Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Brandend Actueel: Gaza offensief
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Brandend Actueel: Gaza offensief Tijdelijk forum

 
 
Discussietools
Oud 8 januari 2009, 11:49   #1
E. Gidius
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
E. Gidius's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 november 2008
Locatie: Belgisch-Congo, oeps -Vlaanderen
Berichten: 17.849
Standaard Pro-Palestina en pro-Israël in Vlaanderen

Om één of andere reden, waar ik hier even niet op inga, blijkt het Palestijns-Israëlisch conflict zeer diep te snijden in de Vlaamse ziel. Je ziet hier op het forum posters die zeer uitdrukkelijk en diepgaand partij kiezen voor het ene of het andere kamp, alsof het om hun eigen land zou gaan.

Ik negeer hier even degenen die, conform hun capaciteiten, niet verder komen dan het gebruikelijke hersenloze gescheld en gesnauw. Ook degenen die zich maar occasioneel in de discussie mengen. Niemand moet zich dus geviseerd voelen.

Daarnaast zitten in beide kampen posters die moeite doen om: 1/ met degelijke teksten en bronnen te komen, 2/ eerlijk te discussiëren en het standpunt van de tegenstander niet te vervalsen, 3/ bereid zijn een ernstige oplossing voor dit archi-moeilijke vraagstuk te onderzoeken.

Ik waag me hier, op de meest subjectieve wijze, aan het noemen van namen van posters die zeer frequent in de betreffende draden posten, omdat iets me blijft zeggen dat het ongemeen boeiend zou kunnen zijn deze mensen, Vlaamse pro-Palestijnen en pro-Israëlieten, eens samen te brengen.

Voorlopig is de lijst zeer onvolledig, ik haal ze nu uit mijn hoofd maar zal ze later aanvullen bij het lezen van de diverse draden.

Uit het pro-Palestina kamp:

Minister van Agitatie
djimi
roodhaar
Jean-Pierre
Geert C

Uit het pro-Israël kamp:

Hertog van Gelre
Fiere Jood
Slegie
__________________
* Verder ben ik van mening dat de 0VLD, voor het welzijn van dit land en zijn burgers, moet vernietigd worden.
* Eenvoudig truukje om de d/t regels voor werkwoorden toe te passen.
E. Gidius is offline  
Oud 8 januari 2009, 11:52   #2
Jozef Ostyn
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 27 maart 2004
Berichten: 15.640
Standaard

Bij het lezen van de reacties merk ik toch dat velen eigenlijk instinctief reageren, zonder al te veel dieper na te denken over het conflict zelf.

Sommige mensen willen ook gewoon te provoceren of kiezen volslagen "hersenloos" voor één van beide partijen.
Jozef Ostyn is offline  
Oud 8 januari 2009, 11:55   #3
Savatage
Secretaris-Generaal VN
 
Savatage's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 december 2004
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 21.732
Standaard

Velen reageren ook puur uit antisemitisme en Jodenhaat en vergeten daarbij objectief naar de hele situatie in het Gaza gebied te kijken. De situatie an sich is vrij duidelijk: Hamas begint met raketten af te schieten op onschuldige Israëlische doelwitten en Israël slaat terug.
Savatage is offline  
Oud 8 januari 2009, 12:01   #4
Fieseler
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Fieseler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 juli 2004
Berichten: 12.602
Standaard

De discussie ten gronde is een onmogelijke opdracht omdat het steeds en steeds opnieuw uitdraait op een discussie �* la: "de kip of het ei"

Als je de geschiedenis onderzoekt om een standpunt te bepalen zit je met de onmogelijkheid om een startpunt te bepalen.
Als je de huidige recente gebeurtenissen neemt hebben ze allebei ongelijk.

Door het feit dat ik als Vlaams Nationalist de Jood steeds enerzijds als gediscrimineerde underdog heb beschouwd en hem analoog met onze eigen geschiedenis anderzijds zijn eigen land toewens was ik oorspronkelijk geneigd om intuïtief de pro Israël kamp te vervoegen.

Als ik echter een Freilich zie omgaan met diegenen die hem in dit land bijna onvoorwaardelijk hun steun toezeggen dan heb ik zoiets van: arrogante kloot snap jij nu niet dat als ze jou in de US of A laten vallen het afgelopen is met uw staat omdat je buiten de States andere voluntaristische geallieerden gewoon zit af te zeiken?...

