Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 23 december 2017, 13:41   #161
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gwylan Bekijk bericht
Een “oplossing" zoeken voor Catalonië is nu net wat Rajoy en het regime absoluut niet nastreven. Het is hun bedoeling om de bestuurlijke toestand aldaar totaal te blokkeren als excuus om art. 155 zo nodig ten eeuwigen dage te handhaven. Tot de situatie dermate verrot dat enkel nog geweld uiteindelijk soelaas kan bieden.
Dat gebeurt niet. De Catalaanse beweging laat zich daar niet toe verleiden. Veel verstandiger dan de man in Madrid.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2017, 13:42   #162
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Vreemd dan toch dat al diegenen die continu babbelen over Franco hier en Franco daar allemaal horen tot de club van de vendelzwaaiers hier. Toeval ?
Ik hoor de Catalanen daarover praten. Is dat vreemd?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2017, 13:44   #163
dalibor
Secretaris-Generaal VN
 
dalibor's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 mei 2014
Berichten: 21.022
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Neen, ik schreef nergens wat hij "gaat doen". Ik schreef wat Rajoy zou kunnen doen. Doet u eventjes moeite om het volgende te lezen?
Lange tijd dacht ik dat het u om een echte discussie ging op dit forum. Waarbij u weliswaar een evasieve en betweterige discussieerstijl hanteert, maar toch. Ik heb me blijkbaar vergist. Het was soms interessant met u van gedachten te wisselen, maar ik ga met een onzinnig figuur als u verder geen debat voeren.
__________________
Think I forgot
how to be happy.
Something I'm not
but something I can be.
Something I wait for.
Something I'm made for.
dalibor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2017, 13:46   #164
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dalibor Bekijk bericht
Lange tijd dacht ik dat het u om een echte discussie ging op dit forum. Waarbij u weliswaar een evasieve en betweterige discussieerstijl hanteert, maar toch. Ik heb me blijkbaar vergist. Het was soms interessant met u van gedachten te wisselen, maar ik ga met een onzinnig figuur als u verder geen debat voeren.
Probeer toch maar eens mijn bericht te lezen. Ik ga niet uit van voorspellingen. Wel van "dit kan gebeuren, maar misschien ook dit" - "dit zou wel de beste oplossing zijn", enzovoort.

Maar goed, ik kan niemand dwingen iets te lezen of het te willen begrijpen. U ook niet dalibor.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2017, 13:50   #165
Gwylan
Minister-President
 
Gwylan's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 juni 2010
Locatie: Het Zuidelijker Zwerk
Berichten: 5.881
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Dat gebeurt niet. De Catalaanse beweging laat zich daar niet toe verleiden. Veel verstandiger dan de man in Madrid.
Als u met "laat zich daar niet toe verleiden" het geweld bedoelt hebt u niet begrepen wat ik stel, al ligt dat misschien aan enige onduidelijkheid mijnerzijds. Waar ik het over geweld heb bedoel ik in de eerste plaats geweld vanuit het centraal regime, zoals men tot heden al bij wijze van voorproefje heeft kunnen vaststellen.
Gwylan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2017, 13:52   #166
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gwylan Bekijk bericht
Als u met "laat zich daar niet toe verleiden" het geweld bedoelt hebt u niet begrepen wat ik stel, al ligt dat misschien aan enige onduidelijkheid mijnerzijds. Waar ik het over geweld heb bedoel ik in de eerste plaats geweld vanuit het centraal regime, zoals men tot heden al bij wijze van voorproefje heeft kunnen vaststellen.
Meent u dat Madrid tanks in de straten van Barcelona zal jagen? Ik betwijfel dat sterk.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2017, 13:56   #167
Gwylan
Minister-President
 
Gwylan's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 juni 2010
Locatie: Het Zuidelijker Zwerk
Berichten: 5.881
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Meent u dat Madrid tanks in de straten van Barcelona zal jagen? Ik betwijfel dat sterk.
Ik betwijfel dat geenszins. Ik kan slechts hopen dat het nooit zo ver zal komen, en dat de EU op een gegeven moment de moed zal hebben om Spanje terecht te wijzen, al heb ik daar helemaal geen vertrouwen in.

Laatst gewijzigd door Gwylan : 23 december 2017 om 14:00.
Gwylan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2017, 13:57   #168
dalibor
Secretaris-Generaal VN
 
dalibor's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 mei 2014
Berichten: 21.022
Standaard

Uiteraard heeft Rajoy gezichtsverlies geleden. Maar in de hardnekkig verkeerde bipolaire voorstelling van de uitslag gaat men al te makkelijk ervan uit dat de regionalisten dus hebben gewonnen. De zetels zijn binnen dat blok verschoven van CUP naar ERC en JuntsxCat maar samen gelijk gebleven.

