Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 5 mei 2018, 22:39   #61
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Piero's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 15.530
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Dan volgen we eventjes uw redenering: een vader mag dus zijn eigen kind doodslaan, net als een vrouw het kind haar moederschoot uit de weg mag ruimen.

Bedoelt u dit?
U draaft door. Maar u weet heel goed dat er samenlevingen zijn, of waren, waar dat inderdaad kon gebeuren. En verder vergeet u kennelijk dat een kind voor de wet een natuurlijk persson is.
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 mei 2018, 22:43   #62
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
U draaft door. Maar u weet heel goed dat er samenlevingen zijn, of waren, waar dat inderdaad kon gebeuren. En verder vergeet u kennelijk dat een kind voor de wet een natuurlijk persson is.
Ik draaf geenszins door. Ik redeneer gewoon verder op basis van uw eigen premissen.

Als u de notie "natuurlijk persoon" hier aanbrengt, kan men zich logischerwijze de vraag stellen waarom een vrouw dan haar acht maanden oude vrucht niet zou mogen laten aborteren. Het is immers juridisch geen natuurlijk persoon.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 mei 2018, 23:04   #63
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Piero's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 15.530
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ik draaf geenszins door. Ik redeneer gewoon verder op basis van uw eigen premissen.

Als u de notie "natuurlijk persoon" hier aanbrengt, kan men zich logischerwijze de vraag stellen waarom een vrouw dan haar acht maanden oude vrucht niet zou mogen laten aborteren. Het is immers juridisch geen natuurlijk persoon.
Dat is een goede vraag.
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 mei 2018, 07:18   #64
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.297
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Altijd heel opvallend welke aanvallende bewoordingen er boven komen als abortusverdedigers geconfronteerd worden met mensen die het leven tegen een doodscultuur als de huidige verdedigen. Steevast wordt er uitgepakt met "jullie moeten jullie niet moeien".

Hoe moeien we ons dan wel door "ons gedacht te zeggen"?

En waarom zouden wij niet meer mogen doen dan "ons gedacht te zeggen"? Om welke reden zouden wij niet mogen streven naar een wetsverandering? Of om welke reden zou wij onze mening niet mogen verspreiden in woord en geschrift?
Ge moogt natuurlijk wel dat allemaal zeggen, schrijven, zingen en doen wat ge wilt.
Maar het is en blijft moeien met een ander.
Dat past niet meer in de Vlaamse cultuur.
Dus antwoorden wij dat ge moet stoppen met zagen. En als ge toch blijft zagen, dan maken wij onze woorden iets explicieter.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 mei 2018, 11:53   #65
harriechristus
Secretaris-Generaal VN
 
harriechristus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 27.783
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boadicea Bekijk bericht
Ik wil even mijn ongenoegen uiten over het feit dat in België de vrijheid van religie en levensbeschouwing herkend wordt.

Toch heeft u niet het recht mee te beslissen, want de overheid gebruikt uw geld ook om dingen te financieren, die tegen uw principes in kunnen gaan.
De overheid kan niet aan ieders persoonlijke principes beantwoorden, dat is een onmogelijkheid.

De democratie steunt dan ook op de wensen van de algemene meerderheid.
__________________
Lees de Nieuwe Bijbel over Gods Rijk in de microkosmos. En bezie ook Twitter en facebook.
harriechristus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 mei 2018, 12:58   #66
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Ge moogt natuurlijk wel dat allemaal zeggen, schrijven, zingen en doen wat ge wilt.
Maar het is en blijft moeien met een ander.
Dat past niet meer in de Vlaamse cultuur.
Dus antwoorden wij dat ge moet stoppen met zagen. En als ge toch blijft zagen, dan maken wij onze woorden iets explicieter.
Wees dan consequent met uzelf. Dat bent u nu helemaal niet, want uit bemoeizucht begint u mij voor te schrijven wat ik al dan niet moet doen. Uw "stop met zagen" is bijgevolg in volledige tegenspraak met uw uitspraak "bemoeizucht past niet meer in de Vlaamse cultuur".

