Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Bekijk resultaten enquête: Bent u PRO of CONTRA de monarchie?
PRO 5 26,32%
CONTRA 14 73,68%
Aantal stemmers: 19. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord
 
Discussietools
Oud 4 maart 2004, 19:41   #1
Eveline D.W.
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 4 maart 2004
Berichten: 3
Standaard

Beste forumgangers,

Als laatstejaarsstudente humaniora dien ik een baccalaureaatsopdracht te maken als eindwerk. Mijn thema is: Is het presidentschap een betere staatsvorm dan het koningschap? Ik heb hierover al diep nagedacht en veel gelezen en opgezocht om mogelijke argumenten te vinden om pro of contra koningschap of presidentschap te zijn.

Graag had ik van jullie de "kenners der politiek en maatschappij" jullie argumenten te weten gekomen. Waarom zijn jullie pro of contra monarchie of republiek? Wat moet er veranderen aan het systeem? Welke argumenten haal je daarbij aan?

Ik dank jullie alvast voor de respons. Het zou me echt veel vooruit helpen.

Groeten,

Eveline
Eveline D.W. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 maart 2004, 20:03   #2
Brabo
Parlementslid
 
Brabo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 april 2003
Locatie: Erewhon
Berichten: 1.744
Standaard



Heb je ook een systeem zonder president of koning overwogen? Beide lijken me nu eenmaal volledig overbodig.

(Sorry dat ik je niet zo gek veel vooruit help, maar ik zorg er tenminste voor dat de topic bovenaan blijft staan. )
Brabo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 maart 2004, 20:05   #3
Dies
Europees Commissaris
 
Dies's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 april 2003
Berichten: 6.621
Standaard

Ik vind de omschrijving van uw thema nogal slecht gekozen. Een monarchie is namelijk absoluut geen te prefereren staatsstructuur, maar een 'presidentschap' impliceert uitdrukkelijk het bestaan van de functie president. Deze functie is echter in de meeste gevallen overbodig en het zou dan ook veel beter zijn om noch voor een monarch noch voor een president te kiezen.
__________________
Met dank aan: TomB, Supe®Staaf, Brabo, Sato, boer_bavo, @lpha, Knuppel, Raf, Antoon, Tantist, Distel, Pelgrim, Paulus, nou nou, Bobke, Griffin, Spetsnaz, oriana, C uit W, Seba, ingenious, Zeno!, zorroaster, alpina, dejohan, circe, Kotsmos, S., luc broes, Aangebrande, solidarnosc, maddox,Tzuvar Raemborr, Spelev, Mieke 79, DaBlacky, numarx,Vlaanderen Boven, bartje, Turkje, ossaert, Fribre, de Vexille, Groot Bakkes, Jos Verhulst, Bece, Babeth, Nynorsk, driewerf, wb, cuboidz, sancho, Dimitri, e.a.
Dies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 maart 2004, 20:09   #4
Eveline D.W.
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 4 maart 2004
Berichten: 3
Standaard

Spijtig genoeg is deze stelling opgelegd door onze school.

Om op uw mening te reageren:

Is dit practisch mogelijk? Zou er dan geen anarchie ontstaan? heeft een land geen nood aan een "leider" of "vertegenwoordiger"?
Eveline D.W. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 maart 2004, 20:21   #5
Dies
Europees Commissaris
 
Dies's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 april 2003
Berichten: 6.621
Standaard

Neen, en om de argumentatie te beperken en relevant te houden voor uw onderwerp kunnen we hiervoor verwijzen naar Zwitserland waar men geen president kent. Daarnaast zijn er tal van landen waar de president eigenlijk geen enkele functie heeft.

