Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Arabische lente
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Arabische lente Brandend actueel zijn de revoluties in de Arabische wereld. In dit forum worden alle discussies over dit thema samengebracht.

Bekijk resultaten enquête: Moet Amerika Libië binnenvallen?
Ja, voor de olie 3 6,25%
Ja, om democratie te installeren 4 8,33%
Ja, weet niet waarom 0 0%
Nee, geen buitenlandse inmenging! 28 58,33%
Nee, de Afrikanen vechten liefst hun oorlogje zelf uit met de machete en de hakbijl 4 8,33%
Nee, de Amerikanen zijn te dik 9 18,75%
Aantal stemmers: 48. Je mag niet stemmen in deze enquête

 
 
Discussietools
Oud 8 maart 2011, 16:43   #61
poekieJ
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 8 juni 2010
Berichten: 2.164
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door forzaflandria Bekijk bericht
Amerika zal niet op haar eentje Libie binnenstormen.
Het is verkiesbaar dat eerst de Arabische Liga het land opkuist, maar die zullen daar wel de moed niet voor hebben. Ik zie dus eerder de NAVO actie nemen, al zal dat tijd vragen, misschien te veel, want ondertussen tracht Kaddafi de boel te heroveren.
De eerste bekommernis van het Westen moet het stopzetten van de bombardementen tegen betogers zijn.
Betogers is niet gelijk aan rebellen. De rebellen worden gebombardeerd, en daar is in feite niets op tegen. Zij beschikken namelijk ook over wapens en zelfs luchtafweergeschut (een heleboel zelfs).

Met genocide heeft dit tot nader order dan ook niets te maken.
poekieJ is offline  
Oud 8 maart 2011, 19:43   #62
Maximus Aurelius
Staatssecretaris
 
Maximus Aurelius's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 december 2008
Locatie: in een absurde realiteit van alcohol, sigaretten & werk
Berichten: 2.694
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Jij en wélk leger gaan dat doen?

waar een wil is is een weg? maar je antwoordt vooral niet op de vraag. uiteraard zijn we theoretisch bezig, jij noch ik gaan hierover beslissen, mij dunkt.
__________________
"Shove those taxes up your ass, you f*en politicians!" - Maximus Aurelius met menig promille in het bloed, lente 2011.
Maximus Aurelius is offline  
Oud 8 maart 2011, 19:57   #63
lombas
Secretaris-Generaal VN
 
lombas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2005
Berichten: 42.814
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Maximus Aurelius Bekijk bericht
waar een wil is is een weg? maar je antwoordt vooral niet op de vraag. uiteraard zijn we theoretisch bezig, jij noch ik gaan hierover beslissen, mij dunkt.
Gewoon even praktisch: de VN heeft ongeveer een dikke 100.000 soldaten. Velen ervan zijn al op missie.

Als je jouw "theorie" toepassen, moet het doorgetrokken worden naar andere landen waar een burgeroorlog of opstanden &c. bezig zijn.

Dat wil dus zeggen: alle bevrijdingsbewegingen, onafhankelijkheidsbewegingen &c. moeten de kop worden ingedrukt door de VN.

Jij wil met zulke actie in Libië de "onderdrukten" steunen, maar elders is het misschien veel voordeliger voor de "overheerser". Binnenkort vraagt China VN-troepen om Xianjiang te bezetten.
__________________
Born but to die, and reas'ning but to err. (Pope)
lombas is offline  
Oud 8 maart 2011, 20:02   #64
Maximus Aurelius
Staatssecretaris
 
Maximus Aurelius's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 december 2008
Locatie: in een absurde realiteit van alcohol, sigaretten & werk
Berichten: 2.694
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Gewoon even praktisch: de VN heeft ongeveer een dikke 100.000 soldaten. Velen ervan zijn al op missie.

Als je jouw "theorie" toepassen, moet het doorgetrokken worden naar andere landen waar een burgeroorlog of opstanden &c. bezig zijn.

Dat wil dus zeggen: alle bevrijdingsbewegingen, onafhankelijkheidsbewegingen &c. moeten de kop worden ingedrukt door de VN.

