Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Wilt U liever een belgische staat, een onafhankelijk vlaanderen of een hereniging met Nederland?
onafhankelijk vlaanderen 234 34,41%
de huidige belgische staat 190 27,94%
een hereniging met Nederland 256 37,65%
Aantal stemmers: 680. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord
 
Discussietools
Oud 25 november 2002, 21:16   #161
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2002
Berichten: 12.386
Standaard

Volgens mij is het juist op aandringen van Engeland en Pruisen dat op het Congres van Wenen werd besloten de Nederlanden te herenigen, om zo een sterke staat te krijgen ten noorden van Frankrijk.

Verder was het denk ik vooral de Franstalige elite die aanstuurde op een scheiding in 1830, want er bleven ook veel katholieken bij Nederland.

Maar wat wil je nou eigenlijk aangeven met het kaartje, Otto?
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 november 2002, 22:48   #162
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 23 november 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 9.781
Standaard

Een mooi voorbeeld van Vlaams-Nederlandse samenwerking:

Het "Algemeen Dagblad" meldt:
Citaat:
Rotterdam onderzoekt of het samen met Antwerpen de Olympische Spelen kan organiseren. De combinatie van de twee havensteden zou zich dan voor de Zomerspelen van 2016 kandidaat stellen.


Het ambitieuze plan is afkomstig van Jan Rijpstra, Tweede-Kamerlid en sportwoordvoerder van de VVD.

Volgens hem heeft het EK voetbal van 2000 bewezen dat Nederland een groot sportevenement aankan. Rijpstra denkt voor de Olympische Spelen wederom aan een samenwerking met België. De politicus koos aan de Nederlandse kant meteen voor Rotterdam, dat hij `veruit de meest vooruitstrevende stad op sportgebied' noemt.

Rotterdam ziet wel wat in het idee. De wethouder van sport, Nico Janssens, gaat binnen afzienbare tijd de kwestie met zijn collega in Antwerpen bespreken. ,,Als we dit serieus willen onderzoeken, dan moeten we het snel doen'', aldus Janssens. ,,Ik zeg zeker niet dat het niet haalbaar is.''

Een probleem is dat volgens de reglementen van het IOC een combinatie van twee steden zich niet kandidaat kan stellen voor de Zomerspelen. Rijpstra hoopt echter dat daar verandering in kan worden gebracht. Met name omdat de huidige IOC-voorzitter (Jaques Rogge) een Belg is en hij misschien wel zou voelen voor de Olympische Spelen in zijn geboorteland.
Zou prachtig zijn, niet? En in 2016 is Vlaanderen zeker al onafhankelijk....!
Zeno! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 november 2002, 23:07   #163
Stefanie
Minister-President
 
Geregistreerd: 20 juli 2002
Berichten: 5.220
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door aeneas
Vlaanderen is geen Zuid-Nederland. Vlaanderen heeft een eigen culturele identiteit.
Vlaanderen is weldegelijk Zuid-Nederland. Zelfs onze eenvoudige boerenjongens die in opstand kwamen tegen de Franse bezetter (1798), zongen in hun liederen over de "Nederlanden". Hun Nederlanden. En er werd trouwens vurig gehoopt dat er uit de Republiek hulp zou komen!

Toen men trouwens eerder in opstand kwam tegen de Oostenrijkse keizer en de "Verenigde Nederlandse Staten" uitriep (verkeerdelijk vertaald in Belgische Staten), zocht het tijdelijk bewind in de zuidelijke Nederlanden onmiddellijk contact met Noord-Nederland. Men was de historische wortels duidelijk niet vergeten.

U blijkbaar wel.
Da's misschien allemaal wel waar, maar die Nederlanders zetten zelfs mensen die een LEVENSBEDREIGENDE ziekte hebben op een wachtlijst! Ik heb geen zin om, als ik ziek word, op zo'n wachtlijst te gaan staan.
Stefanie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 november 2002, 23:09   #164
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stefanie
Da's misschien allemaal wel waar, maar die Nederlanders zetten zelfs mensen die een LEVENSBEDREIGENDE ziekte hebben op een wachtlijst! Ik heb geen zin om, als ik ziek word, op zo'n wachtlijst te gaan staan.
Sedert wanneer betekent een samengaan een totale versmelting? Of het overnemen van elkaars negatieve punten???

