Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 10 december 2008, 20:28   #1
Sinistra
Banneling
 
 
Sinistra's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 september 2002
Locatie: Nederland
Berichten: 3.487
Standaard Breaking news: Antisemieten geweerd van Nederlandse staatsomroep

http://www.telegraaf.nl/binnenland/2...__.html?p=16,1


VARA snoert Gretta de mond door Marcel Frost



HILVERSUM - Gretta Duisenberg is woedend op de VARA. De omroep had haar uitgenodigd om een statement te maken in het kader van artikel 19: eenieder heeft recht op vrijheid van mening en meningsuiting.

Zij zou gisteravond spreken tijdens een manifestatie van Amnesty Internationaal, die de VARA vanavond uitzendt. De omroep vond haar statement te politiek. "Dit is een grof schandaal", aldus Duisenberg. "Er mag niet gezegd worden wat gezegd moet worden. Het onderwerp is nota bene vrijheid van meningsuiting."

De VARA zegt dat haar is gevraagd haar persoonlijke visie te geven op de vrijheid van meningsuiting. "Zij greep dit aan om aandacht te vragen voor de standpunten van haar stichting Stop de bezetting. Dat is niet de bedoeling."




:Eindelijk nog eens goed nieuws te lezen uit ons geliefde landje. Als zelfs een (links) georiënteerde omroep als de VARA al tot het besef komt dat we antisemieten en antizionisten geen publiek forum moeten geven zijn we op de goede weg. Een zwaar psychotisch geval als Gretta Duisenberg, die zelfs ooit in een radio-intervieuw,"zes miljoen" handtekeningen wou ophalen tegen de "bezetting van Palestina" hoeft echt niet met Nederlands belastingsgeld de meest ziekelijk racistische onzin te spuien over Israëlieten en Joden. ZOals ik al zei: Jodenhaters passen nog het beste thuis in zwaar bewaakte psychiatrische inrichtingen, het enigste middel om hun gevaarlijke ideeën onschadelijk te maken en deze mensen te genezen van hun zeer enge ziekte. Zij haten immers de democratie.

Ik ga er in elk geval een glas op drinken, bravo VARA!!!

Laatst gewijzigd door Sinistra : 10 december 2008 om 20:29.
Sinistra is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 december 2008, 20:46   #2
-JUSTICE-
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 30 oktober 2008
Berichten: 37
Standaard

Wat is er mis met antizionisten? je weet toch dat het zionisme door de VN als een vorm van racisme wordt gezien
-JUSTICE- is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 december 2008, 20:59   #3
Geert C
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 29 november 2007
Berichten: 15.670
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door -JUSTICE- Bekijk bericht
Wat is er mis met antizionisten? je weet toch dat het zionisme door de VN als een vorm van racisme wordt gezien
De resolutie die zionisme als een vorm van racisme bestempelde werd al in 1991 herroepen.
__________________
Het ogenblik nadert, waarop grote beslissingen moeten worden genomen. Tegenover Europa staat een monsterverbond van sleur, onwetendheid, zelfzucht, verouderd nationalisme en volgzaamheid aan buitenlandse instructies.
De tegenstanders maken zich klaar voor de strijd. Sommigen kunnen wij overtuigen, anderen moeten wij verslaan; dat is het, waartoe wij mannen en vrouwen van onze volken oproepen.
Tezamen zullen wij overwinnen.
Geert C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 december 2008, 21:04   #4
Sinistra
Banneling
 
 
Sinistra's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 september 2002
Locatie: Nederland
Berichten: 3.487
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door -JUSTICE- Bekijk bericht
Wat is er mis met antizionisten? je weet toch dat het zionisme door de VN als een vorm van racisme wordt gezien
Anti-zionisten doen het ten onrechte voorkomen alsof het joodse nationalisme, het zionisme, per definitie extreem-rechts is. Maar het zionisme kent in werkelijkheid vele stromingen, ook progressieve. Het anti-zionisme neemt overigens uitsluitend stelling tegen het joodse nationalisme. Het Palestijnse of Arabische nationalisme wordt zelfs omarmd. Bovendien hebben vel antizionisten bv. zoals een Norman Finkelstein nauwe banden met holocaustnegationisten zoals David Irving, Fred Leuchter of zelfs met KKK-opperpuntmuts David Duke. In elk geval zaten ze bij de "Antizionisme" conferentie in Teheran leuk naast elkaar. Jodenhaat kent immers geen grenzen nietwaar? En wat de VN betreft? Als meer dan de helft van de permanente VN-leden Arabische staten zijn hoeft men van die kant dan ook geen objectief oordeel te verwachten over het Israëlisch-Palestijns conflict. De VN mag van mij part de hoogste boom inkruipen...
Sinistra is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 december 2008, 21:23   #5
Distel
Secretaris-Generaal VN
 