In het volgende topic vind je waarschijnlijk wel al wat je wenst: http://forum.politics.be/viewtopic.p...narchie#350968
__________________
Met dank aan: TomB, Supe®Staaf, Brabo, Sato, boer_bavo, @lpha, Knuppel, Raf, Antoon, Tantist, Distel, Pelgrim, Paulus, nou nou, Bobke, Griffin, Spetsnaz, oriana, C uit W, Seba, ingenious, Zeno!, zorroaster, alpina, dejohan, circe, Kotsmos, S., luc broes, Aangebrande, solidarnosc, maddox,Tzuvar Raemborr, Spelev, Mieke 79, DaBlacky, numarx,Vlaanderen Boven, bartje, Turkje, ossaert, Fribre, de Vexille, Groot Bakkes, Jos Verhulst, Bece, Babeth, Nynorsk, driewerf, wb, cuboidz, sancho, Dimitri, e.a.
Dies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 maart 2004, 21:01   #6
Eveline D.W.
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 4 maart 2004
Berichten: 3
Standaard

Bedankt voor deze link. U helpt er mij veel mee verder!
Eveline D.W. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 maart 2004, 21:21   #7
The Paulus Experience
Secretaris-Generaal VN
 
The Paulus Experience's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 oktober 2003
Locatie: Jem Enfous
Berichten: 23.179
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eveline D.W.
Beste forumgangers,

Als laatstejaarsstudente humaniora dien ik een baccalaureaatsopdracht te maken als eindwerk. Mijn thema is: Is het presidentschap een betere staatsvorm dan het koningschap? Ik heb hierover al diep nagedacht en veel gelezen en opgezocht om mogelijke argumenten te vinden om pro of contra koningschap of presidentschap te zijn.

Graag had ik van jullie de "kenners der politiek en maatschappij" jullie argumenten te weten gekomen. Waarom zijn jullie pro of contra monarchie of republiek? Wat moet er veranderen aan het systeem? Welke argumenten haal je daarbij aan?

Ik dank jullie alvast voor de respons. Het zou me echt veel vooruit helpen.

Groeten,

Eveline
Pro monarchie :

Stabiliteit van het hoogste gezag.
Opleiding van in de wieg
Hoge representatieve waarde in buitenland.

Contra monarchie:

Is niet verkiesbaar.
Kan TEVEEL macht verwerven
Geen garantie dat de opvolger een goed monarch zal zijn

Pro republiek:

Verkiesbare leider
Hogere prestatiedruk

Contra republiek :

Minder continuïteit
Minder representatieve waarde
Duurder dan monarchie (hou rekening met de vergoedingen die ex-presidenten krijgen)


effe kort mijn gedacht.
(ben altijd zo kort, ben dan ook kabouter voor iets)
The Paulus Experience is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 maart 2004, 21:22   #8
TomB
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
TomB's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 januari 2003
Locatie: US
Berichten: 14.572
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eveline D.W.
jullie de "kenners der politiek en maatschappij"
Uw neus is mooi bruin, maar de waarheid is anders
__________________
In het begin was er niets, wat ontplofte.
TomB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 maart 2004, 21:24   #9
The Paulus Experience
Secretaris-Generaal VN
 
The Paulus Experience's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 oktober 2003
Locatie: Jem Enfous
Berichten: 23.179
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TomB
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eveline D.W.
jullie de "kenners der politiek en maatschappij"
Uw neus is mooi bruin, maar de waarheid is anders
hey, en ik voelde mij nog zo aangesproken
The Paulus Experience is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 maart 2004, 21:38   #10
Dies
Europees Commissaris
 
Dies's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 april 2003
Berichten: 6.621
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door The Paulus Experience
effe kort mijn gedacht.
(ben altijd zo kort, ben dan ook kabouter voor iets)
En in zo'n korte uiting van uw gedachten toch nog zoveel flauwekul schrijven!
Ge hebt geluk dat die discussies over de monarchie mijn strot uit komen.
__________________
Met dank aan: TomB, Supe®Staaf, Brabo, Sato, boer_bavo, @lpha, Knuppel, Raf, Antoon, Tantist, Distel, Pelgrim, Paulus, nou nou, Bobke, Griffin, Spetsnaz, oriana, C uit W, Seba, ingenious, Zeno!, zorroaster, alpina, dejohan, circe, Kotsmos, S., luc broes, Aangebrande, solidarnosc, maddox,Tzuvar Raemborr, Spelev, Mieke 79, DaBlacky, numarx,Vlaanderen Boven, bartje, Turkje, ossaert, Fribre, de Vexille, Groot Bakkes, Jos Verhulst, Bece, Babeth, Nynorsk, driewerf, wb, cuboidz, sancho, Dimitri, e.a.
Dies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 maart 2004, 21:41   #11
The Paulus Experience
Secretaris-Generaal VN
 
