Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 22 juli 2019, 19:42   #861
Erw
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Erw's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2004
Berichten: 17.453
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
Om de tien jaar slaag ik erin om een elektrische grasmachine te verbranden, en ja oorzaak kortsluiting door het gras die erin kruipt
Dat is ook de voornaamste reden voor transformatoroververhitting en dus explosies. Ordinaire mechanische redenen. Bvb het isolerend lakmateriaal tussen de koperwindingen, dat veroudert / schilfert / lokale kortsluiting veroorzaakt, waardoor transformator elektrisch gezien enkele windingen minder telt, en een voordien probleemloze belasting een problematische belasting wordt.
En zo een transfo staat dan nog figuurlijk in een beschutte werkplaats onder de rok van de Commies.
Pak dan eens een elektrische auto. Een elektrische motor heeft krak dezelfde koperwindingen als een transformator. Micele is 20 jaar en geeft vol gas. De elektrische auto zoeft weg. Micele is 22 jaar en geeft vol gas. De elektrische auto ontploft. En de Commies bestellen 50 studies bij 50 studiebureaus en sturen rogatoire commissies om de bagatel van de oorzaak te vinden, veinzen dan verraste gezichten, en de dag erop is hun regelneverij nog eens gekwadrateerd.
__________________
De valse beloftes over NATO expansie van Westen aan Gorbachev. https://forum.politics.be/showthread.php?t=269743
Overheid: de bende deserteurs uit de economie.
Lees dit en besef:
http://achterdesamenleving.nl/wp-con...jgeloof-11.pdf
Voor de speculant-spaarder: buy when negativism, and sell when positivism rules the propaganda. Niet omgekeerd.

Atlas Shrugged, by Ayn Rand

Laatst gewijzigd door Erw : 22 juli 2019 om 19:42.
Erw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juli 2019, 19:45   #862
Erw
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Erw's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2004
Berichten: 17.453
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Meestal is de oorzaak de verlengkabel.
De meeste mensen gebruiken 1,5 mm
En je moet 2,5 mm gebruiken.
Stel dat ik een 2000W olieradiateur aansluit op het stopcontact met mijn luidsprekerkabel van 2 maal 0.5 carré, wat sneuvelt er, de radiateur of de kabel?
__________________
De valse beloftes over NATO expansie van Westen aan Gorbachev. https://forum.politics.be/showthread.php?t=269743
Overheid: de bende deserteurs uit de economie.
Lees dit en besef:
http://achterdesamenleving.nl/wp-con...jgeloof-11.pdf
Voor de speculant-spaarder: buy when negativism, and sell when positivism rules the propaganda. Niet omgekeerd.

Atlas Shrugged, by Ayn Rand
Erw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juli 2019, 20:06   #863
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.240
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Meestal is de oorzaak de verlengkabel.
De meeste mensen gebruiken 1,5 mm
En je moet 2,5 mm gebruiken.
Verlengkabel?

Ik neem Li ions batterijen, mijn Bosch Rotak met Li ions is ondertussen 10 jaar.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juli 2019, 20:31   #864
chris k
Staatssecretaris
 
chris k's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2003
Locatie: vlaanderen
Berichten: 2.793
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Meestal is de oorzaak de verlengkabel.
De meeste mensen gebruiken 1,5 mm
En je moet 2,5 mm gebruiken.
En meestal veel te klein opgerold ....zoals velen ook met de strijkijzer draad doen
chris k is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juli 2019, 20:35   #865
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.240
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door chris k Bekijk bericht
En meestal veel te klein opgerold ....zoals velen ook met de strijkijzer draad doen
Je bedoelt zeker stofzuiger?
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juli 2019, 22:44   #866
Erw
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Erw's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2004
Berichten: 17.453
Standaard

Het zijn niet de toestellen die sneuvelen door te kleine aansluitdraadsecties, maar de draad.
Hetzelfde principe als een zekering, zijnde een moedwillig "op het randje" gekozen draadsectie die smelt voordat de draden in de muur smelten.
__________________
De valse beloftes over NATO expansie van Westen aan Gorbachev. https://forum.politics.be/showthread.php?t=269743
Overheid: de bende deserteurs uit de economie.
Lees dit en besef:
http://achterdesamenleving.nl/wp-con...jgeloof-11.pdf
Voor de speculant-spaarder: buy when negativism, and sell when positivism rules the propaganda. Niet omgekeerd.