Distel's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 juni 2003
Locatie: Meuhië
Berichten: 29.738
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sinistra Bekijk bericht
:Eindelijk nog eens goed nieuws te lezen uit ons geliefde landje. Als zelfs een (links) georiënteerde omroep als de VARA al tot het besef komt dat we antisemieten en antizionisten geen publiek forum moeten geven zijn we op de goede weg.
O ironie. De joden proberen te beschermen met praktijken die thuishoorden in het regime van de grootste jodenhater die de wereld ooit gekend heeft.

Citaat:
Een zwaar psychotisch geval als Gretta Duisenberg, die zelfs ooit in een radio-intervieuw,"zes miljoen" handtekeningen wou ophalen tegen de "bezetting van Palestina" hoeft echt niet met Nederlands belastingsgeld de meest ziekelijk racistische onzin te spuien over Israëlieten en Joden. ZOals ik al zei: Jodenhaters passen nog het beste thuis in zwaar bewaakte psychiatrische inrichtingen, het enigste middel om hun gevaarlijke ideeën onschadelijk te maken en deze mensen te genezen van hun zeer enge ziekte.
Hopelijk ben ik niet de enige die ziet hoe gevaarlijk het is om iemand met een opposerende mening af te schilderen als een psychotisch en ziek geval, om dan die persoon "in naam van de democratie" te censureren...

Citaat:
Zij haten immers de democratie.
Neen, jij haat de democratie. Je bent immers tegen vrijheid van meningsuiting.
__________________
* Erfopvolging: een ander woord voor discriminatie op basis van afkomst
* Solidariteit is een gevoel van samenhorigheid en kan niet opgelegd worden. De N-Z transfers zijn dus per definitie geen solidariteit, want niet vrijwillig
* Democratie = demos + kratein (het volk heerst). Een land waar het laatste woord bij politici en niet bij de bevolking ligt, is dus per definitie geen democratie
* Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes
Distel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 december 2008, 21:34   #6
Sinistra
Banneling
 
 
Sinistra's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 september 2002
Locatie: Nederland
Berichten: 3.487
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Distel Bekijk bericht
O ironie. De joden proberen te beschermen met praktijken die thuishoorden in het regime van de grootste jodenhater die de wereld ooit gekend heeft.
Een genuanceerde mening over het conflict tussen de Pallies en Israël is menig Vlaming vreemd maar ik maak mij geen illusies hoor. Eeuwen durende Katholieke indoctirinatie met daarbij een stevige portie antisemitisme heeft in dat kleine landje van jullie duidelijk zijn sporen nagelaten. Een Heel-Nederlandse staat is nog veraf en wat mij betreft zal die er ook nooit komen.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Distel Bekijk bericht
Hopelijk ben ik niet de enige die ziet hoe gevaarlijk het is om iemand met een opposerende mening af te schilderen als een psychotisch en ziek geval, om dan die persoon "in naam van de democratie" te censureren.
Iemand die zes miljoen handtekeningen wil verzamelen tegen Israël is in de ogen van elk normaal mens een zieke gestoorde geest. Daarbij getuigt het van weinig respect tegenover de overlevenden van de verschrikkingen van de tweede Wereldoorlog.


Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Distel Bekijk bericht
Neen, jij haat de democratie. Je bent immers tegen vrijheid van meningsuiting.
Tja, jullie worden nu slachtoffer van jullie eigen censuurwetten die de Nederlandse en de Belgische politieke kaste van linkse komaf ten tijde heeft ingevoerd om rechts-extremisme in te dammen. En, ja akkoord, racisme, antisemitisme en haat is geen mening maar een MISDAAD!!!

