Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2007
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2007 Hier kunt u discussiëren over de uitslag, de coalitiebesprekingen en meer...

 
 
Discussietools
Oud 25 februari 2008, 07:55   #1
jevaly
Provinciaal Statenlid
 
jevaly's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 september 2007
Locatie: Gondolin
Berichten: 694
Standaard De Grote Staatshervorming

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vrtnieuws.net

ma 25/02/08 - De Raad van Wijzen heeft vannacht een volledig akkoord bereikt over een staatshervorming in 2 fasen. Het begrotingsoverleg kan dus opnieuw van start gaan.

Een eerste pakket zou tegen Pasen, het ogenblik waarop Yves Leterme (CD&V) de fakkel zou overnemen van premier Guy Verhofstadt (Open VLD), in wetteksten moeten worden gegoten.

In die eerste fase worden een aantal kleinere bevoegdheden onmiddellijk overgeheveld naar de gewesten. Het gaat onder meer om grote delen van het economische en industriële beleid, huur- en pachtwetgeving, mobiliteit, landbouw, sociale economie, prijzenbeleid,...

Volgens dat eerste pakket zou Brussel 35 miljoen euro krijgen voor de mobiliteit van de pendelaars. De federale regering zou dan nog eens 30 miljoen euro extra investeren in het Brusselse openbaar vervoer.

De tweede fase zou moeten goedgekeurd zijn tegen half juli, net voor het parlementaire reces.

Dat gaat over grotere bevoegdheden, zoals het arbeidsmarktbeleid en gezondheids- en gezinsbeleid. De gewesten zouden zelf vervolgingen kunnen doen voor hun eigen bevoegdheden, maar dat is nog niet concreet uitgewerkt.
Begrotingsoverleg kan weer van start gaan

Vlaanderen wilde niet meer voort onderhandelen over de begroting, zolang er geen duidelijkheid was op een communautair akkoord.

Het is nu aan alle partijen om uit te maken of ze het akkoord van de Raad van Wijzen zullen aanvaarden. In principe kan het begrotingsoverleg dan weer van start gaan.
De vraag die men zich kan stellen is: Is dit voldoende? Zijn er garanties voor die tweede fase?
jevaly is offline  
Oud 25 februari 2008, 08:24   #2
lombas
Secretaris-Generaal VN
 
lombas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2005
Berichten: 42.814
Standaard

Waarom hebben we eigenlijk nog politici nodig om die staatshervorming te doen? Heel Vlaanderen wist al weken dat het proces in twee fasen zou verlopen, en pas gisteren zeggen die pipo's dat ook.

Ja kijk ...
lombas is offline  
Oud 25 februari 2008, 08:28   #3
Julius C.
Burger
 
Geregistreerd: 31 maart 2004
Locatie: Noorderkempen
Berichten: 138
Standaard

Er zijn nog te weinig details gekend. Maar een werkstuk met Dehaene,Verhofstadt en VdLanotte aan vlaamse kant maakt me zeer wantrouwig
Julius C. is offline  
Oud 25 februari 2008, 09:57   #4
boerenverstand
Parlementsvoorzitter
 
boerenverstand's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 februari 2005
Berichten: 2.087
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Julius C. Bekijk bericht
Er zijn nog te weinig details gekend. Maar een werkstuk met Dehaene,Verhofstadt en VdLanotte aan vlaamse kant maakt me zeer wantrouwig
Belooft niet veel goeds.
In elk geval zal NVA al moeten kiezen, ze gaan in geen regering als BHV niet "opgelost" is.Dat is al voor 20 maart.
Zou er ook geen scenario zijn om ,wanneer het over de vette vis gaat , de boel op te blazen naar 2009 , met dan de "moeder" van alle verkiezingen.
Ondertussen horen we dat Elio wil dat de regering wordt uitgebreid met SPA, of NVA zit op de wip.
En zo zijn we na het vlaamse momentum van 10 juni verzeild in een tripartite, VLD (die voor Vlaanderen nog nooit niets heeft gedaan), de oude krokodillen van CVP en de voltallige squadra aan franstalige kant.
Ik denk dat we belazerd zijn.
In elk geval zijn er weeral een jaar "vette" transferten naar het zuiden gegaan en dat zal niet snel stoppen aan dit tempo.

