Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Milieu
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, ....

Antwoord
 
Discussietools
Oud 26 november 2021, 19:57   #21
Deo
Staatssecretaris
 
Geregistreerd: 21 maart 2015
Berichten: 2.515
Standaard

10 miljonairs op een eiland met elke dag 8 pakjes friet en 8 pinten bier!
Hoeveel zou verkoper voor 1 pak friet en 1 pint bier krijgen na een jaar.
België is goed op weg met eigen kweek en productie om zeep te helpen.
Met energie is dit al het geval en eten volgt nog.
Kijk maar naar WC papier gekte in corona tijdperk.
Kan ook met voeding, brandstof of medicijnen die prijs expansie krijgen door import van eigen afbouw levensmiddelen.
Hou varkens, kippen en runderen maar hier of steack zou wel eens 60 euro kosten in nabije toekomst.

Laatst gewijzigd door Deo : 26 november 2021 om 20:09.
Deo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 november 2021, 07:33   #22
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 71.055
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Maar je mocht bepaalde zondagen niet rijden.
En ...
En we reden in de weekdagen ietske extra.
Daarbij mochten wij ons wel verplaatsen met onze tractor.
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 november 2021, 07:35   #23
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 71.055
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Jaja. En exporteren doen we niets.



Smijten we toch elke dag 1 kilo in de vuilbak. We verhongeren al.
Begrijpend lezen, ...
Het zal waarschijnlijk nooit goed komen.


Heeft u al eens gekeken wat ze allemaal tellen bij die voedselverspilling?
Waarschijnlijk niet, want dan schreef u deze onzin niet.

Ik ben akkoord dat voeding niet verspilt mag worden (iets wat wij dan ook niet doen).
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 november 2021, 07:37   #24
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 71.055
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Vuilbak...

Uw natte duim?

Tiens, ik lees 13 are per Vlaaamse inwoner.

Deze week verscheen er een zeer interessant rapport van de Afdeling Monitoring en Studie van het Departement Landbouw en Visserij van de Vlaamse overheid: “Food Footprint, Welke oppervlakte is nodig om de Vlaming te voorzien van lokaal voedsel? Een theoretische denkoefening“. Natuurlijk is dat een zeer moeilijke vraag. Zoals dat dan gaat, moeten verschillende vooronderstellingen en vereenvoudigingen gemaakt worden, dat is hier niet anders. Desondanks blijft het wel een boeiende denkoefening die concludeert dat er 1.282 m2 nodig is per Vlaamse inwoner of 808.700 ha voor alle Vlamingen samen.


Vlaanderen heeft 1.362.500 ha, met een beetje gezonder eten heeft zelfs Vlaanderen voldoende landbouwgrond.

en positief saldo vooral bij dierlijke producten.

Vooral de dierlijke producten en agro-industriële producten dragen bij tot het positieve saldo, met een overschot van respectievelijk 2,1 en 1,9 miljard euro.

https://www.detransformisten.be/arti...ichzelf-voeden

KAN VLAANDEREN ZICHZELF VOEDEN?

ESMERALDA BORGO laatst aangepast op 19/03/2014

OPINIE * Onlangs berekende de Vlaamse overheid de oppervlakte grond die nodig is om de Vlaming te voeden met lokaal voedsel. Met het huidige voedselpatroon blijkt de landbouwoppervlakte niet groot genoeg te zijn. Maar hoe komt dat? Een kleine analyse van de cijfers... en een paar ideeën om het beter te doen: gezonder én duurzamer.

Deze week verscheen er een zeer interessant rapport van de Afdeling Monitoring en Studie van het Departement Landbouw en Visserij van de Vlaamse overheid: “Food Footprint, Welke oppervlakte is nodig om de Vlaming te voorzien van lokaal voedsel? Een theoretische denkoefening“. Natuurlijk is dat een zeer moeilijke vraag. Zoals dat dan gaat, moeten verschillende vooronderstellingen en vereenvoudigingen gemaakt worden, dat is hier niet anders. Desondanks blijft het wel een boeiende denkoefening die concludeert dat er 1.282 m2 nodig is per Vlaamse inwoner of 808.700 ha voor alle Vlamingen samen.

Iemand vertelde mij dat je op een hectare i.p.v tarwe ook allemaal tamme kastanjes zou kunnen zetten, en dat je met de opbrengst aan kastanjes al een veel grotere nutritionele waarde realiseert.

