Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 8 juni 2023, 18:56   #21
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.400
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Klinkt bekend. Waar ik gedetacheerd ben, zijn ze van plan de niet-laadpaalparkings tot een kwart plaatsen te herleiden.

Ik heb er geen last van, ik ga toch met de ligfiets of scooter naar het werk.

Maar ja, er zijn nog steeds figuren die liever de staatskas spijzen door met hun wagen de volle 2 kilometer te rijden tot aan het werk, de Brusselse ring trotserende... Gebruik een 3de hands fiets, (brengt beter op dan te voet, met 0.27 cent per kilometer), en wees even snel of sneller.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2023, 19:24   #22
fox
Secretaris-Generaal VN
 
fox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 februari 2007
Berichten: 31.269
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Het is wel eigenaardig om een recht van een werknemer (met zijn auto op de campus komen) laten af te hangen van die zijn woonplaats, nee ?

Ik zou kunnen begrijpen dat men zegt "personeelsleden mogen niet meer met de auto op de campus komen, dat is enkel voor patienten". Ma foi, waarom niet.
Maar "personeelsleden die op minder dan 3 km wonen mogen niet meer", dat is straffe koffie. Als het een rotweer is en het openbaar vervoer werkt niet, dan moeten mensen die op 2 km wonen, door de striemende regen. Maar die die op 14 km wonen, mogen met de auto komen. Je zou dan zeggen: dan rij ik met mijn wagen van 2 km naar 14 km, om daar samen met de collega op de campus kunnen te komen.
Ik vind dat de werkgever mag bepalen wie welke rechten krijgt en wat de criteria daarvoor zijn.
__________________
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2023, 19:27   #23
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 32.871
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Tenzij er iets in je contract over staat heb je daar weinig over te zeggen.
Wat wel zou moeten is dat het UZ voor al die mederwerkers die dan te voet of met de fiets moeten komen kleedruimtes en douches voorziet.

Ik kom de meeste werkdagen met de ebike (van 22 km ver)en heb hoogstens een hoekje achter een werktafel om mijn werkplunje aan te trekken,en savonds weer "in burger" te staan voor op de fiets...

douchen doe ik wel thuis...

Mensenlief welk een JANETTENMAATSCHAPPIJ zijn wij toch geworden.....Die halve staatsbedrijven als UZ zijn LUXEparadijzen,en ze willen het niet geweten hebben...

En dan moet,om praktische redenen ongetwijfeld,de directie proberen maatregelen te treffen die vermoedelijk onwettig zullen blijken te zijn...
Wegens wat LUIAARDS...

Laatst gewijzigd door kelt : 8 juni 2023 om 19:31.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2023, 19:47   #24
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.297
Standaard

Als iemand kiest om een verplaatsing van minder dan 3 km met de wagen te doen ipv met een alternatief, dan moet het zijn dat die daar een reden voor heeft.

Ik kan zo 1000 redenen vinden.
Vb. ten alle tijde direct beschikbaar zijn na de werkuren, om door te rijden naar de zieke papa, mama; om door te rijden naar de sportclub; om naar het shoppingcentrum voor grotere inkopen ..
Vb. een onveiligere buurt waar men door moet

Hoe dan ook, ik denk dat hier discriminatie in 't spel vastgesteld gaat worden. Werknemer A krijgt gratis parking, werknemer B niet, want 2, 9 is minder dan 3,1.

Gelezen op facebook: Sint-Martens-Latem en Deurle liggen ver genoeg voor de dames en heren proffen, chirurgen en leden van de Raad van Bestuur.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2023, 19:50   #25
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Ik vind dat de werkgever mag bepalen wie welke rechten krijgt en wat de criteria daarvoor zijn.
Die criteria kunnen niet afhangen van persoonlijke en prive zaken he. Stel U voor dat je gaat zeggen dat enkel mensen die een moestuin hebben, een gratis vakantie op kosten van het bedrijf mogen hebben. Dat zijn dingen die niet kunnen he.

De enige soort regels die ik ken voor de plaats van de woonst ten aanzien van de werkplek zijn mensen die om een of andere contractuele reden "oproepbaar" zijn, en dus binnen een zekere tijd na de oproep op hun post moeten zijn.

