Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 6 augustus 2012, 11:03   #1
perzie
Banneling
 
 
Geregistreerd: 29 juni 2012
Locatie: 't Stad
Berichten: 422
Standaard Astro

Gelooft u in iets anders buiten een materialistische wereld? Gelooft u bv. in de werking van astrologie? Ik heb het nu niet over zaken als de toekomst voorspellen, e.d., maar basis begrippen als de constellaties, planeten en hun interacties.

Laat ik even demonstreren met een voorbeeld van Pluto bij de mensen in de verschillende generaties van onze tijd. Pluto wordt in de astrologie geassocieerd met de constellatie van het teken schorpioen en staat symbool voor drijfkracht, de onderwereld - het niet direct waarneembare, wedergeboorte & dood, agressie, seks,...
Je hoeft niet onder het teken schorpioen te zijn geboren om Pluto in je horoscoop te hebben. In feite staat op het moment van je geboorte élke planeet (zon, maan, mercurius, mars, venus,...) in een bepaald teken. Dit overzicht noemt men een geboortehoroscoop.

Nu terug naar pluto in de verschillende generaties:

Na WOII kwamen de 'babyboomers', oftewel mensen met Pluto in Leeuw (van 1937 tot 1958). Als je naar de eigenschappen die toegekend worden aan mensen die in de constellatie van leeuw geboren worden kijkt, zie je duidelijk dat de babyboomers ietwat op zulke wijze hun stempel op de wereld hebben gedrukt. Leeuw staat oa. symbool voor: egocentrisme (we zitten met een systeem van krediet, leven op kap van de volgende generaties, ten koste van de aarde,..), creativiteit (heel wat beroemde popsterren, andere geprezen zangers en acteurs hebben pluto in leeuw: madonna, prince, jimi hendrix, michael jackson, Al Pacino, ...).

Dan kwam Pluto in Maagd (jaren '60 tot mid '70). Het teken van werk en dienstbaarheid. Kortom: de mensen waren bescheiden verschijningen die door de pluto's in leeuw werden gebruikt.

Vanaf jaren mid '70 tot begin '80: Pluto in Weegschaal. Ah, pluto in het teken van schoonheid, liefde, gebalanceerdheid, relaties,...
We zien een hoop moeilijkheden met relaties in deze periode, het was ook plots geen schande meer om te scheiden van uw man, enz...
Mensen die in deze generatie zijn geboren, hebben dus wat te maken met de problemen (en voordelen) van pluto in weegschaal.

Vanaf mid '80 tot mid '90 jaren: Pluto in Schorpioen.
Hier bevond pluto zich in z'n "natuurlijke domein". De '80's staan erom bekend voor het doorbreken van sekstaboe's,...

Mid '90's tot mid 2000: Pluto maakte z'n tocht in de hemel door naar Boogschutter. We bespeuren avontuurlijke reizen (geestelijk of fysiek), (economische) groei, spirituele en wetenschappelijke zoektochten, een gevoel van algemeen optimisme, enz...
Deze periode was ideaal voor zulke zaken.

Huidige periode, vanaf 2008: Pluto in Steenbok.
Het teken steenbok wordt geregeerd door saturnus die bekend staat voor beperkingen, het tonen van resultaten (positieve of negatieve waarvoor/waarnaar je in je leven hebt gestreefd), het drukken van de neus op de feiten, discipline/disciplineren,....
Ok mannekes, 't is gedaan met de (economische) groei: we oogsten, wat we zaaien zegt saturnus.
Bereidt u dus maar voor op een periode met een sobere toets, euh, tot 2024.

