Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Forumsessies met politici > Forumsessies met politici (2007) > Filip de Man (Vlaams Belang) - 15 tot 21 januari
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Filip de Man (Vlaams Belang) - 15 tot 21 januari Filip De Man, (Roeselare, 11 november 1955) is een Vlaams politicus, journalist en volksvertegenwoordiger (1991-) voor het Vlaams Belang. In zijn partij behoort hij tot de meest rechtse groep, met een uitgesproken anti-migrantenstandpunt.

 
 
Discussietools
Oud 18 januari 2007, 10:35   #1
ministe van agitatie
Eur. Commissievoorzitter
 
ministe van agitatie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 november 2006
Berichten: 8.593
Standaard migratie en balkanisering

In een andere post maakt u de vergelijking tussen de migratieproblematiek hier en de balkanisering. U schrijft dat zo:

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Filip De Man Bekijk bericht
Ik denk niet dat een meerderheid van de Vlamingen "makkak" zegt, wel dat een meerderheid meent dat er werkelijk met identiteitspapieren gegooid is. Dat het bovendien een regelrechte schande is dat al die zogenaamde Nieuwe belgen aan geen enkele voorwaarde moeten voldoen. Van deze vreemdelingen wordt niet gevraagd dat zij onze taal spreken, zich integreren, hun identiteit afdoende bewijzen, een loyauteitsverklaring afleggen of hier werken. Die vreemdelingen moeten hier NIET EENS wonen, immers ook buitenlanders die in den vreemde zijn geboren en er nog steeds verblijven, met andere woorden NOG NOOIT hier zijn geweest... kunnen Belg worden!

Buiten het Vlaams Belang stemmen alle partijen voor deze verdere balkanisering van onze contreien.
Ik heb omtrent uw vergelijking tussen de migratieproblematiek hier en de balkanisering enkele vragen

1) kan u mij uitleggen in welke zin u de immigratieproblemen hier relateert aan de Balkanisering? Zoals u weet is het woord balkanisering een geopoliticieke term die in oorsprong gebruikt werd om het fragmentatieproces te beschrijven waarbij een regio werd opgedeeld in kleinere regio's die vaak vijandig en obstructief tegenover elkaar staan.
Het meest recente voorbeeld is natuurlijk het uit elkaar vallen van Joegoslavië na het overlijden van President Tito en de oorlogen die daaruit zijn voortgevloeid.

2) Bedoelt u met uw vergelijking dat de oorlogen in Joegoslavië hun oorsprong vinden in het feit dat sommige Joegoslaven de taal niet spraken, zich niet integreerden, hun identiteit niet afdoende bewezen of geen loyaliteitsverklaring aflegden?
Zoals u weet spraken alle Joegoslaven (Kroaten, Slovenen, Serviërs en Bosniërs) dezelfde taal, met name Servo-Kroatisch en begrepen ze elkaar perfect. Verder was er een perfecte integratie binnen het grotere geheel, waren er veel huwelijken tussen de verschillende groepen, veel economische interacties, veel politieke samenwerking (u weet dat Tito bijvoorbeeld zelf een Kroaat was) en een grote mobiliteit binnen de diverse regio's.

3) Bedoelt u met Balkanisering misschien iets heel anders, namelijk een oorlog waarbij één van de betrokken partijen uit Moslims bestaat? Zoals u weet is de kern van de Joegoslavische oorlog het onafhankelijkheidsstreven van Slovenië en Kroatië waar nauwelijks Moslims wonen en de (binnen het grondwettelijk kader van het land correcte) reactie daarop van Joegoslavië en het reguliere leger. Moslims speelden in de eerste fase geen rol van betekenis maar kwamen terecht tussen hamer een aambeeld.

