Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Milieu
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, ....

Antwoord
 
Discussietools
Oud 13 juni 2023, 17:24   #21
BigF
Secretaris-Generaal VN
 
BigF's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2005
Berichten: 25.346
Standaard

‘Windparken verstoren groei plankton en daarmee voedselketen op de Noordzee’

Eén zinnetje uit het artikel vat het volgens mij goed samen:

Citaat:
,,Het kan niet zo zijn dat we straks alle kabels hebben neergelegd en er dan achter komen dat we ze anders hadden moeten ontwerpen.”
Dát is waar we volgens mij meer rekening mee moeten houden.
Ons niet blind laten maken voor eventuele negatieve effecten en die tijdig benoemen en onderzoeken zodat ze aangepakt kunnen worden.

Dat is ook de reden waarom ik zo'n absolute hekel heb aan de manier waarop Micele bv argumenteert. Want dat is niet kijken naar wat er fout gaat bij windmolens maar zich concentreren op wat er nog fouter gaat bij fossiel en op die manier de problemen met windmolens minimaliseren of weglachen.

Ik ben blij dat er tenminste nog wetenschappers zijn die ook die mening toebedeeld zijn.


Bron
__________________
It's just a ride.
BigF is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2023, 05:23   #22
Vlad
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Vlad's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2012
Locatie: hondenkennel
Berichten: 18.676
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF Bekijk bericht
‘Windparken verstoren groei plankton en daarmee voedselketen op de Noordzee’

Eén zinnetje uit het artikel vat het volgens mij goed samen:



Dát is waar we volgens mij meer rekening mee moeten houden.
Ons niet blind laten maken voor eventuele negatieve effecten en die tijdig benoemen en onderzoeken zodat ze aangepakt kunnen worden.

Dat is ook de reden waarom ik zo'n absolute hekel heb aan de manier waarop Micele bv argumenteert. Want dat is niet kijken naar wat er fout gaat bij windmolens maar zich concentreren op wat er nog fouter gaat bij fossiel en op die manier de problemen met windmolens minimaliseren of weglachen.

Ik ben blij dat er tenminste nog wetenschappers zijn die ook die mening toebedeeld zijn.


Bron
Beetje raar. Voorstanders wijzen op zeeleven dat het goed zou doen rond de fundamenten van de molens. Er ontstaat een nieuw biotoop met een rijk zeeleven. Waarbij ik me dan de vraag stel hoe dat zit met het feit dat om de 15 - 20 - 25 jaar dat hele fundament met de molen moet worden afgebroken en vervangen ...
__________________
Vlaanderen: een grote grijsbruine industriezone met windmolens, bovengrondse hoogspanningskabels, zonnepanelen- en batterij'parken' alom. Nooit meer Groen!

Woke: virtuele deken vol bacillen ter verdelging van de oorspronkelijke westerse bevolking

In minder homogene bevolkingen is het sociale vertrouwen laag en probeert men dat tekort door cijfermatige maatstaven voor verantwoording te vervangen.
Vlad is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2023, 05:52   #23
jogo
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 30 december 2007
Berichten: 7.717
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF Bekijk bericht
Ook weer naast de kwestie. Het gaat hier niet over sterfte door de fossiele keten. Het gaat hier over de sterfte door windmolens. En dat er nu 1000000 keer meer sterven door fossiel speelt wederom geen rol.
In die mate dat windmolens fossiel zouden terugdringen kan het een rol spelen.
Voor de rest met u eens dat elke nieuwe techniek op zijn mogelijke effecten (nadelen) op het milieu en natuur moet bekeken worden.
jogo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2023, 07:54   #24
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.297
Standaard

Alles is schadelijk.
Steenkool- of andere mijnen delven: schadelijk.
Fossiele brandstoffen: schadelijk.
Vanaf de allereerste landbouw, werd er al natuur opgeofferd: schadelijk.

