Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Bekijk resultaten enquête: Zijn regieuze mensen idioten?
Ja 47 69,12%
Neen 21 30,88%
Aantal stemmers: 68. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord
 
Discussietools
Oud 10 november 2019, 20:32   #761
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hoofdstraat Bekijk bericht
Moeten volledige boerka's toegelaten worden zoals in de UK, of verbieden.
Boerka's zijn verboden. Niet omdat er een speciale wet werd gemaakt, maar omdat de Belgische wet voorschrijft dat je op het openbare domein met onbedekt gezicht moet rondlopen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2019, 20:35   #762
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hoofdstraat Bekijk bericht
Als je een religie opdringt aan een kind of vrouw dan gaat dat volgens mij te ver al weet ik dat de wet me daarin niet volgt. Hun vrijheid wordt niet beschermd, zelfs besnijding van meisjes wordt niet bestraft zelfs al is het verboden.
Als vegetarische ouders hun kind op een bepaalde manier opvoeden, is dat ook opdringen? En wat met antroposofische ouders? Hoe zit dat dan met atheïstische ouders? Mogen die hun wereldbeeld dan wel opdringen?

En verder: mag een ouder zijn kind wel dwingen om het bord leeg te eten? Gaat dat ook niet ten koste van de vrijheid van het kind?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2019, 20:38   #763
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Het kwade is de afwezigheid van het goede. Dus de afwezigheid van God.
Tiens, en mij hebben ze wijsgemaakt dat God overal is.
Als straf moest ik 100 keer schrijven.
God is overal, in de Hemel op aarde en op alle plaatsen.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2019, 20:40   #764
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Tiens, en mij hebben ze wijsgemaakt dat God overal is.
Als straf moest ik 100 keer schrijven.
God is overal, in de Hemel op aarde en op alle plaatsen.
De schematische vereenvouding van de Mechelse Catechismus heeft wel meer voor misverstanden gezorgd.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2019, 20:44   #765
Hoofdstraat
Secretaris-Generaal VN
 
Hoofdstraat's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2017
Berichten: 22.825
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Als vegetarische ouders hun kind op een bepaalde manier opvoeden, is dat ook opdringen? En wat met antroposofische ouders? Hoe zit dat dan met atheïstische ouders? Mogen die hun wereldbeeld dan wel opdringen?
Als ze daar straffen aan vasthangen zijn ze even schuldig.
Mijn kinderen zijn altijd naar katholieke scholen gegaan en ik ook (telkens vanwege de mama), maar ik heb ze desgevraagd ook mijn mening duidelijk gemaakt met duidelijk resultaat. Als ouder heb je ook invloed zonder dat je iets moet opdringen.

Nu ze meerderjarig zijn heb ik ze wel duidelijk gemaakt dat ze niet moeten thuiskomen met een moslim of iemand die een religie verplicht bij een relatie, er zijn grenzen.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
En verder: mag een ouder zijn kind wel dwingen om het bord leeg te eten? Gaat dat ook niet ten koste van de vrijheid van het kind?
Een kind dwingen om het bord leeg(!) te eten is slechte opvoeding maar dat is weeral iets anders en maatschappelijk niet te verbieden.
Hoofdstraat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2019, 20:45   #766
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.809
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Neen, het kwade komt niet van God. God schiep in volkmaaktheid en begiftigde de mens met vrijheid. In de vrijheid had de mens de mogelijkheid zich tot God te wenden maar ook een andere keuze te maken. Liefde laat zich immers niet dwingen. God werd machtig in Zijn machteloosheid en machteloos in Zijn almacht, een omschrijving die bij een van de oosterse kerkvaders te vinden (als ik me goed herinner bij Johannes van Damascus).
Goed, dan mag ik noteren dat God geen enkele macht heeft over het Kwade en dat hij dus een beetje minder almachtig is en wat minder 'God' is dan wij allen dachten.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2019, 20:47   #767
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hoofdstraat Bekijk bericht
Als ze daar straffen aan vasthangen zijn ze even schuldig.
Mijn kinderen zijn altijd naar katholieke scholen gegaan en ik ook (telkens vanwege de mama), maar ik heb ze desgevraagd ook mijn mening duidelijk gemaakt met duidelijk resultaat. Als ouder heb je ook invloed zonder dat je iets moet opdringen.

Nu ze meerderjarig zijn heb ik ze wel duidelijk gemaakt dat ze niet moeten thuiskomen met een moslim of iemand die een religie verplicht bij een relatie, er zijn grenzen.
Om welke reden beperkt u de vrijheid van uw meerderjarige kinderen? Of hoe u hier zondigt tegen uw eigen principes...