Moeten we bij een samengaan niet eerder elkaar positieve verwezenlijkheden waarderen en van elkaar overnemen?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 november 2002, 23:13   #165
Stefanie
Minister-President
 
Geregistreerd: 20 juli 2002
Berichten: 5.220
Standaard

Jan, je hebt gelijk, maar toch... In de praktijk lopen de dingen soms anders dan in theorie. Wat je zegt klinkt heel mooi, maar ik zou, indien Vlaanderen wordt herenigd met Nederland, toch garanties willen dat er hier geen wachtlijsten komen.
Stefanie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 november 2002, 11:25   #166
Otto
Schepen
 
Otto's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 september 2002
Berichten: 423
Standaard

Jullie moeten die wachtlijsten niet overdrijven. Natuurlijk worden de urgente gevallen snel geholpen. De wachtlijsten nemen al reeds af en zijn binnen 1,5 jaar verdwenen, door efficientie. Ook wordt het verpleegstertekort opgevangen met Poolse zustertjes.

Met dat kaartje wilde ik niets anders aangeven dan dat Vlaanderen eigenlijk alleen het Westen van Vlaanderen is. Maar dat is natuurlijk bij een ieder bekend.

Gezamenlijk de olympische spelen organiseren lijkt me prachtig, hopelijk wint België dan eindelijk eens een medaille.
Otto is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 november 2002, 15:02   #167
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Otto
Met dat kaartje wilde ik niets anders aangeven dan dat Vlaanderen eigenlijk alleen het Westen van Vlaanderen is. Maar dat is natuurlijk bij een ieder bekend.
Het kaartje bewijst niets. Het gaat hier om de tweedeling tussen Oost- en West-Francië. In die tijd was er helemaal nog geen sprake van Vlamingen, Fransen, Nederlanders e.d. In die noordelijke gebieden woonden er Franken, aan de kusten Saksen, in het hoge noorden Friezen en hier en daar nog een handjevol Romeinen en verromeinste Galliërs (zoals te Tongeren).

Sedert de 19e eeuw staat de naam "Vlaanderen" voor heel het Nederlandstalig gebied in België; dat is het resultaat van een organische evolutie. Het zou larie zijn te beweren dat het huidige Polen niet Polen mag genoemd worden omdat in de Middeleeuwen het Poolse vorstendom niet lag waar de huidige Poolse staat ligt. Hetzelfde trouwens voor Frankrijk waarvan de oostelijke grens in de Middeleeuwen veel meer naar het westen lag dan nu het geval is.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 november 2002, 18:11   #168
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2002
Berichten: 12.386
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stefanie
Jan, je hebt gelijk, maar toch... In de praktijk lopen de dingen soms anders dan in theorie. Wat je zegt klinkt heel mooi, maar ik zou, indien Vlaanderen wordt herenigd met Nederland, toch garanties willen dat er hier geen wachtlijsten komen.
Maar wat denk je van een confederatie, Stefanie? Dan kan Vlaanderen zeker zijn eigen goede punten behouden. Het is eigenlijk net als met de Antillen: dat ze daar corrupt, chaotisch en arm zijn betekent ook niet dat Nederland al die slechte punten moet overnemen.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Otto
Met dat kaartje wilde ik niets anders aangeven dan dat Vlaanderen eigenlijk alleen het Westen van Vlaanderen is. Maar dat is natuurlijk bij een ieder bekend.
Maar wat heeft dat met de discussie te maken?

Citaat:
Gezamenlijk de olympische spelen organiseren lijkt me prachtig, hopelijk wint België dan eindelijk eens een medaille.
Otto, jongen, niet zo denigrerend, hè. België haalt ook wel medailles op de Spelen, ook op de Winterspelen. Trouwens, België was wel op het WK voetbal, terwijl ik het Amsterdams Elftal (ook wel Oranje genoemd) nergens op het WK heb gezien.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 november 2002, 19:18   #169
Knuppel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 115.899
Standaard

Dimitri schreef:


Citaat:
Met Nederland en Vlaanderen heb je samen 22 miljoen inwoners (met Brussel erbij 23 miljoen) en daarmee kunnen we aansluiten bij de grote landen (de grootste kleine landen hebben immers niet meer dan 10 miljoen inwoners). De Nederlanden zouden in ieder geval niet ondersneeuwen, zoals nu dreigt met de toetreding van Polen (39 miljoen) en Roemenië (22 miljoen).
Die landen zullen eerder een belangrijke rol spelen dan Nederland en België apart, terwijl de Nederlanden economisch veel sterker zijn, waarmee we als geheel zouden kunnen aanschuiven bij de G8 (of de G9 dan ).