Atlas Shrugged, by Ayn Rand
Erw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juli 2019, 07:49   #867
chris k
Staatssecretaris
 
chris k's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2003
Locatie: vlaanderen
Berichten: 2.793
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Je bedoelt zeker stofzuiger?
Neen strijkijzer ...mijn schoonmoeder rolde de draad van het strijkijzer altijd heel strak rond het handvat ...ik zei haar altijd mag niet de isolatie geraakt daarvan kapot ....je zag er metertijd de vervorming in de draad zitten ....en het was pats ....kortsluiting en draad eventjes vlam en een brandwonde aan de pols en gedaan met strijken

Laatst gewijzigd door chris k : 23 juli 2019 om 07:50.
chris k is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juli 2019, 08:10   #868
Erw
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Erw's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2004
Berichten: 17.453
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door chris k Bekijk bericht
Neen strijkijzer ...mijn schoonmoeder rolde de draad van het strijkijzer altijd heel strak rond het handvat ...ik zei haar altijd mag niet de isolatie geraakt daarvan kapot ....je zag er metertijd de vervorming in de draad zitten ....en het was pats ....kortsluiting en draad eventjes vlam en een brandwonde aan de pols en gedaan met strijken
Dat is een klassieker. Omdat strijkijzers klein van formaat zijn, dus uitnodigende tot oprollen, en hoog van vermogen, dus opwarming, brosser worden van isolatie, gelijk aan minder elastisch = breken = vonken = brand.
__________________
De valse beloftes over NATO expansie van Westen aan Gorbachev. https://forum.politics.be/showthread.php?t=269743
Overheid: de bende deserteurs uit de economie.
Lees dit en besef:
http://achterdesamenleving.nl/wp-con...jgeloof-11.pdf
Voor de speculant-spaarder: buy when negativism, and sell when positivism rules the propaganda. Niet omgekeerd.

Atlas Shrugged, by Ayn Rand
Erw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juli 2019, 09:43   #869
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Het is meestal dat wit cylindrisch ding die door brand, condensator noemen ze dat denk ik.

En dat komt als je kabel te licht is.
Nooit meteen. Na een halfuur of zo.

Alle toestellen meer dan 1500 w.. 2,5 kabel gebruiken en afrollen.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juli 2019, 10:26   #870
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.240
Standaard

Om de klepel... bel... discussie in te korten lees eerste post:

https://gathering.tweakers.net/forum...09155#23509155 vooral punt 1 of

Citaat:
donderdag 2 juni 2005 23:39
joopv

De sw van Cu is 17,5mOhm per m en per mm^2 koperoppervlakte. 100 meter 1,5mm^2 is dus 1,17 ohm.

De opgewekte warmte P = I^2 * R, bij zware belasting (b.v. 10A, 2300W) wordt er dus ca 120W in de kabel gedissipeerd. Bij 15A (3500W) zelfs 260W.

Dat wordt binnenin de haspel opgewekt. De plastic isolatie is ook een goede warmte isolatie, de lucht tussen de kabelwikkelingen kan nauwelijks weg.

Kortom: het scenario voor - in het gunstigste geval - een opgeblazen zekering of - in het ongunstigste geval - een brand ligt klaar.

Bij lage belasting (tot 700W of zo) is uitrollen niet nodig, bij hoge belastingen wel. Dat staat ook altijd met grote stickers op de haspel.

De eerste helft van punt 2 - Inductie van het verhaal van de TS is klinkklare onzin. Inductie speelt totaal geen rol. De velden heffen elkaar wel degelijk bijna volledig op, en bovendien hebben we het over 50Hz en een luchtspoel zonder ijzerkern dus.

De 2de helft van het 2de punt is inhoudelijk hetzelfde als het 1ste punt.
Indien men een haspel neemt, die hebben meestal een thermische beveiliging. (of verplicht?)