Jij wil met zulke actie in Libië de "onderdrukten" steunen, maar elders is het misschien veel voordeliger voor de "overheerser". Binnenkort vraagt China VN-troepen om Xianjiang te bezetten.

zowiezo lijkt het fout om alles op een hoopje te gooien. je moet het on a case by case basis bekijken.

wat kadhaffi en co betreft: ik ben geen expert, maar een peace keeping force lijkt gepast om peace te keepen. je weet wel, de UN blauwhelmen taktiek. geen partij kiezen, enkel peace keepen. en uiteindelijk denk ik moet je wel kant kiezen en verkiezingen organiseren. een burgeroorlog waar iedereen elkaar afslacht, ik voel mij daar slecht bij.

de meesten blijkbaar totaal niet. duly noted.
__________________
"Shove those taxes up your ass, you f*en politicians!" - Maximus Aurelius met menig promille in het bloed, lente 2011.
Maximus Aurelius is offline  
Oud 8 maart 2011, 20:11   #65
D'ARTOIS
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
D'ARTOIS's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 januari 2006
Berichten: 11.569
Standaard

Ghadaffi is aan de winnende hand - zo hoorde ik. Het verzet breekt af, alhoewel ik denk dat het nog te vroeg is om dat te geloven. Maar de indicaties zijn er wel.

Het nieuws op tv laat oud beeldmateriaal zien en beelden van Arabische zenders met eigen commentaar. Ook dat komt niet direct geloofwaardig over.

Nee, ik denk dat het einde verhaal aan het worden is.
__________________
Brussel regeert, Brussel dicteert, de burger gireert.
Ondertussen neemt de Euroscepsis hand over hand toe.
D'ARTOIS is offline  
Oud 8 maart 2011, 20:29   #66
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN
 
liberalist_NL's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2006
Berichten: 28.141
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Maximus Aurelius Bekijk bericht
Vind jij dat Amerika Libië moet bevrijden en de oliebelangen moet veiligstellen?
Buitenlandse inmenging heeft meestal niet het gewenste effect, blijkt uit vrijwel alle gevallen. Beter gewoon kijken hoe de kaarten op tafel liggen als de boel daar een beetje is bedaard.
liberalist_NL is offline  
Oud 8 maart 2011, 20:29   #67
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN
 
liberalist_NL's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2006
Berichten: 28.141
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door D'ARTOIS Bekijk bericht
Ghadaffi is aan de winnende hand - zo hoorde ik. Het verzet breekt af, alhoewel ik denk dat het nog te vroeg is om dat te geloven. Maar de indicaties zijn er wel.
Als dat zo is, dan heeft het Westen een probleem. Bijna elk land heeft zich tegen Khaddhafi uitgesproken, die zal in de toekomst niet erg meewerkend meer zijn.
liberalist_NL is offline  
Oud 8 maart 2011, 20:39   #68
djenne
Banneling
 
 
Geregistreerd: 8 maart 2011
Berichten: 174
Standaard

Hier schreef ik een artikel over het vallende imperialisme in Amerika... Ze wilden en hebben 300 jaar lang hun best om constant te evolueren. Constant evolutie, evolutie, evolutie... Mensen laten failliet gaan, mentaal gekraakt, zelfmoorden laten gebeuren, leningen laten afsluiten. Kortom egocentrisch en egoïstisch en vooral hebzuchtig. Hun eigen ondergang!


http://www.infocash.nl/mens-en-samen...n-amerika.html
djenne is offline  
Oud 8 maart 2011, 20:50   #69
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN
 
liberalist_NL's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2006
Berichten: 28.141
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djenne Bekijk bericht
Hier schreef ik een artikel over het vallende imperialisme in Amerika... Ze wilden en hebben 300 jaar lang hun best om constant te evolueren. Constant evolutie, evolutie, evolutie... Mensen laten failliet gaan, mentaal gekraakt, zelfmoorden laten gebeuren, leningen laten afsluiten. Kortom egocentrisch en egoïstisch en vooral hebzuchtig. Hun eigen ondergang!


http://www.infocash.nl/mens-en-samen...n-amerika.html
Ochottekes, wat erg dat die Amerikanen zo egoïstisch zijn! Veel socialer is het om mensen te dwingen solidair te zijn, om uiteindelijk gezellig met zijn allen halleluja te zingen.
liberalist_NL is offline  
Oud 8 maart 2011, 21:03   #70
lombas
Secretaris-Generaal VN
 
lombas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2005
Berichten: 42.814
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Maximus Aurelius Bekijk bericht
zowiezo lijkt het fout om alles op een hoopje te gooien. je moet het on a case by case basis bekijken.

wat kadhaffi en co betreft: ik ben geen expert, maar een peace keeping force lijkt gepast om peace te keepen. je weet wel, de UN blauwhelmen taktiek. geen partij kiezen, enkel peace keepen. en uiteindelijk denk ik moet je wel kant kiezen en verkiezingen organiseren. een burgeroorlog waar iedereen elkaar afslacht, ik voel mij daar slecht bij.

de meesten blijkbaar totaal niet. duly noted.
Afslacht? Massale burgeroorlog? Ik heb gewoon geen zicht op de situatie. Er lijkt wat gevochten te worden, en er zijn blijkbaar al enkele honderden doden gevallen. Ok. Geen massabetogingen, geen martelaren, ...

