Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 9 augustus 2020, 12:27   #441
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
Het is juist van pia zegt: in de weekends worden er in op verschillende plaatsen lessen gegeven in Nederlands
Dit is interessant voor de Frans-Vlamingen die in het Kortrijkse alle dagen gaan werken.
Ik vrees dat ge niet goed gelezen hebt wat Pia zegt...
1° Hij had het over plat Vlaams en niet over Nederlands.
2° Hij had het over ouderen die het dialekt nog spreken.
Dan is mijn punt: hoe vaak nog en met wie ? Dat zijn witte - of meer toepasselijk uitgedrukt - grijze raven.
Dat oud madammeke zal waarschijnlijk haar moedertaal niet doorgegeven hebben aan haar kinderen en haar kleinkinderen verstaan haar totaal niet meer als ze haar dialekt spreekt.
Maar goed, het is wat het is.
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 augustus 2020, 12:29   #442
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Moet niet persé hoor.

Ik heb andersgekleurden ontmoet die perfect westvlaams spreken.
Alleen aan de kleur zie je dat ze niet van hier zijn.
Ik vrees dat het u ontgaan is dat we het over Frans-Vlaanderen hadden....
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 augustus 2020, 12:33   #443
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard De Franstalige natie heeft maar weinig symboliek, maar heeft een natuurlijke onderli

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Daar lijkt het wel op. Ik denk dat er wel een Vlaamse natie bestaat, maar die is vrij klein, en verdund door velen die niet echt tot die natie behoren, maar op het door die natie ingebeelde territorium leven.

De Franstalige natie heeft maar weinig symboliek, maar heeft een natuurlijke onderlinge affiniteit die veel en veel sterker is en inderdaad aan territorium (Lebensraum) expansie doet, op een spontane en natuurlijke wijze. Zonder vlaggen, toeters, bellen of "leiders", maar spontaan, door evidente zelf-affiniteit die evident groter is dan ten aanzien van de "anderen" (de Nederlandstaligen bvb).

Een franstalige heeft een automatische, spontane, niet symbool of leider-gedreven evidente grotere affiniteit voor een andere franstalige dan voor de rest. Dat kan je eigenlijk maar van relatief weinig Vlamingen zeggen - die maken dan de Vlaamse natie uit, maar die is stukken kleiner. Voor een franstalige moet dat niet eens gezegd worden, moet daar niet over nagedacht worden, moet daar niet over gezongen worden, dat is gewoon een evidentie die vanzelf gebeurt. Voor een Vlaming is dat stukken moeilijker blijkbaar.
En dat is nu net iets waar we zouden moeten voorbeeld aan nemen.....
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 9 augustus 2020 om 12:35.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 augustus 2020, 12:38   #444
marie daenen
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 december 2013
Berichten: 35.535
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Daar lijkt het wel op. Ik denk dat er wel een Vlaamse natie bestaat, maar die is vrij klein, en verdund door velen die niet echt tot die natie behoren, maar op het door die natie ingebeelde territorium leven.

De Franstalige natie heeft maar weinig symboliek, maar heeft een natuurlijke onderlinge affiniteit die veel en veel sterker is en inderdaad aan territorium (Lebensraum) expansie doet, op een spontane en natuurlijke wijze. Zonder vlaggen, toeters, bellen of "leiders", maar spontaan, door evidente zelf-affiniteit die evident groter is dan ten aanzien van de "anderen" (de Nederlandstaligen bvb).

Een franstalige heeft een automatische, spontane, niet symbool of leider-gedreven evidente grotere affiniteit voor een andere franstalige dan voor de rest. Dat kan je eigenlijk maar van relatief weinig Vlamingen zeggen - die maken dan de Vlaamse natie uit, maar die is stukken kleiner. Voor een franstalige moet dat niet eens gezegd worden, moet daar niet over nagedacht worden, moet daar niet over gezongen worden, dat is gewoon een evidentie die vanzelf gebeurt. Voor een Vlaming is dat stukken moeilijker blijkbaar.
De franstalige natie is het grote voorbeeld van zelfzucht, eigen overschatting, inhaligheid, wreedheid tegenover de anderen, zelfverheerlijking...
Eén francofoon zet zijn voet op vreemde bodem en die bodem zou van hem moeten zijn... Zo komt hier in la Belgique de francofone elite zijn zogezegde grondrechten op Vlaamse bodem opeisen... Voor hen geldt de vrijheid om te gaan en te staan waar ze willen en eens dat ze er zijn moeten de omwoners zijn verheden en privileges eerbiedigen... Omgekeerd??? Maar man, hij spreekt een wereldtaal, men kan van hem niet vragen dat hij zichzelf verlaagd tot het plat streekdialect...
Alle eigen fouten worden nog de dag zelf onder de mat geveegd en waar mogelijk omgevormd tot voordelen... De fouten van de anderen worden honderd jaar later nog rondgebazuind en geeft hen zogezegd het recht om die anderen nog te straffen...