Iedereen met een klein beetje hersens moet Dimitri hierin gelijk geven. Eendracht maakt macht. Zeker in Europa. Ofwel blijven we het "België" waar Vlaanderen ter plaatse blijft trappelen, of zelfs achteruit boert doordat Wallonië zijn vooruitgang belet, ofwel wordt er een structuur gezocht om met Nederland samen te werken. Uiteindelijk is ons systeem zoals we het vandaag kennen toch niet houdbaar. Niemand vraagt echter dat die constructie een "huwelijk" moet zijn. Op een ander forum noemde ik het een soort lat-relatie tussen de twee landen. In de praktijk komt dat dus neer op een vorm van confederalisme. Nu sukkelt men daar naartoe in België tussen Vlaanderen en Wallonië. Iedereen weet dat dit de zoveelste constructie is om het bestaan van dit verdampende land te rekken. Iedereen zou moeten weten dat een min of meer identieke constructie tussen Vlaanderen en Nederland veel wenselijker is.

De werkelijke machten van dit land zullen er echter alles aan doen om dat te verhinderen. Bovendien is er niet veel vertrouwen van de doorsnee Vlaming in zijn Nederlandse buur. We werden dan ook al bijna twee eeuwen geconditioneerd om dit zo te leren aanvoelen. Nederland zou dus best zelf de handen uit de mouwen steken om de banden tussen Vlaanderen en zichzelf weer aan te trekken. Het is immers ook in zijn voordeel meer gewicht in Europa te krijgen. Tot nu toe merk ik daar echter niet veel van, integendeel. Nederland maakt zich inzake bepaalde dossiers ( het spoor bijvoorbeeld) niet erg geliefd. Er zijn enkel wat zeer sporadische toenaderingspogingen van de Nederlandse enkeling. (zoals Dimitri hier) Jan Terlouw laat zich bijv. af en toe eens zien op een bijeenkomst die uitgaat van de Vlaamse Beweging.

Het zou dus wenselijk zijn dat Nederland meer en betere contacten zoekt met de Vlaamse regering van dit land. Die speelt vandaag nog altijd het slaafje van de Belgische, federale regering. Moest zij echter deugdelijk gemotiveerd worden om met een betere partner in zee te gaan dan die ze vandaag heeft, dan denk ik zij zich op termijn veel onafhankelijker gaat opstellen wat mogelijkheden tot verandering schept.

Om Stefanieke gerust te stellen nog dit: in een confederatie doet men enkel samen waar men het over eens is. Waar men het niet over eens geraakt doet men alleen.

Mijn enige, echte probleem is de monarchie in Nederland. Een monarchie is een instelling die niet meer die past in de 21 eeuw. Noch in België, noch in Nederland. En die zie in dus nog niet gauw verdwijnen in Nederland.
__________________
Panda:Er is niets mis met die uitspraak uit de mond van Toback of Francken.Uiteraard wel als dat uit de bek van PhDW zou komen.De eerste 2 zijn democraten, de laatste is een fascist.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 november 2002, 19:28   #170
Thomas Hx
Minister-President
 
Geregistreerd: 1 juli 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 4.701
Stuur een bericht via MSN naar Thomas Hx
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Thomas Heynderickx
oei, oei, oei! Ik hou het liever bij Antwerpen! Laten we Duitsland er buiten houden of strakst halen ze het nog is in ulder koppeke om nog is een bezoekske te brengen !

Er zijn ook veel politieke verschillen tussen Vlaanderen en Walonië, ik denk dan aan het verschil tussen CDA en CD&V, ook het verschil tussen de liberalen! Ook binnen links: sp en pvda! enz.

Ook de vakbonden zijn verenigd...

Thomas
Citaat:
Een samensmelting met Nederland? Dan beginnen we weer vanf nul hé! We komen dan wel overeen met taal (wat in België niet het geval is), maar onze cultuur en gewoontes zijn dan weer helemaal verschillend van Nederland. En op juridisch vlak? Het B.W. van Nederland is vernieuwd terwijl wij nog dat van 1804 hebben. In één klap aanpassen? Zullen we onder het gezag staan van Koningin Beatrix?

