Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Theo van Gogh
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Theo van Gogh Hier en enkel hier kunnen alle onderwerpen omtrent Theo van Gogh terecht.

 
 
Discussietools
Oud 14 november 2004, 01:23   #61
Raf
Secretaris-Generaal VN
 
Raf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 maart 2003
Berichten: 53.640
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door de Vexille
In onze samenleving hoort die moslim helemaal niet "tot de tanden gewapend te zijn"... En integratie zou er juist op gericht moeten zijn dat er helemaal niet meer geschuimbekt [size=1](leuke vervoeging)[/size] hoeft te worden. D�*t is m.i. de inzet van het hele debat.
Natuurlijk! Meer zelfs: ik vind dat wapens sowieso niet in een samenleving thuishoren, maar soms zijn ze nu eenmaal een noodzakelijk kwaad om de orde te kunnen handhaven. Maar daar gaat het natuurlijk niet over. Het is niet omdat wij het erover eens zijn dat een schuimbekkende en tot de tanden bewapende moslim niet in onze samenleving thuishoort, dat hij plots zal verdwijnen.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door de Vexille
... maar knoeien aan het principe van vrijheid van meningsuiting... neen, dat is toegeven, dat is capituleren. Maar dat gaf je zelf eerder al aan.
Het gaat dan ook niet om "knoeien aan de vrije meningsuiting", maar eerder over het kiezen van het juiste moment om je mening vrij te uiten.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Demper Bekijk bericht
Een blote mannenkont is pure kunst.
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme"
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Als daar ne knappe gast zit mss,lieft met een strak kontje ......
De langverwachte outing van duveltje382
Raf is offline  
Oud 14 november 2004, 01:28   #62
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raf
Als jij par force aan een schuimbekkende en tot de tanden bewapende moslim wil diets maken dat zijn geloof "ideologie van kusmijnkloten", "een achterlijke onverlichte religie" is, dan zal ik je niet tegenhouden. Ik hoop dat je je realiseert dat het debat dat daaruit kan voortvloeien wel eens van erg korte duur zou kunnen zijn...
In België is het dragen van wapens niet toegelaten, ook niet voor moslims.
Als je moslims wel wilt toelaten om wapens te dragen is dat uw probleem.
Verschiet dan niet dat anderen dezelfde rechten gaan opeisen hé.
Bobke is offline  
Oud 14 november 2004, 01:31   #63
Raf
Secretaris-Generaal VN
 
Raf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 maart 2003
Berichten: 53.640
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke
In België is het dragen van wapens niet toegelaten, ook niet voor moslims.
Als je moslims wel wilt toelaten om wapens te dragen is dat uw probleem.
Verschiet dan niet dat anderen dezelfde rechten gaan opeisen hé.
Dat is dus compleet naast de kwestie...
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Demper Bekijk bericht
Een blote mannenkont is pure kunst.
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme"
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Als daar ne knappe gast zit mss,lieft met een strak kontje ......
De langverwachte outing van duveltje382
Raf is offline  
Oud 14 november 2004, 02:24   #64
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raf
Dat is dus compleet naast de kwestie...
Inderdaad, aan u dus om mij terug op het goede spoor te zetten.
Bobke is offline  
Oud 14 november 2004, 02:32   #65
Raf
Secretaris-Generaal VN
 
Raf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 maart 2003
Berichten: 53.640
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke
Inderdaad, aan u dus om mij terug op het goede spoor te zetten.
Jij en ik zijn het er over eens dat het dragen van wapens verboden is in België en - zo mag ik hopen - ook terecht. Nochtans heeft dat verbod nog maar weinig doorwinterde criminelen ertoe gebracht om een andere carrière te overwegen. De vraag is of het wel zo verstandig is om zo'n bewapende crimineel te gaan provoceren...
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Demper Bekijk bericht
Een blote mannenkont is pure kunst.
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme"
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Als daar ne knappe gast zit mss,lieft met een strak kontje ......
De langverwachte outing van duveltje382
Raf is offline  
Oud 14 november 2004, 08:37   #66
Jos Verhulst
Staatssecretaris
 
