Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 18 april 2024, 11:29   #1
E. Gidius
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
E. Gidius's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 november 2008
Locatie: Belgisch-Congo, oeps -Vlaanderen
Berichten: 17.944
Standaard Nieuwe HLN-peiling: 4 op de 10 Vlamingen willen Vlaamse onafhankelijkheid

EXCLUSIEVE PEILING. 4 op de 10 Vlamingen willen Vlaamse onafhankelijkheid (en één leeftijdsgroep is er zelfs opvallend veel voor te vinden)

Citaat:
Opvallend veel Vlamingen willen meer baas zijn in eigen huis, zo blijkt uit een exclusieve peiling van HLN en VTM NIEUWS. Liefst 40 procent gaat akkoord met de stelling dat Vlaanderen op termijn onafhankelijk moet worden. Door dat verrassende resultaat gaapt er een ongemakkelijke kloof, in het bijzonder bij Open Vld en CD&V. Hoe liggen de kaarten daar intern? En waarom is N-VA voorzitter Bart De Wever voorzichtiger dan zijn partijgenoten?
Heeft iemand de volledige tekst van deze interessante peiling?
__________________
* Verder ben ik van mening dat de 0VLD, voor het welzijn van dit land en zijn burgers, moet vernietigd worden.
* Eenvoudig truukje om de d/t regels voor werkwoorden toe te passen.

Laatst gewijzigd door E. Gidius : 18 april 2024 om 11:35.
E. Gidius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 april 2024, 11:42   #2
Weyland
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 15 mei 2011
Berichten: 9.438
Standaard

Aangezien het artikel achter een betaalmuur zit ben ik wel nieuwsgierig naar welke leeftijdsgroep er opvallend veel voor te vinden is.
Weyland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 april 2024, 11:53   #3
De gemuilkorfde
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
De gemuilkorfde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 maart 2010
Berichten: 14.205
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
Aangezien het artikel achter een betaalmuur zit ben ik wel nieuwsgierig naar welke leeftijdsgroep er opvallend veel voor te vinden is.
Hebben jullie dan geen bibliotheekabonnement?
Kost hier 5 of 10 euro per jaar, en ik kan aan het krantenarchief.
Om iets van vandaag te vinden moet ik meestal wel manueel erbij zetten dat het van vandaag is (datum van 18/04/2024 tot 18/04/2024 in dit geval).
Dan vindt hij bijna altijd het artikel en kan ik het gratis openen.
__________________
Met zijn nieuwe kiescampagne bewijst de VLD dat 1 april niet tot 1 dag beperkt hoeft te zijn...
De gemuilkorfde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 april 2024, 12:49   #4
Weyland
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 15 mei 2011
Berichten: 9.438
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De gemuilkorfde Bekijk bericht
Hebben jullie dan geen bibliotheekabonnement?
Kost hier 5 of 10 euro per jaar, en ik kan aan het krantenarchief.
Om iets van vandaag te vinden moet ik meestal wel manueel erbij zetten dat het van vandaag is (datum van 18/04/2024 tot 18/04/2024 in dit geval).
Dan vindt hij bijna altijd het artikel en kan ik het gratis openen.
Is het niet gemakkelijker het gewoon te zeggen? Het moet nog in hun archief komen van de bibliotheken van Antwerpen. Over twee dagen kom ik het te weten dan. Mijn gok is 'zoomers'.

Laatst gewijzigd door Weyland : 18 april 2024 om 13:11.
Weyland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 april 2024, 12:58   #5
Boduo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 58.966
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door E. Gidius Bekijk bericht
Dat zou een & ander veranderen vóór 9 juni.
Zéér interessant !
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 april 2024, 13:12   #6
De gemuilkorfde
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
De gemuilkorfde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 maart 2010
Berichten: 14.205
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
Is het niet gemakkelijker het gewoon te zeggen? Het moet nog in hun archief komen van de bibliotheken van Antwerpen.
Krijg je daar geen problemen mee als je hele dagen volledige artikels plaatst?
Hier zit het ook zogezegd nog niet in het archief, dat wil zeggen dat de datums die getoond worden als gearchiveerd nog niet 18/04 inhouden.
Maar je kunt die 18/04 wel zelf intypen, en dan werkt het wel.
Bijgevoegde miniaturen
Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  krantenarchief.png‎
Bekeken: 6
Grootte:  44,9 KB
ID: 119462  

__________________
Met zijn nieuwe kiescampagne bewijst de VLD dat 1 april niet tot 1 dag beperkt hoeft te zijn...
De gemuilkorfde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 april 2024, 13:14   #7
Weyland
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 15 mei 2011
Berichten: 9.438
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De gemuilkorfde Bekijk bericht
Krijg je daar geen problemen mee als je hele dagen volledige artikels plaatst?
Hier zit het ook zogezegd nog niet in het archief, dat wil zeggen dat de datums die getoond worden als gearchiveerd nog niet 18/04 inhouden.
Maar je kunt die 18/04 wel zelf intypen, en dan werkt het wel.
Dat is handig. Bedankt.

