Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Partijpolitiek en stromingen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Partijpolitiek en stromingen In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. en (standpunten van) politieke stromingen, al dan niet vertegenwoordigd door een (niet-partijpolitieke) organisatie.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 29 augustus 2006, 15:29   #1
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 12 januari 2003
Locatie: Derde bol rond de zon
Berichten: 18.546
Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard Groen! en Letermes voorakkoorden...

http://www.hln.be/hlns/cache/det/art_251235.html
Ook Groen! is verbolgen over de voorakkoorden in sommige Vlaamse gemeenten. "Met de aankondiging van de voorakkoorden neemt de hoogste gezagsdrager van Vlaanderen een ontoelaatbaar loopje met de democratie en met het principe van vrije en open verkiezingen", stelt voorzitster Vera Dua.

Tegen het Vlaams Belang
"Uiteraard vindt ook Groen! dat alles in het werk dient gesteld te worden om meerderheden met het Vlaams Belang tegen te gaan. Maar het is wel erg ver gekomen als de belangrijkste politicus van de grootste partij in Vlaanderen een beroep moet doen op een ondemocratisch instrument om zijn lokale partijgenoten in het gareel te houden", dixit Dua.

Vande Lanotte
Groen! kan zich naar eigen zeggen niet voorstellen dat sp.a-voorzitter Johan Vande Lanotte via voorakkoorden de voorkeur geeft aan centrummeerderheden boven progressieve meerderheden. "Groen! meent dat kiezers iets moeten doen met hun mening en ZELF de toekomst voor hun gemeente dienen uit te tekenen. Dat is democratie", besluit Dua. (belga/hln)


-------------

Kan het hypocrieter?

Nu, ik vind het schitterend: de uitvinders van het cordon sanitaire zelf slachtoffer ervan
__________________
Ik distantieer me van al wat ik vroeger heb geschreven
Tantist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 augustus 2006, 15:35   #2
Knuppel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 115.800
Standaard

Precies!
Het CS is OOK een voorakkoord.
Een voorakkoord met alle 'democratische' partijen en met Groen op kop!

Eerst worden ze slachtoffer van hun eigen kiesdrempel en nu van het nieuwste voorakkoord met identiek dezelfde bedoeling.

Nu nog de rest een koekje van eigen deeg!
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 augustus 2006, 15:37   #3
Duym
Minister
 
Duym's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 september 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 3.496
Standaard

Goed gezien:

Groen! reageerde naar eigen zeggen "ontzet" op de bekentenis van Leterme. "Met die aankondiging neemt de hoogste gezagdrager van Vlaanderen een ontoelaatbaar loopje met de democratie," aldus voorzitster Vera Dua. Juist. Maar Dua lijkt wel vergeten dat net haar partijgenoot Jos Geysels de uitvinder was van het grootste en meest schandalige politieke voorakkoord in de politieke geschiedenis van dit land: het cordon sanitaire.

Nieuwsbrief Vlaams Belang
Duym is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 augustus 2006, 15:49   #4
Stef Leeuwenhart
Staatssecretaris
 
Stef Leeuwenhart's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 mei 2004
Locatie: het land tussen de torens van Gent en Brugge.
Berichten: 2.580
Standaard

Haha koekje van eigen deeg. Het cordon bestaat nu blijkbaar voor Groen en het VB (ook al wordt het anders uitgelegd). De uitvinders van de antidemocratie staan nu op hun achterpoten te krijsen, ze weten nu ook eens hoe het voelt om uitgesloten te worden.

Laatst gewijzigd door Stef Leeuwenhart : 29 augustus 2006 om 15:50.
Stef Leeuwenhart is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 augustus 2006, 15:53   #5
Stef Leeuwenhart
Staatssecretaris
 
Stef Leeuwenhart's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 mei 2004
Locatie: het land tussen de torens van Gent en Brugge.
Berichten: 2.580
Standaard

Zou Yves Leterme lucht gekregen hebben van het debat de 11ste september van Versteylen en Dewinter? Zou de zalvende woorden die de agalev oprichter sprak tegenover het vb boegbeeld Groen! nu zuur opbreken? Dit en nog veel meer ...