Laatst gewijzigd door boerenverstand : 25 februari 2008 om 10:24.
boerenverstand is offline  
Oud 25 februari 2008, 11:06   #5
Geert C
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 29 november 2007
Berichten: 15.670
Standaard

Peumans toont zich gematigd tevreden, dus ik denk dat de N-VA het zal aanvaarden.
__________________
Het ogenblik nadert, waarop grote beslissingen moeten worden genomen. Tegenover Europa staat een monsterverbond van sleur, onwetendheid, zelfzucht, verouderd nationalisme en volgzaamheid aan buitenlandse instructies.
De tegenstanders maken zich klaar voor de strijd. Sommigen kunnen wij overtuigen, anderen moeten wij verslaan; dat is het, waartoe wij mannen en vrouwen van onze volken oproepen.
Tezamen zullen wij overwinnen.
Geert C is offline  
Oud 25 februari 2008, 11:28   #6
Geertje
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geertje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 september 2004
Locatie: Hoofdstad der holbewoners waar de Schelde op z'n mooist is en de gevangenen nog vrij rondlopen
Berichten: 13.284
Standaard

Er komt geen grote staatshervorming. De Vlamingen zullen alweer hun staart intrekken en de franstaligen zullen alweer triomferen met extra geld dat ze gekregen hebben, zonder iets in de plaats te geven.
Geertje is offline  
Oud 25 februari 2008, 11:57   #7
Travis66
Europees Commissaris
 
Travis66's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 februari 2005
Berichten: 6.891
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geertje Bekijk bericht
Er komt geen grote staatshervorming. De Vlamingen zullen alweer hun staart intrekken en de franstaligen zullen alweer triomferen met extra geld dat ze gekregen hebben, zonder iets in de plaats te geven.
Verschoning, de CD&V en de NV-A zullen alweer hun staart intrekken. De andere partijen hadden, of niks beloofd voor de verkiezingen, of zijn niet aan de macht om hun belofte waar te maken. Enkel het kartel gaat op zijn bek als ze hiermee akkoord gaan
__________________
Travis66 is offline  
Oud 25 februari 2008, 12:25   #8
Geertje
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geertje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 september 2004
Locatie: Hoofdstad der holbewoners waar de Schelde op z'n mooist is en de gevangenen nog vrij rondlopen
Berichten: 13.284
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Travis66 Bekijk bericht
Verschoning, de CD&V en de NV-A zullen alweer hun staart intrekken. De andere partijen hadden, of niks beloofd voor de verkiezingen, of zijn niet aan de macht om hun belofte waar te maken. Enkel het kartel gaat op zijn bek als ze hiermee akkoord gaan
Alle Vlaamse partijen die hieraan meewerken zullen dan wel de dupe zijn, ... met als grote overwinnaars LDD en VB. Ironie van het lot : VB en LDD worden groot gemaakt door de arrogantie van de PS en knechtje Cdh.
Geertje is offline  
Oud 25 februari 2008, 13:23   #9
Geert C
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 29 november 2007
Berichten: 15.670
Standaard

Hoe voorspelbaar... Ongeacht hoe goed het akkoord is, en daarover wens ik me in dit topic vooralsnog niet uit te spreken, de reactie hier zou sowieso "het is niet genoeg" geweest zijn. Elk akkoord staat voor sommigen hier gelijk aan "door de knieën gaan", ongeacht hoeveel toegevingen de Franstalige partijen moesten doen. Wat dat betreft waren de reacties hier dus erg voorspelbaar...
__________________
Het ogenblik nadert, waarop grote beslissingen moeten worden genomen. Tegenover Europa staat een monsterverbond van sleur, onwetendheid, zelfzucht, verouderd nationalisme en volgzaamheid aan buitenlandse instructies.
De tegenstanders maken zich klaar voor de strijd. Sommigen kunnen wij overtuigen, anderen moeten wij verslaan; dat is het, waartoe wij mannen en vrouwen van onze volken oproepen.
Tezamen zullen wij overwinnen.
Geert C is offline  
Oud 25 februari 2008, 13:40   #10
-=EXCALIBUR=-
Staatssecretaris
 
-=EXCALIBUR=-'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 september 2005
Locatie: Republic of Prozachstan
Berichten: 2.922
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geert C Bekijk bericht
Hoe voorspelbaar... Ongeacht hoe goed het akkoord is, en daarover wens ik me in dit topic vooralsnog niet uit te spreken, de reactie hier zou sowieso "het is niet genoeg" geweest zijn. Elk akkoord staat voor sommigen hier gelijk aan "door de knieën gaan", ongeacht hoeveel toegevingen de Franstalige partijen moesten doen. Wat dat betreft waren de reacties hier dus erg voorspelbaar...
-=EXCALIBUR=- is offline  
Oud 25 februari 2008, 13:43   #11
Geert C
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 29 november 2007
Berichten: 15.670
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door -=EXCALIBUR=- Bekijk bericht
Ik buig nederig het hoofd voor een dergelijk overwicht aan argumenten.