The Paulus Experience's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 oktober 2003
Locatie: Jem Enfous
Berichten: 23.179
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dies
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door The Paulus Experience
effe kort mijn gedacht.
(ben altijd zo kort, ben dan ook kabouter voor iets)
En in zo'n korte uiting van uw gedachten toch nog zoveel flauwekul schrijven!
Ge hebt geluk dat die discussies over de monarchie mijn strot uit komen.
Ik moet eerlijk zeggen dat geen van beiden, monarchie noch republiek, me een bal interesseert.
Wat ik schreef is't gene ik hier op het forum erover gelezen heb
Misschien kan Eveline maar beter naar de bib gaan
The Paulus Experience is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 maart 2004, 21:54   #12
Dies
Europees Commissaris
 
Dies's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 april 2003
Berichten: 6.621
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door The Paulus Experience
Wat ik schreef is't gene ik hier op het forum erover gelezen heb
Dat verklaart inderdaad veel.
__________________
Met dank aan: TomB, Supe®Staaf, Brabo, Sato, boer_bavo, @lpha, Knuppel, Raf, Antoon, Tantist, Distel, Pelgrim, Paulus, nou nou, Bobke, Griffin, Spetsnaz, oriana, C uit W, Seba, ingenious, Zeno!, zorroaster, alpina, dejohan, circe, Kotsmos, S., luc broes, Aangebrande, solidarnosc, maddox,Tzuvar Raemborr, Spelev, Mieke 79, DaBlacky, numarx,Vlaanderen Boven, bartje, Turkje, ossaert, Fribre, de Vexille, Groot Bakkes, Jos Verhulst, Bece, Babeth, Nynorsk, driewerf, wb, cuboidz, sancho, Dimitri, e.a.
Dies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 maart 2004, 22:04   #13
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door The Paulus Experience
Pro monarchie :

Stabiliteit van het hoogste gezag.
Opleiding van in de wieg
Hoge representatieve waarde in buitenland.
Allemaal foute premissen.

(a) In ons land, dat toch een constitutionele monarchie heeft, is de koning niet het hoogste gezag. Hij is wel het staatshoofd, maar oefent niet de hoogste gezagsfuncties uit. Die worden immers uitgeoefend door de door het volk verkozen parlementariërs alsook de regeringsleiders. Bij hen ligt immers de wetgevende en uitvoerende macht. Niet bij de koning. Eerste punt is dus al fout.

(b) Meent u dat intelligentie, staatsinzicht, politieke fijnzinnigheid een soort opleiding van in de wieg behoeft? Intelligentie krijgt men van moeder natuur mee. Nu is het een publiek geheim dat de beide prinsen niet onmiddellijk intellectuele uitschieters zijn. Een kind kan daarbij maar aan wat het verstandelijk kan verwerken. Bij de prinsen is dat niet al teveel (zie het schokkende interview dat de persoonlijke leraar van prins Philippe indertijd in de Humo heeft gegeven, en dat nooit door het koninklijk Hof op de een of andere wijze werd ontkracht of tegengesproken). Ook geen argument dus. Het ruikt trouwens verdraaid veel naar reactionair gedachtegoed volgens welke de adel een bevoorrechte stand is om te heersen: geboren uit adellijk bloed en van bij de geboorte opgeleid en gevormd om leidende functies op te nemen. Reactionair tot en met.