En aan de kant van de partijen die tegen onafhankelijkheid zijn heeft een partij die niet besmet is door een aandeel in de vervolgingen de grootste.
__________________
Think I forgot
how to be happy.
Something I'm not
but something I can be.
Something I wait for.
Something I'm made for.
dalibor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2017, 14:08   #169
Gwylan
Minister-President
 
Gwylan's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 juni 2010
Locatie: Het Zuidelijker Zwerk
Berichten: 5.881
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dalibor Bekijk bericht
Uiteraard heeft Rajoy gezichtsverlies geleden. Maar in de hardnekkig verkeerde bipolaire voorstelling van de uitslag gaat men al te makkelijk ervan uit dat de regionalisten dus hebben gewonnen. De zetels zijn binnen dat blok verschoven van CUP naar ERC en JuntsxCat maar samen gelijk gebleven.

En aan de kant van de partijen die tegen onafhankelijkheid zijn heeft een partij die niet besmet is door een aandeel in de vervolgingen de grootste.
U hebt het ook zelf over enerzijds het blok der regionalisten en “aan de andere kant” de partijen die tegen onafhankelijkheid zijn. Geef toe mijnheer, het is nogal moeilijk om daarvan geen “bipolaire” voorstelling te maken…..
Gwylan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2017, 14:11   #170
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dalibor Bekijk bericht
Uiteraard heeft Rajoy gezichtsverlies geleden. Maar in de hardnekkig verkeerde bipolaire voorstelling van de uitslag gaat men al te makkelijk ervan uit dat de regionalisten dus hebben gewonnen. De zetels zijn binnen dat blok verschoven van CUP naar ERC en JuntsxCat maar samen gelijk gebleven.
Dat kan gerust als een overwinning worden beschouwd, want het opzet dat Rajoy met deze verkiezingen had, was juist het wegvagen van de onafhankelijkheidsgezinden.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2017, 14:13   #171
dalibor
Secretaris-Generaal VN
 
dalibor's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 mei 2014
Berichten: 21.022
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gwylan Bekijk bericht
U hebt het ook zelf over enerzijds het blok der regionalisten en “aan de andere kant” de partijen die tegen onafhankelijkheid zijn. Geef toe mijnheer, het is nogal moeilijk om daarvan geen “bipolaire” voorstelling te maken…..
Laat het me anders stellen. Zou er geen coalitie kunnen gesmeed worden rond de gedachte van een terugkeer naar het statuut dat Catalonië tien jaar geleden heeft gekregen? Dat zal wellicht zonder degenen zijn die alleen volle onafhankelijkheid willen, en zonder degenen die volop de kaart van de vervolging trekken. Ik zeg niet dat dat zal lukken, maar het kan een route aangeven om uit de impasse te geraken.
__________________
Think I forgot
how to be happy.
Something I'm not
but something I can be.
Something I wait for.
Something I'm made for.
dalibor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2017, 14:15   #172
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dalibor Bekijk bericht
Laat het me anders stellen. Zou er geen coalitie kunnen gesmeed worden rond de gedachte van een terugkeer naar het statuut dat Catalonië tien jaar geleden heeft gekregen? Dat zal wellicht zonder degenen zijn die alleen volle onafhankelijkheid willen, en zonder degenen die volop de kaart van de vervolging trekken. Ik zeg niet dat dat zal lukken, maar het kan een route aangeven om uit de impasse te geraken.
Het was juist de PP die allerlei juridische middelen heeft ingezet om dat statuut te kelderen.

Als ze dat weer opnemen, berokkent Rajoy de PP nog maar gezichtsverlies.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2017, 14:19   #173
Gwylan
Minister-President
 
Gwylan's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 juni 2010
Locatie: Het Zuidelijker Zwerk
Berichten: 5.881
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dalibor Bekijk bericht
Laat het me anders stellen. Zou er geen coalitie kunnen gesmeed worden rond de gedachte van een terugkeer naar het statuut dat Catalonië tien jaar geleden heeft gekregen? Dat zal wellicht zonder degenen zijn die alleen volle onafhankelijkheid willen, en zonder degenen die volop de kaart van de vervolging trekken. Ik zeg niet dat dat zal lukken, maar het kan een route aangeven om uit de impasse te geraken.
Als u en ik mochten beslissen zou dat wellicht kunnen. Maar wij hebben daar uiteraard geen inspraak.

Zoals de politieke constellatie er in Spanje in verband met Catalonië uitziet lijkt mij dergelijk "compromis" niet (meer) mogelijk.
Gwylan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2017, 14:23   #174
dalibor
Secretaris-Generaal VN
 
dalibor's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 mei 2014
Berichten: 21.022
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gwylan Bekijk bericht
Als u en ik mochten beslissen zou dat wellicht kunnen. Maar wij hebben daar uiteraard geen inspraak.