Uit uw eerste zin mag ik blijkbaar concluderen dat een ouder een kind niet mag straffen als het niet doet wat er gevraagd wordt. Ook dan is het blijkbaar een beperking van de vrijheid.

Eigenlijk ging het niet over "opdringen", maar "beleven". In het gezin als het onze wordt onze religie vrijelijk beleefd. Er komt geen dwang aan te pas, maar dat vindt u ook al fout.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2019, 20:49   #768
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Goed, dan mag ik noteren dat God geen enkele macht heeft over het Kwade en dat hij dus een beetje minder almachtig is en wat minder 'God' is dan wij allen dachten.
Merkwaardig wat u als agnost toch allemaal over God dacht... Los daarvan: uw standpunt spoort niet met wat ik heb uiteengezet, omdat Gods soevereiniteit juist de bron vormt van die vrijheid. Dat is de paradox in Gods schepping dat hij geen willoze poppen heeft willen scheppen maar schepselen die Hem in vrijheid tegemoetkomen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2019, 20:49   #769
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hoofdstraat Bekijk bericht
Een kind dwingen om het bord leeg(!) te eten is slechte opvoeding maar dat is weeral iets anders en maatschappelijk niet te verbieden.
Waarom is dat slechte opvoeding?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2019, 20:50   #770
geertvdb
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 8 juni 2014
Berichten: 15.048
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Neen, het kwade komt niet van God. God schiep in volkmaaktheid en begiftigde de mens met vrijheid. In de vrijheid had de mens de mogelijkheid zich tot God te wenden maar ook een andere keuze te maken. Liefde laat zich immers niet dwingen. God werd machtig in Zijn machteloosheid en machteloos in Zijn almacht, een omschrijving die bij een van de oosterse kerkvaders te vinden (als ik me goed herinner bij Johannes van Damascus).
Stel nu dat Johannes van Damascus zich vergist in zijn omschrijving, dan zijt gij goed gejost hé!
heel uw religieus leven, allemaal voor niks!
geertvdb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2019, 20:55   #771
geertvdb
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 8 juni 2014
Berichten: 15.048
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Als vegetarische ouders hun kind op een bepaalde manier opvoeden, is dat ook opdringen? En wat met antroposofische ouders? Hoe zit dat dan met atheïstische ouders? Mogen die hun wereldbeeld dan wel opdringen?
het rare is, dat die dat door de band niet doen.

Ik stuur mijn kinderen naar het katholiek onderwijs, en ik nog nooit 1 keer aan mijn kinderen gezegd dat ik niet in God geloof.
Dat komt omdat ik ook aan mijn kinderen niet zeg dat ik niet in Superman geloof, of in Bigfoot, of in Wodan.

David Silverman, de ex-voorzitter van American Atheist, gaf zijn 12 jarige dochter de bijbel als cadeau (ik denk dat ze liever een iPad had gekregen).
hebt gij al aan uw kleinkinderen een boek van Richard Dawkins kado gedaan?

Die bekeringsdrang, dat hebt ge niet bij atheïsten.
geertvdb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2019, 20:57   #772
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door geertvdb Bekijk bericht
Stel nu dat Johannes van Damascus zich vergist in zijn omschrijving, dan zijt gij goed gejost hé!
heel uw religieus leven, allemaal voor niks!
Stel dat u zich vergist met uw atheïstisch wereldbeeld, dan zijt gij goed ge...
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2019, 20:58   #773
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door geertvdb Bekijk bericht
het rare is, dat die dat door de band niet doen.