E jongen...je mag mij dus voorlopig gerust bij de "onbeslisten" catalogeren.
__________________
Though i walk through the valley of the shadow of death, i will fear no evil, for thou art with me

Laatst gewijzigd door Fieseler : 8 januari 2009 om 12:02.
Fieseler is offline  
Oud 8 januari 2009, 12:27   #5
Daimanta
Parlementsvoorzitter
 
Daimanta's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 oktober 2007
Berichten: 2.063
Standaard

De situatie aan het oosten van de Middellandse zee is waarschijnlijk één van de meer complexere conflicten in de wereld. Beide kanten beweren recht te hebben op stukken land om verscheidene redenen en dat maakt de internationale krachten verdeeld wat ook niet bijdraagt aan een fatsoenlijk oplossing. Ik zie persoonlijk een oplossing nog niet in het verschiet liggen. De status quo is nu zo'n beetje het enige wat stabiliteit brengt, wat dus niet iets is waar je mee vooruit kan.

De tijd zal wel leren wat er van komt.
__________________
Steun Groot Nederland!
Daimanta is offline  
Oud 8 januari 2009, 12:34   #6
E. Gidius
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
E. Gidius's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 november 2008
Locatie: Belgisch-Congo, oeps -Vlaanderen
Berichten: 17.849
Standaard

Aangevulde lijst:

Uit het pro-Palestina kamp:

Minister van Agitatie
djimi
roodhaar
Jean-Pierre
Geert C
Metternich

Uit het pro-Israël kamp:

Hertog van Gelre
Fiere Jood
Slegie
Turkse Nederlander (tenzij ik me vergis over zijn standpunt...)
Heel-Nederlander
Liberalist_NL
__________________
* Verder ben ik van mening dat de 0VLD, voor het welzijn van dit land en zijn burgers, moet vernietigd worden.
* Eenvoudig truukje om de d/t regels voor werkwoorden toe te passen.
E. Gidius is offline  
Oud 8 januari 2009, 12:37   #7
Weiße Rose
Parlementsvoorzitter
 
Weiße Rose's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 november 2008
Berichten: 2.379
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Savatage Bekijk bericht
Velen reageren ook puur uit antisemitisme en Jodenhaat en vergeten daarbij objectief naar de hele situatie in het Gaza gebied te kijken. De situatie an sich is vrij duidelijk: Hamas begint met raketten af te schieten op onschuldige Israëlische doelwitten en Israël slaat terug.
Je kan net zogoed zeggen dat sommigen de Israelische kant kiezen, aangezien ze een blinde haat hebben jegens de moslimcultuur.

Niet iedereen die het opneemt voor de Palestijnen is daarom een antisemiet of een jodenhater. Dat is werkelijk belachelijk!
Weiße Rose is offline  
Oud 8 januari 2009, 13:16   #8
maarte
Minister-President
 
maarte's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 december 2004
Locatie: Hage(n)land
Berichten: 4.471
Standaard

Ik ben tegen al dat nationalisme en geloofsfundamentalisme dewelk de oorzaak is van al deze miserie. Kolonisatie, onteigening van gronden, aanzetten tot haat, uitbuiten van geloof, politics of fear, genocide, autoritair bewind... dwaze door de politiek van bovenaf opgelegde regels, wetten en akkoorden liggen aan de grondslag van dit conflict. Politieke leiders die hun bevolking als schietschijf laten gebruiken ter meerdere eer en glorie van hunzelf, ik ben tegen al dat machtsmisbruik.
__________________
La causa nostra:Mani pulite
maarte is offline  
Oud 8 januari 2009, 13:16   #9
maarte
Minister-President
 
maarte's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 december 2004
Locatie: Hage(n)land
Berichten: 4.471
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weiße Rose Bekijk bericht
Je kan net zogoed zeggen dat sommigen de Israelische kant kiezen, aangezien ze een blinde haat hebben jegens de moslimcultuur.