Laatst gewijzigd door Sinistra : 10 december 2008 om 21:35.
Sinistra is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 december 2008, 21:49   #7
Distel
Secretaris-Generaal VN
 
Distel's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 juni 2003
Locatie: Meuhië
Berichten: 29.738
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sinistra Bekijk bericht
Een genuanceerde mening over het conflict tussen de Pallies en Israël is menig Vlaming vreemd maar ik maak mij geen illusies hoor.
En denk jij nu echt dat een genuanceerde mening zal ontstaan door alleen maar die meningen die JOU goed uitkomen toe te laten?

Citaat:
Eeuwen durende Katholieke indoctirinatie met daarbij een stevige portie antisemitisme heeft in dat kleine landje van jullie duidelijk zijn sporen nagelaten.

Jullie spelen toch echt wel graag het slachtoffer he. Hopelijk beseffen jullie ooit eens hoe contraproductief dat werkt.

Overigens, ik ben helemaal geen antisemiet.

Citaat:
Een Heel-Nederlandse staat is nog veraf en wat mij betreft zal die er ook nooit komen.
What the fuck heeft Heel-Nederland hiermee te maken? Ik ben ook geen Heel-Nederlander.

Citaat:
Iemand die zes miljoen handtekeningen wil verzamelen tegen Israël is in de ogen van elk normaal mens een zieke gestoorde geest.
Zolang jij maar mag definiëren wat een "normaal mens" is, natuurlijk.

Citaat:
Daarbij getuigt het van weinig respect tegenover de overlevenden van de verschrikkingen van de tweede Wereldoorlog.
En hitler-praktijken toepassen is dan beter? Je bent voor censuur, en het scheelt niet veel of je wilt "antizionisten" met een gele ster naar de kampen sturen.

Citaat:
Tja, jullie worden nu slachtoffer van jullie eigen censuurwetten die de Nederlandse en de Belgische politieke kaste van linkse komaf ten tijde heeft ingevoerd om rechts-extremisme in te dammen.
Wetten waar ik altijd al ben tegen geweest. Maar ik ben heel blij dat je die wetten nu zelf ook censuurwetten noemt. Hopelijk zie je nu ook nog in dat dergelijke wetten ANTI-democratisch zijn.

Citaat:
En, ja akkoord, racisme, antisemitisme en haat is geen mening maar een MISDAAD!!!
Soms wel, soms niet. Maar bedenk dat hetgeen jij hier verkondigt over gepercipieerde anti-zionisten evengoed als haatspuierij kan aanzien worden. Het hangt er gewoon vanaf wie er aan de macht is en de wet moet toepassen...
__________________
* Erfopvolging: een ander woord voor discriminatie op basis van afkomst
* Solidariteit is een gevoel van samenhorigheid en kan niet opgelegd worden. De N-Z transfers zijn dus per definitie geen solidariteit, want niet vrijwillig
* Democratie = demos + kratein (het volk heerst). Een land waar het laatste woord bij politici en niet bij de bevolking ligt, is dus per definitie geen democratie
* Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes
Distel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 december 2008, 09:58   #8
Jozef Ostyn
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 27 maart 2004
Berichten: 15.640
Standaard

Ik ben geen fan van Gretta Duisenberg en haar standpunten inzake Israel. En indien de omroep meende dat ze de haar gegeven tribune wou misbruiken voor iets dat niet de bedoeling was dan heeft die omroep natuurlijk het recht haar bijdrage te schrappen.

Anderzijds meen ik dat in het kader van de vrije meningsuiting ook verkeerde, domme, dwaze, stuitende, en ridicule meningenb moeten kunnen geuit worden, inclusief die van de betrokkene.
Jozef Ostyn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 december 2008, 11:03   #9
D'ARTOIS
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
D'ARTOIS's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 januari 2006
Berichten: 11.569
Standaard

Gretta Duisenberg is een afgedraaide grammofoonplaat, grijs en onbruikbaar geworden nu de Palestijnen zelf gebukt gaan onder het schisma van Hamas en PLO.
Een halve eeuw hardnekkige diplomatie heeft niets kunnen opleveren behalve de uitspraak "Wij drijven de Joden de Middellandse Zee in".

