Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 15 maart 2007, 18:46   #1
ericferemans
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
ericferemans's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 april 2005
Berichten: 12.883
Standaard politique enquéte "la libre": parlez vous Français, monsieur?

Goed gelachen, daarnet.
Een telefoontje van een lieve enquéteuze: (ik vertaal)"Ik ben van de Libre Belgique, en doe daar een enquéte voor, spreekt u frans, monsieur?".

Daar wil ik wel mijn beste Frans voor bovenhalen, om hier eens te kunnen verslag uitbrengen, natuurlijk.

De vragen waren nogal grappig:
- Van tien goede eigenschappen van de walen, kan je daar de voor jou drie belangrijkste uit kiezen: "sollidair, sympathiek, arbeidszaam, sociaal, ..."
Bon: ik heb er dus maar drie uitgekozen.
- "Van tien slechte eigenschappen: wat zijn de twee slechtste, monsieur" daar kon ik echt niet op antwoorden. "Ik vind de Walen niet zo slecht en ik ben een beleefd mens, neen dat gaat niet Madamme!". Hiervoor bedankte ze me terecht zeer enthousiast
- "Vindt u dat de Vlaamse politici teveel met communaitaire problemen bezig zijn, Monsieur?" Dat vind ik dus niet: het wordt de laatste tijd op een duidelijke manier (althans door de beschaafde partijen) eens allemaal op een rijtje gezet en er wordt weinig gebullshit. Ik antwoorde dus resoluut "Non, pas du tout!"
- "Vindt u dat de Vlaamse media teveel aandacht besteedt aan communautaire problemen, monsieur?" Ah neen: we krijgen goede info de laatste tijd, weerom zonder te veel detailkwesties en symbool toestanden.
Zelf op TV zijn er interessante programma's rond geweest en is de informatie ronduit boeiend te noemen, voor de eerste keer van mijn toch niet zo kort leven: "Non, Madamme, pas du tout".

Natuurlijk ben ik er maar één uit de zovelen. Maar als de Libre alleen maar franstalige enquéteuses heeft vrees ik dat de uitslag enigszins vervormd zal zijn.

Ik ben dus niet al te benieuwd naar het resultaat van deze enquéte: zijn telefonische enquétes al niet al te representatief, franstalige enquéteuses afsturen op Vlamingen lijkt met eerder een schetenwappelijk farce dan een wetenschappelijke methode.
Maar ik heb toch goed gelachen, en het was een vriendelijk mens.
Men zegge het voort...
ericferemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2007, 18:52   #2
the_dude
Eur. Commissievoorzitter
 
the_dude's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 augustus 2005
Locatie: Ekeren
Berichten: 8.149
Standaard

nu moeten (hoe hard ze ook proberen ze zullen het onder controle kunnen houden ) er moord en brand schreeuwen hoe respectloos het toch wel is om nen vlaming thuis op te bellen en hem niet eens in het Nederlands aanspreken. Kwestie dat de bal blijft rollen.
__________________
"Het is de gelovige die, niet het geloof dat bescherming
nodig heeft. Mensen hebben mensenrechten, religies, geloven en ideeën
hebben die niet.''
the_dude is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2007, 19:00   #3
Kaal
Minister-President
 
Geregistreerd: 20 november 2003
Berichten: 4.362
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ericferemans Bekijk bericht
franstalige enquéteuses afsturen op Vlamingen lijkt met eerder een schetenwappelijk farce dan een wetenschappelijke methode.
Ongelooflijk. Ik val op mijn gat. Ik ben lang geabonneerd geweest op LLB en ik kan moeilijk geloven dat zij zo'n domme fout hebben begaan. De resultaten van die peilingen zijn waardeloos als je bij voorbaat de mening niet kan peilen van al wie Fransonkundig is of uit principe weigert te antwoorden als de vraagstelling in die taal gebeurd.

Vandaag was de primeur "welke taal hebben de Vlamingen het liefst na Nederlands?" Maar ze kennen de mening niet van wie geen Frans kan spreken !
Kaal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2007, 19:36   #4
evilbu
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
evilbu's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 augustus 2006
Locatie: Dietse Drugsvrije Republiek
Berichten: 10.589
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kaal Bekijk bericht
Ongelooflijk. Ik val op mijn gat. Ik ben lang geabonneerd geweest op LLB en ik kan moeilijk geloven dat zij zo'n domme fout hebben begaan. De resultaten van die peilingen zijn waardeloos als je bij voorbaat de mening niet kan peilen van al wie Fransonkundig is of uit principe weigert te antwoorden als de vraagstelling in die taal gebeurd.