Wij hebben dat voor een deel van het reactor personeel dat binnen een straal van 40 km moet wonen, tenminste de tijd dat ze oproepbaar zijn.

Laatst gewijzigd door patrickve : 8 juni 2023 om 19:51.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2023, 19:52   #26
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 71.055
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Niet overdrijven Patrick.
Die parking behoort tot het ziekenhuis en er is een acuut plaatsgebrek. Lees toch eerst maar eens het artikel dat ik heb geciteerd.
Ik begrijp dat het UZ werkt met prioriteiten als het om parkeerplaatsen gaat. Als je op minder dan 3 km van het ziekenhuis woont is er niemand die je belet uw auto elders te parkeren.
Het gaat er om dat het personeel gratis mag parkeren en dat bezoekers moeten betalen.
Gewoon kassa, kassa, kassa.
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2023, 19:53   #27
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 71.055
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Op minder dan drie kilometer van de werkplaats. Waarom zou het UZ kleedruimtes en douches moeten voorzien ?
Fietskledij, zweet, regen, wind, sneeuw, ...
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2023, 19:54   #28
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 71.055
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Dat gebeurt nog hoor.
Nee!
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2023, 19:55   #29
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.400
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Fietskledij, zweet, regen, wind, sneeuw, ...
Zweet.. en dan, ik werk hoor.

Weer, daarvoor bestaat kledij. Of geen, zoals met dit weer, in de schaduw, heerlijk wijdbeens in de zachte bries liggen.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.

Laatst gewijzigd door maddox : 8 juni 2023 om 19:56.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2023, 19:56   #30
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Oma Bekijk bericht
Als er parkeergelegenheid te kort is, dan moeten ze uitbreiden zodat er voldoende parkeergelegenheid is voor iedereen en geen auto's gaan weren op basis waar men woont.
Nee, natuurlijk niet. Uw werkgever moet niet voor parkeergelegenheid of wat dan ook zorgen.

Het gaat gewoon niet dat die werkgever andere regels oplegt aan zijn personeel op basis van een PRIVE criterium zoals "woon je op minder dan 3 km". Je woont waar je wil he, als je op tijd op je werk bent is dat de zaak niet van de werkgever. Dat de werkgever privileges toekent aan werknemers op basis van aspecten die tot prive keuzes behoren, dat is wat men discriminatie noemt he.

Het gaat hem over de VERSCHILLENDE BEHANDELING van de werknemers op basis van een criterium dat de affaires niet zijn van de werkgever.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2023, 19:57   #31
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Tenzij er iets in je contract over staat heb je daar weinig over te zeggen.
Wat wel zou moeten is dat het UZ voor al die mederwerkers die dan te voet of met de fiets moeten komen kleedruimtes en douches voorziet.
En massageruimtes, en een sportzaal, en een coach en dergelijke meer he.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2023, 19:57   #32
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 71.055
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Als iemand kiest om een verplaatsing van minder dan 3 km met de wagen te doen ipv met een alternatief, dan moet het zijn dat die daar een reden voor heeft.

Ik kan zo 1000 redenen vinden.
Vb. ten alle tijde direct beschikbaar zijn na de werkuren, om door te rijden naar de zieke papa, mama; om door te rijden naar de sportclub; om naar het shoppingcentrum voor grotere inkopen ..
Vb. een onveiligere buurt waar men door moet

Hoe dan ook, ik denk dat hier discriminatie in 't spel vastgesteld gaat worden. Werknemer A krijgt gratis parking, werknemer B niet, want 2, 9 is minder dan 3,1.

Gelezen op facebook: Sint-Martens-Latem en Deurle liggen ver genoeg voor de dames en heren proffen, chirurgen en leden van de Raad van Bestuur.
Stel:

Ik woon op 3 km van mijn werk.
De creche ligt op 2 km van mijn woning, natuurlijk in de andere richting dan de richting naar mijn werk.
Moet ik de kleine dan naar de creche brengen met de wagen, terug naar huis rijden om daar de fiets te nemen om te gaan werken?
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2023, 19:59   #33
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.400
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Nee, natuurlijk niet. Uw werkgever moet niet voor parkeergelegenheid of wat dan ook zorgen.

