Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Milieu
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, ....

Antwoord
 
Discussietools
Oud 13 oktober 2011, 22:05   #1
C2C
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
C2C's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 december 2006
Berichten: 10.572
Standaard - We kunnen 10 miljard mensen voeden zonder de planeet te vernielen -

Even voor de duidelijkheid eerst een autoriteitsargument, zodat we daar niet langer op hoeven in te gaan. De studie waaraan ik refereer werd gepubliceerd in Nature. Ok.

Volgens de wetenschappers kunnen we wel degelijk 10 miljard mensen voeden, maar onder deze voorwaarden (de ene al makkelijker te voldoen dan de andere):
  • -investeer in Afrikaanse landbouw (zeer makkelijk om de productie daar te verdrie- �* vijfvoudigen.) --> makkelijk
  • -stop met het verkwisten van voedsel (zo'n 30% van al het geproduceerde voedsel gaat verloren in de hele keten) --> redelijk moeilijk
  • -verbouw niet in tropische streken met regenwoud, waar opbrengsten laag zijn en het beter is de ecosysteemdiensten van die wouden intact te houden --> zeer moeilijk, zolang er geen markt is voor ecosysteemdiensten; REDD is onvoldoende
  • -verschuif het dieet van rijke mensen en middenklassers van vleesrijk naar vleesarm --> redelijk moeilijk, maar niet ondoenbaar

Korte samenvatting:
http://www.grist.org/population/2011...t-wont-be-easy

Geen bijzondere aandacht voor organische landbouw of local food. Omdat dit niet ontzettend belangrijk is en zeker geen topprioriteit is vanuit het opzicht méér te produceren.

Conclusie: dit is de zoveelste studie rond het feit dat we wel degelijk 10 miljard mensen kunnen voeden (hoewel andere studies het op 15 miljard houden), zonder een catastrofe te creëren. Ik heb dit in vele topics hier op het forum gezegd, tot grote ambetantigheid van sommigen.

Maar nu staat het ook eens in Nature. Wat toch al iets meer zekerheid geeft.

Citaat:
So far the reception to our research has been mostly positive, because we're laying the facts out on the table and saying, "This is the science," rather than pointing fingers or advocating for certain changes.
Wat denkt u?
__________________
Citaat:
The world is one big spreadsheet.
"Capitalism is the extraordinary belief that the nastiest of men, for the nastiest of motives will somehow work for the benefit of all" ― John Maynard Keynes

Laatst gewijzigd door C2C : 13 oktober 2011 om 22:06.
C2C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 oktober 2011, 22:08   #2
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C2C Bekijk bericht
Even voor de duidelijkheid eerst een autoriteitsargument, zodat we daar niet langer op hoeven in te gaan. De studie waaraan ik refereer werd gepubliceerd in Nature. Ok.

Volgens de wetenschappers kunnen we wel degelijk 10 miljard mensen voeden, maar onder deze voorwaarden (de ene al makkelijker te voldoen dan de andere):
  • -investeer in Afrikaanse landbouw (zeer makkelijk om de productie daar te verdrie- �* vijfvoudigen.) --> makkelijk
  • -stop met het verkwisten van voedsel (zo'n 30% van al het geproduceerde voedsel gaat verloren in de hele keten) --> redelijk moeilijk
  • -verbouw niet in tropische streken met regenwoud, waar opbrengsten laag zijn en het beter is de ecosysteemdiensten van die wouden intact te houden --> zeer moeilijk, zolang er geen markt is voor ecosysteemdiensten; REDD is onvoldoende
  • -verschuif het dieet van rijke mensen en middenklassers van vleesrijk naar vleesarm --> redelijk moeilijk, maar niet ondoenbaar

Korte samenvatting:
http://www.grist.org/population/2011...t-wont-be-easy

Geen bijzondere aandacht voor organische landbouw of local food. Omdat dit niet ontzettend belangrijk is en zeker geen topprioriteit is vanuit het opzicht méér te produceren.

Conclusie: dit is de zoveelste studie rond het feit dat we wel degelijk 10 miljard mensen kunnen voeden (hoewel andere studies het op 15 miljard houden), zonder een catastrofe te creëren. Ik heb dit in vele topics hier op het forum gezegd, tot grote ambetantigheid van sommigen.

