Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Economie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Economie Hier kan je discussiëren over economie en staatsschuld

Antwoord
 
Discussietools
Oud 11 december 2011, 15:25   #41
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Het is superlogisch dat wie de concurrent rijk maakt en zijn eigen kamp verarmd er om den duur slecht van af komt.
Dat is heel kortichtig handelen ten voordele van zichzelf...tijdelijk.
Er is wel niet zoiets als "eigen kamp" tenzij je "geografisch dichtbij" bedoelt.
Een ondernemer die in Azie gaat produceren, die zijn "eigen kamp" zit eigenlijk deels in Azie he, zelfs al woont hij hier, en zijn bron van rijkdom komt uit zijn bijdrage in Azie. Het kan die ondernemer dan ook niet veel schelen dat men hier arm zou worden.

Aziaten zijn evenveel waard als buren, he.

En als IEDEREEN een ondernemer zou zijn, dan zijn er weer geen problemen meer, zou ik denken. Als wij allemaal ons fabriekske zouden hebben in China, dan is dat helemaal niet erg dat wij die spullen ginder laten maken om er hier van te genieten.

Het probleem is dat de meeste mensen geen ondernemers zijn. Mijn theorietje over werkloosheid is trouwens ook dat het hem om een gebrek aan ondernemerschap gaat (naast de klassieke economische argumenten voor werkloosheid, namelijk te lage rendement van zijn arbeid, en teveel mogelijkheden om substitutie inkomens te bekomen).

Laatst gewijzigd door patrickve : 11 december 2011 om 15:27.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 december 2011, 15:56   #42
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Er is wel niet zoiets als "eigen kamp" tenzij je "geografisch dichtbij" bedoelt.
Een ondernemer die in Azie gaat produceren, die zijn "eigen kamp" zit eigenlijk deels in Azie he, zelfs al woont hij hier, en zijn bron van rijkdom komt uit zijn bijdrage in Azie. Het kan die ondernemer dan ook niet veel schelen dat men hier arm zou worden.

Aziaten zijn evenveel waard als buren, he.

En als IEDEREEN een ondernemer zou zijn, dan zijn er weer geen problemen meer, zou ik denken. Als wij allemaal ons fabriekske zouden hebben in China, dan is dat helemaal niet erg dat wij die spullen ginder laten maken om er hier van te genieten.

Het probleem is dat de meeste mensen geen ondernemers zijn. Mijn theorietje over werkloosheid is trouwens ook dat het hem om een gebrek aan ondernemerschap gaat (naast de klassieke economische argumenten voor werkloosheid, namelijk te lage rendement van zijn arbeid, en teveel mogelijkheden om substitutie inkomens te bekomen).
Patrick er zijn zo van die dingen die vele mensen tegenwoordig niet meer verstaan precies.
Als ik een ondernemer ben en u ook één, en ik geef mijn werk aan u uitbesteed dan ben ik u rijk aan het maken.
Als daar dan nog een paar landsgrenzen tussenzit kom ik uit op een probleem.
U niet, u doet mijn werk immers.
Het zal zelfs zover komen dat u mij niet meer nodig hebt na een tijd. Of overkoopt.
U kan nu zeggen "dat is mijn probleem niet en die ondernemer doet zijn goesting". Precies zoals in bovenstaande dus.
Jamaar Patrick als ze allemaal weg zijn heb je het vlaggen hé?


Tjonge mensen zijn toch kortzichtig soms.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 december 2011, 20:04   #43
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Patrick er zijn zo van die dingen die vele mensen tegenwoordig niet meer verstaan precies.
Als ik een ondernemer ben en u ook één, en ik geef mijn werk aan u uitbesteed dan ben ik u rijk aan het maken.
Als daar dan nog een paar landsgrenzen tussenzit kom ik uit op een probleem.
U niet, u doet mijn werk immers.
Het zal zelfs zover komen dat u mij niet meer nodig hebt na een tijd. Of overkoopt.
U kan nu zeggen "dat is mijn probleem niet en die ondernemer doet zijn goesting". Precies zoals in bovenstaande dus.
Jamaar Patrick als ze allemaal weg zijn heb je het vlaggen hé?


Tjonge mensen zijn toch kortzichtig soms.
Ik zie niet goed in waarom. Als ze "allemaal weg zijn" dan is het hier een economisch kerkhof, en dan gaan er geen sociale uitkeringen meer kunnen zijn, dan is er een grote armoede en zullen mensen heel blij zijn voor een brood of een bol rijst een dag te werken. Op dat ogenblik zijn er HIER veel goeiekope resources qua arbeid, en wordt het heel interessant voor bijvoorbeeld Aziaten om bij ons in onze lage loon landen komen te produceren.

En op die manier komt de rijkdom weer terug, he.