Ik kijk er niet echt naar uit hoor! We willen af van België en dan zou je dezelfde problemen zoeken met Nederland!
En wat als we van de Nederlanden inderdaad een federale of beter nog een confederale staat maken? Dan kunnen alle partijen en bevoegdheden gewoon gescheiden blijven en zitten we elkaar niet in de weg.
We zijn federale staten toch al gewoon !

Thomas
__________________
christelijke humanist en centrum-democraat
Thomas Hx is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 november 2002, 20:10   #171
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2002
Berichten: 12.386
Standaard

Dank je voor je reactie Knuppel. Ik ben het, uiteraard, grotendeels met je eens.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel
Iedereen met een klein beetje hersens moet Dimitri hierin gelijk geven.
Ja, maar iedereen met iets meer hersens mag dat ook.

Citaat:
Nederland zou dus best zelf de handen uit de mouwen steken om de banden tussen Vlaanderen en zichzelf weer aan te trekken. Het is immers ook in zijn voordeel meer gewicht in Europa te krijgen.
Tja, in Nederland denken veel mensen precies andersom: als Vlaanderen het wil, horen we het wel. Nederland is helaas niet zo'n ster in buitenlandse zaken op dit vlak. Zo heeft Portugal er jarenlang internationaal op aangedrongen dat er een oplossing voor Oost-Timor zou komen, terwijl de Nederlandse regering zich nauwelijks inzet voor de Molukken (en Nieuw-Guinea).

Citaat:
Mijn enige, echte probleem is de monarchie in Nederland. Een monarchie is een instelling die niet meer die past in de 21 eeuw. Noch in België, noch in Nederland. En die zie in dus nog niet gauw verdwijnen in Nederland.
Nee, dat gaat niet gebeuren. Volgens (betrouwbare) Nederlandse peilingen zijn 80 to 95% van de Nederlanders voor de monarchie, waarbij de meest betrouwbare peilingen (bijv. die van de dienst Kijkonderzoek, die ook al jaren de kijkcijfers peilt) eerder richting 95% gaan. Ik ben zelf ook voor de monarchie, omdat de Koningin wel werkt voor d'r geld, de familie een band heeft met (de geschiedenis van) ons land en ik het alternatief gewoon heel slecht vind: nòg een partijpolitiek bestuurder. Alleen een situatie zonder staatshoofd is misschien wat, maar dat wordt natuurlijk lastig.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 november 2002, 11:28   #172
Otto
Schepen
 
Otto's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 september 2002
Berichten: 423
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
Dank je voor je reactie Knuppel. Ik ben het, uiteraard, grotendeels met je eens.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel
Iedereen met een klein beetje hersens moet Dimitri hierin gelijk geven.
Ja, maar iedereen met iets meer hersens mag dat ook.

Citaat:
Nederland zou dus best zelf de handen uit de mouwen steken om de banden tussen Vlaanderen en zichzelf weer aan te trekken. Het is immers ook in zijn voordeel meer gewicht in Europa te krijgen.
Tja, in Nederland denken veel mensen precies andersom: als Vlaanderen het wil, horen we het wel. Nederland is helaas niet zo'n ster in buitenlandse zaken op dit vlak. Zo heeft Portugal er jarenlang internationaal op aangedrongen dat er een oplossing voor Oost-Timor zou komen, terwijl de Nederlandse regering zich nauwelijks inzet voor de Molukken (en Nieuw-Guinea).

Dat was omdat Timor nog altijd Potugees grondgebied was. Nederland heeft onder druk van de Amerikanen zelfs de christelijke nederlandsgezinde Molukken en het primitieve Papua-Nieuwe Guinea moeten afstaan. Nederland was uitgespeeld daar.

Citaat:
Mijn enige, echte probleem is de monarchie in Nederland. Een monarchie is een instelling die niet meer die past in de 21 eeuw. Noch in België, noch in Nederland. En die zie in dus nog niet gauw verdwijnen in Nederland.
Nee, dat gaat niet gebeuren. Volgens (betrouwbare) Nederlandse peilingen zijn 80 to 95% van de Nederlanders voor de monarchie, waarbij de meest betrouwbare peilingen (bijv. die van de dienst Kijkonderzoek, die ook al jaren de kijkcijfers peilt) eerder richting 95% gaan. Ik ben zelf ook voor de monarchie, omdat de Koningin wel werkt voor d'r geld, de familie een band heeft met (de geschiedenis van) ons land en ik het alternatief gewoon heel slecht vind: nòg een partijpolitiek bestuurder. Alleen een situatie zonder staatshoofd is misschien wat, maar dat wordt natuurlijk lastig.
Ik denk dat de Belgen best kunnen leven met een oranje als staatshoofd, Zij moeten niet vergeten dat Maurits hen bevrijd heeft van de Spanjaarden. Een familie die zijn sporen verdiend heeft, dat kan Albert niet zeggen.
Otto is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 november 2002, 11:30   #173
Otto
Schepen
 
