Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 9 augustus 2010, 19:15   #261
tomm
Secretaris-Generaal VN
 
tomm's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 41.124
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fallen Angel Bekijk bericht
De reden waarom men varkensvlees toen waarschijnlijk verboden heeft was om gezondheidsredenen.
In varkensvlees kunnen dodelijke lintwormen zitten en varkens kunnen ziekten overdragen op de mens. Vandaag de dag is dat niet meer het geval.
Zulke verboden zijn dikwijls ontstaan uit rationele overwegingen, maar door de tijd heen zijn die praktische overwegingen vervangen door: "God of Allah verbiedt................."
Verboden kunnen ook ontstaan uit emotionele/culturele redenen. In culturen waar paarden een significante rol spelen of gespeeld hebben is paardenvlees taboe.
Net zoals hondenvlees in het Westen, nochtans heel lekker. De Koreaanse minderheid in de voormalige Sovjet Unie eet hondenvlees en in koreaanse restaurants kun je er "hond op z"n koreaans" eten.
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 augustus 2010, 19:17   #262
Cdude
Banneling
 
 
Geregistreerd: 1 april 2010
Berichten: 14.352
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door den dinges Bekijk bericht
Varkenvlees kan je nog steeds lintwormen geven natuurlijk. Net als 2000 jaar geleden. Maar als je het goed doorbakt is er geen gevaar daarvoor. Zo simpel is dat.
Lezen is weten
Citaat:
De varkenslintworm komt in westerse en islamitische landen bij mensen maar zelden voor. In West-Europa wordt de varkenslintworm als verdwenen beschouwd.
In West-Europese landen komt de runderlintworm in sommige landen nog veelvuldig voor, zoals in België (ca. 13.000 behandelingen per jaar)
en daarom eet ik nooit maar dan ook NOOIT rauw rundsvlees

Laatst gewijzigd door Cdude : 9 augustus 2010 om 19:20.
Cdude is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 augustus 2010, 19:19   #263
Scarabaeida
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 10 oktober 2004
Locatie: Ekeren Donk
Berichten: 6.396
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
in de middeleeuwen werden islamieten tijdens de reconquista in Spanje voor de keuze gesteld: zich bekeren, verbannen worden naar Marokko of de brandstapel. Velen kozen voor het eerste, maar om te bewijzen dat ze er echt bijhoorden, moesten ze elke dag varkensvlees eten. Dat ligt ook aan de origine van de "serrano" ham in het Alpujaras gebergte in Andalusië, nochtans traditioneel een moors gebied waar de meeste mensen afstammelingen zijn van bekeerde Moren.
Let wel, men heeft ook die 'bekeerlingen' later gedeporteerd (wegens hoogstwaarschijnlijk crypto-Moslims en men wilde geen risico nemen dat deze zouden collaboreren met het Ottomaanse Rijk). Dit was ook economisch een ramp voor Spanje, gezien die Moorse bevolking goede landbouwers hadden.
De Inquisitie kan je eigenlijk ook als een soort van ethnische zuivering aanzien. Hoe succesvol? Ik weet het niet. Volgens mij waren ze vast wel enkelen door de mazen van het net geglipt en is er wel een genetische stempel gedrukt op de Iberische bevolking.
Ik ben geen kenner van die geschiedenis.
__________________
Vermijd woordenwisselingen met kletskousen:
elk kreeg een tong, maar weinigen verstand.
Disticha Catonis
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 augustus 2010, 19:21   #264
Cdude
Banneling
 
 
Geregistreerd: 1 april 2010
Berichten: 14.352
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Net zoals hondenvlees in het Westen, nochtans heel lekker. De Koreaanse minderheid in de voormalige Sovjet Unie eet hondenvlees en in koreaanse restaurants kun je er "hond op z"n koreaans" eten.
Kzou het allemaal wel eens willen proeven mr over het algemaan eet men geen predatoren
Cdude is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 augustus 2010, 19:23   #265
Ratatosk
Europees Commissaris
 