Maar Yasser Arafat werd niet betaald om vrede te sluiten, hij werd betaald om de conflicten gaande te houden. Als PLO, Hamas, of wie dan ook vrede sluit met Israël, gaat de persoonlijke geldkraan dicht naar de opperhoofden van de gesponsorde Fedayin verzetsbewegingen.
Dat dus maar niet.Wat kan ons de fedayin schelen, zolang wij het maar goed hebben en kunnen hoeren en snoeren in Londen, Parijs of Beirut. Maar liever Parijs natuurlijk.
Inmiddels weet niemand meer nog te vertellen waar het precies om gaat: er worden twee spelletjes gespeeld, politieke spelletjes. Een naar de buitenwereld en de media en een tussen de Israëlische en Palestijnse overheid. En van dat laatste zal niemand wat horen of vernemen.
__________________
Brussel regeert, Brussel dicteert, de burger gireert.
Ondertussen neemt de Euroscepsis hand over hand toe.
D'ARTOIS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 december 2008, 11:10   #10
Sjaax
Europees Commissaris
 
Sjaax's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 november 2006
Locatie: tussen het stemvee
Berichten: 7.237
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jozef Ostyn Bekijk bericht
Anderzijds meen ik dat in het kader van de vrije meningsuiting ook verkeerde, domme, dwaze, stuitende, en ridicule meningenb moeten kunnen geuit worden, inclusief die van de betrokkene.
²

Het gaat toch op de eerste plaats over vrijheid van meningsuiting.
Sjaax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 december 2008, 11:18   #11
Jozef Ostyn
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 27 maart 2004
Berichten: 15.640
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sjaax Bekijk bericht
²

Het gaat toch op de eerste plaats over vrijheid van meningsuiting.
Ja, maar nogmaals: indien de VARA oordeelde dat zij het haar geboden forum misbruikte om niet over vrijheid van meningsuiting maar over iets anders te praten, dan hadden ze het volste recht om haar bijdrage te schrappen.
Jozef Ostyn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 december 2008, 13:09   #12
roskam
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juli 2008
Berichten: 901
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sinistra Bekijk bericht
http://www.telegraaf.nl/binnenland/2...__.html?p=16,1


VARA snoert Gretta de mond door Marcel Frost



HILVERSUM - Gretta Duisenberg is woedend op de VARA. De omroep had haar uitgenodigd om een statement te maken in het kader van artikel 19: eenieder heeft recht op vrijheid van mening en meningsuiting.

Zij zou gisteravond spreken tijdens een manifestatie van Amnesty Internationaal, die de VARA vanavond uitzendt. De omroep vond haar statement te politiek. "Dit is een grof schandaal", aldus Duisenberg. "Er mag niet gezegd worden wat gezegd moet worden. Het onderwerp is nota bene vrijheid van meningsuiting."

De VARA zegt dat haar is gevraagd haar persoonlijke visie te geven op de vrijheid van meningsuiting. "Zij greep dit aan om aandacht te vragen voor de standpunten van haar stichting Stop de bezetting. Dat is niet de bedoeling."




:Eindelijk nog eens goed nieuws te lezen uit ons geliefde landje. Als zelfs een (links) georiënteerde omroep als de VARA al tot het besef komt dat we antisemieten en antizionisten geen publiek forum moeten geven zijn we op de goede weg. Een zwaar psychotisch geval als Gretta Duisenberg, die zelfs ooit in een radio-intervieuw,"zes miljoen" handtekeningen wou ophalen tegen de "bezetting van Palestina" hoeft echt niet met Nederlands belastingsgeld de meest ziekelijk racistische onzin te spuien over Israëlieten en Joden. ZOals ik al zei: Jodenhaters passen nog het beste thuis in zwaar bewaakte psychiatrische inrichtingen, het enigste middel om hun gevaarlijke ideeën onschadelijk te maken en deze mensen te genezen van hun zeer enge ziekte. Zij haten immers de democratie.

Ik ga er in elk geval een glas op drinken, bravo VARA!!!

Uitegerekend op de dag van 60 jaar UVRM zou je verwachten dat op z'n minst de toestand in Darfoer, Congor of gelijk wat het nieuws zou halen. Nada, niks: 't zijn weer de Joden die voorpagina staan.