Die bekeringsdrang, dat hebt ge niet bij atheïsten.
Toch wel, en Dawkins is daar een mooi voorbeeld van. Hij reist de wereld af om lezingen te geven waarmee hij anderen tracht te overtuigen van zijn atheïstisch wereldbeeld.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2019, 21:01   #774
geertvdb
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 8 juni 2014
Berichten: 15.048
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Stel dat u zich vergist met uw atheïstisch wereldbeeld, dan zijt gij goed ge...
Oh ja, dan ga ik naar de hel tot in de eeuwigheid.
ge weet wel, de straf van uw liefhebbende god voor mensen die aan zijn bestaan twijfelen.
Die straf is een beetje onrechtvaardig, mijn inziens, aangezien een pedofiele verkrachter en moordenaar naar de hemel gaat , als hij efkes vlak voor zijn dood rap rap spijt betuigt voor zijn misdaden.
geertvdb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2019, 21:02   #775
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.809
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Merkwaardig wat u als agnost toch allemaal over God dacht... Los daarvan: uw standpunt spoort niet met wat ik heb uiteengezet, omdat Gods soevereiniteit juist de bron vormt van die vrijheid. Dat is de paradox in Gods schepping dat hij geen willoze poppen heeft willen scheppen maar schepselen die Hem in vrijheid tegemoetkomen.
Ik heb het begrip ' GOD ' niet bedacht. Maar als men (in casu : het christendom) een entiteit omnipotent maakt en dat wezen promoot als de alfa en de omega van alles wat er ooit is geweest, nu is, en zal zijn, ja dan moet men consequent zijn en de gevolgen erbij nemen. Een wezen dat de oorzaak en de zin is van alles, is ook de oorzaak én de zin van het Kwade.

U probeert nu door allerlei kronkelende antwoorden er omheen te fietsen, maar dat is gewoon niet mogelijk: god als oorzaak van alles, is natuurlijk ook de oorzaak van het Kwade. Vaneiges.

Kortom, u (en al de christenen) zijn het slachtoffer van hun eigen bedenksels: een god die oneindig goed is én oneindig slecht, ja zelfs boosaardig.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 10 november 2019 om 21:11.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2019, 21:04   #776
geertvdb
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 8 juni 2014
Berichten: 15.048
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Toch wel, en Dawkins is daar een mooi voorbeeld van. Hij reist de wereld af om lezingen te geven waarmee hij anderen tracht te overtuigen van zijn atheïstisch wereldbeeld.
Fout! En iedereen te overtuigen van de evolutietheorie.
En aangezien 99,99% van de mensen die de evolutietheorie afwijzen, gelovig zijn, dan komt atheïsme al eens aan bod.

hebt gij nu ooit al eens een boek van Dawkins cadeau gedaan?

Laatst gewijzigd door geertvdb : 10 november 2019 om 21:04.
geertvdb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2019, 21:07   #777
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Ik heb het begrip ' GOD ' niet bedacht. Maar als men een entiteit omnipotent maakt en de alfa en de omega van alles wat er ooit is geweest, nu is, en zal zijn, ja dan moet men consequent zijn en de gevolgen erbij nemen. Een wezen dat de oorzaak en de zin is van alles, is ook de oorzaak én de zin van het Kwade.

U probeert nu door allerlei kronkelende antwoorden er omheen te fietsen, maar dat is gewoon niet mogelijk: god als oorzaak van alles, is natuurlijk ook de oorzaak van het Kwade. Vaneiges.

Kortom, u (en al de christenen) zijn het slachtoffer van hun eigen bedenksels: een god die oneindig goed is én oneindig slecht.
Alvast niet de christelijke benadering van God. En juist dat probeerde ik u duidelijk te maken, maar u koos ervoor te blijven steken in uw eigen gedachtewereld.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2019, 21:08   #778
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door geertvdb Bekijk bericht
Fout! En iedereen te overtuigen van de evolutietheorie.
En aangezien 99,99% van de mensen die de evolutietheorie afwijzen, gelovig zijn, dan komt atheïsme al eens aan bod.
Niets "fout". Dawkins was ook de gangmaker van de bord op de Londense rode bussen. Atheïstische propaganda.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2019, 21:09   #779
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door geertvdb Bekijk bericht
Oh ja, dan ga ik naar de hel tot in de eeuwigheid.
ge weet wel, de straf van uw liefhebbende god voor mensen die aan zijn bestaan twijfelen.
Die straf is een beetje onrechtvaardig, mijn inziens, aangezien een pedofiele verkrachter en moordenaar naar de hemel gaat , als hij efkes vlak voor zijn dood rap rap spijt betuigt voor zijn misdaden.
Enkel aan God komt het eindoordeel toe. Enkel Hij kan in de diepte van uw hart kijken.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2019, 21:26   #780
geertvdb
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 8 juni 2014
Berichten: 15.048
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Niets "fout". Dawkins was ook de gangmaker van de bord op de Londense rode bussen. Atheïstische propaganda.
Propaganda van wat? wat is een atheistisch wereldbeeld?

Als Dawkins beweert dat Wodan niet bestaat, zijt gij het daarmee dan niet eens? Gij geeft zelf toe hier dat Wodan niet bestaat. Dat is dus atheïstische propaganda! Volgens u!
geertvdb is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:24.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be