(c) Ik denk dat de rode loper veel eerder wordt opengerold voor de president van de VS dan voor de koning der Belgen. De meeste landen in deze wereld zijn republieken: ik zie dan ook niet goed in hoe die landen hun eigen regeringsvorm blijkbaar zouden minder achten dan de monarchie.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 maart 2004, 22:09   #14
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door The Paulus Experience
Contra republiek :

Minder continuïteit
Minder representatieve waarde
Duurder dan monarchie (hou rekening met de vergoedingen die ex-presidenten krijgen)

(a) Over welke continuïteit heeft u het eigenlijk? Volgens onze Grondwet heeft de koning geen uitvoerende of wetgevende macht (alleen nog enkele grondwettelijke privileges waar de laatste koningen steeds minder van gebruik maken). Het bestuursapparaat - waar u toch die continuïteit wil situeren - ligt dus niet bij de koning. Foute premisse alweer.

(b) Reeds aangehaald. De waarde van een staatshoofd is soms recht evenredig aan het belang van het land. Niemand acht de koning der Belgen hoger dan de president van de VS.

(c) Ook hier alweer een dooddoener. Niet alle republieken voorzien vergoedingen voor voormalige presidenten (u doet alsof dat een of andere door God neergezonden wetmatigheid is). In Litouwen bijvoorbeeld heeft een voormalig president geen enkel privilege meer: hij wordt weer een gewoon burger die weer moet werken om aan de kost te komen.

De duurte van een presidentieel systeem hangt af van de mate waarin die ontwikkeld wordt. Niet alle republieken hebben een presidentieel systeem als de VS en Frankrijk (landen met heel zware en groot uitgebreide presidentiële bevoegdheden). In Duitsland en Griekenland is dat helemaal niet het geval. M.a.w. uw stelling klopt helemaal niet.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 maart 2004, 23:08   #15
The Paulus Experience
Secretaris-Generaal VN
 
The Paulus Experience's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 oktober 2003
Locatie: Jem Enfous
Berichten: 23.179
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dies
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door The Paulus Experience
Wat ik schreef is't gene ik hier op het forum erover gelezen heb
Dat verklaart inderdaad veel.


Misschien eens iets anders lezen over die materie, want 'k heb de indruk dat JVDB er wel zin in heeft..
The Paulus Experience is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 maart 2004, 07:55   #16
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 65.445
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Effe Paulus zijn uitspraken gebruiken als basis voor mijn anti betoog.


Citaat:
Pro monarchie :
Citaat:
Stabiliteit van het hoogste gezag.
Denk je, vraag dat maar aan de Louis de zoveelste.. de Guilliotine stond mooi klaar.
Citaat:
Opleiding van in de wieg
Kroonprins Philippe als voorbeeld.. ,welke opleiding kan daar een intelligente koning van maken?
Citaat:
Hoge representatieve waarde in buitenland.
Ben blij voor je, maar ik zie er geen enkel voordeel in, op zijn best wat bladvulling in de kranten in de komkommertijd.En dat ze feestjes tussen gelijken houden.. doe ik ook, op eigen kosten.

Citaat:
Contra monarchie:
Citaat:
Is niet verkiesbaar
.
Nope, klopt als een bus.Je moet gewoon uit de juiste baarmoeder vallen, en je lotsbestemming is al gekozen.
Citaat:
Kan TEVEEL macht verwerven
Wat is het verschil tussen een mon[size=1]an[/size]archistische dynasty en een setje doorsnee politici?
Citaat:
Geen garantie dat de opvolger een goed monarch zal zijn
Klopt weerom, maar da's ook voor een president. Kijk maar naar de VS.

Citaat:
Pro republiek:
Citaat:
Verkiesbare leider
En wat zijn de kriteria om verkozen te kunnen worden. Momenteel is het in België gewoonweg zo dat je hard en zonder blozen moet kunnen liegen en bedriegen, eer en geweten thuis hebt laten liggen, in een bokaal sterk water.De lijsten zijn toch al ingevuld.
Citaat:
Hogere prestatiedruk
Geef daar eens een concreet voorbeeld van.Zelfs verantwoordelijkheid is niet meer in de jobbeschrijving inbegrepen.