Totnogtoe heeft niemand het in dit topic over de inhoud van het akkoord gehad, er wordt geklaagd over Vlaamse "toegevingen", maar blijkbaar kan men er hier niet bijzeggen wat die "toegevingen" precies zijn... Veelzeggend, niet?
__________________
Het ogenblik nadert, waarop grote beslissingen moeten worden genomen. Tegenover Europa staat een monsterverbond van sleur, onwetendheid, zelfzucht, verouderd nationalisme en volgzaamheid aan buitenlandse instructies.
De tegenstanders maken zich klaar voor de strijd. Sommigen kunnen wij overtuigen, anderen moeten wij verslaan; dat is het, waartoe wij mannen en vrouwen van onze volken oproepen.
Tezamen zullen wij overwinnen.

Laatst gewijzigd door Geert C : 25 februari 2008 om 13:45.
Geert C is offline  
Oud 25 februari 2008, 13:59   #12
Travis66
Europees Commissaris
 
Travis66's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 februari 2005
Berichten: 6.891
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geert C Bekijk bericht
Hoe voorspelbaar... Ongeacht hoe goed het akkoord is, en daarover wens ik me in dit topic vooralsnog niet uit te spreken, de reactie hier zou sowieso "het is niet genoeg" geweest zijn. Elk akkoord staat voor sommigen hier gelijk aan "door de knieën gaan", ongeacht hoeveel toegevingen de Franstalige partijen moesten doen. Wat dat betreft waren de reacties hier dus erg voorspelbaar...
Sorry Geert, als ik het heb over "door de knieen gaan" dan is dat niet omdat ik het onvoldoende vind, dan is dat omdat ik vergelijk met de gemaakte beloften. Wat ik daarvan vind staat daar los van.

En wat dat akkoord voorstelt? In alle geval is het er geen "zonder prijs" of "voor we in een regering stappen", door de knieen dus.
__________________

Laatst gewijzigd door Travis66 : 25 februari 2008 om 14:02.
Travis66 is offline  
Oud 25 februari 2008, 14:02   #13
Geert C
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 29 november 2007
Berichten: 15.670
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Travis66 Bekijk bericht
Sorry Geert, als ik het heb over "door de knieen gaan" dan is dat niet omdat ik het onvoldoende vind, dan is dat omdat ik vergelijk met de gemaakte beloften. Wat ik daarvan vind staat daar los van.

En wat dat akkoord voorstelt? In alle geval is het er geen "zonder prijs", door de knieen dus.
Schouppe zegt nochtans dat het akkoord min of meer is wat ze wilden realiseren, doorstaat het dan de toets met de beloften niet?

Dat "zonder prijs" dat was trouwens voor BHV, niet voor de staatshervorming.
__________________
Het ogenblik nadert, waarop grote beslissingen moeten worden genomen. Tegenover Europa staat een monsterverbond van sleur, onwetendheid, zelfzucht, verouderd nationalisme en volgzaamheid aan buitenlandse instructies.
De tegenstanders maken zich klaar voor de strijd. Sommigen kunnen wij overtuigen, anderen moeten wij verslaan; dat is het, waartoe wij mannen en vrouwen van onze volken oproepen.
Tezamen zullen wij overwinnen.

Laatst gewijzigd door Geert C : 25 februari 2008 om 14:03.
Geert C is offline  
Oud 25 februari 2008, 14:06   #14
Travis66
Europees Commissaris
 
Travis66's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 februari 2005
Berichten: 6.891
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geert C Bekijk bericht
Schouppe zegt nochtans dat het akkoord min of meer is wat ze wilden realiseren, doorstaat het dan de toets met de beloften niet?
Neen, niet als ze erin stappen zonder dat fase twee is UITGEVOERD! Ze hebben 8 jaar gelachen met paars dat zich liet vangen aan beloften. Schandaal van gesproken zelfs. Awel, geen verschoningen. Voor mijn part mogen ze het goedkeuren, als ze erbij vermelden "sorry, we hebben de verkiezingen gepikt met idiote beloften." Dan mag het
__________________
Travis66 is offline  
Oud 25 februari 2008, 14:08   #15
Geert C
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 29 november 2007
Berichten: 15.670
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Travis66 Bekijk bericht
Neen, niet als ze erin stappen zonder dat fase twee is UITGEVOERD! Ze hebben 8 jaar gelachen met paars dat zich liet vangen aan beloften. Schandaal van gesproken zelfs. Awel, geen verschoningen. Voor mijn part mogen ze het goedkeuren, als ze erbij vermelden "sorry, we hebben de verkiezingen gepikt met idiote beloften." Dan mag het
Ze hebben niet beloofd in een regering te stappen zonder dat een grote staatshervorming was uitgevoerd, ze hebben beloofd niet in een regering te stappen zonder garanties op een grote staatshervorming. Met dit akkoord zijn er garanties, of niet soms? Je kan ook moeilijk een staatshervorming doorvoeren in het parlement vooraleer er een regering is...
__________________
Het ogenblik nadert, waarop grote beslissingen moeten worden genomen. Tegenover Europa staat een monsterverbond van sleur, onwetendheid, zelfzucht, verouderd nationalisme en volgzaamheid aan buitenlandse instructies.
De tegenstanders maken zich klaar voor de strijd. Sommigen kunnen wij overtuigen, anderen moeten wij verslaan; dat is het, waartoe wij mannen en vrouwen van onze volken oproepen.
Tezamen zullen wij overwinnen.
Geert C is offline  
Oud 25 februari 2008, 14:14   #16
Travis66
Europees Commissaris
 
