Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Over koetjes en kalfjes...
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé.

Bekijk resultaten enquête: Wie eet welk vlees
Vegetariër 1 7,69%
Veganist 0 0%
Vlees maar niet alles 5 38,46%
Alle vlees dat ik lust (ben bereid om alles te proberen) 7 53,85%
Aantal stemmers: 13. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord
 
Discussietools
Oud 12 april 2003, 14:30   #1
George
Staatssecretaris
 
George's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 februari 2003
Locatie: huis
Berichten: 2.982
Stuur een bericht via MSN naar George
Standaard

Ik zit eigenlijk met enkele vragen hieromtrend. Ik eet vlees, toch alles wat ik lust. Een vegetariër eet geen vlees maar gebruikt op andere wijze wel dierlijke producten waar ook dierenleed mee gemoeid is. Veganisten zijn consecuenter en mijden alle dierlijke stoffen.
Vele mensen, zoals ook mijn vriendin en haar dochters, mijn broer z'n gezinnetje eten slechts bepaalde dieren niet. Bij mijn broer komt er geen paardenvlees op tafel, mijn vriendin moet bovendien geen kalf, lam, geit of konijn haar dochter ook geen schaap. Kip wel maar duif niet, enz. De meeste mensen zouden ook nooit kat of hond eten. Waarom het ene beestje wel en het andere niet? Principieel gezien dan wel te verstaan hé, als je het niet lust is het uiteraard logisch. De inteligentie van een bepaald dier kan er al niets mee te maken hebben want met het slimste dier dat hier in het westen vooradig is hebben de meesten geen probleem, nl. het varken.

Persoonlijk heb ik eigenlijk minder problemen met het eten van paardenvlees dan met varkens of koeienvlees. Een paard heeft doorgaans een "beter" leven kunnen lijden dan die kistdieren.
Voor mij geldt hoe minder leed hoe minder bezwaar.

Kan iemand mij uitleggen waarom de meeste mensen geen probleem hebben om "mishandelde" dieren waarvan het vlees als het al gezond zou zijn wijnig of geen smaak heeft te eten en problemen hebben om dieren te eten die zonder veel afzien op ons bord terechtkomen en waarvan de smaak vele malen beter is?
Groetjes
George is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 april 2003, 14:58   #2
Paulus de Boskabouter
Europees Commissaris
 
Paulus de Boskabouter's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 maart 2003
Berichten: 7.087
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door George
Een paard heeft doorgaans een "beter" leven kunnen lijden dan die kistdieren.
Jij gaat toch geen ouwe renpaarden of 'volbloeden' opvreten?
Paardjes voor consumptie worden ook gekweekt hoor.
Paulus de Boskabouter is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 april 2003, 15:06   #3
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Kan iemand mij uitleggen waarom de meeste mensen geen probleem hebben om "mishandelde" dieren waarvan het vlees als het al gezond zou zijn wijnig of geen smaak heeft te eten en problemen hebben om dieren te eten die zonder veel afzien op ons bord terechtkomen en waarvan de smaak vele malen beter is?
Kunt moeilijk aan de ribbetjes op uw bord vragen of ze een goed leven achter de rug hadden.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 april 2003, 17:30   #4
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN
 
Supe®Staaf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 juni 2002
Berichten: 43.125
Standaard

Ik eet vlees in het kader van een anti-racistische actie.

Denk eens aan het leed van een ajuin,wanneer je zijn knisperende fijne velletje met een vlijmscherp aardappelmesje wegsnijd.
Hoe ziet een patat niet af: eerst een wrede behandeling met de dunschiller om dan tenslotte te sterven in kokend water, of als bruinverbrande friet in hete olie of vet helse pijnen te doorstaan.
Champignons op een gloeiende plaat kunnen een waarlijk door merg en been gaand snerpend geluid uitstoten.