Maar nu met de immigratie gaan ze veel en veel te ver en tekenen ze hun eigen doodsvonnis... Zij dachten de plaatselijke bevolking vooral via immigratie van de francofone maghreblanden verder te nihileren; maar het zijn zijzelf die onderstroomd geraken en moesten die verloeders van onze kultuur misschien nog een tijdje frans praten; met de franse kultuur hebben ze totaal niets te maken en in fine zullen ze teruggrijpen naar hun eigen dialecten...

Laatst gewijzigd door marie daenen : 9 augustus 2020 om 12:39.
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 augustus 2020, 12:58   #445
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
En dat is nu net iets waar we zouden moeten voorbeeld aan nemen.....
Eh, ja ! Veroveren, inpalmen, en uitroeien wat niet past. Zo hoort het. De weg naar de glorie he. De zin van het bestaan.

Laatst gewijzigd door patrickve : 9 augustus 2020 om 12:58.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 augustus 2020, 12:59   #446
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie daenen Bekijk bericht
De franstalige natie is het grote voorbeeld van zelfzucht, eigen overschatting, inhaligheid, wreedheid tegenover de anderen, zelfverheerlijking...
Juist. Het enige gevaar is zelfoverschatting, want hoogmoed komt voor de val. Maar ja, als je succesvol wil zijn, moet je anderen verpletteren, uitroeien, en hun assets eigen maken he. Dat is toch de ganse zin van een natie zou ik denken. Andere naties verpletteren en wat er uit te halen valt, aanslaan.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 augustus 2020, 13:20   #447
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve;9092592 op bladzijde 3
Het punt is wel dat er voor het huidige geografische Vlaanderen inderdaad niet veel "gemeenschappelijke" geschiedenis te vinden is.

(nadien volgt een gedegen analyse)

.../... je kan nergens grosso modo het huidige "Vlaanderen" historisch terugvinden als Limburg en soms Brabant daarbij moet, en Wallonie niet.

Er is serieus werk aan de winkel om een Canon daaruit te distilleren he !

Nee, het huidige Vlaanderen is een moderne uitvinding. Dat wil helemaal niet zeggen dat het geen natie kan worden, als het genoeg affiniteit langs binnen, en vijandigheid naar buiten kan organiseren. Maar er is geen enkele historische basis hiervoor.
Dat is het klassieke argument waarmee Belgicisten op dit forum de Vlaams-nationalisten om de oren slagen en dat ge hier prima hebt uitgewerkt.
Alleen vergeten ze dan dat dezelfde redenering kan gemaakt worden voor hun Belgische natie.

Ik opper toch maar een tegenargument... Sinds 1648 zijn de zuidelijke Nederlanden een aparte bestuurlijk entiteit. Limburg hoorde daar inderdaad niet bij juridisch bekeken, maar dat betekent niet dat men het Prinsbisdom Luik (met Limburg) niet tot de Nederlanden kan rekenen op socio-kultureel. Was dat ook niet dezelfde ekonomische ruimte, of stonden er echt Berlijnse muren rond dat prinsbisdom ? Het behoorde er immers wel geografisch bij.
In de tijd van de Bourgondiërs was het overigens een Bourgondisch protektoraat.
Een gemeenschappelijke geschiedenis begint na de inval van de Franse revolutionairen. Tja, is dat lang genoeg of niet om een gemeenschappelijk verleden te kunnen attesteren, mocht dat al noodzakelijk zijn ?

Bovendien is natievorming allemaal en kwestie van een psychologisch identifikatieproces, wars van alle staatkundige gegevens.
Als Brabander identificeer ik mij namelijk totaal met de tragische en heroïsche strijd van de Vlaanderaars tegen de Franse imperialist. Zij hebben de eerste stoten opgevangen en nadien waren mijn Brabantse voorouders aan de beurt.
Wat mij als Brabander verbindt met de Vlaanders is wat ik de 600-jarige Frans-Vlaamse/Nederlandse oorlog noem van Bouvines tot Waterloo. Een oorlog gekenmerkt door Frans-imperialisme dat begon in het Graafschap Vlaanderen, maar zich in de Bourgondische tijd uitbreidde tot de Bourgondische Nederlanden om nadien zijn hoogtepunt te vinden tijdens Lowie Kators en de tijd van de Franse Revolutie.