Travis66's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 februari 2005
Berichten: 6.891
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geert C Bekijk bericht
Ze hebben niet beloofd in een regering te stappen zonder dat een grote staatshervorming was uitgevoerd, ze hebben beloofd niet in een regering te stappen zonder garanties op een grote staatshervorming. Met dit akkoord zijn er garanties, of niet soms? Je kan ook moeilijk een staatshervorming doorvoeren in het parlement vooraleer er een regering is...
Mja, uitgevoerd is wat overdreven. Als er in dat akkoord garanties staan, met handtekeningen, dan zwijg ik.
__________________
Travis66 is offline  
Oud 25 februari 2008, 14:15   #17
Geertje
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geertje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 september 2004
Locatie: Hoofdstad der holbewoners waar de Schelde op z'n mooist is en de gevangenen nog vrij rondlopen
Berichten: 13.284
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geert C Bekijk bericht
Hoe voorspelbaar... Ongeacht hoe goed het akkoord is, en daarover wens ik me in dit topic vooralsnog niet uit te spreken, de reactie hier zou sowieso "het is niet genoeg" geweest zijn. Elk akkoord staat voor sommigen hier gelijk aan "door de knieën gaan", ongeacht hoeveel toegevingen de Franstalige partijen moesten doen. Wat dat betreft waren de reacties hier dus erg voorspelbaar...
Het is vrij eenvoudig wat Vlaanderen wil : meer besturen zoals de vlaamse kiezer het wil. Dus : strenger strafbeleid, minder jobsvernietigende belasting, minder sintklaasoverheid. Dit staat volledig haaks op de franstalige ideeën : meer staat, meer belastingen, hieruit volgende meer werkloosheid, geen strafbeleid, ...

Maar idd, de staatshervorming zal nooit ver genoeg gaan voor velen.
Geertje is offline  
Oud 25 februari 2008, 14:16   #18
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Waarom hebben we eigenlijk nog politici nodig om die staatshervorming te doen? Heel Vlaanderen wist al weken dat het proces in twee fasen zou verlopen, en pas gisteren zeggen die pipo's dat ook.

Ja kijk ...
kan jij me zeggen waarom die fasen noodzakelijk zijn ???

als de wil er is om ook een tweede fase te realiseren, dan moet dit op pakwek drie weken tijd toch ook te onderhandelen zijn ?!

neenee, die fasen zijn noodzakelijk omdat er van die tweede fase niks komt. tenzij mss een pro-belgische recuperatie (cfr Matthias Declerq in DS van vandaag) ...

Vlaanderen zal betaald hebben (eigen zieken en gehandicapten blijven in de kou) ... en er zal geen grote staatshervorming zijn

Laatst gewijzigd door Anna List : 25 februari 2008 om 14:17.
Anna List is offline  
Oud 25 februari 2008, 14:18   #19
-=EXCALIBUR=-
Staatssecretaris
 
-=EXCALIBUR=-'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 september 2005
Locatie: Republic of Prozachstan
Berichten: 2.922
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geertje Bekijk bericht
Het is vrij eenvoudig wat Vlaanderen wil : meer besturen zoals de vlaamse kiezer het wil. Dus : strenger strafbeleid, minder jobsvernietigende belasting, minder sintklaasoverheid.
En niet vergeten: meer kinderbijslag.
-=EXCALIBUR=- is offline  
Oud 25 februari 2008, 14:19   #20
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geert C Bekijk bericht
Ik buig nederig het hoofd voor een dergelijk overwicht aan argumenten.

Totnogtoe heeft niemand het in dit topic over de inhoud van het akkoord gehad, er wordt geklaagd over Vlaamse "toegevingen", maar blijkbaar kan men er hier niet bijzeggen wat die "toegevingen" precies zijn... Veelzeggend, niet?
als Vlaanderen zijn eigen zieken en gehandicapten in de kou moet laten staan omdat ze financieel de federale overheid bijspringen ... dan noem jij dat wellicht ook geen toegeving ... ik noem dat onaanvaardbaar.
Anna List is offline  
 



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:56.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be