Om zonder onderscheid van soort of biologische klasse het noodzakelijke leed ter leninging mijner honger ietwat te spreiden eet ik dus ook al eens een ribbetje, een kipfileetje, een entre-côte, of een hazerugje, terwijl ik de gedachte van mij probeer af te zetten dat voor één biefstuk de ganse koe dood moet.
__________________
Voor Vorstelijke salarissen..Voor Vrijheid van meningsuiting En Voor Rechtstreekse democratie
Supe®Staaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 april 2003, 17:39   #5
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
terwijl ik de gedachte van mij probeer af te zetten dat voor één biefstuk de ganse koe dood moet.
Gelukkig maar zou ik zeggen, zoniet was het maar een pijnlijke zaak voor de koe.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 april 2003, 17:52   #6
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Champignons op een gloeiende plaat kunnen een waarlijk door merg en been gaand snerpend geluid uitstoten.
Dat is mij nog nooit overkomen, ik kijk wel eerst of het kabouterke niet thuis is hé
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 april 2003, 09:03   #7
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN
 
Supe®Staaf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 juni 2002
Berichten: 43.125
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke
Citaat:
Champignons op een gloeiende plaat kunnen een waarlijk door merg en been gaand snerpend geluid uitstoten.
Dat is mij nog nooit overkomen, ik kijk wel eerst of het kabouterke niet thuis is hé
Slijmen bij Paulus, hee......
__________________
Voor Vorstelijke salarissen..Voor Vrijheid van meningsuiting En Voor Rechtstreekse democratie
Supe®Staaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 april 2003, 09:22   #8
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Superstaaf® schreef

Citaat:
Slijmen bij Paulus, hee......
Ja ik iets goed te maken, door mijn schuld was hij dakloos.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 april 2003, 11:13   #9
Paulus de Boskabouter
Europees Commissaris
 
Paulus de Boskabouter's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 maart 2003
Berichten: 7.087
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke
Superstaaf® schreef

Citaat:
Slijmen bij Paulus, hee......
Ja ik iets goed te maken, door mijn schuld was hij dakloos.




Paulus de Boskabouter is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 april 2003, 12:11   #10
vlierbolleke
Vreemdeling
 
vlierbolleke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 oktober 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 30
Standaard

George,
Ik probeer gezond te eten, en daar hoort een overdaad aan vlees nu echt niet bij! Ik lust niet alles; varkenskorteletten, lamsvlees, saucissen en andere vettigen brol moet ik niet. Een kipfiletje, konijn of een biefstukje dat lust ik wel maar ik probeer dat max. 1 maal per week te eten. Ik eet echter wel 2 x per week vis en al eens een groentenburger of quornfilet.
Ik zou graag vegetarier zijn maar ik heb er niet genoeg karakter voor.
Waar ik helemaal niet aan kan weerstaan is charcuterie! Spijtig genoeg zit hier nu juist het meeste vet in. Ik koop nooit belegde broodjes en in de week op bureau eet ik altijd vegetarisch broodbeleg. Maar in het weekend laat ik mij volledig gaan en kan ik wel een heel stokbrood met preparé naar binnen werken.
__________________
Groetjes vanwege Vlierbolleke
vlierbolleke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 april 2003, 13:51   #11
C uit W
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
C uit W's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 januari 2003
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 12.249
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlierbolleke
George,
Ik probeer gezond te eten, en daar hoort een overdaad aan vlees nu echt niet bij! Ik lust niet alles; varkenskorteletten, lamsvlees, saucissen en andere vettigen brol moet ik niet. Een kipfiletje, konijn of een biefstukje dat lust ik wel maar ik probeer dat max. 1 maal per week te eten. Ik eet echter wel 2 x per week vis en al eens een groentenburger of quornfilet.
Ik zou graag vegetarier zijn maar ik heb er niet genoeg karakter voor.
Waar ik helemaal niet aan kan weerstaan is charcuterie! Spijtig genoeg zit hier nu juist het meeste vet in. Ik koop nooit belegde broodjes en in de week op bureau eet ik altijd vegetarisch broodbeleg. Maar in het weekend laat ik mij volledig gaan en kan ik wel een heel stokbrood met preparé naar binnen werken.
Vegetarisch is wel niet gezond(er).
__________________
"Denken ist schwer, darum urteilen die meisten."
C uit W is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 april 2003, 18:03   #12
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 12 januari 2003
Locatie: Derde bol rond de zon
Berichten: 18.546
Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Paulus de Boskabouter
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door George
Een paard heeft doorgaans een "beter" leven kunnen lijden dan die kistdieren.
Jij gaat toch geen ouwe renpaarden of 'volbloeden' opvreten?
Paardjes voor consumptie worden ook gekweekt hoor.
Paarden opeten, dat is niet erg katholiek hoor, wat gaat de paus daar van zeggen? 8)
__________________
Ik distantieer me van al wat ik vroeger heb geschreven
Tantist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 april 2003, 18:07   #13
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 12 januari 2003
Locatie: Derde bol rond de zon
Berichten: 18.546
Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Ik vreet alles. Van krokodil tot slang, haai tot ansjovis, bizon tot kangoeroe, paard en koe, geit en schaap, kip en kalkoen,...