TE WEINIG LANDBOUWGROND?

Ter vergelijking: het Vlaamse areaal met landbouwbestemming bedroeg in 2011, 732.000 ha. Een simpele conclusie zou dan kunnen zijn dat er niet genoeg landbouwgrond is in Vlaanderen: 76.700 ha. Maar dat vind ik nu net een beetje té simpel. En dus ga ik nu ook ‘s een denkoefening doen! (Met evengoed enkele vooronderstellingen en vereenvoudigingen ). De onderzoekers zijn uitgegaan van het gemiddelde voedselpatroon van de Vlaming. Jammer genoeg hebben ze daar geen variaties op gemaakt, dat had de studie nog veel interessanter kunnen maken. Want dat gemiddelde voedselpatroon is – wat had je verwacht – duurzaam noch gezond.

TE VEEL DIEREN

Het zal je niet verbazen: nét geen 3/4 van het ruimtebeslag van zo’n gemiddeld dieet is nodig om de beesten te kweken voor ons vlees en zuivel (samen 345 gram per persoon per dag!). Stel dat we dat laten zakken tot maximaal 100 gram/dag, dat zou onze gezondheid alleen maar ten goede komen. Of stel dat alle Vlamingen zouden overschakelen op “zondag – vleesdag”, en alle andere dagen plantaardig voedsel eten, met misschien nu en dan ‘s een eitje of een stukske kaas, dan zal dat ruimtebeslag al een flink stuk omlaag gaan. We zullen dan veel minder dieren kweken, maar die dieren krijgen wel een beter leven. We zetten de koeien weer buiten, op het gras, want we gaan uiteraard niet alle grasland scheuren, dat zou ook niet duurzaam zijn. Ook natuurorganisaties maken soms gebruik van grazers om bepaalde stukken natuur te beheren. Waardevolle graslanden kunnen zo verder blijven bestaan en goed beheerd worden.

BROOD EN GEBAK

Wat nu ook wel opvalt, is dat, van de plantaardige menselijke voeding, 31% van het ruimtebeslag naar graan gaat, en zelfs 40% naar koolzaad (voor olie). Iemand vertelde mij ooit dat je op een hectare i.p.v tarwe ook allemaal tamme kastanjes zou kunnen zetten, en dat je met de opbrengst aan kastanjes al een veel grotere nutritionele waarde realiseert. Tussen die bomen kan je nog allerlei andere gewassen zetten. (Ik hoop dat ik ooit ‘s de bron vind van die vergelijking tussen een hectare tarwe en een hectare kastanjebomen). Voor dat koolzaad heb ik niet meteen een oplossing. Wel heb ik ‘s in die studie uitgeplozen waarom er zoveel koolzaad nodig is, en blijkbaar is dat om aan de nodige olie te komen voor: sausjes (42.100 ha), gebak, koek en patisserie (18.400 ha) en smeer- en bereidingsvet (28.700 ha). Dus: meer dan 2/3 gaat naar dingen die we niet nodig hebben en niet zeer gezond zijn. Ik ga ervan uit dat smeer- en bereidingsvet enigszins nuttig is en koeken en sausjes niet. Nou ja, ook voor mij is het moeilijk om aan de verleiding van een gebakje te weerstaan…

KWEEK HET ZELF

Maar kom, we moeten vooral veel groentjes eten, en ja, waarom zouden we ze niet zelf kweken? Volgens Velt is 8% van de Vlaamse oppervlakte ingenomen door moes- en siertuinen. Omgerekend komt dat neer op 108.176 ha. We maken de siertuinen eetbaar (maar daarom niet minder mooi) en passen combinatieteelt toe, waardoor de nutritionele opbrengst per oppervlakte-eenheid alweer een beetje groter wordt. En we kweken onze eigen kiekens voor de eitjes en nu en dan ‘s een versterkende kippenbouillon. Samen met de landbouwgrond hebben we dan in totaal 840.176 ha, en wat natuurgebieden met graasbeheer. En ja, waarom geen eetbare stadsparken? (Geen idee hoeveel grond er dan nog bijkomt). Balkons en terrassen zetten we vol met kruiden en slaatjes. En, oh ja,… champignons kweken vergt niet veel plaats en kan je ook thuis doen. En we dromen verder…

