Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Economie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Economie Hier kan je discussiëren over economie en staatsschuld

Antwoord
 
Discussietools
Oud 12 juni 2012, 20:22   #81
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nunt Bekijk bericht
Das waar. Maar de relevante vraag is: Is de staat een oplossing? Ten eerste, is het niet zo dat in een democratie er regelmatig een machtswissel hoeft te zijn. De CVP bleef bvb 40 jaar lang aan de macht. Ten tweede, zijn er ook posities binnen de staat die permanent zijn: ambtenaren en legerofficieren. Ten derde, is het ook totaal niet nodig dat je eerst 10 jaar aan de macht bent voor je een dictatuur kan installeren. Nazi Duitsland is hier een goed voorbeeld. Dat was ook een soort democratie, en op erg korte tijd slaagde een nieuwkomer er in om zich tot absolute leider te laten verklaren.

Privé beveiligingsfirma's kunnen een lange termijn strategie hebben om de dominante geweldenaar te worden. Maar het grote verschil is dat die firma dan volledig zelf op eigen kosten dat geweldsapparaat moet uitbouwen. In tegenstelling tot een staat, waar je gewoon het bestaand geweldsapparaat kan overnemen. Om zo een geweldsapparaat uit te bouwen heb je de steun nodig van verschillende stakeholders: aandeelhouders, klanten, leveranciers, kredietinstellingen, gemeenschap,... Het lijkt mij helemaal niet evident om dat te realiseren. Het lijkt mij wel mogelijk. Maar is een overheid echt een veel betere oplossing hiervoor? Daar twijfel ik toch aan.


Das waar, niemand ontkent dat. Maar acht je dan echt nog een staat noodzakelijk om ons te beschermen van geweld? Is dat echt zo een betere oplossing dan een anarchie?

Is het niet veel beter om te zeggen: we erkennen dan uit een staat en een anarchie een geweldenaar kan groeien. Maar omdat de staat al een de facto een geweldenaar is, verkiezen we beter een anarchie boven een staat?
Ik moet zeggen dat uw argumenten wel steek houden...
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:49.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be