Daarbij vreet ik ook alles wat niet verdacht is. Geen hersenen dus (mogelijke prionenbesmetting). Maar een goei andouillette, of niertjes etc, tgaat er allemol in. Nah
__________________
Ik distantieer me van al wat ik vroeger heb geschreven
Tantist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 april 2003, 19:40   #14
George
Staatssecretaris
 
George's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 februari 2003
Locatie: huis
Berichten: 2.982
Stuur een bericht via MSN naar George
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Paulus de Boskabouter
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door George
Een paard heeft doorgaans een "beter" leven kunnen lijden dan die kistdieren.
Jij gaat toch geen ouwe renpaarden of 'volbloeden' opvreten?
Paardjes voor consumptie worden ook gekweekt hoor.
Dat weet ik nog zo niet. Uiteraard zullen er specifiek wel paarden gekweekt worden voor consumtie maar bij mijn weten toch die op dezelfde wijze als varkens, koeien en kippen. Het kan natuurlijk ook zijn dat ik daaromtrend onwetend ben maar als je over gegevens moest beschikken over de productie van paardenvlees, das altijd welkom.
En wat die renpaarden of ex-renpaarden betreft, denk ik eerder dat het is als met de duiven, niet presteren, de pan in.
George is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 april 2003, 19:49   #15
George
Staatssecretaris
 
George's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 februari 2003
Locatie: huis
Berichten: 2.982
Stuur een bericht via MSN naar George
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke
Citaat:
Kan iemand mij uitleggen waarom de meeste mensen geen probleem hebben om "mishandelde" dieren waarvan het vlees als het al gezond zou zijn wijnig of geen smaak heeft te eten en problemen hebben om dieren te eten die zonder veel afzien op ons bord terechtkomen en waarvan de smaak vele malen beter is?
Kunt moeilijk aan de ribbetjes op uw bord vragen of ze een goed leven achter de rug hadden.
Dat kun je inderdaad niet vragen Bobje. Maar in grote lijnen kun je die informatie wel achterhalen.Met een beetje kennis van de dieren die je eet en wat economische begrippen kom je al een heel eind.
George is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 april 2003, 20:05   #16
George
Staatssecretaris
 
George's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 februari 2003
Locatie: huis
Berichten: 2.982
Stuur een bericht via MSN naar George
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist
Paarden opeten, dat is niet erg katholiek hoor, wat gaat de paus daar van zeggen? 8)
Daar wil ik eigenlijk naartoe, paarden opeten is niet katholiek? Waaom niet? Waarom geen kat of hond? Bij leven zijn dat nuttige dieren voor ons, de kat om muizen buiten te houden, de hond voor al de rest maar in de eerste plaats voor gezelschap. Anderzijds, een schaap geeft wol, een koe melk,een kip eieren enz.
George is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 april 2003, 20:42   #17
George
Staatssecretaris
 
George's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 februari 2003
Locatie: huis
Berichten: 2.982
Stuur een bericht via MSN naar George
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Superstaaf®
Ik eet vlees in het kader van een anti-racistische actie.

Denk eens aan het leed van een ajuin,wanneer je zijn knisperende fijne velletje met een vlijmscherp aardappelmesje wegsnijd.
Hoe ziet een patat niet af: eerst een wrede behandeling met de dunschiller om dan tenslotte te sterven in kokend water, of als bruinverbrande friet in hete olie of vet helse pijnen te doorstaan.
Champignons op een gloeiende plaat kunnen een waarlijk door merg en been gaand snerpend geluid uitstoten.

