Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 22 september 2012, 17:55   #101
harriechristus
Secretaris-Generaal VN
 
harriechristus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 27.783
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Het verhaal van de kindermoord door Farao op 'joodse' (lees hier: 'Hebreeuwse') pasgeboren (mannelijke) kinderen staat in Exodus, hoofdstuk I. Mozes als baby werd dan ook gered door het rieten mandje en de Egyptische prinses.
Oké, dat heb ik inmiddels gelezen.
Citaat:
Het verhaal van de droom van Farao met de weegschaal en het lam met de kindermoord op (mannelijke) Hebreeuwse zuigelingen als gevolg, staat in de Targoem op Exodus.
De Targoem bezit ik niet, maar dat geloof ik wel van je.
harriechristus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 september 2012, 19:30   #102
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door harriechristus Bekijk bericht
Oké, dat heb ik inmiddels gelezen.De Targoem bezit ik niet, maar dat geloof ik wel van je.
Heel wat teksten van de Targoem (Targum) staan online. Ook deze tekst van Exodus. Zij het, dat deze tekst niet spreekt over de 70.000 vermoordde kinderen die we terugvinden in de Midrasj. 70.000 lijkt me dan ook een beetje veel.

http://targum.info/targumic-texts/pe...chal-targumim/

Laatst gewijzigd door system : 22 september 2012 om 19:39.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 oktober 2012, 12:16   #103
Aton
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 28 september 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 9.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Het verhaal van de kindermoord door Farao op 'joodse' (lees hier: 'Hebreeuwse') pasgeboren (mannelijke) kinderen staat in Exodus, hoofdstuk I. Mozes als baby werd dan ook gered door het rieten mandje en de Egyptische prinses.
MOZES in Indië:
Karna, de nobele strijder en stralende zoon van Surya, wiens enorme krachten hem tijdens de slag tekort schoten vanwege de twee vloeken die door zijn goeroe en een Heilige over hem waren afgeroepen. Hij werd door zijn moeder Kunti uit schaamte (want hij werd door Surya verwekt toen Kunti nog bij haar ouders woonde en ongetrouwd was) in een rieten mandje gelegd en aan de rivier overgelaten. Hij werd toen als vondeling opgevoed, kende zijn afkomst niet en sloot zich aan bij de Kaurava's. Karna is een halfbroer van de Pandava's.

MOZES in Italië:

Toen Amulius dit vernam, beval hij twee dienaren om de tweeling te verdrinken in de Tiber. De dienaren konden dit echter niet over hun hart krijgen en legden de tweeling in een mandje in de rivier. Toevallig was de Tiber net buiten haar oevers getreden. De jongens bleven, toen de rivier zich terugtrok naar haar bedding, achter op het droge land onder een vijgenboom. Daar werden ze gezoogd door een wolvin, zodat de jongens konden overleven (het Latijnse woord voor wolvin, lupa, kan echter ook prostituee betekenen; vandaar dat er ook wel gesuggereerd wordt dat de jongens helemaal niet door een wolvin zijn opgevoed maar gewoon door een vrouw).

MOZES in Egypte:

Horus werd geboren na zelfbevruchting door zijn moeder Isis. Isis kon de penis van Osiris niet terugvinden toen zijn lichaam in 14 stukken was gesneden en in de Nijl geworpen door hun broer, Seth. Maar door magie kon ze zichzelf bevruchten.

Uit vrees dat Seth haar zoon om het leven zou brengen, liet Isis het kind in een papyrusmandje in het noorden van de Nijldelta te water, in de hoop dat het kind door iemand zou worden gevonden en grootgebracht. Zo gebeurde ook. Uiteindelijk is het Horus die Seth vermoordt. Horus heeft vier zonen.

MOZES in Mesopotamië:

Zijn moeder was een hogepriesteres, schreef hij. Zijn vader was onbekend en zou een nomade zijn. Over zijn geboorte en jeugd bestaan veel legenden. De geboorte zou geheim zijn gehouden. Sargon zou volgens de tekst na zijn geboorte in een mand zijn gestopt en aan de Eufraat zijn toevertrouwd, een legende die later ook aan Mozes is toegeschreven.
Akki, een tuinier, zou het kind in de mand op de rivier hebben zien drijven en voedde hem op.