GEZOND EN ZELFVOORZIENEND

We verzorgen de bodem. Overal. We schaffen kunstmest af en zorgen ervoor dat het bodemleven floreert. OK, We zullen tijdelijk een dipje krijgen in de opbrengst. Een dip zelfs. Maar opbrengst van wat? De groenten uit de supermarkt zijn groot en ze wegen zoveel omdat ze zich vol met water hebben gezogen wegens een (te) hoge stikstoftoediening. Naar verluidt is de voedingswaarde van onze groenten er de laatste vijftig jaar serieus op achteruit gegaan. Gedaan daarmee. Qua rassenselectie zetten we vanaf nu in op kwaliteit i.p.v kwantiteit. Ik ben geen voedingskunde, en mijn kennis over de bodem is nog vrij beperkt, helaas. Ik beschik niet over de nodige gegevens om het eens allemaal netjes te becijferen. Dat zou ik nochtans wel graag willen doen. Want zeg nu, alles samen genomen, als we minder vlees eten en wat minder taartjes en koffiekoeken, goede alternatieven zoeken voor al dat brood (twee broodmaaltijden per dag is toch eentonig), zelf groenten kweken en de parken eetbaar maken, een beetje zorgzamer omgaan met de bodem en voedzame rassen kweken…

…zou Vlaanderen dan niet zelfvoorzienend kunnen zijn?

QED.

Nogmaals, maak een balans in voeding, niet in euro's.
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 november 2021, 07:43   #25
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 71.055
Standaard

Hoeveel landbouwgrond is momenteel bebouwd?
Hoeveel landbouwgrond is momenteel bebost?
Hoeveel landbouwgrond is verhard (wegen en ...)?
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 november 2021, 11:56   #26
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Vuilbak...

Uw natte duim?

Tiens, ik lees 13 are per Vlaaamse inwoner.
4 kilogram aardappelen en 3 kilogram bloem per week = 208 kilogram aardappelen en 156 kilogram bloem per jaar per persoon.
150kg fruit en groenten er persoon per jaar.
En vergeet dat de plaatsen waar bomen en struiken staan, geen bewerkbare oppervlakte is.



Citaat:


Deze week verscheen er een zeer interessant rapport van de Afdeling Monitoring en Studie van het Departement Landbouw en Visserij van de Vlaamse overheid: “Food Footprint, Welke oppervlakte is nodig om de Vlaming te voorzien van lokaal voedsel? Een theoretische denkoefening“. Natuurlijk is dat een zeer moeilijke vraag. Zoals dat dan gaat, moeten verschillende vooronderstellingen en vereenvoudigingen gemaakt worden, dat is hier niet anders. Desondanks blijft het wel een boeiende denkoefening die concludeert dat er 1.282 m2 nodig is per Vlaamse inwoner of 808.700 ha voor alle Vlamingen samen.


Vlaanderen heeft 1.362.500 ha, met een beetje gezonder eten heeft zelfs Vlaanderen voldoende landbouwgrond.

en positief saldo vooral bij dierlijke producten.

Vooral de dierlijke producten en agro-industriële producten dragen bij tot het positieve saldo, met een overschot van respectievelijk 2,1 en 1,9 miljard euro.

https://www.detransformisten.be/arti...ichzelf-voeden

KAN VLAANDEREN ZICHZELF VOEDEN?

ESMERALDA BORGO laatst aangepast op 19/03/2014

OPINIE * Onlangs berekende de Vlaamse overheid de oppervlakte grond die nodig is om de Vlaming te voeden met lokaal voedsel. Met het huidige voedselpatroon blijkt de landbouwoppervlakte niet groot genoeg te zijn. Maar hoe komt dat? Een kleine analyse van de cijfers... en een paar ideeën om het beter te doen: gezonder én duurzamer.

Deze week verscheen er een zeer interessant rapport van de Afdeling Monitoring en Studie van het Departement Landbouw en Visserij van de Vlaamse overheid: “Food Footprint, Welke oppervlakte is nodig om de Vlaming te voorzien van lokaal voedsel? Een theoretische denkoefening“. Natuurlijk is dat een zeer moeilijke vraag. Zoals dat dan gaat, moeten verschillende vooronderstellingen en vereenvoudigingen gemaakt worden, dat is hier niet anders. Desondanks blijft het wel een boeiende denkoefening die concludeert dat er 1.282 m2 nodig is per Vlaamse inwoner of 808.700 ha voor alle Vlamingen samen.