Pirenne draait zich om in zijn graf als hij u leest.
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 9 augustus 2020 om 13:29.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 augustus 2020, 13:22   #448
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Eh, ja ! Veroveren, inpalmen, en uitroeien wat niet past. Zo hoort het. De weg naar de glorie he. De zin van het bestaan.
Het leven is een strijd, en was het geen strijd dan was het geen leven, zei mijn peter....
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 9 augustus 2020 om 13:27.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 augustus 2020, 16:38   #449
Hoofdstraat
Secretaris-Generaal VN
 
Hoofdstraat's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2017
Berichten: 22.835
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Het is Belgische grond.

Gij wilt van Belgie af.

Dada.
Vlamingen hebben de meerderheid in België.

Gij wilt van de Vlamingen af.

Dada België.
Hoofdstraat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 augustus 2020, 17:37   #450
Zipper
Secretaris-Generaal VN
 
Zipper's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 maart 2009
Berichten: 53.083
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hoofdstraat Bekijk bericht
Vlamingen hebben de meerderheid in België.

Gij wilt van de Vlamingen af.

Dada België.
Zonder Vlamingen zakt België als een pudding in elkaar.
__________________







Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!
Zipper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 augustus 2020, 18:01   #451
Valentinus
Gouverneur
 
Geregistreerd: 24 december 2006
Berichten: 1.322
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Dat is het klassieke argument waarmee Belgicisten op dit forum de Vlaams-nationalisten om de oren slagen en dat ge hier prima hebt uitgewerkt.
Alleen vergeten ze dan dat dezelfde redenering kan gemaakt worden voor hun Belgische natie.


Bovendien is natievorming allemaal en kwestie van een psychologisch identifikatieproces, wars van alle staatkundige gegevens.
Als Brabander identificeer ik mij namelijk totaal met de tragische en heroïsche strijd van de Vlaanderaars tegen de Franse imperialist. Zij hebben de eerste stoten opgevangen en nadien waren mijn Brabantse voorouders aan de beurt.
Wat mij als Brabander verbindt met de Vlaanders is wat ik de 600-jarige Frans-Vlaamse/Nederlandse oorlog noem van Bouvines tot Waterloo. Een oorlog gekenmerkt door Frans-imperialisme dat begon in het Graafschap Vlaanderen, maar zich in de Bourgondische tijd uitbreidde tot de Bourgondische Nederlanden om nadien zijn hoogtepunt te vinden tijdens Lowie Kators en de tijd van de Franse Revolutie.

Pirenne draait zich om in zijn graf als hij u leest.
Elke natie is door toeval ontstaan of beter door de goedkeuring van de grootmachten die het op dat ogenblik voor het zeggen hadden.
Pirenne kreeg het verwijt dat hij de huidige Belgisch Staat als een staat die toegroeide naar zijn huidige vorm, ondanks overheersingen door vreemde mogendheden (?).
Neen elke natie is door toeval ontstaan, maar dat neemt niet weg dat zij een verantwoordelijkheid heeft: toegevoegde waarde creëren en die rechtvaardig verdelen.
Moet het Noorden ook niet dankbaar zijn voor het zuivere water, de goed lucht door de overheersende Westenwinden, de ruimte nu de zee te weinig Lebensraum lijkt hebben, .. Count your blessings
__________________
Zolang de Vlaamse Eerste minister meent recht te hebben op een jaarsalaris van 254 000 euro, terwijl de Nederlandse Eerste minister met 170 910 (incl. vakantiegeld en eindejaarspremie) genoegen neemt, ben ik van overtuiging dat de splitsingen in gewesten en gemeenschappen meer met zelfverrijking te maken hebben dan met het welzijn van de bevolking.
Valentinus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 augustus 2020, 08:01   #452
Boduo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 58.957
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Valentinus Bekijk bericht
Elke natie is door toeval ontstaan of beter door de goedkeuring van de grootmachten die het op dat ogenblik voor het zeggen hadden.
Pirenne kreeg het verwijt dat hij de huidige Belgisch Staat als een staat die toegroeide naar zijn huidige vorm, ondanks overheersingen door vreemde mogendheden (?).
Neen elke natie is door toeval ontstaan, maar dat neemt niet weg dat zij een verantwoordelijkheid heeft: toegevoegde waarde creëren en die rechtvaardig verdelen.
Moet het Noorden ook niet dankbaar zijn voor het zuivere water, de goed lucht door de overheersende Westenwinden, de ruimte nu de zee te weinig Lebensraum lijkt hebben, .. Count your blessings
Pirenne had een visie !
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:02.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be