Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Partijpolitiek en stromingen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Partijpolitiek en stromingen In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. en (standpunten van) politieke stromingen, al dan niet vertegenwoordigd door een (niet-partijpolitieke) organisatie.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 26 maart 2010, 22:34   #1
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.371
Standaard Waarom ik nva-stemmer ben, en geen Belang-stemmer

Ik las juist in de krant en in een mail-bericht van de nva, dat de nva weer lid is van de EVA.
Persoonlijk ben ik niet vies van het woord nasionalisme; als het tenminste staat voor hetgeen waarvoor de NVA staat.
Alhoewel, in het buitenland staat nasionalisme eigenlijk meer voor degenen die pro de oude grote staatsvormen staan, en dus omgekeerd: niet voor autonomie voor regio's.

Daarom wou ik even volgende berichten in de kijker plaatsen.
Voor wie het interesseert om met onbevangen oog, zijn eigen mening te vormen.

(de kleurkes, het vet en het onderlijnen in de teksten zijn natuurlijk van mij: zij geven mijn aksenten weer, maar dat had je wel gesnapt).


rondzend-mail van de nva:

Citaat:
Eric Defoort nieuwe voorzitter Europese Vrije Alliantie
Bart De Wever, algemeen voorzitter N-VA
Frieda Brepoels, algemeen secretaris N-VA

N-VA-voorzitter Bart De Wever en Europees parlementslid Frieda Brepoels zijn trots dat vandaag op de Algemene Vergadering van de Europese Vrije Alliantie (EVA) in Venetië niemand minder dan Eric Defoort verkozen is tot nieuwe voorzitter van de EVA. De N-VA is vandaag opnieuw lid geworden van de EVA en neemt dus ook meteen de leiding van deze Europese partij over. N-VA-fractieleider in de Kamer Jan Jambon vertegenwoordigt onze partij in de Algemene Vergadering van de EVA.

Eric Defoort is de geknipte persoon om deze Europese partij te gaan leiden. Defoort is één van de medestichters en oud-ondervoorzitter van de N-VA. Bovendien wordt hij alom geprezen voor zijn rijke culturele bagage en enorme talenkennis, wat in Europees verband een onmisbare troef is.

Bart De Wever: “Wij willen een krachtige rol spelen in deze Europese partij, omdat we op die manier kunnen benadrukken hoe belangrijk identiteit en burgerschap in het Europa van de 21e eeuw is. In een wereld die steeds groter wordt, biedt de natie een warm nest aan haar burgers. Niet om ons af te sluiten van de wereld, juist integendeel. Wie weet vanwaar hij komt, staat veel sterker om anderen in de wereld tegemoet te treden.”

De N-VA is een pro-Europese partij in een Europa dat gebaseerd is op het principe van subsidiariteit. Steeds meer problemen moeten dezer dagen op een supranationaal niveau aangepakt worden. De Europese Unie biedt daartoe de nodige schaalvoordelen. Omgekeerd moeten een aantal bevoegdheden zo dicht mogelijk bij de mensen uitgeoefend worden. Voor de N-VA is dat zonder twijfel het Vlaamse niveau. Globalisering en lokalisering gaan dan ook hand in hand.

Frieda Brepoels: “Ons lidmaatschap van de EVA voelt aan als thuis komen. De vroegere Volksunie was in 1981 met Maurits Coppieters en Jaak Vandemeulebroecke de stichter van de EVA. Na de splitsing van de Volksunie botste de N-VA op een veto van het toenmalige Spirit. Nu wij de enige erfgenaam van de VU geworden zijn die nog politiek actief is, nemen wij opnieuw met veel enthousiasme en ambitie onze rol op in deze Europese partij. De N-VA is een Vlaams-Europese partij en dat brengen we nu in de praktijk door de leiding te nemen van de EVA.”

U vindt de toespraken van N-VA-voorzitter Bart De Wever en EVA-voorzitter Eric Defoort op http://www.n-va.be/Defoort_en_DeWever_EVA2010.pdf

http://www.standaard.be/artikel/deta...MF20100326_126

Citaat:
BRUSSEL - Eric Defoort is vrijdag op de algemene vergadering van de Europese Vrije Alliantie (EVA) in Venetië verkozen tot nieuwe voorzitter. Hij volgt Nelly Maes (ex-SLP, nu Groen!) op. De EVA verenigt zo'n 35 regionalistische en autonomistische partijen uit verschillende Europese lidstaten.