Op auteur niet te vinden, op kernwoorden wel en heb hem nu. Je hebt een punt met auteursrechten enz.

Laatst gewijzigd door Weyland : 18 april 2024 om 13:19.
Weyland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 april 2024, 13:21   #8
De gemuilkorfde
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
De gemuilkorfde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 maart 2010
Berichten: 14.205
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
Dat is handig. Bedankt.

Op auteur niet te vinden, op kernwoorden wel.
Ik denk dat de truc hem in de datum zit.
Meestal komt dat archief precies een paar dagen achter, maar het zit er meestal wel al in tot en met de laatste dag.
Meestal kun je de datum van vandaag niet op die kalender kiezen, maar je kunt wel hem in dat vakje invullen.
Ook handig, in dat krantenarchief zitten veel meer kranten en tijdschriften dan je kunt denken (alle Franstalige bijvoorbeeld, maar ook tijdschriften).
Wie veel tijd heeft, zal misschien een abonnement op De Morgen of De Standaard nemen, maar je kunt ze niet allemaal nemen.
__________________
Met zijn nieuwe kiescampagne bewijst de VLD dat 1 april niet tot 1 dag beperkt hoeft te zijn...

Laatst gewijzigd door De gemuilkorfde : 18 april 2024 om 13:21.
De gemuilkorfde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 april 2024, 13:43   #9
E. Gidius
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
E. Gidius's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 november 2008
Locatie: Belgisch-Congo, oeps -Vlaanderen
Berichten: 17.944
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De gemuilkorfde Bekijk bericht
Ik denk dat de truc hem in de datum zit.
Meestal komt dat archief precies een paar dagen achter, maar het zit er meestal wel al in tot en met de laatste dag.
Meestal kun je de datum van vandaag niet op die kalender kiezen, maar je kunt wel hem in dat vakje invullen.
Ook handig, in dat krantenarchief zitten veel meer kranten en tijdschriften dan je kunt denken (alle Franstalige bijvoorbeeld, maar ook tijdschriften).
Wie veel tijd heeft, zal misschien een abonnement op De Morgen of De Standaard nemen, maar je kunt ze niet allemaal nemen.
Wil je de tekst van het artikel hier dan posten?
__________________
* Verder ben ik van mening dat de 0VLD, voor het welzijn van dit land en zijn burgers, moet vernietigd worden.
* Eenvoudig truukje om de d/t regels voor werkwoorden toe te passen.
E. Gidius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 april 2024, 14:04   #10
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN
 
Witte Kaproen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 september 2013
Berichten: 30.813
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door E. Gidius Bekijk bericht
40 % is reeds een flinke stijging,zelfs een verdubbeling sinds de 20% van Jambon.

En dan moet de kieskampagne ,
die de ogen van nog meer Vlamingen zal openen,
nog beginnen.


De Vlaamse onafhankelijkheid komt er aan .
Witte Kaproen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 april 2024, 14:06   #11
Xenophon
Secretaris-Generaal VN
 
Xenophon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 98.464
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Witte Kaproen Bekijk bericht
40 % is reeds een flinke stijging,zelfs een verdubbeling sinds de 20% van Jambon.

En dan moet de kieskampagne ,
die de ogen van nog meer Vlamingen zal openen,
nog beginnen.


De Vlaamse onafhankelijkheid komt er aan .
Zoals ik eerder al zei, die 20% van Janbon was dus een opinie die hij ter plaatse uit zijn reet trok om Belgie ter wille te zijn.
__________________
Citaat:
Ta gueule!
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 april 2024, 15:53   #12
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN
 
Witte Kaproen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 september 2013
Berichten: 30.813
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Zoals ik eerder al zei, die 20% van Janbon was dus een opinie die hij ter plaatse uit zijn reet trok om Belgie ter wille te zijn.
Dat was een uitschuiver van Jan.