Citaat:
Contra republiek :
Citaat:
Minder continuïteit
Klopt, elke X jaar een nieuwe zakkenvuller.
Citaat:
Minder representatieve waarde
Zelfde opmerking als bij de monarchen.Who cares?
Citaat:
Duurder dan monarchie [size=2](hou rekening met de vergoedingen die ex-presidenten krijgen) [/size]
Ik wou dat het zo was. maar bij elke kleine word er weer een jaarinkomen voor verschillende uitkeringsgerechtigden gegeven aan een familei wiens fortuin een leuke aanvulling zou kunnen zijn ,een actie zoals de Belgacom pensioenfonds annexatie....
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 maart 2004, 11:54   #17
Dilbert
Parlementsvoorzitter
 
Dilbert's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 februari 2004
Berichten: 2.206
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eveline D.W.
Als laatstejaarsstudente humaniora dien ik een baccalaureaatsopdracht te maken als eindwerk. Mijn thema is: Is het presidentschap een betere staatsvorm dan het koningschap? Ik heb hierover al diep nagedacht en veel gelezen en opgezocht om mogelijke argumenten te vinden om pro of contra koningschap of presidentschap te zijn.
Het koningschap is een staatsvorm die langzaam verdwijnt: er komen geen nieuwe koninkrijken bij (behalve dan een halfgare Afrikaanse dictator), terwijl bestaande koningen langzaam maar zeker bevoegdheden moeten afgeven. In de meeste democratieen is het al niet meer dan een stuk folklore, zoals carnaval of de heilige bloed processie. Dan is het voldoende dat er een gek koning wordt (bvb. een piromaan of pedofiel), of een oorlogsken/revolutieken waarin de koning "de verkeerde kant kiest" om het koningschap af te schaffen.

In Belgie heeft het koningschap een aantal facetten:
- Het is populair, vooral dan de folklore van de prinsjes en prinsesjes.
- Het is "het gezicht" van een aantal groezelige Belgische (vooral Franstalige) machtsstructuren, zoals de adel, de "haute finance", vaderlandslievende verenigingen, Brusselse salons, etc. De "macht" gecreeerd door de populariteit van het koningshuis wordt gebruikt/misbruikt om deze situatie in stand te houden, bvb. als argument tegen verdere regionalisering of Vlaamse onafhankelijkheid. Typisch zijn de "zoenoffers" naar verdienstelijke Belgen die ridder, baron, e.d. gebombardeerd worden, of "populaire Belgen" die ontvangen worden door de Koning. Volledig lachwekkend is de eed die ministers, hoge ambtenaren en legerofficieren nog moeten afleggen: "Ik zweer getrouwheid aan de Koning, de grondwet en de wetten van het Belgische volk."
- Het is een "moreel gezag". Bij de Dutroux-crisis en de Witte Mars, was het de koning die op TV kwam om de bevolking te vragen de kalmte en waardigheid te bewaren, en om de gevoelens van medeleven te verwoorden in naam van iedereen. De politiek was hier niet toe in staat, want mede-verantwoordelijk en gecompromiteerd.
- Het "moreel gezag" wordt ook gebruikt/misbruikt om Politiek Correcte ideeen door de strot van de bevolking te duwen. De kersttoespraken staan bol van het gezwam over "het gevaar van extreem-rechts", "verdraagzaamheid", "onze allochtone medemens", etc.
- Het heeft ook een grondwettelijke rol in de vorming van de federale regeringen (benoemen en ontslaan van de ministers), maar deze rol wordt (terecht) langzaam afgebouwd.

In elk land wordt het Koningschap anders ingevuld. In de UK bevoorbeeld is het een sterk symbool van Nationalisme, traditie en roemrijke geschiedenis. Ook Presidentschappen zijn overal anders. In de VS staat de President aan het hoofd van de Federale regering, en heeft hij uitgebreide internationaal en militaire bevoegdheden (soms zelfs wat teveel). In Frankrijk is de President meer "de vader des vaderlands" naar het beeld van Charles De Gaulle. In Duitsland en Italie zijn het puur ceremoniele functies. Koningschap en Presidentschap is dus moeilijk in zijn algemeenheid te vergelijken.
__________________
Rechtsstaat, geen machtsstaat.
Democratie, geen particratie.
Dilbert is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:00.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be