Iemand vertelde mij dat je op een hectare i.p.v tarwe ook allemaal tamme kastanjes zou kunnen zetten, en dat je met de opbrengst aan kastanjes al een veel grotere nutritionele waarde realiseert.

TE WEINIG LANDBOUWGROND?

Ter vergelijking: het Vlaamse areaal met landbouwbestemming bedroeg in 2011, 732.000 ha. Een simpele conclusie zou dan kunnen zijn dat er niet genoeg landbouwgrond is in Vlaanderen: 76.700 ha. Maar dat vind ik nu net een beetje té simpel. En dus ga ik nu ook ‘s een denkoefening doen! (Met evengoed enkele vooronderstellingen en vereenvoudigingen ). De onderzoekers zijn uitgegaan van het gemiddelde voedselpatroon van de Vlaming. Jammer genoeg hebben ze daar geen variaties op gemaakt, dat had de studie nog veel interessanter kunnen maken. Want dat gemiddelde voedselpatroon is – wat had je verwacht – duurzaam noch gezond.

TE VEEL DIEREN

Het zal je niet verbazen: nét geen 3/4 van het ruimtebeslag van zo’n gemiddeld dieet is nodig om de beesten te kweken voor ons vlees en zuivel (samen 345 gram per persoon per dag!). Stel dat we dat laten zakken tot maximaal 100 gram/dag, dat zou onze gezondheid alleen maar ten goede komen. Of stel dat alle Vlamingen zouden overschakelen op “zondag – vleesdag”, en alle andere dagen plantaardig voedsel eten, met misschien nu en dan ‘s een eitje of een stukske kaas, dan zal dat ruimtebeslag al een flink stuk omlaag gaan. We zullen dan veel minder dieren kweken, maar die dieren krijgen wel een beter leven. We zetten de koeien weer buiten, op het gras, want we gaan uiteraard niet alle grasland scheuren, dat zou ook niet duurzaam zijn. Ook natuurorganisaties maken soms gebruik van grazers om bepaalde stukken natuur te beheren. Waardevolle graslanden kunnen zo verder blijven bestaan en goed beheerd worden.

BROOD EN GEBAK

Wat nu ook wel opvalt, is dat, van de plantaardige menselijke voeding, 31% van het ruimtebeslag naar graan gaat, en zelfs 40% naar koolzaad (voor olie). Iemand vertelde mij ooit dat je op een hectare i.p.v tarwe ook allemaal tamme kastanjes zou kunnen zetten, en dat je met de opbrengst aan kastanjes al een veel grotere nutritionele waarde realiseert. Tussen die bomen kan je nog allerlei andere gewassen zetten. (Ik hoop dat ik ooit ‘s de bron vind van die vergelijking tussen een hectare tarwe en een hectare kastanjebomen). Voor dat koolzaad heb ik niet meteen een oplossing. Wel heb ik ‘s in die studie uitgeplozen waarom er zoveel koolzaad nodig is, en blijkbaar is dat om aan de nodige olie te komen voor: sausjes (42.100 ha), gebak, koek en patisserie (18.400 ha) en smeer- en bereidingsvet (28.700 ha). Dus: meer dan 2/3 gaat naar dingen die we niet nodig hebben en niet zeer gezond zijn. Ik ga ervan uit dat smeer- en bereidingsvet enigszins nuttig is en koeken en sausjes niet. Nou ja, ook voor mij is het moeilijk om aan de verleiding van een gebakje te weerstaan…

KWEEK HET ZELF

Maar kom, we moeten vooral veel groentjes eten, en ja, waarom zouden we ze niet zelf kweken? Volgens Velt is 8% van de Vlaamse oppervlakte ingenomen door moes- en siertuinen. Omgerekend komt dat neer op 108.176 ha. We maken de siertuinen eetbaar (maar daarom niet minder mooi) en passen combinatieteelt toe, waardoor de nutritionele opbrengst per oppervlakte-eenheid alweer een beetje groter wordt. En we kweken onze eigen kiekens voor de eitjes en nu en dan ‘s een versterkende kippenbouillon. Samen met de landbouwgrond hebben we dan in totaal 840.176 ha, en wat natuurgebieden met graasbeheer. En ja, waarom geen eetbare stadsparken? (Geen idee hoeveel grond er dan nog bijkomt). Balkons en terrassen zetten we vol met kruiden en slaatjes. En, oh ja,… champignons kweken vergt niet veel plaats en kan je ook thuis doen. En we dromen verder…