4) Bent u het eens dat er wel degelijk een verband te vinden is tussen Balkanisering, de migratieproblematiek hier en vooral de manier waarop uw partij die problematiek gebruikt?
Zoals u weet zijn de oorlogen in en het uiteenvallen van Joegoslavië het resultaat van virulent nationalisme bij een minderheid van de bevolking dat geworteld is in de collaboratie met de Tweede Wereldoorlog. Het ging daarbij naar schatting om zo'n 15% van de bevolking die zich zeer nationalistisch opstelden en een dynamiek in gang hebben gezet waar de rest van de bevolking door werd meegesleurd.
U weet zeer goed (want uw partij heeft veel contacten gehad met wat de enen Kroatische onafhankelijkheidsstrijders en anderen terroristen noemden) dat de Kroatische onafhankelijkheidsbeweging directe historische banden heeft met het fascistische Ustasha regime dat tijdens WOII een onafhankelijk Kroatië uitriep met steun van de nazi's en daarbij nogal wat gruweldaden heeft gepleegd tegenover de Serviërs en Moslims.

5) De paralellen met Vlaanderen, uw partij en haar roots zijn opvallend, wat dat betreft. Als er in onze contreien sprake is van Balkanisering, ligt uw partij daarvan dan niet meer aan de basis dan de andere partijen omdat u juist streeft naar een fragmentatieproces van onze regio zodat ze opsplitst in kleinere regio's en daarbij gebruik maakt van allerlei irrelevante tegenstellingen die u op een vijandige manier voorstelt?

Ik dank u alvast voor uw bereidwillig antwoord
__________________
• نريد ثورة- • we want revolution •

ministe van agitatie is offline  
Oud 21 januari 2007, 15:00   #2
Boli me kurac
Banneling
 
 
Geregistreerd: 18 januari 2007
Berichten: 8
Standaard

Het zou inderdaad interessant zijn, moet de heer De Man hier een diepgaand antwoord op zou formuleren.

Ik vind de vraagstelling zeer interessant en ik ben ook zeer nieuwsgierig naar het antwoord...
Boli me kurac is offline  
Oud 21 januari 2007, 15:12   #3
Filip De Man
 
 
Filip De Man's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 januari 2007
Berichten: 148
Standaard

De vraagstelling is sluw, maar ontwijkt de essentie: als verschillende volkeren op dezelfde lap grond leven, komt daar heibel van.
Maar als u dat verkiest, zal ik in het vervolg van libanisering spreken.
Filip De Man is offline  
Oud 21 januari 2007, 15:34   #4
Boli me kurac
Banneling
 
 
Geregistreerd: 18 januari 2007
Berichten: 8
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Filip De Man Bekijk bericht
De vraagstelling is sluw, maar ontwijkt de essentie: als verschillende volkeren op dezelfde lap grond leven, komt daar heibel van.
Maar als u dat verkiest, zal ik in het vervolg van libanisering spreken.
Hoe je het ook noemt, de 'essentie' van uw stelling is geen axioma.

Ik ben niet EU'er, mijn vrouw is Hollandse en we leven in Belgie. Zijn wij in feite ook verschillende volkeren die op hetzelfde lapje grond leven en toch is er niks van heibel te bespeuren... zelfs niet met de Vlaamse buren!

Het probleem stelt zich pas als je er een politieke zaak van maakt. Dat is eerder de essentie van die stelling.

Dat was ook zo in de Balkan, want zonder de politieke propaganda en ophitserij was het leven in de Balkandorpjes rustig en waren er vele gemengde huwelijken etc.

Laatst gewijzigd door Boli me kurac : 21 januari 2007 om 15:35.
Boli me kurac is offline  
Oud 21 januari 2007, 16:00   #5
Filip De Man
 
 
Filip De Man's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 januari 2007
Berichten: 148
Standaard

Het cultuurverschil tussen een Vlaming en een Nederlandse is wel zeer klein.
De verschillen tussen de (ongelovige of orthodoxe) Serviërs en de islamitische Bosniërs daarentegen...
Maar goed, de wereld is mooi en ik stel voor dat u straks een wandelingetje maakt op het Sint-Jan-Baptist-voorplein in Molenbeek met een keppeltje op het hoofd.
Filip De Man is offline  
Oud 21 januari 2007, 16:09   #6
Boli me kurac
Banneling
 