Zoals de politieke constellatie er in Spanje in verband met Catalonië uitziet lijkt mij dergelijk "compromis" niet (meer) mogelijk.
Maar Rajoy heeft daar ook geen inspraak in, en zijn partij nog minder dan tevoren, met slechts een handvol verkozenen. Het punt van de vervolgingen blijft een moeilijk punt, omdat dat op Spaans en niet op Catalaans niveau moet opgelost worden, en niet in handen is van de regering.
__________________
Think I forgot
how to be happy.
Something I'm not
but something I can be.
Something I wait for.
Something I'm made for.
dalibor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2017, 15:59   #175
Gipsy
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 november 2013
Berichten: 19.634
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Wat zou het? Er is Skype, er is Face Time, er is Messenger, ...


Rajoy en Puigdemont zouden elkaar ook kunnen ontmoeten in een 'neutraal' gebied, hé:

Noorwegen, Zwitserland, Liechtenstein, Andorra, Monaco, San Marino, desnoods zelfs Vaticaanstad.



Mogelijkheden zat, dus.
Rajoy is niet zot om zich te verlagen een criminele politieker op te zoeken. Dat zou er op neer komen dat hij Puigdemont credibiliteit geeft.
Gipsy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2017, 16:21   #176
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Het probleem is simpel.

We zitten weer in een 50/50 positie.

Door het feit dat Puigdemont zijn partij ook niet de grootste is, kan je ook niet spreken over een "duidelijk signaal voor steun aan hem".

Kortom: situatie zit muurvast.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2017, 16:28   #177
Gipsy
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 november 2013
Berichten: 19.634
Standaard

https://3.bp.blogspot.com/-BmY23t3I_...00/1C4TzAm.gif

Ik vind dat Ines betere troeven heeft.
Gipsy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2017, 17:27   #178
De gemuilkorfde
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
De gemuilkorfde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 maart 2010
Berichten: 14.358
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Als dat zou gebeuren, moet de centrale spaanse staat zeer zeker die nieuwe coalitie na haar investituur de mogelijkheid geven om hun job te doen, en art 155 deactiveren. Voor mij spreekt zoiets voor zichzelf.
Ja, voor u....
Volgens dat ik Rajoy heb horen zeggen in zijn persconferentie, blijft artikel 155 van kracht tot het door de Spaanse Senaat weer gedesactiveerd wordt.
En raad eens wie in de Spaanse Senaat een meerderheid heeft.
Dus zijn antwoord op hoe lang dat artikel van kracht blijft was schijnheilig en nietszeggend, vermits hij met zijn fractie zelf de sleutel in handen heeft.
__________________
Met zijn nieuwe kiescampagne bewijst de VLD dat 1 april niet tot 1 dag beperkt hoeft te zijn...
De gemuilkorfde is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2017, 17:30   #179
De gemuilkorfde
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
De gemuilkorfde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 maart 2010
Berichten: 14.358
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dalibor Bekijk bericht
En aan de kant van de partijen die tegen onafhankelijkheid zijn heeft een partij die niet besmet is door een aandeel in de vervolgingen de grootste.
Fout, want Ciudadanos was nog veel radicaler dan de PP.
Het was Albert Rivera, de nationale leider van Ciudadanos, die heel de tijd bij Rajoy aandrong dat hij zo snel mogelijk artikel 155 zou toepassen, en verkiezingen zou uitschrijven.
Zijn partij verdedigt een harder optreden tegen de Catalanen dan Rajoy.
__________________
Met zijn nieuwe kiescampagne bewijst de VLD dat 1 april niet tot 1 dag beperkt hoeft te zijn...
De gemuilkorfde is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2017, 17:33   #180
De gemuilkorfde
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
De gemuilkorfde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 maart 2010
Berichten: 14.358
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Het was juist de PP die allerlei juridische middelen heeft ingezet om dat statuut te kelderen.

Als ze dat weer opnemen, berokkent Rajoy de PP nog maar gezichtsverlies.
Sterker nog, diegene die het indertijd gekelderd heeft, was Rajoy zelf, toen nog als leider van de oppositie.
Er bestond een ruime parlementaire meerderheid, over de grenzen van meerderheid en oppositie heen, maar hij is bezwaren gaan indienen bij het Grondwettelijk Hof, met de bedoeling het nieuwe statuut voor Catalonië te kelderen.
Dat is hem uiteindelijk gelukt, en hij is dus zelf verantwoordelijk voor het opbod van steeds meer eisen naar onafhankelijkheid dat erop gevolgd is.
Het is moeilijk denkbaar dat hij nu het voorstel dat hij met veel plezier gekelderd heeft, weer zal opvissen.
__________________
Met zijn nieuwe kiescampagne bewijst de VLD dat 1 april niet tot 1 dag beperkt hoeft te zijn...
De gemuilkorfde is nu online   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:32.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be