GEZOND EN ZELFVOORZIENEND

We verzorgen de bodem. Overal. We schaffen kunstmest af en zorgen ervoor dat het bodemleven floreert. OK, We zullen tijdelijk een dipje krijgen in de opbrengst. Een dip zelfs. Maar opbrengst van wat? De groenten uit de supermarkt zijn groot en ze wegen zoveel omdat ze zich vol met water hebben gezogen wegens een (te) hoge stikstoftoediening. Naar verluidt is de voedingswaarde van onze groenten er de laatste vijftig jaar serieus op achteruit gegaan. Gedaan daarmee. Qua rassenselectie zetten we vanaf nu in op kwaliteit i.p.v kwantiteit. Ik ben geen voedingskunde, en mijn kennis over de bodem is nog vrij beperkt, helaas. Ik beschik niet over de nodige gegevens om het eens allemaal netjes te becijferen. Dat zou ik nochtans wel graag willen doen. Want zeg nu, alles samen genomen, als we minder vlees eten en wat minder taartjes en koffiekoeken, goede alternatieven zoeken voor al dat brood (twee broodmaaltijden per dag is toch eentonig), zelf groenten kweken en de parken eetbaar maken, een beetje zorgzamer omgaan met de bodem en voedzame rassen kweken…

…zou Vlaanderen dan niet zelfvoorzienend kunnen zijn?

QED.


Zelfs met slechts 100gr vlees per dag, heb je nog 26 kippen en 26 grote konijnen per jaar nodig.

Maar je kan natuurlijk ook overschakelen op wormen en insecten. Die nemen veel minder plaats in en vragen veel minder voeding.
En je kan de benodigde ruimte verminderen door aan stapelteelt te doen.
Maar je blijft dus die 1.5ha nodig hebben.

En Micele je kan geen gewassen winnen onder bomen en struiken.
Om graan te vervangen door kastanjes, heb je 8 kastanjebomen per persoon nodig.
De opbrengst per kastanjeboom is immers slechts 15 tot 20kg per jaar.
En je kan slechts 70 kastanjebomen per ha planten. Je hebt dus 1.4 are per boom nodig.
Je komt dus al niet meer toe met je 13are enkele voor de kastanjebomen die je nodig hebt om 1 persoon te voeden.
Met appel en perenbomen heb je meer geluk, die brengen 30kg per jaar op, maar ook zij vragen 1 are per boom.
let wel, bij die opbrengst zitten nog wel de klokhuizen, waardoor je dus 5kg groenafval hebt.
En je hebt dus per boom maar 25kg eetbare opbrengst.

Bij aardappelen heb je een opbrengst van +/-4kg per m², je hebt dus 22m² nodig per persoon per jaar.
Tarwe brengt 8t per ha op, maar van die 8t houd je maar 4t bloem over Je hebt dus
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 november 2021, 11:57   #27
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Hoeveel landbouwgrond is momenteel bebouwd?
Hoeveel landbouwgrond is momenteel bebost?
Hoeveel landbouwgrond is verhard (wegen en ...)?
Dat je tussen de kreekbedden ook wandelgangen moet hebben, vergeten vele stadsmensen.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 november 2021, 12:50   #28
Deo
Staatssecretaris
 
Geregistreerd: 21 maart 2015
Berichten: 2.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Dat je tussen de kreekbedden ook wandelgangen moet hebben, vergeten vele stadsmensen.
Komen jullie buiten?
Er is groen genoeg in België, rij anders maar eens mee met motor.
Er is gewoon veel te veel lintbouw, maar daarachter is er veel groen.
Wij zijn ook maar een piepklein landje en zijn altijd overmoedig in ideeën die we nooit realiseren.
Altijd maar hollen achter lobbyisten met Geitenwollensokken technieken.
God wat mis ik grote zakenmensen en bankbazen in politiek. Advocaten en andere "" hoog IQ bedweters""in politiek met onliners die zo willen scoren ben ik zo beu als koude pap.