 
Geregistreerd: 18 januari 2007
Berichten: 8
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Filip De Man Bekijk bericht
Het cultuurverschil tussen een Vlaming en een Nederlandse is wel zeer klein.
De verschillen tussen de (ongelovige of orthodoxe) Serviërs en de islamitische Bosniërs daarentegen...
Maar goed, de wereld is mooi en ik stel voor dat u straks een wandelingetje maakt op het Sint-Jan-Baptist-voorplein in Molenbeek met een keppeltje op het hoofd.
Voila, zo'n antwoord had ik verwacht.

Als je echter goed gelezen had, zag je staan dat ik niet-EU'er ben.
Maarja iets te snel willen 'De Man' spelen ipv de bal.

Ik zal een munttheetje op uw gezondheid gaan drinken!

Laatst gewijzigd door Boli me kurac : 21 januari 2007 om 16:09.
Boli me kurac is offline  
Oud 21 januari 2007, 16:09   #7
Bhairav
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bhairav's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 juli 2004
Berichten: 18.931
Standaard

Dat verschil is gewoon door de islam.
Neem die religies weg en ge houd min of meer dezelfde "soort" over.
Bhairav is offline  
Oud 21 januari 2007, 17:47   #8
Filip De Man
 
 
Filip De Man's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 januari 2007
Berichten: 148
Standaard

En het keppeltje? In Molenbeek?
Filip De Man is offline  
Oud 21 januari 2007, 17:48   #9
ZERO
Gouverneur
 
ZERO's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 januari 2007
Berichten: 1.114
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Filip De Man Bekijk bericht
De verschillen tussen de (ongelovige of orthodoxe) Serviërs en de islamitische Bosniërs daarentegen...
In ex-Joegoeslavië waren het juist de Serviërs die de zwaarste misdaden begingen.
De Bosnisch moslims daarentegen waren de grootste slachtoffers.
__________________
De Witte Pion
ZERO is offline  
Oud 21 januari 2007, 19:52   #10
Filip De Man
 
 
Filip De Man's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 januari 2007
Berichten: 148
Standaard

Er is daar gemoord langs beide kanten, u weet blijkbaar hoeveel wederzijds.
Maar kom, dat is het punt niet.
Wel dit: geef elk volk zijn eigen lap grond en dan zal er al veel minder gemoord worden in de wereld.


Zo, einde sessie, einde aan een leerrijke week, dank aan eenieder en in het bijzonder aan de ploeg van politics.be
Filip De Man is offline  
Oud 21 januari 2007, 19:57   #11
djimi
Secretaris-Generaal VN
 
djimi's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 januari 2006
Locatie: Brussels Hoofdstedelijk Gewest
Berichten: 32.389
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Filip De Man Bekijk bericht
Er is daar gemoord langs beide kanten, u weet blijkbaar hoeveel wederzijds.
Maar kom, dat is het punt niet.
Wel dit: geef elk volk zijn eigen lap grond en dan zal er al veel minder gemoord worden in de wereld.


Zo, einde sessie, einde aan een leerrijke week, dank aan eenieder en in het bijzonder aan de ploeg van politics.be

Ja maar, die lap van mijn volk is veel minder waard, veel kleiner, veel onvruchtbaarder, veel lelijker, ... dan die lap van uw volk, en daarom gaan we toch maar weer knokken.

Zéér leerrijk, in elk geval. Maar wellicht niet zoals u en uw aanhang dat zou wensen.
djimi is offline  
Oud 21 januari 2007, 22:01   #12
Lincoln
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Lincoln's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 februari 2004
Locatie: Ubi bene ibi patria()Qua Patet Orbis
Berichten: 10.540
Stuur een bericht via MSN naar Lincoln
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Filip De Man Bekijk bericht
De vraagstelling is sluw, maar ontwijkt de essentie: als verschillende volkeren op dezelfde lap grond leven, komt daar heibel van.
Maar als u dat verkiest, zal ik in het vervolg van libanisering spreken.
Ik heb geen woorden voor deze antwoord mwuahahahaha ...
__________________
"Moslim freedom, Now !!!"
"Free people around the ka3ba for a free faith around the world !"
Lincoln is offline  
Oud 22 januari 2007, 12:47   #13
ministe van agitatie
Eur. Commissievoorzitter
 