Enfin, ik ben maar een leek en geen echte astroloog.
Maar zou astrologie ergens kunnen kloppen? Of valt het eerder onze verbeelding, het "ombuigen van de eigen perceptie naar de theorie"?
perzie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 augustus 2012, 11:16   #2
Dionysus
Staatssecretaris
 
Geregistreerd: 8 augustus 2010
Berichten: 2.863
Standaard

In plaats van willekeurige eigenschappen toe te kennen aan Pluto kan je beter eerst eens een mechanisme geven dat die invloeden kan veroorzaken.
__________________
I have promises to keep, and miles to go before I sleep.
Dionysus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 augustus 2012, 11:21   #3
roger verhiest
Eur. Commissievoorzitter
 
roger verhiest's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 november 2007
Locatie: 2100 Meneghem
Berichten: 9.288
Standaard

This is the dawning of the age of Aquarius...

Ik dacht dat Pluto feitelijk niet meer als planeet gezien wordt... Hoe kan de chinese horoscoop eigenlijk totaal van de Mesopotamische verschillen ?
__________________


Tempo toleras
sed vero aperas
roger verhiest is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 augustus 2012, 12:21   #4
perzie
Banneling
 
 
Geregistreerd: 29 juni 2012
Locatie: 't Stad
Berichten: 422
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dionysus Bekijk bericht
In plaats van willekeurige eigenschappen toe te kennen aan Pluto kan je beter eerst eens een mechanisme geven dat die invloeden kan veroorzaken.
Het mechanisme is in feite simpel: vanuit de aarde gezien bewegen de zon en de andere planeten door de verschillende constellaties/sterrenbeelden.

Men is in het verleden eigenschappen aan de constellaties beginnen toedelen op basis van... observatie of studie (geen echt idee)? Dit is het struikelblok bij astrologie dat inderdaad enig geloof vereist. Tenzij je je eigen individuele studie wil gaan opzetten over astrologie...

Pluto wordt algemeen beschouwd als een generatieplaneet. De effecten van een generatieplaneet door de verschillende tekens is dus makkelijker te vergelijken met de realiteit. Men kan er niet echt de toekomst mee voorspellen maar gebeurtenissen uit het verleden of de huidige toestand mee verklaren.
perzie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 augustus 2012, 12:23   #5
perzie
Banneling
 
 
Geregistreerd: 29 juni 2012
Locatie: 't Stad
Berichten: 422
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door roger verhiest Bekijk bericht
This is the dawning of the age of Aquarius...

Ik dacht dat Pluto feitelijk niet meer als planeet gezien wordt... Hoe kan de chinese horoscoop eigenlijk totaal van de Mesopotamische verschillen ?
Geen idee.
Ik heb zelf nog enkel de westerse en vedische astrologie wat bekeken, resp. op basis van de beweging van de zon en maan door de tekens.
perzie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 augustus 2012, 12:30   #6
Dionysus
Staatssecretaris
 
Geregistreerd: 8 augustus 2010
Berichten: 2.863
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door perzie Bekijk bericht
Het mechanisme is in feite simpel: vanuit de aarde gezien bewegen de zon en de andere planeten door de verschillende constellaties/sterrenbeelden.

Men is in het verleden eigenschappen aan de constellaties beginnen toedelen op basis van... observatie of studie (geen echt idee)? Dit is het struikelblok bij astrologie dat inderdaad enig geloof vereist. Tenzij je je eigen individuele studie wil gaan opzetten over astrologie...

Pluto wordt algemeen beschouwd als een generatieplaneet. De effecten van een generatieplaneet door de verschillende tekens is dus makkelijker te vergelijken met de realiteit. Men kan er niet echt de toekomst mee voorspellen maar gebeurtenissen uit het verleden of de huidige toestand mee verklaren.
Neen, dat is je waarneming: de planeten en sterren bewegen.

Ik vroeg naar het mechanisme.
__________________
I have promises to keep, and miles to go before I sleep.
Dionysus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 augustus 2012, 13:03   #7
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.718
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door perzie Bekijk bericht
Het mechanisme is in feite simpel: vanuit de aarde gezien bewegen de zon en de andere planeten door de verschillende constellaties/sterrenbeelden.

Men is in het verleden eigenschappen aan de constellaties beginnen toedelen op basis van... observatie of studie (geen echt idee)? Dit is het struikelblok bij astrologie dat inderdaad enig geloof vereist. Tenzij je je eigen individuele studie wil gaan opzetten over astrologie...