KUIFJE in Tibet ( off topic )
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 oktober 2012, 12:35   #104
harriechristus
Secretaris-Generaal VN
 
harriechristus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 27.783
Standaard

Dan heb je ook nog Mammoet Mozes en Arie de Ariër in de nieuwe Bijbel van harriechristus.

Epos hoofdstuk 87/40

Mammoet: "Schrik niet, beste dieren. Ik ben het maar, Mores Mozes de Mammoet. Ik ben hier met mijn hele familie op zoek naar gras. Wie zijn jullie en wat komen jullie doen?"
Jezus: "Wij zijn mensen en we zijn op reis door de wereld, maar omdat het hier veel te koud is, willen we weer terug naar het zuiden".
Mammoet: "Hmm... ik zie dat jullie helemaal geen flinke harige vacht hebben zoals wij, maar slechts wat lappen over het lijf. Dat is niks gedaan. Maar wel weet ik hier in de buurt een mens te wonen, zoals jullie zijn. Die heeft flinke dikke kleren aan in de winter".
Jezus: "Waar woont deze mens?"
Mammoet: "Ga maar mee op onze rug, dan brengen we jullie wel".
harriechristus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 oktober 2012, 12:40   #105
Aton
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 28 september 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 9.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door harriechristus Bekijk bericht
Dan heb je ook nog Mammoet Mozes en Arie de Ariër in de nieuwe Bijbel van harriechristus.

Epos hoofdstuk 87/40

Mammoet: "Schrik niet, beste dieren. Ik ben het maar, Mores Mozes de Mammoet. Ik ben hier met mijn hele familie op zoek naar gras. Wie zijn jullie en wat komen jullie doen?"
Jezus: "Wij zijn mensen en we zijn op reis door de wereld, maar omdat het hier veel te koud is, willen we weer terug naar het zuiden".
Mammoet: "Hmm... ik zie dat jullie helemaal geen flinke harige vacht hebben zoals wij, maar slechts wat lappen over het lijf. Dat is niks gedaan. Maar wel weet ik hier in de buurt een mens te wonen, zoals jullie zijn. Die heeft flinke dikke kleren aan in de winter".
Jezus: "Waar woont deze mens?"
Mammoet: "Ga maar mee op onze rug, dan brengen we jullie wel".
Schitterend.
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 oktober 2012, 15:37   #106
harriechristus
Secretaris-Generaal VN
 
harriechristus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 27.783
Standaard

17 - Adderengebroed.

7 Toen hij nu zag, dat vele van de Farizeeën en Sadduceeën tot de doop kwamen, zeide hij tot hen: Adderengebroed, wie heeft u een wenk gegeven om de komende toorn te ontgaan? 8 Brengt dan vrucht voort, die aan de bekering beantwoordt; 9 en beeldt u niet in, dat gij bij uzelf kunt zeggen: Wij hebben Abraham tot vader, want ik zeg u, dat God bij machte is uit deze stenen Abraham kinderen te verwekken. 10 Reeds ligt de bijl aan de wortel der bomen: iedere boom dan, die geen goede vruchten voortbrengt, wordt uitgehouwen en in het vuur geworpen. 11 Ik doop u met water tot bekering, maar Hij, die na mij komt, is sterker dan ik; ik ben niet waardig Hem zijn schoenen na te dragen; die zal u dopen met de heilige Geest en met vuur. 12 De wan is in zijn hand en Hij zal zijn dorsvloer geheel zuiveren en zijn graan in de schuur bijeenbrengen, maar het kaf zal Hij verbranden met onuitblusbaar vuur.

Die arme Farizeeën en Sadduceeën zijn al bij voorbaat veroordeeld en krijgen geen kans om gedoopt te worden.
Reeds wordt door Johannes de Doper voorzegd dat zij door Jezus voor eeuwig in de brandende hel zullen komen of is het maar even dat zij zullen verbranden en is alleen het vuur zelf onuitblusbaar?
En dit moet dan de Liefde heten, vol van vergiffenis.
Amen.