Wat we nu gewoon vaststellen, is dat onze pretentie groter is dan wat we waard zijn, in vergelijking met een Chinees of een Indier. De markt is heel weinig racistisch, en maakt dus dat die minder pretentieuze, en veel productievere Chinees eerder het recht krijgt om een extra bol rijst te eten, eerder dan die stoever van een Europeaan die voor dezelfde inspanning blijkbaar een Golfke moet hebben.
De dag dat die Europeaan met dezelfde bol rijst kontent is als die Chinees, gaan er geen problemen van delocalisatie meer zijn.

Maar wij, Europeanen, hebben een ander probleem. Stel nu dat we tot inkeer komen, en dat we zelf voor een bol rijst wel willen doen wat die Chinezen ook voor een bol rijst doen. Awel, zelfs dan gaat het niet, want ondertussen hebben we een systeem opgezet dat als een werkgever een werknemer 1 bol rijst in zijn pollekes geeft, hij nog 2 of 3 bollen rijst aan anderen moet uitdelen die niks doen.

Dus zelfs al zijn wij kontent met onze ene bol rijst zoals die Chinees, zijn we nogaltijd 4 keer duurder dan die Chinees, omdat er 3 anderen van ons een bol rijst moeten krijgen om niks te doen, omdat ze te oud, te jong, te dom, te groot, te klein, te intelligent, te dislexisch, te ditte of te datte zijn.

Laatst gewijzigd door patrickve : 11 december 2011 om 20:09.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 december 2011, 21:27   #44
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Ik zie niet goed in waarom. Als ze "allemaal weg zijn" dan is het hier een economisch kerkhof, en dan gaan er geen sociale uitkeringen meer kunnen zijn, dan is er een grote armoede en zullen mensen heel blij zijn voor een brood of een bol rijst een dag te werken. Op dat ogenblik zijn er HIER veel goeiekope resources qua arbeid, en wordt het heel interessant voor bijvoorbeeld Aziaten om bij ons in onze lage loon landen komen te produceren.

En op die manier komt de rijkdom weer terug, he.

Wat we nu gewoon vaststellen, is dat onze pretentie groter is dan wat we waard zijn, in vergelijking met een Chinees of een Indier. De markt is heel weinig racistisch, en maakt dus dat die minder pretentieuze, en veel productievere Chinees eerder het recht krijgt om een extra bol rijst te eten, eerder dan die stoever van een Europeaan die voor dezelfde inspanning blijkbaar een Golfke moet hebben.
De dag dat die Europeaan met dezelfde bol rijst kontent is als die Chinees, gaan er geen problemen van delocalisatie meer zijn.

Maar wij, Europeanen, hebben een ander probleem. Stel nu dat we tot inkeer komen, en dat we zelf voor een bol rijst wel willen doen wat die Chinezen ook voor een bol rijst doen. Awel, zelfs dan gaat het niet, want ondertussen hebben we een systeem opgezet dat als een werkgever een werknemer 1 bol rijst in zijn pollekes geeft, hij nog 2 of 3 bollen rijst aan anderen moet uitdelen die niks doen.

Dus zelfs al zijn wij kontent met onze ene bol rijst zoals die Chinees, zijn we nogaltijd 4 keer duurder dan die Chinees, omdat er 3 anderen van ons een bol rijst moeten krijgen om niks te doen, omdat ze te oud, te jong, te dom, te groot, te klein, te intelligent, te dislexisch, te ditte of te datte zijn.
Kijk het zit zo hé.
Gans de industriele ontwikkeling die we hier hebben opgebouwd in de jaren voor de grote verhuis is onze eigendom, onze intellectuele eigendom en van niemand anders.
Dat er veel te veel egoistische zakenmensen tussen zaten die liever een ander rijk zitten te maken en tussendoor ook zichzelf natuurlijk is de nagel van onze doodskist.

Laten we wel wezen, wie destijds in de jaren van de koude oorlog en het ijzeren gordijn industriele "geheimen" (lees bv een nieuwe relais of zo) doorverkochten aan Russen, kon indien gepakt...de rest van zijn leven in de cel gaan zitten.
Nu niet dat onze ingenieurs zich daar veel van aantrokken want ze verkochten het allemaal aan de lopende band natuurlijk. Ze spraken natuurlijk af ergens naast het ijzeren gordijn. Nietwaar heren ingenieurs ?

Maar het punt is dat we een leegloop hebben ondergaan van wat onze eigendom is (jawel) naar China en noem maar op. Omgekeerd zouden ze er zeker de gevolgen van ondervinden.

Dus back to bussines en breng terug wat ooit is verhuisd. En pas dan zal het herstel beginnen werken als een antibioticum tegen een zware parasiet.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2011, 08:34   #45
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Kijk het zit zo hé.
Gans de industriele ontwikkeling die we hier hebben opgebouwd in de jaren voor de grote verhuis is onze eigendom, onze intellectuele eigendom en van niemand anders.
Dat er veel te veel egoistische zakenmensen tussen zaten die liever een ander rijk zitten te maken en tussendoor ook zichzelf natuurlijk is de nagel van onze doodskist.
Het probleem zit 'em bij die "ons", he. Jefke heeft niks te maken met wat Janneke bedacht heeft, en Piet heeft niks te maken met de ijver van Joriske, he. Ook al wonen ze allemaal in 't zelfde land. Als het Janneke of Joriske goed uitkomt om hun ijver te delen met Chang of Mischra, eerder dan met Jefke of Piet, of hun kinderen, dan is dat zo he.