Otto's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 september 2002
Berichten: 423
Standaard

Citaat:
Citaat:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
Dank je voor je reactie Knuppel. Ik ben het, uiteraard, grotendeels met je eens.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel
Iedereen met een klein beetje hersens moet Dimitri hierin gelijk geven.
Ja, maar iedereen met iets meer hersens mag dat ook.

Citaat:
Nederland zou dus best zelf de handen uit de mouwen steken om de banden tussen Vlaanderen en zichzelf weer aan te trekken. Het is immers ook in zijn voordeel meer gewicht in Europa te krijgen.
Tja, in Nederland denken veel mensen precies andersom: als Vlaanderen het wil, horen we het wel. Nederland is helaas niet zo'n ster in buitenlandse zaken op dit vlak. Zo heeft Portugal er jarenlang internationaal op aangedrongen dat er een oplossing voor Oost-Timor zou komen, terwijl de Nederlandse regering zich nauwelijks inzet voor de Molukken (en Nieuw-Guinea).
Dat was omdat Timor nog altijd Potugees grondgebied was. Nederland heeft onder druk van de Amerikanen zelfs de christelijke nederlandsgezinde Molukken en het primitieve Papua-Nieuwe Guinea moeten afstaan. Nederland was uitgespeeld daar.

Citaat:
Citaat:
Mijn enige, echte probleem is de monarchie in Nederland. Een monarchie is een instelling die niet meer die past in de 21 eeuw. Noch in België, noch in Nederland. En die zie in dus nog niet gauw verdwijnen in Nederland.
Nee, dat gaat niet gebeuren. Volgens (betrouwbare) Nederlandse peilingen zijn 80 to 95% van de Nederlanders voor de monarchie, waarbij de meest betrouwbare peilingen (bijv. die van de dienst Kijkonderzoek, die ook al jaren de kijkcijfers peilt) eerder richting 95% gaan. Ik ben zelf ook voor de monarchie, omdat de Koningin wel werkt voor d'r geld, de familie een band heeft met (de geschiedenis van) ons land en ik het alternatief gewoon heel slecht vind: nòg een partijpolitiek bestuurder. Alleen een situatie zonder staatshoofd is misschien wat, maar dat wordt natuurlijk lastig.
Citaat:
Ik denk dat de Belgen best kunnen leven met een oranje als staatshoofd, Zij moeten niet vergeten dat Maurits hen bevrijd heeft van de Spanjaarden. Een familie die zijn sporen verdiend heeft, dat kan Albert niet zeggen.
Otto is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 november 2002, 14:58   #174
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2002
Berichten: 12.386
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Otto
Dat was omdat Timor nog altijd Potugees grondgebied was. Nederland heeft onder druk van de Amerikanen zelfs de christelijke nederlandsgezinde Molukken en het primitieve Papua-Nieuwe Guinea moeten afstaan. Nederland was uitgespeeld daar.
Nou, dat ben ik niet helemaal met je eens.
De Molukken waren in 1949 een deelstaat van de onafhankelijk geworden Federale Staten van Indonesië, maar in 1950 verklaarde de 'deelstaat' (Zuid-)Molukken zich onafhankelijk, zich beroepend op het zelfbeschikkingsrecht, toen Soekarno van Indonesië een eenheidstaat wilde maken. Het Indonesische leger viel de Molukken binnen, waarop de RMS (Republik Maluku Selatan, Republiek der Zuid-Molukken) de hulp inriep van Nederland vanwege de goede relaties van veel Molukkers in het voormalige KNIL (Koninklijk Nederlandsch-Indisch Leger). Nederland was alleen onder gerechtelijke dwang bereid om de KNIL-militairen 'tijdelijk' (ze zitten hiernog steeds met hun nakomelingen) op te vangen. Verder is er nauwelijks actie ondernomen door Nederland om te pleiten voor de onafhankelijkheid van de Molukken. Nederland heeft de RMS volgens mij zelfs nooit erkend.