Gelukkig is hij zich aan het herpakken.

Laatst gewijzigd door Witte Kaproen : 18 april 2024 om 16:18.
Witte Kaproen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 april 2024, 16:43   #13
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN
 
Witte Kaproen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 september 2013
Berichten: 30.813
Standaard

"EXCLUSIEVE PEILING. 4 op de 10 Vlamingen willen Vlaamse onafhankelijkheid (en één leeftijdsgroep is er zelfs opvallend veel voor te vinden)

DE STEM VAN VLAANDEREN
Opvallend veel Vlamingen willen meer baas zijn in eigen huis, zo blijkt uit een exclusieve peiling van HLN en VTM NIEUWS. Liefst 40 procent gaat akkoord met de stelling dat Vlaanderen op termijn onafhankelijk moet worden. Door dat verrassende resultaat gaapt er een ongemakkelijke kloof, in het bijzonder bij Open Vld en CD&V. Hoe liggen de kaarten daar intern? En waarom is N-VA voorzitter Bart De Wever voorzichtiger dan zijn partijgenoten?

‘De Stem van Vlaanderen’ is een initiatief van HLN en VTM NIEUWS. Het is dé stemwijzer bij uitstek, waarbij u via 29 korte stellingen bij uw ideale ‘match’ terechtkomt: de politicus die het dichtst aanleunt bij uw persoonlijke voorkeur. Op vijf dagen tijd vulden al 1,2 miljoen Vlamingen de stemtest in. U kunt ‘de Stem’ terugvinden in de app van HLN. Eerder vulden alle Vlaamse, federale en Europese lijsttrekkers het kieskompas in. Tegelijk met de stemtest voerde iVOX in opdracht van DPG Media een online enquête uit bij 1.000 Vlamingen, die representatief zijn op vlak van geslacht, leeftijd en diploma. De maximale foutenmarge voor dit onderzoek bedraagt 3,1%. De belangrijkste resultaten publiceren we deze week. Vandaag: VLAAMSE ONAFHANKELIJKHEID.

De vraag uit het kieskompas zet de communautaire tegenstelling meteen op scherp: moet er op termijn Vlaamse onafhankelijkheid komen? Het antwoord daarop doet enigszins verbazen, want liefst 40,2 procent van de Vlamingen zit in het pro-kamp, tegenover een nipte meerderheid van 50,5 procent die tegen is. 9,3 procent van de Vlamingen stelt zich neutraal op. Ouderen en lager opgeleiden zijn relatief meer voorstander van zo’n splitsing. Wie dieper in de cijfers duikt, merkt dat dit ook een zeer polariserende vraag is. Want ruim één op de drie respondenten (34,6 procent) geeft aan radicaal tegenstander te zijn van een Vlaamse staat, tegenover 22,9 procent die zich volledig ingraaft aan het andere uiteinde.
Binnen N-VA aarzelde Oost-Vlaams kopstuk Anneleen Van Bossuyt het meest om haar balkje in de richting van Vlaamse onafhankelijkheid te schuiven: zij eindigde amper voorbij halfweg. Maar ook partijvoorzitter Bart De Wever gaat niet ‘all the way’: veel van zijn partijgenoten nemen een straffer standpunt in. De Wever verdedigt die stemkeuze: “Ik kan niet in de toekomst kijken, België is een land dat altijd evolueert. Zo gaat het hier al honderd jaar: je weet niet wat het eindstation zal zijn. Maar als verandering een trein is, dan zit ik als conservatief nu op die trein tussen twee stations, en geniet ik van het uitzicht. Het volgende station is volgens mij het confederalisme. Daar moet je uitstappen en kijken: werkt dat nu wel? Je moet het confederalisme ook een kans geven: als dat functioneert, dan volstaat dat voor mij.”

Om ook die gematigde posities in kaart te brengen, vuurden we nog een tweede stelling op politici en burgers af. We vroegen hen in welke mate ze akkoord gaan om Vlaanderen voor alles bevoegd te maken, behalve Defensie en Buitenlandse Zaken. Geen resolute onafhankelijkheid dus, maar wel verregaande autonomie. Of met een beladen woord: confederalisme. De bevindingen van die tweede vraag liggen in dezelfde lijn: 46,7 procent van de mensen gaat hiermee akkoord. Met andere woorden: voor nogal wat Vlamingen mogen de twee regio’s gerust verder uit elkaar groeien. U weet het wellicht, maar vandaag is dat al voor verschillende bevoegdheden het geval. Bijvoorbeeld als uw kind in Vlaanderen is geboren, dan krijgt u als ouder een lagere kinderbijslag dan in Wallonië. En de maximumsnelheid op Vlaamse gewestwegen is 70 km/u, terwijl dat in Wallonië 90 km/u is.