Met stenen Abraham wordt het stenen hart bedoeld.
En als Johannes zelf niet eens waardig is de schoenen van Jezus na te dragen (waren het geen sandalen?), wat zal er dan van hem overblijven bij het laatste oordeel?
En hoe moeten wij eenvoudige mensen dan nog in de hemel komen?
Maar goed: bij Jezus is alles mogelijk, want dan zegt ie dit en dan zegt ie dat, er is geen touw aan vast te knopen of het nou liefde is of haat.
Dat heeft Hij dan van zijn algoede Vader overgenomen.
harriechristus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 oktober 2012, 15:39   #107
harriechristus
Secretaris-Generaal VN
 
harriechristus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 27.783
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aton Bekijk bericht
Schitterend.
41 - Arie de Ariër.

En zo gaan ze op de ruggen van de mammoeten en enige tijd later komen ze aan een hut, die rond is en uit houten palen bestaat met een eveneens ronde puntdak. Er komt een man naar buiten. Hij groet allen en stelt zich voor als Arie, de Ariër. Ja, hij is de laatste van zijn soort, die allang naar het warme zuiden is vertrokken, maar zelf houdt hij meer van de strenge winterkou. Hij nodigt iedereen binnen voor een warme kop soep en daarna maakt hij zelf nog even een praatje met de mammoet Mores Mozes, voordat deze weer met zijn familie de wijde steppe in trekt op zoek naar gras. Binnen is het groter dan buiten te zien is. Ook is het warm, omdat daar een vuur brandt, en ook door de warme soep en door de vermoeienis van de lange reis in de koude sneeuw, vallen allen spoedig in slaap.
Als ze weer wakker worden is het nog steeds erg warm door het vuur. Maar dan zien ze dat Arie er naakt bij zit en ze doen ook al hun kleren uit als dat de gewoonte is. Arie heeft ook een zoon en deze heet 'Arrie de 'Arriër, of ook wel h'arrie de h'arriër, zoals de zoon zelf zegt, want vader en zoon zijn het op dat punt niet met elkaar eens. De zoon is ongeveer 12 jaar en duidelijk een opstandige puber. Verder heeft Arie ook nog een vrouw en die heet Annie. Zeker Annie de Anniër, reageert Levi nu. Dan moet Arie vreselijk lachen om zo'n leuke grap. Nee: Annie is een Ariër net als hijzelf. De h'arriërs zijn een apart boosaardig volk dat alleen maar ellende over de wereld zal brengen, zegt ie vervolgens met een knipoog naar zijn zoon, die diep zucht over zo'n domme vader als hij heeft.
Dan vraagt Arie naar het gezelschap, wie ze zijn, en deze vertellen hem nu alles wat ze hebben meegemaakt en ook wie ze zijn. Arie is zichtbaar diep onder de indruk en doet er het zwijgen toe. Nu moet hij toch met iets tevoorschijn komen om zichzelf waardigheid te geven en dit verheven gezelschap nog te woord te kunnen staan, want anders verdwijnt hij natuurlijk in het niets. Dus hij steekt zijn pijp aan en trekt er aan en inhaleert diep om met de geesten in contact te komen. Ook kijkt hij naar zijn eigen piemel, of die nog wel wat voorstelt.
harriechristus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 oktober 2012, 09:24   #108
harriechristus
Secretaris-Generaal VN
 
harriechristus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 27.783
Standaard

18 - de doop van Jezus.

3:13 Toen kwam Jezus uit Galilea naar de Jordaan tot Johannes, om Zich door hem te laten dopen. 14 Maar deze trachtte Hem daarvan terug te houden en zeide: Ik heb nodig door U gedoopt te worden en komt Gij tot mij? 15 Jezus echter antwoordde en zeide tot hem: Laat Mij thans geworden, want aldus betaamt het ons alle gerechtigheid te vervullen. Toen liet hij Hem geworden. 16 Terstond nadat Jezus gedoopt was, steeg Hij op uit het water. En zie, de hemelen openden zich, en hij zag de Geest Gods nederdalen als een duif en op Hem komen. 17 En zie, een stem uit de hemelen zeide: Deze is mijn Zoon, de geliefde, in wie Ik mijn welbehagen heb.