Voor elke stenengooide arabische snothuis in Israël worden er elders 1000 mensen met hakmessen kapot gemaakt.
roskam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 december 2008, 13:30   #13
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN
 
Jaani_Dushman's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 april 2004
Locatie: Het hinterland van Erpe-Mere
Berichten: 32.396
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Distel Bekijk bericht
O ironie. De joden proberen te beschermen met praktijken die thuishoorden in het regime van de grootste jodenhater die de wereld ooit gekend heeft.
De meest accurate omschrijving van een zionist, is naar mijn mening nog steeds: "een nazi met een keppeltje op".
__________________
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 december 2008, 13:49   #14
Jozef Ostyn
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 27 maart 2004
Berichten: 15.640
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
De meest accurate omschrijving van een zionist, is naar mijn mening nog steeds: "een nazi met een keppeltje op".

Daar ben ik het volstrekt mee oneens. (wat niet wil zeggen dat er zich onder de Zionisten geen extremisten bevinden).
Jozef Ostyn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 december 2008, 15:23   #15
ossaert
Minister-President
 
ossaert's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2003
Locatie: Mechelen
Berichten: 4.827
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sinistra Bekijk bericht
http://www.telegraaf.nl/binnenland/2...__.html?p=16,1


VARA snoert Gretta de mond door Marcel Frost



HILVERSUM - Gretta Duisenberg is woedend op de VARA. De omroep had haar uitgenodigd om een statement te maken in het kader van artikel 19: eenieder heeft recht op vrijheid van mening en meningsuiting.

Zij zou gisteravond spreken tijdens een manifestatie van Amnesty Internationaal, die de VARA vanavond uitzendt. De omroep vond haar statement te politiek. "Dit is een grof schandaal", aldus Duisenberg. "Er mag niet gezegd worden wat gezegd moet worden. Het onderwerp is nota bene vrijheid van meningsuiting."

De VARA zegt dat haar is gevraagd haar persoonlijke visie te geven op de vrijheid van meningsuiting. "Zij greep dit aan om aandacht te vragen voor de standpunten van haar stichting Stop de bezetting. Dat is niet de bedoeling."




:Eindelijk nog eens goed nieuws te lezen uit ons geliefde landje. Als zelfs een (links) georiënteerde omroep als de VARA al tot het besef komt dat we antisemieten en antizionisten geen publiek forum moeten geven zijn we op de goede weg. Een zwaar psychotisch geval als Gretta Duisenberg, die zelfs ooit in een radio-intervieuw,"zes miljoen" handtekeningen wou ophalen tegen de "bezetting van Palestina" hoeft echt niet met Nederlands belastingsgeld de meest ziekelijk racistische onzin te spuien over Israëlieten en Joden. ZOals ik al zei: Jodenhaters passen nog het beste thuis in zwaar bewaakte psychiatrische inrichtingen, het enigste middel om hun gevaarlijke ideeën onschadelijk te maken en deze mensen te genezen van hun zeer enge ziekte. Zij haten immers de democratie.

Ik ga er in elk geval een glas op drinken, bravo VARA!!!
Ik heb nu al verschillende keren berichten van jou over de situatie in Israël gelezen en ik stel me eerlijk gezegd grote vragen bij wat je schrijft.

Er is in de eerste plaats het discours dat je hanteert: kort door de bocht gesteld, gebruik jij strategieën die je wel eens als 'De Protocollen van de Wijzen van Anti-Zion' zou kunnen omschrijven, een grote samenzwering tegen de staat Israel, ergo ook tegen de joden in het algemeen. Finkelstein heeft terecht het holocaust-discours aangeklaagd die dat reële historische drama uitholt tot een opportunistisch politiek gebruiksvoorwerp, dus vind jij er niet beter op om hem direct te linken aan een antisemitische As van het Kwaad, van David Irving tot Ahmadinejad. Hiermee doe je evenmin recht aan de 6.000.000 slachtoffers waar jij ook graag aan refereert. Verder is er dat wat je hieronder schrijft, dat Vlaanderen antisemitische trekjes heeft wegens zijn katholieke achtergrond, bijvoorbeeld, is van een erg laag allooi en ik denk niet dat je een dergelijke vergelijking over de joden zou pikken. Misschien is het nodig -als ik één suggestie zou mogen doen- dat beide zijden in het debat afstappen van de idee van een joodse Sonderweg in de geschiedenis, daarvoor is die geschiedenis namelijk veel te complex.