Ratatosk's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 juli 2010
Berichten: 6.374
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cdude Bekijk bericht
Lezen is wetenen daarom eet ik nooit maar dan ook NOOIT rauw rundsvlees
Ge weet niet wat ge mist. Een steak tartare is gewoon lekker.
Ratatosk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 augustus 2010, 19:23   #266
Scarabaeida
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 10 oktober 2004
Locatie: Ekeren Donk
Berichten: 6.396
Standaard

Hondenvlees smaakt naar een soort droog stoofvlees, naar 't schijnt.
__________________
Vermijd woordenwisselingen met kletskousen:
elk kreeg een tong, maar weinigen verstand.
Disticha Catonis
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 augustus 2010, 19:29   #267
tomm
Secretaris-Generaal VN
 
tomm's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 41.124
Standaard

Persoonlijk vind ik al die religieuze regels dikke zever uit een ver verleden. Vroeger was het inderdaad waarschijnlijk ongezond om varkenvlees te eten, of misschien lijken varkens gewoon te sterk op mensen? Het verbod op alcohol is ook logisch te verklaren, alcohol is immers een potentiële harddrugs die al heel wat levens verwoest heeft. Maar als ik da moslims hoor die plechtig verklaren nooit een druppel alcohol aan te raken terwijl ze net hun gram coke gescoord hebben en al een paar joints ophebben, kan ik een lachbui maar net onderdrukken...
Maar we moeten hun keuzen respecteren, net zoals moslims ook Belgiche gevoeligheden moeten respecteren (bvb. geen schapen slachten thuis, eigenlijk ook een idiote regel die voortkomt uit een misplaatst gevoel van dierenliefde. (we willen graag vlees eten maar willen niet geconfronteerd worden met het feit dat daarvoor dieren geslacht moeten worden).
Dus in een stad waar veel moslims of Joden wonen of een bedrijf waar veel moslims of Joden werken, is het logisch dat in kantines of op feesten ook kosher of halal eten aangeboden wordt.
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 augustus 2010, 19:39   #268
Xenophon
Secretaris-Generaal VN
 
Xenophon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 98.401
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Net zoals hondenvlees in het Westen, nochtans heel lekker. De Koreaanse minderheid in de voormalige Sovjet Unie eet hondenvlees en in koreaanse restaurants kun je er "hond op z"n koreaans" eten.
En beslissen ze dat zelf of is het hun god die hun dat oplegt?
__________________
Citaat:
Ta gueule!
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 augustus 2010, 19:40   #269
Sus Iratus
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2008
Locatie: Muzelmaniakië
Berichten: 6.999
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Persoonlijk vind ik al die religieuze regels dikke zever uit een ver verleden. Vroeger was het inderdaad waarschijnlijk ongezond om varkenvlees te eten, of misschien lijken varkens gewoon te sterk op mensen?
Varkens lijken zelfs zo sterk op mensen dat varkensonderdelen naar mensen getransplanteerd worden. Zo heeft mijn grootmoeder jarenlang rondgelopen met de hartkleppen van een varken.

Dat lijkt me wel een aardige overigens: een moslim die met de hartkleppen van een varken rondloopt, die er door een kafirdokter zijn ingezet teneinde het leven van die arme moslim te redden.

Wanneer hij uiteindelijk alsnog de moord stikt, en in het hiernamaals aankomt, gaat automatisch het valluik naar beneden open met de mededeling "ga direct naar de hel, u ontvangt geen 72 sloeries".
Sus Iratus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 augustus 2010, 19:42   #270
tomm
Secretaris-Generaal VN
 
