Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Vakbonden
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Vakbonden Het hoekje voor de vakverenigingen, leden en afgevaardigden. Maar ook voor hen die erbuiten staan en er iets over te vertellen hebben.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 2 november 2016, 18:06   #61
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 71.060
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scorpio Bekijk bericht
Ik stel voor dat je de wetgeving er eens op naleest, en jezelf eens vertrouwd maakt met hoe een lastenboek voor iets als een tram er uit ziet.

Hier de iets uitgebreidere procedure:

De Lijn schrijft een offerte-aanvraag uit, met het lastenboek en de gunningscriteria beschreven. Al de producenten die aan het lastenboek en de andere wettelijkheden voldoen worden weerhouden, en hun offertes worden geëvalueerd op basis van de vooraf bepaalde gunningscriteria. Die evaluatie gebeurt NADAT reeds is vastgesteld dat de offertes aan het lastenboek voldoen.

Volgens de wetgeving kunnen bij die gunningcriteria onder andere zitten: kwaliteit, prijs, technische waarde, esthetische en functionele kenmerken, milieukenmerken, sociale overwegingen, gebruikskosten, rendabilitiet, nazorg en technische bijstand, leveringsdatum, leveringstermijnen, waarborgen inzake wisselstukken en bevoorradingszekerheid.

Deze evaluatie gebeurt met alle weerhouden aanbieders. Dus nogmaals: het is een MYTHE dat de goedkoopste moet winnen, of steeds wint.
Toch net wat ik hierboven schreef.

Maar, geloof het of geloof het niet.
Als ze aan het lastenboek voldoen, wordt de goedkoopste genomen, dit om naderhand gene shit te krijgen met procedures.
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2016, 18:09   #62
Scorpio
Minister-President
 
Geregistreerd: 30 juli 2007
Berichten: 4.823
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Toch net wat ik hierboven schreef.

Maar, geloof het of geloof het niet.
Als ze aan het lastenboek voldoen, wordt de goedkoopste genomen, dit om naderhand gene shit te krijgen met procedures.
Je hebt duidelijk geen woord begrepen van wat ik schreef. begrijp je het woordje 'nadat', reservespeler?
Scorpio is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2016, 18:11   #63
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 71.060
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scorpio Bekijk bericht
Je hebt duidelijk geen woord begrepen van wat ik schreef. begrijp je het woordje 'nadat', reservespeler?
Natuurlijk begrijp ik dat.
En ook nadat dit en nadat dat en nadat hier en nadat ginder wordt er gekozen voor de goedkoopste aanbieder.
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2016, 18:19   #64
Scorpio
Minister-President
 
Geregistreerd: 30 juli 2007
Berichten: 4.823
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Natuurlijk begrijp ik dat.
En ook nadat dit en nadat dat en nadat hier en nadat ginder wordt er gekozen voor de goedkoopste aanbieder.
Pfff, dit begint saai te worden.

Goed, verklaar mij dit eens: NADAT (daar is dat woordje weer!) de kandidaten die aan het lastenboek voldoen en een reguliere offerte hebben binnegeleverd geselecteerd zijn (In het geval van dit contract waren er 5 constructeurs kandidaat. Twee daarvan, CAF en Bombardier werden geshortlist), duurt het bij dit soort contracten typisch nog een paar maanden voor de winnaar bekend is.

Verklaar.
Scorpio is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2016, 06:55   #65
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 71.060
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scorpio Bekijk bericht
Pfff, dit begint saai te worden.

Goed, verklaar mij dit eens: NADAT (daar is dat woordje weer!) de kandidaten die aan het lastenboek voldoen en een reguliere offerte hebben binnegeleverd geselecteerd zijn (In het geval van dit contract waren er 5 constructeurs kandidaat. Twee daarvan, CAF en Bombardier werden geshortlist), duurt het bij dit soort contracten typisch nog een paar maanden voor de winnaar bekend is.

Verklaar.
Het wordt inderdaad saai.
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2016, 08:40   #66
Scorpio
Minister-President
 
Geregistreerd: 30 juli 2007
Berichten: 4.823
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Het wordt inderdaad saai.
Geen verklaring dus voor die paar maanden?
Scorpio is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2016, 08:46   #67
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 71.060
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scorpio Bekijk bericht
Geen verklaring dus voor die paar maanden?
Zaag eens niet.
De grote principes van een Europese aanbesteding heb ik u gegeven.
Natuurlijk wordt er gekeken naar wat er aangeboden wordt.
De prijs is in de meeste gevallen doorslaggevend.
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2016, 09:05   #68
XenApp
Parlementslid
 
XenApp's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 april 2016
Berichten: 1.741
Standaard

Geld onder de tafel niet vergeten jongens...
XenApp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2016, 09:46   #69
Scorpio
Minister-President
 
