Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Wetenschap & Technologie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Wetenschap & Technologie Van grondstoffen tot afgewerkt product, oude en nieuwe ontdekkingen, ... + de relatie tot de mens, macht, ...

Antwoord
 
Discussietools
Oud 19 januari 2023, 16:34   #1
Den Ardennees
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Den Ardennees's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2004
Locatie: aan lager wal
Berichten: 13.520
Standaard Soeur Mourir: non wordt moordenares na hersenoperatie



Het lijkt een scenario voor een soort horrorfilm, maar blijkt waargebeurd. Zou dit écht kunnen?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Nieuwsblad

De Vlaamse non die na een hersenoperatie begon te moorden: “Ze werd plots agressief, seksueel actief en verslaafd aan pijnstillers”

Auteur Tom De Smet vertelt in zijn nieuwe boek het verhaal van de moordende non uit Wetteren.

Wetteren -Zuster Godfrieda was een introverte, doodbrave non. Tot ze te kampen kreeg met aanvallen van zware hoofdpijn en een hersenoperatie onderging. Nadien werd ze agressief en raakte ze verslaafd. De non uit Wetteren begon ook te moorden. In 1978 bekende ze drie moorden, maar ze werd van nog veel meer verdacht. Auteur Tom De Smet haalt het verhaal van onder het stof in zijn nieuwe boek Soeur Mourir.

Midden april komt Borgerhoff & Lamberigts met het boek Soeur Mourir van auteur Tom De Smet naar buiten. Een waargebeurd verhaal over de moordende non Godfrieda uit Wetteren die destijds zelfs de wereldpers haalde, maar hier in het katholieke Vlaanderen relatief onbekend bleef. Ook vandaag blijkt het thema nog brandend actueel te zijn.

“Vorig jaar raakte bekend dat drie insulinemoorden zijn gepleegd in een rusthuis in Oostrozebeke. Ook Godfrieda doodde met insuline. Uit onderzoek in de nasleep van Oostrozebeke bleek dat er in de meeste rusthuizen een falend medicatiebeleid is. Net als destijds bij Godfrieda, die zomaar aan insuline en pijnstillers kon. Meer dan veertig jaar later is er dus niets veranderd. En zo zijn er nog wel wat parallellen te trekken tussen toen en nu”, vertelt Tom De Smet.
Moorden

Zuster Godfrieda was een non uit het klooster van Wetteren die op een gegeven moment in het OCMW-rusthuis dat aan het klooster verbonden was ging werken, als hoofdverpleegster. Ze was een introverte, doodbrave non, maar kreeg te kampen met aanvallen van zware hoofdpijn. Na een hersenoperatie die geen soelaas bracht, veranderde ze van persoonlijkheid. Ze werd agressief, seksueel actief, en zeer gesteld op luxe. Ze dronk veel en raakte verslaafd aan zware pijnstillers.”

“Er verdwenen medicijnen en er stierven bejaarden die een paar uur daarvoor nog gezond leken. Enkele verpleegsters trokken naar de OCMW-top, maar die zei hen te zwijgen en dreigde met ontslag. Uiteindelijk heeft een jonge Wetterse huisarts de zaak toch uitgebracht. Godfrieda werd opgepakt in februari 1978 en bekende drie moorden. De onderzoeksrechter verdacht haar van negentien moorden, maar kon dat niet bewijzen.

Met dit waargebeurde misdaadverhaal wou de auteur de lat opnieuw wat hoger leggen. “Ik neem de lezer eigenlijk mee op mijn zoektocht naar de waarheid. Wat is er echt gebeurd? Waren er meer dan drie moorden? Wat was het motief? Waarom is Godfrieda nooit veroordeeld? En hadden andere mensen voor de rechter moeten verschijnen?”
Wereldpers

Het verhaal van de moordende non uit Wetteren haalde destijds de wereldpers, maar bleef in Vlaanderen minder bekend. “Ze stond in alle grote media van Groot-Brittannië tot Japan. Hier kreeg de zaak relatief weinig aandacht, vooral onder katholieke druk. Niet vergeten dat dit verhaal zich afspeelt in een tijd dat de katholieke zuil in Vlaanderen zeer dominant was en de Kerk allerlei misbruik- en andere schandalen in de doofpot stopte. Daarom is het verhaal van zuster Godfrieda bij ons in Vlaanderen amper bekend. Terwijl een seriedodende non toch niet alledaags is, zou ik zeggen”, vertelt Tom.

“Ik vind het een ronduit fascinerend verhaal van een non die na een operatie een persoonlijkheidsverandering ondergaat en begint te moorden. De zaak wordt toegedekt, uiteindelijk wordt ze toch opgepakt, maar sommige krachten doen er toch alles aan om de zaak in de doofpot te houden”, gaat de auteur verder.
Ongeziene documenten

“Ik ken Wetteren intussen als mijn broekzak. Ik heb er met ontzettend veel mensen gesproken. Ik kon daarbij rekenen op het netwerk van Wetteraar Hugo Van Heddeghem, voormalig journalist van het Nieuwsblad, die me aan verschillende nuttige contacten hielp. Zelfs als iemand maar een beetje informatie had, kon dat nuttig zijn. Verder ben ik erin geslaagd om aan documenten te komen die nog geen enkele journalist gezien heeft. Daar zat verrassend nieuws in, dat een heel nieuw licht op deze zaak werpt, maar die details vertel ik nog niet.”