Laatst gewijzigd door Deo : 27 november 2021 om 12:56.
Deo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 november 2021, 13:04   #29
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 71.055
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Deo Bekijk bericht
Komen jullie buiten?
Er is groen genoeg in België, rij anders maar eens mee met motor.
Er is gewoon veel te veel lintbouw, maar daarachter is er veel groen.
Wij zijn ook maar een piepklein landje en zijn altijd overmoedig in ideeën die we nooit realiseren.
Altijd maar hollen achter lobbyisten met Geitenwollensokken technieken.
God wat mis ik directeuren en bankbazen in politiek.
Als ik nu zou begrijpen wat je schrijft!


Toch zal ik proberen om een antwoord te geven.



Niet alles wat groen is, is landbouwgrond.
  • De grond achter een woning is bijvoorbeeld bouwgrond. De meeste mensen zaaien daar gras en planten er wat bloemen en bomen.
  • We zitten ook met natuurgebieden. In een natuurgebied mag geen landbouw bedreven worden. Ergo, in de nabijheid van een natuurgebied mag haast niet gemest worden, waardoor de landbouwopbrengsten daar dan ook veel lager uitvallen.
  • We hebben landbouwgrond, op landbouwgrond mag er gewoond worden, mogen er bomen geplant worden (bomen, die eens ze geplant zijn, niet meer gerooid mogen worden zonder vergunning). Er zijn ook wegen aangelegd om van de ene akker naar de andere te gaan. Ook mogen landbouwers, op heel veel plaatsen, hun land niet bebouwen tot aan de perceelsgrens.
  • Landbouwproducten worden momenteel ook gebruikt voor de voeding van biogascentrales, hectaren en hectaren mais worden hiervoor gebruikt.
  • Niet alle landbouwgrond is geschikt om er gewassen te telen. Veel gronden zijn enkel goed voor begrazing van herkauwers.
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 november 2021, 13:58   #30
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Deo Bekijk bericht
Komen jullie buiten?
Er is groen genoeg in België, rij anders maar eens mee met motor.
Er is gewoon veel te veel lintbouw, maar daarachter is er veel groen.
Wij zijn ook maar een piepklein landje en zijn altijd overmoedig in ideeën die we nooit realiseren.
Altijd maar hollen achter lobbyisten met Geitenwollensokken technieken.
God wat mis ik grote zakenmensen en bankbazen in politiek. Advocaten en andere "" hoog IQ bedweters""in politiek met onliners die zo willen scoren ben ik zo beu als koude pap.
Denk dat ik een pak meer tijd doorbreng tussen het groen dan jij.

Maar niet alle gronden zijn geschikt voor land en tuinbouw.
In bossen kan je niet direct groenten, granen en aardappelen telen.
En naast de ruimte voor de teelt van voeding, heb je ook ruimte voor kledij, energie en huisvestiging nodig.
Je hebt een diverciteit van gewassen en dieren nodig om te kunnen overleven.

En ja, men kan een oppervlakte voor verschillende doeleinde tegelijk gebruiken.

Je kan dus 1 en dezelfde oppervlakte gebruiken als woning, tuin, energiewinning, ontspanningsruimte en werkplaats.
Men kan van 10are zonder problemen 1ha bewerkbare grond maken en die 10 are dan nog eens gebruiken voor energiewinning.
Maar de gewassen die je kan telen in de stampelteelt zijn beperkt.
En dat je ook nog eens de nodige ruimte nodig hebt voor gewassen die CO2 omzetten naar zuurstof om dierlijk leven te kunnen laten bestaan, vergeten de stadsmensen ook maar gemakkelijkheidszalve.

Uit de diverse studies kan besloten worden dat de jaarlijkse CO2-compensatie varieert tussen 21,77 kg CO2/boom tot 31,5 kg CO2/boom. Om 1 ton CO2 te compenseren zijn er vervolgens 31 tot 46 bomen nodig.
Een mens stoot gemiddeld per jaar zo'n 4.4ton CO2 uit, je hebt dus een minimuum van 137 bomen per persoon nodig om te kunnen overleven.
In een dicht begroeid bos heb je maximaal 500 bomen per ha. Je hebt dus enkel voor het zuurstofverbruik per persoon 27.4are aan bebossing nodig.
Voor België dus 11 500 000 inwoners x 27.4 are = 3 151 000ha bos of 1 575 500 000 volwassen bomen.
Belgie is 3 068 900 ha groot.