Citaat:
https://www.beslist.be/klussen/d0024...32096957232337 € 15,95 voor 5 meter

Kabelhaspel, 5 meter. Deze kabelhaspel bevat 4 geaarde stopcontacten en beveiliging voor overbelasting. De haspel is maximaal belastbaar tot: - opgewikkeld: 920 watt. - afgewikkeld: 2200 watt. Afmetingen: diameter 20 cm, hoogte 26 cm, dikte 9 cm. Deze haspel is geschikt voor gebruik binnenshuis.

Laatst gewijzigd door Micele : 23 juli 2019 om 10:41.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juli 2019, 10:40   #871
araneus
Gouverneur
 
Geregistreerd: 26 juli 2006
Berichten: 1.117
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Om de klepel... bel... discussie in te korten lees eerste post:

https://gathering.tweakers.net/forum...09155#23509155 vooral punt 1 of
Inderdaad, maar de meeste mensen zullen hun draad niet uitrollen als ze bv. het gras afrijden.

In de wagen heb ik een verlengkabel van 35 m en 3,5 mm2. In principe mag ik hier 16A door trekken. Deze kabel ligt in de wagen als noodscenario of om te kunnen laden op een vakantiebestemming. De mobiele lader van Tesla kan op 230V tot maximum 13A laden (3 kW). De kabel wordt altijd volledig afgerold en ik beperk de stroomsterkte tot 10A. Dat laadt trager maar ik vertrouw de installaties niet altijd.
Indien de lader een spanningsval detecteert gaat die dikwijls nog trager laden, tot een min. van 6A.
Via een trucje is het mogelijk met de Tesla-adapter toch op 16A te laden, maar dat lijkt me te risicovol.
De lader zelf kan hogere vermogens aan. Op een 400V 3-fasige aansluiting kan ik aan 16A laden of 11 kW.
araneus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juli 2019, 10:47   #872
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.240
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door araneus Bekijk bericht
Inderdaad, maar de meeste mensen zullen hun draad niet uitrollen als ze bv. het gras afrijden.

In de wagen heb ik een verlengkabel van 35 m en 3,5 mm2. In principe mag ik hier 16A door trekken. Deze kabel ligt in de wagen als noodscenario of om te kunnen laden op een vakantiebestemming. De mobiele lader van Tesla kan op 230V tot maximum 13A laden (3 kW). De kabel wordt altijd volledig afgerold en ik beperk de stroomsterkte tot 10A. Dat laadt trager maar ik vertrouw de installaties niet altijd.
Indien de lader een spanningsval detecteert gaat die dikwijls nog trager laden, tot een min. van 6A.
Via een trucje is het mogelijk met de Tesla-adapter toch op 16A te laden, maar dat lijkt me te risicovol.
De lader zelf kan hogere vermogens aan. Op een 400V 3-fasige aansluiting kan ik aan 16A laden of 11 kW.
De beperking tot meestal 10A is wegens de onvoldoende duurzaamheid van de normale stopcontacten, die zijn niet voorzien voor úrenlang >> 10A te trekken.
Bij 13 A zijn de (verbeterde) contacten hiervoor voorbereid. Bij niet gekende installaties best nog wat voorzichtiger zijn.

Laatst gewijzigd door Micele : 23 juli 2019 om 10:50.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juli 2019, 10:56   #873
araneus
Gouverneur
 