tomm's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 41.124
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scarabaeida Bekijk bericht
Let wel, men heeft ook die 'bekeerlingen' later gedeporteerd (wegens hoogstwaarschijnlijk crypto-Moslims en men wilde geen risico nemen dat deze zouden collaboreren met het Ottomaanse Rijk). Dit was ook economisch een ramp voor Spanje, gezien die Moorse bevolking goede landbouwers hadden.
De Inquisitie kan je eigenlijk ook als een soort van ethnische zuivering aanzien. Hoe succesvol? Ik weet het niet. Volgens mij waren ze vast wel enkelen door de mazen van het net geglipt en is er wel een genetische stempel gedrukt op de Iberische bevolking.
Ik ben geen kenner van die geschiedenis.
Volgens genetische studies is toch zeker een derde van de Spaanse bevolking van Moorse (Arabisch of Berber) of Joods-Arabische afkomst. De meeste bekeerde Moren gingen in enkele generaties volledig op in de Latijns-Spaanse bevolking, hoewel er in Alpujaras naar het schijnt nog dorpen zijn waar tot begin 20ste eeuw een Arabisch dialect gesproken werd. De meeste bekeerlingen werden niet gedeporteerd, enkel deze waarvan men niet zeker was dat ze zich effectief bekeerd hadden. Vele andere bekeeringen werden naar Noord West Spanje gestuurd waar ze minder gevaarlijk waren en gemakkelijker geassimileerd zouden worden. (vandaar dat zelfs de Keltische Galliciërs een vrij mediterraans uiterijk hebben). Genetisch hebben de islamieten dus zeker een stempel op Spanje gedrukt, cultureel veel minder. De cultuur van Noord Spanje was absoluut dominant en het islamitische werd grondig weggezuiverd. toch vind je nog sporen van de Arabische cultuur in de architectuur en mentaliteit van Zuid Spanje en zelfs in de taal. Je kunt gerust spreken van een soort culturele genocide.
De Ottomanen waren een stuk toleranter ten opzichte van hun christelijke minderheidsgroepen, in grote delen van Turkije bvb. bleef men Grieks spreken en naar de kerk gaan tot de Jong Turken Attaturk de meeste niet-Turken etnisch zuiverden. Daarnaast waren er natuurlijk ook veel bekeerlingen (vandaar dat je relatief veel Europees uitziende turken hebt), maar zelden of nooit gedwongen.
In Rusland had je ook een islamitische minderheid sinds de 15de eeuw, de Tataren, die nog steeds in hartje Rusland wonen. De Russen probeerden hen te assimileren en te bekeren, veel tsaren trouwden met Tataarse princessen, maar nooit met geweld. Een meerderheid bleef islamitisch, tot nu toe, hoewel na 70 jaar communisme het woord "islamitisch" meer een symbolische waarde heeft dan een religieuze, want de meeste islamitische Tataren drinken net zo veel vodka als de Ruski... overigens valt het op dat de radicale Islam, behalve in Turkije, vooral in ex-communitische landen weinig succes kent, ondanks de Saudi's die reusachtige moskeeën hebben laten bouwen maar waar geen kat naartoe gaat.

Laatst gewijzigd door tomm : 9 augustus 2010 om 19:49.
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 augustus 2010, 19:52   #271
tomm
Secretaris-Generaal VN
 
tomm's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 41.124
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
En beslissen ze dat zelf of is het hun god die hun dat oplegt?
Bij mijn weten zijn Koreanen niet erg godsdienstig, toch zeker de Ssovjet Koreanen niet, ze vinden het gewoon lekker.

Laatst gewijzigd door tomm : 9 augustus 2010 om 19:52.
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 augustus 2010, 19:55   #272
tomm
Secretaris-Generaal VN
 
tomm's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 41.124
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scarabaeida Bekijk bericht
Hondenvlees smaakt naar een soort droog stoofvlees, naar 't schijnt.
Het lijkt wat op varkenvlees maar vetter, een heel intense smaak, niet slecht.
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 augustus 2010, 19:56   #273
tomm
Secretaris-Generaal VN
 
tomm's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 41.124
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cdude Bekijk bericht
Kzou het allemaal wel eens willen proeven mr over het algemaan eet men geen predatoren
Nochtans zalm en tonijn zijn predatoren bij uitstek. Honden zijn alleseters net zoals varkens.
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 augustus 2010, 19:59   #274
Cdude
Banneling
 
