Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 23 februari 2007, 18:52   #1
Jos Verhulst
Staatssecretaris
 
Geregistreerd: 14 augustus 2002
Berichten: 2.701
Standaard Vijftienjarig meisje geïnterneerd wegens schoolfobie

In Duitsland is een meisje van 15 jaar opgesloten in een psychiatrische instelling wegens 'schoolfobie'. Melissa Busekros is oudste van een Duits gezin met zes kinderen.

Het kind had het moeilijk op school en de ouders hadden het initiatief genomen om haar grotendeels thuis te onderrichten. Hierop nam de Duitse staat het kind in beslag, en het werd Orwellsgewijs als lijdend aan 'schoolfobie' ('Schulphobie', letterlijk zo in het psychiatrisch verslag) geïnterneerd. Thuisleren werd in 1938 door Hitler verboden, en de betrokken wetgeving is in Duitsland nog steeds van kracht.

http://www.netzwerk-bildungsfreiheit...l/melissa.html
http://www.nn-online.de/artikel.asp?art=605753&kat=10


Melissa Busekros


De rest van het gezin
__________________
WIJ LEVEN NIET IN EEN DEMOCRATIE,
WIJ LEVEN IN EEN PARTICRATIE
Jos Verhulst is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 februari 2007, 18:55   #2
jurgen79
Banneling
 
 
jurgen79's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 oktober 2006
Locatie: Berlaar
Berichten: 2.951
Standaard

Werk-fobie? Zou dit ook al erkent worden in Vlaanderen?
Wat een bende zwakkelingen daar in Duitsland...is er blijkbaar na hun tweede wereldoorlog nooit meer terug bovenop geraakt
jurgen79 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 februari 2007, 19:14   #3
duveltje382
Secretaris-Generaal VN
 
duveltje382's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 oktober 2005
Locatie: geel 2440
Berichten: 27.815
Standaard

Wie heeft er nu geen schoolfobie als kind?
__________________
In alles zit er wel wat waarheid ,je moet er enkel maar naar willen luisteren
duveltje382 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 februari 2007, 19:24   #4
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 81.400
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jos Verhulst Bekijk bericht
In Duitsland ....
...
Het kind had het moeilijk op school en de ouders hadden het initiatief genomen om haar grotendeels thuis te onderrichten....
...
Hoe noemt zoiets? Overbeschermen? Het probleem niet willen zien, en het daardoor nog erger maken ??
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 februari 2007, 21:01   #5
lezer
Burgemeester
 
Geregistreerd: 9 augustus 2006
Berichten: 583
Standaard

Dit tart alle verbeelding.

Ik begrijp niet dat er in Duitsland geen massale volksopstand plaatsvindt.
lezer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 februari 2007, 21:03   #6
Babeth
Gouverneur
 
Babeth's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 november 2002
Locatie: Vilvoorde
Berichten: 1.435
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Wie heeft er nu geen schoolfobie als kind?
Ik had het niet. Eerlijk gezegd heb ik 20 jaar in de schoolbanken gezeten en ik heb er nog steeds heimwee naar.

Dat het meisje een afkeer kreeg voor school omdat ze het daar moeilijk had kan ik wel begrijpen, bijvoorbeeld: pesten heb ik aan der lijve ondervonden en dat kan heel zwaar zijn als je niet sterk genoeg bent om het te verdragen. Haar ouders wilden haar gewoon een goede oplossing aanreiken en dat de Duitse overheid daar zo moeilijk om doet vind ik verkeerd. Ze zouden beter die ouders begeleiden in plaats van hen af te doen als gestoord. Het is geen folieke van de ouders ! Je gaat niet zomaar veel tijd (en dus geld) in je kind stoppen om het thuis te onderwijzen als je het voor veel minder moeite naar school kunt schoppen.

Moest ik nu kinderen hebben, ik zou ze waarschijnlijk thuis onderwijzen ja. Omdat ik zo weinig vertrouwen heb in de moderne lesmethodes.
__________________
"In a time of universal deceit, telling the truth becomes a revolutionary act." -- George Orwell
Babeth is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 februari 2007, 21:09   #7
Bhairav
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bhairav's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 juli 2004
Berichten: 18.938
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jurgen79 Bekijk bericht
Werk-fobie? Zou dit ook al erkent worden in Vlaanderen?
Wat een bende zwakkelingen daar in Duitsland...is er blijkbaar na hun tweede wereldoorlog nooit meer terug bovenop geraakt
Is dat wel een goed voorbeeld voor echte germanen, zoals Vlamingen?
Bhairav is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 februari 2007, 21:11   #8
duveltje382
Secretaris-Generaal VN
 
duveltje382's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 oktober 2005
Locatie: geel 2440
Berichten: 27.815
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Babeth Bekijk bericht
Ik had het niet. Eerlijk gezegd heb ik 20 jaar in de schoolbanken gezeten en ik heb er nog steeds heimwee naar.