I found the key to happiness. Just stay away from idiots.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2023, 08:49   #25
BigF
Secretaris-Generaal VN
 
BigF's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2005
Berichten: 25.346
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlad Bekijk bericht
Beetje raar. Voorstanders wijzen op zeeleven dat het goed zou doen rond de fundamenten van de molens. Er ontstaat een nieuw biotoop met een rijk zeeleven. Waarbij ik me dan de vraag stel hoe dat zit met het feit dat om de 15 - 20 - 25 jaar dat hele fundament met de molen moet worden afgebroken en vervangen ...
Voor wat ik uit het artikel begrijp zou het schadelijke effect vooral komen doordat de palen fungeren als 'mengers' voor het zeewater en zo warme en koude lagen dooreen mengen.
En dus had je voordien onderaan een koude en bovenaan een warme laag. Als er een zeestroming doorheen zo'n bos van palen van windmolens gaat zouden die lagen gemengd worden tot één lauwe laag.

En uw opmerking over nieuw zeeleven op fundamenten die om de zoveel jaar afgebroken moeten worden was mij ook al opgevallen.

Ik kan geloven dat zo'n onderwaterfundament een mooie huisvestingsplaats is voor allerlei zeeleven maar we moeten er inderdaad wel rekening mee houden dat dat (in sommige gevallen geduldig en traag opgebouwde) zeeleven om de zoveel jaar compleet verwoest gaat worden.

Ik denk dat het een beetje te vergelijken is met bossen die aangeplant zijn voor houtwinning. Die worden ook om de zoveel jaar gekapt en in zo'n bossen zie je ook: "Dit is wel een bos maar je merkt dat het nooit de tijd krijgt om helemaal te evolueren naar een volwaardig, natuurlijk bos."
__________________
It's just a ride.
BigF is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2023, 08:51   #26
BigF
Secretaris-Generaal VN
 
BigF's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2005
Berichten: 25.346
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Alles is schadelijk.
Steenkool- of andere mijnen delven: schadelijk.
Fossiele brandstoffen: schadelijk.
Vanaf de allereerste landbouw, werd er al natuur opgeofferd: schadelijk.
Dat klopt.
Alles wat een mens uitspookt (behalve slapen) zal links of rechts wel nadelige effecten op de natuur of de planeet hebben.
Maar dat wil nog niet zeggen dat ze die zo minimaal mogelijk mogen trachten te houden eh?

Citaat:
I found the key to happiness. Just stay away from idiots.
Wat heeft dat te maken met 'alles is schadelijk'??
__________________
It's just a ride.
BigF is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2023, 09:55   #27
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 40.117
Standaard

Met al die windmolenparken hebben we al een flink deel van de Noordzee visueel naar de kloten gebracht. Het is allesbehalve een aantrekkelijk scenario. Dat kan zo niet blijven voortgaan.
De wetenschap inzake opwekking van kernenergie gaat steeds meer vooruit in de richting van energieproductie met steeds minder gevaarlijk afval. Dat is de enige zinvolle uitweg. Stoppen met die milieuvervuilende molens.
__________________
Weet nu dan dat uw stem door niemand wordt aanhoord
Zolang gij stamelend bidt of bedelt bij de poort.
quercus is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2023, 10:15   #28
Blue Sky
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 1 januari 2008
Berichten: 7.447
Standaard

Elke jaar sterven 5 miljoen dieren op vlaamse wegen.

Dat komt overeen met 14.000 dieren per dag of één dier om de zes seconden.

De cijfers zijn een onderschatting.