De fout die ik altijd maar zie is dat we "gemeenschappen" zouden vormen, terwijl we gewoon maar arbitraire verzamelingen van individuen zijn, die elk hun eigen weg zoeken. Die gemeenschappen zijn op zijn best boekhoudkundige concepten, maar voor de rest heb ik niks met mijn buur te maken, niet meer dan met de Chinees aan de andere kant van de wereld he. Enfin, op een paar details na: het feit dat we naast elkaar wonen wil zeggen dat we moeten overeenkomen om dingen die met ruimtelijke ordening en zo te maken hebben te regelen, en dergelijke. Maar daar stopt het he.

Maw, jij hebt evenveel, of even weinig, te maken met de industriele uitvindingen van de grootvader van Polleke dan Chang, Wong, Mischra of Banjerjee daarmee iets te maken heeft. Ondanks alle vlaggezwaaierij en alle voetbalklubberij.

Laatst gewijzigd door patrickve : 12 december 2011 om 08:35.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2011, 11:28   #46
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Het probleem zit 'em bij die "ons", he. Jefke heeft niks te maken met wat Janneke bedacht heeft, en Piet heeft niks te maken met de ijver van Joriske, he. Ook al wonen ze allemaal in 't zelfde land. Als het Janneke of Joriske goed uitkomt om hun ijver te delen met Chang of Mischra, eerder dan met Jefke of Piet, of hun kinderen, dan is dat zo he.

De fout die ik altijd maar zie is dat we "gemeenschappen" zouden vormen, terwijl we gewoon maar arbitraire verzamelingen van individuen zijn, die elk hun eigen weg zoeken. Die gemeenschappen zijn op zijn best boekhoudkundige concepten, maar voor de rest heb ik niks met mijn buur te maken, niet meer dan met de Chinees aan de andere kant van de wereld he. Enfin, op een paar details na: het feit dat we naast elkaar wonen wil zeggen dat we moeten overeenkomen om dingen die met ruimtelijke ordening en zo te maken hebben te regelen, en dergelijke. Maar daar stopt het he.

Maw, jij hebt evenveel, of even weinig, te maken met de industriele uitvindingen van de grootvader van Polleke dan Chang, Wong, Mischra of Banjerjee daarmee iets te maken heeft. Ondanks alle vlaggezwaaierij en alle voetbalklubberij.
Dat zie je dan heel erg verkeerd en dat is jammer maar een realiteit die veel te vaak heerst.
Net zoals er intellectuele eigendomsrechten bestaan op publicaties en noem maar op, bestaat dat ook voor ontwerpen en realisaties. Misschien dat men dat zo niet weet maar dat is zo.

Gans op de opbouw van de industrie alhier was een werk van ons allen, onze vaders en grootvaders. Echter men is gaan lopen met de erfenis en de rest laten stikken.

En als u vind dat we geen gemeenschappen vormen, dat zou u eens moeten gaan uitleggen aan de Chinese overheid...ze zullen het u graag eens horen uitleggen.

Soit spijtig genoeg zitten we hier met een enorme normvervaging aan ons been en een soort apathie dat niet te beschrijven is.
Vorige week kondigde Duracel 300 jobs aan die gaan verhuizen en een ander 500 jobs. Dankzij uw mentaliteit kan dat allemaal zomaar gebeuren natuurlijk. Echter dat zijn dus weer 800 jobs waarvan de lasten zullen herverdeeld worden onder de resterende.
In dat tempo zal men nog sneller dan men denkt aan de laatste man zitten.

Deze beweging moet omgekeerd worden!
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2011, 17:04   #47
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Dat zie je dan heel erg verkeerd en dat is jammer maar een realiteit die veel te vaak heerst.
Net zoals er intellectuele eigendomsrechten bestaan op publicaties en noem maar op, bestaat dat ook voor ontwerpen en realisaties. Misschien dat men dat zo niet weet maar dat is zo.

Gans op de opbouw van de industrie alhier was een werk van ons allen, onze vaders en grootvaders. Echter men is gaan lopen met de erfenis en de rest laten stikken.

En als u vind dat we geen gemeenschappen vormen, dat zou u eens moeten gaan uitleggen aan de Chinese overheid...ze zullen het u graag eens horen uitleggen.

Soit spijtig genoeg zitten we hier met een enorme normvervaging aan ons been en een soort apathie dat niet te beschrijven is.
Vorige week kondigde Duracel 300 jobs aan die gaan verhuizen en een ander 500 jobs. Dankzij uw mentaliteit kan dat allemaal zomaar gebeuren natuurlijk. Echter dat zijn dus weer 800 jobs waarvan de lasten zullen herverdeeld worden onder de resterende.
In dat tempo zal men nog sneller dan men denkt aan de laatste man zitten.

