Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 18 oktober 2010, 13:37   #1
Nexer
Parlementslid
 
Nexer's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 november 2009
Berichten: 1.901
Standaard Dit land functioneert structureel racistisch

http://www.gva.be/nieuws/binnenland/...c8ee6975f.aspx

Eerst dacht ik dat het over Walen die racistisch t.o.v. Vlamingen zijn ging gaan. Toch een aantal mooie parallellen.

Citaat:
adouane Bouhlal, de voorzitter van de Franstalige antiracismebeweging MRAX (Mouvement contre le Racisme, l’Antisémitisme et la Xénophobie), zegt dat onze samenleving niet gebaseerd is op gelijkheid. Hij noemt België een land dat structureel racistisch functioneert en vindt dat we in een kastenmaatschappij leven.

Bouhlal begint eerstdaags aan zijn derde termijn als voorzitter vna MRAX. Brusselnieuws.be sprak met de man.

"Racisme komt in golfbewegingen, en we evolueren weer naar een piek. Het racisme in België is er niet in een bui van verstrooidheid in geslopen. Dit land functioneert structureel racistisch. Zeker in de werksector", vertelt Bouhlal.

"Is het al niet evident om als allochtoon de universiteit binnen te raken en te slagen, dan komt daar nog eens bij dat iemand van mijn afkomst met een gelijkwaardig universitair diploma drie keer minder kans heeft om een baan te krijgen dan een blanke. Maar dat wordt niet zo gepercipieerd, omdat onze Belgische samenleving in se een kastenmaatschappij is, met bovenaan de blanke Belgen."

"Zolang iemand van een lagere kaste braaf op zijn niveau blijft, wordt hij getolereerd. Maar o wee als je op gelijke voet behandeld wilt worden. De bewindsvoerders hebben dan wel de mond vol van het vreedzaam samenleven van de gemeenschappen, maar het is wel een samenleven dat gebaseerd is op een hiërarchie volgens afkomst. Geen samenleven gebaseerd op de gelijkheid van alle burgers”, besluit Bouhlal.

Maar dus, een kastensysteem. Klopt wel volgens mij. Goed dat die term eens gebruikt wordt.
__________________
Citaat:
"The liberals of today are the tyrants of tomorrow."

"For all those upper/middle class academics, harassment means all those loud ordinary people, who smell bad, who talk dirty."

Laatst gewijzigd door Nexer : 18 oktober 2010 om 13:38.
Nexer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 oktober 2010, 13:42   #2
grimbergen
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 januari 2009
Berichten: 3.033
Standaard

Zever in pakskes. Als een nieuwe belg wil komen werken. In het bezit zijn van de juiste diplommekes dan is dat bij ons geen enkel probleem. Hij of zij moet wel de islam thuis laten. Daar knelt het schoentje. dat willen moslims niet. Voor hen geen scheiding van privé en werk. Bovendien bijstuderen dat doen ze niet graag. Liever gaan ze voor enkele maanden naar het beloofde land Marokkoko.
grimbergen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 oktober 2010, 13:52   #3
backfire
Minister-President
 
backfire's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juni 2007
Locatie: Thuis
Berichten: 5.172
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door grimbergen Bekijk bericht
Zever in pakskes. Als een nieuwe belg wil komen werken. In het bezit zijn van de juiste diplommekes dan is dat bij ons geen enkel probleem. Hij of zij moet wel de islam thuis laten. Daar knelt het schoentje. dat willen moslims niet. Voor hen geen scheiding van privé en werk. Bovendien bijstuderen dat doen ze niet graag. Liever gaan ze voor enkele maanden naar het beloofde land Marokkoko.
Grimbergen, je leest 'allochtonen' en je begint meteen je anti-islambetoog uit te schreeuwen. Niet elke allochtoon is een moslim, hoor...

Je kan overigens niet ontkennen dat, net zoals er voor vrouwen een glazen plafond is, voor allochtonen, en dan vooral zij met een andere huidskleur', een hogere drempel is voor jobs. In bepaalde sectoren voor laagbetaalde jobs valt die drempel nog mee, maar voor functies voor hoger opgeleiden geldt dat inderdaad.
__________________
It all makes perfect sense, expressed in dollars and cents, pounds, shillings and pence.
backfire is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 oktober 2010, 13:56   #4
grimbergen
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 januari 2009
Berichten: 3.033
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door backfire Bekijk bericht
Grimbergen, je leest 'allochtonen' en je begint meteen je anti-islambetoog uit te schreeuwen. Niet elke allochtoon is een moslim, hoor...

Je kan overigens niet ontkennen dat, net zoals er voor vrouwen een glazen plafond is, voor allochtonen, en dan vooral zij met een andere huidskleur', een hogere drempel is voor jobs. In bepaalde sectoren voor laagbetaalde jobs valt die drempel nog mee, maar voor functies voor hoger opgeleiden geldt dat inderdaad.
zever in pakskes gast

In mijn nabije omgeving werken verschillende mensen van verschillende rassen en culturen en religieuze gedachten. De enige die keet schoppen zijn de gasten met een islam achtergrond. Iedereen krijgt kansen in België. IEDEREEN !!!! Het heeft niets te maken met ras of cultuur. Het grote probleem is het beleven van de islamitische religie. En maar bashen dat de Belgen racisten zijn. Grote leugens. Belgen zijn geen racisten. Hoe kan je een praktiserend moslim in een open bedrijf laten werken? De islam discrimineert vrouwen en holebis.