Geregistreerd: 14 augustus 2002
Berichten: 2.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raf
Ik ben het er mee eens dat vrije meningsuiting absoluut hoort te zijn. Ik denk dat ik dat al duidelijk had gemaakt. Mij gaat het er eerder om dat sommige mensen soms wel eens tegen zichzelf moeten beschermd worden, want er zijn mensen die, in de nasleep van dramatische gebeurtenissen zoals die moord op Van Gogh vorige week, menen dat ze een schuimbekkende en tot de tanden bewapende moslim eens eventjes de mantel moeten gaan uitvegen en hem vertellen dat zijn geloof een "ideologie van kusmijnkloten", "een achterlijke onverlichte religie" is. (...)
Die mensen moeten niet tegen zichzelf beschermd worden, zij moeten tegen die moslim beschermd worden. Door met betrekking tot mensen die gewoon vrij spreken termen te gebruiken als 'provoceren' of 'misbruik van het recht op vrije meningsuiting' (zie uw citaat hieronder) leg je een stuk van de schuld voor het geweld bij de betrokkenen, wat pervers is. Je gaat zelfs zo ver om te zeggen dat indien men onder bedreiging toch blijft spreken, dit eigenlijk geen vrije meningsuiting meer is maar opruiing. Zie je uitspraak hieronder; Verhulst maakt daar niet iets van wat er niet staat, het st�*�*t er. Inhoudelijk is wat je zegt: indien iemand vrij spreekt, maar de ander is 'licht ontvlambaar' en dreigt met geweld, dan is dat vrij spreken geen vrij spreken meer, doch opruien. Met andere woorden: je maakt het recht op vrij spreken van de een afhankelijk van de geweldsdreiging van de ander. Daar helpt geen lievemoederen aan; dat heb je gezegd, en die stelling is niet compatibel met wat je later na enig pressen toegaf, namelijk dat de schuld voor het geweld voor 100% bij de geweldenaar of moordenaar ligt. Want wanneer je zegt dat iemand 'misbruikt' of 'opruit', dan schuif je wel degelijk een deel van de schuld naar hem toe; anders hebben de woorden 'misbruiken' en 'opruien' geen betekenis.

Doublespeak heeft dat. Typisch voor de PC-adepten.

Citaat: ”maar provoceren om te provoceren op een moment dat de gemoederen al danig verhit zijn met het risico (of met het doel?) dat de zaken helem�*�*l uit de hand zullen lopen, vind ik dan weer een misbruik van het recht op vrije meningsuiting, omdat het op dat ogenblik niet zozeer met het uiten van een mening te maken heeft, dan wel met het opruien van licht ontvlambare mensen."
__________________
WIJ LEVEN NIET IN EEN DEMOCRATIE,
WIJ LEVEN IN EEN PARTICRATIE

Laatst gewijzigd door Jos Verhulst : 14 november 2004 om 08:38.
Jos Verhulst is offline  
Oud 14 november 2004, 09:31   #67
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN
 