Dat het meisje een afkeer kreeg voor school omdat ze het daar moeilijk had kan ik wel begrijpen, bijvoorbeeld: pesten heb ik aan der lijve ondervonden en dat kan heel zwaar zijn als je niet sterk genoeg bent om het te verdragen. Haar ouders wilden haar gewoon een goede oplossing aanreiken en dat de Duitse overheid daar zo moeilijk om doet vind ik verkeerd. Ze zouden beter die ouders begeleiden in plaats van hen af te doen als gestoord. Het is geen folieke van de ouders ! Je gaat niet zomaar veel tijd (en dus geld) in je kind stoppen om het thuis te onderwijzen als je het voor veel minder moeite naar school kunt schoppen.

Moest ik nu kinderen hebben, ik zou ze waarschijnlijk thuis onderwijzen ja. Omdat ik zo weinig vertrouwen heb in de moderne lesmethodes.
Idd heel juist van U,maar ik kom uit een andere generatie,jaren 1970,wij waren allemaal tegen de school hé .....
Dat moest toen zo ...
__________________
In alles zit er wel wat waarheid ,je moet er enkel maar naar willen luisteren
duveltje382 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 februari 2007, 21:34   #9
Jos Verhulst
Staatssecretaris
 
Geregistreerd: 14 augustus 2002
Berichten: 2.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Babeth Bekijk bericht
Ik had het niet. Eerlijk gezegd heb ik 20 jaar in de schoolbanken gezeten en ik heb er nog steeds heimwee naar.

Dat het meisje een afkeer kreeg voor school omdat ze het daar moeilijk had kan ik wel begrijpen, bijvoorbeeld: pesten heb ik aan der lijve ondervonden en dat kan heel zwaar zijn als je niet sterk genoeg bent om het te verdragen. Haar ouders wilden haar gewoon een goede oplossing aanreiken en dat de Duitse overheid daar zo moeilijk om doet vind ik verkeerd. Ze zouden beter die ouders begeleiden in plaats van hen af te doen als gestoord. Het is geen folieke van de ouders ! Je gaat niet zomaar veel tijd (en dus geld) in je kind stoppen om het thuis te onderwijzen als je het voor veel minder moeite naar school kunt schoppen.

Moest ik nu kinderen hebben, ik zou ze waarschijnlijk thuis onderwijzen ja. Omdat ik zo weinig vertrouwen heb in de moderne lesmethodes.
Te noteren valt dat dit geen gezin van thuisleerders is. De andere kinderen gaan naar school, en ook het geïnterneerde meisje volgde nog gedeeltelijk les. Volgens de vader is een school evenwel niet voor alle kinderen even geschikt.

Ik heb hierover gepost omdat ik de notie van 'schoolfobie' als ziekte en als reden voor internering en psychiatrische verzorging zo onwaarschijnlijk absurd en autoritair vind. Wat de staat goedkeurt is de norm, en een mens die om één of andere reden aan die norm niet beantwoordt is gestoord en moet met geweld worden verpleegd. Volkomen willekeur, zeker wanneer je ook nog weet dat dit gezin in andere landen absoluut geen probleem zou gehad hebben.

Duitsland is nog altijd veel totalitairder dan men doorgaans denkt.
__________________
WIJ LEVEN NIET IN EEN DEMOCRATIE,
WIJ LEVEN IN EEN PARTICRATIE

Laatst gewijzigd door Jos Verhulst : 23 februari 2007 om 21:35.
Jos Verhulst is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 februari 2007, 21:38   #10
AyneRand
Minister-President
 
Geregistreerd: 27 mei 2003
Locatie: Brussels
Berichten: 4.978
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jos Verhulst Bekijk bericht
Te noteren valt dat dit geen gezin van thuisleerders is. De andere kinderen gaan naar school, en ook het geïnterneerde meisje volgde nog gedeeltelijk les. Volgens de vader is een school evenwel niet voor alle kinderen even geschikt.