Tegelijk zegt 40,1 procent van de Vlamingen tegenstander te zijn van het idee om België verregaand uit te kleden, terwijl 13,2 procent een neutrale positie inneemt. Opmerkelijk is dat een nipte meerderheid (50,8 procent) van de 55-plussers voorstander is van een verdere splitsing, terwijl onder jonge mensen (min 35 jaar) de appetijt daarvoor heel wat minder is: 39,4 procent daar is pro.

De resultaten zijn niet geheel onlogisch, als je weet dat de tegenstelling tussen Vlamingen en Walen leeft in verschillende hoofdpijndossiers - van belastingen tot tewerkstelling en migratie. En al domineert de communautaire discussie momenteel niet de kiescampagne, wellicht steekt ze tijdens de verkiezingsavond toch weer de kop op.

Ongemakkelijke kloof
Het idee om Vlaanderen verregaande autonomie toe te kennen, werd door verschillende partijen al als “confederalisme” gedoopt. Bart De Wever (N-VA) slaat zijn publiek geregeld met die term om de oren: “Confederalisme is voor mij een staatsvorm waarbij per definitie alle bevoegdheden bij de deelstaten liggen, en waarbij de regio’s onderling afspreken wat we wél nog samen doen. Je kunt dit realiseren door het befaamde artikel 35 van de Grondwet eindelijk uit te voeren”, zo verduidelijkt hij. Het befaamde artikel 35 is overigens een uitvinding van oud-premier Jean-Luc Dehaene (CD&V) dik dertig jaar geleden. In dat artikel zou dan een lijstje van bevoegdheden worden ingeschreven die eeuwig en altijd federaal blijven, maar zover kwam het nooit.

Het is weinig verrassend dat de linkse partijen PVDA, Groen en Vooruit het confederalisme-idee collectief de rug toekeren, terwijl alle N-VA’ers en VB’ers op dezelfde stelling wél een positief antwoord gaven. Maar bij de liberalen en christendemocraten liggen de kaarten moeilijker, want daar voltrok zich de laatste jaren een koerswijziging. Open Vld schrapte tien jaar geleden al de term ‘confederalisme’ uit haar partijprogramma. CD&V trok in 2019 trok nog met het ‘positief confederalisme’ naar de kiezer, maar onder de nieuwbakken partijvoorzitter Sammy Mahdi (CD&V) werd dat begrip naar de achtergrond geduwd. Sterker zelfs, voorzitter Mahdi smeedde onlangs een electorale as met Les Engagés. CD&V legt met haar voormalige Franstalige zusterpartij zelfs een gemeenschappelijke federale kieslijst neer in Brussel. En dat terwijl Les Engagés onder meer pleit voor een volledige herfederalisering van de gezondheidszorg.

De koerswijziging zet zich voort bij de lijsttrekkers die onlangs de ‘Stem van Vlaanderen’ invulden. Bij Open Vld en CD&V is het marsorder vanuit het partijhoofdkwartier duidelijk: geen enkele van hun politici gaat akkoord met de vraag om te splitsen. Maar daardoor gaapt er een ongemakkelijke kloof met hun achterban. Want 41,3 procent van de huidige CD&V-kiezers én 40,1 procent van de huidige Open Vld-kiezers schaart zich wél achter verregaande Vlaamse autonomie.

Niettemin blijven een aantal CD&V-kopstukken de Vlaamse kaart trekken. Zo pleitte Vlaams vice-minister-president Hilde Crevits in juli 2023 voor een grondige staatshervorming in de richting van het confederalisme: “Wij willen minstens de domeinen arbeidsmarkt en gezondheidszorg helemaal overhevelen. Het is tijd om het zwaartepunt écht te verleggen naar de deelstaten”. Oud-voorzitter en huidig Kamerlid Wouter Beke zit op dezelfde lijn. Beke wijkt op dit punt het verst af van de antwoorden die voorzitter Mahdi gaf. Al werden andere Vlaamsgezinde CD&V-toppers zoals Koen Geens en Benjamin Dalle niet in de stemtest opgenomen.