Prachtig, prachtig: God allemachtig.
Nochtans moeten we dit niet zien als een uiterlijk gebeuren als zou Jezus werkelijk bestaan hebben en de hemelen zich boven Hem zich hadden geopend.
Door de ruimtevaart weten we nu wel dat er daar boven geen gat zit waardoor God zo af en toe naar beneden gluurt.
Wat hier wel de waarheid is dat dit verhaal een innerlijk gebeuren is, dus zo dat de hemel innerlijk is in de mens zelf.
Ook is het niet eens gebeurd in de tijd, dus 2000 jaar geleden.
Het is eeuwige geschiedenis, ontheven aan de tijd.
Het gebeurt nog steeds overal voor wie het geloven zal.
Wel heeft men dit zo 2000 jaar voor het eerst bedacht, maar is soortgelijks ook in andere godsdiensten wel te vinden.
Veel van de christelijke mythe is dan ook van andere godsdiensten gepikt.
harriechristus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2012, 19:04   #109
harriechristus
Secretaris-Generaal VN
 
harriechristus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 27.783
Standaard

19 - De verzoeking in de woestijn

4:1 Toen werd Jezus door de Geest naar de woestijn geleid om verzocht te worden door de duivel. 2 En nadat Hij veertig dagen en veertig nachten gevast had, kreeg Hij ten laatste honger. 3 En de verzoeker kwam en zeide tot Hem: Indien Gij Gods Zoon zijt, zeg dan, dat deze stenen broden worden. 4 Maar Hij antwoordde en zeide: Er staat geschreven: Niet alleen van brood zal de mens leven, maar van alle woord, dat uit de mond Gods uitgaat.

Ik zou zeggen: als je 40 dagen niet hebt gegeten dan zal je toch wel een broodje lusten en het is duidelijk dat de duivel het hier goed met Jezus meent.
Maar nee: Jezus is natuurlijk vreselijk eigenwijs.

En zoals de Joden 40 jaar door de woestijn hadden gezworven moest het bij Jezus 40 dagen zijn, want 40 jaar was hem wat te lang.
Want dan had hij dat broodje best wel gelust zoals de Joden het manna hadden gegeten.

En alleen maar omdat het de duivel was, wilde hij geen toverkunst doen.
Erg kinderachtig zou ik zeggen.
Volgende keer een lekkere Hamburger, beste Jezus.
harriechristus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 november 2012, 14:41   #110
harriechristus
Secretaris-Generaal VN
 
harriechristus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 27.783
Standaard

20 - de tempel.

4:5 Toen nam de duivel Hem mede naar de heilige stad en hij stelde Hem op de rand van het dak des tempels, 6 en zeide tot Hem: Indien Gij Gods Zoon zijt, werp Uzelf dan naar beneden; er staat immers geschreven: Aan zijn engelen zal Hij opdracht geven aangaande u, en op de handen zullen zij u dragen, opdat gij uw voet niet aan een steen stoot. 7 Jezus zeide tot hem: Er staat ook geschreven: Gij zult de Here, uw God, niet verzoeken.

Opnieuw geeft de Duivel aan Jezus een mooie gelegenheid reclame te maken voor zichzelf door van de tempel te springen en in de lucht te blijven zweven, zoals hij ook later doet door over het water te lopen.
Maar alleen omdat de duivel het hem vraagt doet ie het niet.
Kinderachtig hoor.
Het is duidelijk dat Jezus een zwart-wit denker is en daarom niet in staat wat toegeeflijker te zijn.
Dit soort mentaliteit zie je ook in het latere christendom, zo van: wij zijn vreselijk goed en wie anders denkt is de duivel zelf.
Dit heeft tot een hoop ellende geleid en onverdraagzaamheid.
harriechristus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 december 2012, 08:17   #111
harriechristus
Secretaris-Generaal VN
 
harriechristus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 27.783
Standaard

21 - de koninkrijken der wereld.

4:8 Wederom nam de duivel Hem mede naar een zeer hoge berg en hij toonde Hem al de koninkrijken der wereld en hun heerlijkheid, 9 en zeide tot Hem: Dit alles zal ik U geven, indien Gij U nederwerpt en mij aanbidt. 10 Toen zeide Jezus tot hem: Ga weg, satan! Er staat immers geschreven: De Here, uw God, zult gij aanbidden en Hem alleen dienen. 11 Toen liet de duivel Hem met rust en zie, engelen kwamen en dienden Hem.

Nu, dan hebben de christenen toch beter gedaan, want ze hebben de Koninkrijken der wereld met dankbaarheid aanvaard.