Ik heb hierover gepost omdat ik de notie van 'schoolfobie' als ziekte en als reden voor internering en psychiatrische verzorging zo onwaarschijnlijk absurd en autoritair vind. Wat de staat goedkeurt is de norm, en een mens die om één of andere reden aan die norm niet beantwoordt is gestoord en moet met geweld worden verpleegd. Volkomen willekeur, zeker wanneer je ook nog weet dat dit gezin in andere landen absoluut geen probleem zou gehad hebben.

Duitsland is nog altijd veel totalitairder dan men doorgaans denkt.
Who cares, de financiële toegevoegde waarde van dat kind is nihil en daar draait het voor de meeste Duitsers om.
AyneRand is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 februari 2007, 21:49   #11
stropkeuh
Parlementslid
 
stropkeuh's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 november 2005
Locatie: LIMBURG
Berichten: 1.774
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lezer Bekijk bericht
Dit tart alle verbeelding.

Ik begrijp niet dat er in Duitsland geen massale volksopstand plaatsvindt.
Nee idd, en zeker met zo een wet uit de tijd van Dolf. Das echt super achterlijk voor een land in de 21tigste eeuw.
Boete voor onttrekken aan de leerplicht is nog in te komen, maar zoiets, pfffffff
stropkeuh is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 februari 2007, 10:12   #12
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 81.400
Standaard

Jullie zien dat allemaal nogal erg negatief.
Ik vind dat dat kind moet beschermd worden tegen haar ouders.

Straks durft dat meisje niet meer alleen op straat gaan, dan kunnen papa en mama altijd meegaan ...
straks durft ze ook niet te solliciteren, gaan ze haar zelfstandige maken?
Durft ze niet te spreken tegen de klanten ...
Nog sjance dat ze niet zal moeten gaan stempelen, met al dat ruig volk in een rij voor de stempelende ambtenaar ...

Die ouders hebben waarschijnlijk een serieuze draai verkeerd in hun hoofd, ze kiezen ervoor om hun dochter nog meer in haar ziekte te duwen ....
neen, ze zal beter af zijn als ze deftig geholpen wordt.

En inderdaad, men zou beter de ouders gekollokeerd hebben, met een speciaal programma om hen wat te leren over opvoeding. Zo in de zin van "opvoeden is durven loslaten", zelfstandigheid aanleren enzovoorts ...
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 februari 2007, 11:10   #13
Jos Verhulst
Staatssecretaris
 
Geregistreerd: 14 augustus 2002
Berichten: 2.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Jullie zien dat allemaal nogal erg negatief.
Ik vind dat dat kind moet beschermd worden tegen haar ouders.
Er zijn kinderen die verregaand beschadigd worden door de staatsgecontroleerde scholen. Vooral voor goed- of hoogbegaafde jongeren kan de school op een regelrechte kwelling uitdraaien. Ik zeg niet dat dit altijd gebeurt, want iedere mens is weer verschillend; maar het gebeurt wel regelmatig. Wij hebben zelf onze schoolfobe kinderen indertijd thuis laten leren, nadat de zaken op school duidelijk scheef begonnen te lopen. Het resultaat is geweest dat drie van de vier hun middelbaar diploma enkele jaren vroeger konden behalen zodat ze ook veel sneller (en met goed gevolg) aan hun hogere studies konden beginnen. Dat is geen uitzondering: in de USA waar tussen 1 en 2 miljoen kinderen thuisleren, is dit een algemeen voorkomend fenomeen. Niet het kind, maar de school is het probleem: de school vertraagt of hindert het natuurlijke leerproces. Daarnaast is een school natuurlijk ook regelmatig een broeihaard voor luizen, pesten, en het aanleren van druggebruik.

http://www.sco-kohnstamminstituut.uv...ectiviteit.pdf

Dat de internering van dit kind volkomen subjectief is blijkt alleen reeds uit het feit, dat het gezin geen enkel probleem zou hebben gehad indien het in Engeland, de USA of ook in Vlaanderen zou hebben geleefd. Op die plaatsen in thuisleren immers toegestaan. In Duitsland is het echter verboden; daar vindt men dat kinderen tegen hun ouders moeten beschermd worden.