 
Geregistreerd: 1 april 2010
Berichten: 14.352
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Persoonlijk vind ik al die religieuze regels dikke zever uit een ver verleden. Vroeger was het inderdaad waarschijnlijk ongezond om varkenvlees te eten, of misschien lijken varkens gewoon te sterk op mensen? Het verbod op alcohol is ook logisch te verklaren, alcohol is immers een potentiële harddrugs die al heel wat levens verwoest heeft. Maar als ik da moslims hoor die plechtig verklaren nooit een druppel alcohol aan te raken terwijl ze net hun gram coke gescoord hebben en al een paar joints ophebben, kan ik een lachbui maar net onderdrukken...
Maar we moeten hun keuzen respecteren, net zoals moslims ook Belgiche gevoeligheden moeten respecteren (bvb. geen schapen slachten thuis, eigenlijk ook een idiote regel die voortkomt uit een misplaatst gevoel van dierenliefde. (we willen graag vlees eten maar willen niet geconfronteerd worden met het feit dat daarvoor dieren geslacht moeten worden).
Dus in een stad waar veel moslims of Joden wonen of een bedrijf waar veel moslims of Joden werken, is het logisch dat in kantines of op feesten ook kosher of halal eten aangeboden wordt.
Thuis slachten = hygiënische regel
Cdude is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 augustus 2010, 20:00   #275
Cdude
Banneling
 
 
Geregistreerd: 1 april 2010
Berichten: 14.352
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Nochtans zalm en tonijn zijn predatoren bij uitstek. Honden zijn alleseters net zoals varkens.
Noooooooooooo Wayyyyyyyyyyyyyyyyyyyyy.
De groenten die ze binnenkrijgen is via hun prooi.
Cdude is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 augustus 2010, 20:00   #276
Cdude
Banneling
 
 
Geregistreerd: 1 april 2010
Berichten: 14.352
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Nochtans zalm en tonijn zijn predatoren bij uitstek. Honden zijn alleseters net zoals varkens.
Vis is anders.
Cdude is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 augustus 2010, 20:02   #277
Cdude
Banneling
 
 
Geregistreerd: 1 april 2010
Berichten: 14.352
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sus Iratus Bekijk bericht
Varkens lijken zelfs zo sterk op mensen dat varkensonderdelen naar mensen getransplanteerd worden. Zo heeft mijn grootmoeder jarenlang rondgelopen met de hartkleppen van een varken.

Dat lijkt me wel een aardige overigens: een moslim die met de hartkleppen van een varken rondloopt, die er door een kafirdokter zijn ingezet teneinde het leven van die arme moslim te redden.

Wanneer hij uiteindelijk alsnog de moord stikt, en in het hiernamaals aankomt, gaat automatisch het valluik naar beneden open met de mededeling "ga direct naar de hel, u ontvangt geen 72 sloeries".
Nee want zoals gewoonlijk zijn er altijd regeltjes waarmee ze zich indekken.

Als je berouw hebt, is het ok
Als je het niet wist , is het ok
Als je geen keus hebt , is het ok