Beke verduidelijkt zijn overtuiging: “Ik ben tegen Vlaamse onafhankelijkheid, maar voor sterkere deelstaten. De grootste prioriteit daar is om de arbeidsmarkt en gezondheidszorg te splitsen. In principe vertoont België al confederale kenmerken: denk maar aan de taalgroepen in het parlement of de alarmbelprocedure waarmee een minderheid het volledige wetgevingsproces kan stilleggen. Bovendien geeft Beke enkele concrete voorbeelden van hoe hij een verdere splitsing ziet: “Inkomensvervangende uitkeringen, zoals de pensioenen en werkloosheid, die behoud je best federaal. Maar kostencompenserende uitkeringen, zoals het gezins- en gezondheidsbeleid, die horen bij de regio’s thuis. Ouderenzorg bijvoorbeeld verschilt sterk regio per regio: daarom draag je gezondheidszorg beter over aan de deelstaten.”

https://www.hln.be/binnenland/exclus...nden~af35e0d6/

Laatst gewijzigd door Witte Kaproen : 18 april 2024 om 16:43.
Witte Kaproen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 april 2024, 17:13   #14
MORPHEUS
Minister-President
 
MORPHEUS's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 januari 2008
Locatie: ZION DE STAD DER VERLOSTEN
Berichten: 4.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door E. Gidius Bekijk bericht
Ik ben Vlaams nationalist

Als men mij vraagt of Vlaanderen moet onafhankelijk worden?

Dan is mijn antwoord anno 2024 anders dan in pakweg 1980

We zitten in een ander Europa nu

Als Vlaamse nationalist verkies ik anno 2024 confederalisme
In feite komt onafhankelijkheid en confederalisme op hetzelfde neer
Anno 2024 ga je toch ergens met een partner moeten werken
Leger, ambassade, klimaat ..

Met confederalisme heeft Vlaanderen alle hefbomen in handen om Wallonië als bevoorrechte gesprekspartner te erkennen
En eventueel een Benelux strategie
Keurig binnen Europa

Onafhankelijkheid is puur. Maar dat is u afscheuren van België en alles wat Belgisch is overlaten aan Wallonië

Voor mij is de volgorde
Confederalisme
Artikel 35
Vlaamse onafhankelijkheid

De vorming van eventueel vivaldi 2
Daar mag u voor mij al confederalisme schrappen en kom ik dichter bij mijn keuze Vlaamse onafhankelijkheid

Het lijkt stom. Maar een Waalse keuze voor blijvende Vlaamse afhankelijkheid. Zal mij sterken in mijn keuze voor Vlaamse onafhankelijkheid
__________________
Belgie is een Matrix programma die u doet inslapen. Geloof deze droom niet meer. Laat uw droombeeld België los. Neem de rode pil. Wat de Matrix u ook toeroept.........

Laatst gewijzigd door MORPHEUS : 18 april 2024 om 17:15.
MORPHEUS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 april 2024, 17:24   #15
E. Gidius
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
E. Gidius's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 november 2008
Locatie: Belgisch-Congo, oeps -Vlaanderen
Berichten: 17.944
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MORPHEUS Bekijk bericht
Voor mij is de volgorde
Confederalisme
Artikel 35
Vlaamse onafhankelijkheid
fase 4: confederatie met Nederland
fase 5: aanhechting van de 5 Vlaamse provincies bij Nederland
__________________
* Verder ben ik van mening dat de 0VLD, voor het welzijn van dit land en zijn burgers, moet vernietigd worden.
* Eenvoudig truukje om de d/t regels voor werkwoorden toe te passen.
E. Gidius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 april 2024, 17:29   #16
E. Gidius
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
E. Gidius's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 november 2008
Locatie: Belgisch-Congo, oeps -Vlaanderen
Berichten: 17.944
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door HLN peiling
Geen resolute onafhankelijkheid dus, maar wel verregaande autonomie. Of met een beladen woord: confederalisme. De bevindingen van die tweede vraag liggen in dezelfde lijn: 46,7 procent van de mensen gaat hiermee akkoord.
...
Tegelijk zegt 40,1 procent van de Vlamingen tegenstander te zijn van het idee om België verregaand uit te kleden, terwijl 13,2 procent een neutrale positie inneemt.
Meer Vlamingen zijn dus voorstander van confederalisme ?* la N-VA dan er tegenstanders van zijn. Die 46,7 pct komt mooi overeen met de actuele peilingscores van VB en N-VA opgeteld.