Deze beweging moet omgekeerd worden!
Mambo, je hoort in de media inderdaad bijna dagelijks dat er bedrijven gesloten worden, maar er worden evenveel bedrijven opgestart. En er zijn evenveel bedrijven die mensen bij aannemen.
Duracel zal 300 mensen afdanken, maar Volvo neemt er 400 extra aan.

Philips vermindert met 400 arbeidsplaatsen, maar Etap heeft evenveel extra mensen nodig om zijn werk gedaan te krijgen.

Het sluiten van bedrijven heeft eigenlijk zeer weinig invloed op het aantal werklozen in ons land, dit is een vrij stabiel aantal.
Er is dus een andere oorzaak waardoor de SZ te zwaar doorweegt op onze economie.
Er is een andere oorzaak waarom er zoveel werklozen zijn.
Er is een andere oorzaak waarom de loonlast hier zo hoog ligt.
Er is dus een andere oorzaak waarom bedrijven verhuizen.

Waarom gaat een bedrijf met een visproductie van 10 ton per jaar in Vlaanderen fait en kan het zusterbedrijf met slechts 6 ton per jaar in Wallonie wel overleven en maakt het zelfs voldoende winst om de productie van het Vlaamse bedrijf over te nemen en naar 16 ton per jaar te gaan?
Beide bedrijven worden door dezelfde eigenaar gerund en beide bedrijven werken op dezelfde manier. Het totaal aantal werknemers van het bedrijf is stabiel gebleven.

Waarom gaat een houthandelaar zijn afdeling in Vlaanderen overkop en zijn Franse afdeling enkel met overnamen van het personeel de klanten van het Vlaamse bedrijf verder voorzien van hun materiaal zonder enig prijsverschil en zonder dat de Vlaamse werknemers loonverlies hebben of in Frankrijk worden ingeschreven?
De loonkost is voor het bedrijf dus gelijk gebleven.

Waarom groeien de Waalse luchthavens jaarlijks in het aantal verwerkte vliegtuigen en stijgt het aantal arbeidsplaatsen op de Waalse luchthavens, terwijl de Vlaamse luchthavens moeite hebben om te overleven en hun personeel en arbeidsplaatsen jaarlijks zien inkrimpen?

De loonlast kan de oorzaak niet zijn en vanwege de bloeiende en groeiende economie in Wallonie tegenover die in Vlaanderen kan het ook niet zijn.

Waarom groeit de Luikse binnenhaven na +/- 10 jaar uit zijn voegen, terwijl de binnenhavens in Vlaanderen moeite hebben om te overleven?
Zelfs de zeehaven van Brussel, die kustvaart kan ontvangen en verwerken en veel ouder is dan de haven van Luik, verwerkt minder tonnage dan Luik.

Buiten de zware industrie in Wallonie, hoort je daar enkel over groei binnen de economie en daar nieuwe bedrijfvestigingen geopenden worden en je hoor enkel dat bedrijven in Vlaanderen en Het Hoofdstedelijke gewest hun deuren sluiten.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2011, 17:59   #48
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Mambo, je hoort in de media inderdaad bijna dagelijks dat er bedrijven gesloten worden, maar er worden evenveel bedrijven opgestart. En er zijn evenveel bedrijven die mensen bij aannemen.
Duracel zal 300 mensen afdanken, maar Volvo neemt er 400 extra aan.
En Volvo...is intussen een chinees bedrijf natuurlijk.


Citaat:
Philips vermindert met 400 arbeidsplaatsen, maar Etap heeft evenveel extra mensen nodig om zijn werk gedaan te krijgen.
Same story?
Citaat:
Het sluiten van bedrijven heeft eigenlijk zeer weinig invloed op het aantal werklozen in ons land, dit is een vrij stabiel aantal.
Maak dat de kat maar wijs dat het geen invloed heeft.
Citaat:
Er is dus een andere oorzaak waardoor de SZ te zwaar doorweegt op onze economie.
Er is een andere oorzaak waarom er zoveel werklozen zijn.
Er is een andere oorzaak waarom de loonlast hier zo hoog ligt.
Om bovenstaande redenen is dat. Belgische bedrijven zijn zover geemigreerd en anderen zijn er al zo rijk van geworden dat ze nu ons op eigen bodem komen uitzuigen. Met het geld dat wij ze gegeven hebben nota bene.
Uitmuntend bezig zou ik zeggen, er zit vooruitgang in onze achteruitgang!
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 december 2011, 15:13   #49
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
En Volvo...is intussen een chinees bedrijf natuurlijk.



Same story?

Maak dat de kat maar wijs dat het geen invloed heeft.

Om bovenstaande redenen is dat. Belgische bedrijven zijn zover geemigreerd en anderen zijn er al zo rijk van geworden dat ze nu ons op eigen bodem komen uitzuigen. Met het geld dat wij ze gegeven hebben nota bene.
Uitmuntend bezig zou ik zeggen, er zit vooruitgang in onze achteruitgang!
Volvo is in handen van het Duitse bedrijf Porche.