Supe®Staaf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 juni 2002
Berichten: 43.125
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raf
Ik ben het er mee eens dat vrije meningsuiting absoluut hoort te zijn. Ik denk dat ik dat al duidelijk had gemaakt. Mij gaat het er eerder om dat sommige mensen soms wel eens tegen zichzelf moeten beschermd worden, want er zijn mensen die, in de nasleep van dramatische gebeurtenissen zoals die moord op Van Gogh vorige week, menen dat ze een schuimbekkende en tot de tanden bewapende moslim eens eventjes de mantel moeten gaan uitvegen en hem vertellen dat zijn geloof een "ideologie van kusmijnkloten", "een achterlijke onverlichte religie" is. Je bent het toch wel met me eens dat dat geen bijster slimme zet zou zijn, neem ik aan? En dan gaat het er niet om dat ik die mens zijn recht op vrije meningsuiting niet gun, maar eerder dat ik wil vermijden dat hij óók tegen de verkeerde kant van een mes aanloopt. Dat hoeft niet eens in allerlei wetjes en andere regelneverij verpakt te worden; het volstaat om die persoon duidelijk te maken dat hij zijn recht op vrije meningsuiting beter even bewaart tot een meer opportuun ogenblik.
De aanhef van je tekst is ok.
Om een of andere reden, snuif ik dat we niet 100% eens zijn over wat absoluut is.
Maar goed, ook het verdedigen 'uitstelling' (en dus eigenlijk toch beperking) van meningsuiting is een mening die je mag uiten, ........ tot je je zin krijgt althans...........
__________________
Voor Vorstelijke salarissen..Voor Vrijheid van meningsuiting En Voor Rechtstreekse democratie
Supe®Staaf is offline  
Oud 14 november 2004, 10:28   #68
Raf
Secretaris-Generaal VN
 
Raf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 maart 2003
Berichten: 53.640
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jos Verhulst
Die mensen moeten niet tegen zichzelf beschermd worden, zij moeten tegen die moslim beschermd worden. Door met betrekking tot mensen die gewoon vrij spreken termen te gebruiken als 'provoceren' of 'misbruik van het recht op vrije meningsuiting' (zie uw citaat hieronder) leg je een stuk van de schuld voor het geweld bij de betrokkenen, wat pervers is. Je gaat zelfs zo ver om te zeggen dat indien men onder bedreiging toch blijft spreken, dit eigenlijk geen vrije meningsuiting meer is maar opruiing. Zie je uitspraak hieronder; Verhulst maakt daar niet iets van wat er niet staat, het st�*�*t er. Inhoudelijk is wat je zegt: indien iemand vrij spreekt, maar de ander is 'licht ontvlambaar' en dreigt met geweld, dan is dat vrij spreken geen vrij spreken meer, doch opruien. Met andere woorden: je maakt het recht op vrij spreken van de een afhankelijk van de geweldsdreiging van de ander. Daar helpt geen lievemoederen aan; dat heb je gezegd, en die stelling is niet compatibel met wat je later na enig pressen toegaf, namelijk dat de schuld voor het geweld voor 100% bij de geweldenaar of moordenaar ligt. Want wanneer je zegt dat iemand 'misbruikt' of 'opruit', dan schuif je wel degelijk een deel van de schuld naar hem toe; anders hebben de woorden 'misbruiken' en 'opruien' geen betekenis.

Doublespeak heeft dat. Typisch voor de PC-adepten.

Citaat: ”maar provoceren om te provoceren op een moment dat de gemoederen al danig verhit zijn met het risico (of met het doel?) dat de zaken helem�*�*l uit de hand zullen lopen, vind ik dan weer een misbruik van het recht op vrije meningsuiting, omdat het op dat ogenblik niet zozeer met het uiten van een mening te maken heeft, dan wel met het opruien van licht ontvlambare mensen."
Als jij je wil blijven blindstaren op één enkel citaat en al de rest van de discussie wil negeren, dan moet je dat maar doen, maar dan denk ik dat we uitgepraat zijn. Ik meen dat ik dat citaat en mijn stelling ondertussen voldoende verfijnd en toegelicht heb.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Demper Bekijk bericht
Een blote mannenkont is pure kunst.
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme"
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Als daar ne knappe gast zit mss,lieft met een strak kontje ......
De langverwachte outing van duveltje382
Raf is offline  
Oud 14 november 2004, 10:34   #69
Raf
Secretaris-Generaal VN
 