Defoort was de laatste ondervoorzitter van de vroegere Volksunie en hij stond samen met onder meer Bart De Wever en Geert Bourgeois aan de basis van de N-VA, waarvan hij eveneens oud-ondervoorzitter is. Tussen 2007 en 2009 was Defoort ook voorzitter van de Vlaamse Volksbeweging.

Het was de Volksunie die in 1981 de EVA uit de grond stampte. Na de splitsing van de VU botste N-VA op het veto van het toenmalige Spirit wat betreft de leiding van de EVA. 'Nu wij de enige erfgenaam van de VU geworden zijn die nog politiek actief is, nemen wij opnieuw met veel enthousiasme en ambitie onze rol op in deze Europese partij,' aldus Frieda Brepoels, Europees parlementslid voor N-VA, die eraan toevoegt dat de N-VA een 'Vlaams-Europese partij' is.

'Wij willen een krachtige rol spelen in deze Europese partij, omdat we op die manier kunnen benadrukken hoe belangrijk identiteit en burgerschap in het Europa van de 21e eeuw is,' reageert N-VA-voorzitter Bart De Wever.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 maart 2010, 22:46   #2
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 22 juli 2005
Berichten: 34.995
Standaard

Laat ons dan voor jou hopen dat er nooit een federale kieskring komt...


http://forum.politics.be/showthread.php?t=99887
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 maart 2010, 22:52   #3
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN
 
solidarnosc's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 november 2002
Berichten: 20.910
Standaard

Ik vind het wel vreemd dat de EVA dat voor de overgrote meerderheid bestaat uit formaties die zich economisch links en ethisch progressief omschrijven wordt geleid door iemand van een rechts-conservatieve partij. Maar dat heeft wellicht te maken met de opportunistische houding van NVA binnen het Europees parlement waar de handvol "progressieven" binnen NVA ruimte hebben om links wat gaan lullen en rechts zakkenvullen.

Laatst gewijzigd door solidarnosc : 26 maart 2010 om 22:52.
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 maart 2010, 23:05   #4
N-SA
Gouverneur
 
N-SA's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 juni 2009
Berichten: 1.055
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc Bekijk bericht
Ik vind het wel vreemd dat de EVA dat voor de overgrote meerderheid bestaat uit formaties die zich economisch links en ethisch progressief omschrijven wordt geleid door iemand van een rechts-conservatieve partij. Maar dat heeft wellicht te maken met de opportunistische houding van NVA binnen het Europees parlement waar de handvol "progressieven" binnen NVA ruimte hebben om links wat gaan lullen en rechts zakkenvullen.
Zoals 95% van de rest van de Vlaamse Beweging heeft ook N-VA geen sociaal-economische visie, tenzij het wat napraten van modieuze liberalistische praatjes, niet eens beseffend hoe dit het volksnationalisme beschadigt.
N-SA is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 maart 2010, 23:18   #5
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.371
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Laat ons dan voor jou hopen dat er nooit een federale kieskring komt...


http://forum.politics.be/showthread.php?t=99887
Als er een federale kieskring zou dreigen te komen, dan wellicht kom die er met het prinsipe "one man, one vote", hetgeen een onnoemelijke achteruitgang zou betekenen voor de frankofonen,
waardoor drie sekonden voor die federale kieskring in uitvoering gaat, het Waalse parlement de onafhankelijkheid van Walenland zal uitroepen.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 maart 2010, 23:27   #6
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.371
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc Bekijk bericht
Ik vind het wel vreemd dat de EVA dat voor de overgrote meerderheid bestaat uit formaties die zich economisch links en ethisch progressief omschrijven wordt geleid door iemand van een rechts-conservatieve partij. Maar dat heeft wellicht te maken met de opportunistische houding van NVA binnen het Europees parlement waar de handvol "progressieven" binnen NVA ruimte hebben om links wat gaan lullen en rechts zakkenvullen.
Bwa, ik heb dat eens getsjekt op wikipedia, over wie en wat lid is van de eva.