Vandaag was de primeur "welke taal hebben de Vlamingen het liefst na Nederlands?" Maar ze kennen de mening niet van wie geen Frans kan spreken !
Idem

Ik krijg spontaan de neiging om al die andere cijfers in twijfel te trekken.
__________________
Steun Oranje-Blauw!
evilbu is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2007, 22:29   #5
baseballpolitieker
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
baseballpolitieker's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 september 2006
Berichten: 10.530
Stuur een bericht via MSN naar baseballpolitieker
Standaard

Ik begon al schrik te krijgen dat die cijfers echt waren!
__________________
POLITICS.BE 2:http://www.politiek.messageboard.be

Het volk dient de stem van de partijen te zijn, en de partijen niet de stem van het volk!
De nieuwe Vlaamse Partij! Vrij Vlaanderen
of neem eens een kijkje op ons geüpdate forum:Forum Vrij Vlaanderen
baseballpolitieker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2007, 23:58   #6
ericferemans
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
ericferemans's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 april 2005
Berichten: 12.883
Standaard mijn veel intelligentere vrouw heeft het door!

Bij haar thuiskomst vertelde ik aan mijn madamme (niet die van de Libre Belgique) maar "dedie van ons" mijn story.
Zij begreep onmiddellijk waarom de Libre naar mij belde.
Het is zo dat mijn wederhelft, mijn onwettige vechtgenote dus...de telefoonrekening betaalt. Dat is logisch: de telefoon staat op haar naam.

Dit zijn historische gegevens, en verder niet interessant voor de jongens en meisjes van dit forum.

Maar: Alhoewel zij een telefoonnummer heeft in de Vlaamse zone 056... en men dus mag aannemen dat zij een Vlaamse deerne is...

ZIJ HEEFT EEN FRANSTALIGE NAAM!!!!!!!

Voor de trageren onder u: tweekeer nadenken nu.
BINGO
ericferemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 maart 2007, 00:02   #7
korvo
Gouverneur
 
korvo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 juli 2004
Locatie: Zoniënwoud
Berichten: 1.446
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ericferemans Bekijk bericht
Bij haar thuiskomst vertelde ik aan mijn madamme (niet die van de Libre Belgique) maar "dedie van ons" mijn story.
Zij begreep onmiddellijk waarom de Libre naar mij belde.
Het is zo dat mijn wederhelft, mijn onwettige vechtgenote dus...de telefoonrekening betaalt. Dat is logisch: de telefoon staat op haar naam.

Dit zijn historische gegevens, en verder niet interessant voor de jongens en meisjes van dit forum.

Maar: Alhoewel zij een telefoonnummer heeft in de Vlaamse zone 056... en men dus mag aannemen dat zij een Vlaamse deerne is...

ZIJ HEEFT EEN FRANSTALIGE NAAM!!!!!!!

Voor de trageren onder u: tweekeer nadenken nu.
BINGO
zou men dit soort van manipulatie werkelijk aandurven? stel dat dit werkelijk de bedoeling is en in de media komt? van een complot gesproken
korvo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 maart 2007, 00:03   #8
evilbu
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
evilbu's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 augustus 2006
Locatie: Dietse Drugsvrije Republiek
Berichten: 10.589
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door korvo Bekijk bericht
zou men dit soort van manipulatie werkelijk aandurven? stel dat dit werkelijk de bedoeling is en in de media komt? van een complot gesproken
Dan begin ik BUB met hun "70% bij veertig man in Leuven" nog eerlijk te vinden.
__________________
Steun Oranje-Blauw!
evilbu is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 maart 2007, 00:06   #9
korvo
Gouverneur
 
korvo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 juli 2004
Locatie: Zoniënwoud
Berichten: 1.446
Standaard

mijn achternaam klinkt ook frans - stel je voor zeg...
korvo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 maart 2007, 00:11   #10
evilbu
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
evilbu's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 augustus 2006
Locatie: Dietse Drugsvrije Republiek
Berichten: 10.589
Standaard

Ik vind het al verkeerd dat je met zulke enquetes alleen mensen met een telefoon (en zonder gehoorprobleem)kunt bereiken. Als je een onderzoek doet waarin taalproblemen zowat de kern zijn, is het wel hilarisch om uitsluitend in het Frans dat de doen.
__________________
Steun Oranje-Blauw!
evilbu is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 maart 2007, 07:51   #11
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 23 augustus 2002
Berichten: 42.465
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ericferemans Bekijk bericht
Goed gelachen, daarnet.
Een telefoontje van een lieve enquéteuze: (ik vertaal)"Ik ben van de Libre Belgique, en doe daar een enquéte voor, spreekt u frans, monsieur?".