Sorry ik begin al complottheorieën boven te halen
Stef Leeuwenhart is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 augustus 2006, 15:55   #6
Stef Leeuwenhart
Staatssecretaris
 
Stef Leeuwenhart's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 mei 2004
Locatie: het land tussen de torens van Gent en Brugge.
Berichten: 2.580
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Precies!
Het CS is OOK een voorakkoord.
Een voorakkoord met alle 'democratische' partijen en met Groen op kop!

Eerst worden ze slachtoffer van hun eigen kiesdrempel en nu van het nieuwste voorakkoord met identiek dezelfde bedoeling.

Nu nog de rest een koekje van eigen deeg!
Straks gaat het Centrum voor gelijke kansen en racismebestrijding achter Groen! aan en krijgen we een tweede politiek proces.
Stef Leeuwenhart is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 augustus 2006, 15:57   #7
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN
 
solidarnosc's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 november 2002
Berichten: 20.910
Standaard

En net zoals het VB likken ze gevraagd ieders hielen om toch maar ergens mee in de (lokale) vetpotten te kunnen graaien. Nja dat heb je met would-be establishmentpartijen.
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 augustus 2006, 15:59   #8
Stef Leeuwenhart
Staatssecretaris
 
Stef Leeuwenhart's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 mei 2004
Locatie: het land tussen de torens van Gent en Brugge.
Berichten: 2.580
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc Bekijk bericht
En net zoals het VB likken ze gevraagd ieders hielen om toch maar ergens mee in de (lokale) vetpotten te kunnen graaien. Nja dat heb je met would-be establishmentpartijen.
Solidarnosc steun je rode vrienden godvr.... of ga je ze de rug toekeren zoals de SPa? Kamaraden onder elkaar, het is toch niet meer wat het geweest is....
Stef Leeuwenhart is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 augustus 2006, 16:01   #9
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 12 januari 2003
Locatie: Derde bol rond de zon
Berichten: 18.546
Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duym Bekijk bericht
Goed gezien:

Groen! reageerde naar eigen zeggen "ontzet" op de bekentenis van Leterme. "Met die aankondiging neemt de hoogste gezagdrager van Vlaanderen een ontoelaatbaar loopje met de democratie," aldus voorzitster Vera Dua. Juist. Maar Dua lijkt wel vergeten dat net haar partijgenoot Jos Geysels de uitvinder was van het grootste en meest schandalige politieke voorakkoord in de politieke geschiedenis van dit land: het cordon sanitaire.

Nieuwsbrief Vlaams Belang
Die subjectieve bepalingen zullen wel met de bron te maken hebben. Maar in feite is een voorakkoord per definitie ondemocratisch. Dan vorm je beter een kartel, daarmee bedrieg je de kiezer niet.

Het enigste voorakkoord dat wel democratisch is, is het Konkordanzmodel uit Zwisterland, waarbij iedere serieuze partij zitting heeft in de regering.
__________________
Ik distantieer me van al wat ik vroeger heb geschreven
Tantist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 augustus 2006, 16:01   #10
circe
Secretaris-Generaal VN
 
circe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 december 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 49.144
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc Bekijk bericht
En net zoals het VB likken ze gevraagd ieders hielen om toch maar ergens mee in de (lokale) vetpotten te kunnen graaien. Nja dat heb je met would-be establishmentpartijen.
Wiens hielen worden door het VB gelikt?
__________________
Waarom islam"fobie"?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 augustus 2006, 16:02   #11
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 12 januari 2003
Locatie: Derde bol rond de zon
Berichten: 18.546
Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stef Leeuwenhart Bekijk bericht
Sorry ik begin al complottheorieën boven te halen
Mag ik u een lidkaart aanbieden van de BUB?
__________________
Ik distantieer me van al wat ik vroeger heb geschreven
Tantist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 augustus 2006, 16:03   #12
Stef Leeuwenhart
Staatssecretaris
 
Stef Leeuwenhart's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 mei 2004
Locatie: het land tussen de torens van Gent en Brugge.
Berichten: 2.580
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist Bekijk bericht
Mag ik u een lidkaart aanbieden van de BUB?
Neen dank je zo gek ben ik nu ook weer niet.
Stef Leeuwenhart is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 augustus 2006, 16:20   #13
Knuppel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 115.800
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stef Leeuwenhart Bekijk bericht
Straks gaat het Centrum voor gelijke kansen en racismebestrijding achter Groen! aan en krijgen we een tweede politiek proces.