Pluto wordt algemeen beschouwd als een generatieplaneet. De effecten van een generatieplaneet door de verschillende tekens is dus makkelijker te vergelijken met de realiteit. Men kan er niet echt de toekomst mee voorspellen maar gebeurtenissen uit het verleden of de huidige toestand mee verklaren.
1) Pluto is een verandert van status. 't Is nu een dwergplaneet.
2) Toen het concept horoscoop uitgedocterd werd door charlatans , wist men nog niet eens wat het verschil was tussen een ster en een melkwegstelsel.
3) Het duurde tot midden 19de eeuw voor teleskopen en goed rekenwerk Neptunus ten berde brachten, en het was pas in 1930 dat Pluto gevonden werd.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 augustus 2012, 18:14   #8
kiko
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
kiko's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 juni 2004
Berichten: 12.720
Standaard

Astrologie is voor wereldvreemde idioten en kwakzalvers. Dat weet ik, want dat heeft de Tarot mij meegedeeld.
kiko is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 augustus 2012, 07:36   #9
cookie monster
Secretaris-Generaal VN
 
cookie monster's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 juni 2009
Berichten: 34.466
Standaard

http://www.space.com/2791-pluto-demo...efinition.html
http://www.space.com/2764-pluto-demoted.html
http://www.space.com/1373-object-big...th-planet.html
http://www.space.com/796-pluto-75-crazy-years.html
http://www.space.com/3115-pluto-data-sheet.html
http://www.digitaljournal.com/article/324934
__________________
C kie M nster
C U L'8'R WEIRDOGAToRS

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,
but the doctor did get a brain-attack !! my name:

breedbandwurger 1967

Zoek alle berichten van cookie monster

Ik woon zelfs graag alleen

Geen kinderen hebben is een gemis ????

Is dit nog menselijk - mijn mening.pdf (271,2 KB) (19-10-2016)

cookie monster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 augustus 2012, 10:00   #10
exodus
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
exodus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 mei 2004
Berichten: 13.621
Standaard

Ik geloof daar zeker in. (Goede) astrologen kunnen goede observaties maken, zowel op maatschappelijk vlak, als persoonlijk.

Het is volgens mij een discrete interpretatie van het energetisch continuüm dat bepaald wordt door de stand van de planeten en bijgevolg hun energieën.
__________________
Yesterday I was clever, so I wanted to change the world. Today I am wise, so I am changing myself. – Rumi
exodus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 augustus 2012, 10:45   #11
BonBon
Banneling
 
 
Geregistreerd: 29 april 2011
Locatie: The old country
Berichten: 10.017
Standaard

Ik begrijp dat mensen hierdoor aangesproken worden maar van een planeet kun je niet meer verwachten dan wat zwaartekracht, hoe kunnen planeten nu je gemoed en karakter voorspellen? Hoogstens goeie mensenkennis zoals bij handlezers, kaartlezers, ingewandenlezers en wat-je-ook-maar-wil-lezers die allemaal 1 doel hebben, vroeg of laat je geld afhandig maken.
BonBon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 augustus 2012, 11:00   #12
perzie
Banneling
 
 
Geregistreerd: 29 juni 2012
Locatie: 't Stad
Berichten: 422
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BonBon Bekijk bericht
Ik begrijp dat mensen hierdoor aangesproken worden maar van een planeet kun je niet meer verwachten dan wat zwaartekracht, hoe kunnen planeten nu je gemoed en karakter voorspellen? Hoogstens goeie mensenkennis zoals bij handlezers, kaartlezers, ingewandenlezers en wat-je-ook-maar-wil-lezers die allemaal 1 doel hebben, vroeg of laat je geld afhandig maken.
Het gaat om de baan van de planeten gedurende het jaar doorheen de verschillende constellaties en het effect daarvan op aarde.