Maar nu staat het ook eens in Nature. Wat toch al iets meer zekerheid geeft.



Wat denkt u?
Open deur intrappen.

Iedereen weet dat er geen voedselproductieprobleem is, maar een voedselverdelingsprobleem.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 oktober 2011, 22:11   #3
C2C
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
C2C's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 december 2006
Berichten: 10.572
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Open deur intrappen.

Iedereen weet dat er geen voedselproductieprobleem is, maar een voedselverdelingsprobleem.
Neen.

Als je het artikel leest zie je dat we wel degelijk de voedselproductie moeten verdubbelen tegen 2040-50, en dat dit wel degelijk een groot probleem is, wanneer we de zaak niet goed organiseren.

Het voedselverdelingsvraagstuk is slechts een klein aspect van het thema waarover we het hier willen hebben.
__________________
Citaat:
The world is one big spreadsheet.
"Capitalism is the extraordinary belief that the nastiest of men, for the nastiest of motives will somehow work for the benefit of all" ― John Maynard Keynes

Laatst gewijzigd door C2C : 13 oktober 2011 om 22:12.
C2C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 oktober 2011, 22:15   #4
Albrecht
Banneling
 
 
Geregistreerd: 29 oktober 2009
Berichten: 8.928
Standaard

Krimp de gesubsidieerde overproductie van de Europese boeren in, wiens producten aan dumpingprijzen in Afrika verkocht worden, zodat de Afrikaanse economie weer kan groeien. Meerdere vliegen in één klap.
Albrecht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 oktober 2011, 22:28   #5
lombas
Secretaris-Generaal VN
 
lombas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2005
Berichten: 42.814
Standaard

We kunnen ook een geboortestop inroepen en gezellig verderdoen met wat we bezig zijn?

Ik ga, denk ik, voor die optie.
__________________
Born but to die, and reas'ning but to err. (Pope)
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 oktober 2011, 22:33   #6
C2C
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
C2C's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 december 2006
Berichten: 10.572
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
We kunnen ook een geboortestop inroepen en gezellig verderdoen met wat we bezig zijn?

Ik ga, denk ik, voor die optie.
Een geboortestop voor wie?

Bevolking is niet zozeer een probleem voor de aarde. Overconsumptie is het probleem.

Eén Amerikaantje dat evenveel consumeert als 20 Afrikaantjes. Je kent het verhaal.

Geboortestop, nee. Tenzij enkel voor Amerikanen, Europeanen, Japanners en andere overconsumerende mensen.
__________________
Citaat:
The world is one big spreadsheet.
"Capitalism is the extraordinary belief that the nastiest of men, for the nastiest of motives will somehow work for the benefit of all" ― John Maynard Keynes

Laatst gewijzigd door C2C : 13 oktober 2011 om 22:33.
C2C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 oktober 2011, 22:34   #7
lombas
Secretaris-Generaal VN
 
lombas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2005
Berichten: 42.814
Standaard

OK, akkoord.

Ik hou me er al aan, dus ik consumeer rustig verder.

Ciao!
__________________
Born but to die, and reas'ning but to err. (Pope)
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 oktober 2011, 22:35   #8
C2C
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
C2C's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 december 2006
Berichten: 10.572
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Albrecht Bekijk bericht
Krimp de gesubsidieerde overproductie van de Europese boeren in, wiens producten aan dumpingprijzen in Afrika verkocht worden, zodat de Afrikaanse economie weer kan groeien. Meerdere vliegen in één klap.
Da's geen slecht idee. Zo komen de middelen vrij om de Afrikaanse landbouw eindelijk zijn ware potentieel te geven. Prima. Waar wachten we op.
__________________
Citaat:
The world is one big spreadsheet.
"Capitalism is the extraordinary belief that the nastiest of men, for the nastiest of motives will somehow work for the benefit of all" ― John Maynard Keynes
C2C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 oktober 2011, 23:01   #9
Zephyr
Burger
 
Geregistreerd: 21 september 2011
Berichten: 129
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C2C Bekijk bericht
........................... Prima. Waar wachten we op.
We wachten op het feit dat die Afrikanen al de fortuinen die we sinds decennia richting Afrika sturen eens serieus gaan gebruiken.
En niet laten misbruiken door hun "krijgsheren".
Goede wil genoeg van onze kant hoor.
'k Zie ze nog niet klaargestoomd om veel geld naar hier te sturen om onze banken, en onze pensioenen te redden.
Zephyr is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 oktober 2011, 23:03   #10
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C2C Bekijk bericht
Neen.