Niet iedereen die het opneemt voor de Palestijnen is daarom een antisemiet of een jodenhater. Dat is werkelijk belachelijk!
²
__________________
La causa nostra:Mani pulite
maarte is offline  
Oud 8 januari 2009, 14:06   #10
Savatage
Secretaris-Generaal VN
 
Savatage's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 december 2004
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 21.732
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door E. Gidius Bekijk bericht
Aangevulde lijst:

Uit het pro-Palestina kamp:

Minister van Agitatie
djimi
roodhaar
Jean-Pierre
Geert C
Metternich

Uit het pro-Israël kamp:

Hertog van Gelre
Fiere Jood
Slegie
Turkse Nederlander (tenzij ik me vergis over zijn standpunt...)
Heel-Nederlander
Liberalist_NL
Je kan ook een poll beginnen, dan weet je van iedereen de mening over deze kwestie.
Savatage is offline  
Oud 8 januari 2009, 14:16   #11
E. Gidius
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
E. Gidius's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 november 2008
Locatie: Belgisch-Congo, oeps -Vlaanderen
Berichten: 17.849
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Savatage Bekijk bericht
dan weet je van iedereen de mening over deze kwestie.
Dat is niet mijn bedoeling, zoals in de openingspost uiteengezet.

Terzijde: als ik het laatste lijstje eens bekijk, ziet het er naar uit dat het pro-Palestina kamp uitsluitend uit Vlamingen bestaat, en het pro-Israël kamp uit Nederlanders.

Interessant...
__________________
* Verder ben ik van mening dat de 0VLD, voor het welzijn van dit land en zijn burgers, moet vernietigd worden.
* Eenvoudig truukje om de d/t regels voor werkwoorden toe te passen.
E. Gidius is offline  
Oud 8 januari 2009, 14:18   #12
manta
Secretaris-Generaal VN
 
manta's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 januari 2004
Berichten: 34.805
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door E. Gidius Bekijk bericht
Om één of andere reden, waar ik hier even niet op inga, blijkt het Palestijns-Israëlisch conflict zeer diep te snijden in de Vlaamse ziel. Je ziet hier op het forum posters die zeer uitdrukkelijk en diepgaand partij kiezen voor het ene of het andere kamp, alsof het om hun eigen land zou gaan.
't Is moeilijk om "een kamp te kiezen" .
Ik ben geen liefhebber van Israel noch van de Palestijnen .
Maar als het om dit specifieke conflict (nu ja , oorlog) gaat denk ik dat veel mensen vergeten dat Israel al veel heeft moeten incasseren van Palestijnse kant uit . Het voortdurend leven met aanslagen en raketten die neerkomen is uiteindelijk iets dat niet kan blijven duren .Een punt dat de wereldmedia toch een beetje achterwege laat liggen .
Er moest dus iets gebeuren, en aangezien het niet uit internationale hoek kwam moesten ze het zelf maar doen ...

Dat betekent niet dat ik pro-Israel ben , maar wel dat ik de actie nu wel kan begrijpen ...
__________________
Nieuw forumreglement : Volg de link voor meer details.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF Bekijk bericht
Manta heeft altijd gelijk of 't moet zijn dat hij eens geen gelijk heeft maar dat gebeurt enkel en alleen als-ie ongelijk heeft.
manta is offline  
Oud 8 januari 2009, 14:18   #13
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN
 
Derk de Tweede's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2005
Locatie: Ergens tussen Dollard en Duinkerken
Berichten: 37.539
Standaard

Ik sta politiek voor 100% achter Israel, maar sta open voor kritiek op dat land.
Op de diverse fora en sites merk dan men zowel hier als in NL diep verdeeld is over deze kwestie.
Beide partijen willen geen druppel wijn in het water doen.
Derk de Tweede is offline  
Oud 8 januari 2009, 15:04   #14
Hertog van Gelre
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Hertog van Gelre's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 augustus 2005
Locatie: De Nederlanden
Berichten: 16.099
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door E. Gidius Bekijk bericht
Dat is niet mijn bedoeling, zoals in de openingspost uiteengezet.

Terzijde: als ik het laatste lijstje eens bekijk, ziet het er naar uit dat het pro-Palestina kamp uitsluitend uit Vlamingen bestaat, en het pro-Israël kamp uit Nederlanders.

Interessant...
Dit is sowieso een interessante draad. Bedankt voor het openen ervan.
Ik denk dat bij jullie de (al dan niet vermeende) parallel met België meespeelt en dat je hier ook twee bevolkingsgroepen hebt die beiden claims leggen op een land.

