Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 7 februari 2011, 14:06   #21
Albrecht
Banneling
 
 
Geregistreerd: 29 oktober 2009
Berichten: 8.928
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
Toch 1 inhoudelijke reactie. Interessant dat die van een volgeling van een oosterse religie afkomstig is en niet van de katholieken. Die stellen tot nu toe teleur in deze discussie door niet inhoudelijk te reageren.
Heb ik al lang gedaan. Het wordt gehouden met oog op verering.

Citaat:
Ik vraag me ook af of deze maatregel wel praktisch nut heeft. Worden er echt organen van hoogbejaarden gebruikt voor orgaantransplantaties?
Heb ik ook al gezegd in het eerste bericht.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
Vergeten wordt ook de voorbeeldfunctie die elke leider heeft en dus ook de paus. Spreekt de kerk zich onrechtstreeks en ongewild niet uit tegen orgaantransplantaties? Is dit geen te hoge prijs voor 'afgoderij'? Want daar lijkt deze maatregel op. Pausverering leidt af van de essentie van het geloof.
Er wordt niets vergeten.
Albrecht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 februari 2011, 14:08   #22
Albrecht
Banneling
 
 
Geregistreerd: 29 oktober 2009
Berichten: 8.928
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
...
Hehe. Heb ik dat werkelijk meegemaakt? Je moet niet alles geloven wat men op fora zegt. Voor hetzelfde geld ben ik een vrouw van 80 jaar die nooit naar het middelbaar is geweest.

En wat is volwassenheid? Jij, een gefrustreerd en slecht presterend studentje dat zichzelf een filosoof waant?
Albrecht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 februari 2011, 14:24   #23
Flanelcondoom
Banneling
 
 
Geregistreerd: 8 februari 2009
Locatie: Lemuria
Berichten: 15.636
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Albrecht Bekijk bericht
Hehe. Heb ik dat werkelijk meegemaakt? Je moet niet alles geloven wat men op fora zegt. Voor hetzelfde geld ben ik een vrouw van 80 jaar die nooit naar het middelbaar is geweest.

En wat is volwassenheid? Jij, een gefrustreerd en slecht presterend studentje dat zichzelf een filosoof waant?
Waar die geruchten over het feit dat ik slecht presteer vandaan komen begrijp ik niet goed.
Wishful thinking van bepaalde lieden hier op het forum, heb ik begrepen. Die mij graag zien als de "gebuisde ingenieursstudent".
Flanelcondoom is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 februari 2011, 14:34   #24
Albrecht
Banneling
 
 
Geregistreerd: 29 oktober 2009
Berichten: 8.928
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
Wishful thinking van bepaalde lieden hier op het forum, heb ik begrepen. Die mij graag zien als de "gebuisde ingenieursstudent".
Jouw wishful thinking is dat ik een bekrompen iemand ben omdat ik gepest zou zijn in het middelbaar.

De pot verwijt de ketel....
Albrecht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 februari 2011, 14:38   #25
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stropke Bekijk bericht
Paus mag geen orgaandonor zijn
vrijdag 04 februari 2011

Buitenland-Paus Benedictus XVI mag geen orgaandonor meer zijn. Jarenlang heeft Joseph Ratzinger met een donorkaart rondgelopen, waarop stond dat hij zijn organen wil afstaan. Maar sinds hij paus geworden is, kan dat niet meer.
'Zijn lichaam hoort toe aan de Kerk', legt de Poolse aartbisschop Zygmunt Zimowski, de minister van Gezondheid van het Vaticaan uit.

De uitspraken van Zimowski komen er nadat een Duitse dokter, Gero Winkelmann, in voordrachten om orgaandonatie te promoten, steevast naar de paus verwijst als overtuigd donor. De secretaris van de paus, Georg Gänswein, vraagt dokter Winkelmann in een brief om te stoppen met die uitspraken.

'Zelfs als het waar is dat de paus een brief heeft geschreven waarin hij zich opgeeft als donor', schrijft Gänswein, 'dan is die beslissing ondertussen achterhaald doordat hij paus werd.'
http://www.nieuwsblad.be/article/det...MF20110204_133

Echt weer eens de achterlijkheid van dat systeem uitgespreid. Sinds wanneer is een kerk baas over het lichaam van iemand? Sinds ze menen voor God te kunnen spelen.
Ratzinger kan beter maar gauw naar een blijf-van-mijn-lijf-huis vluchten...
indien dat al een Vatikaanse wettelijke bepaling zou zijn ... lijkt me die strijdig met het UVRM
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 februari 2011, 14:39   #26
Albrecht
Banneling
 
 
Geregistreerd: 29 oktober 2009
Berichten: 8.928
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
indien dat al een Vatikaanse wettelijke bepaling zou zijn ... lijkt me die strijdig met het UVRM
In welke zin?