Raf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 maart 2003
Berichten: 53.640
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf
De aanhef van je tekst is ok.
Om een of andere reden, snuif ik dat we niet 100% eens zijn over wat absoluut is.
Maar goed, ook het verdedigen 'uitstelling' (en dus eigenlijk toch beperking) van meningsuiting is een mening die je mag uiten, ........ tot je je zin krijgt althans...........
Laten we het eens omkeren: stel dat jij morgen ontdekt dat je buurman eigenlijk een ondergedoken moslimterrorist is, die zijn hele kelder volgestouwd heeft met TNT en de rest van zijn huis met een hele variëteit aan vuurwapens en dat hij van plan is om die te gebruiken voor een aanslag tegen ons koningshuis. Ga jij dan bij hem aanbellen om hem in het licht van jouw recht op vrije meningsuiting eens stevig de huid vol te schelden over dat achterlijke geloof dat hij aanhangt? Denk je dat dat een goede zet zou zijn? Zou het niet in je eigen belang zijn om daarmee te wachten tot de politie hem achter slot en grendel heeft en buiten het bereik van zijn speelgoed?
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Demper Bekijk bericht
Een blote mannenkont is pure kunst.
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme"
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Als daar ne knappe gast zit mss,lieft met een strak kontje ......
De langverwachte outing van duveltje382
Raf is offline  
Oud 14 november 2004, 12:35   #70
Michaël Bauwens
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 22 februari 2004
Berichten: 97
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raf
Laten we het eens omkeren: stel dat jij morgen ontdekt dat je buurman eigenlijk een ondergedoken moslimterrorist is, die zijn hele kelder volgestouwd heeft met TNT en de rest van zijn huis met een hele variëteit aan vuurwapens en dat hij van plan is om die te gebruiken voor een aanslag tegen ons koningshuis. Ga jij dan bij hem aanbellen om hem in het licht van jouw recht op vrije meningsuiting eens stevig de huid vol te schelden over dat achterlijke geloof dat hij aanhangt? Denk je dat dat een goede zet zou zijn? Zou het niet in je eigen belang zijn om daarmee te wachten tot de politie hem achter slot en grendel heeft en buiten het bereik van zijn speelgoed?
Nogal bij de haren getrokken voorbeeld. Kan je (nog?) eens precies uitleggen op welke manier, onder welke omstandigheden, en voor hoelang de vrije meningsuiting dan moet 'beperkt' worden volgens jou? In bovenstaand voorbeeld is het immers gewoon zaak van die persoon in kwestie wat hij doet, geen enkele overheidsmaatregel kan op zo'n gevallen anticiperen.Ik veronderstel dus dat je tegen de anti-racismewet bent, tegen de anti-revisionismewet, en tegen gelijk welke overheidsmaatregel die de vrije meningsuiting permanent wil afschaffen ('inperken' is nieuwspraak; een vrijheid inperken is ze afschaffen), maar waar ben je dan vòòrstander van? Vind je het goed dat het opschrift 'gij zult niet doden' verwijderd werd omdat Moslims in Nederland het wel eens als 'provocerend' zouden kunnen opvatten?
__________________
zonder referendum, geen democratie
www.democratie.nu
Michaël Bauwens is offline  
Oud 14 november 2004, 12:43   #71
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raf
Jij en ik zijn het er over eens dat het dragen van wapens verboden is in België en - zo mag ik hopen - ook terecht. Nochtans heeft dat verbod nog maar weinig doorwinterde criminelen ertoe gebracht om een andere carrière te overwegen. De vraag is of het wel zo verstandig is om zo'n bewapende crimineel te gaan provoceren...
Natuurlijk. Wat wilt ge dan, dat criminelen ongemoeid gelaten worden om ze toch maar niet tegen u in het harnas te jagen ?
Soms heb ik wel de indruk dat men in België op die manier begint te redeneren.
Als ge overvallen wordt, geef uw portefeuille af zodat ze u geen pijn doen.
Als een gevangenentransport overvallen wordt, kruip onder uw zetels zodat ze u geen kwaad doen.
Niet te verwonderen dat ze ons beschouwen als bange blanke mannen.
Bobke is offline  
Oud 14 november 2004, 12:49   #72
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raf
Laten we het eens omkeren: stel dat jij morgen ontdekt dat je buurman eigenlijk een ondergedoken moslimterrorist is, die zijn hele kelder volgestouwd heeft met TNT en de rest van zijn huis met een hele variëteit aan vuurwapens en dat hij van plan is om die te gebruiken voor een aanslag tegen ons koningshuis. Ga jij dan bij hem aanbellen om hem in het licht van jouw recht op vrije meningsuiting eens stevig de huid vol te schelden over dat achterlijke geloof dat hij aanhangt? Denk je dat dat een goede zet zou zijn? Zou het niet in je eigen belang zijn om daarmee te wachten tot de politie hem achter slot en grendel heeft en buiten het bereik van zijn speelgoed?
Dat zou inderdaad niet verstandig zijn om het zelf te doen.
Maar de politie zal ook moeten provoceren om zijn speeltjes af te nemen, uit eigen beweging zal hij het niet doen.
Bobke is offline  
Oud 14 november 2004, 12:57   #73
Raf
Secretaris-Generaal VN
 