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2019/11...en-pad-groots/
__________________
Ignorance is bliss
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2023, 11:25   #29
jogo
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 30 december 2007
Berichten: 7.717
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Met al die windmolenparken hebben we al een flink deel van de Noordzee visueel naar de kloten gebracht. Het is allesbehalve een aantrekkelijk scenario. Dat kan zo niet blijven voortgaan.
De wetenschap inzake opwekking van kernenergie gaat steeds meer vooruit in de richting van energieproductie met steeds minder gevaarlijk afval. Dat is de enige zinvolle uitweg. Stoppen met die milieuvervuilende molens.
Nederland stond vroeger vol molens, naar de kloten dat dat was, van ellende zongen ze daarbij die oude molen...
jogo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2023, 13:52   #30
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.297
Standaard

Gekleurd antwoordje in de tekst (uit luiheid)

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF Bekijk bericht
Dat klopt.
Alles wat een mens uitspookt (behalve slapen) zal links of rechts wel nadelige effecten op de natuur of de planeet hebben.
Maar dat wil nog niet zeggen dat ze die zo minimaal mogelijk mogen trachten te houden eh?
Daar ben ik het wel volmondig mee eens.

Wat heeft dat te maken met 'alles is schadelijk'??
Idioten zijn schadelijk.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2023, 18:12   #31
Vlad
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Vlad's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2012
Locatie: hondenkennel
Berichten: 18.676
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Alles is schadelijk.
Steenkool- of andere mijnen delven: schadelijk.
Fossiele brandstoffen: schadelijk.
Vanaf de allereerste landbouw, werd er al natuur opgeofferd: schadelijk.

I found the key to happiness. Just stay away from idiots.
Kernenergie is duidelijk het minst schadelijk.
__________________
Vlaanderen: een grote grijsbruine industriezone met windmolens, bovengrondse hoogspanningskabels, zonnepanelen- en batterij'parken' alom. Nooit meer Groen!

Woke: virtuele deken vol bacillen ter verdelging van de oorspronkelijke westerse bevolking

In minder homogene bevolkingen is het sociale vertrouwen laag en probeert men dat tekort door cijfermatige maatstaven voor verantwoording te vervangen.
Vlad is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juni 2023, 12:04   #32
Oma
Europees Commissaris
 
Oma's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 februari 2010
Berichten: 6.656
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Met al die windmolenparken hebben we al een flink deel van de Noordzee visueel naar de kloten gebracht. Het is allesbehalve een aantrekkelijk scenario. Dat kan zo niet blijven voortgaan.
De wetenschap inzake opwekking van kernenergie gaat steeds meer vooruit in de richting van energieproductie met steeds minder gevaarlijk afval. Dat is de enige zinvolle uitweg. Stoppen met die milieuvervuilende molens.
Ze hadden beter naar een oplossing gezocht voor het kernafval maar daarmee hebben ze grond vervuild door te begraven, zee vergiftigd door te dumpen en zelfs de ruimte al verkloot door het de lucht in te schieten omdat ze niet weten waar ze ermee moeten blijven.
Maar een paar hebzuchtigen moesten hun zakken weer kunnen vullen door schadelijke en nutteloze windmolenparken.
__________________
Drie dingen kunnen maar kort verborgen blijven:
de zon, de maan en de waarheid.
Oma is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juni 2023, 12:12   #33
Oma
Europees Commissaris
 
Oma's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 februari 2010
Berichten: 6.656
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jogo Bekijk bericht
Nederland stond vroeger vol molens, naar de kloten dat dat was, van ellende zongen ze daarbij die oude molen...
Die dienden dan ook om van tarwe meel te maken voor brood, niet om wind te maken.
__________________
Drie dingen kunnen maar kort verborgen blijven:
de zon, de maan en de waarheid.
Oma is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juni 2023, 14:51   #34
Vlad
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Vlad's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2012
Locatie: hondenkennel
Berichten: 18.676
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jogo Bekijk bericht
Nederland stond vroeger vol molens, naar de kloten dat dat was, van ellende zongen ze daarbij die oude molen...
Die waren wel een pak kleiner, natuurlijker en minder schadelijk voor het milieu, de fauna. De historische molens in Lokeren en Hamont bvb ben ik moeten gaan zoeken. Die zie je niet vanop kilometers staan.
__________________
Vlaanderen: een grote grijsbruine industriezone met windmolens, bovengrondse hoogspanningskabels, zonnepanelen- en batterij'parken' alom. Nooit meer Groen!