Het vreemde is dat het ergens nog lijkt te kloppen, zeker als je de geboortehoroscopen vergelijkt van personen die zich tot elkaar aangetrokken voelen (of familieleden).
Ofwel zie je planeten die elkaar overlappen (= in conjunctie zijn), bv. zon en maan in leeuw. Ofwel zie je planeten die in het sterrenbeeld met tegenovergestelde eigenschappen (= in oppositie zijn) staan, bv. mars in leeuw, venus in waterman.
Beide aspecten zorgen voor een minder problematische aantrekking, enz...

Enfin, willen de mensen zich eens verdiepen in astrologie vooraleer ze zo oppervlakkig reageren op dit topic. Ik zie anders weinig discussie dan een welles-nietes spelletje.

Laatst gewijzigd door perzie : 7 augustus 2012 om 11:00.
perzie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 augustus 2012, 11:52   #13
Klein Licht
Minister-President
 
Geregistreerd: 30 september 2011
Berichten: 5.484
Standaard

De astrologie is al lang geleden van de kaart geveegd omdat blijkt dat hun voorspellingen niet kloppen met de realiteit.

Voor degenen die graag zouden hebben dat de voorspellingen kloppen is het natuurlijk altijd leuk om hierin te blijven geloven, maar dat kan alleen als je voorspellingen en waarnemingen een beetje 'naar mekaar toe masseert'.
Klein Licht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 augustus 2012, 14:03   #14
Multipus
Banneling
 
 
Geregistreerd: 7 augustus 2012
Berichten: 547
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door perzie Bekijk bericht
Geen idee.
Ik heb zelf nog enkel de westerse en vedische astrologie wat bekeken, resp. op basis van de beweging van de zon en maan door de tekens.
Hebt u enig idee van de verhouding : massa alle planeten versus zon?
Multipus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 augustus 2012, 14:04   #15
Multipus
Banneling
 
 
Geregistreerd: 7 augustus 2012
Berichten: 547
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door perzie Bekijk bericht
Het gaat om de baan van de planeten gedurende het jaar doorheen de verschillende constellaties en het effect daarvan op aarde.

Het vreemde is dat het ergens nog lijkt te kloppen, zeker als je de geboortehoroscopen vergelijkt van personen die zich tot elkaar aangetrokken voelen (of familieleden).
Ofwel zie je planeten die elkaar overlappen (= in conjunctie zijn), bv. zon en maan in leeuw. Ofwel zie je planeten die in het sterrenbeeld met tegenovergestelde eigenschappen (= in oppositie zijn) staan, bv. mars in leeuw, venus in waterman.
Beide aspecten zorgen voor een minder problematische aantrekking, enz...

Enfin, willen de mensen zich eens verdiepen in astrologie vooraleer ze zo oppervlakkig reageren op dit topic. Ik zie anders weinig discussie dan een welles-nietes spelletje.
Stel dan even een model op met te controleren parameters en een controlegroep.
Multipus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 augustus 2012, 14:05   #16
Multipus
Banneling
 
 
Geregistreerd: 7 augustus 2012
Berichten: 547
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door exodus Bekijk bericht
Ik geloof daar zeker in. (Goede) astrologen kunnen goede observaties maken, zowel op maatschappelijk vlak, als persoonlijk.

Het is volgens mij een discrete interpretatie van het energetisch continuüm dat bepaald wordt door de stand van de planeten en bijgevolg hun energieën.
dus een subjectieve positie van een planeet bepaalt zijn "energie"?
Kan je ook even zeggen welke "energie" dit wel zou zijn?
Multipus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 augustus 2012, 14:24   #17
Visjnu
Minister
 
Visjnu's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 november 2006
Berichten: 3.819
Standaard

Het lijkt me een gegeven dat er cyclische processen zijn die de mensheid beinvloeden, bijvoorbeeld de seizoenen en de dag/nacht cyclus. Aan de hand van de hemellichamen kunnen we deze opmeten en in kaart brengen, bijvoorbeeld met een zonnewijzer. Het is niet helemaal uitgesloten dat er nog zulke processen zouden zijn waarvan het bestaan ons minder duidelijk is.