Wat had je nu weer gepost?
Genoeg groen in België?
België is zelfs niet groot genoeg om al zijn inwoners van zuurstof te voorzien.

Laatst gewijzigd door Jantje : 27 november 2021 om 14:01.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 november 2021, 15:24   #31
Deo
Staatssecretaris
 
Geregistreerd: 21 maart 2015
Berichten: 2.515
Standaard

Is een illusie dat bomen en planten zuurstof produceren voor mens en dier
Aarde was eerst ijs tot er planten en bomen kwamen die afsterven en hun koolstof omzetten in Co2 door zelf composteren of branden.
Hoe meer planten en bomen er kwamen werd klimaat warmer en ijs zeeën vormden.
Het enigste wat planten en bomen als meerwaarde zijn is temperatuur regelen van klimaat.
Maar echte zuurstof productie komt van splitsing zuurstof moleculen en waterstof moleculen door warmte van aardschil onder in zee, waterstofgas vertrekt sneller naar oppervlakte dan zuurstofgas,zolang ze dat niet aannemen is er geen klimaat beleid.
Hoe minder planten en bomen, hoe kouder klimaat.
Nog meer bossen en planten zetten word klimaat warmer.
Dat planten en bomen meer zuurstof afgeven dan ze CO2 opnemen is kwakkel, als die bomen afsterven zal CO2 terug vrijkomen uit koolstof door composteren of verbranding. Is een Ying Yang tussen zuurstof en CO2
Er zal nooit van één meer of minder zijn vrij of opgeslagen in andere elementen op aarde.
Als mens ze buiten aardschil brengen via ruimtevaart is dit onherstelbaar en heeft een butterfly effect op klimaat.

Laatst gewijzigd door Deo : 27 november 2021 om 15:29.
Deo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 november 2021, 15:46   #32
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.297
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Zelfs toen konden we tanken.
Behalve natuurlijk op de autoloze zondagen, die ze toen uitgevonden hebben.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 november 2021, 15:50   #33
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.297
Standaard

België heeft genoeg ruimte voor groene stroom voor iedereen.

Ik wil het gerust geloven.
Er zijn vb. nog zeer veel daken van huizen, fabrieken, warenhuizen enz. of andere plaatsen (bruggen o-w georiënteerd zijn ...) die 'naakt' staan.

Maar of het praktisch doenbaar is op minder dan 25 jaar, is nog een andere vraag.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 november 2021, 16:11   #34
Zucht
Secretaris-Generaal VN
 
Zucht's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 augustus 2007
Berichten: 20.278
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
België heeft genoeg ruimte voor groene stroom voor iedereen.

Ik wil het gerust geloven.
Er zijn vb. nog zeer veel daken van huizen, fabrieken, warenhuizen enz. of andere plaatsen (bruggen o-w georiënteerd zijn ...) die 'naakt' staan.

Maar of het praktisch doenbaar is op minder dan 25 jaar, is nog een andere vraag.
Zijt gij dat, Bart Tommelein ?
__________________
I wish nothing but the best for you too.
Zucht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 november 2021, 19:48   #35
PeterCC
Minister
 
Geregistreerd: 2 december 2007
Berichten: 3.197
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
(...)
En het huidige totale energieverbruik in België ligt een heel pak hoger dan 85TWh.
Elektriciteit maakt maar 19% van ons totale huishoudelijk energieverbruik in België uit.
Fossiele brandstoffen hebben een aandeel van +72%
En bij de huishoudelijke verbruik is het energieverbruik voor transport nog niet bijgeteld.
Enkel het totaal huishoudelijk energieverbruik ligt dus op 447,368TWh.
Men kan dus slechts 1/3 van het huishoudelijke energieverbruik via alternatieve energiewinning bekomen, onder voorwaarden dat men elk stukje grond gebruikt voor alternatieve energiewinning.
Het klopt dat elektrische energie, die 85TWh, maar een beperkt aandeel heeft in het totale energieverbruik in ons land. Je geeft een aandeel aan van 19%, lijkt me een redelijke aanname. (Dat is dus niet het huishoudelijk verbruik maar het totale energie-eindverbruik)

Nu moeten we niet dat huidige totale eindverbruik met "groene" stroom kunnen opwekken.