Opvallend veel oppositieleiders zaten enkele maanden geleden nog bij Kaddhafi op de schoot.

Je moet ergens wel toegeven dat het geen verhaal is �* la tunisienne of égyptienne.

En échte lokale massaconflicten als Darfur (ok, we hadden wel George Clooney"), Biafra, Cambodia, West-Sahara, ... Kwam daar een uitgebreide VN-bemiddeling?
__________________
Born but to die, and reas'ning but to err. (Pope)
lombas is offline  
Oud 8 maart 2011, 21:26   #71
D'ARTOIS
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
D'ARTOIS's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 januari 2006
Berichten: 11.569
Standaard

Egypte is weer tot de orde van de dag overgegaan. Geen evolutie, geen revolutie. Een vroegtijdig einde aan iets dat als vuurwerk begon. Snelle vulkanen doven het eerste uit.
Martelaren van de revolutie. Crème Chantilly. Er heeft noot een revolutie plaats gevonden, een volksopstand van enkele dagen zoals we die ook wel beleefd hebben: Palingoproer, Telegraafoproer - erupties van enkele dagen.
Als enig resultaat is Mubarak vervangen maar het systeem is overeind gebleven.
En het volk maar denken dat ze ooit de macht zullen krijgen. Laat me niet lachen.
Het verhaal in Libië gaat nu dezelfde kant uit. Tenzij?

Tenzij Allah ingrijpt.
__________________
Brussel regeert, Brussel dicteert, de burger gireert.
Ondertussen neemt de Euroscepsis hand over hand toe.

Laatst gewijzigd door D'ARTOIS : 8 maart 2011 om 21:27.
D'ARTOIS is offline  
Oud 8 maart 2011, 23:16   #72
bgf324
Secretaris-Generaal VN
 
bgf324's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 december 2008
Locatie: Rijks-Vlaanderen
Berichten: 21.712
Standaard

@Maximus Aurelius:

Of gewoon hopen dat Kadhafi de oorlog wint.
Rust keert terug => Brandstofprijzen zijn terug als voordien.
bgf324 is offline  
Oud 9 maart 2011, 01:56   #73
tomm
Secretaris-Generaal VN
 
tomm's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 41.140
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fiere Jood Bekijk bericht
In libië is er een echte genocide bezig en het zal niet snel stoppen.
Ik vind het erg dat de wereld niks aan doet en dat heeft niks te maken met kolonisatie.
Een echt genocide? Zelfs volgens de cijfers geciteerd door de rebellen zijn er nopg altijd minder doden gevallen dan bij de laatste Israelische luchtaanvallen tegen de bevolking van Gaza...
tomm is offline  
Oud 9 maart 2011, 02:19   #74
tomm
Secretaris-Generaal VN
 
tomm's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 41.140
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Maximus Aurelius Bekijk bericht
zowiezo lijkt het fout om alles op een hoopje te gooien. je moet het on a case by case basis bekijken.

wat kadhaffi en co betreft: ik ben geen expert, maar een peace keeping force lijkt gepast om peace te keepen. je weet wel, de UN blauwhelmen taktiek. geen partij kiezen, enkel peace keepen. en uiteindelijk denk ik moet je wel kant kiezen en verkiezingen organiseren. een burgeroorlog waar iedereen elkaar afslacht, ik voel mij daar slecht bij.

de meesten blijkbaar totaal niet. duly noted.
Dit is een zaak tussen LibiËrs, als andere landen zich erin gaan moeien wordt het een eindeloos internationaal conflict, zoals Irak, Afghanistan en dergelijke. En dan zullen er nog veel meer doden vallen. De volgende weken zullen beslissend worden, ofwel wint Khadafi, ofwel de rebellen. Zolang er geen genocides plaatsvinden moet de rest van de wereld zich daar niet mee moeien.
UN blauwhelmen zijn absoluut nutteloos, ze hebben nog nooit ook maar één dode kunnen vermijden waar ook ter wereld.
tomm is offline  
Oud 9 maart 2011, 02:21   #75
tomm
Secretaris-Generaal VN
 
tomm's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 41.140
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door D'ARTOIS Bekijk bericht
Egypte is weer tot de orde van de dag overgegaan. Geen evolutie, geen revolutie. Een vroegtijdig einde aan iets dat als vuurwerk begon. Snelle vulkanen doven het eerste uit.
Martelaren van de revolutie. Crème Chantilly. Er heeft noot een revolutie plaats gevonden, een volksopstand van enkele dagen zoals we die ook wel beleefd hebben: Palingoproer, Telegraafoproer - erupties van enkele dagen.
Als enig resultaat is Mubarak vervangen maar het systeem is overeind gebleven.
En het volk maar denken dat ze ooit de macht zullen krijgen. Laat me niet lachen.
Het verhaal in Libië gaat nu dezelfde kant uit. Tenzij?