Het gaat gewoon niet dat die werkgever andere regels oplegt aan zijn personeel op basis van een PRIVE criterium zoals "woon je op minder dan 3 km". Je woont waar je wil he, als je op tijd op je werk bent is dat de zaak niet van de werkgever. Dat de werkgever privileges toekent aan werknemers op basis van aspecten die tot prive keuzes behoren, dat is wat men discriminatie noemt he.

Het gaat hem over de VERSCHILLENDE BEHANDELING van de werknemers op basis van een criterium dat de affaires niet zijn van de werkgever.
Hmm, omdat ik op 18 km van het werk woon, betaald mijn werkgever me €9.72 per dag als ik met de fiets (rijdende strandstoel dus) ga werken.

Iemand die met de auto komt, krijgt een hoop minder...
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2023, 20:00   #34
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 70.055
Standaard

Ik zie wel mogelijke problemen met GDP. Men moet een database aanleggen en daarvoor moet men toestemming krijgen van de werknemers.

Laatst gewijzigd door Dadeemelee : 8 juni 2023 om 20:00.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2023, 20:02   #35
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 70.055
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Stel:

Ik woon op 3 km van mijn werk.
De creche ligt op 2 km van mijn woning, natuurlijk in de andere richting dan de richting naar mijn werk.
Moet ik de kleine dan naar de creche brengen met de wagen, terug naar huis rijden om daar de fiets te nemen om te gaan werken?
Neen, met de fiets.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2023, 20:04   #36
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.400
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Stel:

Ik woon op 3 km van mijn werk.
De creche ligt op 2 km van mijn woning, natuurlijk in de andere richting dan de richting naar mijn werk.
Moet ik de kleine dan naar de creche brengen met de wagen, terug naar huis rijden om daar de fiets te nemen om te gaan werken?
Neen, U neemt de fiets die voorzien is op het veilig vervoeren van uwe kleine, en rijd het totaal van 5 km.

Als uw werkgever van goeie wil is, aanvaard die uw woord dat uw normale route voor woon-werk verkeer 5 km is. (de mijne wel)
Want "de normale route" voor woon werk verkeer moet niet de snelste of kortste zijn. Wel overeengekomen tussen werkgever en werknemer.

Bijkomend voordeel voor u. Veel minder kans op krokante kleine als ge die op de fiets vergeet.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.

Laatst gewijzigd door maddox : 8 juni 2023 om 20:13.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2023, 20:22   #37
Aurora_Borealis
Parlementsvoorzitter
 
Aurora_Borealis's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 november 2005
Berichten: 2.171
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Zeg je nu dat de UGent medewerkers moeten betalen voor de parking ?
Is idd een toekomstige maatregel in het kader van 'besparingen'.
Aurora_Borealis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2023, 20:28   #38
Rudy
Secretaris-Generaal VN
 
Rudy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2004
Locatie: Mechelen - Oostende
Berichten: 38.971
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Het gaat er om dat het personeel gratis mag parkeren en dat bezoekers moeten betalen.
Gewoon kassa, kassa, kassa.
Het gaat niet om gratis parkeren. Het gaat om plaatsgebrek.
Werknemers die op minder dan 3 kilometer afstand wonen mogen best wel plaats ruimen voor patiënten die van kilometers ver komen.
__________________
Liberalisme is een progressieve beweging die opkomt voor de vrijheid van het individu, rechtvaardigheid en mensenrechten (www.liberales.be)

Laatst gewijzigd door Rudy : 8 juni 2023 om 20:32.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2023, 20:30   #39
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.400
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Daar gaat het niet om.
U hebt een idealistisch wereldbeeld.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2023, 20:33   #40
Rudy
Secretaris-Generaal VN
 
Rudy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2004
Locatie: Mechelen - Oostende
Berichten: 38.971
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
U hebt een idealistisch wereldbeeld.
Neen. Realistisch. En ik ben breeddenkend genoeg.
__________________
Liberalisme is een progressieve beweging die opkomt voor de vrijheid van het individu, rechtvaardigheid en mensenrechten (www.liberales.be)
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:33.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be