Raf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 maart 2003
Berichten: 53.640
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Michaël Bauwens
Nogal bij de haren getrokken voorbeeld. Kan je (nog?) eens precies uitleggen op welke manier, onder welke omstandigheden, en voor hoelang de vrije meningsuiting dan moet 'beperkt' worden volgens jou? In bovenstaand voorbeeld is het immers gewoon zaak van die persoon in kwestie wat hij doet, geen enkele overheidsmaatregel kan op zo'n gevallen anticiperen.Ik veronderstel dus dat je tegen de anti-racismewet bent, tegen de anti-revisionismewet, en tegen gelijk welke overheidsmaatregel die de vrije meningsuiting permanent wil afschaffen ('inperken' is nieuwspraak; een vrijheid inperken is ze afschaffen), maar waar ben je dan vòòrstander van? Vind je het goed dat het opschrift 'gij zult niet doden' verwijderd werd omdat Moslims in Nederland het wel eens als 'provocerend' zouden kunnen opvatten?
Het voorbeeld is inderdaad met de haren getrokken, maar ik had het dan ook over uitzonderlijke omstandigheden, nietwaar? Mijn punt is gewoon dat het op sommige momenten niet verstandig is om je recht op vrije meningsuiting uit te oefenen.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Demper Bekijk bericht
Een blote mannenkont is pure kunst.
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme"
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Als daar ne knappe gast zit mss,lieft met een strak kontje ......
De langverwachte outing van duveltje382
Raf is offline  
Oud 14 november 2004, 12:59   #74
Raf
Secretaris-Generaal VN
 
Raf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 maart 2003
Berichten: 53.640
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke
Natuurlijk. Wat wilt ge dan, dat criminelen ongemoeid gelaten worden om ze toch maar niet tegen u in het harnas te jagen ?
Soms heb ik wel de indruk dat men in België op die manier begint te redeneren.
Als ge overvallen wordt, geef uw portefeuille af zodat ze u geen pijn doen.
Als een gevangenentransport overvallen wordt, kruip onder uw zetels zodat ze u geen kwaad doen.
Niet te verwonderen dat ze ons beschouwen als bange blanke mannen.
Nee, criminelen moeten niet ongemoeid gelaten worden, integendeel zelfs. Maar hier gaat het niet om wat die crimineel doet, maar wat jij doet met je recht op vrije meningsuiting tegenover die crimineel. Je instinct tot zelfbehoud zal toch wel voldoende ontwikkeld zijn om in te zien dat je je recht op vrije meningsuiting soms beter niet uitoefent?
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Demper Bekijk bericht
Een blote mannenkont is pure kunst.
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme"
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Als daar ne knappe gast zit mss,lieft met een strak kontje ......
De langverwachte outing van duveltje382
Raf is offline  
Oud 14 november 2004, 13:00   #75
Raf
Secretaris-Generaal VN
 