Nu, je verwijt velen hier terecht een te eenzijdig beeld te hebben van de situatie in het Midden-Oosten: dat is terecht, want het gebrek aan historisch besef of nuance in deze kwestie is inderdaad stuitend. Vertegenwoordigt Gretta Duisenberg echter dat denken aan de ene zijde, dan heb ik sterk de indruk dat jij dat ongenuanceerde denken aan de andere zijde vertegenwoordigt. Als je naar Israël en Palestina kijkt, dan heb je inderdaad de economische verstikking van de Palestijnse staat, de achterstelling van de Arabische Israeli's, het fanatisme van de joodse kolonisten -en de Israelische staat die laat betijen-, of de (vroegere) opportunistische machtspolitiek in Zuid-Libanon: dat zijn stuk voor stuk onrechtvaardige situaties waartegen het gerechtvaardigd is te protesteren, zonder daarom automatisch antisemiet te zijn. Omgekeerd heeft de Israelische staat ook een aantal terechte bekommernissen: veiligheid voor haar burgers, bijvoorbeeld, ingegeven door de traumatische ervaring van de Holocaust, maar misschien meer nog de onbetrouwbaarheid van 'de tegenpartij'. Is de situatie met Jordanië en Egypte gestabiliseerd, dan blijven Syrië en Libanon nog over als onvoorspelbare staten, waarmee het voor Israël kwaad kersen eten is. Meer nog dan die buurlanden -en Iran-, zijn er echter nog de vertegenwoordigers van de Palestijnen, met wie voorlopig geen duurzame relatie kan opgebouwd worden, wegens een gebrek aan representativiteit en een soms manifeste onwil om de gemaakte afspraken na te leven: het is al heel wat dat nu eindelijk het bestaansrecht van de staat Israel wordt erkend. Er zijn weinig garanties dat een regering -of beter: twee regeringen (PLO & Hamas)- die 'binnenlands' nog niet eens voor stabiliteit en representativiteit kunnen zorgen, op diplomatiek vlak betrouwbaar zijn. Waarom zou Israël afspraken maken met de PLO-regering, als die in een onzekere machtstrijd zit verwikkeld met Hamas? Dát is ook een gerechtvaardigd standpunt, zonder dat je daarmee automatisch een moslimvreter bent.
__________________
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat.
ossaert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 december 2008, 15:26   #16
Jozef Ostyn
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 27 maart 2004
Berichten: 15.640
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ossaert Bekijk bericht
Ik heb nu al verschillende keren berichten van jou over de situatie in Israël gelezen en ik stel me eerlijk gezegd grote vragen bij wat je schrijft.

Er is in de eerste plaats het discours dat je hanteert: kort door de bocht gesteld, gebruik jij strategieën die je wel eens als 'De Protocollen van de Wijzen van Anti-Zion' zou kunnen omschrijven, een grote samenzwering tegen de staat Israel, ergo ook tegen de joden in het algemeen. Finkelstein heeft terecht het holocaust-discours aangeklaagd die dat reële historische drama uitholt tot een opportunistisch politiek gebruiksvoorwerp, dus vind jij er niet beter op om hem direct te linken aan een antisemitische As van het Kwaad, van David Irving tot Ahmadinejad. Hiermee doe je evenmin recht aan de 6.000.000 slachtoffers waar jij ook graag aan refereert. Verder is er dat wat je hieronder schrijft, dat Vlaanderen antisemitische trekjes heeft wegens zijn katholieke achtergrond, bijvoorbeeld, is van een erg laag allooi en ik denk niet dat je een dergelijke vergelijking over de joden zou pikken. Misschien is het nodig -als ik één suggestie zou mogen doen- dat beide zijden in het debat afstappen van de idee van een joodse Sonderweg in de geschiedenis, daarvoor is die geschiedenis namelijk veel te complex.