In het geval van Nieuw-Guinea, dat tot 1962 Nederlands bleef, heb je gelijk dat het onder dwang van de Amerikanen was dat Nederland het gebied moest opgeven. Voor de Amerikanen was waarschijnlijk het belangrijkste argument niet dat het gebied onafhankelijk zou kunnen worden, maar dat Indonesië zijn zin kreeg en het gebied kon annexeren, zodat het als kapitalistisch land te vriend gehouden werd in de Koude Oorlog tegen het communisme. Nederland droeg de soevereiniteit over aan de VN, die het gebied zonder de bevolking iets te vragen overdroeg aan Indonesië. Er zou later nog een volksraadpleging komen in Nieuw-Guinea, maar het werd uiteindelijk in 1969 een stamhoofdenraadpleging, waarbij de stamhoofden massaal omgekocht of bedreigd werden om voor Indonesië te stemmen. Ook hier had Nederland bezwaar kunnen maken, want het was een weinig democratische beslissing om het gebied Indonesisch te maken. De Papoea's vinden dat Nederland mede verantwoordelijk is voor de Indonesische overheersing en daar zit een kern van waarheid in. Als het gebied bijv. van Frankrijk zou zijn geweest, was het echt niet zomaar aan de VN en Indonesië weggegeven!

Voor Nederland was blijkbaar de handelsrelatie met Indonesië steeds belangrijker dan de rechten van de Molukkers en de Papoea's. Jammer.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 november 2002, 15:34   #175
SDB
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 27 november 2002
Berichten: 31
Standaard

Voor Vlaanderen is het het beste om meteen onafhankelijk te worden, zodat ze af zijn van Wallonië, dat nu een blok aan het been is.
Na verloop van tijd moet er dan een hereniging met Nederland tot stand komen.
SDB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 november 2002, 16:04   #176
Thomas Hx
Minister-President
 
Geregistreerd: 1 juli 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 4.701
Stuur een bericht via MSN naar Thomas Hx
Standaard

pfffffffffff, heeft iemand zich al afgevraagd of de Nederlanders dat goed vinden?

Thomas
__________________
christelijke humanist en centrum-democraat
Thomas Hx is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 november 2002, 16:06   #177
SDB
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 27 november 2002
Berichten: 31
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Thomas Heynderickx
pfffffffffff, heeft iemand zich al afgevraagd of de Nederlanders dat goed vinden?

Thomas
Die hebben daar niets op tegen. Maar er heerst meer zoiets van "Als de Vlamingen het willen, dan horen we het wel".
Jammer, want Vlaanderen en Nederland passen meer bij elkaar dan Vlaanderen en ontwikkelingsgebied Wallonië.
SDB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 november 2002, 16:07   #178
Thomas Hx
Minister-President
 
Geregistreerd: 1 juli 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 4.701
Stuur een bericht via MSN naar Thomas Hx
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SDB
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Thomas Heynderickx
pfffffffffff, heeft iemand zich al afgevraagd of de Nederlanders dat goed vinden?

Thomas
Die hebben daar niets op tegen. Maar er heerst meer zoiets van "Als de Vlamingen het willen, dan horen we het wel".
Jammer, want Vlaanderen en Nederland passen meer bij elkaar dan Vlaanderen en ontwikkelingsgebied Wallonië.
Ik wil gewoon een onafhankelijk Vlaanderen

Thomas
__________________
christelijke humanist en centrum-democraat
Thomas Hx is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 november 2002, 16:18   #179
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Thomas Heynderickx
Ik wil gewoon een onafhankelijk Vlaanderen
U hebt nog altijd niet gezegd waarom u zo tegen een hereniging van Vlaanderen en Nederland is.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 november 2002, 18:01   #180
Thomas Hx
Minister-President
 
Geregistreerd: 1 juli 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 4.701
Stuur een bericht via MSN naar Thomas Hx
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Thomas Heynderickx
Ik wil gewoon een onafhankelijk Vlaanderen
U hebt nog altijd niet gezegd waarom u zo tegen een hereniging van Vlaanderen en Nederland is.
Jawel zene:

gezondheidszorg, vzw's, onderwijs, veiligheid ( niet dat die bij ons zo goed is! ) enzo...

Hebt gij ze al gezegd?

Thomas
__________________
christelijke humanist en centrum-democraat
Thomas Hx is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:21.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be