Daar wil ik wel mijn beste Frans voor bovenhalen, om hier eens te kunnen verslag uitbrengen, natuurlijk.

De vragen waren nogal grappig:
- Van tien goede eigenschappen van de walen, kan je daar de voor jou drie belangrijkste uit kiezen: "sollidair, sympathiek, arbeidszaam, sociaal, ..."
Bon: ik heb er dus maar drie uitgekozen.
- "Van tien slechte eigenschappen: wat zijn de twee slechtste, monsieur" daar kon ik echt niet op antwoorden. "Ik vind de Walen niet zo slecht en ik ben een beleefd mens, neen dat gaat niet Madamme!". Hiervoor bedankte ze me terecht zeer enthousiast
- "Vindt u dat de Vlaamse politici teveel met communaitaire problemen bezig zijn, Monsieur?" Dat vind ik dus niet: het wordt de laatste tijd op een duidelijke manier (althans door de beschaafde partijen) eens allemaal op een rijtje gezet en er wordt weinig gebullshit. Ik antwoorde dus resoluut "Non, pas du tout!"
- "Vindt u dat de Vlaamse media teveel aandacht besteedt aan communautaire problemen, monsieur?" Ah neen: we krijgen goede info de laatste tijd, weerom zonder te veel detailkwesties en symbool toestanden.
Zelf op TV zijn er interessante programma's rond geweest en is de informatie ronduit boeiend te noemen, voor de eerste keer van mijn toch niet zo kort leven: "Non, Madamme, pas du tout".

Natuurlijk ben ik er maar één uit de zovelen. Maar als de Libre alleen maar franstalige enquéteuses heeft vrees ik dat de uitslag enigszins vervormd zal zijn.

Ik ben dus niet al te benieuwd naar het resultaat van deze enquéte: zijn telefonische enquétes al niet al te representatief, franstalige enquéteuses afsturen op Vlamingen lijkt met eerder een schetenwappelijk farce dan een wetenschappelijke methode.
Maar ik heb toch goed gelachen, en het was een vriendelijk mens.
Men zegge het voort...

Bedankt om zo eerlijk te zijn van hun ondervragingstechnieken hier even te demonstreren...

Het zegt al genoeg over hoe manipulatief het resultaat zal zijn :


Zoals je al zegt, : Ze bellen u en vragen of ge het in 't frans wilt doen, 70 a 80 % van de echte Vlaams Nationalisten kwakt hier meteen al de telefoon neer, ... Niet omdat ze geen frans zouden kunnen, (verre van) maar gewoon uit princippe...

Allé zeg nu zelf Vlamingen ondervragen oven Walen in het Frans ge moet maar lef hebben om dat verkocht te krijgen als een eerlijk onderzoek.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 maart 2007, 08:07   #12
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 23 augustus 2002
Berichten: 42.465
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
Idem

Ik krijg spontaan de neiging om al die andere cijfers in twijfel te trekken.

Ik deed dat al langer... ik geloof geen enkele van die enquetes...

(Ik heb zelf onderzoeksmethodiek gekregen dus ik word verondersteld van er iets van te kennen. )

Ge kunt die zo manipulatief opstellen als ge zelf wilt, ge kunt tussendoor kweet nie hoeveel controlevragen en zijvragen tussengooien dat ge zelf uw initieele vraag kunt verdraaien, ... kortom de waarde daarvan is voor mij 0,0 ik versta zelf niet dat bedrijven of politieke partijen daar hun geld in willen steken, want uiteindelijk zou het toch de bedoeling moeten zijn, om er iets uit te leren of zoals de enquetes hierboven om gemanipuleerde resultaten te kunnen publiceren (pure propaganda dus... )

Trouwens wie kwakt er nie direct zijnen telefon neer als die pipo's weer eens bellen, ... Telemarketeers jekkes, om de drie maand probeerd mij zo eenen uit India cisco routers en switchen te verlappen, tweedehands, wij hebben poen genoeg om nieuwe te kopen, waarom zou ik dan de rommel kopen die iemand anders niet meer wil, ?

Of nen hollander die u belt om belegingen te doen met enorme winsten, ... welke oen trapt daar nog in, (heb dat echt nog meegemaakt, was voor mijnen kapitaalkrachtigen baas... )

En toch moeten er mensen zijn die zich door zo'n agressieve verkopers laten doen, ik duw gewoon op endcall probleem opgelost.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 maart 2007, 08:10   #13
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 23 augustus 2002
Berichten: 42.465
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ericferemans Bekijk bericht
Bij haar thuiskomst vertelde ik aan mijn madamme (niet die van de Libre Belgique) maar "dedie van ons" mijn story.
Zij begreep onmiddellijk waarom de Libre naar mij belde.
Het is zo dat mijn wederhelft, mijn onwettige vechtgenote dus...de telefoonrekening betaalt. Dat is logisch: de telefoon staat op haar naam.