Op de boekvoorstelling...
__________________
Citaat:
Ivan DeVadder in "De keien vd Wetstraat"14/09/07: vindt u zichzelf 1 van de keien van de Wetstraat?
-Louis Tobback: goh, dat is niet aan mij om dat uit te maken
-Ivan De Vadder: wij vinden alvast dat u één van die keien bent
Den Ardennees is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2023, 17:29   #2
Bach
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bach's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2017
Berichten: 14.537
Standaard

Kan men dan niet de chirurg verantwoordelijk stellen voor de moorden? Theoretisch. Hij heeft een moordmachine gecreëerd zou de verdediging van de non kunnen argumenteren. Onbedoeld waarschijnlijk. Doodslag dus. Maximum 25 jaar tegenwoordig als ik me niet vergis.

Laatst gewijzigd door Bach : 19 januari 2023 om 17:33.
Bach is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2023, 18:25   #3
Onzijdig
Europees Commissaris
 
Onzijdig's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 november 2021
Berichten: 6.687
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bach Bekijk bericht
Kan men dan niet de chirurg verantwoordelijk stellen voor de moorden? Theoretisch. Hij heeft een moordmachine gecreëerd zou de verdediging van de non kunnen argumenteren. Onbedoeld waarschijnlijk. Doodslag dus. Maximum 25 jaar tegenwoordig als ik me niet vergis.
Natuurlijk niet, die man kon onmogelijk weten dat die non na de ingreep een moordmachine zou worden.
Onzijdig is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2023, 18:32   #4
Bach
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bach's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2017
Berichten: 14.537
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Onzijdig Bekijk bericht
Natuurlijk niet, die man kon onmogelijk weten dat die non na de ingreep een moordmachine zou worden.
Vandaar 'doodslag'.

Stel ik maak een levensgevaarlijke automatische grasmachine die bij de buren ravages gaat aanrichten op zichzelf, terwijl het de bedoeling was enkel het gras thuis kort te houden. Dan is dat doodslag op die spelende kinderen.

Dan blijft de vraag waarom het bij zo'n machine doodslag zou zijn maar niet bij een mens omgetoverd tot levensgevaarlijk wapen.

Of neem Frankenstein. Is die verantwoordelijk voor zijn moorden of de dokter die slechts de doden wou leven geven? Hoe nobel.

OK. De dokter van de non nam minder risico dan de creator van Frankenstein. Dat laatste was meer experimenteel kan men veronderstellen. En daarbij is dat maar fictie.

Maar de filosofische vraag blijft.

Laatst gewijzigd door Bach : 19 januari 2023 om 18:46.
Bach is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2023, 18:36   #5
Zucht
Secretaris-Generaal VN
 
Zucht's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 augustus 2007
Berichten: 20.281
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bach Bekijk bericht
Vandaar 'doodslag'.
In Amerika zou zoiets kunnen. Vandaar dat hospitalisaties en hospitaalverzekeringen ginder onbetaalbaar zijn voor particulieren omdat daar o.a. gerechtskosten inzitten.
__________________
I wish nothing but the best for you too.
Zucht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2023, 18:40   #6
Bach
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bach's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2017
Berichten: 14.537
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zucht Bekijk bericht
In Amerika zou zoiets kunnen. Vandaar dat hospitalisaties en hospitaalverzekeringen ginder onbetaalbaar zijn voor particulieren omdat daar o.a. gerechtskosten inzitten.
Ja. En hier gaan we achter het 'wapen' aan. Maar dat maakt dan hospitaalopnames goedkoper.
Bach is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2023, 20:58   #7
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bach Bekijk bericht
Vandaar 'doodslag'.

Stel ik maak een levensgevaarlijke automatische grasmachine die bij de buren ravages gaat aanrichten op zichzelf, terwijl het de bedoeling was enkel het gras thuis kort te houden. Dan is dat doodslag op die spelende kinderen.

Dan blijft de vraag waarom het bij zo'n machine doodslag zou zijn maar niet bij een mens omgetoverd tot levensgevaarlijk wapen.
De goeie oplossing zou natuurlijk zijn van die grasmaaier in stukken te zagen he

Maar dat is dan ook weer doodslag. En ga jij de chirurg geloven die een non in schellekes heeft gesneden, omdat hij zou verklaren: 'in het midden van de operatie besefte ik dat die standaard operatie in dit geval een moordende non zou veroorzaakt hebben. Ze was finaal naar de knoppen en dus hebben we ze maar in rondellekes gesneden". ?
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2023, 22:30   #8
Onzijdig
Europees Commissaris
 
Onzijdig's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 november 2021
Berichten: 6.687
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
De goeie oplossing zou natuurlijk zijn van die grasmaaier in stukken te zagen he

Maar dat is dan ook weer doodslag. En ga jij de chirurg geloven die een non in schellekes heeft gesneden, omdat hij zou verklaren: 'in het midden van de operatie besefte ik dat die standaard operatie in dit geval een moordende non zou veroorzaakt hebben. Ze was finaal naar de knoppen en dus hebben we ze maar in rondellekes gesneden". ?
Dikke 2
Onzijdig is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2023, 22:37   #9
Bach
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bach's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2017
Berichten: 14.537
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
De goeie oplossing zou natuurlijk zijn van die grasmaaier in stukken te zagen he

Maar dat is dan ook weer doodslag. En ga jij de chirurg geloven die een non in schellekes heeft gesneden, omdat hij zou verklaren: 'in het midden van de operatie besefte ik dat die standaard operatie in dit geval een moordende non zou veroorzaakt hebben. Ze was finaal naar de knoppen en dus hebben we ze maar in rondellekes gesneden". ?
Het zou in zo'n geval best onderzocht worden wat de motivatie van de chirurg zou kunnen geweest zijn. Een chirurg die met zo'n verhaal afkomt zou ik verdenken al eens in dat klooster op bezoek te zijn geweest.
Bach is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:14.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be