En wie zondigt , is geen echte

Laatst gewijzigd door Cdude : 9 augustus 2010 om 20:02.
Cdude is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 augustus 2010, 20:14   #278
Scarabaeida
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 10 oktober 2004
Locatie: Ekeren Donk
Berichten: 6.396
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Volgens genetische studies is toch zeker een derde van de Spaanse bevolking van Moorse (Arabisch of Berber) of Joods-Arabische afkomst. De meeste bekeerde Moren gingen in enkele generaties volledig op in de Latijns-Spaanse bevolking, hoewel er in Alpujaras naar het schijnt nog dorpen zijn waar tot begin 20ste eeuw een Arabisch dialect gesproken werd. De meeste bekeerlingen werden niet gedeporteerd, enkel deze waarvan men niet zeker was dat ze zich effectief bekeerd hadden. Vele andere bekeeringen werden naar Noord West Spanje gestuurd waar ze minder gevaarlijk waren en gemakkelijker geassimileerd zouden worden. (vandaar dat zelfs de Keltische Galliciërs een vrij mediterraans uiterijk hebben). Genetisch hebben de islamieten dus zeker een stempel op Spanje gedrukt, cultureel veel minder.
Dat van dat Arabische dialect wist ik niet. Wel valt het ook mij op dat de bevolking in veel delen van Spanje op Catalonië en Castilië na, nogal weinig verschilt van de modale Marokkaan qua uiterlijk. Sterker, er zijn genoeg Marokkanen (en eigenlijk Maghrebijnen in het algemeen) die een lichtere tint hebben dan veel Spanjaarden.
Een Spaanse racist zou uiteraard vooraan in de rij staan om dat genetisch verwantschap te ontkennen (terwijl het wetenschappelijk enkel interessant is om erfelijke ziektes te onderzoeken en geschiedkundige bevolkingsverschuivingen), maar het is wel zo dat er ook bekeerlingen gedeporteerd werden en dat het vaak niet goed was voor de landbouwakkers (die braak kwamen te liggen). Dat er toch een zekere genetische (Arabische en Berber) invloed heeft ingewerkt is ergens logisch te noemen en oppervlakkige beschouwingen wijzen inderdaad aan dat die niet gering te noemen zijn.

Citaat:
De Ottomanen waren een stuk toleranter ten opzichte van hun christelijke minderheidsgroepen, in grote delen van Turkije bvb. bleef men Grieks spreken en naar de kerk gaan tot de Jong Turken Attaturk de meeste niet-Turken etnisch zuiverden. Daarnaast waren er natuurlijk ook veel bekeerlingen (vandaar dat je relatief veel Europees uitziende turken hebt), maar zelden of nooit gedwongen.
In de geest van die tijd ongetwijfeld, al bestonden er wel aansporingen om mensen tot de Islam te bekeren, uiteraard, en kon je nooit van de Islam afstappen. Relatief gezien is het minder intolerant dan hoe het was in de Christenheid uit die tijd.
Het herstellen van niet-Moslimgebouwen of het nieuw bouwen (in Maleisië, even de andere kant van de wereld, hebben onlangs fundamentalisten geprotesteerd wegens de bouw van een Hindoetempel, wegens in strijd met de Sjaria, maar ze werden opgepakt voor hun agressief optreden en het betrof zonderlingen), dat was dan wel een taboe, omdat het de bedoeling was dat de Islam dominant bleef. Zeker in die tijd eerder logisch te noemen, maar toch een aanwijzing dat er op die verdraagzaamheid een grens zat.


