Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 21 december 2019, 13:10   #1
PeterCC
Minister
 
Geregistreerd: 2 december 2007
Berichten: 3.197
Standaard Kymco Ionex - elektrische stadsscooter

Een collega van me gaat al jaren elk jaar op reis naar Taiwan - Taipei.

Het straatbeeld in Taipei wordt net zoals in Italiaanse steden beheerst door de scooter (Taiwan heeft 2 grote scooterfabrikanten: Kymco en Sym) en hij vertelde me dat op enkele jaren tijd het aandeel elektrische scooters er helemaal dominant is geworden.

Ze hebben daar een zeer handig uitgewerkt batterijwisselsysteem zodat je op vele plaatsen bij automaten je lege batterij kan uitwisselen voor een volle.
Dat systeem past heel goed bij een grootstad waar mensen voornamelijk in flats wonen en niet de mogelijkheid hebben om hun scooter aan het net op te laden. Zelf de batterij opladen kan wel maar het is niet noodzakelijk.

In deze video (een promotiefilm van Kymco voor hun Ionex gamma, dat wel, maar legt duidelijk uit hoe één en ander in elkaar zit) https://www.youtube.com/watch?v=4ocgZKxAGZo wordt de opbouw van de scooter, de verschillende oplaadmogelijkheden en het batterijwisselsysteem uitgelegd.

Knap bedacht en uitgewerkt, vind ik. Je hebt je eigen scooter, dus zal je er beter zorg voor dragen dan voor iets dat je huurt of tijdelijk gebruikt, en je laat die niet zomaar overal rondslingeren. De constructie van een scooter is veel degelijker dan die van een fiets, je hebt bergruimte, en een standaardautonomie van 80km wat voor gebruik in de stad volstaat. De batterijen bevinden zich onder de treeplank, zo laag mogelijk voor een laag zwaartepunt. Dat zou ook hier wat kunnen worden.

Alles van zo een systeem staat of valt met de massa en het formaat van de batterij. Voor een scooter met batterijen van een 5-tal kg gaat dat, voor auto's met batterijen van 100'en kg gaat dat natuurlijk niet. Renault heeft ooit plannen gehad met een batterijwisselsysteem voor auto's, maar voor zover mij bekend is dat plan gesneuveld op de gigantische logistieke problemen en op de gigantische prijs van al die batterijen.
PeterCC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2019, 22:14   #2
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Veel automaten nodig om electrisch te rijden.
Serieuze prullen.
Zie filmpje

https://youtu.be/j8CrBjZhFwA

En dat is voor die autos niet veel beter.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?

Laatst gewijzigd door Mambo : 22 december 2019 om 22:22.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:21.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be