Laatst gewijzigd door harriechristus : 15 december 2012 om 08:17.
harriechristus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2013, 21:37   #112
harriechristus
Secretaris-Generaal VN
 
harriechristus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 27.783
Standaard

22 - Het eerste optreden te Kafarnaüm

4:12 Toen Hij vernam, dat Johannes overgeleverd was, trok Hij Zich terug naar Galilea. 13 En Hij verliet Nazaret en ging wonen te Kafarnaüm, aan de zee, in het gebied van Zebulon en Naftali, 14 opdat vervuld zou worden het woord, door de profeet Jesaja gesproken, toen hij zeide: 15 Het land Zebulon en het land Naftali, aan de zeeweg, over de Jordaan, Galilea der heidenen: 16 het volk, dat in duisternis gezeten is, heeft een groot licht gezien, en voor hen, die gezeten zijn in het land en de schaduw des doods, is een licht opgegaan. 17 Van toen aan begon Jezus te prediken en te zeggen: Bekeert u, want het Koninkrijk der hemelen is nabijgekomen.

Nu, na 2000 jaar, is het Koninkrijk der hemelen nog steeds niet naderbij gekomen, tenzij de mens bewust wordt dat de hemel zijn eigen innerlijk is en dat hij daar altijd al is geweest en in het bijzonder kan ervaren in zijn dromen, de liefde, de kunst, de filosofie en de religie.
Het is ons geluksbeleven.
harriechristus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 februari 2013, 10:33   #113
harriechristus
Secretaris-Generaal VN
 
harriechristus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 27.783
Standaard

23 - De roeping van de eerste discipelen.

4:18 Toen Hij nu langs de zee van Galilea ging, zag Hij twee broeders, Simon, die Petrus genoemd wordt, en Andreas, diens broeder, een net in zee werpen; want zij waren vissers. 19 En Hij zeide tot hen: Komt achter Mij en Ik zal u vissers van mensen maken. 20 Zij nu lieten terstond hun netten liggen en volgden Hem. 21 En vandaar verder gegaan zijnde, zag Hij nog twee broeders, Jakobus, de zoon van Zebedeüs, en Johannes, zijn broeder, in het schip met hun vader Zebedeüs, terwijl ze bezig waren hun netten in orde te brengen, en Hij riep hen. 22 Zij lieten dan terstond het schip en hun vader achter en volgden Hem.

Als men bedenkt dat vissen worden gevangen en de kop afgesneden en de ingewanden er uit gehaald en vervolgens opgegeten, dan is dit niet zo'n prettig verhaal.
Neen, vissen zwemmen liever vrij in de zee.
Weg met die Jezus dus.



Pas op voor Jezus.....
harriechristus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 februari 2013, 08:39   #114
harriechristus
Secretaris-Generaal VN
 
harriechristus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 27.783
Standaard

24 - De eerste genezingen

4:23 En Hij trok rond in geheel Galilea en leerde in hun synagogen en verkondigde het evangelie van het Koninkrijk en genas alle ziekte en alle kwaal onder het volk. 24 En het gerucht van Hem drong door tot in geheel Syrië; en men bracht tot Hem allen, die ernstig ongesteld waren, gekweld door allerlei ziekten en pijnen, bezetenen en maanzieken en verlamden, en Hij genas hen. 25 En Hem volgden vele scharen uit Galilea en Dekapolis en Jeruzalem en Judea en het Overjordaanse.

Dat is toch heerlijk dat Jezus zomaar de zieken kan genezen en nog altijd heerst het bijgeloof onder de christenen dat men door gebed tot Jezus van een kwaal zou kunnen genezen.
En nog jaarlijks trekken miljoenen gelovigen naar Lourdes in de hoop op genezing.
Maar Jezus laat het afweten sinds ie naar de hemel vertrokken is.
Blijkbaar is ie daar zo druk bezig met het een of ander dat ie ons vergeten is.

Laatst gewijzigd door harriechristus : 27 februari 2013 om 08:39.
harriechristus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 maart 2013, 14:33   #115
harriechristus
Secretaris-Generaal VN
 
harriechristus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 27.783
Standaard

25 - De zaligsprekingen.