Geen bemoeizucht? Wel, laat iedereen zijn zeg doen, ook al bent u er niet mee akkoord. Enkel die houding getuigt dan van enig consequent denken.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 mei 2018, 08:57   #67
harriechristus
Secretaris-Generaal VN
 
harriechristus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 27.783
Standaard

De vrouw is geen kip die aan de lopende band eieren moet leggen, die tijd is gelukkig voorbij.
Baas in eigen buik en het kind heeft het recht gewild en bemind te zijn en de moeder van haar kant heeft dat recht ook: haar kind te willen en niet als een ongeluk haar leven te verpesten.

Dat is de moderne hogere mentaliteit.
__________________
Lees de Nieuwe Bijbel over Gods Rijk in de microkosmos. En bezie ook Twitter en facebook.
harriechristus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 mei 2018, 21:06   #68
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door harriechristus Bekijk bericht
De vrouw is geen kip die aan de lopende band eieren moet leggen, die tijd is gelukkig voorbij.
Baas in eigen buik en het kind heeft het recht gewild en bemind te zijn en de moeder van haar kant heeft dat recht ook: haar kind te willen en niet als een ongeluk haar leven te verpesten.

Dat is de moderne hogere mentaliteit.
Juist de lagere mentaliteit: het doden van pril menselijk leven voor eigen comfort en gemak.

Als het echt te doen is om wat u schrijft, gebruikt men veilige voorbehoedsmiddelen en gaat men verantwoord om met seksualiteit.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 mei 2018, 07:38   #69
harriechristus
Secretaris-Generaal VN
 
harriechristus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 27.783
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Juist de lagere mentaliteit: het doden van pril menselijk leven voor eigen comfort en gemak.

Als het echt te doen is om wat u schrijft, gebruikt men veilige voorbehoedsmiddelen en gaat men verantwoord om met seksualiteit.
Ook met de voorbehoedmiddelen wil het wel eens mis gaan.
Bovendien nog dat die ellendige Paus dat ook nog eens verbiedt.

Niet elke bevruchting behoeft noodzakelijk leven op te brengen, dat is niet zo in de natuur en dat behoeft ook bij de mens niet zo te zijn.
Bovendien zijn er al veel te veel van de kleine huilebalken op de wereld.
De wereld lijdt aan overbevolking en daarom is ook in dat opzicht een veel betere ethiek noodzakelijk willen we straks niet allen ten onder gaan.
__________________
Lees de Nieuwe Bijbel over Gods Rijk in de microkosmos. En bezie ook Twitter en facebook.
harriechristus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 mei 2018, 08:10   #70
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.297
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Wees dan consequent met uzelf. Dat bent u nu helemaal niet, want uit bemoeizucht begint u mij voor te schrijven wat ik al dan niet moet doen. Uw "stop met zagen" is bijgevolg in volledige tegenspraak met uw uitspraak "bemoeizucht past niet meer in de Vlaamse cultuur".

Geen bemoeizucht? Wel, laat iedereen zijn zeg doen, ook al bent u er niet mee akkoord. Enkel die houding getuigt dan van enig consequent denken.
Ik moet helemaal niet consequent te zijn.
Ik volg gewoon de actuele Vlaamse cultuur.
En als die niet consequent zou zijn, tante pis. Et alors?
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 mei 2018, 08:36   #71
Aton
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 28 september 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 9.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door harriechristus Bekijk bericht
Ook met de voorbehoedmiddelen wil het wel eens mis gaan.
Bovendien nog dat die ellendige Paus dat ook nog eens verbiedt.

Niet elke bevruchting behoeft noodzakelijk leven op te brengen, dat is niet zo in de natuur en dat behoeft ook bij de mens niet zo te zijn.
Bovendien zijn er al veel te veel van de kleine huilebalken op de wereld.
De wereld lijdt aan overbevolking en daarom is ook in dat opzicht een veel betere ethiek noodzakelijk willen we straks niet allen ten onder gaan.
Volkomen mee eens !!
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 mei 2018, 12:25   #72
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.297
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Wees dan consequent met uzelf. Dat bent u nu helemaal niet, want uit bemoeizucht begint u mij voor te schrijven wat ik al dan niet moet doen. Uw "stop met zagen" is bijgevolg in volledige tegenspraak met uw uitspraak "bemoeizucht past niet meer in de Vlaamse cultuur".

Geen bemoeizucht? Wel, laat iedereen zijn zeg doen, ook al bent u er niet mee akkoord. Enkel die houding getuigt dan van enig consequent denken.
Allez, ik zal ernstiger reageren dan daarnet.

