Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 20 april 2018, 10:47   #21
araneus
Gouverneur
 
Geregistreerd: 26 juli 2006
Berichten: 1.117
Standaard

Het verbruik van EV's is van veel factoren afhankelijk, grofweg dezelfde als bij de ICE-varianten. Deze factoren worden gewoon veel belangrijker bij EV's. Bij wind op kop zal een ICE ook meer verbruiken, bij een EV is het echter veel duidelijker.
Snelheid is een beetje een raar beestje. Bij een ICE geldt de vuistregel dat de meest efficiënte snelheid, die snelheid is waarbij het max. koppel van de motor wordt geleverd in hoogste versnelling. Naargelang het model en de motor kan die snelheid verschillen, maar de meest zuinige snelheid kan gerust bij 100 km/u of zelfs sneller liggen. Trager rijden zal dus resulteren in een hoger verbruik. De ideale snelheid van een EV ligt een pak lager. Bij Tesla ligt dit rond de 40 km/u. Onder ideale omstandigheden krijg je zo je verbruik onder de 100 Wh/km.
In een trage file ga je dus inderdaad heel weinig verbruiken. Bij stilstand echter niet. De verwarming/airco moet blijven draaien en daardoor gaat het verbruik toch de hoogte in.

Persoonlijk pas ik mijn reiswegen nooit aan omdat ik met een EV rijdt. Zelfs daguitstappen kunnen volledig worden gereden zonder bij te laden. Ik zal wel kijken of ik een laadmogelijkheid heb op mijn bestemming en ik zal daar dan ook gebruik van maken. Hierdoor zal de kans dat ik moet omrijden om te laden nog verder afnemen.

Op lange afstand trager gaan rijden kan een optie zijn met een EV met een kleine batterij. De strategie om een hoge reissnelheid te bereiken met een Tesla is echter anders. Met een Tesla zal je net zo snel mogelijk proberen te rijden en zorg je ervoor dat je met een bijna lege batterij aan de supercharger aankomt. Hierbij zal maar tot zo'n 50 ?* 60% geladen worden. Daarbij heb je bijna het max. vermogen van de lader. Onlangs heeft een Tesla Model S rijder nog aangetoond dat 160 km/u rijden in Duitsland een hogere reissnelheid oplevert dan 120 km/u rijden. De combinatie van rijtijd en laadtijd bij 160 km/u is ongeveer 7% korter dan bij 120 km/u. https://www.youtube.com/watch?v=7mFc9TI7fZo
araneus is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:46.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be