Eigenaardig genoeg, is het inderdaad om de productie van elkaar over te nemen.

Klinkt raar, maar je moet de cijfers eens bekijken en bestuderen.
Je gaat dan vaststellen dat de sluitingen van bedrijven deze niet doen groeien en het opstarten van bedrijven ze doen dalen.

Je spreekt over Belgische bedrijven, maar op een paar uitzonderingen na, zijn er reeds lang geen Belgische bedrijven meer.
Die zijn allemaal verdwenen in buitenlandse handen of hebben de boeken neergelegd omdat ze niet konden opboksen tegen de buitenlandse bedrijven.

En hier tussen zitten zelfs bedrijven die niet fait konden gaan zonder hulp van de maatschappij.
Lahaye, het vilbeluik in Schoten, heeft zijn deuren na 80 jaar moeten sluiten omdat het niet kon opboksen tegen Rendac, een Nederlands bedrijf.
Dit terwijl het bedrijf betaald werd om zijn producten op te halen en te verwerken en zijn eindproduct met grote winst kon verkopen.

Maar het moest regelmatig Rendac inroepen om zijn verplichte taken te kunnen uitvoeren, door stakingen, opgelegde milieu aanpassingen, zaken die het verboden werd door bepaalde streken nog te vervoeren en de vele processen die het te verwerken kreeg van de nieuwe omwoners.

Eén van de oudste vetsmeterijen van Vlaanderen heeft zijn deuren moeten sluiten en 60 mensen moeten ontslagen, gewoon omdat de buurt te veel klachten had ingediend tegen het bedrijf. Het bedrijf bestond slechts 250 jaar en had een omzet van enkele miljoenen Euro's per jaar.
Maar de woonwijken, waarvan de oudste er toch al 20 jaar stond hebben het bedrijf doen sluiten wegens reuk hinder.
Het bedrijf kreeg na 250 jaar geen nieuwe uitbatingsvergunning van de Vlaamse overheid, wegens te veel klachten van de omwonenden.

Dimefa, een beendermeel fabriek, is verdwenen gewoon omdat het te veel klachten te verwerken kreeg.
In de jaren 80 van vorige eeuw is het terrein omgetoverd tot een woonwijk.

De terreinen van de vetsmelterij zijn nu een woonwijk.

De terreinen van Lahaye hebben 20 jaar braak gelegen en
zijn in 2005 omgetoverd tot een containerkaai voor binnenscheepvaart.
Van de 300 arbeidsplaatsen die er waren, zijn er nog 15 overgebleven op die terreinen.


Picalo Stabroek heeft zijn deuren gesloten en dus zo'n 50 mensen werkloos gemaakt, wegens gebrek aan nieuwe uitbatingsvergunning.

De productie is verhuist naar Nederland en Wallonie.


En je spreekt over bedrijven die met ons geld zijn rijk geworden.
Maar de meeste bedrijven worden niet rijk met ons geld, want zij verdienen bijna niets aan de Belgen.
Als men alle producten moet maken in het land waar ze verkocht worden, dan zouden in Belgie zelfs meer dan 2/3 van de bedrijven moeten sluiten en zouden er meer dan 9/10 jobs in Vlaanderen verdwijnen.

Veel bedrijven in Europa halen hun grondstoffen trouwens van buiten Europa.
Erger zelfs, de meeste grondstoffen en voedingsproducten die in Europa worden gebruikt/verbruikt en vaak zelfs gewoon verspilt komen uit de armste gebieden van de wereld.

Als Europa het zou moeten stellen met zijn eigen grondstoffen, dan zouden wij nu nog met paard en kar werken voor onze verplaatsingen, we zouden nog steeds met stenen potten op een houtvuur koken en ons verwarmen met een kolen of houtkachel en alles verlichten met kaarsen, fakels of olielampen.

He kijk, we komen hiermee direct aan enkele honderdduizenden jobs, waarvan enkele tienduizenden in Belgie, die in Europa verdwenen zijn.
Gewoon omdat de Vlaming te lui is om nog dagelijks zijn kachel aan te maken en zijn kolen te gaan scheppen in het kolenkot. Gewoon omdat de Vlaming licht wil hebben door op een knop te drukken.

Onze welvaart is immers opgebouwd via massale roofmoord, slavenhandel, diefstal, uitbuiting, onderdrukking, enz.. in Afrika, Amerika, Azie en Oceanie.


Wij, Europeanen zijn niet direct engeltjes en waren in het verleden zelfs vaak erger dan de duivel zelf.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 december 2011, 15:27   #50
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Ik zie dat je uw best doet om de grote uitvaart goed te klappen.

De Belgische nijverheid is machinaal stuk per stuk ontmanteld grotendeels om ze te gaan plaatsen in goedkope landen. Daar hadden ze dat allemaal niet.
Al het startkapitaal, de know how, de directie en de productie hebben we in handen gegeven van goedkopere arbeidslanden. En nog steeds doen we het.