Citaat:
In Rusland had je ook een islamitische minderheid sinds de 15de eeuw, de Tataren, die nog steeds in hartje Rusland wonen. De Russen probeerden hen te assimileren en te bekeren, veel tsaren trouwden met Tataarse princessen, maar nooit met geweld. Een meerderheid bleef islamitisch, tot nu toe, hoewel na 70 jaar communisme het woord "islamitisch" meer een symbolische waarde heeft dan een religieuze, want de meeste islamitische Tataren drinken net zo veel vodka als de Ruski... overigens valt het op dat de radicale Islam, behalve in Turkije, vooral in ex-communitische landen weinig succes kent, ondanks de Saudi's die reusachtige moskeeën hebben laten bouwen maar waar geen kat naartoe gaat.
Tataren zijn ook goede vechtsporters! Op zich eigenlijk in het algemeen goede sportlui.
Toch, er zit een waarheid in dat in Communistische landen religie minder betekenis krijgt. Toch valt het me op dat er een heropleving bestaat van de Russisch-Orthodoxe Kerk en de Islam in Rusland, maar vast van minder betekenis dan vroeger (het huidige regime probeert Kerk met de Staat te verweven). Tataren zien er mij nogal deels gerussificeerd uit cultureel gezien en zijn meestal enkel Moslim in naam, naar wat ik van hen opmaak in de indirecte beschrijvingen die ik over hen heb.
Communisme of het nu Sovjet-communisme of anders is, werkt als een religie op zich en daar heb je een zeker antwoord waarom theïsme minder kans maakt in zo'n samenleving. Het geeft te kennen dat een doctrine ook politiek en niet steeds via profeten dient te gaan om zich even diep in een samenleving te wortelen als een religie. Nu ja; religie werd ook erg hard afgeraden in de SU, en onder Stalin zelfs zwaar onderdrukt (tot na de Patriotische Oorlog), dat zou ook een handje geholpen hebben, maar de meesten gedragen zich allesbehalve alsof ze nu ontworteld zouden zijn en de drang naar de religie van hun voorouders is beperkt te noemen.
Er zijn uitzonderingen: gebieden verscheurd door oorlog! Tsjetsjenië en Dagestan hebben een erg fundamentalistische aanhang. Ook buiten de SU in landen ex-Joegoslavië wordt religie meer aangehangen (ook Kosovaren zijn Islamitischer dan Albanezen). Verder valt het me ook op dat Polen érg Katholiek ingesteld zijn vandaag de dag. Tsjechen zijn dan het meest Atheïstische volk in Europa (volgens de statistieken).
__________________
Vermijd woordenwisselingen met kletskousen:
elk kreeg een tong, maar weinigen verstand.
Disticha Catonis

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 9 augustus 2010 om 20:20.
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 augustus 2010, 20:34   #279
Sus Iratus
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2008
Locatie: Muzelmaniakië
Berichten: 6.999
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Vele andere bekeeringen werden naar Noord West Spanje gestuurd waar ze minder gevaarlijk waren en gemakkelijker geassimileerd zouden worden. (vandaar dat zelfs de Keltische Galliciërs een vrij mediterraans uiterijk hebben).
Heeft u wel eens de Keltische bevolking van Wales van dichtbij bekeken?
Die zouden op Sicilië of Corsica, of in Zuid-Spanje absoluut niet opvallen.

Ik heb overigens regelmatig contact met Galiciërs, en er zitten enerzijds kleine gedrongen Zuid-Europese types tussen, en anderzijds roodharige en helblonde mensen, die zo uit Schotland of Scandinavië afkomstig hadden kunnen zijn. Maar een moorse of Berberse invloed heb ik er dan weer niet kunnen ontwaren. Om het maar eens plat te zeggen: de typische Marokkanenkoppen ontbreken (het gedrag gelukkig ook).

Overigens is hier het nodige interessante te vinden over de genetische samenstelling en geschiedenis van de volkeren van Europa:

http://www.eupedia.com/europe/origin...s_europe.shtml
Sus Iratus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 augustus 2010, 20:46   #280
Scarabaeida
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 10 oktober 2004
Locatie: Ekeren Donk
Berichten: 6.396
Standaard

Mij valt trouwens ook op dat Walen donkerder kunnen zijn dan Vlamingen. Fransen trouwens ook (Christophe Deborsu eens bekeken, maar ook een Waalse waarmee ik correspondeer heeft dat zuiders trekje)! Vlamingen zijn dan opvallend ook donkerder (zowel huids- als haarkleur) dan de relatief blonde Nederlanders.
Maar goed, Walen en Fransen stammen meer af van Gallo-Romeinen, ook van oorsprong Kelten.
__________________
Vermijd woordenwisselingen met kletskousen:
elk kreeg een tong, maar weinigen verstand.
Disticha Catonis

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 9 augustus 2010 om 20:48.
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:50.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be