__________________
WIJ LEVEN NIET IN EEN DEMOCRATIE,
WIJ LEVEN IN EEN PARTICRATIE
Jos Verhulst is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 februari 2007, 11:11   #14
Raven
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Raven's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 maart 2004
Locatie: Nabij het Reigersnest
Berichten: 10.447
Standaard

Wat dat kind nodig heeft is een draai rond haar oren, en een schop onder haar kloten richting de school.
__________________
NEE tegen assimilatie! NEE tegen racisme!
Raven is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 februari 2007, 11:49   #15
Dronkoers
Secretaris-Generaal VN
 
Dronkoers's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 januari 2007
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 84.071
Standaard

Ik wenste dat ze dat bij mij in den tijd ook deden... of is schoolmoeheid iets anders dan schoolfobie?
__________________
PBL-RKT
Undefeated Army
Bietan Jarrai
Dronkoers is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 februari 2007, 12:12   #16
the_dude
Eur. Commissievoorzitter
 
the_dude's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 augustus 2005
Locatie: Ekeren
Berichten: 8.149
Standaard

ten tijde van dolf was die wet ingegeven om jongeren geen andere ideeën aan te rijken dan diegene die hem ok vond. In een democratisch land bestaat de kans dat thuisleren juist door de dolfaanhangers (en andere religies) gebruikt wordt om jongeren hun keus te ontnemen en ze van jongsaf aan te indoctrineren zonder kennismaking met andere waarden & normen.
Of hoe een wet met minder positieve basisbedoeling in een andere omgeving zeer nuttig kan blijken.
__________________
"Het is de gelovige die, niet het geloof dat bescherming
nodig heeft. Mensen hebben mensenrechten, religies, geloven en ideeën
hebben die niet.''
the_dude is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 februari 2007, 12:16   #17
duveltje382
Secretaris-Generaal VN
 
duveltje382's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 oktober 2005
Locatie: geel 2440
Berichten: 27.815
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raven Bekijk bericht
Wat dat kind nodig heeft is een draai rond haar oren, en een schop onder haar kloten richting de school.
tja Raven waar ga jij die vinden ....
__________________
In alles zit er wel wat waarheid ,je moet er enkel maar naar willen luisteren
duveltje382 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 februari 2007, 16:10   #18
TomB
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
TomB's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 januari 2003
Locatie: US
Berichten: 14.572
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jos Verhulst Bekijk bericht
Duitsland is nog altijd veel totalitairder dan men doorgaans denkt.
Het totalitaire zit een beetje in de cultuur in Duitsland, de nood om precies and ingrijpend te zijn. Het heeft positieve alsook negatieve gevolgen.

Dit voorbeeld is absurd, het lijkt me uit wat ik lees overduidlijk dat het hier om ouders gaat die above and beyond gaan voor hun dochter ipv verzuim, en al zeker geen aandoening die om internatie vraagt. Schoollopen is geen vereiste om te functioneren in de maatschappij.
__________________
In het begin was er niets, wat ontplofte.
TomB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 februari 2007, 16:15   #19
the_dude
Eur. Commissievoorzitter
 
the_dude's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 augustus 2005
Locatie: Ekeren
Berichten: 8.149
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TomB
; Schoollopen is geen vereiste om te functioneren in de maatschappij.
als je domme meelopers wilt kneden niet. Als je een deftige maatschappij wilt opzetten met denkende mensen dan is schoollopen in een zo'n neutraal mogelijke omgeving waar van alle mogelijke waarden en normen geproeft kan worden en waar een mens in zoveel mogelijk vrijheid zijn EIGEN waarden en normen uit kan distilleren een broodnoodzakelijkheid.
__________________
"Het is de gelovige die, niet het geloof dat bescherming
nodig heeft. Mensen hebben mensenrechten, religies, geloven en ideeën
hebben die niet.''
the_dude is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 februari 2007, 17:02   #20
Dynamics
Burger
 
Dynamics's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 februari 2007
Berichten: 141
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jurgen79 Bekijk bericht
Werk-fobie? Zou dit ook al erkenD worden in Vlaanderen?
Wat een bende zwakkelingen daar in Duitsland...is er blijkbaar na hun tweede wereldoorlog nooit meer terug bovenop geraakt
Kan u commentaar acherwege laten als u niets kent over de hersenwerking en serotoninetekorten. Schoolfobie is iets vrij vaak voorkomend, maar enige achtergrondkennis is daarvoor nodig. Ik kan geen uitspraken doen over het al dan niet goed aanpakken van haar behandeling, maar weet wel dat dit voor veel mensen een serieus probleem is, maar daarvoor moetje net dat ietsje meer dan het Vlaams Belang foldertje lezen.
En ik die dacht dat VB-ers wel wisten wat angsten zijn aangezien ze 's nachts niet buiten durven komen, bang om overal overvallen te worden,ik vind dat niet erg hoor dat jullie binnenblijven, dan is het lekker rustig.
__________________
Most human beings have an almost infinite capacity for taking things for granted (A. Huxley)
Dynamics is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:09.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be