Woke: virtuele deken vol bacillen ter verdelging van de oorspronkelijke westerse bevolking

In minder homogene bevolkingen is het sociale vertrouwen laag en probeert men dat tekort door cijfermatige maatstaven voor verantwoording te vervangen.

Laatst gewijzigd door Vlad : 17 juni 2023 om 14:52.
Vlad is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juni 2023, 15:39   #35
jogo
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 30 december 2007
Berichten: 7.717
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlad Bekijk bericht
Die waren wel een pak kleiner, natuurlijker en minder schadelijk voor het milieu, de fauna. De historische molens in Lokeren en Hamont bvb ben ik moeten gaan zoeken. Die zie je niet vanop kilometers staan.
Die molens hebben mede voor de ontbossing gezorgd (dikke zomereiken van 300jaar), hadden een slecht rendement, waren onveilig (open tandwielkast) enz...
jogo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juni 2023, 16:01   #36
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 40.117
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jogo Bekijk bericht
Nederland stond vroeger vol molens, naar de kloten dat dat was, van ellende zongen ze daarbij die oude molen...
Ga je nu echt beweren dat die oude molens die reeds eeuwen werden gebruikt ofwel voor het malen van graan ofwel voor de bemaling van de waterlopen in de polders vergelijkbaar zijn met hetgeen waarmee ze nu grote stukken Noordzee naar de kloten helpen?
__________________
Weet nu dan dat uw stem door niemand wordt aanhoord
Zolang gij stamelend bidt of bedelt bij de poort.
quercus is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 17 juni 2023, 16:43   #37
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.463
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jogo Bekijk bericht
Die molens hebben mede voor de ontbossing gezorgd (dikke zomereiken van 300jaar), hadden een slecht rendement, waren onveilig (open tandwielkast) enz...
Maar zorgden er wel voor dat we meer mensen konden voeden, en rendabeler om zware taken te verrichten.

Want uiteindelijk, een slecht rendement van pak'mbeet 10% windenergie geoogst, daar moesten anders een hoop paarden, en nog veel meer mensen voor ingezet worden om de job te doen die de windmolen deed. De omzetting van eten in arbeid is in de meeste gevallen nog minder rendabel.

Want uiteindelijk, da's wat zelfs de grootste lapzwans prima kan, goed eten omzetten in stront.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juni 2023, 21:40   #38
jogo
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 30 december 2007
Berichten: 7.717
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Ga je nu echt beweren dat die oude molens die reeds eeuwen werden gebruikt ofwel voor het malen van graan ofwel voor de bemaling van de waterlopen in de polders vergelijkbaar zijn met hetgeen waarmee ze nu grote stukken Noordzee naar de kloten helpen?
Ik beweer dat die molens daar vroeger en nu niet gezet zijn om mooi te wezen maar NODIG zijn en waren.
En naar de klote helpen dan denk ik meer aan de massa mosterdgas uit WW1 dat daar nog ligt om ons ooit eens onaangenaam te verassen.
jogo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juni 2023, 23:44   #39
Paracelsus
Minister
 
Paracelsus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 augustus 2005
Locatie: bij de meisjes van Mokroje
Berichten: 3.104
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jogo Bekijk bericht
Ik beweer dat die molens daar vroeger en nu niet gezet zijn om mooi te wezen maar NODIG zijn en waren.
En naar de klote helpen dan denk ik meer aan de massa mosterdgas uit WW1 dat daar nog ligt om ons ooit eens onaangenaam te verassen.
Inderdaad, onder de zandbank Paardenmarkt voor de kust van Knokke ligt nog een massa gedumpte vaten mosterdgas die traagjes aan het lekken zijn.
Maar gelukkig is mostergas heel reactief, en reageert het direct met water, waardoor het heel wat minder toxisch wordt.
Paracelsus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2023, 11:06   #40
Universalia
Secretaris-Generaal VN
 
Universalia's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2012
Locatie: Nieverans Les Bains
Berichten: 43.630
Standaard

__________________
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn.
Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:11.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be