Achter Groen aangaan?
Achter Leterme zeker!
De extreem-rechtse nazi!
Hoe durft hij een democratische groen uitsluiten van zijn voorakkoorden?
__________________
Panda:Er is niets mis met die uitspraak uit de mond van Toback of Francken.Uiteraard wel als dat uit de bek van PhDW zou komen.De eerste 2 zijn democraten, de laatste is een fascist.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 augustus 2006, 16:22   #14
Knuppel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 115.800
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist Bekijk bericht
Die subjectieve bepalingen zullen wel met de bron te maken hebben. Maar in feite is een voorakkoord per definitie ondemocratisch. Dan vorm je beter een kartel, daarmee bedrieg je de kiezer niet.

Het enigste voorakkoord dat wel democratisch is, is het Konkordanzmodel uit Zwisterland, waarbij iedere serieuze partij zitting heeft in de regering.
En?
Zijn er in Zwitserland dan ook on-serieuze partijen die niet in de korkordanzregering mogen?
__________________
Panda:Er is niets mis met die uitspraak uit de mond van Toback of Francken.Uiteraard wel als dat uit de bek van PhDW zou komen.De eerste 2 zijn democraten, de laatste is een fascist.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 augustus 2006, 17:45   #15
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 12 januari 2003
Locatie: Derde bol rond de zon
Berichten: 18.546
Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
En?
Zijn er in Zwitserland dan ook on-serieuze partijen die niet in de korkordanzregering mogen?
Er zijn slechts 7 postjes te verdelen, federaal althans. In de praktijk gebeurt dat tussen de vier grootste partijen, ook de stouteriken van de SVP. De daaropvolgende partij, de groenen, halen slechts 6,5% tov de kleinste partij in de Konkordanzregering, het christen-democratische CVP, 14%. Men houdt daar in de praktijk de drempel op 100%/7 is 14%. De CVP voldoet hier dus net aan.

Het criterium is ginder blijkbaar de stemmen van het volk en niet partijprogramma's. Volgens die logica zal Groen! er ook wel uitliggen, Vlaams Belang niet.

Naar analogie met Zwitserland zou een Konkordanzregering hier 100%/11 = 9% van de stemmen vereisen voor een ministerpost. Moest Vlaanderen dit model overnemen, en dat is het meest democratische, zou die regering er zo uitzien:
  • CD&V/N-VA: 3 ministers
  • Vlaams Belang: 3 ministers
  • VLD: 3 ministers
  • Spa-Sprite: 2 clowns
Waarbij VLD het geluk heeft net iets meer stemmen gehad te hebben als de sossen... Ofwel kunnen we het model iets minder rigide toepassen en Groen! een minister gunnen en de VLD eentje minder... Dat zou misschien beter zijn.

Door bij voorbaat Groen! en Vlaams Belang uit te sluiten, doe je hoegenaamd de democratie geen dienst. Van het VB zijn we het intussen gewoon geraakt, Groen! verdient wel eens een opdoffertje met haar eigen pedante Geysels.
__________________
Ik distantieer me van al wat ik vroeger heb geschreven
Tantist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 augustus 2006, 17:56   #16
Ambiorix
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 22 juli 2004
Berichten: 16.218
Standaard

haha

Groen moet nu maar eens voelen hoe het is om op voorhand uitgesloten te worden voor coalities.

enfin, al dat kleinzielig partijpolitieke gekibbel, ik moet er van kotsen. Is DAT politiek, tsss.
Ambiorix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 augustus 2006, 17:57   #17
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 12 januari 2003
Locatie: Derde bol rond de zon
Berichten: 18.546
Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ambiorix Bekijk bericht
haha

Groen moet nu maar eens voelen hoe het is om op voorhand uitgesloten te worden voor coalities.

enfin, al dat kleinzielig partijpolitieke gekibbel, ik moet er van kotsen. Is DAT politiek, tsss.
Yep... Erg he.

Dringend tijd voor directe democratie, dat die kleuters eens beseffen dat ze in ONZE tuin aan het spelen zijn.
__________________
Ik distantieer me van al wat ik vroeger heb geschreven
Tantist is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:57.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be