Als je het artikel leest zie je dat we wel degelijk de voedselproductie moeten verdubbelen tegen 2040-50, en dat dit wel degelijk een groot probleem is, wanneer we de zaak niet goed organiseren.

Het voedselverdelingsvraagstuk is slechts een klein aspect van het thema waarover we het hier willen hebben
.
Een klein detail inderdaad waardoor honderden miljoenen mensen omkomen van de honger omdat het voedsel hen niet bereikt omdat ze er niet kunnen voor betalen.

Laatst gewijzigd door eno2 : 13 oktober 2011 om 23:03.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 oktober 2011, 23:06   #11
Zephyr
Burger
 
Geregistreerd: 21 september 2011
Berichten: 129
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Een klein detail inderdaad waardoor honderden miljoenen mensen omkomen van de honger omdat het voedsel hen niet bereikt omdat ze er niet kunnen voor betalen.
Waarom kunnen ze er niet voor betalen ? Waarom oogsten ze het voedsel niet dat ze zelf gezaaid hebben?

Mijn Rolls Royce bereikt me niet omdat ik er niet kan voor betalen. Maar ik werk wel hard voor mijn dagelijkse boterham.
Zephyr is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 oktober 2011, 23:32   #12
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Piero's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 15.527
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C2C Bekijk bericht
Neen.

Als je het artikel leest zie je dat we wel degelijk de voedselproductie moeten verdubbelen tegen 2040-50, en dat dit wel degelijk een groot probleem is, wanneer we de zaak niet goed organiseren.

Het voedselverdelingsvraagstuk is slechts een klein aspect van het thema waarover we het hier willen hebben.
En waarom denkt u dat u dat honderden miljoenen mensen in rivierdelta wonen waar ze elk jaar met honderdduizenden uitgespoeld worden, in sloppenwijken op hellingen die opeens als modder omlaag schuiven, in pensions zonder keuken of toilet bij grote fabrieken, onder golfplaten en hout en plastic, in vluchtelinge kampen zonder comfort en zonder toekomst maar ook zonder hek? Waarom leeft een derde van de wereldbevolking in volslagen armoede? Nu China ontwikkelt, wat betekent dat voor het energievraagstuk?

In mijn ogen is het krimpen van de wereldbevolking de eerste en enige prioriteit.
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 oktober 2011, 23:35   #13
Zephyr
Burger
 
Geregistreerd: 21 september 2011
Berichten: 129
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
In mijn ogen is het krimpen van de wereldbevolking de eerste en enige prioriteit.
+2

Laatst gewijzigd door Zephyr : 13 oktober 2011 om 23:36.
Zephyr is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 oktober 2011, 00:29   #14
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zephyr Bekijk bericht
Waarom kunnen ze er niet voor betalen ? Waarom oogsten ze het voedsel niet dat ze zelf gezaaid hebben?

Mijn Rolls Royce bereikt me niet omdat ik er niet kan voor betalen. Maar ik werk wel hard voor mijn dagelijkse boterham.
Triest maar niet verrassend

Laatst gewijzigd door eno2 : 14 oktober 2011 om 00:30.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 oktober 2011, 00:31   #15
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
In mijn ogen is het krimpen van de wereldbevolking de eerste en enige prioriteit.
Niet de enige
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 oktober 2011, 06:01   #16
Alboreto
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Alboreto's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 oktober 2009
Locatie: België
Berichten: 13.269
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C2C Bekijk bericht
Conclusie: dit is de zoveelste studie rond het feit dat we wel degelijk 10 miljard mensen kunnen voeden (hoewel andere studies het op 15 miljard houden), zonder een catastrofe te creëren. Ik heb dit in vele topics hier op het forum gezegd, tot grote ambetantigheid van sommigen.
Neen,

Conclusie van die studie is dat de wereld geen 10 miljard mensen kan voeden omdat er een aantal problemen zijn.

Ge zegt zelf dat de oplossingen moeilijk zijn en zelfs die die ge gemakkelijk zijn, zijn dat niet.