Mij moet je niet afkomen met dat smoesje van grondstoffen of vergunningen, betere logistiek en zo verder want al wat daar geproduceerd wordt volgt nog steeds dezelfde weg.

Feit is dat we onthoofd zijn. De generaals zijn op post gebleven en de soldaten zijn vervangen. Niet meer en niet minder dan dat.

En blijkbaar zit gans de Belgische adel, industriëlen en aanverwanten allemaal op één en dezelfde lijn met de vakbonden, de regering om alle kosten door te verwijzen naar de resterende bedrijven en de winsten van verhuisde bedrijven te genieten.

Jantje we zijn verraden tot in de hoogste graad door ons eigen volk!

En Volvo is van een Chinees. Porsche misschien ook al trouwens.
Saab ook. Er zullen er nog wel zijn.

Laatst gewijzigd door Mambo : 13 december 2011 om 15:29.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 december 2011, 15:46   #51
Stingray
Banneling
 
 
Geregistreerd: 5 maart 2011
Berichten: 5.921
Standaard

We kunnen ook gewoon weigeren nog iets van de Chinezen te kopen. Voor zover dat al niet het geval is door de puur economische realiteit.
Stingray is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 december 2011, 15:50   #52
Stingray
Banneling
 
 
Geregistreerd: 5 maart 2011
Berichten: 5.921
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Ik zie niet goed in waarom. Als ze "allemaal weg zijn" dan is het hier een economisch kerkhof, en dan gaan er geen sociale uitkeringen meer kunnen zijn, dan is er een grote armoede en zullen mensen heel blij zijn voor een brood of een bol rijst een dag te werken. Op dat ogenblik zijn er HIER veel goeiekope resources qua arbeid, en wordt het heel interessant voor bijvoorbeeld Aziaten om bij ons in onze lage loon landen komen te produceren.

En op die manier komt de rijkdom weer terug, he.

Wat we nu gewoon vaststellen, is dat onze pretentie groter is dan wat we waard zijn, in vergelijking met een Chinees of een Indier. De markt is heel weinig racistisch, en maakt dus dat die minder pretentieuze, en veel productievere Chinees eerder het recht krijgt om een extra bol rijst te eten, eerder dan die stoever van een Europeaan die voor dezelfde inspanning blijkbaar een Golfke moet hebben.
De dag dat die Europeaan met dezelfde bol rijst kontent is als die Chinees, gaan er geen problemen van delocalisatie meer zijn.

Maar wij, Europeanen, hebben een ander probleem. Stel nu dat we tot inkeer komen, en dat we zelf voor een bol rijst wel willen doen wat die Chinezen ook voor een bol rijst doen. Awel, zelfs dan gaat het niet, want ondertussen hebben we een systeem opgezet dat als een werkgever een werknemer 1 bol rijst in zijn pollekes geeft, hij nog 2 of 3 bollen rijst aan anderen moet uitdelen die niks doen.

Dus zelfs al zijn wij kontent met onze ene bol rijst zoals die Chinees, zijn we nogaltijd 4 keer duurder dan die Chinees, omdat er 3 anderen van ons een bol rijst moeten krijgen om niks te doen, omdat ze te oud, te jong, te dom, te groot, te klein, te intelligent, te dislexisch, te ditte of te datte zijn.
Jaja we weten al langer dat je een rijstbol fetisj hebt.
Stingray is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 december 2011, 16:00   #53
AsGardSGO
Minister
 
AsGardSGO's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 mei 2009
Locatie: Mechelen
Berichten: 3.353
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stingray Bekijk bericht
We kunnen ook gewoon weigeren nog iets van de Chinezen te kopen. Voor zover dat al niet het geval is door de puur economische realiteit.
Oh ik zal wel eens 2 keer extra nadenken wat dat betreft maar dan vooral met Japanse producten! Geld voor de wederopbouw misbruikt voor de walvissenjacht..en dat terwijl mensen daar nog steeds omkomen van honger en ziektes ten gevolge van.
bah hoe dom waren we weer niet om massaal te steunen!
__________________
"Een vooroordeel is moeilijker te splitsen dan een atoom."
"Voorstellingsvermogen is belangrijker dan kennis."
"Je kunt een probleem niet oplossen met de denkwijze die het heeft veroorzaakt."
"If you can"t explain it simply, you don't understand it enough"
- Albert Einstein
AsGardSGO is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 december 2011, 16:28   #54
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Ik zie dat je uw best doet om de grote uitvaart goed te klappen.

De Belgische nijverheid is machinaal stuk per stuk ontmanteld grotendeels om ze te gaan plaatsen in goedkope landen. Daar hadden ze dat allemaal niet.
Al het startkapitaal, de know how, de directie en de productie hebben we in handen gegeven van goedkopere arbeidslanden. En nog steeds doen we het.

Mij moet je niet afkomen met dat smoesje van grondstoffen of vergunningen, betere logistiek en zo verder want al wat daar geproduceerd wordt volgt nog steeds dezelfde weg.