5:1 Toen Hij nu de scharen zag, ging Hij de berg op en nadat Hij Zich had nedergezet, kwamen zijn discipelen tot Hem. 2 En Hij opende zijn mond en leerde hen, zeggende:

3 Zalig de armen van geest, want hunner is het Koninkrijk der hemelen.
4 Zalig die treuren, want zij zullen vertroost worden.
5 Zalig de zachtmoedigen, want zij zullen de aarde beërven.
6 Zalig die hongeren en dorsten naar de gerechtigheid, want zij zullen verzadigd worden.
7 Zalig de barmhartigen, want hun zal barmhartigheid geschieden.
8 Zalig de reinen van hart, want zij zullen God zien.
9 Zalig de vredestichters, want zij zullen kinderen Gods genoemd worden.
10 Zalig de vervolgden om der gerechtigheid wil, want hunner is het Koninkrijk der hemelen.
11 Zalig zijt gij, wanneer men u smaadt en vervolgt en liegende allerlei kwaad van u spreekt om Mijnentwil.
12 Verblijdt u en verheugt u, want uw loon is groot in de hemelen; want alzo hebben zij de profeten vóór u vervolgd.

Prachtig, prachtig, God allemachtig.
Hoe troostrijk geformuleerd.

Met de armen van Geest worde niet de domkoppen bedoeld, maar zij die weten dat alle wijsheid van God komt, dus bescheiden zijn en niet menen iets van zichzelf te weten.
Maar ook kan bedoeld zijn dat juist de eenvoudige mens meer open staat voor de waarheid dan de geleerde, die wel veel weet, maar juist door de veelheid van zijn kennis het besef van de eenvoudige waarheid mist of kwijt is geraakt en daar niet meer voor open staat.
Hij is zo arrogant geworden in zijn veelweterij dat hij geen belangstelling meer heeft voor een nieuwe boodschap.
Hij weet het reeds allemaal.
Hij is gecorrumpeerd in machtsvertoon, zoals ook de moderne wetenschap en de kerk met al haar dogma's.
harriechristus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 april 2013, 13:04   #116
harriechristus
Secretaris-Generaal VN
 
harriechristus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 27.783
Standaard

26 - De discipelen en de wereld

5:13 Gij zijt het zout der aarde; indien nu het zout zijn kracht verliest, waarmede zal het gezouten worden? Het deugt nergens meer toe dan om weggeworpen en door de mensen vertreden te worden. 14 Gij zijt het licht der wereld. Een stad, die op een berg ligt, kan niet verborgen blijven. 15 Ook steekt men geen lamp aan en zet haar onder de korenmaat, maar op de standaard, en zij schijnt voor allen, die in het huis zijn. 16 Laat zo uw licht schijnen voor de mensen, opdat zij uw goede werken zien en uw Vader, die in de hemelen is, verheerlijken.

Prachtig gezegd. Nochtans vergeet Jezus de Liefde te noemen, waar Hij toch bekend om is.
Ook vergeet hij de Heilige Geest van het denken en begrijpen.
Hij noemt daarvan slechts het symbool, dat het zout is, maar ook het licht.
Maar Jezus sprak slechts in tekens, symbolentaal voor het gewone volk.
De waarheid zelf noemde Hij niet direct, want deze was slechts voor zijn discipelen als esoterie en ietsje beter en ook anders in de Nag Hammadi geschriften te vinden, hoewel deze helaas ook vol zit met allerlei wartaal waar geen touw aan vast te knopen is.
harriechristus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 mei 2013, 12:43   #117
harriechristus
Secretaris-Generaal VN
 
harriechristus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 27.783
Standaard

Jezus als letterknecht.

Mattheüs 5:17 Denk niet dat ik gekomen ben om de Wet of de Profeten af te schaffen. Ik ben niet gekomen om ze af te schaffen, maar om ze tot vervulling te brengen. 18 Ik verzeker jullie: zolang de hemel en de aarde bestaan, blijft elke jota, elke tittel in de wet van kracht, totdat alles gebeurd zal zijn. 19 Wie dus ook maar een van de kleinste van deze geboden afschaft en aan anderen leert datzelfde te doen, zal als de kleinste worden beschouwd in het koninkrijk van de hemel. Maar wie ze onderhoudt en dat aan anderen leert, zal in het koninkrijk van de hemel in hoog aanzien staan. 20 Want ik zeg jullie: als jullie gerechtigheid niet groter is dan die van de schriftgeleerden en de farizeeën, zullen jullie zeker het koninkrijk van de hemel niet binnengaan.