Laatst gewijzigd door grimbergen : 18 oktober 2010 om 14:01.
grimbergen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 oktober 2010, 14:48   #5
backfire
Minister-President
 
backfire's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juni 2007
Locatie: Thuis
Berichten: 5.172
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door grimbergen Bekijk bericht
zever in pakskes gast

In mijn nabije omgeving werken verschillende mensen van verschillende rassen en culturen en religieuze gedachten. De enige die keet schoppen zijn de gasten met een islam achtergrond. Iedereen krijgt kansen in België. IEDEREEN !!!! Het heeft niets te maken met ras of cultuur. Het grote probleem is het beleven van de islamitische religie. En maar bashen dat de Belgen racisten zijn. Grote leugens. Belgen zijn geen racisten. Hoe kan je een praktiserend moslim in een open bedrijf laten werken? De islam discrimineert vrouwen en holebis.
Uw 'zeker in pakskes', repliek staat mij niet aan. En 'gast' nog minder.

Het heeft wél te maken met ras en zéker huidskleur. Ik geloof liever de statistieken dan de wilde verhalen uit wat voor 'nabije omgeving' je ook komt. 'De Belg' is inderdaad geen 'racist', zoals ze dat zelf zeggen: 'ik ben geen racist hoor, maar ....'

En voor je mij weer als linkiewinkie verkettert: ik ben de eerste om de uitwassen van de islam, hier en in hun eigen kutlanden. Maar als jij het woord 'allochtoon' leest, reageer je alsof je door een islamtische wesp bent gestoken. En wordt je relaas ongeloofwaardig. Veel van je argumenten zijn dat echter niet.
__________________
It all makes perfect sense, expressed in dollars and cents, pounds, shillings and pence.
backfire is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 oktober 2010, 14:51   #6
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN
 
vlijmscherp's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2006
Locatie: Zele
Berichten: 44.670
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door grimbergen Bekijk bericht
zever in pakskes gast

In mijn nabije omgeving werken verschillende mensen van verschillende rassen en culturen en religieuze gedachten. De enige die keet schoppen zijn de gasten met een islam achtergrond. Iedereen krijgt kansen in België. IEDEREEN !!!! Het heeft niets te maken met ras of cultuur. Het grote probleem is het beleven van de islamitische religie. En maar bashen dat de Belgen racisten zijn. Grote leugens. Belgen zijn geen racisten. Hoe kan je een praktiserend moslim in een open bedrijf laten werken? De islam discrimineert vrouwen en holebis.
is voor jou nu echt elke allochtoon een moslim??

ook die diepgelovige zwarte katholieken??
__________________
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land.
We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert.
vlijmscherp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 oktober 2010, 22:59   #7
grimbergen
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 januari 2009
Berichten: 3.033
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
is voor jou nu echt elke allochtoon een moslim??

ook die diepgelovige zwarte katholieken??
Ik kijk niet naar de kleur van de mensen. Dat is bullshit. Ik mag mijn mening geven. Er bestaat in Belgie geen racisme op basis van huidskleur. Het probleem is de godsdienst. In mijn omgeving werken alle kleuren rassen en godsdiensten. Er is geen probleem buiten de islam en zijn waanzinnige eisen. Dus stop met het bashen van Belgen. Belgen zijn niet racistisch. Ze zijn door slechte ervaringen heel voorzichtig om volgelingen van de islam in dienst te nemen. Dat is begrijpelijk. Die volgelingen stellen eisen die in onze cultuur niet voorkomen. Zo hebben ze problemen met vrouwen en kledijvoorschriften. Of met de positie van een vrouw in het bedrijf. Ze willen meerdere maanden naar hun beloofde land (hun andere nationaliteit). Ze willen een aparte bidruimte. Of ze willen op verplaatsing kunnen bidden. Dat is niet meer van deze tijd. Dat heeft dus niets met racisme te maken. Bedrijven willen gewoon geen praktiserende godsdienstige mensen. Onze cultuur is niet aangepast aan een opdringerige godsdienst zoals de islam.
grimbergen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 oktober 2010, 23:01   #8
grimbergen
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 januari 2009
Berichten: 3.033
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door backfire Bekijk bericht
Uw 'zeker in pakskes', repliek staat mij niet aan. En 'gast' nog minder.

Het heeft wél te maken met ras en zéker huidskleur. Ik geloof liever de statistieken dan de wilde verhalen uit wat voor 'nabije omgeving' je ook komt. 'De Belg' is inderdaad geen 'racist', zoals ze dat zelf zeggen: 'ik ben geen racist hoor, maar ....'

En voor je mij weer als linkiewinkie verkettert: ik ben de eerste om de uitwassen van de islam, hier en in hun eigen kutlanden. Maar als jij het woord 'allochtoon' leest, reageer je alsof je door een islamtische wesp bent gestoken. En wordt je relaas ongeloofwaardig. Veel van je argumenten zijn dat echter niet.
Ik mag mijn ervaring hier schrijven. Belgen zijn geen racisten. Stop met bashen op Belgen. Het heeft te maken met de godsdienst. De islam komt zo onderdrukkend en opdringerig over dat bedrijven huiveren. Het is spijtig dat niet praktiserende moslims soms mee in de schade moeten delen.
grimbergen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 oktober 2010, 23:08   #9
Xenophon
Secretaris-Generaal VN
 
Xenophon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 98.727
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door grimbergen Bekijk bericht
Ik mag mijn ervaring hier schrijven. Belgen zijn geen racisten. Stop met bashen op Belgen. Het heeft te maken met de godsdienst. De islam komt zo onderdrukkend en opdringerig over dat bedrijven huiveren. Het is spijtig dat niet praktiserende moslims soms mee in de schade moeten delen.
De wereld is inderdaad niet fair.
__________________
Citaat:
Ta gueule!
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:56.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be