Feit is dat we onthoofd zijn. De generaals zijn op post gebleven en de soldaten zijn vervangen. Niet meer en niet minder dan dat.

En blijkbaar zit gans de Belgische adel, industriëlen en aanverwanten allemaal op één en dezelfde lijn met de vakbonden, de regering om alle kosten door te verwijzen naar de resterende bedrijven en de winsten van verhuisde bedrijven te genieten.

Jantje we zijn verraden tot in de hoogste graad door ons eigen volk!

En Volvo is van een Chinees. Porsche misschien ook al trouwens.
Saab ook. Er zullen er nog wel zijn.
Ik probeer niets goed te klappen.

Ik geef enkel de feiten.


Citaat:
Jantje we zijn verraden tot in de hoogste graad door ons eigen volk!
We hebben vooral ons zelf verraden.
We willen in luxe leven, we willen een mooie makkelijke propere job waar we zo weinig mogelijk moeten doen, maar waarvoor we overbetaald worden, vaak leven we ver boven onze stand, we willen veel en ver kunnen reizen, we willen een grote auto, we willen alles hebben, maar we willen wel alles zo goedkoop mogelijk en dat andere gratis voor ons werken.
Laatst heb ik zelf een contract voor een Belgisch bedrijf door mijn neus zien geboord worden, gewoon omdat een Poolse firma hetzelfde werk voor nog niet 1/3 van mijn prijs wilde uitvoeren.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 december 2011, 20:44   #55
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Ik probeer niets goed te klappen.

Ik geef enkel de feiten.




We hebben vooral ons zelf verraden.
We willen in luxe leven, we willen een mooie makkelijke propere job waar we zo weinig mogelijk moeten doen, maar waarvoor we overbetaald worden, vaak leven we ver boven onze stand, we willen veel en ver kunnen reizen, we willen een grote auto, we willen alles hebben, maar we willen wel alles zo goedkoop mogelijk en dat andere gratis voor ons werken.
Laatst heb ik zelf een contract voor een Belgisch bedrijf door mijn neus zien geboord worden, gewoon omdat een Poolse firma hetzelfde werk voor nog niet 1/3 van mijn prijs wilde uitvoeren.
Feiten uit het heden als gevolg van feiten uit het verleden.

Maar goed, we hebben wel recht op de rijkdom en de welvaart van "onze industriele revolutie" die we eind 1800 en begin 1900 hebben doorstaan en ontwikkeld.
De meeste machines, de meeste ontwikkelingen op gebied van uitvindingen en ontwerpen zijn in België, Frankrijk, England, Duitsland en Amerika gemaakt.
Niet in Azie, portugal, Turkije of ginds langs de Russische kant ergens.
Echter al het werk zit nu bijna daar, ons werk, onze eigendommen en onze kwow how.
We hebben 100 % recht op dat alles.
En zij bouwen met ons geld nu wolkenkrabbers tot in de wolken terwijl wij hier zitten te sukkelen.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 december 2011, 11:37   #56
Nunt
Burgemeester
 
Geregistreerd: 24 januari 2011
Berichten: 526
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Feiten uit het heden als gevolg van feiten uit het verleden.

Maar goed, we hebben wel recht op de rijkdom en de welvaart van "onze industriele revolutie" die we eind 1800 en begin 1900 hebben doorstaan en ontwikkeld.
De meeste machines, de meeste ontwikkelingen op gebied van uitvindingen en ontwerpen zijn in België, Frankrijk, England, Duitsland en Amerika gemaakt.
Niet in Azie, portugal, Turkije of ginds langs de Russische kant ergens.
Echter al het werk zit nu bijna daar, ons werk, onze eigendommen en onze kwow how.
We hebben 100 % recht op dat alles.
En zij bouwen met ons geld nu wolkenkrabbers tot in de wolken terwijl wij hier zitten te sukkelen.
Vreemd hoe je zegt dat het "onze" ontwikkelingen zijn terwijl je de ontwikkelingen bedoelt van mensen die hier 100 of 200 jaar geleden hebben geleefd en waar je zelf geen band mee hebt. Tis toch niet omdat jij toevallig hier geboren bent, dat het plots jouw ontwikkelingen worden.
Nunt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 december 2011, 14:08   #57
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nunt Bekijk bericht
Vreemd hoe je zegt dat het "onze" ontwikkelingen zijn terwijl je de ontwikkelingen bedoelt van mensen die hier 100 of 200 jaar geleden hebben geleefd en waar je zelf geen band mee hebt. Tis toch niet omdat jij toevallig hier geboren bent, dat het plots jouw ontwikkelingen worden.
Erger nog, de industriele revolutie was een ramp voor onze bevolking.
Want door de komst van de machines verloren veel ambachtsmensen hun werk en werden ze gedwongen voor een hongerloon in een fabriek te gaan werken. Gewoon omdat de producten met machines gemaakt veel goedkoper waren dan hun producten.
Oudere vrouwen en mannen die hun kost verdienden met handenarbeid, verloren toen hun inkomen omdat ze de druk van de fabieken niet aankonden en omdat ze te traag waren volgens de industrielen die liever jonge mensen voor een hongerloon zagen werken.