Geregistreerd: 30 juli 2007
Berichten: 4.823
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Zaag eens niet.
De grote principes van een Europese aanbesteding heb ik u gegeven.
Natuurlijk wordt er gekeken naar wat er aangeboden wordt.
De prijs is in de meeste gevallen doorslaggevend.
Verhaaltje al stilaan aan het bijstellen? Je hebt me helemaal niks 'uitgelegd' over hoe zo'n aanbesteding werkt, ik heb JOU de procedure uitgelegd die gevolgd wordt bij een bestelling van zoiets als een tram. Wat jij hier beweert mag dan wel zo zijn voor eenvoudigere producten, waar er geen merkelijke grote verschillen zijn tussen de aangeboden producten die aan het lastenboek voldoen, maar een tram is niet zo'n eenvoudig product: zelfs tussen de trams die voldoen aan het lastenboek zijn er nog steeds grote verschillen. Elke constructeur biedt namelijk een variant aan van z'n standaardtram, hier en daar aangepast om aan specifieke eisen van De Lijn te voldoen. Maar dat zijn dus GEEN gelijke, of zelfs gelijkwaardige producten.

En dus gelden de regels die ik je gaf: puntensysteem, met een bepaald aantal punten per criterium. Geen enkel criterium is doorslaggevend, en de aanbieder die de meeste punten haalt wint. Dat wordt ook zo in de wet voorgeschreven. Dat iemand van Bombardier een paar dagen terug op TV nog zei dat ze de selectie aanvochten omdat volgens hen er fouten gemaakt waren bij het toekennen van de punten bevestigt ook dat dit wel degelijk de gevolgde procedure is.

Dat je niet kan verklaren waarom die procedure na de selectie van geschikte kandidaten nog een paar maand duurt, en je er probeert vanaf te maken met 'zaag eens niet' en 'het wordt inderdaad saai', is veelzeggend. Jij weet namelijk ook dat als wat jij zegt klopt, die procedure de dag na de selectie van geschikte, weerhouden kandidaten zou afgerond zijn: beiden voldoen aan het lastenboek, dus je kijkt even naar de prijs, en voila, de keuze is gemaakt.

Maar zo werkt het dus niet.
Scorpio is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2016, 09:48   #70
Scorpio
Minister-President
 
Geregistreerd: 30 juli 2007
Berichten: 4.823
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door XenApp Bekijk bericht
Geld onder de tafel niet vergeten jongens...
Ach ja, dan smijten we er toch ineens een compleet ongefundeerde beschuldiging van smeergeld tegenaan zeker? Ga die zever op hln posten, daar is dat standaard.
Scorpio is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2016, 10:20   #71
XenApp
Parlementslid
 
XenApp's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 april 2016
Berichten: 1.741
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scorpio Bekijk bericht
Ach ja, dan smijten we er toch ineens een compleet ongefundeerde beschuldiging van smeergeld tegenaan zeker? Ga die zever op hln posten, daar is dat standaard.
Ik geef alleen een mogelijke factor die wordt meegenomen in het toekenningsproces. Of gelooft U dat dit uit den boze is? Er zijn nochtans voorbeelden genoeg waarbij smeergeld werd betaald voor overheidsopdrachten. De zaken die naar boven komen zullen ook maar het topje van de ijsberg zijn.

Ik heb trouwens geen account op hln noch bekijk ik die site met regelmaat.
XenApp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2016, 10:20   #72
XenApp
Parlementslid
 
XenApp's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 april 2016
Berichten: 1.741
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scorpio Bekijk bericht
Ach ja, dan smijten we er toch ineens een compleet ongefundeerde beschuldiging van smeergeld tegenaan zeker? Ga die zever op hln posten, daar is dat standaard.
Dubbel

Laatst gewijzigd door XenApp : 3 november 2016 om 10:20.
XenApp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2016, 10:53   #73
Scorpio
Minister-President
 
Geregistreerd: 30 juli 2007
Berichten: 4.823
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door XenApp Bekijk bericht
Ik geef alleen een mogelijke factor die wordt meegenomen in het toekenningsproces. Of gelooft U dat dit uit den boze is? Er zijn nochtans voorbeelden genoeg waarbij smeergeld werd betaald voor overheidsopdrachten. De zaken die naar boven komen zullen ook maar het topje van de ijsberg zijn.

Ik heb trouwens geen account op hln noch bekijk ik die site met regelmaat.
Is geen argumentatie om dat hier maar gezellig in te smijten. Als je geen enkele aanwijzing hebt dat hier smeergeld betaald is, is het hier vermelden ervan compleet irrelevant.
Scorpio is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2016, 12:27   #74
XenApp
Parlementslid
 
XenApp's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 april 2016
Berichten: 1.741
Standaard