Nu, je verwijt velen hier terecht een te eenzijdig beeld te hebben van de situatie in het Midden-Oosten: dat is terecht, want het gebrek aan historisch besef of nuance in deze kwestie is inderdaad stuitend. Vertegenwoordigt Gretta Duisenberg echter dat denken aan de ene zijde, dan heb ik sterk de indruk dat jij dat ongenuanceerde denken aan de andere zijde vertegenwoordigt. Als je naar Israël en Palestina kijkt, dan heb je inderdaad de economische verstikking van de Palestijnse staat, de achterstelling van de Arabische Israeli's, het fanatisme van de joodse kolonisten -en de Israelische staat die laat betijen-, of de (vroegere) opportunistische machtspolitiek in Zuid-Libanon: dat zijn stuk voor stuk onrechtvaardige situaties waartegen het gerechtvaardigd is te protesteren, zonder daarom automatisch antisemiet te zijn. Omgekeerd heeft de Israelische staat ook een aantal terechte bekommernissen: veiligheid voor haar burgers, bijvoorbeeld, ingegeven door de traumatische ervaring van de Holocaust, maar misschien meer nog de onbetrouwbaarheid van 'de tegenpartij'. Is de situatie met Jordanië en Egypte gestabiliseerd, dan blijven Syrië en Libanon nog over als onvoorspelbare staten, waarmee het voor Israël kwaad kersen eten is. Meer nog dan die buurlanden -en Iran-, zijn er echter nog de vertegenwoordigers van de Palestijnen, met wie voorlopig geen duurzame relatie kan opgebouwd worden, wegens een gebrek aan representativiteit en een soms manifeste onwil om de gemaakte afspraken na te leven: het is al heel wat dat nu eindelijk het bestaansrecht van de staat Israel wordt erkend. Er zijn weinig garanties dat een regering -of beter: twee regeringen (PLO & Hamas)- die 'binnenlands' nog niet eens voor stabiliteit en representativiteit kunnen zorgen, op diplomatiek vlak betrouwbaar zijn. Waarom zou Israël afspraken maken met de PLO-regering, als die in een onzekere machtstrijd zit verwikkeld met Hamas? Dát is ook een gerechtvaardigd standpunt, zonder dat je daarmee automatisch een moslimvreter bent.
Stop the presses! Een genuanceerd standpunt!
Jozef Ostyn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 december 2008, 15:32   #17
Steben
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Steben's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 februari 2006
Locatie: Zulte - temidden de Vloanders
Berichten: 17.903
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jozef Ostyn Bekijk bericht
Ja, maar nogmaals: indien de VARA oordeelde dat zij het haar geboden forum misbruikte om niet over vrijheid van meningsuiting maar over iets anders te praten, dan hadden ze het volste recht om haar bijdrage te schrappen.
Wel, laat mij mijn mening hieromtrent beschrijven:
ze hebben dat recht enkel als vrije, commerciele zender. Maar dat zijn ze niet.
__________________
Baarle Werkgroep
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duupje
Steben is nen goeie kerel
leve de manmanman club
Steben is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 december 2008, 15:40   #18
Jozef Ostyn
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 27 maart 2004
Berichten: 15.640
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steben Bekijk bericht
Wel, laat mij mijn mening hieromtrent beschrijven:
ze hebben dat recht enkel als vrije, commerciele zender. Maar dat zijn ze niet.
Ik ben het daar niet mee eens. Ook een overheidszender of door de overheid gesubsidieerde zender mag verwachten dat mensen die een bijdrage leveren zich aan het vooropgestelde thema houden.
Jozef Ostyn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 december 2008, 15:44   #19
Steben
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Steben's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 februari 2006
Locatie: Zulte - temidden de Vloanders
Berichten: 17.903
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jozef Ostyn Bekijk bericht
Ik ben het daar niet mee eens. Ook een overheidszender of door de overheid gesubsidieerde zender mag verwachten dat mensen die een bijdrage leveren zich aan het vooropgestelde thema houden.
Verduidelijking.
Die vrije zender mag bepalen wat zij passend bij het thema vinden. het is immers "hun" zender. Wie bepaalt wat de definitie is van "passend" bij de overheid? Laat mij raden: 51% van de bevolking in het beste geval?
__________________
Baarle Werkgroep
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duupje
Steben is nen goeie kerel
leve de manmanman club
Steben is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 december 2008, 15:47   #20
Jozef Ostyn
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 27 maart 2004
Berichten: 15.640
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steben Bekijk bericht
Verduidelijking.
Die vrije zender mag bepalen wat zij passend bij het thema vinden. het is immers "hun" zender. Wie bepaalt wat de definitie is van "passend" bij de overheid? Laat mij raden: 51% van de bevolking in het beste geval?
Neen, ik mag hopen dat er zoiets als redactionele onafhankelijkheid bestaat.
Jozef Ostyn is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:12.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be