Geregistreerd: 26 juli 2006
Berichten: 1.117
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
De beperking tot meestal 10A is wegens de onvoldoende duurzaamheid van de normale stopcontacten, die zijn niet voorzien voor úrenlang >> 10A te trekken.
Bij 13 A zijn de (verbeterde) contacten hiervoor voorbereid. Bij niet gekende installaties best nog wat voorzichtiger zijn.
Ik kijk wel uit. Trouwens de lader houdt ook nog wat zaken in het oog, zoals bv. aarding. Vorig jaar in Frankrijk heb ik de auto aan 10A geladen. Het huis was zeer oud, dus ik moest wel oppassen. Die 10A daar was normaal geen probleem, ik gebruikte het stopcontact waar normaal een elektrische radiator van 2500 W aan hing. Het huis daar wordt volledig elektrisch verwarmd.
Dit jaar in Voeren gebruikte ik een stopcontact dat makkelijk 13A aankon. Het huis was volledig gerenoveerd en de aansluiting kwam via het technisch lokaal van het zwembad. Daar toch ook maar aan 10A of minder geladen. In afgelegen dorpjes ligt de netspanning dikwijls te laag en daardoor gaat de lader minder fel trekken.
araneus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juli 2019, 10:59   #874
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.240
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door araneus Bekijk bericht
Ik kijk wel uit. Trouwens de lader houdt ook nog wat zaken in het oog, zoals bv. aarding. Vorig jaar in Frankrijk heb ik de auto aan 10A geladen. Het huis was zeer oud, dus ik moest wel oppassen. Die 10A daar was normaal geen probleem, ik gebruikte het stopcontact waar normaal een elektrische radiator van 2500 W aan hing. Het huis daar wordt volledig elektrisch verwarmd.
Dit jaar in Voeren gebruikte ik een stopcontact dat makkelijk 13A aankon. Het huis was volledig gerenoveerd en de aansluiting kwam via het technisch lokaal van het zwembad. Daar toch ook maar aan 10A of minder geladen. In afgelegen dorpjes ligt de netspanning dikwijls te laag en daardoor gaat de lader minder fel trekken.
Ik neem aan dat er ook laadkabels met stroombegrenzer zijn?
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juli 2019, 12:20   #875
araneus
Gouverneur
 
Geregistreerd: 26 juli 2006
Berichten: 1.117
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Ik neem aan dat er ook laadkabels met stroombegrenzer zijn?
Er zijn inderdaad laadkabels met stroombegrenzer. Bij sommige laders kan je het vermogen instellen op de lader zelf. De Tesla lader (UMC) kan je instellen via de auto zelf of via de app.
Indien nodig kan de lader altijd trager laden als er problemen zijn met bv. spanning, aarding, temperatuur, ...
araneus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juli 2019, 19:09   #876
Erw
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Erw's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2004
Berichten: 17.453
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Het is meestal dat wit cylindrisch ding die door brand, condensator noemen ze dat denk ik.

En dat komt als je kabel te licht is.
Nooit meteen. Na een halfuur of zo.

Alle toestellen meer dan 1500 w.. 2,5 kabel gebruiken en afrollen.
Ik kan niet zo direct bedenken waarom er een condensator in een strijkijzer zou zitten.
__________________
De valse beloftes over NATO expansie van Westen aan Gorbachev. https://forum.politics.be/showthread.php?t=269743
Overheid: de bende deserteurs uit de economie.
Lees dit en besef:
http://achterdesamenleving.nl/wp-con...jgeloof-11.pdf
Voor de speculant-spaarder: buy when negativism, and sell when positivism rules the propaganda. Niet omgekeerd.

Atlas Shrugged, by Ayn Rand
Erw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juli 2019, 21:26   #877
chris k
Staatssecretaris
 
chris k's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2003
Locatie: vlaanderen
Berichten: 2.793
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Om de klepel... bel... discussie in te korten lees eerste post:

https://gathering.tweakers.net/forum...09155#23509155 vooral punt 1 of



Indien men een haspel neemt, die hebben meestal een thermische beveiliging. (of verplicht?)
Is als de temperatuur constant blijft uw soortelijke weerstand van het koper
chris k is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juli 2019, 21:30   #878
chris k
Staatssecretaris
 
chris k's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2003
Locatie: vlaanderen
Berichten: 2.793
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Erw Bekijk bericht
Ik kan niet zo direct bedenken waarom er een condensator in een strijkijzer zou zitten.
kan soms over het contact zitten om de vonken te dempen .
chris k is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juli 2019, 22:36   #879
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.240
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door chris k Bekijk bericht
kan soms over het contact zitten om de vonken te dempen .
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juli 2019, 22:44   #880
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.426
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Erw Bekijk bericht
Ik kan niet zo direct bedenken waarom er een condensator in een strijkijzer zou zitten.
Misschien een paar kleine modellekes samen met spoeltjes om de rimpel van de transfo en gelijkrichterbrug voor de elektronica te stabiliseren.

Maar een simpel verwarmingselement met een instelbaar bimetal heeft dat allemaal niet nodig.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is nu online   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:23.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be