Wie kan er dan nog in de hemel komen?
Niemand toch, en zo blijkt de liefdevolle Jezus wel heel erg streng te zijn en de duivel zelf, want als niemand in de hemel komt blijft alleen de hel open staan.
harriechristus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juni 2013, 18:11   #118
harriechristus
Secretaris-Generaal VN
 
harriechristus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 27.783
Standaard

28 - Jezus de mierenneuker.

Mattheüs 5:21 Jullie hebben gehoord dat destijds tegen het volk is gezegd: “Pleeg geen moord. Wie moordt, zal zich moeten verantwoorden voor het gerecht.”
22 En ik zeg zelfs: ieder die in woede tegen zijn broeder of zuster tekeergaat, zal zich moeten verantwoorden voor het gerecht.
Wie tegen hen “Nietsnut!” zegt, zal zich moeten verantwoorden voor het Sanhedrin.
Wie “Dwaas!” zegt, zal voor het vuur van de Gehenna komen te staan.

Jezus maakt het al te dol, Hij is nog erger dan zijn Vader. Geen God der Liefde dus, maar die der wrake.
Bovendien zeer kleinzielig als je niet eens Nietsnut of Dwaas zou mogen zeggen.
Dat is nog erger dan de Tibetaanse monniken die menen naar de grond te moeten kijken bij het lopen uit angst een mier of ander insect dood te trappen en geen gat in de grond durven te graven uit angst een worm het leven te benemen, die wel eens een gereïncarneerde voorouder zou kunnen zijn.
Uit de film: seven years in Tibet met Brad Pitt.
harriechristus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juli 2013, 17:04   #119
harriechristus
Secretaris-Generaal VN
 
harriechristus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 27.783
Standaard

29 - Over het bijleggen der geschillen.

Mattheus 5:23 Wanneer je dus je offergave naar het altaar brengt en je je daar herinnert dat je broeder of zuster je iets verwijt, 24 laat je gave dan bij het altaar achter; ga je eerst met die ander verzoenen en kom daarna je offer brengen. 25 Leg een geschil snel bij, terwijl je nog met je tegenstander onderweg bent, anders levert hij je uit aan de rechter, draagt de rechter je over aan de gerechtsdienaar en word je gevangengezet. 26 Ik verzeker je: dan kom je niet vrij voor je ook de laatste cent betaald hebt.

Wat zou Jezus hiermede bedoelen? Dat we pas in de hemel komen als alle onderlinge geschillen zijn bijgelegd?
Dan hebben we nog heel wat te doen in aanmerking genomen wat de mensen elkander allemaal hebben aangedaan gedurende 2000 jaar sinds Jezus en ook nog de veel langere tijd daarvoor.
Dat zal druk worden aan de hemelpoort.
Hoeveel loketten hebben ze daar?
Maar goed: in het licht der eeuwigheid is dit maar een kleinigheid.
Na een paar miljoen jaar zijn we vast wel daarmee klaar.
harriechristus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2013, 09:14   #120
harriechristus
Secretaris-Generaal VN
 
harriechristus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 27.783
Standaard

30 - Ruk Uw oog uit en houw uw hand af.

Mattheus 5:27 Gij hebt gehoord, dat er gezegd is: Gij zult niet echtbreken. 28 Maar Ik zeg u: Een ieder, die een vrouw aanziet om haar te begeren, heeft in zijn hart reeds echtbreuk met haar gepleegd. 29 Indien dan uw rechteroog u tot zonde zou verleiden, ruk het uit en werp het van u, want het is beter voor u, dat één uwer leden verloren ga en niet uw gehele lichaam in de hel geworpen worde. 30 En indien uw rechterhand u tot zonde zou verleiden, houw haar af en werp haar van u; want het is beter voor u, dat één uwer leden verloren ga en niet uw gehele lichaam ter helle vare.

Vandaar dat alle christenen blind zijn en rondrijden in rolstoelen.
Leve dus het christendom en Jezus die zo liefdevol is.
En leve ook het heilige huwelijksleven.
Nu begrijp ik eindelijk waarom de katholieken het celibaat hebben uitgevonden.
Als ze tenminste wel zo sterk zijn zich met de rechterhand niet af te willen trekken.
Ere voor degene die zich zo kan beheersen, want dat is geen kleinigheid....






Gij zult niet begeren.
harriechristus is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:32.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be