Ik zeg enkel dat het kan, het is niet zo dat het nog nooit gebeurd is hé? Ik beschuldig hier trouwens niemand ervan dat er in deze zaak gefoefeld wordt.
XenApp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2016, 12:36   #75
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 71.060
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scorpio Bekijk bericht
Verhaaltje al stilaan aan het bijstellen? Je hebt me helemaal niks 'uitgelegd' over hoe zo'n aanbesteding werkt, ik heb JOU de procedure uitgelegd die gevolgd wordt bij een bestelling van zoiets als een tram. Wat jij hier beweert mag dan wel zo zijn voor eenvoudigere producten, waar er geen merkelijke grote verschillen zijn tussen de aangeboden producten die aan het lastenboek voldoen, maar een tram is niet zo'n eenvoudig product: zelfs tussen de trams die voldoen aan het lastenboek zijn er nog steeds grote verschillen. Elke constructeur biedt namelijk een variant aan van z'n standaardtram, hier en daar aangepast om aan specifieke eisen van De Lijn te voldoen. Maar dat zijn dus GEEN gelijke, of zelfs gelijkwaardige producten.

En dus gelden de regels die ik je gaf: puntensysteem, met een bepaald aantal punten per criterium. Geen enkel criterium is doorslaggevend, en de aanbieder die de meeste punten haalt wint. Dat wordt ook zo in de wet voorgeschreven. Dat iemand van Bombardier een paar dagen terug op TV nog zei dat ze de selectie aanvochten omdat volgens hen er fouten gemaakt waren bij het toekennen van de punten bevestigt ook dat dit wel degelijk de gevolgde procedure is.

Dat je niet kan verklaren waarom die procedure na de selectie van geschikte kandidaten nog een paar maand duurt, en je er probeert vanaf te maken met 'zaag eens niet' en 'het wordt inderdaad saai', is veelzeggend. Jij weet namelijk ook dat als wat jij zegt klopt, die procedure de dag na de selectie van geschikte, weerhouden kandidaten zou afgerond zijn: beiden voldoen aan het lastenboek, dus je kijkt even naar de prijs, en voila, de keuze is gemaakt.

Maar zo werkt het dus niet.
Dat is nooit na de selectie van de weerhouden kandidaten.
Natuurlijk spelen andere dingen ook een rol.
Maar je kan zagen tot Sint Juttemis, de prijs is altijd de doorslaggevende factor nadat gekeken is als aan alle voorwaarden van het lastenboek voldaan zijn.

En ja, er kan gekeken worden hoe het zit met onderhoud en met ..., toch zal dat weinigen boeien omdat er hier steeds teveel op korte termijn gekeken wordt.
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2016, 12:45   #76
Scorpio
Minister-President
 
Geregistreerd: 30 juli 2007
Berichten: 4.823
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Dat is nooit na de selectie van de weerhouden kandidaten.
Wat is nooit na de selectie van de weerhouden kandidaten?

Citaat:
Maar je kan zagen tot Sint Juttemis, de prijs is altijd de doorslaggevende factor nadat gekeken is als aan alle voorwaarden van het lastenboek voldaan zijn.
Jij die dat herhaalt maakt het niet op een of andere magische manier zo.

Verklaar die maanden.
Scorpio is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2016, 17:32   #77
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 71.060
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scorpio Bekijk bericht
Wat is nooit na de selectie van de weerhouden kandidaten?



Jij die dat herhaalt maakt het niet op een of andere magische manier zo.

Verklaar die maanden.
De wet schrijft voor dat de meest gunstige aanbieder het contract moet krijgen.
De criteria die u aanhaalt kunnen meetellen in de eindbeslissing, maar dan moet dit ook meegedeeld worden in de openbare offerte.

Je kan het draaien of keren zoals je wil, de loonhandicap heeft Bombardier in Brugge parten gespeeld.
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2016, 18:07   #78
Scorpio
Minister-President
 
Geregistreerd: 30 juli 2007
Berichten: 4.823
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
De wet schrijft voor dat de meest gunstige aanbieder het contract moet krijgen.
De criteria die u aanhaalt kunnen meetellen in de eindbeslissing, maar dan moet dit ook meegedeeld worden in de openbare offerte.
Hallelujah! Hij heeft het ein-de-lijk door.

Dat ben ik hier dus al twee bladzijden aan het zeggen.

Citaat:
Je kan het draaien of keren zoals je wil, de loonhandicap heeft Bombardier in Brugge parten gespeeld.
Bron?
Scorpio is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 november 2016, 00:28   #79
daiwa
Secretaris-Generaal VN
 
daiwa's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 augustus 2004
Berichten: 45.773
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Gewoon de goedkoopste die aan de gestelde voorwaarden voldoet, krijgt de bestelling binnen.
Die voorwaarden stelde men niet aan de vakbonden, die kregen het order zonder een aanbesteding, wat nochtans wettelijk verplicht is.
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 november 2016, 06:48   #80
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 71.060
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door daiwa Bekijk bericht
Die voorwaarden stelde men niet aan de vakbonden, die kregen het order zonder een aanbesteding, wat nochtans wettelijk verplicht is.
Inderdaad, eigenlijk kan dit niet.
Sociale kantoren kunnen dit veel goedkoper aanbieden en waarschijnlijk met veel minder fouten.
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:19.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be