Als alle energiefuncties in de economie en samenleving worden geëlektrificeerd moet je maar ongeveer één derde van die overige 80% aan elektrische energie bij aanmaken.
Elektrische mobiele aandrijvingen en verwarming van gebouwen via warmtepompen hebben minder energie nodig dan de huidige systemen op fossiele brandstoffen.

Beetje rekenwerk. Naar schatting moet er dus iets van een dikke 200TWh aan elektrische energie opgewekt worden om het totale energieverbruik te dekken.

Ik ben nagegaan hoeveel oppervlakte aan zonnepanelen en windmolens ze in hun berekening meenemen.
Voor zonnepanelen is het uitgangspunt 224Wp/m². Dus 99,6GW komt neer op 441km². Een 1,5% van het totale landoppervlak. Dat valt eigenlijk wel mee.
Voor on shore windmolens is het uitgangspunt 3,3MW per molen. Dus 18,3GW komt neer op 5545 molens of 1 molen per iets meer dan 5km² over het hele grondgebied. Lijkt mij niet zo onmogelijk.
PeterCC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 november 2021, 19:53   #36
PeterCC
Minister
 
Geregistreerd: 2 december 2007
Berichten: 3.197
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Deo Bekijk bericht
Komen jullie buiten?
Er is groen genoeg in België, rij anders maar eens mee met motor.
Er is gewoon veel te veel lintbouw, maar daarachter is er veel groen.
(...)
Dat klopt helemaal.
PeterCC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 november 2021, 20:07   #37
PeterCC
Minister
 
Geregistreerd: 2 december 2007
Berichten: 3.197
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
België heeft genoeg ruimte voor groene stroom voor iedereen.

Ik wil het gerust geloven.
Er zijn vb. nog zeer veel daken van huizen, fabrieken, warenhuizen enz. of andere plaatsen (bruggen o-w georiënteerd zijn ...) die 'naakt' staan.

Maar of het praktisch doenbaar is op minder dan 25 jaar, is nog een andere vraag.
Op zich op 25 jaar wel doenbaar maar er is een groot probleem en dat is energiestockage om pieken en dalen op te vangen. Zonder een efficiënt en betaalbaar systeem van energiestockage lukt het nooit. Ik zie daar voorlopig niets voor komen.
PeterCC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 november 2021, 20:12   #38
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.405
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PeterCC Bekijk bericht
Op zich op 25 jaar wel doenbaar maar er is een groot probleem en dat is energiestockage om pieken en dalen op te vangen. Zonder een efficiënt en betaalbaar systeem van energiestockage lukt het nooit. Ik zie daar voorlopig niets voor komen.
Het enige betaalbare op zo'n niveau is gepompte waterkracht, en daar hebben we gewoon de geografie niet voor.

En om een put van paar 100m diep te graven en een Bodensee onder de grond aan te leggen, da's een technologisch huzarenstukje dat geen gelijke kent.

Een paar hangaars vol LiPo accu's lijkt me:
  • Dure grap om te starten
  • Dure grap om elke 4-8 jaar integraal te vervangen
  • Gevaarlijk, LiPo durft wel eensplof te doen
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 november 2021, 20:28   #39
Deo
Staatssecretaris
 
Geregistreerd: 21 maart 2015
Berichten: 2.515
Standaard

Mini energie plant voor paar wooneenheden.
Overschot van stroom op net voor aankoop gas.
Eigen stroom en warmtenet via mini WKK op bio of aardgas met backup stroomnet. Dat is toekomstmuziek
De schrik van Fluvius.
Mocht DNB in Chinese handen zijn lagen die mogelijkheden in handbereik.
Fluvius is niet sterk genoeg en loopt te vrijen met Telenet voor hun uitrol van 5G netwerk.

Laatst gewijzigd door Deo : 27 november 2021 om 20:38.
Deo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 november 2021, 20:55   #40
PeterCC
Minister
 
Geregistreerd: 2 december 2007
Berichten: 3.197
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Deo Bekijk bericht
Mini energie plant voor paar wooneenheden.
Overschot van stroom op net voor aankoop gas.
Eigen stroom en warmtenet via mini WKK op bio of aardgas met backup stroomnet. Dat is toekomstmuziek
De schrik van Fluvius.
(...)
Het gaat niet over wat wooneenheden aan energie verbruiken maar over wat het hele land als totaal energie-eindverbruik heeft. Wij als particuliere verbruikers hebben nauwelijks betekenis, iets van 10% of zo.
PeterCC is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:21.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be