Het is geen kwestie van helemaal niet moeien, of met alles moeien.
Er zit daar een maatschappelijke spanning tussen.
Ten slotte is elke wet een vorm van moeien of van dwang.

Het is inmiddels dus wel zo: de gemiddelde Vlaming is voor abortus en erkent het principe van baas in eigen buik.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 mei 2018, 17:33   #73
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Ik moet helemaal niet consequent te zijn.
Ik volg gewoon de actuele Vlaamse cultuur.
En als die niet consequent zou zijn, tante pis. Et alors?
Wat u zelf niet doet, kunt niet van anderen verwachten. Zo eenvoudig zit dat.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 mei 2018, 17:34   #74
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Allez, ik zal ernstiger reageren dan daarnet.

Het is geen kwestie van helemaal niet moeien, of met alles moeien.
Er zit daar een maatschappelijke spanning tussen.
Ten slotte is elke wet een vorm van moeien of van dwang.

Het is inmiddels dus wel zo: de gemiddelde Vlaming is voor abortus en erkent het principe van baas in eigen buik.
Et alors?

Ik voel geen noodzaak om de opvattingen van "de gemiddelde Vlaming" op dat vlak te volgen. En laat het nu zo zijn dat de overheid het mogelijk maakt dat ik die vrijheid kan hebben.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 mei 2018, 17:36   #75
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door harriechristus Bekijk bericht
Ook met de voorbehoedmiddelen wil het wel eens mis gaan.
Bovendien nog dat die ellendige Paus dat ook nog eens verbiedt.

Niet elke bevruchting behoeft noodzakelijk leven op te brengen, dat is niet zo in de natuur en dat behoeft ook bij de mens niet zo te zijn.
Bovendien zijn er al veel te veel van de kleine huilebalken op de wereld.
De wereld lijdt aan overbevolking en daarom is ook in dat opzicht een veel betere ethiek noodzakelijk willen we straks niet allen ten onder gaan.
Je ziet hoe overbevolkt we hier in het Westen zijn: er is een dermate uitdunning van de jonge generaties dat ze niet meer in staat zijn om de vergrijzing het hoofd te bieden.

Luistert u trouwens naar de paus?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 mei 2018, 17:49   #76
Aton
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 28 september 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 9.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Je ziet hoe overbevolkt we hier in het Westen zijn: er is een dermate uitdunning van de jonge generaties dat ze niet meer in staat zijn om de vergrijzing het hoofd te bieden.
Maak je maar meer zorgen over de explosieve groei van de jongere generatie. Jij gaat daar niet direct last van hebben, maar wel je kleinkinderen. Ik mag er niet aan denken, en jij wilt er niet aan denken.
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 mei 2018, 17:52   #77
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.826
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Zoals al eerder gezegd: uw bewoordingen zijn totaal ongebruikelijk en alvast niet-juridisch.
Zeker is dit juridisch. Een natuurlijke persoon als rechtssubject is nu eenmaal een mens. Met een menselijk lichaam. Een ‘geest’ kan in ons rechtssysteem niet eigenaar zijn van een huis. Een dier evenmin. In die zin is juridisch de eigendom verbonden aan een menselijk lichaam, zijnde een natuurlijke (rechts)persoon en tevens rechtssubject.

De wetgever heeft echter ook rechtspersoonlijkheid verleend aan sommige niet-natuurlijke rechtspersonen. Bijvoorbeeld handelmaatschappijen. Dat zijn geen natuurlijke personen maar (fictieve) rechtspersonen. Zij kunnen in bepaalde gevallen in rechte optreden en voor daden die door de wet zijn vastgelegd.

Kortom, dat de eigendom verbonden is met natuurlijke personen en dat dus in dit geval het menselijk lichaam verbonden is met de eigendom is nogal wiedes.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 8 mei 2018 om 18:20.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 mei 2018, 18:06   #78
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Zeker is dit juridisch.
Heel eenvoudige toetssteen: citeer uit de wetgeving.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 mei 2018, 18:08   #79
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.826
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Heel eenvoudige toetssteen: citeer uit de wetgeving.
Gelieve u te verdiepen in het Belgisch recht.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 8 mei 2018 om 18:17.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 mei 2018, 18:19   #80
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.826
Standaard

/

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 8 mei 2018 om 18:19.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:51.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be