Om zonder onderscheid van soort of biologische klasse het noodzakelijke leed ter leninging mijner honger ietwat te spreiden eet ik dus ook al eens een ribbetje, een kipfileetje, een entre-côte, of een hazerugje, terwijl ik de gedachte van mij probeer af te zetten dat voor één biefstuk de ganse koe dood moet.
Dat stanpunt had ik al eens gehoord van je en is dus voor mij niet nieuw. Ik ben wel op de hoogte van enig onderzoek bij planten en de reactie van deze op aanvallen door derden. Planten reageren soms zelfs heviger of in elk geval vaak doeltreffender op aanvallen. Het leed van planten als dat al bestaat is momenteel zeker niet aan de orde in onze samenleving. Het leed van dieren echter wel.

Maar zelfs veganist berokkend dierenleed. Landbouwgebieden, boswinningsgebieden, zelfs stedebouwkundege uitbreidingen vernietigd steeds het natuurlijk leefgebied voor dieren en ook planten.

Planten hebben dieren nodig en andersom. Ik weet wel dat dit soms strijdig met de belangen van de menselijke soort en dat er hier op het forum word gesteld dat oog voor de natuur de wereld naar de knoppen helpt. Nuja op Agalef stemmen is niet de oplossing maar zonder hen of gelijkaardige partijen in het buitenland stond dit niet eens op de agenda.

Er zijn geen wolven meer in Belgie, geen beren meer. Die beesten zijn niet vertrokken omdat de ene of de andere politeike partij aan de macht was maar omdat ze vermeende economische belangen schaden.

Ik krijg waarschijnlijk nen hoop groenen tegen mij maar ik zou graag eens een berensteakje proeven. Wel een van bij ons, dat houd dus in dat die beesten hier mogen leven en er genoeg zijn.
George is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 april 2003, 21:46   #18
C uit W
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
C uit W's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 januari 2003
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 12.249
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door George
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist
Paarden opeten, dat is niet erg katholiek hoor, wat gaat de paus daar van zeggen? 8)
Daar wil ik eigenlijk naartoe, paarden opeten is niet katholiek? Waaom niet? Waarom geen kat of hond? Bij leven zijn dat nuttige dieren voor ons, de kat om muizen buiten te houden, de hond voor al de rest maar in de eerste plaats voor gezelschap. Anderzijds, een schaap geeft wol, een koe melk,een kip eieren enz.
Hmm wij eren graag paardenbiefstukjes, maar in engeland zout ge da beter nie vragen
__________________
"Denken ist schwer, darum urteilen die meisten."
C uit W is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 april 2003, 18:13   #19
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 12 januari 2003
Locatie: Derde bol rond de zon
Berichten: 18.546
Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door George
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist
Paarden opeten, dat is niet erg katholiek hoor, wat gaat de paus daar van zeggen? 8)
Daar wil ik eigenlijk naartoe, paarden opeten is niet katholiek? Waaom niet? Waarom geen kat of hond? Bij leven zijn dat nuttige dieren voor ons, de kat om muizen buiten te houden, de hond voor al de rest maar in de eerste plaats voor gezelschap. Anderzijds, een schaap geeft wol, een koe melk,een kip eieren enz.

Paarden waren in vroeger tijden dieren die gebruikt werden om het christendom te verspreiden. Een paard at je niet op volgens de geestelijkheid, want dan kon pater Willibrordus en co minder makkelijk heidenen bereiken (de luiaard).

Ik vind het ook een domme redenering, maar zo dacht men toen.
__________________
Ik distantieer me van al wat ik vroeger heb geschreven
Tantist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 april 2003, 18:14   #20
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 12 januari 2003
Locatie: Derde bol rond de zon
Berichten: 18.546
Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C uit W
Hmm wij eren graag paardenbiefstukjes, maar in engeland zout ge da beter nie vragen
Ah, wat is er met Engeland? Vertel!!!
__________________
Ik distantieer me van al wat ik vroeger heb geschreven
Tantist is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:52.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be