Tenzij Allah ingrijpt.
Er is toch iets fundamenteels veranderd. Er worden verkiezingen georganiseerd en als het leger die zal proberen te vervalsen zullen ze pas echt iets meemaken. Het leger heeft de zaak niet meer onder controle.
tomm is offline  
Oud 9 maart 2011, 02:23   #76
tomm
Secretaris-Generaal VN
 
tomm's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 41.140
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Als dat zo is, dan heeft het Westen een probleem. Bijna elk land heeft zich tegen Khaddhafi uitgesproken, die zal in de toekomst niet erg meewerkend meer zijn.
Ze waren er vrij zeker van dat hij ging verliezen. Nu dat niet zo zeker meer is zullen ze vlug van toon veranderen, en in Khadafi's belang zou het dan zijn om te doen alsof er geen vuiltje aan de lucht is. Natuurlijk zullen beide elkaar blijven wantrouwen, maar Khadafi junior wil zo vlug mogelijk terug aanvaard worden in de hgh society van Londen en het Westen wil zo vlug mogelijk weer een betrouwbare aanvoer van olie, dus ze zullen doen alsof er niets gebeurd is.
tomm is offline  
Oud 9 maart 2011, 02:26   #77
tomm
Secretaris-Generaal VN
 
tomm's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 41.140
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jozef Ostyn Bekijk bericht
En hup, het woordje genocide is er weer uit. Pathetisch is dat gewoon.
Maar oh wee als je over een genocide spreekt op het palestijnse volk door Israel... dan ben je een antisemitisch monster...
tomm is offline  
Oud 9 maart 2011, 02:28   #78
tomm
Secretaris-Generaal VN
 
tomm's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 41.140
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nr.10 Bekijk bericht
Tiens. En waarom als we vragen mogen?

Heeft het ermee te maken dan in Iran sjiieten wonen?
Ik weet ook niet juist waarom, maar ze kunnen elkaar niet uitstaan. Anti-westers zijn is blijkbaar niet voldoende om goede vrienden te zijn. (nu ja, echt anti-westers was khadafi natuurlijk niet meer de laatste 10 jaar)
tomm is offline  
Oud 9 maart 2011, 11:03   #79
zebrapad
Provinciaal Gedeputeerde
 
Geregistreerd: 3 december 2009
Berichten: 929
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fiere Jood Bekijk bericht
In libië is er een echte genocide bezig en het zal niet snel stoppen.
Ik vind het erg dat de wereld niks aan doet en dat heeft niks te maken met kolonisatie.
Citaat:
Artikel II: In dit Verdrag wordt onder genocide verstaan een van de volgende handelingen, gepleegd met de bedoeling om een nationale, ethnische, godsdienstige groep, dan wel een groep, behorende tot een bepaald ras, geheel of gedeeltelijk als zodanig te vernietigen:
http://www.preventgenocide.org/nl/verdrag.htm

Het is niet omdat in een land een gewapende strijd heerst tussen twee partijen, de verliezende partij aanspraak kan maken op de genocide conventie
zebrapad is offline  
Oud 9 maart 2011, 11:17   #80
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Piero's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 15.527
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door zebrapad Bekijk bericht
http://www.preventgenocide.org/nl/verdrag.htm

Het is niet omdat in een land een gewapende strijd heerst tussen twee partijen, de verliezende partij aanspraak kan maken op de genocide conventie
Helemaal mee eens.
De uitspraken van Obama over Gaddafi, 'dat hij zich zal moeten verantwoorden voor zijn daden', zijn ongehoord arrogant en ze slaan als een boemerang terug op de VS. Niet alleen door het buitengewoon gewelddadige optreden in Irak en Afghanistan, met tienduizenden burgerslachtoffers, ook recentelijk weer een smerige vergissing waarbij een groep tieners is gebombardeerd, maar vooral ook omdat de VS handelt zonder machtiging van de VN en omdat ze het Internationale Strafhof in Den Haag niet erkent; dat zou slechts politieke doelen dienen. Zo zijn er nog een honderdtal veel grotere conflicten en burgeroorlogen waarvoor de VS niets gedaan heeft.

Nederland kan zich al helemaal niet bij de uitspraken van Obama aansluiten omdat dan ook maar eens moet worden uitgelegd waarom Desi Bouterse van Suriname nooit voor het Strafhof in Den Haag is gedaagd voor de decembermoorden.
Piero is offline  
 



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:47.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be