Eerst de problemen oplossen, dan pas kan de wereld 10 miljard mensen voeden, niet omgekeerd.

Trouwens, niet alleen voeding is het probleem.
NG heeft onlangs nog een wetenschappelijke docu gegeven over al de problemen en het ziet er echt niet goed uit.
De problemen waren
- voedsel (hoewel dat het kleinste probleem was)
- water (drinkbaar)
- energie
- vervuiling
- staal (noodzakelijk voor hoogbouw)
- ziektes (door overbevolking)
__________________
The difference between stupidity and genius is that genius has its limits (Albert Einstein)

Laatst gewijzigd door Alboreto : 14 oktober 2011 om 06:03.
Alboreto is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 oktober 2011, 08:25   #17
Albrecht
Banneling
 
 
Geregistreerd: 29 oktober 2009
Berichten: 8.928
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
In mijn ogen is het krimpen van de wereldbevolking de eerste en enige prioriteit.
Je mag altijd met jezelf beginnen.

Er is nog plek genoeg, men zou zelfs op zee kunnen gaan wonen...
Albrecht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 oktober 2011, 08:35   #18
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 34.150
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C2C Bekijk bericht
Even voor de duidelijkheid eerst een autoriteitsargument, zodat we daar niet langer op hoeven in te gaan. De studie waaraan ik refereer werd gepubliceerd in Nature. Ok.

Volgens de wetenschappers kunnen we wel degelijk 10 miljard mensen voeden, maar onder deze voorwaarden (de ene al makkelijker te voldoen dan de andere):
  • -investeer in Afrikaanse landbouw (zeer makkelijk om de productie daar te verdrie- �* vijfvoudigen.) --> makkelijk
  • -stop met het verkwisten van voedsel (zo'n 30% van al het geproduceerde voedsel gaat verloren in de hele keten) --> redelijk moeilijk
  • -verbouw niet in tropische streken met regenwoud, waar opbrengsten laag zijn en het beter is de ecosysteemdiensten van die wouden intact te houden --> zeer moeilijk, zolang er geen markt is voor ecosysteemdiensten; REDD is onvoldoende
  • -verschuif het dieet van rijke mensen en middenklassers van vleesrijk naar vleesarm --> redelijk moeilijk, maar niet ondoenbaar

Korte samenvatting:
http://www.grist.org/population/2011...t-wont-be-easy

Geen bijzondere aandacht voor organische landbouw of local food. Omdat dit niet ontzettend belangrijk is en zeker geen topprioriteit is vanuit het opzicht méér te produceren.

Conclusie: dit is de zoveelste studie rond het feit dat we wel degelijk 10 miljard mensen kunnen voeden (hoewel andere studies het op 15 miljard houden), zonder een catastrofe te creëren. Ik heb dit in vele topics hier op het forum gezegd, tot grote ambetantigheid van sommigen.

Maar nu staat het ook eens in Nature. Wat toch al iets meer zekerheid geeft.



Wat denkt u?
Ik dacht dat het afrikaanse landbouwareaal moet dienen om onze 'ecologische voetafdruk' over te zetten op biogas, biomassa, bioethanol, om ons te verwarmen of elektriciteit te produceren. Ik wist eigenlijk niet dat dit areaal essentieel is om ons te voeden ??
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 oktober 2011, 11:12   #19
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Piero's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 15.527
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Niet de enige
Wel de enige prioriteit. Schaarste verandert het karakter van de mens van sociaal naar vrekkig. Schaarste bepaalt de sociale structuur.
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 oktober 2011, 11:16   #20
Blue Sky
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 1 januari 2008
Berichten: 7.447
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C2C Bekijk bericht
Een geboortestop voor wie?

Bevolking is niet zozeer een probleem voor de aarde. Overconsumptie is het probleem.

Eén Amerikaantje dat evenveel consumeert als 20 Afrikaantjes. Je kent het verhaal.

Geboortestop, nee. Tenzij enkel voor Amerikanen, Europeanen, Japanners en andere overconsumerende mensen.
Dat is kortzichtig denken. Die arme Afrikaantjes zijn de consumenten van morgen. 20 jaar geleden had je net hetzelfde kunnen zeggen van de Chinezen ... en kijk hoe het nu aan het evolueren is.
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:30.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be