Wevers, naaisters, smeden, meubelmakers en ja zelfs bakkers zagen hun job verdwijnen en hun job uitgevoerd worden door machines.

En geloof mij vrij, ik weet waarover ik het heb.

Ik ben zelf nu bezig een robot te bouwen voor een bedrijf om containers te laden, eens deze operatieel is zal het bedrijf meer dan 15 mensen laten afvloeien, want de robot neemt hun job over tegen een veel lagere kostprijs.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo


Feiten uit het heden als gevolg van feiten uit het verleden.

Maar goed, we hebben wel recht op de rijkdom en de welvaart van "onze industriële revolutie" die we eind 1800 en begin 1900 hebben doorstaan en ontwikkeld.
De meeste machines, de meeste ontwikkelingen op gebied van uitvindingen en ontwerpen zijn in België, Frankrijk, England, Duitsland en Amerika gemaakt.
Niet in Azie, portugal, Turkije of ginds langs de Russische kant ergens.
Echter al het werk zit nu bijna daar, ons werk, onze eigendommen en onze kwow how.
We hebben 100 % recht op dat alles.
En zij bouwen met ons geld nu wolkenkrabbers tot in de wolken terwijl wij hier zitten te sukkelen.
En je vergeet daarbij even dat enkele belangrijke ontdekkingen en kennis juist uit verre oosten kwamen.
Zonder het kompas zouden we vandaag nog steeds onze weg verliezen op zee of in de lucht.
Zonder buskruid zouden we vandaag nog met paard en kar rondtrekken en had Nobel nooit achter dynamiet gezocht.
Zonder de Chinese vliegers was er nooit luchtvaart geweest.

Daarnaast zitten we met nog de kennis die uit Noord Afrika en zuidoost Europa en de Arabische wereld komt.
Hieronder valt de bouwkunst, de wegenbouw, de bewegingsleer, metaalbewerking, meetkunde, astrologie, de schrijfkunst,

Zonder deze kennis zouden wij nu nog leven van de jacht en visvangst en in houten hutjes wonen.
Je moet maar eens rondkijken in de wereld, de oudste gebouwen staan juist in lage loonlanden.
De oudste culturen vindt je terug in de lage loonlanden.
Het word zelfs nog beter, je vindt in de lage loonlanden zelfs de oudste industrie terug.
De Arabische wereld had reeds fabrieks looierijen toen wij nog met pijl en boog achter de everzijnen joegen en ons klede met pelzen van gedode dieren
Latijns Amerika had reeds fabrieken die bouwmaterialen producerden terwijl wij nog takken verzamelden om een hut te bouwen.
Het verre oosten had reeds fabrieken die metaal bewerkt, die voedsel verwerkte, porselein bewerkte, enz.. terwijl wij nog tegen elkaar vochten om een gevangen vis.
Noord Afrika en de Arabische wereld had reeds scheepswerven en tapijtweverijen, terwijl wij nog op een boomstam een rivier probeerde te bedwingen en een pels gebruikte als tapijt.


Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo


Feiten uit het heden als gevolg van feiten uit het verleden.

We hebben 100 % recht op dat alles.

Je sprak toch over feiten uit het verleden.

Wel, als je alles deftig onderzoekt, zijn wij de naapers en dieven en zijn zij het die recht hebben op alles.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 december 2011, 14:47   #58
Stingray
Banneling
 
 
Geregistreerd: 5 maart 2011
Berichten: 5.921
Standaard

Enne... sinds wanneer leert er al iemand uit fouten van het verleden ? De enige afwijking daarop is oorlogsvoering.

Laatst gewijzigd door Stingray : 14 december 2011 om 14:47.
Stingray is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 december 2011, 15:00   #59
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stingray Bekijk bericht
Enne... sinds wanneer leert er al iemand uit fouten van het verleden ? De enige afwijking daarop is oorlogsvoering.
Echt???

Nochthans is men nu opnieuw bezig zoals in de jaren 20 en 30 van vorige eeuw.

Hier is men aan het ontwapenen, terwijl men in andere gebieden juist zwaar aan het bewapenen is.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 december 2011, 15:01   #60
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nunt Bekijk bericht
Vreemd hoe je zegt dat het "onze" ontwikkelingen zijn terwijl je de ontwikkelingen bedoelt van mensen die hier 100 of 200 jaar geleden hebben geleefd en waar je zelf geen band mee hebt. Tis toch niet omdat jij toevallig hier geboren bent, dat het plots jouw ontwikkelingen worden.
Tenzij je van de apenplaneet komt is er nog altijd cultureel erfgoed. Het is van onze ouders en voorouders. Ik weet niet goed wat jij daar niet aan verstaat maar het zal aan mij liggen waarschijnlijk.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:12.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be