Dit zijn historische gegevens, en verder niet interessant voor de jongens en meisjes van dit forum.

Maar: Alhoewel zij een telefoonnummer heeft in de Vlaamse zone 056... en men dus mag aannemen dat zij een Vlaamse deerne is...

ZIJ HEEFT EEN FRANSTALIGE NAAM!!!!!!!

Voor de trageren onder u: tweekeer nadenken nu.
BINGO
Dubbel prijs, ... (ik dacht al dat het zoiets moest zijn... ) wou ik mijn vorige reply eigenlijk al vragen of ge voor Delacre werkt, lid zijt van Lions of Rotary club of misschien dit jaar meegedaan hebt aan 't carnaval in Binche (of ne caravan hebt in d ardennen )
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 maart 2007, 09:18   #14
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.279
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
Ik vind het al verkeerd dat je met zulke enquetes alleen mensen met een telefoon (en zonder gehoorprobleem)kunt bereiken. Als je een onderzoek doet waarin taalproblemen zowat de kern zijn, is het wel hilarisch om uitsluitend in het Frans dat de doen.
Ik vul aan: ze bereiken alleen mensen die nog een vaste telefoon hebben.
Hoeveel gezinnen hebben hun vaste telefoon buiten gekieperd op het ogenblik dat het aantal aktieve gsm's in het gezin, het aantal gezinsleden overschreed? (Naar mijn bescheiden mening: de meest vooruitstrevende gezinnen, aheum, veronderstel ik zo maar zeer graag ...)
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 maart 2007, 09:31   #15
skaldis
Banneling
 
 
Geregistreerd: 22 maart 2004
Berichten: 3.520
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Ik vul aan: ze bereiken alleen mensen die nog een vaste telefoon hebben.
Hoeveel gezinnen hebben hun vaste telefoon buiten gekieperd op het ogenblik dat het aantal aktieve gsm's in het gezin, het aantal gezinsleden overschreed? (Naar mijn bescheiden mening: de meest vooruitstrevende gezinnen, aheum, veronderstel ik zo maar zeer graag ...)
Ik dacht juist hetzelfde te zeggen. Is er eigenlijk nog geen onderzoek naar gedaan ? Wie zijn die mensen die nog in het bezit zijn van een vaste lijn ? Rijken, zelfstandigen, angstige katholieken of conservatieve progressieven die tegen elke verandering zijn, ... ?
skaldis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 maart 2007, 10:16   #16
ericferemans
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
ericferemans's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 april 2005
Berichten: 12.883
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
Dubbel prijs, ... (ik dacht al dat het zoiets moest zijn... ) wou ik mijn vorige reply eigenlijk al vragen of ge voor Delacre werkt, lid zijt van Lions of Rotary club of misschien dit jaar meegedaan hebt aan 't carnaval in Binche (of ne caravan hebt in d ardennen )
Brul!
ericferemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 maart 2007, 10:56   #17
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 23 augustus 2002
Berichten: 42.465
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ericferemans Bekijk bericht
Brul!

en hebde ne caravan in d ardennen,
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 maart 2007, 11:27   #18
Blackwidow
Schepen
 
Geregistreerd: 9 oktober 2006
Berichten: 486
Standaard

Geen enkele enquete heeft voor mij waarde. Wanneer worden enquetes gedaan? Meestal overdag.. En hoe? Via de telefoon. Dus algemeen kan men stellen dat mensen gecontacteerd worden die werkloos of met pensioen zijn (want ik zit overdag op m'n werk) en ik heb al geen telefoon (enkel gsm) En dus zijn het werklozen (vooral SPA-geliefd dan) die hun mening gaan geven over allerlei zaken
Blackwidow is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 maart 2007, 11:27   #19
ericferemans
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
ericferemans's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 april 2005
Berichten: 12.883
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
en hebde ne caravan in d ardennen,
www.ericferemans.be/renault

Wil lukken hé? Zijn er liefhebbers?
ericferemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 maart 2007, 11:59   #20
Daedalos
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 23 november 2006
Berichten: 67
Standaard

Kust na de bomma heure frak!
Ik wist niet dat het zo erg was.
Ach die media toch....
Daedalos is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:04.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be