Ook bijzonder interessant:

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door HLN peiling
41,3 procent van de huidige CD&V-kiezers én 40,1 procent van de huidige Open Vld-kiezers schaart zich wél achter verregaande Vlaamse autonomie.
Het aantal voorstanders van confederalisme binnen CD&V en 0VLD verschilt niet zo gek veel van het Vlaamse cijfer. Dat belooft heerlijk gekronkel naar de verkiezingen toe.
__________________
* Verder ben ik van mening dat de 0VLD, voor het welzijn van dit land en zijn burgers, moet vernietigd worden.
* Eenvoudig truukje om de d/t regels voor werkwoorden toe te passen.

Laatst gewijzigd door E. Gidius : 18 april 2024 om 17:37.
E. Gidius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 april 2024, 17:34   #17
MORPHEUS
Minister-President
 
MORPHEUS's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 januari 2008
Locatie: ZION DE STAD DER VERLOSTEN
Berichten: 4.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door E. Gidius Bekijk bericht
fase 4: confederatie met Nederland
fase 5: aanhechting van de 5 Vlaamse provincies bij Nederland
Eigenlijk met de Romeinse breuklijn van 2000 jaar geleden
Moest men Vlaanderen bij de Nederlanden gelaten hebben

En het nieuwe land België een samenstelling tussen Wallonië en noord Frankrijk

In 1919 hebben ze dan nog eens een stuk Duitsland geplakt aan België

En zo komt u tot federalisme met 7 staatshervormingen en elke federale regeringsvorming met verloren maanden

Het probleem in België?
Gebrek aan Waalse nationalisme die er werk wilt van maken met hun gekregen bevoegdheden
__________________
Belgie is een Matrix programma die u doet inslapen. Geloof deze droom niet meer. Laat uw droombeeld België los. Neem de rode pil. Wat de Matrix u ook toeroept.........
MORPHEUS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 april 2024, 17:35   #18
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.323
Standaard

De alinea "ongemakkelijke kloof" vond ik uiterst interessant.

En de spreidstand van de tsjeven. Inschrijven in het regeerakkoord dat er een deftige hervorming van de gezondheidszorg moet komen, en daar nul de kloten van verwezenlijkt zien ...
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 april 2024, 17:41   #19
MORPHEUS
Minister-President
 
MORPHEUS's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 januari 2008
Locatie: ZION DE STAD DER VERLOSTEN
Berichten: 4.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door E. Gidius Bekijk bericht
Meer Vlamingen zijn dus voorstander van confederalisme ?* la N-VA dan er tegenstanders van zijn. Die 46,7 pct komt mooi overeen met de actuele peilingscores van VB en N-VA opgeteld.

Ook bijzonder interessant:



Het aantal voorstanders van confederalisme binnen CD&V en 0VLD verschilt niet zoveel van het Vlaamse cijfer. Dat belooft heerlijk gekronkel naar de verkiezingen toe.
Ik miste eigenlijk wel deze vraag in peiling

Wilt u confederalisme?

Vlaanderen en Wallonië stellen zich de vraag, doen we dit nog samen ?

Geen 2 keer ja , elk zijn weg

2 keer ja, werkgroep rond dit thema
Doel, hoe doen we het samen?
Indien na 4 maanden geen overeenkomst , elk zijn eigen weg

Gedaan met eindeloze federale regeringsvorming
__________________
Belgie is een Matrix programma die u doet inslapen. Geloof deze droom niet meer. Laat uw droombeeld België los. Neem de rode pil. Wat de Matrix u ook toeroept.........
MORPHEUS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 april 2024, 17:46   #20
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN
 
Witte Kaproen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 september 2013
Berichten: 30.813
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door E. Gidius Bekijk bericht
Meer Vlamingen zijn dus voorstander van confederalisme ?* la N-VA dan er tegenstanders van zijn. Die 46,7 pct komt mooi overeen met de actuele peilingscores van VB en N-VA opgeteld.

Ook bijzonder interessant:



Het aantal voorstanders van confederalisme binnen CD&V en 0VLD verschilt niet zo gek veel van het Vlaamse cijfer. Dat belooft heerlijk gekronkel naar de verkiezingen toe.
Hopelijk blijven ze bij Open-VLD en CD&V hameren op hun Belgicisme,dan verliezen ze nog eens de helft van hun weinige overgebleven kiezers.

Laatst gewijzigd door Witte Kaproen : 18 april 2024 om 17:47.
Witte Kaproen is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:21.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be