ministe van agitatie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 november 2006
Berichten: 8.593
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Filip De Man Bekijk bericht
De vraagstelling is sluw, maar ontwijkt de essentie: als verschillende volkeren op dezelfde lap grond leven, komt daar heibel van.
Maar als u dat verkiest, zal ik in het vervolg van libanisering spreken.
Ach, Mijnheer de Man is voorstander van ethnisch zuivere staten? Van ethnische zuiveringen dus? Goed om weten. Het is één van de redenen waarom ik antinationalist ben: niemand heeft meer recht op die of die lap grond dan iemand anders. We zijn tenslotte allemaal kinderen van migranten.

Ik vind uw stelling zeer vreemd, wellicht daarom dat ik mezelf geen nationalist noem en het nationalisme als een probleem zie.

Want er zullen altijd verschillende volkeren op dezelfde lap grond leven. Het hangt er namelijk van af wat u als 'volk' omschrijft en wat u als 'lap grond' omschrijft.

Een 'lap' is een relatief begrip. Mijn vraag is dan: wanneer ontstaat het probleem: als die lap Joegoslavië omvat? Of de Balkan? Of Zuidoost Europa? Of België?
We leven met veel verschillende volkeren op één lap grond en die 'lap' heet 'aarde'. We zullen moeten leren om onze (onbeduidende) verschillen te overwinnen en vreedzaam samen te leven. Dat zal zeker niet probleemloos gaan, maar we moeten manieren vinden om die problemen in overleg op te lossen. De beste manier van overleg tot nu toe heet 'democratie'.
Nationalisme maakt de problemen niet kleiner maar groter.
__________________
• نريد ثورة- • we want revolution •

ministe van agitatie is offline  
Oud 22 januari 2007, 13:44   #14
ministe van agitatie
Eur. Commissievoorzitter
 
ministe van agitatie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 november 2006
Berichten: 8.593
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Filip De Man Bekijk bericht
geef elk volk zijn eigen lap grond en dan zal er al veel minder gemoord worden in de wereld.
Interessant uitgangspunt. Vraag is alleen hoeveel er gemoord zal worden tijdens het 'geven' van die 'lap' grond. Want de geschiedenis leert ons dat er weinig 'gegeven' maar vooral genomen wordt enerzijds en dat men anderzijds niet zomaar laat afnemen.

Wat me het meest verbaasd heeft in de forumsessie met de Man is vooral de ogenschijnlijke naieviteit, het soms kinderlijke aspect van zijn simplistische analyses en de daaraan gepaard gaande simpliciteit van de geponeerde oplossingen. Angstwekkend in zijn eenvoud en nooit gespeend van enige vorm van nuance. Oh, oh, als dat maar goed gaat ...
__________________
• نريد ثورة- • we want revolution •

ministe van agitatie is offline  
Oud 22 januari 2007, 15:01   #15
Lincoln
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Lincoln's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 februari 2004
Locatie: Ubi bene ibi patria()Qua Patet Orbis
Berichten: 10.540
Stuur een bericht via MSN naar Lincoln
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Filip De Man Bekijk bericht
Er is daar gemoord langs beide kanten, u weet blijkbaar hoeveel wederzijds.
Maar kom, dat is het punt niet.
Wel dit: geef elk volk zijn eigen lap grond en dan zal er al veel minder gemoord worden in de wereld.


Zo, einde sessie, einde aan een leerrijke week, dank aan eenieder en in het bijzonder aan de ploeg van politics.be
Bye bye, tot op het slagveld...
__________________
"Moslim freedom, Now !!!"
"Free people around the ka3ba for a free faith around the world !"
Lincoln is offline  
 



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:33.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be