leven van hun kind te redden als dat in gevaar is.
Brandweerlui en reddingswerkers allerhande durven ook wel eens de grootste risico's nemen, om een volslagen onbekende uit de nood te helpen, waarbij ze dan zelf soms zwaargewond raken of er zelfs het leven bij inschieten.
Ook jan met de pet kan blijk geven van een heroïsche moed, waarbij het eigenbelang van het ego wordt overschaduwd, net door die aangeboren offerdrang.

Dat is dus niet te verklaren vanuit een louter intellectueel standpunt, maar kan slechts vanuit een ruimer perspectief bekeken worden, nl dat van het hart, daar waar de subtielste intenties ontstaan en voorafgaan aan de (iets) latere gedachten en de daaropvolgende handelingen.
Enkele bevindingen daarover:

"Research has shown that the heart communicates to the brain in four major ways: neurologically (through the transmission of nerve impulses), biochemically (via hormones and neurotransmitters), biophysically (through pressure waves) and energetically (through electromagnetic field interactions). Communication along all these conduits significantly affects the brain’s activity. Moreover, our research shows that messages the heart sends the brain can also affect performance."
http://www.heartmath.org/research/sc...eractions.html
http://nl.odemagazine.com/doc/0077/E...randert-alles/

De wereld zou er dus een pak beter uitzien, mochten we meer vanuit ons hartcentrum leven en minder vanuit het berekenende intellect (ego).

Laatst gewijzigd door Diego Raga : 1 september 2010 om 21:53.
Diego Raga is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2010, 10:35   #19
Erwinvds
Gouverneur
 
Erwinvds's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 april 2008
Berichten: 1.377
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cdude Bekijk bericht
say again?

Doordenkertje?
Zou het?
Erwinvds is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2010, 20:52   #20
strelnikov
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 30 augustus 2010
Locatie: het reservaat
Berichten: 12
Standaard

wie heeft NUUUUUUUUUU het grootste ego ?

strelnikov.
strelnikov is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:57.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be