Het bewijs is echter verre van overtuigend.

Ten eerste is het niet intern consistent. Bij 'Pluto in Leeuw' zou er een invloed zijn op het karakter van de mensen die hierin geboren werden, terwijl bij 'Pluto in Schorpioen' er een invloed zou zijn op de maatschappij zelf. Moest het systeem intern consistent zijn, dan zouden het de mid-80-tot-mid-90'ers moeten zijn die de sekstaboes doorbroken hebben, wat niet correct is. Verder lijkt het soms arbitrair een positieve invloed te hebben en soms een negatieve: Pluto in Weegschaal lijkt de invloed van Weegschaal te corrumperen, terwijl Pluto in Steenbok de invloed hiervan juist zou versterken?

Ten tweede zijn er wel duizenden variabelen trends die we met thema's zoals schoonheid, liefde, gebalanceerdheid en relaties kunnen verbinden. Voor elk decenium zullen er daarvan wellicht altijd wel enkele opvallen. Het is daarom enkel zinvol om naar bepaalde specifieke trends te kijken, bijvoorbeeld het aantal huwelijken per bevolkingsaantal. Voorspelt het systeem niet dat dit aantal bij 'Pluto in Weegschaal' statistisch gezien altijd laag moet zijn? Zoiets kan toch gemakkelijk geverifieerd of gefalsifieerd worden, lijkt me.
__________________
sin otra luz y guía
sino la que en el corazón ardía.
Visjnu is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 augustus 2012, 16:15   #18
kiko
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
kiko's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 juni 2004
Berichten: 12.720
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door exodus Bekijk bericht
Ik geloof daar zeker in. (Goede) astrologen kunnen goede observaties maken, zowel op maatschappelijk vlak, als persoonlijk.
Dat kan ik ook hoor.
kiko is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 augustus 2012, 16:21   #19
kiko
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
kiko's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 juni 2004
Berichten: 12.720
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door perzie Bekijk bericht
Enfin, willen de mensen zich eens verdiepen in astrologie vooraleer ze zo oppervlakkig reageren op dit topic. Ik zie anders weinig discussie dan een welles-nietes spelletje.
Astrologie is al tot in den treure wetenschappelijk gecontroleerd op alle mogelijke manieren, met medewerking van astrologen, en elke keer opnieuw was het resultaat beneden alle peil.

Er is niets, maar dan ook niets, dat astrologie enige basis of geloofwaardigheid kan verlenen. Tenzij jij iets weet, maar dat zou me ten zeerste verbazen.

Tot nu toe is er geen enkele astroloog in geslaagd om ook maar één aspect van astrologie hard te maken of te verklaren. Geen enkele, en dit al sinds duizenden jaren.
kiko is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 augustus 2012, 16:45   #20
Multipus
Banneling
 
 
Geregistreerd: 7 augustus 2012
Berichten: 547
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kiko Bekijk bericht
Astrologie is al tot in den treure wetenschappelijk gecontroleerd op alle mogelijke manieren, met medewerking van astrologen, en elke keer opnieuw was het resultaat beneden alle peil.

Er is niets, maar dan ook niets, dat astrologie enige basis of geloofwaardigheid kan verlenen. Tenzij jij iets weet, maar dat zou me ten zeerste verbazen.

Tot nu toe is er geen enkele astroloog in geslaagd om ook maar één aspect van astrologie hard te maken of te verklaren. Geen enkele, en dit al sinds duizenden jaren.
Geleerd in het middelbaar
Citaat:
Orakeltaal is duistere, onbegrijpelijke taal.

Het orakel was bij de Grieken het middel waardoor men de wil van de goden trachtte te kennen. Het orakel gaf raadselachtige uitspraken ten antwoord aan hen die het kwamen raadplegen. (een orakeluitspraak kon op meer dan een manier uitgelegd worden.)
Daarna bevestigd door een strip. (met een wel zéér knappe heks )
Multipus is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:09.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be