Raf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 maart 2003
Berichten: 53.640
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke
Dat zou inderdaad niet verstandig zijn om het zelf te doen.
Maar de politie zal ook moeten provoceren om zijn speeltjes af te nemen, uit eigen beweging zal hij het niet doen.
De politie beschikt zelf over gelijkaardige speeltjes en jij niet...
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Demper Bekijk bericht
Een blote mannenkont is pure kunst.
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme"
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Als daar ne knappe gast zit mss,lieft met een strak kontje ......
De langverwachte outing van duveltje382
Raf is offline  
Oud 14 november 2004, 13:32   #76
Knuppel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 115.302
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raf
Jij en ik zijn het er over eens dat het dragen van wapens verboden is in België en - zo mag ik hopen - ook terecht. Nochtans heeft dat verbod nog maar weinig doorwinterde criminelen ertoe gebracht om een andere carrière te overwegen. De vraag is of het wel zo verstandig is om zo'n bewapende crimineel te gaan provoceren...
Afijn, je geeft toch al toe dat criminelen zich niet aan de wet op wapenbezit storen.

Waarvoor moest die wapenwet dan nog verstrengd worden?
Om iedereen die zich wél houdt aan de WET nog machtelozer te maken dan hij al is?

De volgende stap is, dat de door de wet gecreëerde machtelozen de bewapende criminelen zelfs niet meer mogen provoceren?

Heeft de moord op Van Gogh jou niets meer geleerd dan, dat wij ons maar beter vrijwillig moeten overgeven aan criminele wapengebruikers die onze wetten weigeren te respecteren?
__________________
Panda:Er is niets mis met die uitspraak uit de mond van Toback of Francken.Uiteraard wel als dat uit de bek van PhDW zou komen.De eerste 2 zijn democraten, de laatste is een fascist.
Knuppel is offline  
Oud 14 november 2004, 13:33   #77
Knuppel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 115.302
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raf
De politie beschikt zelf over gelijkaardige speeltjes en jij niet...
Idd. Wij niet.

En wij weten ook waarom.
__________________
Panda:Er is niets mis met die uitspraak uit de mond van Toback of Francken.Uiteraard wel als dat uit de bek van PhDW zou komen.De eerste 2 zijn democraten, de laatste is een fascist.
Knuppel is offline  
Oud 14 november 2004, 13:38   #78
Knuppel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 115.302
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raf
Nee, criminelen moeten niet ongemoeid gelaten worden, integendeel zelfs. Maar hier gaat het niet om wat die crimineel doet, maar wat jij doet met je recht op vrije meningsuiting tegenover die crimineel. Je instinct tot zelfbehoud zal toch wel voldoende ontwikkeld zijn om in te zien dat je je recht op vrije meningsuiting soms beter niet uitoefent?
Mijn instinct zegt mij dat ik in dat geval beter de wet aan mij laars lap, net zoals de criminelen dat doen, en dat ik zelf het recht op mijn vrije mening verdedig als mijn voogden dat vertikken.

Of denk jij dat ik als een arm schaap de weg van de ongewapende Van Gogh en Fortuyn wil volgen?
__________________
Panda:Er is niets mis met die uitspraak uit de mond van Toback of Francken.Uiteraard wel als dat uit de bek van PhDW zou komen.De eerste 2 zijn democraten, de laatste is een fascist.
Knuppel is offline  
Oud 14 november 2004, 14:32   #79
Jos Verhulst
Staatssecretaris
 