En ook, de eva is blijkbaar gesticht door de VU destijds. De andere partijen uit de andere landen zijn gevolgd. Ze moeten zich toch voldoende gelijkgestemd voelen.
Natuurlijk, de ETA is ekstreem links, maar wel pro onafhankelijkheid van Baskenland.
En de nva is gematigd rechts. (voor een linkiewinkie is dat natuurlijk al héééél rechts ..., maar dat betekent nul komma nul ..)
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 maart 2010, 23:33   #7
De Garde
Europees Commissaris
 
De Garde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 januari 2004
Locatie: Meetjesland
Berichten: 6.889
Standaard

Wat mij mateloos stoort is wel dat Defoort nu ineens weer op het schild wordt gehesen nadat zijn doortocht bij de VVB die organisatie hoegenaamd geen deugd heeft gedaan en hij in die functie en naderhand ook het Vlaams Belang heeft geschoffeerd bij iedere gelegenheid die hij kreeg als 'irrelevant'. Mag ik dan zeggen dat mijn respect voor de man zeer laag is geworden.

Voor het overige weet iedereen onderhand dat het Vlaams Belang niet in de Eurokritische fractie terecht kon omdat de SGP (met één verkozene) dat tegen hield.
De Garde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 maart 2010, 23:38   #8
De Garde
Europees Commissaris
 
De Garde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 januari 2004
Locatie: Meetjesland
Berichten: 6.889
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Bwa, ik heb dat eens getsjekt op wikipedia, over wie en wat lid is van de eva.

En ook, de eva is blijkbaar gesticht door de VU destijds. De andere partijen uit de andere landen zijn gevolgd. Ze moeten zich toch voldoende gelijkgestemd voelen.
Natuurlijk, de ETA is ekstreem links, maar wel pro onafhankelijkheid van Baskenland.
En de nva is gematigd rechts. (voor een linkiewinkie is dat natuurlijk al héééél rechts ..., maar dat betekent nul komma nul ..)
De SNP is ook eerder links, idem voor Plaid Cymru en ik zie daar een trits partijen (zie wikipedia) die eerder regionalistisch dan nationalistisch zijn en heel wat partijen van minderheden als gevolg van het verdrag van Trianon.

Wat ik ook zie is dat de Lega Nord uit de EVA werd geknikkerd toen ze hun islamokritische houding niet lieten varen. En dat is wel een gegeven: zowel SNP en PC zijn eerder multicultureel ingesteld.
De Garde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 maart 2010, 23:48   #9
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN
 
solidarnosc's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 november 2002
Berichten: 20.910
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Garde Bekijk bericht
Wat mij mateloos stoort is wel dat Defoort nu ineens weer op het schild wordt gehesen nadat zijn doortocht bij de VVB die organisatie hoegenaamd geen deugd heeft gedaan en hij in die functie en naderhand ook het Vlaams Belang heeft geschoffeerd bij iedere gelegenheid die hij kreeg als 'irrelevant'. Mag ik dan zeggen dat mijn respect voor de man zeer laag is geworden.

Voor het overige weet iedereen onderhand dat het Vlaams Belang niet in de Eurokritische fractie terecht kon omdat de SGP (met één verkozene) dat tegen hield.
Tja Defoort is één van de handvol "linksen" die ze hebben zeker? Door hem groter te maken dan ie is kunnen ze de illusie dat NVA een brede nationalistische formatie is wat versterken.

Laatst gewijzigd door solidarnosc : 26 maart 2010 om 23:51.
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 maart 2010, 23:51   #10
De Garde
Europees Commissaris
 
De Garde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 januari 2004
Locatie: Meetjesland
Berichten: 6.889
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc Bekijk bericht
Tja Defoort is één van de handvol "linksen" die ze hebben zeker?
Goh, het is vooral De Wever die het 'rechtse' profiel vormt bij N-VA (en misschien Jambon). Wat er bij loopt van ex-VNSU en ex-Jong N-VA is niet bepaald rechts te noemen. Al doen ze zich soms zo wel eens voor.

Maar Defoort is een mei '68'er of zeker iemand die in de nasleep is meegegroeid.
De Garde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 maart 2010, 06:14   #11
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 22 juli 2005
Berichten: 34.995
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Als er een federale kieskring zou dreigen te komen, dan wellicht kom die er met het prinsipe "one man, one vote", hetgeen een onnoemelijke achteruitgang zou betekenen voor de frankofonen,
waardoor drie sekonden voor die federale kieskring in uitvoering gaat, het Waalse parlement de onafhankelijkheid van Walenland zal uitroepen.
Vergeet het maar. Als er een federale kieskring komt, zal het er één zijn '�* la Belge', met niet een addertje maar een hele slangenkuil onder het gras, waarbij de bestaande ondemocratische blokkeringsmiddelen de facto zullen blijven bestaan. Waarom denk je anders dat Reynders en Co. verdorie zelf vragende partij zijn voor een federale kieskring!? En weet je wat nog het ergste is: de Vlaamse partijen, en dan vooral diegene waar jij liever de N-VA ziet mee samenwerken dan met het VB, de partij van 'den dikken' op kop, zullen zich voor de zoveelste keer in de zak laten zetten en de Franstaligen over de hele lijn hun zin geven. Wedden?