Laatst gewijzigd door Albrecht : 7 februari 2011 om 14:39.
Albrecht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 februari 2011, 15:21   #27
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN
 
Johan Bollen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 januari 2008
Locatie: La Paz - Lanaken
Berichten: 23.618
Standaard

dubbel

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 7 februari 2011 om 15:22.
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 februari 2011, 15:22   #28
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN
 
Johan Bollen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 januari 2008
Locatie: La Paz - Lanaken
Berichten: 23.618
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Albrecht Bekijk bericht
Het wordt gehouden met oog op verering.
Wordt ie dan naakt vereert? Het is toch niet dat na een transplantatie geen verering meer kan plaats vinden. Weinig kritische ingesteldheid toon je m.i.
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 februari 2011, 15:26   #29
Albrecht
Banneling
 
 
Geregistreerd: 29 oktober 2009
Berichten: 8.928
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
Wordt ie dan naakt vereert? Het is toch niet dat na een transplantatie geen verering meer kan plaats vinden. Weinig kritische ingesteldheid toon je m.i.
Reliekenhandel?
Albrecht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 februari 2011, 19:15   #30
Abraxas
Lokaal Raadslid
 
Abraxas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 mei 2009
Locatie: Waasland
Berichten: 331
Standaard

Ik kan het wel enigszins begrijpen. Misschien moeten ze dat maar eens veranderen zodat de paus orgaandonor kan zijn als ultieme daad van zelfopoffering voor de medemens.

In ieder geval vind ik het positief dat hij al orgaandonor was en zo voor wat weerwerk zorgt tegen de ridicule regeltjes van sommige (takken van) godsdiensten. Hierbij denk ik uiteraard vooral aan de getuigen van Jehova.
Abraxas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 februari 2011, 02:22   #31
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN
 
Johan Bollen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 januari 2008
Locatie: La Paz - Lanaken
Berichten: 23.618
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Albrecht Bekijk bericht
Reliekenhandel?
Geeft het vaticaan een afdoende argumentatie? Welke?
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 februari 2011, 16:30   #32
Albrecht
Banneling
 
 
Geregistreerd: 29 oktober 2009
Berichten: 8.928
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
Geeft het vaticaan een afdoende argumentatie? Welke?
Het Vaticaan heeft niets gezegd. Het gaat hier om een uitspraak van een aartsbisschop.
Albrecht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juni 2014, 20:56   #33
AVV.VVK
Parlementsvoorzitter
 
AVV.VVK's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 juni 2014
Berichten: 2.320
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stropke Bekijk bericht
Paus mag geen orgaandonor zijn
vrijdag 04 februari 2011

Buitenland-Paus Benedictus XVI mag geen orgaandonor meer zijn. Jarenlang heeft Joseph Ratzinger met een donorkaart rondgelopen, waarop stond dat hij zijn organen wil afstaan. Maar sinds hij paus geworden is, kan dat niet meer.
'Zijn lichaam hoort toe aan de Kerk', legt de Poolse aartbisschop Zygmunt Zimowski, de minister van Gezondheid van het Vaticaan uit.

De uitspraken van Zimowski komen er nadat een Duitse dokter, Gero Winkelmann, in voordrachten om orgaandonatie te promoten, steevast naar de paus verwijst als overtuigd donor. De secretaris van de paus, Georg Gänswein, vraagt dokter Winkelmann in een brief om te stoppen met die uitspraken.

'Zelfs als het waar is dat de paus een brief heeft geschreven waarin hij zich opgeeft als donor', schrijft Gänswein, 'dan is die beslissing ondertussen achterhaald doordat hij paus werd.'
http://www.nieuwsblad.be/article/det...MF20110204_133

Echt weer eens de achterlijkheid van dat systeem uitgespreid. Sinds wanneer is een kerk baas over het lichaam van iemand? Sinds ze menen voor God te kunnen spelen.
Ratzinger kan beter maar gauw naar een blijf-van-mijn-lijf-huis vluchten...

De Kerk s een instituut los van onze staat(=secularisatie). De Kerk heeft zijn eigen wetten. Zoals bv. dat lichaam dat hun eigendom wordt. Volgens onze staat is er geen enkel probleem als alles vrijwillig gebeurd.
Ik denk dat Ratzinger dit toestond. Geen enkel probleem dus. Jij hebt niet te bepalen welke regels de Kerk hanteert!
AVV.VVK is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juni 2014, 22:27   #34
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AVV.VVK Bekijk bericht
De Kerk s een instituut los van onze staat(=secularisatie). De Kerk heeft zijn eigen wetten. Zoals bv. dat lichaam dat hun eigendom wordt. Volgens onze staat is er geen enkel probleem als alles vrijwillig gebeurd.
Ik denk dat Ratzinger dit toestond. Geen enkel probleem dus. Jij hebt niet te bepalen welke regels de Kerk hanteert!
In de katholieke Kerk wordt het lichaam helemaal geen eigendom van de Kerk. Waar haalt u dat eigenlijk vandaan?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2014, 07:43   #35
AVV.VVK
Parlementsvoorzitter
 
AVV.VVK's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 juni 2014
Berichten: 2.320
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
In de katholieke Kerk wordt het lichaam helemaal geen eigendom van de Kerk. Waar haalt u dat eigenlijk vandaan?
Dan denk ik dat u die vraag beter stelt aan de maker van dit topic...


Ik wil dit ook helemaal niet beweren, maar ik ben gewoon weer iets te goedgelovig geweest tov de maker.

Los daarvan is alles vrijwillig gebeurd en mag de discussie eigenlijk dus afgesloten worden.
AVV.VVK is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juni 2014, 11:05   #36
AVV.VVK
Parlementsvoorzitter
 
AVV.VVK's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 juni 2014
Berichten: 2.320
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AVV.VVK Bekijk bericht
Dan denk ik dat u die vraag beter stelt aan de maker van dit topic...


Ik wil dit ook helemaal niet beweren, maar ik ben gewoon weer iets te goedgelovig geweest tov de maker.

Los daarvan is alles vrijwillig gebeurd en mag de discussie eigenlijk dus afgesloten worden.
ik krijg nog gelijk ook, eindelijk eens
AVV.VVK is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:53.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be