Geregistreerd: 14 augustus 2002
Berichten: 2.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raf
Als jij je wil blijven blindstaren op één enkel citaat en al de rest van de discussie wil negeren, dan moet je dat maar doen, maar dan denk ik dat we uitgepraat zijn. Ik meen dat ik dat citaat en mijn stelling ondertussen voldoende verfijnd en toegelicht heb.
Hier nog zo'n citaat.
"Voor zover ik begrepen heb, ging het om maatregelen die in Nederland genomen worden in de nasleep van de moord op Van Gogh; een moment waarop de gemoederen aan beide zijden erg verhit zijn en er links en rechts kerken en moskeeën in brand gestoken worden. Op zo'n moment vind ik het inderdaad verstandig dat het recht op vrije meningsuiting aan banden gelegd wordt voor mensen die er misbruik van maken om de gemoederen nòg meer te verhitten met het doel de zaken helem�*�*l uit de hand te laten lopen".

Het gaat niet om één citaat, maar om de corrupte denkwijze die als een rode draad door je betoog loopt. Ook het citaat hierboven wijst er zeer duidelijk op, dat jij de vrijheid van meningsuiting van de ene mens, afhankelijk maakt van de gewelddadigheid van de andere: hoe meer geweld, hoe minder je mag zeggen. En ook uit dit citaat blijkt heel duidelijk, welk klassiek PC-vijgeblad je gebruikt om de censuur te verantwoorden: het vrije spreken wordt 'opruiend' en 'verhittend' genoemd en aldus verantwoordelijk gesteld voor het geweld. Censoren hebben nooit anders gedaan.

De verdedigers van het Vrije Woord gaan logischerwijs uit van een mensbeeld, waarbij het individu zelf verantwoordelijk is voor wat hij doet. Het Vrije Woord als zodanig veroorzaakt geen geweld, want het passeert langs het zelfstandig oordeelsvermogen van de toehoorder, die met het gehoorde aanvangt wat hij wil. De politiek correcte censuurgoedpraters beschouwen de modale mens evenwel als een wezen, dat niet over een autonoom oordeelsvermogen beschikt en dus moet beschermd worden tegen 'ophitsing', 'opruiing' en 'provocatie'. Dit impliceert natuurlijk dat er ook een beschermende instantie moet zijn, een politiek correcte elite die oordeelt wanneer de tijd rijp is voor censuur, al wordt dit laatste punt meestal buiten de schijnwerpers gehouden. "Verstandige mensen daar in Nederland", schrijf jij, verwijzend naar de censuurbereide regentenkaste. 'Verstandig' in de ogen er politiek correcten ja. De waarheid is dat de Nederlandse regentenkaste, door de censuur te verscherpen, zich de facto positioneert in het kamp van de moordenaar; want het opleggen van censuur was bij deze laatste het motief. Zo'n de facto fronvorming tussen autoritairen van uiteenlopend pluimage is overigens geen nieuw fenomeen. Het gaat hier over het zoveelste voorbeeld van het fundamentele conflict tussen paternalisten en vrijheidslievenden, tussen obscurantisten en aanhangers van de Verlichting, tussen censuurminnende politiek correcten en religieuze dogmatisten enerzijds, en censuurhatende individualisten anderzijds.
__________________
WIJ LEVEN NIET IN EEN DEMOCRATIE,
WIJ LEVEN IN EEN PARTICRATIE
Jos Verhulst is offline  
Oud 14 november 2004, 14:56   #80
Michaël Bauwens
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 22 februari 2004
Berichten: 97
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raf
Het voorbeeld is inderdaad met de haren getrokken, maar ik had het dan ook over uitzonderlijke omstandigheden, nietwaar? Mijn punt is gewoon dat het op sommige momenten niet verstandig is om je recht op vrije meningsuiting uit te oefenen.
Er is een wereld van verschil tussen het op sommige momenten niet verstandig achten om je recht op vrije meningsuiting uit te oefenen, en het op sommige momenten verboden zijn van vrije meningsuiting. In het eerste geval is dat een individuele overweging, in het tweede geval een autoritaire maatregel; welke van de twee heb jij op het oog?
__________________
zonder referendum, geen democratie
www.democratie.nu
Michaël Bauwens is offline  
 



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:16.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be