Laatst gewijzigd door Zwartengeel : 27 maart 2010 om 06:19.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 maart 2010, 07:14   #12
Renesse
Minister-President
 
Renesse's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 juli 2008
Berichten: 4.861
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc Bekijk bericht
Ik vind het wel vreemd dat de EVA dat voor de overgrote meerderheid bestaat uit formaties die zich economisch links en ethisch progressief omschrijven wordt geleid door iemand van een rechts-conservatieve partij. Maar dat heeft wellicht te maken met de opportunistische houding van NVA binnen het Europees parlement waar de handvol "progressieven" binnen NVA ruimte hebben om links wat gaan lullen en rechts zakkenvullen.
Vanuit jouw point-of-view bestaat heel die EVA toch uit extreem-rechtse klootzakken?
__________________
Renesse is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 maart 2010, 12:22   #13
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN
 
solidarnosc's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 november 2002
Berichten: 20.910
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renesse Bekijk bericht
Vanuit jouw point-of-view bestaat heel die EVA toch uit extreem-rechtse klootzakken?
Nee.
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 maart 2010, 13:22   #14
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN
 
Pelgrim's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 april 2002
Locatie: Bankrijk
Berichten: 49.945
Standaard

EVA is geen homogeen blok hoor.
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 maart 2010, 14:32   #15
Txiki
Secretaris-Generaal VN
 
Txiki's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 september 2007
Locatie: Killucan
Berichten: 57.743
Standaard

Ach, solidarnosc, wat wéét jij eigenlijk over de EVA én zelfs de N-VA...
__________________
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.

Laatst gewijzigd door Txiki : 27 maart 2010 om 14:33.
Txiki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 april 2010, 15:55   #16
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter
 
lomeanor's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 april 2005
Berichten: 9.853
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc Bekijk bericht
Ik vind het wel vreemd dat de EVA dat voor de overgrote meerderheid bestaat uit formaties die zich economisch links en ethisch progressief omschrijven wordt geleid door iemand van een rechts-conservatieve partij. Maar dat heeft wellicht te maken met de opportunistische houding van NVA binnen het Europees parlement waar de handvol "progressieven" binnen NVA ruimte hebben om links wat gaan lullen en rechts zakkenvullen.
Gelukkig dat NVA daar nog vertegenwoordigd is.

Links in België leunt immers sterk aan bij de conservatieve belgische bourgeois-staat, die ook door PVDA en LSP ondersteund wordt...
lomeanor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 april 2010, 16:30   #17
forzaflandria
Parlementslid
 
forzaflandria's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 januari 2008
Locatie: Overzees Vlaanderen
Berichten: 1.860
Standaard

Europese 'partijen' zijn meestal samenraapsels van verschillende origine omdat ze eenmaal samen moeten om een fractie te kunnen vormen.
Bij de EVA zal het regionalisme wel een belangrijker rol spelen dan het links/rechts zijn.
forzaflandria is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 april 2010, 18:19   #18
Fieseler
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Fieseler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 juli 2004
Berichten: 12.602
Standaard

En ik die nooit heeft gesnapt dat NVA eerder met de PVDA regeert dan met een vlams nationalistische formatie...
__________________
Though i walk through the valley of the shadow of death, i will fear no evil, for thou art with me
Fieseler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 april 2010, 20:14   #19
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN
 
Pelgrim's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 april 2002
Locatie: Bankrijk
Berichten: 49.945
Standaard

gemeentepolitiek is iets heel anders dan nationale politiek.
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 april 2010, 21:23   #20
De Garde
Europees Commissaris
 
De Garde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 januari 2004
Locatie: Meetjesland
Berichten: 6.889
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
gemeentepolitiek is iets heel anders dan nationale politiek.
Je hebt daar gedeeltelijk een punt maar de druk van de nationale partijen op de gemeentepolitiek is ook realiteit. Dat is héél anders in Nederland, waar de lokale partijen in heel wat gemeenten de dienst uitmaken.

Maar als het gaat om de manier van omgaan met mekaar en zo: dat verschilt zelfs van gemeente tot gemeente.
De Garde is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:20.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be