Citaat:
Uit het pro-Israël kamp:

Hertog van Gelre
Wel confronterend als je het zo ziet. Op dit forum zal het inderdaad wel zo zijn, hoewel ik ook hier al meerdere malen heb aangegeven tegen deze aanval te zijn en een aantal beleidsbeslissingen van Israël afwijs. Toch heb ik het gevoel langzaam aan deze kant gerold te zijn als reactie op de vele onzin- en leugenposts die ik hier op dit forum ben tegengekomen, al vanaf 2005. Ook nu zie ik weinig begrip voor de Israëlische kant. Verder is het een erfenis uit 2001 toen ik op het CNN/Community forum actief was en soortgelijke discussies zich daar afspeelden naar aanleiding van de vredesbesprekingen.
Hertog van Gelre is offline  
Oud 8 januari 2009, 15:09   #15
TheHunter
Burger
 
Geregistreerd: 6 januari 2009
Berichten: 145
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Savatage Bekijk bericht
Velen reageren ook puur uit antisemitisme en Jodenhaat en vergeten daarbij objectief naar de hele situatie in het Gaza gebied te kijken. De situatie an sich is vrij duidelijk: Hamas begint met raketten af te schieten op onschuldige Israëlische doelwitten en Israël slaat terug.
Ik denk dat de haat tegen de Islam veel groter is in Vlaanderen en dus het omgekeerde waar is.
TheHunter is offline  
Oud 8 januari 2009, 20:00   #16
toccata
Europees Commissaris
 
toccata's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 november 2006
Berichten: 7.056
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maarte Bekijk bericht
²
³
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door born2bewild Bekijk bericht
Heel wat prille democratieen met onwillige burgers zouden het toejuichen, voor de chocoladecigarettenindustrie zou het een slag zijn

toccata is offline  
Oud 8 januari 2009, 21:23   #17
Jazeker
Secretaris-Generaal VN
 
Jazeker's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2004
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 66.000
Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheHunter Bekijk bericht
Ik denk dat de haat tegen de Islam veel groter is in Vlaanderen en dus het omgekeerde waar is.
Ik denk dat u verkeerd denkt.
__________________
The oncoming storm







Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline  
Oud 8 januari 2009, 21:31   #18
PollyCorrect
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
PollyCorrect's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 april 2004
Berichten: 11.718
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Savatage Bekijk bericht
Velen reageren ook puur uit antisemitisme en Jodenhaat en vergeten daarbij objectief naar de hele situatie in het Gaza gebied te kijken. De situatie an sich is vrij duidelijk: Hamas begint met raketten af te schieten op onschuldige Israëlische doelwitten en Israël slaat terug.
Thank you.

En de meeste salonterroristen kunnen niet geloven dat men zowel pro-Israel als pro Palestijns volk kan zijn.

En dat hamas en andere islamofascistische terreurorganisaties totaal niet pro-volk zijn.

Dat gaat velen hun petje te boven, maar dat geeft niet.

Other fish to fry.
PollyCorrect is offline  
Oud 8 januari 2009, 21:34   #19
PollyCorrect
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
PollyCorrect's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 april 2004
Berichten: 11.718
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede Bekijk bericht
Ik sta politiek voor 100% achter Israel, maar sta open voor kritiek op dat land.
Op de diverse fora en sites merk dan men zowel hier als in NL diep verdeeld is over deze kwestie.
Beide partijen willen geen druppel wijn in het water doen.
De meesten hebben geen rits te maken met noch Gaza noch Israel,
maar zijn bewogen door duistere beweegredenen die ze zelf niet snappen.
Hoe duisterder hoe extremer, en dat ziet men in de gewelddadige "pro palestijnse" of beter anti-Israëlische demonstraties.

Alle frustraties van hun hele domme geassisteerde knuffel-leventje in comfortabel knuffel-Europa storten ze op de vermeende "Pallie Zaak".
PollyCorrect is offline  
Oud 8 januari 2009, 21:43   #20
moser
Europees Commissaris
 
moser's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 maart 2008
Berichten: 3.711
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door toccata Bekijk bericht
³
4

Ik meng me trouwens zelden nog in die discussies. Altijd maar weer diezelfde afgezaagde non-argumentatie, vaak weet je al op voorhand wie wat gaat zeggen. Het zijn de klassiekers die men nu al jaren leest/hoort bij zowat iedere oplaaiing van het conflict. Het is een dovemansdiscussie die ook nog eens verziekt wordt door bepaalden die overduidelijk ageren uit ietofwat etnische voorkeur en anderen die er nauwelijks een bal van afweten of die uitblinken in gewetenloosheid.
moser is offline  
 



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:02.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be